HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

^Kiitos sinulle.

Mielestäni Sihvosen version kohta väitetyssä noin- ajassa 1:45 kuuluisi mahdollisesti:

Auer: "Mitä... Sä!!!

Joku: "Äh"

Auer: "Wittikö???""


Korostan, ettei minulla ole vieläkään kantaa siihen, kuka on syyllinen, ja mihin.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Auer ei ota oma-aloitteisesti samassa huoneistossa olleita neljää lastaan puheeksi, ennen kuin häkekeskus kysyy n. ajassa 0:45 onko huoneistossa muita ihmisiä.

Tiedä sitten, onko se normaalia vai ei.

Poliisin alkuperäinen tulkinta oli, että Lahti huusi Hannua.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

^Tuo on kyllä kumma, ettei tyttö ole kuullut "Annu, tuu auttaan"-huutoja. Nehän kuitenkin on käsittääkseni päästelty melko kovalla volyymilla ja olosuhteisiin nähden suht selvällä artikulaatiollakin?
L.V.
Onko olemassa jotain kuulustelua, missä tytär kertoisi kuulleensa isänsä huutoa?
L.V.
Minulla ei ole muistikuvaa, että tytär olisi kertonut isän avunhuudoista hätäkeskuspuhelun aikana.
Ehkä tilanne Tähtisentiellä on ollut sen verran traumatisoiva, että nämä isän huudot ovat pyyhkiytyneet hänen mielestään.
Pieni liekki

Onko mahdollista, että kuulemattomuuteen voisi olla olemassa jokin tekninen syy?

En ole varma siitä, onko esimerkiksi puhelinneuvottelua ennen spekuloitu täällä. Tarkoitan tällä, että nauhoite olisikin soinut jossain vallan muualla kuin Tähtisentiellä ja liitetty puheluna Häke-puheluun. Voiko olla mahdollista sellainen?
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

LexVeritas kirjoitti:
Pe Marras 26, 2021 3:00 pm
^Tuo on kyllä kumma, ettei tyttö ole kuullut "Annu, tuu auttaan"-huutoja. Nehän kuitenkin on käsittääkseni päästelty melko kovalla volyymilla ja olosuhteisiin nähden suht selvällä artikulaatiollakin?
L.V.
Onko olemassa jotain kuulustelua, missä tytär kertoisi kuulleensa isänsä huutoa?
L.V.
Minulla ei ole muistikuvaa, että tytär olisi kertonut isän avunhuudoista hätäkeskuspuhelun aikana.
Ehkä tilanne Tähtisentiellä on ollut sen verran traumatisoiva, että nämä isän huudot ovat pyyhkiytyneet hänen mielestään.
Pieni liekki

Onko mahdollista, että kuulemattomuuteen voisi olla olemassa jokin tekninen syy?

En ole varma siitä, onko esimerkiksi puhelinneuvottelua ennen spekuloitu täällä. Tarkoitan tällä, että nauhoite olisikin soinut jossain vallan muualla kuin Tähtisentiellä ja liitetty puheluna Häke-puheluun. Voiko olla mahdollista sellainen?
Ilmeisesti sinulla on nyt mielessäsi jokin sellainen ajatus, joka ei ainakaan minulle aukea. Kyllä vanhin tytär on varmasti kuullut kaiken sen äänimaailman, mitä Tähtisentiellä on murhaajan läsnäollessa ollut meneillään. Tilanne on ollut normaalista poikkeava ja pelottava, joten on osittain vaikea hahmottaa, mihin vanhin tytär on huomiotaan kiinnittänyt ja mitä on painunut hänelle mieleen. Pauke, lasinsirut, äiti, isä, tappaja, puhelin, puukko, lattialle valuva veri, poliisin saapuminen jne.

En usko mihinkään ylimääräisiin nauhoitteisiin, jotka olisivat jossain soineet.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Ilmeisesti sinulla on nyt mielessäsi jokin sellainen ajatus, joka ei ainakaan minulle aukea. Kyllä vanhin tytär on varmasti kuullut kaiken sen äänimaailman, mitä Tähtisentiellä on murhaajan läsnäollessa ollut meneillään. Tilanne on ollut normaalista poikkeava ja pelottava, joten on osittain vaikea hahmottaa, mihin vanhin tytär on huomiotaan kiinnittänyt ja mitä on painunut hänelle mieleen. Pauke, lasinsirut, äiti, isä, tappaja, puhelin, puukko, lattialle valuva veri, poliisin saapuminen jne.

En usko mihinkään ylimääräisiin nauhoitteisiin, jotka olisivat jossain soineet.
Minäkään en usko ylimääräisiin nauhoitteisiin. Mielestäni on outoa, ettei vanhin tytär ole kertonut ilmeisesti lainkaan isänsä toistuvista avunhuudoista vaikka on ollut tilannetta hyvin liki. Kuultaessa hän on kertonut kuulleensa ainakin ukkosen kaltaista pauketta... Hän on käynyt ihmettelemässä, mistä ääni syntyy, jonka jälkeen isä ja äiti ovat käskeneet hänet takaisin nukkumaan.
Eikö ole myös niin, ettei häkenauhalta kyetty erottamaan lasinsirpaleiden päällä kävelemisestä aiheutuvia ääniä vaikka olisi kai pitänyt?

Tiedustelin siis joltain tekniikkaa tuntevalta, olisiko ylipäätään ollut mahdollista kytkeä ns. neuvottelupuhelu soitettuun häkepuheluun ts. soittaa häkepuheluun liitetyn toisen puhelun kautta äänitettä jostain muualta kuin Tähtisentie 54:sta siten, ettei menetelmästä ole jäänyt todisteita.
Mikäli lankapuhelimeen soitetaan ensin toisesta puhelimesta ja sen jälkeen kytketään hätäkeskus neuvottelupuheluun, niin käsittääkseni siitä ei ehkä jäänyt jälkeä. Voisiko joku tyrmätä tai vahvistaa tämän perustellen, kiitos.

Onko sinulla Pieni Liekki tietoa, tunsiko Auer mahdollisesti henkilöä nimeltään Joop de Witt?
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

LexVeritas kirjoitti:
La Marras 27, 2021 12:55 am
Minäkään en usko ylimääräisiin nauhoitteisiin. Mielestäni on outoa, ettei vanhin tytär ole kertonut ilmeisesti lainkaan isänsä toistuvista avunhuudoista vaikka on ollut tilannetta hyvin liki. Kuultaessa hän on kertonut kuulleensa ainakin ukkosen kaltaista pauketta... Hän on käynyt ihmettelemässä, mistä ääni syntyy, jonka jälkeen isä ja äiti ovat käskeneet hänet takaisin nukkumaan.
Minusta häketallenteella on kohdassa 1:34 tytön sanomana "Niih", jolla hän reagoi isänsä huutoon: "Apuun...tule, tule tänne apuun!". Heti tämän jälkeen tallennuksessa on tyhjä kohta kahden sekunnin ajan. Tämä on myös mielestäni kohta, jossa vanhin tytär on saattanut nähdä veitsen lattialla, mikäli se on tippunut tappajalta lattialle kohdassa 1:16. Tuossa kohdassa kuuluu ko-kops-ääni ja hetkeä sitä ennen ovat jotkut kuulleet tappajan tokaisevan: "Vittu!".

Mistä olet saanut päähäsi, että isä ja äiti ovat käskeneet tytön jossain vaiheessa takaisin nukkumaan sen jälkeen, kun paukeääniä on alkanut kuulumaan? Mielestäni tämä ei voi pitää paikkaansa, koska esimerkiksi Anneli on todennut törmänneensä tyttöön ensimmäisen kerran murhayönä paettuaan puukon iskun rintaansa saatuaan takkahuoneesta eteiseen.
LexVeritas kirjoitti:
La Marras 27, 2021 12:55 am
Eikö ole myös niin, ettei häkenauhalta kyetty erottamaan lasinsirpaleiden päällä kävelemisestä aiheutuvia ääniä vaikka olisi kai pitänyt?
Lasinsirpaleiden päällä kävelemisen ääniä on käsittääkseni tallentunut häkenauhalle, mutta äänten luonne on muuttunut, eli ne erottuvat lähinnä napsahduksina.
LexVeritas kirjoitti:
La Marras 27, 2021 12:55 am
Tiedustelin siis joltain tekniikkaa tuntevalta, olisiko ylipäätään ollut mahdollista kytkeä ns. neuvottelupuhelu soitettuun häkepuheluun ts. soittaa häkepuheluun liitetyn toisen puhelun kautta äänitettä jostain muualta kuin Tähtisentie 54:sta siten, ettei menetelmästä ole jäänyt todisteita.
Mikäli lankapuhelimeen soitetaan ensin toisesta puhelimesta ja sen jälkeen kytketään hätäkeskus neuvottelupuheluun, niin käsittääkseni siitä ei ehkä jäänyt jälkeä. Voisiko joku tyrmätä tai vahvistaa tämän perustellen, kiitos.
En usko, että kuvailemaasi tapahtumakulkua neuvottelupuhelun soittamisesta on voinut tapahtua. En tiedä, miksi sinun on kovin vaikea uskoa eloonjääneiden silminnäkijöiden alkuperäisten tapahtumakertomuksien paikkansa pitävyyttä.
LexVeritas kirjoitti:
La Marras 27, 2021 12:55 am
Onko sinulla Pieni Liekki tietoa, tunsiko Auer mahdollisesti henkilöä nimeltään Joop de Witt?
Minulla ei ole harmainta hajuakaan, kuka on henkilö nimeltä Joop de Witt, miksi hänet on yhtäkkiä mainittu palstalla ja missä tällainen henkilö edes asustaa, jos hän on olemassa oleva henkilö. En usko, että Anneli tällaista henkilöä tuntee enkä näe mitään tarvetta kysyä häneltä asiasta. Miksi sinä tiedustelet henkilöstä nimeltä Joop de Witt, onko sinulla hänestä ja hänen liittymisestään Ulvilan murhatapaukseen jotain konkreettista tietoa?
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Mistä olet saanut päähäsi, että isä ja äiti ovat käskeneet tytön jossain vaiheessa takaisin nukkumaan sen jälkeen, kun paukeääniä on alkanut kuulumaan? Mielestäni tämä ei voi pitää paikkaansa, koska esimerkiksi Anneli on todennut törmänneensä tyttöön ensimmäisen kerran murhayönä paettuaan puukon iskun rintaansa saatuaan takkahuoneesta eteiseen.
Olen "saanut sen päähäni" nikki Sisotalon tälle palstalle liittämästä selostuksesta Amandan 26.8.2009 kuulemisesta:
Läsnä: Ryk Tapio Santaoja, Ryk Jukka Harjunpää, Erikoistutkija /Sosiaalityöntekijä Satu Kivimäki Ryk Marina Toivonen ja sosiaalityöntekijä Anni Lujala.
K = Marina Toivonen
S = Satu Kivimäki
A = Amanda

Aluksi tunnin verran jaarittelua Amandan elämästä ja siten alkaa ensimmäinen kuulustelu:

K: Sillä tavalla kuule Amanda nyt mennään siihen tapahtumaan sinä yönä kun sun isä kuoli ja ja siit on pitkä aika. sä et voi ihan kaikkea voi muistaa mut tota noin sen mitä sää siit muistat niin kertosik sää nyt niin ihan vaik siit asti kus sää vaikka menit illalla nukkuumaan et mitä sää muistat?
A: Joo mää. menin illalla nukkumaan ja sit mää heräsin siihen ku kuulu jotain tosi kovaa räiskintää ja mää luulin et siel oli joku ukkonen tai jotain ja niin luuli muutkinn ja tota ja yritin saada unta mut sit se vaan koveni ja mä menin kysymään äidilt ja iskältä et mikä se on sit ne sanova et se on ukkonen ja sit ja tota mä menin pois siit mää tulin koht hetken pääst takasin sit se oli jotenki se takaovi ..
K: Puhuk sää vähän kovempaa.
A: Joo sit senjälkee tota mää kattosin siel ei näkyny viel mitää iskä oli noussu sängylt se oli sängyn vieressäja äiti lepäs tai oli sillee peitto täs

(vetää peittoa käsillä rinnan korkeudelta ylöspäin)

ja sit se katteli et mitä ihmet ja sit tota ne sano et mee takas sänkyy mä en oo ihan varma sanoik mää mä en muista ja sit tota mää menin mää tulin taas takas mut sit
K: Nii sit sää näit
A: Amanda itkee ja peittää silmät Iskä on lattialla
K: Mitä tapahtu mitä sää teit sen jälkeen?
A: Mä en muista
K: Ota tosta tommonen nenäliina et saat niistää.
S: ... näki siinä et iskä on lattialla
A: Sit mää en muista siin välis tais olla jotai tai se oli kai se viiminen kun mä olin iskä lattialla ja sitä ennen jossaivaihees mä kuulin sitä kaikkee kamalaa ääntä ja sit äiti oli menos soittaa hätänumeroo ja sit se pyys mua pitää sitä hetke ku se meni kattoo sit äiti yritti? suojel iskääja sit se murhaaja äijä hakkas sitä johonki tähän kohtaan
miksi hänet on yhtäkkiä mainittu palstalla ja missä tällainen henkilö edes asustaa, jos hän on olemassa oleva henkilö. En usko, että Anneli tällaista henkilöä tuntee enkä näe mitään tarvetta kysyä häneltä asiasta. Miksi sinä tiedustelet henkilöstä nimeltä Joop de Witt, onko sinulla hänestä ja hänen liittymisestään Ulvilan murhatapaukseen jotain konkreettista tietoa?
Ei ole konkreettista tietoa. Juuri siksi kyselen.

Auer mahdollisesti huutaa ensin "Mitä....Sä?!? Ja heti perään mahdollisesti Wittikö?!?

Toisaalla Jukka, tai joku toinen, mahdollisesti sanoo "Joop".

Jukka S. Lahden murhaan epäiltynä oli aluksi Hollannissa syntynyt Joop Wassenaar, kuten muistetaan..
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

^
Kiitos vastauksesta. Nyt olen paremmin perillä siitä, miten olet päätynyt tiettyihin pohdintoihin.

Tässä on nyt tärkeää pitää kokonaisuus hallinnassa, kun tarkastellaan yksittäistä poliisin tekemää vanhimman tyttären puhuttelua liki kolme vuotta itse murhatapahtuman jälkeen. Vanhin tytär oli 9-vuotias isän kuollessa 1.12.2006 ja 12-vuotias poliisin puhutellessa häntä 26.8.2009. Hän ei enää näin pitkän ajan jälkeen ole pystynyt muistamaan tarkasti murhayön tapahtumia ja muistot ovat saattaneet muuttaa muotoaan. Voi olla, että hän muistaa vanhempien käskyttäneen hänet takaisin huoneeseensa, vaikka näin ei olisikaan tapahtunut. Toisaalta muistelen, että Annelilla oli ollut mielikuva siitä, että hänen miehensä olisi sanonut jotain jollekin samoihin aikoihin tappajan rymistellessä terassin puolella. En voi poissulkea sitä, etteikö hän olisi voinut todeta tyttärelleen: "Mene takaisin (huoneeseesi)!", koska tilanne on ollut vaarallinen lasinsirujen takia eivätkä vanhemmat vielä olleet tajunneet mitä oli tapahtumassa.

Minusta tyttären puhuttelusta löytyy edelleen ne alkuperäiset peruselementit, mitkä ovat löydettävissä hänen ensimmäisistä puhutteluistaan murhan jälkeen. Tyttären havainnollistama äidin peiton nostaminen suojakseen vaikuttaa sellaiselta asialta, joka on oikeasti jäänyt hänelle mieleen. Mielestäni tämä on sängyllä olleen henkilön normaalireaktio tilanteessa, jossa suojaudutaan ikkunasta lentäviltä lasinsirpaleilta. Lisäksi suojaksi nostettu peitto on saattanut estää äitiä näkemästä kesken unien herännyttä tytärtään, joka on käynyt pikaisesti kääntymässä olohuoneen puolella takkahuoneen kulmilla.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

^Vastauksestasi tulee mieleen äskettäin kirjoittamasi oma kommenttisi, jota siteeraan:
En tiedä, miksi sinun on kovin vaikea uskoa eloonjääneiden silminnäkijöiden alkuperäisten tapahtumakertomuksien paikkansa pitävyyttä.
Vanhin tytär on oman kertomansa mukaan käynyt vanhempiensa luona parikin kertaa ihmeellisen "räiskeen" ja "ukkosen" jälkeen, ja "sit se oli jotenki se takaovi..." Vanhemmat ovat olleet hereillä ja käskeneet hänet takaisin sänkyyn/nukkumaan. Kukaan ei ilmeisestikään ole silloin ollut tulossa oven lasista sisään, tai ole ollut hajottamassa sitä.

Laitatko tänne, Pieni Liekki, Amanda Auerin edellistä alkuperäisemmän tapahtumakertomuksen, tai linkin siihen, kiitos.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

LexVeritas kirjoitti:
Su Marras 28, 2021 2:13 pm
^Vastauksestasi tulee mieleen äskettäin kirjoittamasi oma kommenttisi, jota siteeraan:
En tiedä, miksi sinun on kovin vaikea uskoa eloonjääneiden silminnäkijöiden alkuperäisten tapahtumakertomuksien paikkansa pitävyyttä.
Vanhin tytär on oman kertomansa mukaan käynyt vanhempiensa luona parikin kertaa ihmeellisen "räiskeen" ja "ukkosen" jälkeen, ja "sit se oli jotenki se takaovi..." Vanhemmat ovat olleet hereillä ja käskeneet hänet takaisin sänkyyn/nukkumaan. Kukaan ei ilmeisestikään ole silloin ollut tulossa oven lasista sisään, tai ole ollut hajottamassa sitä.

Laitatko tänne, Pieni Liekki, Amanda Auerin edellistä alkuperäisemmän tapahtumakertomuksen, tai linkin siihen, kiitos.
Vaasan hovioikeus on käsitellyt Ulvilan murha-asiasta 19.2.2015 antamassaan tuomiossa 15/107766 vanhimman tyttären puhutteluja (1.12.2006, 7.12.2006, 10.1.2007 ja 26.8.2009) sekä valvottua tapaamista äitinsä kanssa 6.10.2009. Tuomio löytyy kokonaisuudessaan seuraavasta linkistä ja tyttären kertomukset alkavat kohdasta 43 sivulta 15:

https://oikeus.fi/hovioikeudet/vaasanho ... 35081.html

Valitettavasti itseltäni ei löydy alkuperäisiä vanhimman tyttären antamia esitutkintakertomuksia. Ne saattavat hyvinkin löytyä täältä murhainfon Ulvila-osiosta. Olen kyllä aikoinaan lukenut nämä kertomukset, mutta valitettavasti muistini ei enää riitä sen selvittämiseen, mitä kautta tuli silloin aineisto käytyä läpi. Edesmennyt Seppo Isotalo ainakin aikoinaan analysoi näitä kertomuksia, kuten teki moni muukin.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Kiitos. Off-topiciksi tämä menee mutta siis:

Puhuttelu 1.12.2006

44. A:n puhuttelun 1.12.2006 (ks. käräjäoikeuden tuomio, s. 18–19) osalta hovioikeus on kiinnittänyt huomiota seuraavaan:

1. A oli herännyt, kun ikkuna oli paukkunut. Hän oli luullut, että pakkanen paukuttaa ikkunaa. A oli kuullut, kun äiti tai isä oli kiljunut.

2. A oli käynyt kolme eri kertaa katsomassa takkahuoneeseen.

3. Ensimmäisellä kerralla A ei ollut voinut laittaa valoja päälle, koska takkahuoneen ja olohuoneen rajalla oli ollut lasinsiruja. Terassin oven ikkuna oli ollut rikottu. Isä ja äiti olivat olleet sängyn vieressä. A oli mennyt takaisin huoneeseensa. Hän ei ollut uskaltanut laittaa lukuvaloa päälle.

6. Jukka Lahti oli huutanut "Annua" eli Anneli Aueria. A ei ollut kuullut ulkopuolisen miehen puhuvan mitään.

(Ei selitetä, oliko Jukka Lahti huutanut Annua apuun vai muussa tarkoituksessa)

7. A:n mukaan isä oli sössöttänyt jotain ja sitten isältä oli loppunut ääni.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

^
En näe viittauksiasi off-topiccina, koska ne liittyvät hyvin kiinteästi niihin tapahtumiin, joista osa on tallentunut häkepuheluun.

Nyt käsittääkseni löysin vastauksen sille, miksi Kari Uoti mainitsi rekonstruktiovideossaan, että isä ja äiti olivat olleet sängyn vieressä. Ilmeisesti poliisi on jossain alkuperäisistä vanhimman tyttären puhutteluista mennyt toteamaan näin, vaikka oikeasti tytär on ainakin yrittänyt selvittää isän seisseen sängyn jalkopäädyn vieressä ja äidin olleen kohottautuneena sängyssä nostamassa peittoa suojakseen.

Tulkitsen itse näin, että Vaasan hovioikeuden vuonna 2015 antamassa murhatuomiossa on virhe kohdassa 44.3, kun siellä todetaan, että isä ja äiti olivat olleet sängyn vieressä. Sängyn vieressä oli todellisuudessa ainoastaan isä. Anneli on ollut tuolloin sängyllä, missä hän oli vielä siinä vaiheessa, kun ulkopuolinen mies tunkeutui sisään rikotusta takkahuoneen ikkunasta.

Kiitos LexVeritakselle, sillä minulta oli näköjään jäänyt tämä Vaasan hovioikeuden tuomioon päätynyt virhe aiemmin huomaamatta.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Ei se ole kyllä poliisillakaan ollut maailman helpoin tehtävä tulkita lapsen silminnäkijäkertomusta, joten alan vähitellen ymmärtää, miten tietyt asiat ovat voineet lähteä laukalle mielikuvituksen alkaessa värittää tapahtumia jälkikäteen. Muistin virkistykseksi otteita vanhimman tyttären ensimmäisestä puhuttelusta 1.12.2006, mitä nimimerkki ulkosuomalainen on aikoinaan tänne tallentanut (valitettavasti hänen näppäimistöltään puuttuivat ääkköset):

viewtopic.php?f=24&t=9177&p=386432&hili ... a*#p386432
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Ilmeisesti poliisi on jossain alkuperäisistä vanhimman tyttären puhutteluista mennyt toteamaan näin, vaikka oikeasti tytär on ainakin yrittänyt selvittää isän seisseen sängyn jalkopäädyn vieressä ja äidin olleen kohottautuneena sängyssä nostamassa peittoa suojakseen.

Tulkitsen itse näin, että Vaasan hovioikeuden vuonna 2015 antamassa murhatuomiossa on virhe kohdassa 44.3, kun siellä todetaan, että isä ja äiti olivat olleet sängyn vieressä. Sängyn vieressä oli todellisuudessa ainoastaan isä. Anneli on ollut tuolloin sängyllä, missä hän oli vielä siinä vaiheessa, kun ulkopuolinen mies tunkeutui sisään rikotusta takkahuoneen ikkunasta.
Mielestäni outoa, ettei Amanda olisi huomannut sisälle taloon (ja luultavimmin myös päälleen) lentäviä lasinsirpaleita, joilta samaan aikaan Anneli olisi suojautunut peitolla sängyssä. Vaikuttaa myös epäuskottavalta, että murhamies olisi tässä kohtaa pitänyt niin pitkää taukoa tunkeutumishankkeessaan.
3. Ensimmäisellä kerralla A ei ollut voinut laittaa valoja päälle, koska takkahuoneen ja olohuoneen rajalla oli ollut lasinsiruja. Terassin oven ikkuna oli ollut rikottu. Isä ja äiti olivat olleet sängyn vieressä.
Nyt siis Anneli olisikin sängyssä suojautumassa sängyssä lasinsirpaleilta, samaan aikaan Amanda seisoo vähintään osaksi rikotun ikkunan edessä ja näkee vain ja ainoastaan vanhempansa.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Joosua »

^ Niin, tuohon tapahtumienkulkuun kaikkinensa ulkopuolisen tekijän sovittaminen niin että se olisi järkevästi mahdollista, vaatii kyllä varsin luovaa mielikuvituksen käyttöä.

Vastaa Viestiin