HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Digi-Columbo
Sabrina Duncan
Viestit: 372
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 11:58 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Digi-Columbo »

Nimimerkki Zem kirjoittaa:

"...ja aineiston paikantaminen osoittaa hänen kuulemansa sepitteeksi."

DC vastaa:

Mitähän Zem vastailisi jos "aineiston paikantaminen" osuukin taukokohdalle?

Eipä sen silti väliä. Taidanpa jättää asian jatkossa poliisille.

- DC
zem
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 4:41 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja zem »

DC vastaa:

Mitähän Zem vastailisi jos "aineiston paikantaminen" osuukin taukokohdalle?

Eipä sen silti väliä. Taidanpa jättää asian jatkossa poliisille.

- DC
"Aineiston paikantaminen" - DC on siis paikantanut "aineistoa" myös taukokohdista.
Tämä aineisto ei ole enää saatavilla Sendspacessa, ja sikäli kuin olen sitä
ladannut koneelleni, kyseistä aineistoa ei olla mitenkään litteroitu. Annetaan vain
ymmärtää, että yli kymmenkertaiseksi venytetyssä 2 sek hiljaisuudessa kuullaan
ihmispuhetta.

Varmaan kuullaan puheen kaltaista polinaa, kun taajuudet on säädetty vartavasten
1000Hz - 0 hz alueelle.

Käsitykseni - ehkä väärä - on, että DC tutkii Auerin sivustolta kopioitua versiota
tallenteesta, mihin hän epäilee tämän upottaneen jllkn tavalla itseään ja muita tahoja (Joutenlahti, Paatero, Niemi) syyllistävää aineistoa.

Jos näin on, olisi ehkä viisasta ennen asian jättämistä poliisille tutkia, saadaanko esim.
hovioikeudessa olleesta tallenneversiosta (ÄÄNI.wav) 2 sek hiljaisuuden kohdalta identtistä
"polinaa" silloin, kun käytetään samaa prosessointia kuin DC on käyttänyt Auerilta
kopioituun? Jos saadaan, kyse ei olisi Auerin jekusta. (Kuolemannaakka on ehdottanut
prosessoinnin soveltamista muihin hätäpuheluihin, mutta olisi hyvä aloittaa Auerin
hätäpuhelun toisesta versiosta. )

Eli en voinut käyttää lupaamaani testiä, minkä DC muotoilee: "Sitäkö etten tunnistaisi
omasta suodatuksestani jotain kohtaa jos se leikattaisiin pois ja sijoitettaisiin muuhun
kohtaan?" Tai omaksi tiedostokseen, missä on leikkeitä useammasta DC:n tiedostosta,
mitkä on litteroitu (mutta annetaan kuultaviksi ilman litterointeja). "Transformaation"
kokeneiden tiedostojen kohdalla tunnistaminen olisi helppoa, kun ääntä korottamalla
100 + 50 % selviää mikä kohta alkuperäisestä hätäpuhelusta on kyseessä.

Ja on kyllä kiinnostavaa että DC kuulee samaa kohtaa kuunnellessaan mutta kahteen eri
prosessoituun tiedostoon sijoitettuna eri asioita:

- tiedostossa "mää sanoin että mä oon Turussa nyt" pohjana on kohta
"2:10 - - - tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti", mikä kuullaan tiedoston nimen mukaisesti.

https://www.sendspace.com/pro/dl/o39vh7

- tiedostossa "nyt mä haluun antaa sulle puukon asiaa Tuija Niemelle" pohjana on sama kohta mutta pidempänä:
"2:10 Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti"

https://www.sendspace.com/pro/dl/r8ovw6

Eli "tulkaa äkkii, mun iskä voi huonost" kuullaan:
a) mää sanoin että mä oon Turussa nyt
b) sulle puukon asiaa Tuija Niemelle

Tosiasiassa molemmissa kohdissa kuullaan oikeasti vain Niemen virallinen litterointi
myös DC:n prosessoimana.

Tämä näin kiireessä.
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10845
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Se, mikä minua ihmetyttää tässä DC-saagassa on se, ettei häntä itseään yhtään ihmetytä, että hän kuulee nauhalta tällaisia viestejä. Hän on suorastaan vuosisadan mysteeriä ratkaisemassa, eikä kertaakaan hämmästele, että "kuunnelkaa nyt jätkät, ihan kuin tuolla sanottaisiin noin... mistä ihmeestä tommonen on voinut sinne tulla?!" Hän vain postaa piipityksen toisensa perään tyynesti, että taas kuuluu tätä ja tätä eikä ole uhrannut ajatustakaan sille, että pohtisi, miten äänet ovat sinne tulleet ja voisiko nyt kumminkin olla kyse siitä, että kuvittelee piipityksen lauseiksi? Hän ei ollenkaan hämmästele tilannetta eikä yritä etsiä vaihtoehtoisia selityksiä.

Ja miehen pitäisi olla äänenkäsittelyn ammattilainen ja tietää, kuinka ihmisen kuulo toimii, ja kuinka kuuloaistimus on ennen kaikkea AIVOJEN tuotos ja aivot poimivat äänistä tuttuja ääniä ja yhdistävät niitä ihmisen taitojen ja elämästä opitun mukaisesti, myös siansaksasta. Aivot "korjaavat" kuuloaistimusta sen mukaan, mitä siansaksasta haluaa kuulla ja asiasta tietää. DG:n jutut ja tulkinnat ovat alusta asti paitsi vaihtuneet jatkuvasti, myös aina toistelleet asioita, joita hän Ulvilan juttuun vain pintapuolisesti ja sinne 2009-2010 tilanteeseen juuttuneesti "tietää". Etkä todellakaan pystyisi litteroimaan noita piipityksiä, jos sulle laitettaisiin ne satunnaisessa järjestyksessä ilman mitään tietoja. Se litterointi on sinun päässäsi.

Sinulta DC puuttuu TUTKIJAN mielenlaatu kokonaan. Toteat asioita, mutta et koskaan pohdi, mistä asiat johtuvat. Ihan samalla tavalla kuin hejacin Jemma julisti sitä Miksi-tekstiään ollenkaan ihmettelemättä asiaa.
Siinä olemme hyvin erilaiset. Jos minä katselisin vaikka Ulvilan surmakuvia ja löytäisin sieltä jollain hienolla metodilla tallennettua tekstiä, jonka voisi jotenkin sopivasti tulkita sinne tarkoituksella laitetuksi, minä IHMETTELISIN ja EPÄILISIN asiaa. Etsisin asialle luonnollisempia selityksiä ja yrittäisin selvittää, onko koodia edes mahdollista sinne kätkeä, onko kyse sattumasta, onko kyse väärintulkinnasta ja miettisin, miten ja milloin koodia sinne on laitettu sekä vielä miettisin, minkä takia.

Sinulta puuttuu tämä asenne kokonaan, etkä näytä ymmärtävän ns. reaalimaailman rajoja. Sen huomasi heti ensimmäisistä viesteistäsi, eikä tämä tunnu paremmaksi tulevan. Jatkuu ja jatkuu aina vaan. Olet pitkään kertonut vieväsi nämä piipitykset poliisille. Vie jo, vihdoinkin. Kuten sanoin pari vuotta sitten: hoitoon joudut ennemmin kuin saat kiitoksia.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Kuten sanoin aikaisemmin, minäkään en ole kuullut mitään ihmeellistä DC:n lähettämissä pätkissä.

Toiseen asiaan. Tällä areenalla on tosiaan nähty kuvia poliisin materiaaliin kuuluvista kengistä. En muista olivatko ne suoraan sellaisenaan, vai olivatko linkin takana. Siinä oli kahdet mahdolliset kengät, joiden epäiltiin sopivan takkahuoneen kengänjälkiin. Myös oli hyviä kuvia niistä kengänjäljistä. Kengän pohjakuvioita vertasin niihin jälkien pohjakuvioihin. Oli täysin selvää, että yhdet kengät eivät sopineet kuvioidensa puolesta, mutta toiset sopivat täsmälleen. Kenkien malli, siis minkä nimiset kengät olivat ne oikeat, on täysin tiedossa poliisillakin. Niin oletan, vaikka esille oli asetettu myös pohjakuvion perusteella sopimattomat kengät. Ihmettelen, jos poliisi ei ollut todennut tätä seikkaa. Kyllä kai poliisi tietää myös kengän merkin täsmälleen ja aivan oikein, koska minäkin tiedän noiden pohjakuvioiden perusteella. Ne kengät ovat kuvan perusteella melko karkeatekoiset, näyttävät sellaisilta melko halvoilta tavallisilta "metsäkengiltä". Esim. hirviporukassa oikein sopivat, mutta talvikäytössä yleiset "nilkkurit", ei kovin sopivat. Kengän koko voidaan aika hyvin tosiaan määrittää lattialla olevien laattojen perusteella. Laatan sivu on millilleen 200 mm, eli 20 cm. Ja saumauslaasti on 4:n ja 5:n mm:n välillä. Siis melkein puoli cm. Kyllä se kengän jälki viittaa todennäköisimmin kokoon 43-44 eurooppalaisissa numeroissa. Juuri minun ja monen muun "normaali kengänkoko". Se on keskitasoa. Ei mitenkään erityisen suuret kengät, vaan keskikokoiset. Sen vuoksi en pidä kovin todennäköisenä, että kenkä olisi 185 - 189 cm pitkän miehen käyttökenkä. Mielestäni muutamia isokokoisia miehiä voidaan sulkea pois. Täydellistä varmuutta ei ole, koska on yksilöllistä vaihtelua, pienehköllä miehellä on joskus suuri jalka ja päinvastoin. Tilastollisesti tuo kenkä ei sovi isolle miehelle. Jäljistä näkee, että mies on tullut sieltä ulkoa sisälle, siellä on omat jälkensä ja on poistunut ovi-ikkunan kautta. Siitä mm. verinen kengänjälki on jäänyt ikkunan alla olevan arkun kannen päälle olleille Jukka Lahden housuille. Tekijä on jättänyt paljon jälkiä. Ja ääninauha kertoo myös samaa tarinaa. Vaasan Hovioikeus on aivan oikein uskonut tähän tarinaan. Anneli Auerin todistaminen syylliseksi on mielestäni mahdotonta. Käräjäoikeudelta se on onnistunut jopa kaksi kertaa, jota pitää ihmetellä.
Digi-Columbo
Sabrina Duncan
Viestit: 372
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 11:58 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Digi-Columbo »

Moi,

Kysymys nimimerkki Zemille:

Oleta että taukokohta saadaan litteroiduksi. Mikä mahtaa olla meriselityksesi?
Sellainenko kun olet nimimerkki Kuolemannaakalle aiemmin kirjoittanut:

"Mielestäni tässä ei ole sen kummemmasta asiasta kysymys kuin siitä, että joku saattaa soittaa hätänumeroon, mutta katkaista soiton ennen kuin se rekisteröityy hätäpuheluksi. Tiedot kyseisestä soitosta ajankohtineen on kuitenkin tavoitettavissa näkyvästä listasta, ja itse soitto löydetään Find Audio -toiminnolla, jolloin voidaan tavoittaa lyhytkin puhelu (joka ei ole siis rekisteröitynyt varsinaiseksi hätäpuheluksi) ja selvittää jotakin esim. taustaäänistä, jos se jälkikäteen osoittautuu tarpeelliseksi. Eli en tiedä, onko kysymys varsinaisen hätäpuhelun sellaisista osista "joita Nicelog ei ole pitänyt osana puhelua" (KN). Mielestäni ennemmin "keskeytyneistä" hätäpuheluista."

Nimimerkki Zem kirjoittaa:

"Käsitykseni - ehkä väärä - on, että DC tutkii Auerin sivustolta kopioitua versiota tallenteesta, mihin hän epäilee tämän upottaneen jllkn tavalla itseään ja muita tahoja (Joutenlahti, Paatero, Niemi) syyllistävää aineistoa."

DC vastaa:

Että minä tai ketä tahansa muu epäilisi epäilisi Auerin upottaneen tallenteeseen itseään ja muita tahoja syyllistävää aineistoa? Pidä Zem tämä vaan omana ajatuksenasi.

Nimimerkki Zem kirjoittaa:

"...tiedostojen kohdalla tunnistaminen olisi helppoa, kun ääntä korottamalla 100 + 50 % selviää mikä kohta alkuperäisestä hätäpuhelusta on kyseessä."

DC vastaa:

Eikö ole selvä asia että kun virettä lasketaan, niin kerrannaisia jää siihen lopputulokseen. Mutta samalla toki ne alunperin korkeammat taajuudet laskevat vireeltään kuunneltaviksi.

Nimimerkki Zem kirjoittaa:

"Tosiasiassa molemmissa kohdissa kuullaan oikeasti vain Niemen virallinen litterointi..."

DC vastaa:

Ei mitään hokkus-pokkus jekkuja nyt, Zem. Kyllä näissä voidaan kuulla juuri se minkä olen kirjoittanutkin.

Esimerkiksi:

"Mää sanoin et mää oon Turussa nyt"
https://www.sendspace.com/pro/dl/i3wek7

"Mitäs johtaja sanoo tähä?"
https://www.sendspace.com/pro/dl/we8xum

Kysymys nimimerkki Kuolemannaakalle:

Kutsutko yllä olevia ääniä yhä piipityksiksi tai vinku-vonkuiksi? Olisiko pitänyt alentaa sinua varten virettä vielä enemmän?

DC lopettaa ääninäytteisiin, jotka luultavasti Zem taasen kuulee automaattisesti n. 100-150% korkeammalla vireellä:

"teenk mä täst viranomaisille kans?" ... "iha normaali"
https://www.sendspace.com/pro/dl/mpjaor

"mahtuuk tähä?" ... "täähä on lähetys"
https://www.sendspace.com/pro/dl/mpjaor

- DC
Jokienvalloittaja
Agentti Scully
Viestit: 664
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2016 4:33 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Jokienvalloittaja »

Mitäs helvettiä? Todella hyytävää materiaalia DC:ltä. Onko Auer nauhoittanut PUHELUITA Jukan kanssa joista pätkinyt ja venytellyt tämän taustalla soivan kasetin Annuista ja tuskanhuudoista?

Eikö ole niin, että kun äänen tallentaa kasettinauhaan ja äänittää uudestaan päälle, se nauhaan tallentunut alkuperäinen ääni ei oikeasti häviä mihinkään vaan uusi äänitys vain menee vanhan äänityksen päälle voimakkaampana?

Hiljaisuudesta: Olenko oikeassa siinä, että hiljaisuushan ei ole mikään hiljaisuus, vaan se on PAKATTU kuin WinZipillä pienempään tilaan, tilansäästösyistä? Silloin on virheellistä sanoa, että tallennus katkeaa. Se ei katkea, vaan alkaa automaattisesti pakkaamaan tietoa. Eikö vain?
zem
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 4:41 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja zem »

DC:
Oleta että taukokohta saadaan litteroiduksi. Mikä mahtaa olla meriselityksesi?
Sellainenko kun olet nimimerkki Kuolemannaakalle aiemmin kirjoittanut:

"Mielestäni tässä ei ole sen kummemmasta asiasta kysymys kuin siitä, että joku saattaa soittaa hätänumeroon, mutta katkaista soiton ennen kuin se rekisteröityy hätäpuheluksi. Etc." https://murha.info/phpbb2/viewtopic.php ... 55#p899107
Tässä kohta Nicelog -ohjeista, mitä Kuolemannaakka siteeraa ja tulkitsee kirjassaan.
Enlighten us, ekspertti - mitä sanotaan? Ekspertit tykkäävät valistaa tieämättömiä, näin
minulle on kerrottu.
To locate a call, you can use the Query feature. However, some audio recorded by Nicelog does not meet the call definition criteria (e.g. too short). To find this audio, you need to use the Find Audio feature. Calls that are located on a Logger´s hard disk and appear in any of the visible lists can be played directly from the NICE Query window. Audio that is not defined as a call can also be played back using the NICE Ouery Find Audio feature.
DC vastaa toiseen kohtaan:
Että minä tai ketä tahansa muu epäilisi epäilisi Auerin upottaneen tallenteeseen itseään ja muita tahoja syyllistävää aineistoa? Pidä Zem tämä vaan omana ajatuksenasi.
Ei vai?
Ja entäs jos näitä - kutsutaan nyt vaikka asenteellisella työnimellä "lukuharjoituksia" - esiintyy läpi koko tallenteen yhtä selvästi kun tuo "rauho(i)tu", niin sitten alkaa olla jo Zemilläkin selitykset absolutely caputo and finito.
- -
Eihän kukaan halua joutua yksin syytetyksi enää tuollaisessa skenaariossa ja kaikki nuo ylimääräiset äänet ja kommentointi mielestäni osoittaa että tässä ei olla toimittu yksin.
Murhatilanteeseen on siis liittynyt "lukuharjoituksia" eikä siinä "olla toimittu yksin".
Ei kai DC kiistä, että tässä viitataan Aueriin osapuolena, jolle siis laitetaan sanat
suuhun, tästä on turha saivarrella. Ja sitten oli vielä absurdi (ja näennäisen abstrakti)
viittaus salaliittoon, millä kiristetään (tai siis Auer kiristää) muut vaikenemaan (en nyt viitsi hakea kohtaa).

DC vastaa edelleen:
Eikö ole selvä asia että kun virettä lasketaan, niin kerrannaisia jää siihen lopputulokseen. Mutta samalla toki ne alunperin korkeammat taajuudet laskevat vireeltään kuunneltaviksi.
Tämä on täysin harhaanjohtavaa. Esimerkiksi DC:n tiedosto "mää sanoin et mää oon
turussa nyt" on hätäpuhelun kohdasta 2:31: "Häke: Joo, sinne on apua tulossa jo".

https://www.sendspace.com/pro/dl/i3wek7

DC on siis kuulevinaan siinä "mää sanoin et mää oon turussa nyt", tosiasiassa kuullaan
häkevirkailijan "Joo, sinne on apua tulossa jo". Oikea malliesimerkki "Rorshach-
efektistä". DC:n tiedostossa voidaan kuulla samalla matalalla miehen äänenkorkeudella
myös DC:n ehdottama litterointi, jossa ei ole muuta vikaa kuin että se on väärä. Kyseessä on ankka, ei kani. Ei ole kyse "kerrannaisista" tai "korkeampien taajuuksien laskemisesta vireeltään kuunneltaviksi" tai piilotetuista tallennuksista tms. ihmeellisestä.

PS: Oikean litteroinnin kuuleminen ehkä edellyttää vireen nostoa yli 100% ja
palauttamista DC:n tiedoston muotoon, muuten pysytään DC:n litteroinnin kuulemisessa.
Niin, ja sitten "pätkittäisyys". Näköjään kautta tallenteen kuullaan sinne tänne siroteltuina
mielekkäältä kuullostavia "transformaatioita". Miksi vain pätkittäin? Tämäkin viittaa
DC:lle sopivien kohtien metsästämiseen.

Lienee turha tutkia muita esimerkkejä DC:n virheellisistä litteroinneista, jotka juuri
virheellisyydessään paljastavat asenteellisuuden ja subjektiivisuuden väitetyn
objektiivisuuden takaa, mitä DC yrittää ylimielisesti pitää yllä. Ehkä DC ei myönnä
asiaa - se on kuitenkin kaikkien muiden nähtävissä/kuultavissa.

DC ekspertti? Tässä asiassa tuntee olevansa opettaja korjaamassa koetta, missä on niin
paljon virheitä, että tekee mieli heittää paperi roskakoriin.
Digi-Columbo
Sabrina Duncan
Viestit: 372
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 11:58 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Digi-Columbo »

Nimimerkki Zem aloittaa:

"DC on siis kuulevinaan siinä "mää sanoin et mää oon turussa nyt", tosiasiassa kuullaan
häkevirkailijan "Joo, sinne on apua tulossa jo". Oikea malliesimerkki "Rorshach-
efektistä".


DC vastaa:

Eihän tuo minkään sortin efekti ole. Se on juuri se minkä valtaosa tuossa näytteessäni kuulee.

Nimimerkki Zem jatkaa:

"DC:n tiedostossa voidaan kuulla samalla matalalla miehen äänenkorkeudella myös DC:n ehdottama litterointi, jossa ei ole muuta vikaa kuin että se on väärä."

DC vastaa:

Eli voidaan kuulla tekemäni litterointi, no tulihan se sieltä. Toki se on myös kuullun pohjalta oikea.

Nimimerkki Zem jatkaa:

"Niin, ja sitten "pätkittäisyys". Näköjään kautta tallenteen kuullaan sinne tänne siroteltuina mielekkäältä kuullostavia "transformaatioita". Miksi vain pätkittäin? Tämäkin viittaa DC:lle sopivien kohtien metsästämiseen."

DC vastaa:

Eikös tämä ole itsestään selvää ja kuuluu myös "turumurren" toteamukseen, että yksi suodatus soveltuu johonkin ja joku toinen suodatus taas johonkin toiseen? Expertoikaa nyt toinen toisianne tästä.

Palataan mahdollisesti jatkossa taukokohdan sisältöön, joka selkeästi viittaa tähän Ulvilan tapaukseen. Toisaalta minulle ei täysin valjennut tarkoittiko nimimerkki Zem että "tauko" olisi mudostunut sillä tavoin että joku olisi soittanut esim. samaan linjaan hätäpuhelun ja näin vahingossa katkaissut Ulvilan hätäpuhelun, tässäkö alustava meriselitys tauolle?

- DC
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9175
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Jokienvalloittaja kirjoitti:Mitäs helvettiä? Todella hyytävää materiaalia DC:ltä. Onko Auer nauhoittanut PUHELUITA Jukan kanssa joista pätkinyt ja venytellyt tämän taustalla soivan kasetin Annuista ja tuskanhuudoista?

Eikö ole niin, että kun äänen tallentaa kasettinauhaan ja äänittää uudestaan päälle, se nauhaan tallentunut alkuperäinen ääni ei oikeasti häviä mihinkään vaan uusi äänitys vain menee vanhan äänityksen päälle voimakkaampana?

Hiljaisuudesta: Olenko oikeassa siinä, että hiljaisuushan ei ole mikään hiljaisuus, vaan se on PAKATTU kuin WinZipillä pienempään tilaan, tilansäästösyistä? Silloin on virheellistä sanoa, että tallennus katkeaa. Se ei katkea, vaan alkaa automaattisesti pakkaamaan tietoa. Eikö vain?
Viranomaiset eivät valitettavasti Suomessa hoida asiallisesti tehtäviään, jos netin yleisillä keskustelupalstoilla ei puututa henkirikoksen uhrin omaiseen vielä tänäkin päivänä liki 12 vuotta varsinaisen murhatapahtuman jälkeen kohdistuvaan valehteluun ja mustamaalaukseen.

Koeta sinäkin jo lopettaa syyttömän ihmisen syyllistäminen. Anneli Auer ja hänen lapsensa menettivät ulkopuolisen tappajan veriteon takia elämästään yhden tärkeimmistä ihmisistä. Lapsiperheen elämä tuhottiin ja monen muun ihmisen elämä on huomattavasti vaikeutunut, kun Ulvilan murhatapausta ei ole asianmukaisesti hoidettu viranomaisten toimesta loppuun.
zem
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 4:41 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja zem »

DC siteeraa edellä Zemiä & kommentoi:
"DC on siis kuulevinaan siinä "mää sanoin et mää oon turussa nyt", tosiasiassa kuullaan
häkevirkailijan "Joo, sinne on apua tulossa jo". Oikea malliesimerkki "Rorshach-
efektistä".

DC vastaa:

Eihän tuo minkään sortin efekti ole. Se on juuri se minkä valtaosa tuossa näytteessäni kuulee.
Ehkä kuulee. Mutta kuulee väärin. Kun kyseessä on, kuten edellä sanoin, hätäpuhelun kohta
2:31: "Häke: Joo, sinne on apua tulossa jo".

Kyseeessä ei voi olla häkepuhelussa piilleiden ylempitaajuisten kerrannaisten tulemisesta
esiin, kun taajuutta on laskettu: jos olisi, DC:n kuulema "mää sanoin et mää oon turussa nyt" lausuttaisiin korkeammalla äänellä, minkä "alla" kuultaisiin matalemmalla äänellä häkevirkailijan "Joo, sinne on apua tulossa jo".

Näin ei ole - DC:n näytteessä kuullaan vain yksi matalalta miesääneltä vaikuttava
ääni, minkä - ilmeisesti sattumalta - voidaan kuulla myös DC:n liiteroimalla tavalla
eli väärin.

Tämä käy ilmi seuraavasta filestä, missä on ensin DC:n tiedosto "mää sanoin et mää oon
turussa nyt", minkä jälkeen sama tiedosto niin, että taajuutta on asteittain nostettu,
sekä lopussa jälleen DC:n tiedosto sellaisenaan:

https://www.sendspace.com/file/jn1rfi

Viimeisessä tuskin kuullaan enää Turusta mitään - kuullaan hätäpuhelun kohta 2:31
niin, että häkevirkailijan ääni on mataloitettu. Mikä vastaa DC:n ilmoittamaa
prosessointia.

Sama pätee kaikkiin DC:n viime aikoina lähettämiin näytteisiin - kun kuulee hätäpuhelun
virallisen litteroinnin kyseisistä kohdista, DC:n litterointi osoittautuu vääräksi.

DC:
Palataan mahdollisesti jatkossa taukokohdan sisältöön, joka selkeästi viittaa tähän Ulvilan tapaukseen. Toisaalta minulle ei täysin valjennut tarkoittiko nimimerkki Zem että "tauko" olisi mudostunut sillä tavoin että joku olisi soittanut esim. samaan linjaan hätäpuhelun
ja näin vahingossa katkaissut Ulvilan hätäpuhelun, tässäkö alustava meriselitys tauolle?
Suosittelen Naakan kirjan kyseisen Niclogia koskevan kohdan lukemista, ja sen lukemista ylipäätään, niin voidaan - mahdollisesti - päästä jotakuinkin tolkulliseen mielipiteenvaihtoon.
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6473
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Jokienvalloittaja kirjoitti:Mitäs helvettiä? Todella hyytävää materiaalia DC:ltä. Onko Auer nauhoittanut PUHELUITA Jukan kanssa joista pätkinyt ja venytellyt tämän taustalla soivan kasetin Annuista ja tuskanhuudoista?

Eikö ole niin, että kun äänen tallentaa kasettinauhaan ja äänittää uudestaan päälle, se nauhaan tallentunut alkuperäinen ääni ei oikeasti häviä mihinkään vaan uusi äänitys vain menee vanhan äänityksen päälle voimakkaampana?

Hiljaisuudesta: Olenko oikeassa siinä, että hiljaisuushan ei ole mikään hiljaisuus, vaan se on PAKATTU kuin WinZipillä pienempään tilaan, tilansäästösyistä? Silloin on virheellistä sanoa, että tallennus katkeaa. Se ei katkea, vaan alkaa automaattisesti pakkaamaan tietoa. Eikö vain?
Todella hyytävää, Jokienvalloittajalta hyviä ideoita, minä odotan "mitäkö vittikö" kohtaa, se vaikuttaisi olevan äänitetty ylikierroksilla, sitä voisi vähän hidastaa. DC:n niksinurkkaan terveisiä. :mrgreen: :mrgreen:
zem
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 4:41 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja zem »

Ohessa vielä DC:n "mää sanoin et mää oon turussa nyt" -file tajuuden muutoksien kera muunnettuna videotiedostoksi (wmv -tiedostona)- ei tarvitse ladata Sendspacesta:

https://photos.google.com/share/AF1QipO ... NNQ1c3UU5B

Toivottavasti linkki toimii. Z.
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9175
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Vaasan hovioikeudessa on vuonna 2011 esitetty kolme kirjallista versiota hätäkeskuspuhelutallenteesta. Näistä kaksi on KRP:n laboratorion ääniasiantuntijan käsialaa, eli vuosina 2006 ja 2009 tehdyt. Kolmas versio vuodelta 2008 oli Tampereen yliopiston Hypermedialaboratorion yliassistentin käsialaa.

Ohessa on muutama blogikirjoitus, joissa on paneuduttu pohtimaan eri versioiden syntyjä syviä:

http://anneliauerkirjoittaa.blogspot.co ... ijaus.html

http://anneliauerkirjoittaa.blogspot.co ... rsiot.html

https://niinaberg.com/2015/09/16/hatapu ... -analyysi/

Onko meidän mahdollista saada jostain käsiimme KRP:n laboratorion ääniasiantuntijan 4.12.2006 hätäpuhelutallenteesta tekemä litterointi? Olisi mielenkiintoista tutkia rinnakkain KRP:n ääniasiantuntijan toimesta tehtyjä versioita, jotta selviäisi, millä kohdin tutkija on alkanut kuulla asioita selkeämmin (=syyllistävämmin).
Digi-Columbo
Sabrina Duncan
Viestit: 372
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 11:58 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Digi-Columbo »

Zem kirjoittaa:

"...ääni, minkä - ilmeisesti sattumalta - voidaan kuulla myös DC:n litteroimalla tavalla eli väärin"

DC vastaa:

Tuossa ja muissakin näytteissäni ääni voidaan kuulla täsmälleen litteroimallani tavalla eli oikein.
Lisäksi näitä "sattumaksi" kutsumiasi voidaan kuulla niin paljon että sen pitäisi tarjota jo tutkijalle oivalluksia ja suunnata tutkintaa.

Kerrannaisista. Tarkoitin (sitä itsestäänselvyyttä) kun virettä lasketaan ensin paljon ja leikataan pois vaikka 20Hz-75Hz-100Hz jne. olevat taajuudet, niin virettä takaisin nostamalla kyseinen kohta on edelleen kuultavissa. Häke-tallenteen näytteenottotaajuus on 8kHz, joten virettä alentamalla sieltä tulee kuuntelualueelle myös korkeammat taajuudet aina 4kHz alkaen.

Ps. Jollei muuta tekemistä ole, niin tee vaikka video siitä "transformaatiosta" jossa Anneli Auerin ääntä muistuttava ääni muuttuu asteittain lapsen ääneksi virettä nostamalla.

- DC
Digi-Columbo
Sabrina Duncan
Viestit: 372
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 11:58 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Digi-Columbo »

Moi,

Taisi ääninäyte lopusta unohtua.

Tämä siis kirkaisukohdasta mitä tyttö ei edes muistanut esitutkintapöytäkirjassa:

Mäkinen: Muistatko sää semmosta ko sä kirkasit kovasti?
Amanda: Kuka?
Mäkinen: Sinä. Sää kirkasit kovasti siel sillo, jossakin vaiheessa.
Amanda: Yy.


Tässä ääninäyte, litterointi ja linkki:

Ensin kirkaisu ja sitten "hyvä...mitäs Auer ny sanot...hyvä tää o"
https://www.sendspace.com/pro/dl/qpihq4

Ps. Kuinka monta sattumaa vaikkapa nimimerkki zem vielä haluaa?

- DC
Digi-Columbo kirjoitti:Zem kirjoittaa:

"...ääni, minkä - ilmeisesti sattumalta - voidaan kuulla myös DC:n litteroimalla tavalla eli väärin"

DC vastaa:

Tuossa ja muissakin näytteissäni ääni voidaan kuulla täsmälleen litteroimallani tavalla eli oikein.
Lisäksi näitä "sattumaksi" kutsumiasi voidaan kuulla niin paljon että sen pitäisi tarjota jo tutkijalle oivalluksia ja suunnata tutkintaa.

Kerrannaisista. Tarkoitin (sitä itsestäänselvyyttä) kun virettä lasketaan ensin paljon ja leikataan pois vaikka 20Hz-75Hz-100Hz jne. olevat taajuudet, niin virettä takaisin nostamalla kyseinen kohta on edelleen kuultavissa. Häke-tallenteen näytteenottotaajuus on 8kHz, joten virettä alentamalla sieltä tulee kuuntelualueelle myös korkeammat taajuudet aina 4kHz alkaen.

Ps. Jollei muuta tekemistä ole, niin tee vaikka video siitä "transformaatiosta" jossa Anneli Auerin ääntä muistuttava ääni muuttuu asteittain lapsen ääneksi virettä nostamalla.

- DC
Vastaa Viestiin