Poliisille vammoja Turun takaa-ajotilanteessa

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
Avatar
Mymmeli77
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 92
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2023 3:11 pm

Re: Poliisille vammoja Turun takaa-ajotilanteessa

Viesti Kirjoittaja Mymmeli77 »

MTV Uutiset: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tur ... #gs.papa7e
Turun kaaharin epäilty syntilista julki: tapon yritys, törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, törkeä rattijuopumus, vammantuottamus...

Lounais-Suomen poliisi jatkaa perjantaina Varsinais-Suomessa tapahtuneen kaahaustapauksen selvittämistä. Poliisi pyytää kaaharin uhreja ilmoittautumaan ja yleisöltä videomateriaalia esitutkinnan tueksi.

Esitutkinnassa on tutkittu videotallenteita sekä kuultu lähes kaikkia poliisin tiedossa olevia asianomistajia ja todistajia.

Lounais-Suomen poliisi kehottaa myös muita mahdollisia asianomistajia olemaan yhteydessä poliisiin.

Asianomistajat voivat ilmoittautua poliisille sähköpostitse osoitteeseen [email protected].

– Lisäksi poliisi pyytää myös kansalaisilta videoita esitutkinnan tueksi. Pakenevasta autosta kaivataan videoita erityisesti Naantalin pikatieltä, Puistokadulta, Puutarhakadulta ja Aurakadulta, sanoo tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Riikka Laaksonen.

Videoita voi toimittaa Lounais-Suomen poliisille WhatsApp-numeroon 050 411 7655.

Syntilista on pitkä

Vakava seurantatilanne tapahtui perjantaina iltaseitsemän aikoihin, kun vahvasti päihtynyt kuljettaja lähti ajamaan henkilöautolla erittäin huomattavalla ylinopeudella poliisia pakoon Uudenkaupungin Lokalahdelta kohti Turkua.

Poliisi yritti pysäyttää ajoneuvoa takaa-ajon aikana, mutta kuljettaja pääsi tästä huolimatta aina Turun keskustaan asti, missä hänet otettiin kiinni.

Kuljettaja aiheutti pakomatkan aikana useita vaaratilanteita osuen sivullisten ajoneuvoihin ja aiheutti lopuksi mittavan kolarisuman Turun Auransillan luona. Myös poliisin ajoneuvokalusto vaurioitui pysäytysyrityksissä ja poliisin henkilöstö sai vammoja.

Noin 30-vuotiasta miestä epäillään tapon yrityksestä, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, törkeästä rattijuopumuksesta, vammantuottamuksesta sekä niskoittelusta poliisia vastaan. Mies on päästetty vapaaksi.
Jos pysäytysyrityksissä on vaurioitunut poliisin kalustoa, kai siellä joku on kaaharin edelläkin ollut. Tuskin takaa tulleet ovat onnistuneet ohi menemään. Ovat ymmärtääkseni liittyneet matkan varrelta mukaan ennen kaaharin saapumista ja yrittäneet pysäyttää, mutta ajoi peltiä kolistellen ohi. Näin ainakin huhujen mukaan.

Ja vapaaksi on jo päässyt.. 😳
Time you enjoy wasting is not wasted time

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17026
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Poliisille vammoja Turun takaa-ajotilanteessa

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Likeavirgin kirjoitti:
Ti Helmi 07, 2023 5:57 am
Kuvissa näkyy rikollisella olleen urheiluauto. Kuvassa näkyy myös poliisin maijoja monta kappaletta. Kerro, että miten tuollaisella maijalla ajetaan kiinni ja kiilataan urheiluauto, joka kiihtyy ja kulkee paljon kovempaa? :roll:
Määrittele urheiluauto? Joku 60-luvun brittisportti versus uuden perheautomallisen sähköauton suorituskyky. No likeavirgin provoilee, sillä edes hän ei ole noin stubb.

Mut joo, takaa-ajossa käytetään tilanteen mukaan joko "maijoja" tai tunnuksellisia ja tunnuksettomia henkilöautoja, joiden suorituskyky riittää tavoittamaan suurimman osan autoista. Kesällä myös niin ikään tunnuksellisia ja tunnuksettomia moottoripyöriä.

Takaa-ajo ei ole pelkästään perässä ajamista, vaan myös suluttamista ja piikkimaton levittämistä. Jostain syystä poliisi ei kyennyt tai halunnut pysäyttää kaaharirattijuoppoa ennen Turkua. Miksi? Mitä pelättiin? Miksi tilanteen annettiin jatkua, vaikka oli kaikki merkit siihen, että joku saattaa jäädä alle ja sitä suuremmalla todennäköisyydellä kun mennään taajamaan ja edelleen kaupungin kaduille?

Jos joku olisi jäänyt alle ja kuollut, niin media kysyisi tätä samaa kuin mitä minä nyt.

Onkin ehkä niin, että piikkimaton jälkeen kaaharirattijuopon auto olisi saattanut singahtaa - jos ei nyt maata kiertävälle radalle - niin ulos tieltä ja aiheuttanut vammoja muille tiellä liikkujille - ja mikä pahinta; kaaharirattijuopolle itselleen. Sen jälkeen olisi kysytty, että miksi poliisi ei antanut kaaharirattijuopon mennä, kyllä se olisi saatu kiinni kun omatunto olisi alkanut kolkuttaa ja muija nalkuttaa. Tai kysytty, eikö tosiaan ollut muuta keinoa, esim. odottaa että polttoaine loppuu, auto rikkoontuu, kuljettaja luovuttaa tai ajaa itse ulos, tai lopulta sammuu rattiin ja auto pysähtyy nätisti tien varteen.
Kolme autoa vaurioitui takaa-ajossa – poliisi pysäytti vaarallisen pakenijan auton väkisin Kuopiossa
...
Näin pakenija saatiin pysähtymään ennen kuin kaahari olisi päässyt esimerkiksi Kuopion keskustaan.
Savon Sanomat
15.5.2020 10:20, päivitetty 31.8.2020 14:23
----------------------------
Hurja takaa-ajo - huumekuski kaahasi poliisia pakoon Helsingissä
...
Pakomatka päätettiin pysäyttää ennen kuin holtittomasti ajanut hurjastelija pääsi kaupungin keskustaan, jossa oli tuohon aikaan liikkeellä paljon ihmisiä.
IltaSanomat
16.11.2008 10:51, päivitetty 16.11.2008 11:25
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Tarkastaja Ankardo
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: To Elo 25, 2022 6:53 pm

Re: Poliisille vammoja Turun takaa-ajotilanteessa

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Ankardo »

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009376451.html

Vanhalla 520d bemarilla ollut liikkeellä, aika heikkoa suorittamista jos tuommoisen perässä ei pysytä.
Toki koneen viritys tai vaihto on mahdollista, mutta ei tuosta silläkään mitään urheiluautoa tule.

Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Re: Poliisille vammoja Turun takaa-ajotilanteessa

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

Tarkastaja Ankardo kirjoitti:
Ti Helmi 07, 2023 8:11 pm
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009376451.html

Vanhalla 520d bemarilla ollut liikkeellä, aika heikkoa suorittamista jos tuommoisen perässä ei pysytä.
Toki koneen viritys tai vaihto on mahdollista, mutta ei tuosta silläkään mitään urheiluautoa tule.
Poliisin maijakko kulkee 160-170km/h. Tuollainen ökybmw kulkee kai 220-250km/h. Vaikeaa keksiä miten tuollaisella yhdistelmällä kiilattaisiin ojaan.. perässähän on pysyttykin, muttei ole ollut keinoja pysäyttää.

Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Re: Poliisille vammoja Turun takaa-ajotilanteessa

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

Doctor Lecter kirjoitti:
Ti Helmi 07, 2023 11:59 am
Määrittele urheiluauto? Joku 60-luvun brittisportti versus uuden perheautomallisen sähköauton suorituskyky. No likeavirgin provoilee, sillä edes hän ei ole noin stubb.

Mut joo, takaa-ajossa käytetään tilanteen mukaan joko "maijoja" tai tunnuksellisia ja tunnuksettomia henkilöautoja, joiden suorituskyky riittää tavoittamaan suurimman osan autoista.

Takaa-ajo ei ole pelkästään perässä ajamista, vaan myös suluttamista ja piikkimaton levittämistä. Jostain syystä poliisi ei kyennyt tai halunnut pysäyttää kaaharirattijuoppoa ennen Turkua. Miksi? Mitä pelättiin? Miksi tilanteen annettiin jatkua, vaikka oli kaikki merkit siihen, että joku saattaa jäädä alle ja sitä suuremmalla todennäköisyydellä kun mennään taajamaan ja edelleen kaupungin kaduille?

Jos joku olisi jäänyt alle ja kuollut, niin media kysyisi tätä samaa kuin mitä minä nyt.
Täällähän hassutellaan eikä ole edes aprillipäivä. Että rattijuoppo pitäisi pysäyttää piikkimatolla tielle niin, että syntyy mahdollisesti ketjukolari isolla tiellä :mrgreen: Siinä olisi poliisilla selittelyä, että miten heidän toimintansa johdosta 100t rekka-auto tappoi useamman ihmisen ja muutaman lapsen. Ehkä mahdollisesti jopa muutaman mamunkin.

Järki
Susikoski
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Heinä 29, 2020 9:57 am

Re: Poliisille vammoja Turun takaa-ajotilanteessa

Viesti Kirjoittaja Järki »

Likeavirgin kirjoitti:
Ti Helmi 07, 2023 11:25 pm
Doctor Lecter kirjoitti:
Ti Helmi 07, 2023 11:59 am
Määrittele urheiluauto? Joku 60-luvun brittisportti versus uuden perheautomallisen sähköauton suorituskyky. No likeavirgin provoilee, sillä edes hän ei ole noin stubb.

Mut joo, takaa-ajossa käytetään tilanteen mukaan joko "maijoja" tai tunnuksellisia ja tunnuksettomia henkilöautoja, joiden suorituskyky riittää tavoittamaan suurimman osan autoista.

Takaa-ajo ei ole pelkästään perässä ajamista, vaan myös suluttamista ja piikkimaton levittämistä. Jostain syystä poliisi ei kyennyt tai halunnut pysäyttää kaaharirattijuoppoa ennen Turkua. Miksi? Mitä pelättiin? Miksi tilanteen annettiin jatkua, vaikka oli kaikki merkit siihen, että joku saattaa jäädä alle ja sitä suuremmalla todennäköisyydellä kun mennään taajamaan ja edelleen kaupungin kaduille?

Jos joku olisi jäänyt alle ja kuollut, niin media kysyisi tätä samaa kuin mitä minä nyt.
Täällähän hassutellaan eikä ole edes aprillipäivä. Että rattijuoppo pitäisi pysäyttää piikkimatolla tielle niin, että syntyy mahdollisesti ketjukolari isolla tiellä :mrgreen: Siinä olisi poliisilla selittelyä, että miten heidän toimintansa johdosta 100t rekka-auto tappoi useamman ihmisen ja muutaman lapsen. Ehkä mahdollisesti jopa muutaman mamunkin.
Huomenta.

Liikennettä voi kaiketi ohjata myös ns takapuoella tilannetta?
Toisekseen jopa 100t koknaispainolla ajava yhdistelmäajoneuvo, on niin harvinainen ettei niitä joka kylätielle riitä.
Puhumattakaan 100t "rekka-autosta".
Mikäli kyse ei ollut ajoneuvon arvosta.

"Sadantonnin ökymaasturi ruhjoutui ketjukolarissa,
sadantonnin rekka murskasi kaiken alleen"

🙂

Tarkastaja Ankardo
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: To Elo 25, 2022 6:53 pm

Re: Poliisille vammoja Turun takaa-ajotilanteessa

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Ankardo »

Likeavirgin kirjoitti:
Ti Helmi 07, 2023 11:22 pm
Tarkastaja Ankardo kirjoitti:
Ti Helmi 07, 2023 8:11 pm
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009376451.html

Vanhalla 520d bemarilla ollut liikkeellä, aika heikkoa suorittamista jos tuommoisen perässä ei pysytä.
Toki koneen viritys tai vaihto on mahdollista, mutta ei tuosta silläkään mitään urheiluautoa tule.
Poliisin maijakko kulkee 160-170km/h. Tuollainen ökybmw kulkee kai 220-250km/h. Vaikeaa keksiä miten tuollaisella yhdistelmällä kiilattaisiin ojaan.. perässähän on pysyttykin, muttei ole ollut keinoja pysäyttää.
Valmistajan ilmoittama huippunopeus tuolle autolle on 226km/h ja sen saavuttamiseksi tuolla nuhapumpulla tarvitaan lentokentän verran suoraa. Liikennöidyllä tiellä mahdollisesti liukkaalla kelillä tuollaisen nopeuden säilyttäminen takavetoautolla ei onnistu.

Transporterin huiput on 180-190km/h välillä ja se saavutetaan tehokkaammalla nelivetoautolla helpommin kuin vanhalla bemarin raadolla. Hesarin jutusta:
"Poliisipartiot saivat Uudestakaupungista Turkuun päin liikkuvasta autosta hajanaisia havaintoja, mutta auton vauhti oli niin kova, että poliisit eivät yksinkertaisesti ehtineet sen perään."

Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Re: Poliisille vammoja Turun takaa-ajotilanteessa

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

Järki kirjoitti:
Ke Helmi 08, 2023 5:34 am

Huomenta.

Liikennettä voi kaiketi ohjata myös ns takapuoella tilannetta?
Toisekseen jopa 100t koknaispainolla ajava yhdistelmäajoneuvo, on niin harvinainen ettei niitä joka kylätielle riitä.
Puhumattakaan 100t "rekka-autosta".
Mikäli kyse ei ollut ajoneuvon arvosta.

"Sadantonnin ökymaasturi ruhjoutui ketjukolarissa,
sadantonnin rekka murskasi kaiken alleen"

🙂
Huomenta vaan.

Että tilanteessa, jossa auto pakenee 200km/h rattijuopon käsittelyssä pitäisi poliisin resursseilla

a) pysäyttää rattijuoppo vilkkaasti liikennöidylle turunväylälle
b) pari partiota tilanteen kanssa samaan aikaan ohjaamaan liikennettä, ettei synny suurempaa onnettomuutta
c) 100t rekka-autoja menee paljonkin täällä etelässä, kulkevat nimellä pitkä kuljetus. toki siellä Kajaanissa varmasti nähdään harvemmin, kun yleisin ajoneuvo teillä on poro, jonka perässä pulkka :twisted:

Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Re: Poliisille vammoja Turun takaa-ajotilanteessa

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

Tarkastaja Ankardo kirjoitti:
Ke Helmi 08, 2023 8:18 am
Valmistajan ilmoittama huippunopeus tuolle autolle on 226km/h ja sen saavuttamiseksi tuolla nuhapumpulla tarvitaan lentokentän verran suoraa. Liikennöidyllä tiellä mahdollisesti liukkaalla kelillä tuollaisen nopeuden säilyttäminen takavetoautolla ei onnistu.

Transporterin huiput on 180-190km/h välillä ja se saavutetaan tehokkaammalla nelivetoautolla helpommin kuin vanhalla bemarin raadolla. Hesarin jutusta:
"Poliisipartiot saivat Uudestakaupungista Turkuun päin liikkuvasta autosta hajanaisia havaintoja, mutta auton vauhti oli niin kova, että poliisit eivät yksinkertaisesti ehtineet sen perään."
Sen vuoksi ne poliisit perässä pysyvätkin. Kyllähän tuollainen urheiluauto kulkee varmasti paremmin mutkiin mitä tuollainen painava koppipaku, jota tuuli heittelee suorillakin.

Poliisin transporter taitaa olla kevyesti panssaroitu ohjaamon osalta ja muutenkin painavempi, että voi jäädä nuo huiput saavuttamatta. Videoilla takaa-ajoissa huiput näyttää olevan siinä 170km/h paikkeilla.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17026
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Poliisille vammoja Turun takaa-ajotilanteessa

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Likeavirgin kirjoitti:
Ke Helmi 08, 2023 8:32 am
Sen vuoksi ne poliisit perässä pysyvätkin. Kyllähän tuollainen urheiluauto kulkee varmasti paremmin mutkiin mitä tuollainen painava koppipaku, jota tuuli heittelee suorillakin.
Jaksat siitä urheiluautosta jankuttaa...
Monin­kertainen ratti­juoppo onnistui pakenemaan poliisia vanhalla diesel­farmarilla – Näin hän pääsi Turkuun asti

Keski-Suomessa kirjoilla oleva 31-vuotias kaahasi vanhalla farmariautolla. Nyt poliisi kertoo, miksi häntä ei saatu pysäytettyä ennen Turun keskustaa.

Kuljettaja kolaroi autonsa Turun keskustassa Auransillan kupeessa pakomatkansa päätteeksi. KUVA: TOUKO PARPOLA
Kuljettaja kolaroi autonsa Turun keskustassa Auransillan kupeessa pakomatkansa päätteeksi. KUVA: TOUKO PARPOLA
Keskustaan_ajatettu_rattijuoppokaahari.jpg (112.54 KiB) Katsottu 1317 kertaa
POLIISI yritti pysäyttää Turun kaaharin tukkimalla hänen tiensä juuri, kun tämä saapui Turun keskustaan, kertoo Lounais-Suomen poliisin komisario Stephan Sundqvist.

Päihtynyt kuljettaja pakeni viime perjantaina poliisia hurjaa vauhtia aiheuttaen lopulta poliisin sanoin ”mittavan kolarisuman” Turun keskustassa Auransillan kupeessa.

Vuonna 1992 syntynyt mies on kirjoilla Keski-Suomessa. Hän on saanut useita tuomioita Keski-Suomen käräjäoikeudessa viime vuosikymmenellä. Hänet on tuomittu törkeästä pahoinpitelystä, kahdesta pahoinpitelystä sekä törkeistä ja perusmuotoisista rattijuopumuksista.

Miehellä ei ole aiempia tuomioita Varsinais-Suomessa. Ulosottotietojen mukaan mies on saanut parin viime vuoden aikana ainakin kaksi sakkoa ja yhden liikennevirhemaksun.

HAVAINTO kovaa liikkuvasta autosta saatiin alunperin Uudenkaupungin Lokalahdella, josta on tietä pitkin noin 60 kilometrin matka Turkuun. Muun muassa Turun pormestari Minna Arve päätyi ihmettelemään sitä, miten voi olla mahdollista, ettei kaaharia saatu pysähtymään ennen vilkasta Turun keskustaa.

Sundqvist kertoo nyt HS:lle miten tapahtumat etenivät.

”Tilanne alkoi, kun saimme havainnon kovaa liikkuvasta autosta Uudessakaupungissa. Vauhti oli kuitenkin niin kova, että auton huomannut poliisipartio ei ehtinyt sen perään ja auto hävisi näkyvistä”

HS:n tekemän selvityksen perusteella kaahari oli liikkeellä BMW:n 520d-mallisella henkilöautolla. Kyseinen auto on vuodelta 2010, ja se tuotiin Suomeen neljä vuotta myöhemmin. Dieselkäyttöisessä farmariautossa on 177 hevosvoimaa.

Ajoneuvotietojen mukaan autolla on ajettu yli 350 000 kilometriä. Se vaihtoi omistajaa viime vuonna.

Auto on käyttökiellossa, sillä sen ajoneuvoveroa ja vakuutusmaksua ei ole maksettu.

KAIKILLE Varsinais-Suomen alueen poliisipartioille annettiin tieto takaa-ajosta.

”Pyrimme ennakoimaan, arvioimaan ja arvaamaan, mihin kuljettaja pyrkii seuraavaksi. Tilanne oli erittäin vaikea”, Sundqvist kertoo.

Poliisipartiot saivat Uudestakaupungista Turkuun päin liikkuvasta autosta hajanaisia havaintoja, mutta auton vauhti oli niin kova, että poliisit eivät yksinkertaisesti ehtineet sen perään.

Koska auton perässä oli mahdotonta pysyä, poliisi pyrki ennakoimaan sen reittiä ja pääsemään auton eteen.

”Yksi tilanteista oli sellainen, että auto ajoi poliisin maijaa vastaan. Mutta siinä vaiheessa, kun maija saatiin pysähtymään ja käännettyä, oli auto kadonnut taas näkyvistä. Auto on mennyt tosi lujaa. On sellaisia viitteitä ollut että 150 tai 200 kilometriä tunnissa tai vastaavaa.”

Kun kaahari saapui Turun keskustaan, poliisille avautui mahdollisuus pysäyttää auto Mikaelinkirkon liepeillä.

Tilaisuutta myös käytettiin.

”Kaahari hiljensi vauhtia muun liikenteen takia. Poliisipartio teki nopean päätöksen ja pyrki tukkimaan kaaharin ajolinjan poliisiautolla. Kaahari kuitenkin törmäsi autoon ja työnsi auton pois edestään.”

Poliisiauto vaurioitui törmäyksessä ja yksi poliisi loukkaantui.

31-vuotiasta kuskia epäillään muun muassa tapon yrityksestä, sillä jalankulkija oli vaarassa jäädä kaaharin auton alle.

Kaahari ajoi keskusta-alueella huomattavalla ylinopeudella kaduilla, joista osalla oli 30 km/h:n rajoitus.

Poliisi pyytääkin kaikkia henkilöitä, jotka joutuivat vaaraan takaa-ajon vuoksi ilmoittautumaan osoitteeseen [email protected].

KULJETTAJA jatkoi matkaansa kovaa vauhtia kaupungin läpi ja törmäsi lopulta tolppaan Auransillan risteyksessä. Kuskilla oli mukanaan autossa ainakin kaksi matkustajaa.

Sundqvistin mukaan käyttökelpoisia keinoja pysäyttämiseen ovat yleisesti kiilaaminen tai sulutus, eli tien tukkiminen esimerkiksi poliisiautoilla ja piikkimatto.

”Kaikki sisältävät vaaraelementtejä ja tulee vauriota. Piikkimaton voitaisiin ehkä ajatella olevan turvallisin näistä. Jos auto menee siitä sivuluisuun niin kuski voi menettää hallinnan autosta. Auto jatkaa usein suoraan ja hidastuu ja jossain kohti pysähtyy.”

Äärimmäinen keino on ampuminen renkaisiin. Se ei esimerkiksi tässä tapauksessa ollut mitenkään mahdollista.

”Tällöin pitää olla ampuma-aseen käyttöedellytykset kaikkia autossa olevia kohtaan. Ei pelkästään kuskia.”

Suurin osa kaahareista pysähtyy Sundqvistin mukaan poliisin merkistä. Osa lähtee lujaa pakoon, jolloin usein todetaan, että ei lähdetä perään vaan annetaan kuskin mennä. Ideana on, ettei provosoida poliisiautolla pakenijaa vaan pyritään saamaan esimerkiksi rekisterikilpi ylös ja palataan asiaan tuonnempana. Tässä tapauksessa poliisilla ei kuitenkaan ollut aikomustakaan jättää asiaa sikseen.

”Meille syntyi käsitys, että poliisin näkeminen tai toiminta ei saanut kuljettajaa ajamaan lujaa vaan hän ajoi silmittömästi joka tapauksessa. Siksi kaahari piti saada kiinni keinolla millä hyvänsä, mutta ei tämä aina helppoa ole.”
Helsingin Sanomat
7.2.2023 18:35, päivitetty 8.2. 7:32

Viittaten edelliseen viestiini; se mikä onnistui Kuopiossa ja Helsingissä, ei onnistunut Turussa.
- Liekö Varsinais-Suomessa liian vähän poliiseja ja heistäkin suurin osa oli kyttäämässä netin vihapuheita.

No, oli miten oli, niin kyydissä olleiden mielestä kuski on sankari; "vittu jos se tolppa ei olis hypänny eteen siin niiku Auransillan kupees, niin sä olisit voittanu ne".
--------------------------------------------
Tämä Turun keskustan takaa-ajosta nyt tiedetään: sivullinen ilmoitti poliisille kaaharista Lokalahdella, keskustassa useampi rytäkkä, kyydissä useita matkustajia
Turun keskustan läpi jatkunut takaa-ajo päättyi usean auton kolariin Auransillan kupeeseen perjantaina illalla. Kuva Katja Ihatsu.
Turun keskustan läpi jatkunut takaa-ajo päättyi usean auton kolariin Auransillan kupeeseen perjantaina illalla. Kuva Katja Ihatsu.
vapaa_pääsy_kaupunkiin_myös_kaaharirattijuopoilla.jpg (103.91 KiB) Katsottu 1317 kertaa


Tutkinnanjohtaja: "Kyse on hyvin vakavasta rikoksesta, jossa onneksi ei käynyt tämän vakavammin".

Turun keskustaan viime perjantai-iltana päättyneen takaa-ajon tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Riikka Laaksonen Lounais-Suomen poliisista pitää pienenä ihmeenä, että vakavammilta seurauksilta vältytti...
...
Turun Sanomat
7.2.2023 10.53
pitää pienenä ihmeenä, että vakavammilta seurauksilta vältytti...
Mutta suurempana ihmeenä pidämme sitä miten ihmeessä kaaharirattijuoppo onnistui pääsemään kaupungin keskustaan poliisin toimista huolimatta.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Pohkus
Armas Tammelin
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Heinä 17, 2020 12:30 am

Re: Poliisille vammoja Turun takaa-ajotilanteessa

Viesti Kirjoittaja Pohkus »

Likeavirgin kirjoitti:
Ke Helmi 08, 2023 8:32 am
Tarkastaja Ankardo kirjoitti:
Ke Helmi 08, 2023 8:18 am
Valmistajan ilmoittama huippunopeus tuolle autolle on 226km/h ja sen saavuttamiseksi tuolla nuhapumpulla tarvitaan lentokentän verran suoraa. Liikennöidyllä tiellä mahdollisesti liukkaalla kelillä tuollaisen nopeuden säilyttäminen takavetoautolla ei onnistu.

Transporterin huiput on 180-190km/h välillä ja se saavutetaan tehokkaammalla nelivetoautolla helpommin kuin vanhalla bemarin raadolla. Hesarin jutusta:
"Poliisipartiot saivat Uudestakaupungista Turkuun päin liikkuvasta autosta hajanaisia havaintoja, mutta auton vauhti oli niin kova, että poliisit eivät yksinkertaisesti ehtineet sen perään."
Sen vuoksi ne poliisit perässä pysyvätkin. Kyllähän tuollainen urheiluauto kulkee varmasti paremmin mutkiin mitä tuollainen painava koppipaku, jota tuuli heittelee suorillakin.

Poliisin transporter taitaa olla kevyesti panssaroitu ohjaamon osalta ja muutenkin painavempi, että voi jäädä nuo huiput saavuttamatta. Videoilla takaa-ajoissa huiput näyttää olevan siinä 170km/h paikkeilla.
Jutun mukaan kaahari lähti Uudenkaupungin Lokalahdesta ja päätyi reitillään Turkuun tulemaan Naantalin pikatietä pitkin. Se viittaisi siihen että juopale on tullut Lokalahdelta Raisioon/Naantaliin 194 ja 192 teitä pitkin (Mapsin mukaan liikennerajoitusten mukaan ajettuna 51min jos lähtöpaikka Lokalahden keskusta, huomattavalla ylinopeudella lähdöstä tuohon onnistuneeseen pysäytykseen on voinut kulua vain puolisen tuntia). Tiet ovat känäisiä 60-80kmh teitä. Välillä on kyllä avointa suoraa poliisinkin kiihdyttää, mutta tien pinnan talvikunnosta en tiedä. Kesäkunnon perusteella tuskin kovinkaan loistokas. Reitillä on melkein harvinaisempaa olla näkemättä hirvieläimiä. Naantalin pikatiestä päätellen on todennäköisimmin ajanut 192-tietä Raision Kustavintien liittymään asti ja siitä 8-tietä Turkuun päin, koska Naantalin tie vaihtuu Turussa Naantalin pikatieksi siinä missä 8-tie sulautuu yhteen Naantalintien kanssa. Eli moottoritieajoa olisi ollut vain noin 5km tuosta matkasta. Jos tievalinnat ovat olleet nuo, niin kummankaan auton maksimeilla ei ole merkitystä. Poliisit tuskin ovat olleet niin itsetuhoisia, että olisivat vaarantaneet itseään ja sivullisia vetämällä maijasta maksimeja noilla teillä ja motarimatka ei välttämättä ole riittänyt kun poliisit ovat tienneet sen päättyvän pian kahden tien yhteensulautumiseen. Lisäksi aiemmat pysähtysyritykset ovat hyvin voineet olla vastassa tuolla ennen Raisioon päätymistä (muun liikenteen hidastuminen) tai ennen 8-tietä (suuret törmäysvoimat) jos poliisit ovat ehtineet vastaan jo sinne (nopeusrajoituksista Mapsi antaa Lokalahden keskustasta 192/8 teiden risteykseen 43min ja rajoituksilla se sisältää ajoa 60-80kmh välillä, matkalla lyhyitä pätkiä 50km joten kohtuu nopsaan tuolla lienee oltu ilman maijan maksimeitakaan).

Kääntyminen Puistokadulta ("vetoväylä kaupungin läpi") Puutarhakadun kautta päätyen Aurasillalle tuntuu järjettömältä, koska on ajanut itsensä aina vain ahtaammalle kaupunkireitille. Ellei ole välttänyt Puistokadun ja Eerikinkadun kulmassa olevaa poliisiasemaa ajamalla Puistokadulta Puutarhakadun kautta toiselle "vetokadulle" Koulukadulle ja tarkoituksella tai sulun vuoksi kääntynytkin Koukukatua väärään suuntaan (yksisuuntainen tie kaaharin aiempaa ajosuuntaa ajatellen paluusuuntaan tai jos kaduttikin ettei pyrkinyt paria katua aiemmin kääntymään 9- tai 1-teiden suuntaan, jolloin päässyt palaamaan nopeille teille joilla tosin poliisikin olisi voinut kaasuttaa) ja päätynyt siitä vastaanajavia vastaan Myllysillan suuntaan. Mutta luulisi poliisin silloin pyytäneen videoita yksisuuntaisella väärään suuntaan ajaneesta autosta, joka olisi varmasti päätynyt kuvattavaksi, joten se tuskin lienee ollut reittivalinta. Onko tonttu siis oikeasti tuupannyt autolla ihan ydinkeskustaan torin nurkille yrittäessään paeta :shock: no juopon logiikalla ehkä. Tai jos tankki alkoi tyhjentyä autosta tai kuskista.

Edit. Poliisin pysäytysyritys Mikaelin kirkolla (juuri ennen Puistokadun ja Puutarhakadun risteystä ja pari korttelia ennen poliisiaseman ohitusta) ja siitä pakenemaan pääsy lienee selitys tuolle oudon tuntuiselle valinnalle kääntyä isommilta reiteiltä, josko törmäyksen jälkeen käännös on ollut vain nopein ratkaisu päästä jatkamaan ajoa ja pitää siten yllä edes mahdollisuus paosta.

En ihmettele pysäytyksen kestoa, mutta ihmettelen sitä miten poliisit suostuvat työn vuoksi kolareihin. Toivottavasti ei käynyt pahasti. Voiko oikeasti työnkuvaan kuulua esim niskan murtaminen isossa törmäysvoimassa, mikä nyt on aivan selvä riski siinä jos jäädään autolla kaahaavan kuskin eteen pysäytysmassaksi. Ja Arve on taas pöyristynyt ennen malttia selvittää asioita. Soisi pormestaritasolle malttia kannanottojen kanssa.

Järki
Susikoski
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Heinä 29, 2020 9:57 am

Re: Poliisille vammoja Turun takaa-ajotilanteessa

Viesti Kirjoittaja Järki »

Likeavirgin kirjoitti:
Ke Helmi 08, 2023 8:29 am
Järki kirjoitti:
Ke Helmi 08, 2023 5:34 am
Liikennettä voi kaiketi ohjata myös ns takapuoella tilannetta?
Toisekseen jopa 100t koknaispainolla ajava yhdistelmäajoneuvo, on niin harvinainen ettei niitä joka kylätielle riitä.
Puhumattakaan 100t "rekka-autosta".
Mikäli kyse ei ollut ajoneuvon arvosta.

"Sadantonnin ökymaasturi ruhjoutui ketjukolarissa,
sadantonnin rekka murskasi kaiken alleen"

🙂
Että tilanteessa, jossa auto pakenee 200km/h rattijuopon käsittelyssä pitäisi poliisin resursseilla

a) pysäyttää rattijuoppo vilkkaasti liikennöidylle turunväylälle
b) pari partiota tilanteen kanssa samaan aikaan ohjaamaan liikennettä, ettei synny suurempaa onnettomuutta
c) 100t rekka-autoja menee paljonkin täällä etelässä, kulkevat nimellä pitkä kuljetus. toki siellä Kajaanissa varmasti nähdään harvemmin, kun yleisin ajoneuvo teillä on poro, jonka perässä pulkka :twisted:
No niin tai näin.

Yksikin vilkkuauto motarille tms.ajamaan alinopeutta vilkut päällä, rauhottais takaatulevien vauhtia. Liikenteenohjausta sekin.

Kannattaa kuitenkin vielä perhtyä mitta ja massa
Säädöksiin, jos mielestänne kyltti "pitkä"
Tarkoittaa että ajneuvoyhdistelmällä on lupa
Suorittaa kuljetuksia 100t kokonaispainolla.

Tekstiä tiivistetty
-NILS-

Don MC

Re: Poliisille vammoja Turun takaa-ajotilanteessa

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Joidenkin kirjoittajien tekninen tietotaito on näköjään pysytellyt sillä samalla tasolla johon olemme ennenkin tällä forkalla tottuneet.
"100t rekka-autoja menee paljonkin täällä etelässä, kulkevat nimellä pitkä kuljetus."
Ehkä teillä siellä arkkitehtien "etelässä" juu, mutta meillä Suomessa ne kulkevat nimellä "ajoneuvoyhdistelmä" ja niiden suurin sallittu kokonaispaino on 76 tonnia.

Sienisalaatti
Javier Pena
Viestit: 1870
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2021 5:34 pm

Re: Poliisille vammoja Turun takaa-ajotilanteessa

Viesti Kirjoittaja Sienisalaatti »

Doctor Lecter kirjoitti:
Ke Helmi 08, 2023 10:18 am
Likeavirgin kirjoitti:
Ke Helmi 08, 2023 8:32 am
Sen vuoksi ne poliisit perässä pysyvätkin. Kyllähän tuollainen urheiluauto kulkee varmasti paremmin mutkiin mitä tuollainen painava koppipaku, jota tuuli heittelee suorillakin.
Jaksat siitä urheiluautosta jankuttaa...
Monin­kertainen ratti­juoppo onnistui pakenemaan poliisia vanhalla diesel­farmarilla – Näin hän pääsi Turkuun asti

Keski-Suomessa kirjoilla oleva 31-vuotias kaahasi vanhalla farmariautolla. Nyt poliisi kertoo, miksi häntä ei saatu pysäytettyä ennen Turun keskustaa.


........
Helsingin Sanomat
7.2.2023 18:35, päivitetty 8.2. 7:32

Viittaten edelliseen viestiini; se mikä onnistui Kuopiossa ja Helsingissä, ei onnistunut Turussa.
- Liekö Varsinais-Suomessa liian vähän poliiseja ja heistäkin suurin osa oli kyttäämässä netin vihapuheita.

.......
Tässäpä kyllä parhaat pointit hetkeen, taattua laatua Doctor Lecterilta.

Tuoreimmassa Alibissa (2/2023) on muuten hyvä artikkeli takaa-ajoista. Siinä myös on viitattu vahvasti taannoisiin Kuopion sekä Helsingin vaativiin pakkopysäytystilanteisin.
Oikeudesta viis, kunhan laki säilyy! Eikä mitään henkilökohtaista ketään kohtaan, asiat vain asioina täällä.

Avatar
viinitty
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1345
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2020 5:02 pm

Re: Poliisille vammoja Turun takaa-ajotilanteessa

Viesti Kirjoittaja viinitty »

Eräs ukilainen elämänkoulu työllisti joulukuussa karhuryhmää ja sattuu omistamaan speksien kaltaisen bemarin. Kuskia on aiemminkin pyydellyt Turkuun ja tarjonnut ajokiksi omaa autoaan. Kyseisestä herrasta on täällä vanhoista töhöilystä ketju ja ase- ja huumekauppakin onnistuu. Ettei olisi W.T. lähtenyt kuskin kanssa isolle kirkolle?
Mitkä hiton salaliittoteoriat?!

Vastaa Viestiin