Mä haluan nähdä virallisen dokumentin että tolla pääsee 100km/hWildchild79 kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 10:19 pmNopeudesta eri mieltä, pientareesta samaa.
https://www.lapinkansa.fi/lapin-ainoa-v ... us/3767025
Parhaimmillaan satasta kulkeva kinneri on nykyään Alaraudanjoen uskollinen lenkkimenopeli, sillä vauhtiin päästessään pyörä pyörii kuin rasvattu.
Nojapyöräilijä kuollut törmäyksessä autoon Ähtärissä
Re: Nojapyöräilijä kuollut törmäyksessä autoon
Re: Nojapyöräilijä kuollut törmäyksessä autoon Ähtärissä
Tuon on aikalailla keskellä korpea, ei siellä liikuta pyörällä tai kävellen.Yrjö Yrjönsuuri kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 1:58 pmOn kyllä.Psykopaatti kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 10:51 am Kyllähän tuollaisilla kyrvän muotoisilla sukkuloilla sotkeminen tuolla liikenteen seassa, on aivan sekopäistä toimintaa.
Mutta se ei tee siitä laitonta. En kuitenkaan ymmärrä, miksi tuollaisen tieosuuden oheen ei ole saatu raivattua kävely- ja pyörätietä. Ehkäpä kunnanvaltuustossa nauretaan sellaiselle idealle.
- "Köyhät.. Hahh hahh.!!"
”Kun oppii tuntemaan pelon, tulee rohkeaksi ja oikea rohkeus on sitä, että oppii pitämään pelkonsa kurissa”.
Re: Nojapyöräilijä kuollut törmäyksessä autoon
Vastaantulijoiden kaistalla alkaa sulkuviiva, eli ilmeisesti toinen nyppylä siinä selän takana.
Rajoitetun näkyvyyden kohdalla tosi usein tuollaisilla teillä vähät välitetään fillaristeista, ja ajellaan vähintään nopeusrajoituksen maksimia myös rajoitetun näkyvyyden kohdalla, ja vaikka ollaan väistävinään, niin jyrätään sitten mikäli vastaan tuleekin auto.
Asun itse tuotakin kapeamman tien varrella, ja viimeksi eilen piti jalankulkijana hypähtää ojaan estääkseni vastaavassa tilanteessa osuman joltain putkifirman pakulta.
Mikä hirvittää tän tien varrella tosissaan on se, että paikallisesta päiväkodista oman elämänsä sankari hakee kaksi skiddariaan tuollaisen nojapyörän takana vetämäänsä yhtä matalaan peräkärryyn ja polkee sitä kapeaa tietä vajaan kahdeksan kilsan kotimatkan skiddarit kärryssä.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
-
- Rico Tubbs
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Pe Elo 04, 2023 10:05 am
Re: Nojapyöräilijä kuollut törmäyksessä autoon Ähtärissä
Kappas juu.. mulla suomenkartta hukassa.JailMind kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 11:59 pmTuon on aikalailla keskellä korpea, ei siellä liikuta pyörällä tai kävellen.Yrjö Yrjönsuuri kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 1:58 pmOn kyllä.Psykopaatti kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 10:51 am Kyllähän tuollaisilla kyrvän muotoisilla sukkuloilla sotkeminen tuolla liikenteen seassa, on aivan sekopäistä toimintaa.
Mutta se ei tee siitä laitonta. En kuitenkaan ymmärrä, miksi tuollaisen tieosuuden oheen ei ole saatu raivattua kävely- ja pyörätietä. Ehkäpä kunnanvaltuustossa nauretaan sellaiselle idealle.
- "Köyhät.. Hahh hahh.!!"
Siksikö sitten on asvaltoitua piennartakin jätetty vain tupakka-askin verran? Sellainen 60cm lisäisi myös autoilijoiden keskenäistä turvallisuutta. Kaistan leveys taitaa Suomessa olla maks jotain 3,5m, vai muistanko väärin? Onhan se toki leveämpi kuin leveimmät ajoneuvot, mutta ei kuitenkaan liian leveä. Etenkään talviaikaan.
Re: Nojapyöräilijä kuollut törmäyksessä autoon
Tuohan se yleinen ongelma juuri on, mutta en kyllä tiedä voisiko meiltä autoilijoiltakaan oikeasti edes vaatia sellaista että jokaisen nyppylän tai mutkan kohdalla pitäisi nopeus pudottaa johonkin 30 kmh paikkeille ihan siltä varalta että jospa siellä nyppylän tai mutkan takana sattuukin hidas polkupyöräilijä menemään ajokaistalla.meitzi kirjoitti: ↑Ke Syys 20, 2023 12:08 amVastaantulijoiden kaistalla alkaa sulkuviiva, eli ilmeisesti toinen nyppylä siinä selän takana.
Rajoitetun näkyvyyden kohdalla tosi usein tuollaisilla teillä vähät välitetään fillaristeista, ja ajellaan vähintään nopeusrajoituksen maksimia myös rajoitetun näkyvyyden kohdalla, ja vaikka ollaan väistävinään, niin jyrätään sitten mikäli vastaan tuleekin auto.
Asun itse tuotakin kapeamman tien varrella, ja viimeksi eilen piti jalankulkijana hypähtää ojaan estääkseni vastaavassa tilanteessa osuman joltain putkifirman pakulta.
Mikä hirvittää tän tien varrella tosissaan on se, että paikallisesta päiväkodista oman elämänsä sankari hakee kaksi skiddariaan tuollaisen nojapyörän takana vetämäänsä yhtä matalaan peräkärryyn ja polkee sitä kapeaa tietä vajaan kahdeksan kilsan kotimatkan skiddarit kärryssä.
Ehkä näissäkin voisi käyttää samaa suositusta/määräystä kuin jalankulkijoiden kohdalla, eli polkupyöräilijät nuo nojapyörät mukaan lukien siirtyisivät ajamaan tien vasemmassa laidassa, jolloin he voisivat itse paremmin huolehtia turvallisuudestaan koukkaamalla tarvittaessa vaikka ojaan nähdessään että auto ei kerkeä väistämään.
Toki ainahan sitä voidaan vedota siihen että kun sen autoilijan kuuluu väistää, mutta jos on tilanne jossa se autoilija ei sitten kykenekään jostain syystä väistämään, niin itse ainakin huomattavasti mieluummin nostelisin sitä polkupyörääni ylös sieltä ojan pohjalta, kuin makaisin auton alle jääneenä ruumishuoneella.
edit. vielä "hauska" lisäys murphyn laista, onko muut törmänneet sellaiseen todennäköisyyteen että jos ajelet jotain hiljaista maantietä autolla, ja useiden kilometrien matkalla ketään ei tule vastaan, niin juuri siinä kohdalla jossa siihen eteen ilmestyy se ainoa matkalla kohtaamasi polkupyöräilijä, niin siinä samalla kohdalla tulee myös se auto vastaan?
Re: Nojapyöräilijä kuollut törmäyksessä autoon Ähtärissä
Voihan se olla, etä autoilija otti osaa tähän uuteen Tiktok haasteeseen, jossa ajellaan autolla tahallaan ihmisten päälle.
-
- Vähänniinkuharrastaja
- Viestit: 90
- Liittynyt: Su Heinä 19, 2020 9:40 pm
Re: Nojapyöräilijä kuollut törmäyksessä autoon
Vielä huonompi vaihtoehto se omalla kaistalla vastaantuleva pyöräilijä on noilla pikkuteillä.damfin kirjoitti: ↑Ke Syys 20, 2023 7:34 am
Tuohan se yleinen ongelma juuri on, mutta en kyllä tiedä voisiko meiltä autoilijoiltakaan oikeasti edes vaatia sellaista että jokaisen nyppylän tai mutkan kohdalla pitäisi nopeus pudottaa johonkin 30 kmh paikkeille ihan siltä varalta että jospa siellä nyppylän tai mutkan takana sattuukin hidas polkupyöräilijä menemään ajokaistalla.
Ehkä näissäkin voisi käyttää samaa suositusta/määräystä kuin jalankulkijoiden kohdalla, eli polkupyöräilijät nuo nojapyörät mukaan lukien siirtyisivät ajamaan tien vasemmassa laidassa, jolloin he voisivat itse paremmin huolehtia turvallisuudestaan koukkaamalla tarvittaessa vaikka ojaan nähdessään että auto ei kerkeä väistämään.
Toki ainahan sitä voidaan vedota siihen että kun sen autoilijan kuuluu väistää, mutta jos on tilanne jossa se autoilija ei sitten kykenekään jostain syystä väistämään, niin itse ainakin huomattavasti mieluummin nostelisin sitä polkupyörääni ylös sieltä ojan pohjalta, kuin makaisin auton alle jääneenä ruumishuoneella.
edit. vielä "hauska" lisäys murphyn laista, onko muut törmänneet sellaiseen todennäköisyyteen että jos ajelet jotain hiljaista maantietä autolla, ja useiden kilometrien matkalla ketään ei tule vastaan, niin juuri siinä kohdalla jossa siihen eteen ilmestyy se ainoa matkalla kohtaamasi polkupyöräilijä, niin siinä samalla kohdalla tulee myös se auto vastaan?
Nopeusrajoitus 50 kmh, fillari ajaa kahtakymppiä samaan suuntaan tai vastaan, niin kohtaamisnopeudessa on aikamoinen ero, ja reaktioaika esim sokeissa kurveissa olematon.
Lisäksi vastaantulevan pyöräilijän taakse ei voi jäädä odottamaan sopivaa ohituspaikkaa kuten samaan suuntaan ajavan kanssa voi toimia.
- Mind Over Matter
- Martin Riggs
- Viestit: 622
- Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 5:33 pm
Re: Nojapyöräilijä kuollut törmäyksessä autoon Ähtärissä
En kyllä itsekään tajua, mitä h-tin hauskaa tuollaisilla on köyrytä pitkin tienpintaa.Psykopaatti kirjoitti: ↑Ti Syys 19, 2023 10:51 am Kyllähän tuollaisilla kyrvän muotoisilla sukkuloilla sotkeminen tuolla liikenteen seassa, on aivan sekopäistä toimintaa. Venäläistä rulettia, odotat vain koska joku rullaa yli. Tuollaiset tiet, autoja ajaa molempiin suuntiin.... ja sopivasti tällainen vitun sukkula vatkaa osittain siellä ajotien puolella ja matalalla kuin mikä. Ei siinä tarvitse kuskilta, kuin yksi vilkaisu väärällä hetkellä pois tiestä, niin jälki on sitten tuon mukaista. Puhumattakaan, että raskasta liikennettä liikkuu teillä vastakkaisista suunnista, niin aika kapeaksi jää elintila tuollaisilla härveleillä. On tuokin yksi harrastus uhata kuolemaa. Nyt se bingo sitten valitettavasti sattui kohdalle. Ei noilla pitäisi saada edes liikkua, muualla kuin virallisilla kevyen liikenteen väylillä. Nykyään näillä teillä, missä ajonopeudet ovat sen 80 km/h päälle, liikkuu jos jonkinlaista saatanan härveliä. Ei ihme, että välillä kolina käy.
-
- Poliisikoira Rex
- Viestit: 253
- Liittynyt: Pe Kesä 06, 2014 11:23 pm
Re: Nojapyöräilijä kuollut törmäyksessä autoon
Ei kuulu. Ajoradalle ei kuulu mitään, mitä ei ole rekisteröity, katsastettu ja jolla ei ole omaa liikennevakuutusta. Jos ei pientareelle mahdu, niin siitä ei sitten mennä.
Re: Nojapyöräilijä kuollut törmäyksessä autoon
Kyllä, ongelmansa olisi tuossakin, mutta toisaalta sen pyöräilijän olisi helpompi havaita se edestäpäin tuleva auto niin että saattaisi ehtiä tarvittaessa väistämään pois alta,Jeebutnoubat kirjoitti: ↑Ke Syys 20, 2023 9:51 amVielä huonompi vaihtoehto se omalla kaistalla vastaantuleva pyöräilijä on noilla pikkuteillä.damfin kirjoitti: ↑Ke Syys 20, 2023 7:34 am Ehkä näissäkin voisi käyttää samaa suositusta/määräystä kuin jalankulkijoiden kohdalla, eli polkupyöräilijät nuo nojapyörät mukaan lukien siirtyisivät ajamaan tien vasemmassa laidassa, jolloin he voisivat itse paremmin huolehtia turvallisuudestaan koukkaamalla tarvittaessa vaikka ojaan nähdessään että auto ei kerkeä väistämään.
Nopeusrajoitus 50 kmh, fillari ajaa kahtakymppiä samaan suuntaan tai vastaan, niin kohtaamisnopeudessa on aikamoinen ero, ja reaktioaika esim sokeissa kurveissa olematon.
Lisäksi vastaantulevan pyöräilijän taakse ei voi jäädä odottamaan sopivaa ohituspaikkaa kuten samaan suuntaan ajavan kanssa voi toimia.
takaapäin tulevaa autoa kun ei välttämättä edes kuule ennenkuin se jyrää yli, edestäpäin tulevan auton äänenkin kuulee paremmin vaikka näkyvyyttä ei olisikaan, ellei ole sitten nykymuodin mukaan kuulokkeet korvilla ja musiikki tai äänikirjat soimassa liikenteen äänet peittäen.
Siinäkin on tosiaan vakavan pohdinnan paikka että kuuluuko tuollaiset hitaat kulkuneuvot jotka eivät mahdu kulkemaan ajoradan reunaviivan ulkopuolella lainkaan maantielle.
Ja turha jeesustella silläkään että kyllä ne alamäessä kulkevat yhtä kovaa kuin autotkin, maantiet kun ei ole pelkkää alamäkeä.
Tuossa on vielä sellainenkin ristiriita että uuden tieliikennelain mukaan poliisi voi sakottaa myös alinopeutta ajavia, eli eikö tuon pitäisi silloin koskea myös noita kolmipyöräisiä nojapyöriä sun muita vastaavia joilla ajetaan ajoradalla eikä sen sivussa?
Re: Nojapyöräilijä kuollut törmäyksessä autoon
Kahden miljoonan kilometrin rajapyykki on mulla jo takana, enkä muista yhtään niin yllättävää jyrkkää mutkaa, nyppylää tai niiden yhdistelmää, etteikö sitä lähestyessä havaitsisi samaan suuntaan ajavia fillaristeja jo ennen kuin "katoavat" sinne mutkan taakse, ja sitten taas ilmestyvät yleensä hyvissä ajoin taas eteen, jotta voi tarvittaessa hidastaa siihen fillaristin vauhtiin, tai vaikkapa pysäyttääkin.damfin kirjoitti: ↑Ke Syys 20, 2023 7:34 amTuohan se yleinen ongelma juuri on, mutta en kyllä tiedä voisiko meiltä autoilijoiltakaan oikeasti edes vaatia sellaista että jokaisen nyppylän tai mutkan kohdalla pitäisi nopeus pudottaa johonkin 30 kmh paikkeille ihan siltä varalta että jospa siellä nyppylän tai mutkan takana sattuukin hidas polkupyöräilijä menemään ajokaistalla.
Jos taas rajoitetulla näkyvyydellä ohittaa tuollaisen käyttäen hiukan vastaantulijoidenkin kaistaa, niin sille vastaantulijalle saattaakin mutkan takaa tulla sellainen yllätys, ettei kaksi autoa enää mahdukaan fillaristin rinnalle samaan aikaan, ja yleensä se on sitten fillaristi joka tulee jyrätyksi kun paniikissa ohittaja ottaa oman kaistansa reunan ajolinjakseen, vaikkei siellä olekaan tilaa.
Jeps, aina jos on väistettävää, on myös vaikka sitten se ainut vastaantulijakin taatusti kohdalla samaan aikaan. Tai jos tavoistaan poiketen kuvittelee vähän "oikaisevansa" jyrkempää mutkaa, niin ihan saatanan saletisti joutuu hidastamaan ja palaamaan sittenkin sinne omalle kaistalle.edit. vielä "hauska" lisäys murphyn laista, onko muut törmänneet sellaiseen todennäköisyyteen että jos ajelet jotain hiljaista maantietä autolla, ja useiden kilometrien matkalla ketään ei tule vastaan, niin juuri siinä kohdalla jossa siihen eteen ilmestyy se ainoa matkalla kohtaamasi polkupyöräilijä, niin siinä samalla kohdalla tulee myös se auto vastaan?
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Re: Nojapyöräilijä kuollut törmäyksessä autoon Ähtärissä
Kinneri näkyy jopa paremmin kuin maantiepyörä. Luultavasti autoilijalla on ollut muuta tekemistä kuin tarkkailla tietä, ellei ole vanha ja puolisokea.
Täällä on puhuttu autoilijan näkökulmasta siitä, että "jos vastaan tulee auto". Mitä sitten? Olen ajanut kuorma-autoa ja isoa pakua eikä ole tarvinnut listiä pyöräilijöitä, jalankulkijoita, motoristeja eikä henkilöautoja. Kyllä sinne sopii, ja jarrukin on keksitty.
Asenne merkitsee. Ole hereillä. Suojele heikompaa, henkilöautoilija, ja toivo, että rekkakuski suojelee samalla tavalla sinua. Homma toimii.
Ja aika hyvinhän nykyään toimii. Kyllä maanteillä hurjempaa oli 50 vuotta sitten... ja paljon. Kun noista kännyaddikteista vain pääsisi niin hyvä olisi.
Surullinen tarina tämä. Ei ole kliffaa törmääjälläkään. Mitä sitten touhusikin, sitä miettii ainakin itsekseen.
Täällä on puhuttu autoilijan näkökulmasta siitä, että "jos vastaan tulee auto". Mitä sitten? Olen ajanut kuorma-autoa ja isoa pakua eikä ole tarvinnut listiä pyöräilijöitä, jalankulkijoita, motoristeja eikä henkilöautoja. Kyllä sinne sopii, ja jarrukin on keksitty.
Asenne merkitsee. Ole hereillä. Suojele heikompaa, henkilöautoilija, ja toivo, että rekkakuski suojelee samalla tavalla sinua. Homma toimii.
Ja aika hyvinhän nykyään toimii. Kyllä maanteillä hurjempaa oli 50 vuotta sitten... ja paljon. Kun noista kännyaddikteista vain pääsisi niin hyvä olisi.
Surullinen tarina tämä. Ei ole kliffaa törmääjälläkään. Mitä sitten touhusikin, sitä miettii ainakin itsekseen.
Re: Nojapyöräilijä kuollut törmäyksessä autoon Ähtärissä
Ei tämä tapaus välttämättä ole niin selvä kuin äkkiseltään näyttäisi, enkä tiedä tuleeko tarkempaa tietoa esille koskaan.
En pitäisi mitenkään varmana sitä että autoilija mitään touhuillut on sen perusteella mitä noista kinnereistä ja nojapyöristä tuolla nojapyöräfoorumilla kertoillaan, eli ovat ilmeisesti melko arvaamattomia jos tiessä on epätasaisuuksia, eli ei siinä ole välttämättä tarvinnut muuta kuin että kinneri on jostain urapaikkauksen reunasta tai muusta epätasaisuudesta heittänyt vasemmalle juuri sillä hetkellä kun auto on alkanut ohittamaan, jolloin autokuski ei ole ehtinyt sitä kissaakaan sanoa kun on jo rysähtänyt.
Eli varsinkin tuossa suoralla autoilija on voinut havaita kinnerin hyvin ajoissa, nähnyt että tilaa on eikä ketään tule vastaan niin on ajatellut ihan vain nätisti juurikaan hidastamatta ohittaa kinnerin, mutta kinneri onkin yllättäen siirtynyt eteen juuri pahimmalla hetkellä.
En pitäisi mitenkään varmana sitä että autoilija mitään touhuillut on sen perusteella mitä noista kinnereistä ja nojapyöristä tuolla nojapyöräfoorumilla kertoillaan, eli ovat ilmeisesti melko arvaamattomia jos tiessä on epätasaisuuksia, eli ei siinä ole välttämättä tarvinnut muuta kuin että kinneri on jostain urapaikkauksen reunasta tai muusta epätasaisuudesta heittänyt vasemmalle juuri sillä hetkellä kun auto on alkanut ohittamaan, jolloin autokuski ei ole ehtinyt sitä kissaakaan sanoa kun on jo rysähtänyt.
Eli varsinkin tuossa suoralla autoilija on voinut havaita kinnerin hyvin ajoissa, nähnyt että tilaa on eikä ketään tule vastaan niin on ajatellut ihan vain nätisti juurikaan hidastamatta ohittaa kinnerin, mutta kinneri onkin yllättäen siirtynyt eteen juuri pahimmalla hetkellä.
-
- Armas Tammelin
- Viestit: 71
- Liittynyt: To Elo 20, 2020 10:40 am
Re: Nojapyöräilijä kuollut törmäyksessä autoon Ähtärissä
Aevan huippu ketju jälleen! Tulispa vielä lisää itsekkäitä ääliöitä kertomaan, miten eivät osaa sen vertaa ajaa autolla, että kykenee väistämään tiellä mitään henkilöautoa pienempää!
-
- Christopher Lorenzo
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti Touko 02, 2023 10:10 am
Re: Nojapyöräilijä kuollut törmäyksessä autoon Ähtärissä
Juuri tuosta syystähän polkupyörä nimenomaan pitää ohittaa aivan kuin mikä tahansa muukin ajoneuvo. Tilaa ohittaessa pitää sivuttaissuunnassa olla sen verran, että jos tulee joku äkillinen sivuttaisliike, horjahdus tai kaatuminen, niin pyöräilijä ei ole heti auton keulassa tai renkaan alla. Pyöräilijät saavat niskaansa paljon paskaa ihan syystäkin, koska joukkoon mahtuu paljon liikennesäännöistä mitään piittaamattomia idiootteja, jotka esimerkiksi mutkaisella tien pätkällä saattavat körötellä rivissä jotain kahta-kolmeakymppiä koko kaistan leveydeltä, mutta liikennesäännöt tuntevalla ja niitä kunnioittavalla polkupyöräilijällä on täsmälleen sama tienkäyttöoikeus kuin autoilijallakin. Varmasti pyöräilijät mieluiten ajaisivat pientareella, mutta kun jopa valtateillä sen "pientareen" leveys saattaa olla luokkaa pari senttiä, niin eipä siinä paljon vaihtoehtoja ole. Siitä vaan kokeilemaan jollekin vähänkin syrjäisemmälle valta- tai kantatien pätkälle, miten kivaa siellä on vetää munamankelilla tukkirekkojen suihkiessa ohi metrin päästä.damfin kirjoitti: ↑Ke Syys 20, 2023 8:59 pm Eli varsinkin tuossa suoralla autoilija on voinut havaita kinnerin hyvin ajoissa, nähnyt että tilaa on eikä ketään tule vastaan niin on ajatellut ihan vain nätisti juurikaan hidastamatta ohittaa kinnerin, mutta kinneri onkin yllättäen siirtynyt eteen juuri pahimmalla hetkellä.