Näyttelijä Jasmin Voutilainen, 27, on kuollut

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Re: Näyttelijä Jasmin Voutilainen, 27, on kuollut

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

Joosua kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 11:53 am
Likeavirgin kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 6:50 am
Knobster kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 1:22 am
Oli jo kolmas nuorena kuollut ihminen joka oli aikanaan Martina ja hengenpelastajat -ohjelmassa jos en aivan väärässä ole. Ohjelmaa esitettiin vuosina 2014-15. Ehkä kertoo tuosta julkisuustyrkyn ja somettelun maailmasta jotain. Masennuksen ja muiden mt-vaivojen kanssa ei mitään terveintä hommaa... eikä kyllä muutenkaan.

Levätköön silti rauhassa ja läheisille voimia.
Eiköhän tuo kerro enemmänkin siitä miten paljon Martan ympärillä liikkuu päihteitä ja päihteidenkäyttäjiä.
Jos oikein muistan niin kaksi muuta kuolemantapausta johtuivat jostain syöpäsairauksista. Martinan ympärillä liikkuvista muuten en tiedä mitään.
Lukkarinen kuoli parantumattomaan syöpään, mutta käsittääkseni kahta syöpäläistä ei Martinan sarjoissa hengannut?

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Näyttelijä Jasmin Voutilainen, 27, on kuollut

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Knobster kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 1:22 am
Oli jo kolmas nuorena kuollut ihminen joka oli aikanaan Martina ja hengenpelastajat -ohjelmassa jos en aivan väärässä ole. Ohjelmaa esitettiin vuosina 2014-15. Ehkä kertoo tuosta julkisuustyrkyn ja somettelun maailmasta jotain. Masennuksen ja muiden mt-vaivojen kanssa ei mitään terveintä hommaa... eikä kyllä muutenkaan.

Levätköön silti rauhassa ja läheisille voimia.
Janita Lukkarinen kuoli syöpään, ja ko. ohjelmaan osallistumisella tuskin oli mitään vaikutusta siihen että syöpä lopulta vei voiton. Mutta kyllä, aika iso kuolleisuus% ohjelmaan osallistuneella porukalla on ollut. Janita Lukkarinen on ollut esillä vielä kuolemansa jälkeenkin kun perheen ulkopuolinen henkilö väärensi testamentin omaksi edukseen. Hyi helvetti miten alhainen teko omaisisa kohtaan oli.

Reality-formaatteja en ole koskaan ymmärtänyt. En ymmärrä miksi kukaan haluaa niihin, enkä ymmärrä miksi kukaan haluaa katsoa niitä. Reality-sarjoihin osallistuvilta ei tuotanto varmaan kysele mitään mt-ongelmista, tai jos kysyy, ei välitä niistä ja jälkihoitoa tuskin on tarjolla. Minusta nuo ovat moraalisesti alhaisia koska niihin osallistuvia hyväksikäytetään. Ko. formaattihan on todella kustannustehokas kun tunkua on, eikä taida osallistumispalkkiot päätä huimaa. Voisi olla hyvä tutkimuksen paikka, miten reality ohjelmiin osallistuneilla menee 5-10 vuoden päästä osallistumisesta. Miten jaksavat henkisesti, ovatko vielä elävien kirjoissa jne. Aina silloin tällöin on joku reality-"tähti" tullut julki ja kertonut millaisia negatiivia vaikutuksa ohjelmaan osallistuminen on aiheuttanut.

Vähän meni ot, mutta koska Jasmin oli julkisuuden henkilö niin on selviö että hänen elämäänsä ja kuolemaansa sekä kuolemaan vaikuttaneita syitä ruoditaan julkisesti. Olihan hän julkisesti muutakin kuin reality-tähti, oli osallistunut missikilpailuun ja näytellyt sekä oli aktiivisesti seurattu somejulkkis. Tuollainen elämä on varmasti henkisesti erittäin kuormittavaa, ja jos/kun mukaan tulee mt-ongelmat tai niitä on ollut jo aikaisemminkin, niin irtautuminen elämänsä jakamisesta julkisesti on vaikeaa ellei mahdotonta. Tässä olisi todella toivonut että Jasminin tarina ei olisi päättynyt näin, nätti nuori ihminen menetettiin aivan liian aikaisin. Uskallan sanoa näin vaikka hän on ollut minulle täysi tuntemattomuus tätä aikaisemmin, kun en reality-sarjoja tai saippuoita seuraa lainkaan.

Avatar
Ifigeneia
Theo Kojak
Viestit: 1147
Liittynyt: La Helmi 18, 2023 7:16 pm

Re: Näyttelijä Jasmin Voutilainen, 27, on kuollut

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Likeavirgin kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 12:15 pm
Millavaan kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 8:43 am
On tää ihan hullua miten huonolla tolalla mielenterveyspalvelut on. Itse oon kanssa masennuksen kamssa kamppaillut jo vuosia mutta apua ei saa. Juuri viime viikolla tiedustelin jonotilannetta niin voi mennä vielä vuosi tai kauemminkin.
Et ole sitten ajatellut itse vaikuttaa masennukseesi? Jos apua ei ole muualta saatavilla voi itse olla se apu mitä tarvitsee. Aina kannattaa, saa ja on jopa suotavaa olla oma-aloitteinen. Vai odotatko sairaalaan pääsyä siinäkin tapauksessa, jos sormesi vuotaa verta? Laastaria ei kykene laittamaan, täytyy päästä ensin lääkäriin, että lääkäri puhaltaa..
Miten tämä oma-aloitteisuus käytännössä tulee suorittaa, jos on julkisen terveydenhuollon varassa? Pitää uhkailla että tapan kaikki, niin johan pääsee jonossa eteenpäin, vai?

Helppo se on niitä itse vaikuttamisia esittää jos on siinä asemassa että voi kipaista välittömästi yksityiselle, kun rakennekynsi katkesi ja tuli pipi.

Kaikki me emme ole niin estottomia että kehtaamme alkaa huutaa, raivota ja uhkailla.

Olen tosin kyllä sairaalassa nähnyt miten eräs potilas hoidettiin hyvinkin äkkiä kun hänen miehensä räyhäsi siellä kokoajan, ja kääkästä haluttiin eroon. Mutta ei tämä nyt ihan oikein ollut muita potilaita kohtaan. Ja jotkut ajattelevat muitakin kuin vain itseään. Toki liiankin pitkään.

Wiiksiwallu
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: Su Elo 12, 2018 4:39 pm

Re: Näyttelijä Jasmin Voutilainen, 27, on kuollut

Viesti Kirjoittaja Wiiksiwallu »

Likeavirgin kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 12:15 pm
Millavaan kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 8:43 am
On tää ihan hullua miten huonolla tolalla mielenterveyspalvelut on. Itse oon kanssa masennuksen kamssa kamppaillut jo vuosia mutta apua ei saa. Juuri viime viikolla tiedustelin jonotilannetta niin voi mennä vielä vuosi tai kauemminkin.
Et ole sitten ajatellut itse vaikuttaa masennukseesi? Jos apua ei ole muualta saatavilla voi itse olla se apu mitä tarvitsee. Aina kannattaa, saa ja on jopa suotavaa olla oma-aloitteinen. Vai odotatko sairaalaan pääsyä siinäkin tapauksessa, jos sormesi vuotaa verta? Laastaria ei kykene laittamaan, täytyy päästä ensin lääkäriin, että lääkäri puhaltaa..
Todellinen asiantuntijalausunto masentuneelle ihmiselle🤦🏻‍♀️

Puhelinkortti
Jack Bauer
Viestit: 954
Liittynyt: Ma Helmi 15, 2010 3:09 pm

Re: Näyttelijä Jasmin Voutilainen, 27, on kuollut

Viesti Kirjoittaja Puhelinkortti »

Wiiksiwallu kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 2:07 pm
Likeavirgin kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 12:15 pm
Millavaan kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 8:43 am
On tää ihan hullua miten huonolla tolalla mielenterveyspalvelut on. Itse oon kanssa masennuksen kamssa kamppaillut jo vuosia mutta apua ei saa. Juuri viime viikolla tiedustelin jonotilannetta niin voi mennä vielä vuosi tai kauemminkin.
Et ole sitten ajatellut itse vaikuttaa masennukseesi? Jos apua ei ole muualta saatavilla voi itse olla se apu mitä tarvitsee. Aina kannattaa, saa ja on jopa suotavaa olla oma-aloitteinen. Vai odotatko sairaalaan pääsyä siinäkin tapauksessa, jos sormesi vuotaa verta? Laastaria ei kykene laittamaan, täytyy päästä ensin lääkäriin, että lääkäri puhaltaa..
Todellinen asiantuntijalausunto masentuneelle ihmiselle🤦🏻‍♀️
Itse olen sen verran laiska, etten jaksa masentua. No kukin tyylillään 8)

Musta-Pekka2016
Neuvoja-Jack
Viestit: 594
Liittynyt: To Syys 08, 2016 1:18 am

Re: Näyttelijä Jasmin Voutilainen, 27, on kuollut

Viesti Kirjoittaja Musta-Pekka2016 »

Kovin varmoja tuntuvat kaikki olevan, että kyseessä olisi itsemurha vaikka muita esim.sairauskohtausta voi pois sulkea. Huhuja liikkunut jostain parvekkeelta hyppäämisestä joka sitten muuttunut faktaksi eri palstoilla. Jokin paha virus oli ollut joka myös voinut viedä hengen.

Zorro7
Jack Bauer
Viestit: 982
Liittynyt: La Helmi 05, 2022 7:14 pm

Re: Näyttelijä Jasmin Voutilainen, 27, on kuollut

Viesti Kirjoittaja Zorro7 »

Likeavirgin kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 12:15 pm
Millavaan kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 8:43 am
On tää ihan hullua miten huonolla tolalla mielenterveyspalvelut on. Itse oon kanssa masennuksen kamssa kamppaillut jo vuosia mutta apua ei saa. Juuri viime viikolla tiedustelin jonotilannetta niin voi mennä vielä vuosi tai kauemminkin.
Et ole sitten ajatellut itse vaikuttaa masennukseesi? Jos apua ei ole muualta saatavilla voi itse olla se apu mitä tarvitsee. Aina kannattaa, saa ja on jopa suotavaa olla oma-aloitteinen. Vai odotatko sairaalaan pääsyä siinäkin tapauksessa, jos sormesi vuotaa verta? Laastaria ei kykene laittamaan, täytyy päästä ensin lääkäriin, että lääkäri puhaltaa..
:shock: masentuneita on niin montaa sorttia. Pahimmassa tapauksessa voi kai lamauttaa niin ettei tahdo sängystä ylös päästä. Sitten jos siihen päälle ahdistuneisuushäiriö niin jopa ulosmeno voi olla hyvin vaikeaa, ja varsinkin muiden ihmisten kohtaaminen.
Ja ilmeisesti jos sitä itsetuhoisuutta olisi niin ne voi olla hyvin voimakkaita tunteita. Oikeasti kokee ettei ole muuta ratkaisua kuin kuolema. Vaikka se vahvin tunne voisi ehkä mennäkin ohi seuraavaan päivään mennessä, mutta osa ei sitä pysty sitten vastustamaan ja tekee lopullisen ratkaisun. Surullista mutta totta.

Nämä asiat tietää varmasti parhaiten vaan he ketkä todellisen masennuksen läpi käyneet.

VastarannanKiiski
Axel Foley
Viestit: 2438
Liittynyt: La Helmi 08, 2020 6:24 pm

Re: Näyttelijä Jasmin Voutilainen, 27, on kuollut

Viesti Kirjoittaja VastarannanKiiski »

Wiiksiwallu kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 2:07 pm
Likeavirgin kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 12:15 pm
Millavaan kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 8:43 am
On tää ihan hullua miten huonolla tolalla mielenterveyspalvelut on. Itse oon kanssa masennuksen kamssa kamppaillut jo vuosia mutta apua ei saa. Juuri viime viikolla tiedustelin jonotilannetta niin voi mennä vielä vuosi tai kauemminkin.
Et ole sitten ajatellut itse vaikuttaa masennukseesi? Jos apua ei ole muualta saatavilla voi itse olla se apu mitä tarvitsee. Aina kannattaa, saa ja on jopa suotavaa olla oma-aloitteinen. Vai odotatko sairaalaan pääsyä siinäkin tapauksessa, jos sormesi vuotaa verta? Laastaria ei kykene laittamaan, täytyy päästä ensin lääkäriin, että lääkäri puhaltaa..
Todellinen asiantuntijalausunto masentuneelle ihmiselle🤦🏻‍♀️
Ehkä vähän tylyn kuuloista, mutta onhan tuossa totuudensiemen. Ihan viime aikoinakin on uutisoitu tutkimustuloksista liikunnan vaikutuksesta masennukseen, somen haitallisuudesta ja kunnollisen ruokavalion merkityksestä. Minusta vähän tuntuu, että mt-ongelmaepidemia on niin laaja, ettei jokaiselle järjesty terapiaa tai laitoshoitoa. Siihen ei ole resursseja.
Some tauolle, uni- ja ateriarytmi kuntoon,, päihteet pois, rauhallista ja tavoitteetonta liikuskelua luonnossa ja rentouttavia tekemisiä ilman suorittamista. Vointi saattaa kummasti kohentua. Ennenkuin joku tästä räjähtää, sanon, ettei kannata uhriutua. Masennus on ollut omakin matkakumppanini hyvin pitkään. Tuskinpa kenellekään on haitaksi etsiä keinoja kohentaa oloaan, olipa vaiva mikä tahansa. Vaikka odottaessaan terapiaa tai muuta apua.
Sääli, että Jasmin ei jaksanut pidempään. Hänenkin olonsa olisi saattanut hyvinkin vielä helpottua.

Avatar
Ifigeneia
Theo Kojak
Viestit: 1147
Liittynyt: La Helmi 18, 2023 7:16 pm

Re: Näyttelijä Jasmin Voutilainen, 27, on kuollut

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

En tiedä onko kukaan muu kokenut vastaavaa, mutta itse olen havainnut että kävely ei välttämättä auta ahdistukseen, ellei jopa pahenna sitä. Jos mielessä levy hirttää pahasti kiinni, jokin ajatus saattaa alkaa toistumaan toistumasta päästyään ja limittyy kävelyn rytmiin.

Ennemmin suosittelisin jotain sellaista liikuntaa joka vaatii niin keskittymistä, ettei mieli ehdi soittaa jotain vitutuksen hittibiisiä oksetuksiin asti. Tällaiset huomiota vaativat lajit vain sitten saattavat olla jo sikäli vaarallisempia, että auttaako sinne päästää jotain mielensä riivaamaa riskejä ottamaan. Tai olemaan riski muille.

Blackened
Sofia Karppi
Viestit: 407
Liittynyt: Su Tammi 19, 2020 4:48 pm

Re: Näyttelijä Jasmin Voutilainen, 27, on kuollut

Viesti Kirjoittaja Blackened »

Levätköön rauhassa. Suomessa on se ongelma, että me emme kommunikoi tarpeeksi. Emme vietä aikaa läheistemme kanssa tarpeeksi. Muistakaa huomioida kanssaihmiset.

Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Re: Näyttelijä Jasmin Voutilainen, 27, on kuollut

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

Ifigeneia kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 1:18 pm
Likeavirgin kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 12:15 pm
Millavaan kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 8:43 am
On tää ihan hullua miten huonolla tolalla mielenterveyspalvelut on. Itse oon kanssa masennuksen kamssa kamppaillut jo vuosia mutta apua ei saa. Juuri viime viikolla tiedustelin jonotilannetta niin voi mennä vielä vuosi tai kauemminkin.
Et ole sitten ajatellut itse vaikuttaa masennukseesi? Jos apua ei ole muualta saatavilla voi itse olla se apu mitä tarvitsee. Aina kannattaa, saa ja on jopa suotavaa olla oma-aloitteinen. Vai odotatko sairaalaan pääsyä siinäkin tapauksessa, jos sormesi vuotaa verta? Laastaria ei kykene laittamaan, täytyy päästä ensin lääkäriin, että lääkäri puhaltaa..
Miten tämä oma-aloitteisuus käytännössä tulee suorittaa, jos on julkisen terveydenhuollon varassa? Pitää uhkailla että tapan kaikki, niin johan pääsee jonossa eteenpäin, vai?

Helppo se on niitä itse vaikuttamisia esittää jos on siinä asemassa että voi kipaista välittömästi yksityiselle, kun rakennekynsi katkesi ja tuli pipi.

Kaikki me emme ole niin estottomia että kehtaamme alkaa huutaa, raivota ja uhkailla.

Olen tosin kyllä sairaalassa nähnyt miten eräs potilas hoidettiin hyvinkin äkkiä kun hänen miehensä räyhäsi siellä kokoajan, ja kääkästä haluttiin eroon. Mutta ei tämä nyt ihan oikein ollut muita potilaita kohtaan. Ja jotkut ajattelevat muitakin kuin vain itseään. Toki liiankin pitkään.
Eikai se lääkärille pääsy masennusta paranna? Voihan sitä rahaa pistää omasta pussista, tai lainata ja mennä terapiaan ja huomata, ettei se masennus mihinkään lähtenyt?

Onnellisuushan on sisäsyntyistä. Ei sitä yksityinen lääkärikään voi tuoda? Eikä onnea voi ostaa?

Miten huutaminen, raivoaminen, tai uhkailu parantaisi masennuksen?

Maailma ei ole reilu, olet siis huomannut sen. Silti köyhempi voi olla onnellinen siinä missä rikaskin onneton.

Arkirytmi, liikuntaa, kasvispitoista ruokaa, hyvät yöunet. Siinä muutama toimiva resepti. Yksi, tai useampi ystävä, joille voi jutella kaikesta. Sinä itse olet vastuussa onnellisuudestasi, tai onnettomuudestasi. Ei kukaan muu. Ei edes Jumala.

Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Re: Näyttelijä Jasmin Voutilainen, 27, on kuollut

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

Zorro7 kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 5:36 pm
Likeavirgin kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 12:15 pm
Millavaan kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 8:43 am
On tää ihan hullua miten huonolla tolalla mielenterveyspalvelut on. Itse oon kanssa masennuksen kamssa kamppaillut jo vuosia mutta apua ei saa. Juuri viime viikolla tiedustelin jonotilannetta niin voi mennä vielä vuosi tai kauemminkin.
Et ole sitten ajatellut itse vaikuttaa masennukseesi? Jos apua ei ole muualta saatavilla voi itse olla se apu mitä tarvitsee. Aina kannattaa, saa ja on jopa suotavaa olla oma-aloitteinen. Vai odotatko sairaalaan pääsyä siinäkin tapauksessa, jos sormesi vuotaa verta? Laastaria ei kykene laittamaan, täytyy päästä ensin lääkäriin, että lääkäri puhaltaa..
:shock: masentuneita on niin montaa sorttia. Pahimmassa tapauksessa voi kai lamauttaa niin ettei tahdo sängystä ylös päästä. Sitten jos siihen päälle ahdistuneisuushäiriö niin jopa ulosmeno voi olla hyvin vaikeaa, ja varsinkin muiden ihmisten kohtaaminen.
Ja ilmeisesti jos sitä itsetuhoisuutta olisi niin ne voi olla hyvin voimakkaita tunteita. Oikeasti kokee ettei ole muuta ratkaisua kuin kuolema. Vaikka se vahvin tunne voisi ehkä mennäkin ohi seuraavaan päivään mennessä, mutta osa ei sitä pysty sitten vastustamaan ja tekee lopullisen ratkaisun. Surullista mutta totta.

Nämä asiat tietää varmasti parhaiten vaan he ketkä todellisen masennuksen läpi käyneet.
Sieltä sängystä pääsemistä helpottaa, kun sisäistää, että on vain elämä. Elämä on sellaista millaista siitä jokainen itse tekee. Voi larppailla natsia ja huutaa, että yhteiskunta paska, tai olla hyödyllinen osa yhteiskuntaa. Valintojen maailma. Ei se elämä sen helpompaa ole muillakaan, kaikilla on omat ongelmansa jossain vaiheessa elämää.

mielistelijä
Nikke Knakkertton
Viestit: 197
Liittynyt: La Syys 17, 2022 6:37 pm

Re: Näyttelijä Jasmin Voutilainen, 27, on kuollut

Viesti Kirjoittaja mielistelijä »

Pökerö kirjoitti:
Su Maalis 19, 2023 10:27 pm
Jasmin oli tyttäreni.
Rauha hänen muistolleen.
Hän kuoli perjantaina 17.3.2023.

En kommentoi enempää, antakaa meille omaisille rauha surra menetystämme, kiitos.

Ja sen sanon, että onpa vielä näköjään maailmassa hyvyyttäkin olemassa;
kiitos erityisesti poliiseille jotka ovat meitä tukeneet!
Surussa myötäeläen, olen joutunut kokemaan vastaavan tragedian. Aika muuttaa surua.

Zorro7
Jack Bauer
Viestit: 982
Liittynyt: La Helmi 05, 2022 7:14 pm

Re: Näyttelijä Jasmin Voutilainen, 27, on kuollut

Viesti Kirjoittaja Zorro7 »

Et voi esimerkiksi päättää kuoleeko vanhempasi nuorena, synnytkö alkoholisti perheeseen, loukkaannutko vakavasti, kiusataanko sinua rajusti ynnä muuta.

Moni ulkoinen asia voi ja yleensä vaikuttaakin osaltaan masentumiseen. Ei voi siis läheskään aina syyttää vain masentunutta!

Olen myös sitä mieltä että "terve mieli terveessä ruumissa" piilevät sairaudet ja myös havaitut sairaudet, niihin olevat lääkitykset voivat häiritä kehon normaalia toimintaa ja mielikin kärsii.
Moni asia varmasti vaikuttaa.

Mutta totta että omalla asenteella ja yrityksellä voi yrittää ja varmasti saakin asioita parempaan suuntaan.
Viimeksi muokannut Zorro7, Ma Maalis 20, 2023 7:07 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Yxkaksvaan
Martin Riggs
Viestit: 628
Liittynyt: Su Maalis 06, 2022 10:47 am

Re: Näyttelijä Jasmin Voutilainen, 27, on kuollut

Viesti Kirjoittaja Yxkaksvaan »

Kaikki jotka asuvat yhtiöissä joissa lasipartsit niin eikun vaan lasinläpi ja "lavastaa" harkittu suisaide näyttämään onnettomuudelta.
Näin lähipiirikin uskoo tapaturmaan eivätkä tajua että harkittu itsemurha.
Saattaa saada jopa tapaturmakorvaukset, toisin kuin suisaidilla.
Kaikki siis voittaa paitsi vakuutusyhtiö.

Vastaa Viestiin