HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Millä keinoin olisi mahdollista saada alkuperäinen häketallenne koko kansan kuunneltavaksi?
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Bou
Jack Bauer
Viestit: 924
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:46 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Bou »

Pieni liekki kirjoitti:
Pe Loka 29, 2021 8:27 am
Millä keinoin olisi mahdollista saada alkuperäinen häketallenne koko kansan kuunneltavaksi?
Eikö aikoinaan Sisotalon aika laajalti jakama tallenne ollut aito? Käsittääkseni se oli tilattu oikeudesta ja minä ainakin olen sen kuunnellut useasti. Joskin kiinnostus tähän murhaan ei ole ollut niin päällimmäisenä, että olisin sen säilyttänyt.
Jos sinä olet läheisissä tekemisissä Anneli Auerin kanssa, niin voithan pyytää häntä sen täällä julkaisemaan? Olen ymmärtänyt, ettei häntä julkisuus niin ole ujostuttanut aiemminkaan.

sörsse
Rico Tubbs
Viestit: 1258
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2017 1:30 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja sörsse »

Vieläköhän tuolta löytyisi jotain kaluttavaa?

http://www.hejac.com/forum/viewtopic.ph ... start=6310

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Bou kirjoitti:
La Loka 30, 2021 11:54 am
Pieni liekki kirjoitti:
Pe Loka 29, 2021 8:27 am
Millä keinoin olisi mahdollista saada alkuperäinen häketallenne koko kansan kuunneltavaksi?
Eikö aikoinaan Sisotalon aika laajalti jakama tallenne ollut aito? Käsittääkseni se oli tilattu oikeudesta ja minä ainakin olen sen kuunnellut useasti. Joskin kiinnostus tähän murhaan ei ole ollut niin päällimmäisenä, että olisin sen säilyttänyt.
Jos sinä olet läheisissä tekemisissä Anneli Auerin kanssa, niin voithan pyytää häntä sen täällä julkaisemaan? Olen ymmärtänyt, ettei häntä julkisuus niin ole ujostuttanut aiemminkaan.
Luulen, että tuo sisotalon jakama tallenne on lähimpänä aitoa, mikä on minulla tullut vastaan. Tosiasia on, että käsittääkseni edes Anneli ei ole päässyt kuuntelemaan Hätäkeskuslaitoksen hallussa olevaa alkuperäistä tallennetta. Sen tallenteen haluaisin päästä kuulemaan.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Minun mielestäni "taustanauhaa" ei todennäköisimmin ole käytetty mutta "ylimääräisiä" ääniä on silti kuultavissa, tai ainakin luettavissa "virallisista" ja epävirallisista litteraatioista.
Yksi vaihtoehtoinen selitys osin jokseenkin oudolta kuulostavalle äänimaisemalle ja yksittäisille, mielestäni tilanteeseen sopimattomille vaimeille lausahduksille kuten "ui vaa", "Aja" ja "Se jäi" voisi olla TV.
Mitähän telkkarista tuli murhahetkellä, kuinka monta kanavaa näkyi Auereille?

En väitä, että Auer on ajoittanut häke-soitton uusintana tulleen väkivaltaelokuvan esitysaikaan sopivaksi, siis päällekkäiseksi sen kanssa.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Bou
Jack Bauer
Viestit: 924
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:46 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Bou »

LexVeritas kirjoitti:
Ti Marras 09, 2021 1:12 pm
Minun mielestäni "taustanauhaa" ei todennäköisimmin ole käytetty mutta "ylimääräisiä" ääniä on silti kuultavissa, tai ainakin luettavissa "virallisista" ja epävirallisista litteraatioista.
Yksi vaihtoehtoinen selitys osin jokseenkin oudolta kuulostavalle äänimaisemalle ja yksittäisille, mielestäni tilanteeseen sopimattomille vaimeille lausahduksille kuten "ui vaa", "Aja" ja "Se jäi" voisi olla TV.
Mitähän telkkarista tuli murhahetkellä, kuinka monta kanavaa näkyi Auereille?

En väitä, että Auer on ajoittanut häke-soitton uusintana tulleen väkivaltaelokuvan esitysaikaan sopivaksi, siis päällekkäiseksi sen kanssa.
En ainakaan muista lukeneeni, onko kukaan äänitettä tutkinut voisiko nuo äänet tulla häken päästä? Mietin itse jossakin vaiheessa, että voisivat olla partioautosta kuuluvia ääniä sen saatua keikan Tähtisentielle ja ennen kuin linja häkepäivystäjän ja partion välillä katkaistaan. Häkepäivystäjähän jätti AA:n linjoille odottamaan siksi aikaa kun hälytti partion liikkeelle ja linjat sieltä olivat samaan aikaan avoinna.

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Bou kirjoitti:
Ti Marras 09, 2021 3:14 pm
LexVeritas kirjoitti:
Ti Marras 09, 2021 1:12 pm
Minun mielestäni "taustanauhaa" ei todennäköisimmin ole käytetty mutta "ylimääräisiä" ääniä on silti kuultavissa, tai ainakin luettavissa "virallisista" ja epävirallisista litteraatioista.
Yksi vaihtoehtoinen selitys osin jokseenkin oudolta kuulostavalle äänimaisemalle ja yksittäisille, mielestäni tilanteeseen sopimattomille vaimeille lausahduksille kuten "ui vaa", "Aja" ja "Se jäi" voisi olla TV.
Mitähän telkkarista tuli murhahetkellä, kuinka monta kanavaa näkyi Auereille?

En väitä, että Auer on ajoittanut häke-soitton uusintana tulleen väkivaltaelokuvan esitysaikaan sopivaksi, siis päällekkäiseksi sen kanssa.
En ainakaan muista lukeneeni, onko kukaan äänitettä tutkinut voisiko nuo äänet tulla häken päästä? Mietin itse jossakin vaiheessa, että voisivat olla partioautosta kuuluvia ääniä sen saatua keikan Tähtisentielle ja ennen kuin linja häkepäivystäjän ja partion välillä katkaistaan. Häkepäivystäjähän jätti AA:n linjoille odottamaan siksi aikaa kun hälytti partion liikkeelle ja linjat sieltä olivat samaan aikaan avoinna.
Oletusarvo kai olisi, etteivät ole Häken eikä poliisipartion päästä. Esim. "se jäi" on litteroitu yleensä Jukka Lahden päästä olevaksi.

Ottaako joku kopin, mistä TV- tai radio-ohjelmasta voisi olla kyse?
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Hermione »

^Jaa mistä tv-ohjelmasta 1.12.2006, suden hetken lähestyessä (jos et tiedä mitä se tarkoittaa, niin googleta)?

Joku tv-chat saattanut silloin pyöriä. Mutta harvalla telkkari on päällä kun nukutaan.

Kaikki äännähdykset ja kolahdukset ym. lienevät aiheutettu asunnossa olijoiden toimesta.

Itse en koe häke-tallenteen jokaisen risahduksen analysointia kovinkaan järkevänä, koska ei ole tietoa kuinka paljon, ja millä tavalla editoitu versio on julkisesti saatavilla.

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Äänisuunnittelija ja ääniasiantuntija Micke Nyström on antanut 5.11.2015 lausunnon, missä hän on kuunnellut Anneli Auerin hätäkeskukselle soittaman puhelun tallenteen ja vertaillut Raine Ampujan tutkimusryhmän kommentteja tallenteeseen. Luin pitkästä aikaa tuota lausuntoa ja siellä oli monia hyviä yksityiskohtia, joita olisi hyvä tuoda tännekin tarkasteltavaksi. En muista, kuinka tarkasti tuota lausuntoa käsiteltiin aikoinaan julkisuudessa. Naakan kirjassa on viitattu aika pintapuolisesti kyseiseen lausuntoon, vaikka minusta sille olisi voinut antaa paljon enemmän näkyvyyttä.

Suosittelen lukemaan Nyströmin lausunnon ajatuksella, jos saatte sen jostain käsiinne.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Itse en koe häke-tallenteen jokaisen risahduksen analysointia kovinkaan järkevänä, koska ei ole tietoa kuinka paljon, ja millä tavalla editoitu versio on julkisesti saatavilla.
Kirjoitti nikki Hermione

Minkään en välttämättä pidä jokaisen risahduksen analysointia tarpeellisena mutta kyllä mielestäni litteroiduiksi päätyneet lausahdukset tulisi selvittää merkitykseltään.

Se, että jokin "jäi", väitetysti Jukka Lahden toteamana juuri ennen oletettua kuolemaansa, sietää saada arvoisensa tulkinnan.
Viimeksi muokannut LexVeritas, Ti Marras 09, 2021 4:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2905
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja ässähai »

Hermione kirjoitti:
Ti Marras 09, 2021 4:07 pm
Itse en koe häke-tallenteen jokaisen risahduksen analysointia kovinkaan järkevänä, koska ei ole tietoa kuinka paljon, ja millä tavalla editoitu versio on julkisesti saatavilla.

Minä en näe yhtään mitään järkeä siinä, että nettikeskusteluissa analysoidaan sellaista häke-tallennetta, joka ei ole alkuperäinen. Itse asiassa. Onko edes laillista levitellä käsiteltyjä häke-tallenneversioita youtubessa ja muilla julkisilla foorumeilla? Käsitellyt häke-tallenteet voivat antaa vääristellyn kuvan tilanteen tosiseikoista ja hätäpuhelun soittajasta, jos niiden rinnalla ei ole mahdollista kuunnella alkuperäistä häke-tallennetta. Ja jos vielä näiden netissä olevien käsiteltyjen häke-tallenteiden pohjalta julkisesti leimataan hätäpuhelun soittaja murhaan syylliseksi, niin on se kyllä erikoista, jos tämä tällainen toiminta kokonaisuudessaan on lainmukaista. Muokatun aineiston pohjalta nettikeskustelijoiden toimesta murhaajan leima otsaan! Huhhuh! Olisi suotavaa, että oikeusoppineet ottaisivat omilla foorumeillaan kantaa tähän asiaan. Jäädään kuulostelemaan, onko pallo heitetty ilmaan turhaan, vai ottaako joku kopin.

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

^Miltei sama sinulle:

Minäkään en välttämättä pidä jokaisen risahduksen analysointia tarpeellisena mutta mielestäni litteroiduiksi päätyneiden lausahdusten merkityksiä tulisi pyrkiä selvittämään.

Esimerkiksi:

Se, että jokin "jäi", väitetysti Jukka Lahden toteamana juuri ennen kuolemaansa, ansaitsee saada arvoisensa tulkinnan. Kyseessä ovat sentään hänen viimeiset selvästi lausumat sanansa:

Se jäi.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

LexVeritas kirjoitti:
Ti Marras 09, 2021 4:54 pm
^Miltei sama sinulle:

Minäkään en välttämättä pidä jokaisen risahduksen analysointia tarpeellisena mutta mielestäni litteroiduiksi päätyneiden lausahdusten merkityksiä tulisi pyrkiä selvittämään.

Esimerkiksi:

Se, että jokin "jäi", väitetysti Jukka Lahden toteamana juuri ennen kuolemaansa, ansaitsee saada arvoisensa tulkinnan. Kyseessä ovat sentään hänen viimeiset selvästi lausumat sanansa:

Se jäi.
Tarkoittanet hätäpuhelun kohtaa 2:27. Ehkä uhri on tarkoittanut nuo kyseiset sanansa vaimolleen ja tyttärelleen, eli ehkä hän on tarkoittanut sanoillaan, että murhaaja jäi hänen luokseen eikä lähtenyt pidemmälle hänen karkuun juosseen vaimonsa perään.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Tarkoittanet hätäpuhelun kohtaa 2:27. Ehkä uhri on tarkoittanut nuo kyseiset sanansa vaimolleen ja tyttärelleen, eli ehkä hän on tarkoittanut sanoillaan, että murhaaja jäi hänen luokseen eikä lähtenyt pidemmälle hänen karkuun juosseen vaimonsa perään.
Vois kai olla sekin.

Voisi olla myös se, että aiempi "aja"on viitannut esim. murhaajan tai lapsen pois ajamiseen, ja kun sitten se joku ei ole ajanut jotakuta pois, niin lakonisen toteava, ehkä pettynyt "Se jäi (ajamatta pois)" jäi viimeisiksi sanoiksi.

Jotenkin epäluonteva kommentti kuollessa mutta jäävi kai tässä on arvostelemaan ilman omaa kokemusta.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

LexVeritas kirjoitti:
Ti Marras 09, 2021 9:37 pm
Tarkoittanet hätäpuhelun kohtaa 2:27. Ehkä uhri on tarkoittanut nuo kyseiset sanansa vaimolleen ja tyttärelleen, eli ehkä hän on tarkoittanut sanoillaan, että murhaaja jäi hänen luokseen eikä lähtenyt pidemmälle hänen karkuun juosseen vaimonsa perään.
Vois kai olla. Olisiko aiempi "aja" viitannut esim. murhaajan tai lapsen pois ajamiseen, ja kun sitten se joku ei ole ajanut jotakuta pois, niin lakonisen toteava, ehkä pettynyt "Se jäi (ajamatta pois)" jäi viimeisiksi sanoiksi.

Jotenkin epäluonteva kommentti kuollessa mutta jäävi kai tässä on arvostelemaan ilman omaa kokemusta.
Onko "Se jäi" epäluonteva kommentti, jos vaimosi on hetkeä aikaisemmin tiedustellut kimpussasi olevan tappajan tilannetta sinulta ensin kysymällä "Meni, lähtikse mies jo?" ja pian sen jälkeen "Lähtikse jo?"?

Kohdassa 2:25 oleva "Aja" on jäänyt epäselväksi, onko se tuskanhuutoa uhrin osalta vai tuntemattoman sanomaa. Heti sen perään kohdassa 2:26 hätäkeskusvirkailija palaa langoille ja sanoo: "Joo haloo", joten mietin, voisiko "Aja" tulla taustaääninä hätäkeskuksen kautta ja olla esim. poliisipartiossa pelkääjän paikalla olevan poliisin kuljettajalle antama käsky tai sanoma toteamus.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Vastaa Viestiin