HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
nihlist
Martin Beck
Viestit: 830
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 7:42 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja nihlist »

zem kirjoitti:
Ma Maalis 30, 2020 5:45 pm

Ei ole mitään sanaa tai edes tavua ennen huutoa "Kuole!"

"Ei ole mitään sanaa tai edes tavua ennen huutoa `Kuole!´" - Niin, kyseisessä kohdassa kuuluu vain tytön kurkkuääni hyvin lähellä mikrofonia - ja sitten tytön osuus katoaa kokonaan uhrin valituksen ja "uole" -sanan alle.

Sisäänhengityksen ja kurkkuäänen jälkeen luulisi kuitenkin kuuluvan uloshengitystä tai puhetta, kun on niin lähellä luuria ja mikrofonia. Eikä tytön olettaisi pidättävän hengitystään, kun ei siihen ole mitään syytä - on sen verran kaukana uhrin valituksesta sekä myös Auerista, oli tämä sitten eteisessä tai väittämän mukaan takkahuoneessa.

Tytön ääntä kuullaan vasta n. 2:11.

Eli miksiköhän tytön osalta ei kuulla pihahdustakaan "uole" -sanan kohdalla, vaikka on lähinnä puhelinta? Miksi keskeytyy kurkkuääneen? Tätä on aiemminkin ihmetelty.
Ehkäpä siksi tuo tallenne on niin huono, kun ei ole alkuperäinen/tallenne muokattu ja lisäilty kaikkea mitä siellä ei ole ollut/on ollut ja pakko poistaa.

Muistan hyvin, kun se äänihutkija on sanonut, että poisti sen sieluakin riipivän kirkaisun pois, muuta sieltä ei ole poistettu (kuitenkin sieltä on selkeästi poistettu kohta ja joka alkaa "ii" sitten on tyhjää ja juurikin sen ajan, että voi huutamalla kysyä "iiskää, kuka siellä on" eli sanat jotka kiistatta todistaisi ulkopuolisen paikalla olon, niin totta kai se kohta pitää saada poistettua.

Mielenkiintoista, kun se kirkaisu on kuitenkin ja ihan loppupuolella, niin mitä ihmeen järkeä on poistaa ihan lopussa ollut ääni (oman pienen sielun vuoksi, ettei vain tule neurooseja?).

Mutta asiaan, eli tuohon miksi ei kuulu uloshengitysääntä, johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että kuuluisa "kuole" huudahdus on pitänyt saada sopivaan paikkaan tai sitten se onkin ollut alkuperäisessä ja se huudahdus peittää tytön äänen sen verran hyvin, taikka tuon huudahduksen vuoksi pidättääkin hengitystä jotta kuulisi seuraavaksi tulevat tapahtumat.

Suoraan sanottuna, tuo ääni on selkeä miehen ääni, siitä ei tekemälläkään saa naisen ääneksi.
Viimeksi muokannut nihlist, To Huhti 23, 2020 2:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

nihlist
Martin Beck
Viestit: 830
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 7:42 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja nihlist »

Xerxes kirjoitti:
To Huhti 09, 2020 6:32 pm
Tuohon edelliseen lisäisin vielä, että Jukan päällyshousut ovat olleet siinä ovi-ikkunan alla olleen vaatearkun päällä. Tekijä on astunut siihen päälle verisellä kengällä. Siinä on verinen kengänjälki. Voidaan olettaa, että Jukka Lahdella ei ole ollut kenkiä jalassa lainkaan tappelun aikana. Poliisi tietää sen, ainakin ne ensimmäiset paikalla olleet poliisit. Joku mainitsi, että tästä on kirjoitettu nimikkeellä syylliseksi kirjoitettu. Hyvin annettu nimi. Herää epäilys, että se, mitä on kerrottu sen nuoren pojan sanomaksi, olisikin sen muistiin kirjoittajan ansiota enemmän, siis lähinnä hänen toiveensa mukaista tekstiä. Siis kirjoittamalla tehty syylliseksi. Niinkin tuon voi ymmärtää. Tätä ei voi todistaa, mutta näin saa ja voi arvioida. Vielä näyttää siltä, että Oikeuslaitoksen huipulla kyllä tiedetään, että siinä käräjäoikeudessa on jotakin (mätää) vialla, ja Hovioikeuden Päätös on tehty Vaasassa eikä Turussa. Luonnollinen paikka olisi Turku. Minä vedän tuosta sen johtopäätöksen, että on arvioitu, että Turun - Porin alueella ei saada tähän Ulvilan tapaukseen oikeudenmukaista ratkaisua. Siitä taas voi vetää uusia olettamuksia jokainen mielensä mukaan. Nämä ovat arvioita - jokainen saa pohtia itse mitä haluaa, nämä eivät ole varmoja tosiasioita. Mutta ajatella saa vapaasti, se on kansalaisen perusoikeus. Perustoteamus on, että Hä-Ke nauha sellaisenaan jo kertoo, että ainakaan AA ei voi olla syyllinen. Oikeaa tekijää se ei kerro. Tämä on minun mielipiteeni. Luulen. että Kuolemannaakalla on sama kanta.
Siinä olet oikeassa, että satakunnan käräjäoikeudessa on jotain pahasti pielessä.

Siinä taas olet väärässä, etteikö syyllistä saataisi tuon tallenteen avulla kiinni ja se johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että joka ihmisellä on oma yksilöllinen äänensä ja se johtuu äänihuulien rakenteesta, että myöskin keuhkoista ja muista nielussa olevista kapistuksista (aataminomena, joka naisilla on huomattavan pieni, nielurisoista,kieliluusta, että myöskin pikkukielen liplattajasta ja nämä kaikki muodostaa äänen).

Jokaisella on yksilöllinen äänen pohjavire ja tallenteella kuuluvista ulkopuolisen selkeistä kommenteista saadaan tuon ulkopuolisen äänenvire selville.

Huomasin tässä kun olen taas kuunnellut tuota nauhaa, niin ensimmäinen ääni jonka kuulin tulevan takkahuoneesta on alle tai vähän yli kolmen sekunnin aikana alussa ja kuuluu Auerin puheen lomasta, sellainen tuskin kuulumaton ähkäisy tai äännähdys ja vaikuttaa enemmän olevan Lahden tuottama.

Ensimmäinen selkeä ulkopuolisen sanoma on tuo, jonka olen tänne postannut monesti, on selkeä ei-sana Auerin kysymykseen Jukalle, "lähtiks se mies jo", meneen jonkun aikaa, lahti ei pysty vastaan, joten ulkopuolinen vastaa muuntaen ääntään (tietää Auerin olevan puhelimessa) "ei".

Tässäpä aprikoitavaa, kuuleeko kukaan muu noin selkeää vastausta?

Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Itse en ole aikoihin kuunnellut tuota nauhoitusta. Minä kiinnitin aikoinaan siihen huomiota, että kun AA on puhelimen lähellä on kuultavissa kuinka joku pahoinpitelee Lahtea. Lahti myös huutaa vaimoaan apuun. Minusta siihen ei jää epäilystäkään siitä että siellä on joku vieras henkilö joka pahoinpitelee Lahtea. Ennen hätäpuhelua on siellä takkahuoneessa hyvin voitu keskustella. Kun AA on sieltä tullut puhelimeen soittamaan, ei tietysti se vieras enää puhu äänekkäästi ja anna näin todistusta itsestään. On pääosin hiljaa. Uskon myös tytön silminnäkijä havaintoon tekijän poistumisesta. Lavastus on liian monimutkainen tehtävä. Siinä ajoitukset eivät varmaan pelaa niin, etteikö se paljastuisi. Se poika on varmaan puhunut ensi kulusteluissa totta, mutta myöhemmässä kuulustelussa kertonut täysin muuta tarinaa. Ainakin minulla tulee mieleen, että siinä vaiheessa hänelle on joku asiantuntija ja taitava nevoja selittänyt mitä tulee sanoa siinä kun sitten se nainen kuulustelee häntä. Se vaikuttaa sepitetyltä tarinalta, joka tosiaan on vain keksitty ja luotu vain johtamaan harhaan, siis pois totuudesta. Onhan se tarina niin lapsenmielinen ja uskomaton - se pitäisi huomata. Eiköhän joku ole ollut siinä neuvomassa mitä pitää sanoa. Siis oletan pojan tässä myöhemmässä vaiheessa puhuvan puhdasta palturia. Ennen sitä hän oli punut totta. Olen melkein varma, että myös Korkeimmassa oikeudessa, on mm. tätä nauhoitetta kuunneltu tarkasti. Siellä on näkymys siitä ollut jo olemassa, kun valituslupaa haettiin. Valituslupaa ei myönnetty. Siellä oli viisaampia ihmisiä kuin Satakunnan käräjäoikeudessa. Siis näyttää siltä, että itse Satakunnan käräjäoikeudessa on jotain vialla. Sivusta päin näyttää, kuin käräjäoikeudella olisi jossain suhteessa oma lehmä ojassa. Sen näkemys poikkeaa niin paljon Vaasan Hovioikeuden näkemyksestä. Mielestäni tuon nauhoitteen tärkein sanoma - ainakaan AA ei ole se oikea tekijä.

Digi-Columbo
Sabrina Duncan
Viestit: 372
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 11:58 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Digi-Columbo »

Digi-Columbo kirjoitti:
To Helmi 20, 2020 7:47 am
Kuolemannaakka kirjoitti:
Ke Helmi 05, 2020 3:28 pm
CSI kirjoitti:
Ke Helmi 05, 2020 8:50 am


Eli sinun vaivalla kirjoittamasi nettikirja, jota on täällä annelistien toimeista suu vaahdossa ylistetty "parhaaksi tieteelliseksi tutkimukseksi tästä keissistä" onkin caccendaalia? Hupsista.

Suurin osa nettikirjasi sisällöstä perustuu nimittäin siihen olettamaan, että häke-äänite olisi autenttinen tallenne murhayön tapahtumista ja äänimaailmasta.
Niinpä, tältä se nyt vahvasti näyttää, mikäli DC:n tutkimukset ovat totta. Nyt kun joku vielä saisi selvitettyä, että onko DC:n tutkimukset totta. Ryhtyisitkö sinä selvittämään tätä asiaa?
Moi,

Tässä koostetta:

Loppuun lisätty ääniesimerkit 11 ja 12.

Todetaan vielä että termi "signaalin klippaus" tarkoittaa mm. signaalin säröyttämistä ja suodattamista. Alkuperäinen tallenne muutettu 32bitf/48kHz formaattiin, normalisoitu ja pidenetty selkeyden vuoksi.

Ääninäytteet stereona, eli toisessa kanavassa äänitutkimusta ja toisessa kanavassa vertailun vuoksi alkuperäistä samasta kohtaa.

Eli: Voitte mykistää toisen kanavan kun kuuntelette toista.

Voitte myös muuttaa näytteenottotaajuuden joko 6 kHz tai alkuperäiseen 8kHz, jolloin korkeimmat klippauksen tuottamat harmoniset säröt katoavat. Tämä voi helpottaa kuulemista entisestään.

Ääninäyte 1: https://www.sendspace.com/pro/dl/ykoc3r

Häke: "Mikä paikkakunta?" - Auer: "Ööh"

Kun signaalia on klipattu, tuo "Ööh" muuttuu kuin ennakkovastaukseksi "Ulvila"

Ääninäyte 2: https://www.sendspace.com/pro/dl/zvf9gl

Sitten Auer vastaa Ulvila (niinkuin sanottu) mutta tämä ääninäyte on heti sanan jälkeisestä jatkorahinasta.

Auer: Jatkorahina - Häke : "Ulvila, joo-o"

Kun signaalia on klipattu tuo Auerin epämääräinen jatkorahina sisältää kuin käskyn:

"San uudelleen". Ja sitten häke sanoo heti "Ulvila, joo-o"

Ääninäyte 3: https://www.sendspace.com/pro/dl/g9ippa

Tämä näyte liittyy Auerin sanomaan kohtaan (Muaki o hakattu), mutta näyte alkaa viimeisestä tavusta "tu" eteenpäin.

Auer: "tu.." - Häke: "Joku hakkaa.."

Kun signaalia on klipattu tuo Auerin "tu.." jatko sisältää kuin käskyn "Sano kyllä".

Ääninäyte 4: https://www.sendspace.com/pro/dl/320b7r

Ja vastaus tuleekin heti.

Auer: "Kyllä!" - Häke: "Ja hakkaa puukolla"

Mutta mitä tapahtuu "Kyllä" sanan aikana? Häke saa kysymyksensä etukäteen! Eli signaali klipatessa Auerin ja Häken repliikit yhdistyvät:

"Kuka siellä hakkaa puukolla!?"

(Huom. Tämän jälkeen jatkossa Häke todella toistaakin tämän pitkän kysymyksensä, mutta vasta Auerin "Heti" sanan jäleen.)

Ääninäyte 5: https://www.sendspace.com/pro/dl/20179h

Tämä näyte liittyy tilanteeseen joss Häke on kysynyt (Tunneksä sitä?) Ja Auer änkyttää.

Auer: "E-Eih.. siel o"

Signaalia klipatessa tässä kuullaan etukäteen Aurin koko seuraava vastaus!

"Siel oli pimeetä."

Ääninäyte 6: https://www.sendspace.com/pro/dl/q1n4ax

Tämä näyte liittyy tilanteeseen jossa Häke on kysyy (Onks teillä monta siellä?)

Häke: "siellä..." - Auer: (Hengityksen ääntä kaiketi)

Signaalia klipatessa hengityskohdan alta kuuluu "ja vastaa tähän!"

Ääninäyte 7: https://www.sendspace.com/pro/dl/7zl0kw

Tämä liittyy tilanteeseen jossa Häke sanoo (Älä sulje puhelinta, älä mee pois)

Häke "pois." - Auer: "En."

Signaalia klipatessa tässä ajanjaksossa ilmaantuu varsin kummallinen kysymys, joka alkaa:

"No voinks mä ny lähtee (takasin?)" ja lopussa jotain mainintaa (vasarasta?)

Ääninäyte 8: https://www.sendspace.com/pro/dl/288swv

Tämä näyte jatkuu heti edellisestä. Siinä on hyvin hijaista, mutta signaalia klipatessa kuuluu:

"Tää meni ihan hyvin."

Ääninäyte 9: https://www.sendspace.com/pro/dl/vs13jy

Tässä kohta jossa pitäisi olla lähinnä Auerin hengitysääniä luuriin, mutta signaalia klipatessa:

"Onks sul kamera, voidaan laittaa valo."

Ääninäyte 10:

Näyte sijoittuu ajankohtaan jossa Amanda on sanonut: "Nyt siel puhutaa taas". Tallenteella on tuon jälkeen taas rahinaa, hengitystä tms. Aloitetaan kuitenkin Auerin lauseesta joka on litteroitu täällä yleensä väärin "Onksielt tulos joku?". Tallenteella kuuluu kuitenkin ensin sana "Menik?" (Hiukan kuin aiemmin tallenteessa "Menik, lähtikse mies jo?".)

Nyt kuitenkin siihen Auerin näytteeseen "Menik, o-onks sielt tulos joku?"

Tästä otetaan pätkä, eli Auer: "Menik, o- on(k)"

Aiemmin kuvatulla tavalla signaalia klipataan tässä kuuluu: "Äiti alkaa puhuu."

Linkki: https://www.sendspace.com/pro/dl/89ina3

Edelleen kaksikanavaisena stereo-äänenä, jossa toisessa kanavassa äänitutkimuksen tulos ja toisessa alkuperäisestä (32bitf/48kHz).

Ääninäyte 11:

Näyte sijoituu ajankohtaan jossa Häke sanoo ensin: "Joo, sinne o(n) apu koko ajan nyt tulossa ja onks sun mies nyt ihan tiedottomana siellä makaa vai?"

(Huom 1. Nimimerkillä "turumurre" tämän loppu on litteroitu väärin: "Joo, sinne on apu koko ajan tulossa, onks sun mies nyt iha tiedottomana makaa vai?")

(Huom 2. Auer vastaa nimimerkin "Susku London" litteroimana: "Mä en tie, mä oon nyt keittiös, mä enh (huohottaa)." Nimimerkin "turumurre" litteroimana: "Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en." --- Näyttää siltä että nimimerkit "turumurre" ja "Susku London" ovat eri mieltä siitä onko Auer keittiössä vain ei. Oikea litterointi alkaa kuitenkin "Emmää tiä...")

Nyt kuitenkin ääninäyte 11: https://www.sendspace.com/pro/dl/2q8wu5

Auer: (Nyyhkäisy) "Emmää tiä mää oon nyt keit-"

Äänitutkimuksella ja signaalia klipatessa tässä kuuluu:

"Amanda mee nukkumaan, pid valo"

Ääninäyte 12: https://www.sendspace.com/pro/dl/ll7bun

Tämä jatkuu suoraan ääninäytteestä 11 (Emmää tiä mää oon nyt keit-)

"-tiös, mää eh..."

Äänitutkimuksessa ja signaalia klipatessa tässä kuuluu:

"Ja nyt mee nukkumaan ja valot päälle laita."

Yhteenvetoa:

Nimimerkki "Kuolemannaakka" on nyt siis vahvasti sitä mieltä että hänen nettikirjansa on nimimerkin "CSI" sanoin caccendaalia, mikäli minun (Digi-Columbo) tutkimukset ovat totta.

Olen vastannut tähän totta-vaatimukseen jo aiemmin, että:

1)
Kaikki ääninäyteet/tulokset ovat teknisesti toisinnettavissa oikeudessa kuullulta tallenteelta ja kestävät kaikenlaisen tarkastelun. Data on dataa ja toitettavissa signaalinkäsittelyn menetelmin tieteellisesti.
2)
Riittää että on tämä oikeudessa kuultu häke-tallenne ja osoitan vaiheittaisen toistettavissa olevan signaalinkäsittelyprosessin. Edellinen on pelkkää tekniikkaa, mitään muuta "totuuden selvittämisen" tarvetta tai mahdollisuuttakaan minun osaltani asiassa ei ole.

Se on hiukan omituista että kun Anneli Auerin itsensä linkkaamasta (hätäkeskustallenne sellaisena kuin se on oikeudessa kuultu) tallenteesta saadaan jotain konkreettista ja vastaansanomatonta esille, niin "Kuolemannaakka" pitää tallennetta heti jonkinlaisena valenauhana. Ei siis pidä lainkaan mahdollisena että tallenne onkin aito. "Kuolemannaakka" siis toisaalta myöntää äänitutkimukseni vahvan tuntuman siitä että häke-tallenne on lavastus, mutta ryhtyy sitten spekuloimaan monin eri tavoin:

"Kyllä tästä semmoista voisi päätellä, vaikka se aika uskomattomalta tuntuu. Mutta onhan tässä jutussa ollut paljon uskomattomia käänteitä.

Ensimmäisenä pitäisi varmaan selvittää, kuka sai teknikko Virtasen Häken arkistosta kopioiman tallenteen ensimmäisenä, ja lisäksi tallenteen omistajaketju, jotta voitaisiin nähdä, kuka nauhaa on oikein kopeloinut. Nauhahan kopsattiin arkistosta virallisesti kaksikin kertaa, viimeksi 2012. Virtanen itse kertoi, ettei edes kuunnellut nauhaa, kun häntä asiasta kuultiin. Oli näet epäilyksiä, onko kuultava nauha aito.

Mutta jos kukaan poliisi ei ole 2012 jälkeen nauhaa käsitellyt, niin täytyy päätyä siihen, että on kaksi salaliittolaista tässä: toinen murhatalossa ja toinen Häke-virkailijan selän takana kuiskimassa kysymykset häke-virkailijalle ja vastaavasti vastaukset Auerille. Rohkea olettama, mutta siltä se DC:n monivuotisten tutkimusten perusteella vaikuttaa.

Tai sitten tämä valenauha on jotenkin vaihdettu aidon nauhan tilalle, mutta tässä tapauksessa herättää ihmetystä, miten tuo valenauha olisi saatu Häken arkistoon oikean tallenteen päälle. Se kun tosiaan kopsailtiin sieltä viimeksi 2012, jolloin Auer oli ollut 3 vuotta vankilassakin. Ilmeisesti joku hätäkeskuksessa äänitti murhayönä jo aiemmin Auerin (+ jonkun pääpahiksen) kanssa tekemänsä valenauhan arkistoon. Häkenauha kun lähetettiin ekan kerran KRP:lle jo 4.12.2006. Auer muutti pois sairaalasta seuraavana päivänä, turvataloon, joten tässä välissä hän ei ehtinyt nauhoille näytellä.

Miten tuo valenauha saadaan äänitetyksi häken arkistoon, pitää vielä selvittää.

Ajatelkaa jos häke-ihmistä haastateltaisiin, ja hän sanoisikin "eihän toi ole minun ääneni"! Hiukanko nousisi kohu siitä. Ja vain yksi mies on tässä murhattu, mutta paljon on juoniteltu. Ei ole rajaa juonien määrässä tässä jutussa, totisesti."


Lopuksi:

Nyt kysyisinkin onko tallenteen ketjun selvitys alkanut? Toisaalta onko tässä edes totuuden selvittämisen halua? Ja vielä: Elleivät poliisit itse tätä äänitutkimusta huomaa, niin minne palstan totuuden ystävät nämä ääninäytteet toimittaisivat? Ehdotuksia otetaan vastaan.

- DC
Nimimerkki "CSI" kirjoitti:

"Ei tälle jutulle tulla Suomen virallisissa instituutioissa enää mitään tekemään."

DC vastaa:

Väärin. Minä pidän siitä huolen että tehdään. Pääasia että alkuperäinen häke-tallenne pysyy tallessa. Kaikki jälkeenpäin tehdyt feikit, muunnokset tai korjaukset paljastuu armotta. Ei kannata putkimiesten kanssa alkaa...


Nimimerkki "Pieni Liekki" kirjoitti:

"Jos Naakka saisi kirjansa päivitystyön tehtyä loppuun, niin voisimme tietysti miettiä, millä tavalla olisi tarkoituksenmukaisinta esittää pyyntö Ulvilan murhatutkinnan käynnistämiseksi uudelleen." ja "...pimeänä olevan murhan selvittäminen...eikä todellakaan kannata luovuttaa, kun olemme niin lähellä ratkaisua." ja " ...jos poliisi/syyttäjä ryhtyy tuumasta toimeen, omaa riittävän tahtotilan asian selvittämiseen..."

DC vastaa:

Juuri näin! Kerrankinkin nimimerkin kanssa samaa mieltä.

Naapuripalstalta hämmentävä sitaatti:

Manner: Oliko tämä tekniselle tutkinnalle hätäkeskusnauhalta kuulemanne ja se litterointi oliko se ristiriidassa teknisen tutkinnan kanssa tai sen kanssa mitä Anneli Auer....

Mäkinen: Minusta ei mitenkään, nimittäin.. (huokaa) Ku siit on nyt sanottu, että sitä on nauhotettu, se puhelut ja kaikki, ja sit soiettu niit jälkikäteen, ja mä en pidä sitä millään lailla mahdollisena. Nimittäin mul kokemusta muistaki tämmösistä, monista elokuvista ja televisiosarjoista ja ammattinäyttelijöistä. Ja me ollaan tehty monta kertaa, yritetty tehdä monta kerta playback -äänityksiä niin, että on tullut nauhalta joku ja sit näyttelijä on puhunu siihen päälle jotain , niin että se saatas muistuttamaan jotain semmost, et se muistuttas jotain oikeeta keskustelua. Ja ammattinäyttelijöitten kanssa joka homma on kestänyt niin, että on tarvittu vähintään kolme, neljä harjotuskertaa ennen ku siitä on saatu jonkun näkönen aikaseks. Ja silloinkin, kun ne tehdään ammattinäyttelijöittenkin kanssa, niin kaikki tietää, et koska se on se isku, et koska sen pitää sanoo se, se on ihan selvästi näkyvis siinä.

Niin tässä tapauksessa, jos nyt on nauhotettu jollekin C-kasettinauhurille joku, mitä ei pysty esimerkiks kunnollee pätkimään niin, et otetaan siittä yks lause ja sit toinen lause, ja sit soitetaan niit muka peräkkäin. NIin tota.. se on ihan täysin mahdotonta, et pystyttäis soittamaan jotain repliikkejä niin, että se synkkais yhteen sen hätäkeskuspäivystäjän puhumisen kans. Ei sitä voi tietää koska hätäkeskuspäivystäjä sanoo jotain. Ei kukaan pysty sanomaa, et nyt mun täytyy äänittää et mä sanon sil ton verran, et tuommonen tosta nauhotuksesta.. Se ei kertakaikkiaan toimi. Eli minusta siin ei oo mitään ristiriitaa siinä hätäkeskusnauhotuksessa niitten tapahtumien kans, mitä siel on ehkä tapahtunu. Se ei..En mää käsitä, et siin olis mitään mahdollisuutta, ja enkä mä tainnu olla ainoo. Joku, mun käsittääkseni joku FBI:kin sano, et siel ei oo mitää..(puhuu Mannerin päälle)

DC kommentoi:

Täsmälleen samaa viritelmää epäilty esitti, että hänen hänenhän olisi täytynyt tehdä sitä sun (äänittää, lavastaa, pestä kamppeet, kätkeä murha ase ym. että homma olisi mennyt täydestä. Ja sittenhän tässähän vielä efektinä se arvaamaton taukokin tallenteessa.

Summa summarum: Mitään muuta ei tarvita kun alkuperäinen häke-nauha, ellei se jo ole se mikä poliisin toimesta julkaistu ja oikeudessa esitetty.

- DC

sörsse
Rico Tubbs
Viestit: 1256
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2017 1:30 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja sörsse »

Ulvilan spequlointi näyttää hiljentyneen tyystin, vai laittoiko DeeCee muille jauhot suuhun?

appi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Heinä 24, 2020 11:27 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja appi »

Onkohan kukaan muu teistä "amatööreistä" saanut näin selväksi murhaajan paikallaolon? Kukahan tuon on tehnyt?Anneli?
Siis tarkoitan kysyä: Onko toi ihan aito nauha?

Uhri ja tekijä ääntelevät 1:06 1:11

http://anneliauerkirjoittaa.blogspot.co ... osa-2.html

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9108
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

appi kirjoitti:
Su Heinä 26, 2020 9:39 pm
Onkohan kukaan muu teistä "amatööreistä" saanut näin selväksi murhaajan paikallaolon? Kukahan tuon on tehnyt?Anneli?
Siis tarkoitan kysyä: Onko toi ihan aito nauha?

Uhri ja tekijä ääntelevät 1:06 1:11

http://anneliauerkirjoittaa.blogspot.co ... osa-2.html
Ainakin tuo on pätkä siltä häketallenteelta, jota on kuunneltu oikeudessa. Kukaan meistä ei ole päässyt kuuntelemaan alkuperäistä Hätäkeskuslaitoksen hallussa olevaa tallennetta. Olisi erittäin mielenkiintoista päästä kuuntelemaan se.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

appi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Heinä 24, 2020 11:27 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja appi »

Jukka siinä valittaa ja joku toinen äijä ähkii, eiköhän sen nyt pitäis riittää, siis kaiken muun lisäksi.
On kyllä uskomaton juttu, ja minkälaisia tumpeloita meillä onkaan jossain KRP.n hommissa, jos kerran Anneli muutaman kaverin kanssa Audacityllä kaivaa tollasta esiin.

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10803
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Siirrän keskustleun oikeaan ketjuun:
Nadja kirjoitti:
To Heinä 30, 2020 10:07 am
Hätäkekuspuhelussa kyllä kuuluu kun Anneli kysyy tyttäreltään ”Onks se viel siellä?” ja ”Lähtik se jo?” Vaikuttaa että Anneli antoi rauhallisin mielin tyttärensä kuljeskella murhaajan lähistöllä. Normaali äiti olisi kyllä käskenyt lapsensa pois vaarallisen henkilön läheltä.
"Oliks se vielä sielä", hän kysyy. Silloin Amanda on palannut jo takaisin keittiöön.

Tyttö kävi Annelin huomaamatta olohuoneessa, koska Anneli puhui puhelimessa ja Häke-henkilö kyseli häneltä eikä hän ehtinyt keskittymään joka asiaan. Jos olet kuullut tuon puhelun, niin kuulet, ettei Anneli ole kovin rauhallisin mielin, tytöstä puhumattakaan. Tyttö itkee, Annelikin melkein.

Lisäksi hän kertoo häkellekin juuri ettei ole varma, onko murhaaja enää paikalla. "Todennäköisesti siellä, ellei jo lähteny". Ääniähän ei enää kuulu tytön mennessä katsomaan.
Viimeksi muokannut Kuolemannaakka, To Heinä 30, 2020 10:50 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10803
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Ja kun eihän tässä jutussa ole pointti Annelin äitiys, vaan se, kuka surmasi hänen miehensä. Keskitytte ihan vääriin asioihin.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

appi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Heinä 24, 2020 11:27 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja appi »

Kaitpa siinä jonkunlainen paniikki, shokki iskee, kun herää siihen, että joku tulee lasin läpi sisään.
Epäusko ja varmaan monenlaisia muitakin tunteita...joten tuommoinen "tavanomainen käytös" on kai vaikeeta tuollaisessa tilanteessa. Itse olen ainakin ihan sekaisin, herättyäni johonkin kovaan ääneen keskellä yötä, muutaman tunnin unen jälkeen
Mutta niinkuin sanottu, niin syyllisyyden kannaltahan tuollaiset asiat on ihan epäoleellisia ja tavallaan ihan hukkaan heittettyä aikaa noita edes miettiä, kun ei ne nyt johda mihinkään.
Pitää olla sellasia konkreettisia juttuja, kuten kengät, vaatteet ja murha-ase, nuo "epäilyttävää käytöstä" mietinnöt menee ihan mutu mappiin.

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10803
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Nadja kirjoitti:
To Heinä 30, 2020 11:12 am
Ei toki pointti ole kenenkään äitiys, mutta voi kuitenkin miettiä oliko Annelin käytös tavanomaista äidin käytöstä tilanteessa jossa tappaja riehuu talossa. Häke puhelun perusteella jää vaikutelma että Anneli tiesi ettei todellista vaaraa ole. Eihän siellä luultavimmin mitään hupparihemmoa ollutkaan/käynytkään. Varmaankin viimeinen lause siirrettävä toiseen ketjuun, en jaksa itse vaivautua joten ehkäpä teet sen puolestani?
Eikö "todellinen vaara" ole lapselle nähdä isänsä pää murskana ja kylki täysin verisenä ja veret kattoa myöten, niin että alkaa vielä vuosia myöhemmin itkemään, kun sen muistaa?
Vai onko nyt niin, että Anneli halusi vielä ihan silkkaa ilkeyttää traumatisoida lapsensakin?

Ja mieti nyt sitä, että jos kerran Anneli tytölle valehtelisi, että täällä on murhaaja, niin ei kai hänen nyt ainakaan silloin kannattaisi päästää tyttöä näkemään tyhjää huonetta! Mikä logiikka tässä on? Jos hän oli itse surmaaja, niin hänhän olisi voinut vetää mitä teatteria tahansa, ja tärkeintähän olisi ollut, ettei tyttö näe, ettei paikalla oikeasti olekaan ketään...
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

Basilika
Poliisikoira Rex
Viestit: 250
Liittynyt: Su Heinä 26, 2020 7:52 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Basilika »

Kuolemannaakka kirjoitti:
To Heinä 30, 2020 1:02 pm
Ja mieti nyt sitä, että jos kerran Anneli tytölle valehtelisi, että täällä on murhaaja, niin ei kai hänen nyt ainakaan silloin kannattaisi päästää tyttöä näkemään tyhjää huonetta! Mikä logiikka tässä on?
No logiikkahan ois siinä tapauksessa tietenkin se, että jos pyydät vierasta kurkkaamaan jääkaapista onko siellä vielä kakkua jäljellä, vieras melko varmasti olettaisi että on siellä kakku joskus ollut, vaikkei siellä sellaista enää näy.

Siitähän se ei kerro oliko siellä joskus kakku vai ei, tai tiesikö kysyjä sen vai ei.

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10803
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Basilika kirjoitti:
To Heinä 30, 2020 1:13 pm
Kuolemannaakka kirjoitti:
To Heinä 30, 2020 1:02 pm
Ja mieti nyt sitä, että jos kerran Anneli tytölle valehtelisi, että täällä on murhaaja, niin ei kai hänen nyt ainakaan silloin kannattaisi päästää tyttöä näkemään tyhjää huonetta! Mikä logiikka tässä on?
No logiikkahan ois siinä tapauksessa tietenkin se, että jos pyydät vierasta kurkkaamaan jääkaapista onko siellä vielä kakkua jäljellä, vieras melko varmasti olettaisi että on siellä kakku joskus ollut, vaikkei siellä sellaista enää näy.

Siitähän se ei kerro oliko siellä joskus kakku vai ei, tai tiesikö kysyjä sen vai ei.
No logiikka riippuu ihan siitä miten haluaa asian nähdä. Jos Anneli olisi koko ajan kiljunut lapselle, että älä vaan mene katsomaan sinne kun siellä on se kaamea huppumies... niin mitäköhän sanottaisiin palstalla=) Anneli ei voi voittaa, teki hän mitä tahansa.

Siksi pitäs keskittyä tapahtumiin eikä sanomisiin.

Vaikka esimerkiksi "Missä Anneli on 1:55-2:05 välisenä aikana?" "Milloin Jukka surmataan?" "Mitä voimme päätellä uhrin vammoista, uhrin ääntelystä ja vammojen tuottamishetkestä ja syntyjärjestyksestä?" Tämmöisiä kysymyksiä ennemmin kuin kuinka epäilyttävästi joku sanoi tai ei sanonut. Kyse on kuitenkin reaalimaailman tapahtumasta joka on tapahtunut yhdellä tavalla ja voidaan tarvittaessa toistaa tarkasti uudestaan. Tila ja aika tiedetään, ja tiedetään jäljet ja uhrin vammat ja sijainti. Pitäisi siis selvittää ensin tapahtumat ja sitten vasta alkaa miettiä, kuka on syyllinen.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5032
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Kuuntelin häke-tallenteen, ja toisin siitä esiin näkemyksen,jota en ole huomannut tarkastellun lainkaan.

Esimerkiksi kohta:

H: onks teitä monta siellä?
A: meil on myös neljä lasta täällä
H: neljä lasta?
A: kyllä
H: jaahas.
H: odota hetki mä meen hetkeksi pois linjoilta

Häke virkailija jätti selvittämättä lasten tilanteen ja heitä mahdollisesti koskevan vaaran kokonaan.

Hän jätti suuren määrän tarkentavia kysymyksiä kysymättä, mm:

- Minkä ikäisiä lapset ovat?
- Missä he ovat?
- Ovatko hereillä?
- Ovatko lapset vaarassa?
- Onko lastenhuone lähellä?
- Onko turvallista viedä lapset ulos?
- Onko naapureita lähellä? Näetkö, voisiko joku olla hereillä naapurissa?

Jne.

Näiden kysymättä jääneiden kysymysten vuoksi Anneli Aueria on perusteettomasti syytetty mm. huonoksi äidiksi joka vaaransi lapsensa, koska juoksi ensimmäiseksi puhelimeen soittamaan hätäkeskukseen - joka on ainoa keino saada oikea apu eli poliisi ja ensihoito paikalle. Loukkaantunut äiti neljän lapsen kanssa on oikeasti aika heikoilla aseistautunutta murhaajaa vastaan.

Häkevirkailijalta jäi myös kysymättä Annelin saamista vammoista, vaikka tämä kertoi vuotavansa verta. Jäi selvittämättä mistä vuotaa verta. Annelihan sai hengenvaarallisen vamman itsekin, pahimmillaan olisi saattanut esim. vuotaa kuiviin puhelimen ääreen.

Häkäkeskus on ensivastetoiminto, joka paitsi välittää hälytykset eteenpäin, auttaa soittajia suorittamaan akuutit asiat, kuten vaarassa olevien pelastamisen ja mahdollisen hätäensiavun ennen kuin pelastustoimi saapuu paikalle, sekä kerää ennakkotietoa pelastustoimelle. Joissain tapauksessa HÄKE virkailija kerää puhelun aikana evidenssiä vakavista rikoksista, millainen tässäkin oli käynnissa puhelun aikana.

Puhelinkeskustelun tauon aikana Anneli on selvästi hädissään auttavan äänen häviämisessä linjoilla. Sekuntien on täytynyt tuolloin tuntua tosi pitkiltä. Huoli Jukasta on kova. Hän pyytää heränneen Amandan luuriin ja menee itse katsomaan mitä takkahuoneessa tapahtuu. En kuule, että olisi käskenyt Amandaa mennä katsomaan. Amanda on puhelimessa kunnes virkailija palaa linjoille.

Eli minun näkemykseni on, että HÄKE-virkailijan suoritus oli huono, ja hänen suorituksensa on omalta osaltaan vaikuttanut siihen, että Auerin koko perhe on joutunut isän ja aviomiehen murhan jälkeen, tämän väkivaltaisen kuoleman lisäksi, kärsimään sanoin kuvaamattomalla tavalla. En tiedä, mahtaako tämä virkailija tiedostaa omat tekemättä jättämisensä ja niiden seuraukset.

Toivottavasti tämä häke-nauha toimii yhtenä opetusmateriaalina häkevirkailijoiden koulutuksessa, mitä seurauksia liian suppeilla kysymyksillä voi pahimmillaan olla. Ja toivottavasti virkailijoiden kysymyspatteristosta löytyy tämä päivänä myös esimerkiksi yllä olevat kysymykset.

Vastaa Viestiin