HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Avatar
Susku London
Roger Murtaugh
Viestit: 893
Liittynyt: La Huhti 29, 2017 2:35 pm
Paikkakunta: Lontoo
Viesti:

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Susku London »

Oikeudessa ei kuunnella muuta, kuin ns. alkuperäistä tallenetta. Siellä ei kuunnella millään tavalla prosessoituja äänitallenteita, ja tähän on syynsä. Olen tämän asian jo aikaa sitten mm. Digi Columbolle kertonut.

Oikeudessa kuullun äänitalenteen voi kuulla täältä:

http://anneliauer.com/tag/kuuntele-hatapuhelu/

Anneli Auer on toiminut hätäpuhelun aikana juuri niinkuin ihmisen kuuluukin toimia. Se, että härskit satakuntalaiset poliisit ja kihlakunnansyyttäjät ovat mediassa muuta väittäneet, on selvittämisen arvoinen asia.
Susku London kirjoitti: La Kesä 08, 2019 2:22 am Kun Anneli Auer soitti aikoinaan hätäkeskukseen, hän toimi aivan oikein, juuri niin kuin pitääkin toimia:

Hätäkeskuspuhelu alkaa 1.12. 2006 kello 2.43,22.

0:00 Epäilty: Huoh!

0:00 Häke: Hätäkeskus.

0:01 Epäilty nopeasti huutaen: Huoh! Tää, – Tääl o joku tappaja. *Tulkaa nopeesti! (*kuuluu vaimeita taustaääniä)

YLE:n jutussa alla sanotaan, että hätäkeskus pystyy tilaamaan apua paikalle ilman, että virkailija poistuu linjoilta. Miksi häke-virkailija kuitenkin poistui minuutiksi jättäen ulvilalaisen perheenäidin yksin lapsineen murhaajan kanssa ilman selkeitä ohjeita mitä pitäisi tehdä, muuta kuin pysyä linjoilla?


Hätäkeskuspuhelussa jokainen kysymys on tarkkaan harkittu – vastaa niihin rauhallisesti ja luota päivystäjään

Jokaisella hätäkeskuspäivystäjän kysymyksellä on merkityksensä. Ne auttavat päivystäjää mitoittamaan oikean avun määrän.

Hätäpuhelu 7.6.2019 klo 19.09

KUVA: Nainen tietokoneen äärellä
Kuvateksti: Hätäkeskustietojärjestelmän aluepääkäyttäjä Tanja Salmen työpaikka on Porin hätäkeskuksessa.Tapio Termonen / Yle

Tapio Termonen

– Hätäkeskus.

– Tulkaa äkkiä. Täällä on tulipalo!

Näillä sanoilla alkaa moni hätäkeskuspuhelu.
Soittaja on havainnut tulipalon ja soittaa hätäkeskukseen. Hän menee myös heti asiaan.

Hätäkeskuspäivystäjän näkökulmasta kyseinen puhelun aloitus kertoo heti, mistä on kysymys. Tämän jälkeen päivystäjän on kuitenkin tehtävä lisäkysymyksiä. Niiden rauhallinen kuunteleminen ja niihin selkeästi vastaaminen on tärkeää.

Normaalisti, jos soittajan nimitiedot ovat saatavilla, hätäkeskuspäivystäjä näkee ruudultaan soittajan puhelinnumeron ja sijainnin. Sijainnin tarkkuus voi kuitenkin vaihdella esimerkiksi lähistöllä olevien tukiasemien perusteella.

KUVA:Porin kartta tietokoneen näytöllä
Kuvateksti: Hätätilanteen tarkka paikantaminen on tärkeää. Tapio Termonen / Yle

Soittajan onkin hyvä selvittää mahdollisimman tarkkaan oma sijaintinsa. Jos se ei ole tiedossa, päivystäjä voi haarukoida sijaintia täsmentävien kysymyksien avulla. Päivystäjä voi suurentaa karttanäkymää, jolloin siinä näkyy enemmän yksityiskohtia.

– Voidaan kysyä soittajalta esimerkiksi sitä, että onko siinä lähellä kauppaa, selittää hätäkeskustietojärjestelmän aluepääkäyttäjä Tanja Salmi Porin hätäkeskuksesta.

Kaupunkialueella jokaisessa kadunkulmassa näkyvät katujen nimet. Ne auttavat soittajaa, jos tämä on vieraassa kaupungissa.

Rauhallisesti vaihe vaiheelta

Kun soittajan sijainti on selvinnyt, alkaa hätäkeskuspäivystäjä kysyä tarkentavia kysymyksiä. Tulipaloon liittyvissä puheluissa hän selvittää seuraavaksi, missä vaiheessa soittajan havaitsema tulipalo on. Eli näkeekö soittaja liekkejä vai kuuleeko hän palovaroittimen äänen. Eri vaihtoehtoja on yhteensä yhdeksän.

KUVA: Grafiikkakuva hätäkeskuslaitoksen tavasta kysyä kysymyksiä hätäpuheluhn aikana.
Kuvateksti: Tietojärjestelmä Erica esittää hätäkeskuspuheluun liittyviä kysymyksiä vaihe vaiheelta. Grafiikka: Paula Collin

Kun päivystäjä on valinnut soittajan antaman vastauksen rasti ruutuun -periaatteella, tarjoaa hätäkeskuksen tietojärjestelmä uuden kysymyksen. Siinä selvitetään, minkälaisesta kohteesta on kysymys. Vaihtoehtoja on taas useita. Selvitetään esimerkiksi onko kyseessä pieni, tavanomainen tai suuri rakennus. Jos vastaus on tavanomainen, selvitetään seuraavaksi onko kyseessä esimerkiksi omakotitalo, kerrostalo vai varasto. Näitäkin vaihtoehtoja on useita.

Jokainen vastaus päivittää hälytyksen suuruutta. Ja jokaisen kysymyksen jälkeen päivystäjä esittää taas uuden kysymyksen, johon on useita vastausvaihtoehtoja. Jo muutaman kysymyksen jälkeen päivystäjä voi hälyttää ensimmäiset autot liikkeelle.

Pyrimme kertomaan soittajalle, kun apua on lähetetty. Hädissään oleva soittaja ei sitä aina huomaa, Tanja Salmi sanoo.

Keskustelun edetessä kysymysten luonne muuttuu yhä tarkemmaksi ja yksityiskohtaisemmaksi. Kysymysten lopullinen määrä riippuu tilanteesta.

Kuuntele tarkasti ja kerro kaikki havainnot

Hätäkeskuspäivystäjän esittämät kysymykset ovat selkeitä. Vaikka päivystäjällä on edessään rasti ruutuun -periaattella oleva lomake, voi hän esittää myös muita täsmentäviä ja täydentäviä kysymyksiä selkeän vastauksen löytämiseksi.

Tärkeää on se, että soittaja keskittyy puheluun ja kertoo havainnoistaan niin selkeästi kuin mahdollista. Omia havaintojaan voi myös muuttaa, jos tilannekuva selkeytyy.

– Päivystäjän on helppo korjata soittajan antamia tietoja. Mahdollisimman oikea tilannekuva on hyvä saada, sanoo Tanja Salmi Porin hätäkeskuksesta.

Päivystäjän kysymykset ovat etukäteen suunniteltuja

Kaikissa Suomen kuudessa hätäkeskuksessa käytetään Erica-nimistä tietojärjestelmää. Se on otettu käyttöön vaiheittain kevään 2019 aikana.

Tietojärjestelmä tuo hätäkeskuspäivystäjän näyttöpäätteelle hätäpuheluun liittyviä kysymyksiä vaihe vaiheelta.

Kysymykset ovat pelastusviranomaisten suunnittelemia ja ne johtavat aina uuteen kysymykseen. Uudet kysymykset riippuvat siitä, mitä edelliseen kysymykseen on vastattu.

Jokainen vastaus vaikuttaa siihen, mitä hätäkeskuspäivystäjä kysyy seuraavaksi ja miten hän päivittää hälytyksen laajuutta.

Salmen mukaan soittaja ei aina ymmärrä kaikkien kysymysten merkitystä. Soittaja voi olla hermostunut ja hän voi kokea osan kysymyksistä turhiksi.

Laatupäällikkö Tommi Hopearuoho Hätäkeskuslaitokselta kuitenkin painottaa, että kaikki kysymykset ovat tarkkaan harkittuja. Niillä kaikilla on oma merkityksensä. Hätäkeskukseen soittavalta ihmiseltä toivotaan rauhallisuutta ja kärsivällisyyttä.

– Luota päivystäjään, Hopearuoho tiivistää.

Sulje puhelin vasta kun saat luvan

Hätäkeskuspuhelu kestää yleensä muutamia minuutteja. Usein apu lähtee matkalle jo puhelun aikana. Hätäkeskuspäivystäjä voi laittaa avun liikkeelle, vaikka ei poistu hetkeksikään puhelinlangalta.

Hätäkeskuspäivystäjät ovat vastaanottaneet monenlaisia puheluja. Monet niistä sujuvat hyvin, mutta valitettavan usein soittaja käyttäytyy tilanteeseen sopimattomalla tavalla. Ikävimmillään päivystäjät saavat kuulla törkeitä loukkauksia, jotka eivät kuulu asiaan millään tavalla.

Tärkeimmät hätäkeskuksesta soittajalle annettavat ohjeet ovat, että soittaja pysyisi rauhallisena, selvittäisi mahdollisimman tarkan sijainnin, kuvailisi tapahtuman, kuuntelisi kysymykset tarkasti ja vastaisi niihin mahdollisimman selkeästi.

– Ja sulje puhelin vasta kun saat luvan, lisää hätäkeskustietojärjestelmän aluepääkäyttäjä Tanja Salmi Porin hätäkeskuksesta.

...

Anneli Auerin suorittama hätäkeskuspuhelu alkaa 1.12. 2006 kello 2.43,22.

0:00 Epäilty: Huoh!

0:00 Häke: Hätäkeskus.

0:01 Epäilty nopeasti huutaen: Huoh! Tää, – Tääl o joku tappaja. *Tulkaa nopeesti! (*kuuluu vaimeita taustaääniä)

0:03 Häke: Mi-, mikä? (päällekkäin soittajan kanssa)

0:04 Epäilty huutaen ja hengästyneenä: Joku tuli ikkunast sisää (huoh).

0:05 Häke vaativasti: Rauhotu, mikä paikkakunta?

0:06 Epäilty kiireisesti: Ööh…Ulvila!

0:08 Häke rauhallisesti: Ulvila, jooh. (Taustalta kuuluu vaimeita ääniä).

0:10 Epäilty: nielaisee ja sanoo kiireisesti osoitteen: Tähtisentie 54

0:11 Häke: Anteeks mikä?

0:12 Epäilty toistaa painokkaasti tien nimen ja hengittää huohottaen: Tähtisentie!

0:13 Taustalta kuuluu joku ääni. Voi olla luurin pitämisestä kädessä, liikehtimisestä tai häkestä?

0:14 Häke rauhallisesti: Joo-o.

0:15 Epäilty toistaa kadun numeron: 54!

0:16 Häke rauhallisesti: Onks tää omakotitalo?

0:17 Epäilty vastaa nopeasti: On. Kuuluu vaimeita taustaääniä.

0:17 Häke: Joo, Mitä siellä nyt tapahtuu?

0:19 Epäilty hengästyneenä: Joku tuli ikkunast sisää ja hakkaa puukol mun miestäni. Muaki on hakattu.

0:23 Häke: Joku hakkaa puukolla? Taustalla uhri huutaa samaan aikaan kivusta: Auuu!

0:24 Epäilty vastaa kiireisesti: Kyllä!

0:24 Häke kysyy vaativasti päälle: Kuka siellä hakkaa puukolla?

0:25 Taustalta kuuluu (uhrin?) ääntä. Sanoo epäselvästi jotain? Öyn?

0:26 Epäilty vastaa päälle: Heti.

0:27 Häke vaativasti: Kuka siellä* hakkaa puukolla? *taustalla kuuluu uhrin valitusta Uhri: Auu. (ETP-papereissa tässä lukee Annuu)

0:28 Epäilty hengittää raskaasti luuriin

0:29 Häke: Tunneksä sitä?

0:30 Epäilty (hengästyneesti, murtuneella äänellä epätoivoisena, mutta rauhallisemmin): E-Ei siel o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsi(n). Mu-Mullakin tulee näköjää verta.

0:35 Häke: Joo, -joo.

0:36 Epäilty huudahtaa hätääntyneesti: Hei! Nopeesti!

0:37 Häke: Joo, laitan apua. Onks teillä monta siellä?

0:39 Epäilty epätoivoisesti kiirehtien: Meil o myös neljä lasta täälläh.

0:41 Häke: Neljä lasta?

0:42 Epäilty painokkaasti: Kylläh!

0:43 Häke: Jaaha,* Odota hetki, mä meen hetkeks pois linjalta. Älä sulje puhelinta, älä me pois. (*Taustalta kuuluu samalla äännähdys).

0:47 Epäilty: Enh. Epäilty hengittää raskaasti luuriin.

0:50 Taustalta kuuluu kovalla kuin huonekalun liikahdus (laahaava ääni) ja heti perään uhrin huutoa tuskasta Uhri: A-Aiii!

0:52 Epäilty huudahtaa hädissään: Nopeesti! Epäilty hengittää raskasti hengitys vapisten luuriin.

0:53 Uhri: huutaa taustalla mahdollisesti “tuu joo” (tarkoittaen tuu jo?)

0:54 Epäilty hengittää raskaasti, sanoo epätoivoisena kimakalla äänellä: Ku-Kuuleksä ku mun mieheni huutaa?

0:56 Uhri: Iskuääni ja heti perään uhrin reaktio: -Uohh!, perään kaksi perättäistä onttoa iskuääntä (kuin klapilla päähän iskuja?), joiden jälkeen Uhri parahtaa: Ähh! ja jotain muuta, joka katkeaa kesken epäillyn alkaessa taas puhua luuriin.

0:59 Epäilty huudahtaa epätoivoisesti ja hengästyneenä lapselleen, joka on ilmeisesti näköyhteydessä takkahuoneeseen: Meni, -lähtikse mies jo?

– Korjaan, että tässä kohtaa nauhaa ei käy vielä selville onko lapsi tullut jo huoneestaan. Anneli on voinut tarkoittaa tämän sittenkin miehelleen. Lapsen ilmestyminen kutsuttaessa tulee selväksi kohdassa 1:36. Tämän väärinkäsityksen takia Annelia on syytetty lapsen lähettämisestä katsomaan onko murhaaja vielä talossa.

1:01 Uhri: Kopsautus ja Aargh!! (erittäin voimakas karjaisu tuskasta).

1:02 Epäilty: (hengittää raskaasti puhelimeen)

1:04 Epäilty: huoahtaa puhelimeen ja hengittää raskaasti

1:06 Kuin huonekalun laahaus ääni ja kolaus/iskuääni?.

1:08 Toinen laahaava ääni ja uhrin älähdys päällekkäin –uuoh!

1:09 Isku/kopsahdus ja uhri huutaa tuskasta: Äähh, auuh!

1:10 Epäilty: hengittää raskaasti puhelimessa

1:11 Iskuääni ja uhri huutaa kovaa tuskasta: Tule Aaahh! (yrittää sanoa tule auttaan, mutta kova kipu estää lauseen loppuun lausumisen?)

1:12 Epäilty: O-Onks joku tulossa jo? hengitys edelleen epätasaista

1:14 Taustalta kuuluu painokas: Vittu! Tämä on ulkopuolinen murhaaja, sillä epäilty on puhelimessa ja heti perään kuuluu uhrin älähdys kivusta

1:15 Uhri tuskainen: Öhh! vaimeata kolinaa

1:16 Epäilty hengittää raskaasti vapisten luuriin.

1:18 Uhri huudahtaa lyhyesti…auto! -Voi yrittää sanoa auta!?

1:19 Epäilty hengittää raskaasti vapisten luuriin. Taustatapahtumia vaikea erottaa hengityksen alta, kuin kopsahdus kuuluisi.

1:21 kopsahdus

1:23 vaimea iskuääni

1:24 toinen vaimea iskuääni

1:25 kolmas vaimea iskuääni, Uhri tuskasta: Uoh!

1:26 Epäilty hengittää edelleen raskaasti luuriin.

1:26 taustalla iskuääni tai huonekalun liikahdus ja –Ähh!

1:28 Uhri huutaa: Karkuun! tai Varpyyyyyn! perään kopsahdus, vaiko puhelin käsittelystä ääni?

1:30 Uhri huutaa: —-, tule tänne apuun! Epäilty hengittää raskaasti luuriin, joten vaikea kuulla alkua. Liitessä 33 (FBI versio?) KKO:n arkistossa kuulin saman kohdan: “Annu, tule tänne apuun!”

1:34 –35 KATKOS nauhassa, katkaisiko häke vahingossa nauhoituksen ollessaan pois linjalta? TARKISTETTAVA onko tämä katkos alkuperäisessä häkenauhassa, vai onko nauhaa poliisi käsitellyt? Miksi katkos, kun epäilty hengittää kuitenkin luuriin ja äänentaso on nousussa, ei laskussa (ei voi olla noise gate effect/squelch)?

===

1:36 Epäilty huudahtaa: Hei, mun täytyy ny. (huutaa lastaan nimeltä!).

1:38 Lapsi etäämmältä: Niih.

1:39 Epäilty: Tuuksä tänne puhelimee?

1:40 Taustalta vaimea ääni: Joo! ja kopsahdus ääni päälle. Ei kuullosta uhrilta eikä lapselta, vaan pikemminkin ulkopuoliselta, sillä äänimaisema poikkeaa edellisistä. Vai onko mikrofoni voinut vääristää lapsen äänen mikäli tämä on ollut kääntyneenä pois mikrofonin suunnasta?

1:41 Epäilty: Mä meen kattoo tonne.

1:42 Lapsi: Mitä mä…? Taustalta kuuluu uhrin huuto ”Tule apuun”

1:43 Epäilty vastaa päälle: Mä, -mä soitan poliisil, siel pyydettii et…

1:46 Uhri huutaa vaativasti mongertaen: Tule pjaa pjaa! (yrittää sanoa Tule pian pian?)

1:46 Epäilty: me pysytään sen linjoil. Tämä oli litteroitu täysin väärin ja väärän ihmisen sanomaksi ”Mite mä pääse linjoil”. Nauhoituksessa on eri atmosferinen saundi (äänimaisema), ei taustaääniä, ei hengitystä. Luuri on kauempana suusta, epäilty ojentaa sitä juuri lapselle? Tapahtuiko sama, kun lapsi vastasi ”Joo” aiemmin?

1:48 Uhri huutaa erittäin vaativasti: Tule(han)*Annu auttaa(n)! (*kopsahdus tai lasin päällä askel?) Tämäkin on ollut täysin väärin litteroitu ”No vähä voit auttaakii” Luuri on suunnattuna/ojennettu lapselle takkahuoneeseen päin, sillä tämä kuuluu hyvin selvästi.

1:50 Uhri: Tule Annu! kopsahdus, lasin päällä kävely tai isku?

1:51 Epäilty kysyy mieheltään topakasti takkahuoneen ääreltä: Lähtikse jo?

1:52 Uhri huutaa epätoivoisena vaimolleen: Tule auttaan!

1:54 Epäilty huutaa raivokkaasti ja paniikissa lujaa (näkee murhaajan?): “mitäkö” tai “pitääkö”

1:55 Uhri: (y)öh! (ähkäisy, huonekalun ääni tai iskun ääni? Murhaaja Jukan kimpussa?)

1:56 Epäilty huutaa kimakasti paniikissa murhaajalle: Vittikö! Murhaaja kääntyy Annelia kohden?

1:57 – 2.00 juoksuaskelia (Epäilty pakenee murhaajaa, suunta ohi puhelimen), tuulikaapin oven aukaisu 1:58/59?). MENEEKÖ ULOS ASTI? Kts. etp.

2:00 Uhri huutaa epäselvästi: Tule (Annu) aut! lapsen hengitys kuuluu luurissa

2:02 Uhri: A-laa-lalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä) kivusta ja pelosta mongerrus, kun murhaaja kääntyy takaisin uhrin kimppuun?

2:03 Surmaaja huudahtaa raivokkaasti kesken uhrin mongerruksen/vaikerruksen: Kuole! (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa). Ei voi olla Annelin ääni, sillä Anneli juuri paennut asunnosta tuulikaappiin tai ulos asti.

2:03-04 Uhri mongertaa tuskissaan kuin ”aijaa lalalala”, puheesta ei saa selvää

2:05 vaimea kopsahdus tai askel keskellä mongerrusta?

2:05/06 Uhri: LaLa – ja perään –Uhh! Ulkopuolinen surmaaja ähkäisee ponnistuksesta uhrin kimpussa? Epäilty ei ehtisi millään takaisin puhelimeen kahdessa sekunnissa takkahuoneesta.

2:07 vaimeita askelia kohti puhelinta. Anneli on palannut sisälle.

2:08 Epäilty: voihkaisee puhelimeen (kuuluu voimakkaasti): nyyh! taustalta kuuluu uhrin parkaisu –Ääh!

2:09 Epäilty tokaisee epätoivoisena aivan lapsen viereltä luuriin: Tuleeksielt kettää?

2:10 Lapsi ahdistuneena puhelimeen: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä (*)voi huonosti…(kimakalla anelevalla äänellä). Vetää henkeä. *(kuuluu taustaääni. Liian lyhyt, ei saa selvää lapsen jatkaessa puhetta päälle).

2:14/15: Kuuluu Annelin kolme askelta taustalta kohti takkahuonetta.

2:16 Lapsi jatkaa epätoivoisella kimakalla äänellä: Tulkaa äkkii! (taustalla uhri valittaa –aah!)

2:17 Taustalla uhrin valitusta tai surmaajan puhetta: kuin ”(n)ui vaa –”. Taustaäänet kuuluuvat erittäin vaimeana lapsen puhuessa luuriin.

2:18 Lapsi vetää henkeä ahdistuneena: Iih!

2:19 Lapsi huutaa tuskaisena: Iskä, älä kuole! Taustalla ääntelyä, josta ei saa selvää, koska lapsi huutaa puhelimeen.

2:22 Uhri: Aiih!

2:22/23 Epäilty huutaa todella raivokkaasti surmaajalle: Hei, lopeta!

2:24 – 2.27 Nopeita pakenevia askelien ääniä. Epäilty juoksee karkuun surmaajaa. Suunta jälleen puhelinta kohti pois takkahuoneen suulta?

2.25/26 Tuntematon ääni juoksuaskelten joukosta kuin: ”Aja”.

2:26 Häke tulee linjoille ja katkaisee samalla juoksuaskelten ja muut äänet: Joo, haloo.

2:27/28 Uhri tai tuntematon vaimeasti: kuulostaa kuin ”Se jäi”.

2:28 Lapsi epätoivoisena kimakalla äänellä: Nii, tulkaa äkkii (taustalla joku lyhyt ääni, onko isku?), mun iskä voi huonosti, -jooko? (taustalla jotain vaimeeta kolinaa, tai luurin pitely käsissä?)

2:31 Häke: Joo, tä-sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nytte? Häke nostanut volyymia, sillä häken hengitys suhisee mikrofonissa?

2:35 Lapsi vastaa lohduttautuneena: Äiti.

2:36 Häke: Voisko äiti puhuu?

2:38 Lapsi: Äiti tuu. (Huom. Lapsella on näköyhteys äitiin).

2:39 (kolahdus)

2:39 Lapsi lohduttautuneena: Nyt siel puhutaa taas.

2:41 taustalta kuuluu vaimea kolahdus epäillyn tarttuessa luuriin

2:42 Epäilty ääni vapisten / hätääntyneellä itkuisella äänellä: Mä yritä(n) auttaa. Tämä puuttuu kokonaan Niemen litteroinnista!

2:43 Epäilty jatkaa epätoivoisena: Onks sielt tulos joku?

2:44 Häke: Joo, mä oon apuu hälyttäny. Mä, voidaan nyt, mä vähän kyselen lisätietoja. Taustalta kuuluu vaimeita ”high pitch” ääniä ja kolahdus! Surmaaja kalauttaa uhria? Onko poliisiradio auki?

2:47 Epäilty: Joo. (osittain päällekkäin häken kanssa)

2:47 Häke: Mikä tää tilanne nyt? Apu on koko ajan tulossa.

2:49/50 Taustalta kuuluu puhetta! Surmaaja edelleen uhrin kimpussa? Joko surmaaja puhuu jollekkin, tai poliisiradiolinja on auki?

2:50 Epäilty: Joo. Mä en tiedä mikä tyyppi se o, se (huoh). Kuuluuko täs kohtaa kolahdus taustalta?

2:51 Epäilty vetää henkeä: -Ehh!

2:52 Epäilty jatkaa: -hajotti meiän ton, -huoh (vetää henkeä)

2:53 Häke: Niih.

2:54 Epäilty jatkaa: se takaovi, Kuuluuko täs kohtaa vaimea kolahdus taustalta?.

2:55 Häke: Joo-o

2:54 Epäilty jatkaa häken päälle: sil o mus-mustat vaatteet.

2:56 Häke: Joo, onks hän siel paikal viel?

2:58 Epäilty ähkäisee: Mä olen tääl, mä juoksin äske (vetää henkeä)

2:59 Häke: Joo

3:00 Epäilty jatkaa hengästyneenä: ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tappaa mun mieheni, se oli äske viel hengis. (Epäilty huohottaa).

3:06 Häke: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilas se sun mies siel nyt on? (volyymia nostettiin taas häkessä, kuuluu huomattavasti kovempaa).

3:09 kova rahina (hengitys mikrofoniin?).

3:10 Epäilty: Makaa siel lattial ja huus äske a(pua)

3:11 Epäilty huudahtaa tuskaisena: Nyt hiljeni!

3:13 Lapsi alkaa itkeä taustalla, Iiih…

3:13 Häke puhuu päälle: Sun mies hiljeni vai? lapsen itkua kuuluu taustalla

3:14 Epäilty vetää henkeä

3:15-17 Lapsi: voimakas pitkä kirkaisu

kohdassa 3:16 lapsen kirkuessa kuuluu kopsahdus. Tippuiko murhaajalta veitsi lattialle poistuessaan? Sitä mieltä oli myös jutun taktinen päätutkija rikoskomisario Kare Koskinen, että tekijä poistuu, kun lapsi kirkaisee.

3:17 Häke: Haloo! plus joku taustaääni/puhetta kuuluu häkestä?

3:18 Epäilty: Älä itke (lapsen nimi) hei, siel. Vetää henkeä, -Nyyh!

3:21 Häke: Joo, sinne on apu koko ajan nyt tulossa, onks sun mies nyt iha tiedottomana sielä makaa vai? Lapsi itkee taustalla ja vaimeita muita taustaääniä (häkestä?).

3:25/26 Epäilty nyyhkäisee puhelimeen

3:26 Epäilty jatkaa itkuisena: Mä en tie, mä oon nyt keittiös, mä enh (huohottaa).

3:29 Epäilty jatkaa kysyen: Meneks mä kattomaa? Huoh.

3:30 Häke: Joo, mut missäs se tekijä nyt on, missä se tekijä täl hetkel on?

3:33 Epäilty: No, todennäkösest siel ellei lähteny ulos jo. Mei makuuhuoneessa siis.

3:36 Häke: Lähti ulos jo vai?

3:37 Epäilty: En tiedä, siel hiljeni.

3:39 Häke: Jaaha.

3:39 Epäilty kysyy lähellään seisovalta lapselta hauraalla äänellä: (Lapsen nimi), oliks se viel siel? Hengitystä luuriin

3:41 Lapsi vaimealla äänellä: Joo, se lähti.

3:42 Epäilty: Se lähti jo vai?

3:43 Häke: Joo, Sano vähä tuntomerkkejä* mä voin sanoo poliisille, mustat vaatteet ja mitä muuta? *Häken taustalta kuuluu möreitä ääniä. Onko ne peräisin poliisiradiosta?

3:47 Epäilty: Mustat vaatteet, semmonen joku (huoh), sanotaa et vähintää 180 senttiä pitkä, vähä, aika tukeva (huoh).

3:53 Häke: Joo.

3:54 Epäilty sanoo hengästyneesti ja ääni vapisten: Semmoset niinku mustat vaatteet, semmoset, ettei naamaa kokonaa näkyny. Iha vieraan näköne mulle.

3:58 Häke: Iha vieras.

3:59 Epäilty: Jooh (taustalta kuuluu lapsen itkua).

3:59-4:00 Häke: Joo

4.00 Epäilty epätoivoisena: Nyyh! Heih, tulkaa nopeesti!

4:01 Häke päällekkäin epäillyn kanssa, lohduttaen: Joo, poliisi soittaa sul, me voidaan lopettaa sitte.

4:05 Epäilty: Onks tänne joku ambulanssi tulossa kans?

4:07 Häke: On, ambulanssi on kans tulossa ja poliisi, mut me voidaan lopettaa, ni poliisi soittaa.

4:11 Epäilty: Joo.

4:12 Häke: No ni, täst tavottaa tästä sun numerosta, mistä sä soitat nyt. (lapsi itkee taustalla)

4:14 Epäilty: Joo.

4:15 Häke: No ni, me voidaan lopettaa, poliisi soittaa. (lapsi itkee taustalla).

4:16 Epäilty: Selvä.

4:17 Häke: Joo, joo hei.

4:18 Epäilty lohdullisena: Heihei.

– Poliisi saapui paikalle n. 4 minuuttia puhelun päättymisen jälkeen 2:51.
...

LINKKI YLE:n juttuun
https://yle.fi/uutiset/3-10807744
Susku London, korruption vastustaja
Lataa Naakan kirja Ulvilan surmasta! (Salasana on ulvila) https://drive.google.com/file/d/1VxnVEZ ... 3n6mH/view
BLOGI:
http://anneliauer.com
LIITY seuraajakseni:
http://twitter.com/SuskuLondon
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja CSI »

Susku London kirjoitti: Su Loka 20, 2019 1:43 pm Oikeudessa kuullun äänitalenteen voi kuulla täältä:

http://anneliauer.com/tag/kuuntele-hatapuhelu/

Ei kait tuo ole se? Eikös tuo ole manipuloitu versio.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
kaarmis
Hetty Wainthropp
Viestit: 466
Liittynyt: To Tammi 10, 2019 5:21 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja kaarmis »

CSI kirjoitti: Su Loka 20, 2019 6:05 pm
Susku London kirjoitti: Su Loka 20, 2019 1:43 pm Oikeudessa kuullun äänitalenteen voi kuulla täältä:

http://anneliauer.com/tag/kuuntele-hatapuhelu/

Ei kait tuo ole se? Eikös tuo ole manipuloitu versio.
Kenen manipuloima?
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja CSI »

kaarmis kirjoitti: Su Loka 20, 2019 9:12 pm Kenen manipuloima?
Sitä en tiedä. Oisko vaikka Anneli itse? Hänellähän on todistetusti kyky äänimaailmojen manipulointiin. Tämä todettiin jo 2006.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
VittoriaVetra
Harjunpää
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 18, 2015 5:05 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja VittoriaVetra »

Tässä olen sairaslomalla on ollut aikaa tutustua tähän(kin) aiheeseen :lol: . Häke-nauhoitteessa ilmeni heti jotain 8) :

Ensimmäinen WTF -moment:

(Lapsen kuulustelu:)

A: Maa en nahny. Se oli varmaan mennyt jonnekin piiloon. Sitten siel oli puukko lattialla. Ja sit koo maa menin pois sielta –Kun ma tulin sinne taas vahan ajan paasta, ma nain kun se mies pakeni ikkunasta.
K: Siita oven ikkunasta?
A: Joo.

Kysymys: Minkä ihmeen takia huppumies olisi loikkinut oven rikkoutuneesta ikkunasta ulos , kun hän olisi päässyt helpommallakin/nopeammalla tavalla ulos = avaamalla ovenkahvasta. Niinkuin yleensä tehdään, kun halutaan poistua asunnosta.

Mikä logiikka tuossa nyt on? Siitähän nimenomaan voi jäädä kuituja niihin ovessa vielä kiinni törröttäviin sirpaleisiin..tai jopa huppumies voi osua niihin teräviin lasin rippeisiin kun koittaa kömpiä (anteeksi siis vikkelästi ja ketterästi) siitä ulos. Miksi ottaa moinen riski.



Huppumiehen piiloleikki ja WTF-moment:

K: Olik siel ketaan vierasta miesta?
A: Maa en nahny. Se oli varmaan mennyt jonnekin piiloon.

Eli tässä vaiheessa, kun lapsi väittää ettei nähnyt ja että varmaan ja jonnekin sekä piiloon..

Siis: Huppumies tulee rikkoutuneesta lasiovesta sisään ja kolkkaa Jukan ja puukottelee häntä. Välillä piiloutuu ja hetken päästä jatkaa puukottamista ja taas piiloutuu. Annelikin käy välillä katselemassa miten Huppumiehen hommat etenee..silloin on Huppumies taas piiloutunut, koska Anneli ei huuda hänelle mitään .... mutta silti kuuluu kolahduksia ja hetken päästä ei Jukka enää ääntele..kummasti aina silloin kuuluu kolahduksia ja Jukan äänet vaikenevat kun Anneli lähtee puhelimesta..

Mutta, että : myös tyttö käy aika-ajoin tsekkailemassa miten se iskä ...kuolee??

6.02 L: Sa muistat et sa kavit siel useamman kerran iskaa katsomassa?
A: Joo-o


Miten se Huppumies onkaan voinut piiloutua juuri silloin kun tyttö on käynyt tsekkailemassa iskää..Lapsella hennot jalat ja myös niistä lähtevät äänet ovat hennon hiljaiset..olisi hyvinkin voinut tullut yllätetyksi se Huppumies..


Annelin käytös lasta kohtaan, WTF-moment:


3:14 Lapsi: (itkun alkua + voimakas rääkäisy, lyhyt napsahdus)
3:17 Häke: Haloo.
3:18 Epäilty: Älä itke (lapsi) hei, siel.

Tilanne on päällä. Murha..Huppumies on lahtaamassa perheen isää. Lapsi itkee nähdessään iskän verilammikossa. Äitin tyly tunteeton reaktio: Älä itke. Siis niinhän jokainen äiti sanoisi jos olisi tuollainen tilanne päällä..

Sitten seuraavaan:

3:18 Epäilty: Älä itke (lapsi) hei, siel.

Siel..Eli siellä. Missä siellä. No tietenkin makuuhuoneessa jossa pitäsi olla huppumieskin. Ainakin oletettavasti tässä vaiheessa.
Äityli Annulla ei ole tullut mieleen missään vaiheessa kieltää lastaan menemästä sinne missä iskä on. Murhaajahan voi olla sielä..lapsikaan ei sitä tiennyt onko murhaaja vielä talossa, kun on TAAS lähtenyt katsomaan isän vointia...



AINIIN.. tilanne on päällä ja Huppumies heiluu astalon tai puukon kera..tai on piilossa ja odottaa ehkä juurikin Annelia tai tyttöä saapuvaksi, että saisi heidätkin listiä silminnäkijöistä..

3:25 Epäilty: Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa?

Eiieiii... vaan sitten Anneli kysyy omalta lapseltaan : Epäilty: (kysyy lapselta) Oliks se viel siel?

Eli onko se murhaaja sielä vielä? Kysyy siis OMALTA LAPSELTAAN.


Anneli ei siis pelkää ollenkaan, että saisi itsekin puukosta. Saati,että antaa tytön käydä myös katsomassa sielä missä murhaaja murhaa iskää. Ei juokse perään ja nappaa tyttöä syliin. Vaikka olisikin ollut Häke puhelun aikana (jolloin ei saa mennä pois linjoilta) niin kyllä siinä silti juoksee lapsen perään jos lapsi on menossa huoneeseen jossa murhaaja murhaa. Varsinkaan ku ei tiedetä, että onko murhaaja varmasti poistunut ja silloin EI kysystä lapselta oliks se viel siel? TAI päästetä edes lasta ollenkaan näkyville vaan koitetaan piilottaa lapset.

Olisi muuten kiva tietää, että oliko Anneli mitenkään piiloutunut kun soitti Häkeen?
Itselle tulisi ainakin heti mieleen mennä johonki piiloon soittamaan..ja ottaa lapsetkin piiloon. Mahdollisesti mennä heidän kanssa samaan huoneeseen. Vai eikö Anneli ole ollut ollenkaan piilossa?



No Huppis olikin sitten lapsen mukaan jo lähtenyt..varmaan siitä rikkonaisesta ovesta..niin ettei kuulunut mitään ääniä eikä Anneli nähnyt.


Huppis varmaan myöskin hypätessään (toki pystyy hypäämään helposti vaikka yhdenjalan varaan siihen lasioveen ja siitä sisään..HUOM. ketterästi/vikkelästi.) osuu astalollaan vahingossa ovenkarmiin jättäen siihen kolhun ja veritahran..Jukan verta olevan tahran. Vai onko se jälki ulko-oven karmissa mentäessä sisään.



Tässä on kyllä niin paljon sellaista mikä ei kyllä käy järkiinsä..
VittoriaVetra
Harjunpää
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 18, 2015 5:05 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja VittoriaVetra »

Vielä pieni korjaus tuohon äskeiseen tekstiini:

Tää kuuluis sinne toiseen osioon, mutta täällä niin hiljentynyt jostain kumman syystä :roll: niin laitan tähän ..ei kuitenkaan pitkä teksti

Huppis varmaan myöskin hypätessään (toki pystyy hypäämään helposti vaikka yhdenjalan varaan siihen lasioveen ja siitä ensin sisään ketterästi ja sitten murhasi Lahden .Ulosmentäessä rikkonaisesta lasisiruja törröttävästä ovesta tämä huppumies..(HUOM. ketterästi/vikkelästi.) osuu astalollaan vahingossa ovenkarmiin jättäen siihen kolhun ja veritahran..Jukan verta olevan tahran. Vai onko se jälki ulko-oven karmissa mentäessä sisään...mutta eihän se niin voi olla , että verinen jälki on oven ulkokarmissa..ei siinä pitäsi olla verta jos astaloa on käytetty rikottaessa lasia ja sitten tultu sisään..mistä veri on silloin siihen ovenkarmiin ja lommoon tullut..ellei se oven lasi ole rikottu murhan jälkeen..
Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2936
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Aijai VittoriaVetra! Ei saa epäillä huppistotuutta. Ulkopuolisessa sisään ja ulos loikkivassa vatsakkaassa huppumiesmurhaajassa on tosiaan paljon arkijärjen vastaista, mutta annelistit ovat keksineet hyvät selitykset ja niitä ei ole sopivaa täällä kyseenalaistaa.
VittoriaVetra
Harjunpää
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 18, 2015 5:05 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja VittoriaVetra »

Joosua kirjoitti: Pe Marras 22, 2019 5:13 pm Aijai VittoriaVetra! Ei saa epäillä huppistotuutta. Ulkopuolisessa sisään ja ulos loikkivassa vatsakkaassa huppumiesmurhaajassa on tosiaan paljon arkijärjen vastaista, mutta annelistit ovat keksineet hyvät selitykset ja niitä ei ole sopivaa täällä kyseenalaistaa.

ha. Vatsakas Huppumies on ketterästi hypännyt sisään ja aloittanut puukotuskuurupiilonsa. On näkynyt ihan ihonhuokosetkin (????) ja pukeutunut sellasii mustii vaatteisii ettei naamaa kokonaan näkyny...mut ihohuokoset niiku näky.

Jeeep..lynkkausta odotellessa. Tänne tupsahtaa pian myös se kirjansa tuputtaja utelemaan (mainostamaan) , että olenko lukenut kirjan ja en selvästikään ole jne jne..Sen kirjan lukeminen ei ole välttämättömyys keskusteluille täällä..

Minua kiinnostaisi lukea kirja joka on kirjoitettu puolueettomasti.
Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2936
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Toisessa keskustelussa toin esille professori Matti Tolvasen mainitseman hyvin läheisen suhteeen jutun tutkinnanjohtaja Joutsenlahden ja A.Auerin välillä, joka johti sittemmin tutkinnanjohtajan vaihtoon ja on poliisikoulutuksessa malliesimerkkinä siitä, kuinka ei pidä toimia. Tähänkin onneksi löytyi selitys; Tolvanen on annelistien mukaan pelkästään lehtitietojen varassa, ja häntä on kuulemma myös johdettu harhaan. Tämmöiset ovat tietysti täysin vailla totuuspohjaa heitettyjä selityksiä, mutta nämä kuvaavat hyvin sitä ajatustapaa joka annelisteilla on ja jolla voidaan mikä tahansa kertakaikkiaan kuvioon sopimaton seikka saada uskottavaksi. Ainakin heidän mielestään.
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9154
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Joosua kirjoitti: Pe Marras 22, 2019 11:44 pm Toisessa keskustelussa toin esille professori Matti Tolvasen mainitseman hyvin läheisen suhteeen jutun tutkinnanjohtaja Joutsenlahden ja A.Auerin välillä, joka johti sittemmin tutkinnanjohtajan vaihtoon ja on poliisikoulutuksessa malliesimerkkinä siitä, kuinka ei pidä toimia. Tähänkin onneksi löytyi selitys; Tolvanen on annelistien mukaan pelkästään lehtitietojen varassa, ja häntä on kuulemma myös johdettu harhaan. Tämmöiset ovat tietysti täysin vailla totuuspohjaa heitettyjä selityksiä, mutta nämä kuvaavat hyvin sitä ajatustapaa joka annelisteilla on ja jolla voidaan mikä tahansa kertakaikkiaan kuvioon sopimaton seikka saada uskottavaksi. Ainakin heidän mielestään.
Mitä luulet, pitäisikö minun olla yhteydessä Matti Tolvaseen ja tiedustella hänen vääristyneiden käsitystensä alkuperää? Tiedoksesi, että Joutsenlahden ja Auerin välillä on ollut ainoastaan ammatillinen yhteys, eli Joutsenlahti on tutkinut Auerin miehen murhaa ja on joutunut sen asian tiimoilta tarkistamaan tiettyjä yksityiskohtia murhan silminnäkijältä ja puukotetuksi joutuneelta henkilöltä.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."
Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2936
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Pieni liekki kirjoitti: La Marras 23, 2019 12:04 am
Joosua kirjoitti: Pe Marras 22, 2019 11:44 pm Toisessa keskustelussa toin esille professori Matti Tolvasen mainitseman hyvin läheisen suhteeen jutun tutkinnanjohtaja Joutsenlahden ja A.Auerin välillä, joka johti sittemmin tutkinnanjohtajan vaihtoon ja on poliisikoulutuksessa malliesimerkkinä siitä, kuinka ei pidä toimia. Tähänkin onneksi löytyi selitys; Tolvanen on annelistien mukaan pelkästään lehtitietojen varassa, ja häntä on kuulemma myös johdettu harhaan. Tämmöiset ovat tietysti täysin vailla totuuspohjaa heitettyjä selityksiä, mutta nämä kuvaavat hyvin sitä ajatustapaa joka annelisteilla on ja jolla voidaan mikä tahansa kertakaikkiaan kuvioon sopimaton seikka saada uskottavaksi. Ainakin heidän mielestään.
Mitä luulet, pitäisikö minun olla yhteydessä Matti Tolvaseen ja tiedustella hänen vääristyneiden käsitystensä alkuperää? Tiedoksesi, että Joutsenlahden ja Auerin välillä on ollut ainoastaan ammatillinen yhteys, eli Joutsenlahti on tutkinut Auerin miehen murhaa ja on joutunut sen asian tiimoilta tarkistamaan tiettyjä yksityiskohtia murhan silminnäkijältä ja puukotetuksi joutuneelta henkilöltä.
On röyhkeää, törkeää ja typerää kun väität Tolvasen käsityksiä vääristyneiksi. Mitä perusteita sinulla tällaiseen, lähinnä herjaavan luonteiseen, väitteeseen sinulla on?

Ole vaan yhteydessä prof. Tolvaseen, saat varmasti kunnolla köniisi jos todella menet hänelle omituisia käsityksiäsi kertomaan ja väittämään että hän ei ole perillä asioista.

Alla oleva Iltasanomien uutinen osoittaa että sinulla itsellä tässä on vääristyneitä käsityksiä, jos kenellä. Siitä hyvin käy selville että tutkinnanjohtaja Joutsenlahden ja Auerin välit olivat läheiset, jota juuri pitäisi välttää, kuten prof. Tolvanen hyvin on todennut, Olet onnistunut, kuten moni muukin annelisti, uskottelemaan itselle hyvin totuuden vastaisia asioita. Elätte omissa fantasioissanne. Varmaan ihan kivaa mutta totuuden selvittämisessä hyvin haitallista, kannattaisikin pitää mölyt mahassa ja tyytyä itsekseen fantasioimaan.


https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000655125.html

Raju paljastus oikeudessa: "Tutkinnanjohtaja uhkasi erottaa Auerin syyllistäjät"

Juha Joutsenlahti kuvattuna keskiviikkona Satakunnan käräjäoikeudessa. (KUVA: MARTTI KAINULAINEN)
Julkaistu: 5.9.2013 15:36

JaaTwiittaaSähköposti
Ulvilan murhaoikeudenkäynnissä kuultiin torstaina murhan tutkinnassa mukana ollutta poliisia, joka latoi kovia väitteitä tapauksen tutkinnanjohtajasta.
Ulvilan murhan tutkinnassa alussa mukana ollut naiskonstaapeli käväisi syyttäjän kutsumana todistamassa oikeudessa. Nainen kertoi, että murhan ensimmäinen tutkinnanjohtaja ei halunnut selvittää Anneli Auerin mahdollista osuutta veritekoon ollenkaan.

- Kerran hän tuli tutkijatiimin palaverista kiihtyneenä ja kiroillen. Hän sanoi, että mikäli joku poliiseista sanoo, että Auer on syyllinen, hänet erotetaan tutkinnasta, naispoliisi kertoi.

Hänelle on läheiset välit tutkinnanjohtaja Juha Joutsenlahteen.

- Meillä oli seurustelusuhde siihen aikaan, naispoliisi kohautti.

Nainen oli mukana tutkinnassa vain hyvin vähän aikaa.

- Minun ja Joutsenlahden suhde päättyi 2009. Minun aloitteestani, nainen painotti syyttäjän kysyessä.

Naisen mukaan Joutsenlahti kävi tutkinnan aikana keskusteluja Auerin kanssa. Kerran naispoliisi oli menossa Joutsenlahden huoneeseen ja saikin luvan tulla sisään.

- Juha puhui hyvin hiljaisella äänellä Annelin kanssa esitutkintaan liittyen, naispoliisi muisteli.

- Auerin ei olisi pitänyt saada sellaista tietoa.
Tomi Auremaa, Pori
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja CSI »

VittoriaVetra kirjoitti: To Marras 21, 2019 7:55 pm Anneli ei siis pelkää ollenkaan, että saisi itsekin puukosta. Saati,että antaa tytön käydä myös katsomassa sielä missä murhaaja murhaa iskää. Ei juokse perään ja nappaa tyttöä syliin. Vaikka olisikin ollut Häke puhelun aikana (jolloin ei saa mennä pois linjoilta) niin kyllä siinä silti juoksee lapsen perään jos lapsi on menossa huoneeseen jossa murhaaja murhaa.
....
Tässä on kyllä niin paljon sellaista mikä ei kyllä käy järkiinsä..

Juurikin noin. Annelin käytös on mystistä ja kysymyksiä täynnä. Ns. annelistit toki ovat 'keksineet' selitykset kaikkeen ja mikään ei ole outoa silloin kun suorittajana on Anneli. Sen sijaan muissa ei kestä samanlaisia 'glitchejä' käytöksessä olla, se on heti huomiotaherättävää ja lähes 100% osoitus syyllisyydestä. Esimerkkinä nostan vaikka tämän johtajavan kirjailija-annelistin teorian siitä, että Jukan naamassa on monon kuva. Sen jälkeen annelistit ovat ihan täälläkin nimiä mainiten nostaneet esiin henkilöitä, joiden käytös on kuulemma sitä, että on joskus tullut monotettua jotain ihmistä naamaan. Sehän onkin 100% näyttö syyllisyydestä Ulvilan murhaan ja ei muuta kuin linnaan elinkautiselle vaan. Monoteoria riittää :-)

Annelin käytöksessä sen sijaan olla vaikka mitä epäloogisuuksia ja poikkeamia eikä se annelistien mielestä ole osoitus mistään. Tietenkään. Kuulemma Anneli on "shokissa". Joten hän saa käyttäytyä miten lystää. Mikään poikkeama ei ole kuulemma epänormaalia ja asian esiinottaminen on kunnianloukkaus.

Muuten. Annelihan sai veitsestä iskun rintaansa. Se tuli hänen kertomansa mukaan aivan Huppiksen sisääntulon *alussa*, ennen häke puheluakaan. Sen seurauksenahan Anneli "pakeni" keittiöön soittamaan 112-puhelua. Talossa oli kaksikin kännykkää, mutta niitähän ei kuulemma sopinut käyttää, koska ne eivät olleet Annelin vaan Jukan. Tämäkin on kuulemma aivan loogista by the annelistit. Kukapa sitä hädässä rupeaisi ensimmäisellä vastaantulevalla kännykällä apua soittamaan....en minä ainakaan varmaankaan? :lol: Olisihan Anneli toki voinut käydä vaikka Jukalta kysymässä luvan, että "saanko soittaa sun kännykällä"?

Niinpä Anneli päätyi soittelemaan häkepuhelua talon lankapuhelimesta, ryhdikkäästi keittiössä seisoskellen, aina välillä olkkariin pälyillen. Muutaman metrin päässä murhattiin hänen miestään, mutta Anneli tiesi, ettei hänelle tai hänen lapselleen kyseisestä "joku tappajasta"* ollut mitään vaaraa. Vaikka kyljessä oli kuulemma ilmarinnan aiheuttava veitsenpisto. Kuulemma tästä kaikesta jotenkin syntyy sisäinen varmuus, ettei tappaja aio tappaa muita kuin Jukan. Tämäkin on kuulemma täysin loogista ja luonnollista by the annelistit eikä asiaa sovi mitenkään pohtia tai kyseenalaistaa. Piste.


* "joku tappaja" on Annelin itsensä häke-puhelun alussa Huppiksestä käyttämä ilmaisu - siinä vaiheessa pitää siis olettaa, että Jukka on vielä hengissä mutta Anneli tiesi jo lopputuloksen - kuulemma tämäkin on ihan normaalia, sisäänrynnännyttä hyökkääjää puhutellaan "tappajaksi" vaikkei lopputulema ole vielä selvillä (tai ei ainakaan pitäisi olla). No, ei ole minun tapani käyttää Suomen kieltä tuo ainakaan, mutta annelistien mielestä tuossakaan ei ole mitään epäselvää.

Ymmärrän toki, että yksittäinen seikka tai poikkeama ei ole vielä mitään - mutta kun näitä merkillisyyksiä Ulvilan keississä on attaseasalkullinen, niin minusta sekin on huomionarvoista. Ei se mitenkään normaalia minusta ole, että poikkeamia on näin paljon. Jokin todistusarvo silläkin on olla, että pieniä outouksia on minusta liikaa. Annelistit eivät ole koko asiasta tietenkään moksiskaan eikä asiaa suostuta käsittelemään/käsittämään. Taktikkana on selitellä lillukanvarsi kerrallaan asia parhain päin ja kieltäytyä näkemästä tosiseikkaa, että kun yksittäisiä puita on riittävän paljon niin niistä tulee metsä. Tämän keissin poikkeamista tulee se metsä, mutta annelistin mielestä koko metsää ei ole olemassakaan. On vain puu siellä, toinen täällä ja jos haluat jostain keskustella, niin keskustelu käydään puu kerrallaan ikäänkuin niitä muita puita ei olisi olemassakaan.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Digi-Columbo
Sabrina Duncan
Viestit: 372
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 11:58 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Digi-Columbo »

Susku London kirjoitti: Su Loka 20, 2019 1:43 pm Oikeudessa ei kuunnella muuta, kuin ns. alkuperäistä tallenetta. Siellä ei kuunnella millään tavalla prosessoituja äänitallenteita, ja tähän on syynsä. Olen tämän asian jo aikaa sitten mm. Digi Columbolle kertonut.
Älä tyhmiä kirjoita. Jos selvitetään onko häke-puhelussa käytetty taustanauhaa (C-kasettia, vastaajaa tms.) niin takuuvarmasti kuunnellaan kaikki materiaali mikä osoittaisi näin tapahtuneen. Eli kaikki ylimääräinen mitä sieltä tallenteen "alta" löytyy esim. vanhojen äänitysten tai puheluiden jäämiä, johtuen vaikkapa äänipäiden vinoista kulmista suhteessa nauhaan (epätäydellisestä päälleäänityksiä). Lähetin tästä jo esimerkin missä puhuttiin Jukka Lahden silmälaseista. Esimerkki todellakaan ole ainoa mitä sieltä löytyy. Mitä taas tulee oikeudessa (jo) kuultuun alkuperäiseen tallenteeseen, niin se oli käsittääkseni prosessoitu ts. kompressoitu jotta salissa olevat tuomarit saisivat siitä paremmin selvää ilman suuria dynamiikkaeroja.

Ps1. Mikäli häke-tallenteen alta paljastuisi em. silmälasikeskusteluiden lisäksi vaikkapa ruokailuun, rahaan, lääkäreihin tms. liittyvää sisältöä, niin silloin herää kysymys mistä se on sinne ilmestynyt. Häkestäkö? Ei todellakaan, vaan todennäköisimmin ovat juuri niitä C-kasetin jämiä. Tällöin menee luultavimmin uusiksi myös syyttäjien teonkuvaukset, jopa siinä määrin että niitä ei tarvittaisi yksityiskohtaisesti lainkaan. Nythän on prosessi mennyt niin että syyttäjillä on ollut teonkuvauksia ja vaihtoehtoisia teonkuvauksia, mutta näyttö ei ole niitä koskien riittänyt.

Ps2. Ei ole mitään syytä epäillä että poliisin julkaisema ja Auerin itsensä toteama "tässä hätäkeskustallenne sellaisena kun se on oikeudessa kuultu" olisi millään muulla tavoin kuin kuuntelukokemusta parantavan kompressoinnin osalta manipuloitu, käsitelty tms.

- DC
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10631
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja damfin »

Joosua kirjoitti: La Marras 23, 2019 11:34 am Alla oleva Iltasanomien uutinen osoittaa että sinulla itsellä tässä on vääristyneitä käsityksiä, jos kenellä. Siitä hyvin käy selville että tutkinnanjohtaja Joutsenlahden ja Auerin välit olivat läheiset, jota juuri pitäisi välttää, kuten prof. Tolvanen hyvin on todennut, Olet onnistunut, kuten moni muukin annelisti, uskottelemaan itselle hyvin totuuden vastaisia asioita. Elätte omissa fantasioissanne. Varmaan ihan kivaa mutta totuuden selvittämisessä hyvin haitallista, kannattaisikin pitää mölyt mahassa ja tyytyä itsekseen fantasioimaan.


https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000655125.html

Raju paljastus oikeudessa: "Tutkinnanjohtaja uhkasi erottaa Auerin syyllistäjät"

Juha Joutsenlahti kuvattuna keskiviikkona Satakunnan käräjäoikeudessa. (KUVA: MARTTI KAINULAINEN)
Julkaistu: 5.9.2013 15:36

JaaTwiittaaSähköposti
Ulvilan murhaoikeudenkäynnissä kuultiin torstaina murhan tutkinnassa mukana ollutta poliisia, joka latoi kovia väitteitä tapauksen tutkinnanjohtajasta.
Ulvilan murhan tutkinnassa alussa mukana ollut naiskonstaapeli käväisi syyttäjän kutsumana todistamassa oikeudessa. Nainen kertoi, että murhan ensimmäinen tutkinnanjohtaja ei halunnut selvittää Anneli Auerin mahdollista osuutta veritekoon ollenkaan.

- Kerran hän tuli tutkijatiimin palaverista kiihtyneenä ja kiroillen. Hän sanoi, että mikäli joku poliiseista sanoo, että Auer on syyllinen, hänet erotetaan tutkinnasta, naispoliisi kertoi.

Hänelle on läheiset välit tutkinnanjohtaja Juha Joutsenlahteen.

- Meillä oli seurustelusuhde siihen aikaan, naispoliisi kohautti.

Nainen oli mukana tutkinnassa vain hyvin vähän aikaa.

- Minun ja Joutsenlahden suhde päättyi 2009. Minun aloitteestani, nainen painotti syyttäjän kysyessä.

Naisen mukaan Joutsenlahti kävi tutkinnan aikana keskusteluja Auerin kanssa. Kerran naispoliisi oli menossa Joutsenlahden huoneeseen ja saikin luvan tulla sisään.

- Juha puhui hyvin hiljaisella äänellä Annelin kanssa esitutkintaan liittyen, naispoliisi muisteli.

- Auerin ei olisi pitänyt saada sellaista tietoa.
Tomi Auremaa, Pori
Nythän onkin löytynyt oikein puolueeton ja uskottava todistaja todistamaan Joutsenlahden pahuuksista, itse Joutsenlahden sen aikainen seurustelukumppani, ja kollega, kollegoiden väliset seurustelusuhteethan yleensäkin toimivat varsin hyvin eikä niistä päättyessään juuri ikinä seuraa minkäänlaista katkeruutta kummallekaan osapuolelle :lol: *sarkasmi*

Tuohan sitten myöskin todistaa Joutsenlahden olleen kaiketi melkoinen naistenmies kun pyöritti samaan aikaan suhdetta oman naispuoleisen kollegansa kanssa ja Auerin kanssa... vai ettei tuo todistus nyt sittenkin todistaisi jollain lailla sitä väitettä vastaan että Joutsenlahdella olisi ollut jonkinlainen suhde Auerin kanssa jos kerta tuo entinen kollega tuossa juuri todistaa että hänellähän se suhde Joutsenlahden kanssa siihen aikaan oli.
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja CSI »

damfin kirjoitti: La Marras 23, 2019 7:53 pm Nythän onkin löytynyt oikein puolueeton ja uskottava todistaja todistamaan Joutsenlahden pahuuksista, itse Joutsenlahden sen aikainen seurustelukumppani, ja kollega, kollegoiden väliset seurustelusuhteethan yleensäkin toimivat varsin hyvin eikä niistä päättyessään juuri ikinä seuraa minkäänlaista katkeruutta kummallekaan osapuolelle :lol: *sarkasmi*
Aueristi löytää aina jotain dissattavaa epämieluisasta faktasta. Nyt ei siis poliisihenkilön antama todistuskaan ole luotettava?
Mistäköhän kyseinen nainen olisi ollut 'katkera'? Sehän oli hän joka seurustelusuhteen päätti.
damfin kirjoitti: La Marras 23, 2019 7:53 pm Tuohan sitten myöskin todistaa Joutsenlahden olleen kaiketi melkoinen naistenmies kun pyöritti samaan aikaan suhdetta oman naispuoleisen kollegansa kanssa ja Auerin kanssa... vai ettei tuo todistus nyt sittenkin todistaisi jollain lailla sitä väitettä vastaan että Joutsenlahdella olisi ollut jonkinlainen suhde Auerin kanssa jos kerta tuo entinen kollega tuossa juuri todistaa että hänellähän se suhde Joutsenlahden kanssa siihen aikaan oli.

Mistä tämä oletuksesi suhteesta Auerin kanssa tuli?

Naistenmies Joutsenlahti ainakin oli, eiköhän se tullut jo osoitetuksi tuolla kollegoihin yms. sekaantumisella normaaliarjen ohessa. Auer saattoi olla Joutsenlahdelle vasta kypsyttely/vonkausvaiheessa. Naistenmiehillä on aina 5-10 potentiaalista pokaa kypsyttelyvaiheessa....
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Vastaa Viestiin