TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Edwin
Neuvoja-Jack
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 2:18 pm
Paikkakunta: Alaveteli

Re: TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Viesti Kirjoittaja Edwin »

Kuolemannaakka kirjoitti:
Edwin kirjoitti:No niin, laitetaan vielä kerran tapahtumainkulku tänne, kun se tuntuu joitakin kovasti huvittavan.

1. Illan aikana tapellaan ja ollaan tukkanuottasilla, ikkuna rikkoutuu.

2. JL nukahtaa, mutta AA mussuttaa omenaa pysyäkseen hereillä.

3. Nukkuvan miehen unta tehostetaan halon iskulla.

4. Miehelle annetaan fataalit pistot vatsan alueelle.

5. Verta otetaan talteen, jotta ruumista voidaan freesata myöhemmin.

6. Mies valuu jotakuinkin kuiviin niin, että lautumia ei synny.

7. Valumista odotellessa tappaja tekee uhriin "puolustautumisjälkiä" sekä muut haavat.

8. Lopuksi uhri rojautetaan lattialle, annetaan iskut päähän ja viimeistellään lavastus.

9. Suihku, siistiytyminen, todisteiden hävittäminen.

10. Pisto rintaan, puhelu häkeen ja taustanauha pyörimään.

11. Puhelun kestäessä kalmon freesaus (mun täytyy nyt...
Mistä niitä Jukan jalanjälkiä saatiin veriselle lattialle? Minne Jukka valui tuon kaiken verensä (paitsi sinne pulloon)? Hänellähän oli vuotavia haavoja kaikkialla, sekä kyljessä, olkapäissä että selässäkin, ja sängyllä vain pieni sivusuuntainen läikkä... Kun Anneli häntä siinä pyöritteli torjunta- ja muita haavoja tehden, olisi luullut sängyn tahriutuneen hiukan laajemmaltakin.

Miten veri roiskui päästä metrin korkeudelle ja koko seinän alueelle, kun Jukka oli jo valmiiksi kuollut ja kuivunut? Vai ruiskiko Anneli sitä jollain suihkupullolla seinään lavastukseksi?

Mut ihan hienoa, että joku tekee edes tällaisen tapahtumakuvauksen. Nää "sitten se teki loput lavastukset" on kyllä vähän turhan ylimalkaisia...

Ja ikkunan rikkomisen ja kovan tappelun jälkeen tyynesti nukkumaan menevä isäntä on vähän epäuskottava. Tappelua taas ei ole kukaan kuullut.

Mutta kyllä oli kylmäverinen, jos kohta aika hullunrohkea suunnitelma sillä Annelilla=)

Olen samaa mieltä siitä, että suunnitelma oli kylmäverinen ja myös hullunrohkea. Mutta jos lähdetään siitä, että AA oli tappaja ja että hän ei halunnut jäädä kiinni, niin joku suunnitelmahan hänellä piti olla. Asiat, ennenkaikkea kuolinhetki piti saada näyttämään muulta kuin mitä tosiassa oli tapahtunut. Missä tahansa lavastuksessa olisi riskinsä, ja tämäkin olisi voinut mennä pieleen jo alkumetreillä, jos JL olisi vaikkapa päässyt puhelimeen puukko vatsassaan. AA:n on pitänyt ottaa riskejä ja jollakin tasolla hyväksyä myös se, että kaikki ei menekään niinkuin oli suunniteltu. Mutta mikä olisi ollut parempi vaihtoehto? Minun mielestäni tuossa skenaariossa on olennaista, että se voi toimia. Murhan on itseasiassa voinut tehdä melko rauhassa ja suunnitelman mukaisesti, kunhan on katsonut kelloa niin, että kuolonkankeus ja ruumiin jäähtyminen eivät muodostu ongelmiksi.

Ehkä en spekuloi lavastuksen yksityiskohdilla enempää, koska ne eivät ole kovin olennaisia. JL:n jalanjälkiä on voinut jäädä lattialle jo illan aikana, jos ikkuna on ollut rikki. Ja mitä muihin veritahroihin tulee, niin varmaan verta on voinut lentää iskujen voimasta, vaikka suuri osa oli valunut sängylle. Kyllä tuo teoria pientä säätämistä kestää, mutta runko on tuo. Edellä luetelluissa olennaisissa kohdissa en ole kyennyt keksimään heikkouksia.
Vespa velutina
Rico Tubbs
Viestit: 1209
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Viesti Kirjoittaja Vespa velutina »

Minusta Edvinin teorian suurin heikkous on sen taustanauhavaatimus.

Missä vaiheessa nauhoitetaan, jos uhri on koko ajan tajuton ja vuotaa kuiviin?

Miten tajuttoman saa sanomaan "häivy", "no vähän voisit auttaakii", "(h)annuu", "lähe annu auttaan", "auto", "nui vaan", "kylhä nous" ja "se jäi"?

Niin että "Pisto rintaan, puhelu häkeen ja taustanauha pyörimään" on vähän liian ylimalkaisesti kuvailtu. Vai onko tämä taustanauha just se puna-armeijan kuoro yhdistettynä laukkakomppiin eli ei kuvaa varsinaista tappotilannetta ollenkaan?

Miten ensipartio ei tajua, että uhrissa ei ole jäljellä juuri lainkaan verta? Ja miksi tarvitaan iskut päähän, jos mies kuolee pelkkään verenhukkaan? Pernapistot annettiin vasta hyvin lähellä kuolemaa, puolustuksen valituksen mukaan. Ei stemmaa.

Mutta hyvä yritys.
Aasianherhiläinen Vespa velutina on hieman pienempi kuin eurooppalainen herhiläinen. Tulokkaan erityistuntomerkki on keltaiset jalat.
Edwin
Neuvoja-Jack
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 2:18 pm
Paikkakunta: Alaveteli

Re: TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Viesti Kirjoittaja Edwin »

Vespa velutina kirjoitti:Minusta Edvinin teorian suurin heikkous on sen taustanauhavaatimus.

Missä vaiheessa nauhoitetaan, jos uhri on koko ajan tajuton ja vuotaa kuiviin?

Miten tajuttoman saa sanomaan "häivy", "no vähän voisit auttaakii", "(h)annuu", "lähe annu auttaan", "auto", "nui vaan", "kylhä nous" ja "se jäi"?

Niin että "Pisto rintaan, puhelu häkeen ja taustanauha pyörimään" on vähän liian ylimalkaisesti kuvailtu. Vai onko tämä taustanauha just se puna-armeijan kuoro yhdistettynä laukkakomppiin eli ei kuvaa varsinaista tappotilannetta ollenkaan?

Miten ensipartio ei tajua, että uhrissa ei ole jäljellä juuri lainkaan verta? Ja miksi tarvitaan iskut päähän, jos mies kuolee pelkkään verenhukkaan? Pernapistot annettiin vasta hyvin lähellä kuolemaa, puolustuksen valituksen mukaan. Ei stemmaa.

Mutta hyvä yritys.
Sorry, teorian kulmakivi on juuri se, että nauhalla ei ole pihahdustakaan murhaillalta eikä mitään JL:ltä. Kaikki on koostettu vanhoista äänityksistä, joita on tehty perheessä vuosien varrella. Ne, jotka eivät kykene älylliseen keskusteluun, kuittaavat tämänkin teorian naurettavana, mutta silläkin uhalla muutama sana. Kun kuulin nauhan ensi kertaa, ihmettelin sen alussa olevaa vauvan jokeltelua. Yllätys oli melkoinen, kun tajusin että joku kuulee kuolevan miehen anelevan siinä älä, älä, älä. Jossain vaiheessa poikalapsi anelee itkuisella äänellä "vähän voisit auttaakki". Ja jonnekin on laitettu synnytyslaitoksella nauhoitettu vauvan ensi rääkäisy markkeeraamaan kuolevan miehen huutoa. Laukkakomppi taas on tullut kasettinauhurin pyörinnästä ja siirtynyt tallenteeseen, kun vanhoja nauhoituksia on siirretty mikrofonin avulla tietokoneelle.

Nauhan kuuntelemisesta on varmasti toista vuotta aikaa, joten edellä todetussa voi olla pientä epätarkkuutta. Minua ei häiritse tippaakaan, vaikka kukaan ei olisi asiasta samaa mieltä.

Mitä muihin kysymyksiin tulee, niin poliisipartio tuskin esitti missään vaiheessa arviotaan jäljellä olevan veren määrästä, enkä usko, että maalikko siihen ylipäätään pystyisikään. Iskujen motiiviksi käy hyvin kasvojen tuhoaminen. Sitä kuulemma tehdään erityisesti silloin, kun henki on otettu lähiomaiselta. Puolustuksen arvio pernapistojen ajankohdasta on osa syytteen kiistämistä, ja sille on annettava sama arvo kuin syytteen kiistämiselle muutoinkin. Kaikki siis stemmaa oikein hyvin!
Bou
Jack Bauer
Viestit: 924
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:46 pm

Re: TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Viesti Kirjoittaja Bou »

Okkei, Edwin. Pitääpä kuunnella tallenne uudestaan ehdottmaasi ajatellen. Minä olin pitänyt varmana, että nauhalta tuli jotakin muita ääniä, mutta myös ehkä päällekäin oikeiden uhrin huutojen kanssa. Olin ajatellut, ettei tekijä poistuisi puhelimesta ellei olisi tullut ehdoton pakko. Tätä olen pitänyt uhrin virkoamisena.

Pitää miettiä uudelleen. Pakon saattoi aiheuttaa myös se, että jäädessään yksin hiljaiselle linjalle huomasi nauhoitteensa olleen aivan liian hiljainen ja sitten päätti lähteä mölyämään.

Saattaapi olla ajatuksissasi vinha perä. Se kun on hämännyt kaiken aikaa, että puhelun alkaessa tietää jo uhrin kuolevan. Kun tappajan kertoo tulleen.
Edwin
Neuvoja-Jack
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 2:18 pm
Paikkakunta: Alaveteli

Re: TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Viesti Kirjoittaja Edwin »

Bou kirjoitti:Okkei, Edwin. Pitääpä kuunnella tallenne uudestaan ehdottmaasi ajatellen. Minä olin pitänyt varmana, että nauhalta tuli jotakin muita ääniä, mutta myös ehkä päällekäin oikeiden uhrin huutojen kanssa. Olin ajatellut, ettei tekijä poistuisi puhelimesta ellei olisi tullut ehdoton pakko. Tätä olen pitänyt uhrin virkoamisena.

Pitää miettiä uudelleen. Pakon saattoi aiheuttaa myös se, että jäädessään yksin hiljaiselle linjalle huomasi nauhoitteensa olleen aivan liian hiljainen ja sitten päätti lähteä mölyämään.

Saattaapi olla ajatuksissasi vinha perä. Se kun on hämännyt kaiken aikaa, että puhelun alkaessa tietää jo uhrin kuolevan. Kun tappajan kertoo tulleen.
Itse en aio kuunnella nauhaa enää uudestaan, eikä tavoitteeni ole muuttaa kenenkään mielipidettä. On kuitenkin selvää, että poliisin litteroijan alkuperäinen tulkinta on ohjannut nauhasta tehtäviä johtopäätöksiä ratkaisevasti. Kukaan ei kyseenalaistanut sitä, ettivätkö esimerkiksi nuo typerät huudahdukset "tuijaa", "tule tule tänne apuu" jne olisi JL:n aikaansaamia. Entäpä, jos tutkinnan alkumetreillä olisi ollut sallittua pitää AA:ta epäiltynä, ja Niemi olisi todennut vaikkapa, että äänet tuntuvat kummallisilta, eivät aikusen miehen ääneltä.

Tai jos hän olisi ihmetellyt sitä, miksi AA sanoo kesken hätäkeskuspuhelin "mite mä pääse linjoil". Tai jos olisi pohdittu merkillisiä kaikuja, sitä miksi jotkut äänet kuuluvat kahteen kertaan. Tai jos olisi pohdittu sitä, miksi uhrin ääntely jatkuu lopullisesta iskusta huolimatta niin kuin mitään ei olisi tapahtunut (kaikki nämä ulkomuistista, joten epätarkkuutta voi olla).

Ei kai Niemen olisi tarvinnut veivata nauhaa satoja kertoja, jos kuultu olisi matshannut siihen, mitä väitettiin tapahtuneen. Hänellä oli varmasti epäilyksensä, mutta niiden ääneen lausuminen ei ollut tuolloin sallittua (JJ). Tämä oikeudenkäynti olisi ollut ajat sitten ohi, jos Niemi olisi kertonut heti alkuun että homma haisee! Jos ottaa oletukseksi vaikkapa sen, että "vähä voisit auttaaki" on pienen poikalapsen itkuinen ääni, asiat alkavat näyttää aivan toisilta, etenkin jos kuultua hieman nopeuttaa.
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9173
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Edwin ja Bou, laittakaapa käsi sydämelle ja kertokaa rehellisesti, oletteko perehtyneet, siis lukeneet läpi, aikaisemmin annetut tuomiot Ulvilan surmassa?
Nätti_Jussi
Agentti Scully
Viestit: 653
Liittynyt: La Loka 13, 2012 8:10 pm

Re: TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Viesti Kirjoittaja Nätti_Jussi »

Edwin kirjoitti:
Vespa velutina kirjoitti:Minusta Edvinin teorian suurin heikkous on sen taustanauhavaatimus.

Missä vaiheessa nauhoitetaan, jos uhri on koko ajan tajuton ja vuotaa kuiviin?

Miten tajuttoman saa sanomaan "häivy", "no vähän voisit auttaakii", "(h)annuu", "lähe annu auttaan", "auto", "nui vaan", "kylhä nous" ja "se jäi"?

Niin että "Pisto rintaan, puhelu häkeen ja taustanauha pyörimään" on vähän liian ylimalkaisesti kuvailtu. Vai onko tämä taustanauha just se puna-armeijan kuoro yhdistettynä laukkakomppiin eli ei kuvaa varsinaista tappotilannetta ollenkaan?

Miten ensipartio ei tajua, että uhrissa ei ole jäljellä juuri lainkaan verta? Ja miksi tarvitaan iskut päähän, jos mies kuolee pelkkään verenhukkaan? Pernapistot annettiin vasta hyvin lähellä kuolemaa, puolustuksen valituksen mukaan. Ei stemmaa.

Mutta hyvä yritys.
Sorry, teorian kulmakivi on juuri se, että nauhalla ei ole pihahdustakaan murhaillalta eikä mitään JL:ltä. Kaikki on koostettu vanhoista äänityksistä, joita on tehty perheessä vuosien varrella. Ne, jotka eivät kykene älylliseen keskusteluun, kuittaavat tämänkin teorian naurettavana, mutta silläkin uhalla muutama sana. Kun kuulin nauhan ensi kertaa, ihmettelin sen alussa olevaa vauvan jokeltelua. Yllätys oli melkoinen, kun tajusin että joku kuulee kuolevan miehen anelevan siinä älä, älä, älä. Jossain vaiheessa poikalapsi anelee itkuisella äänellä "vähän voisit auttaakki". Ja jonnekin on laitettu synnytyslaitoksella nauhoitettu vauvan ensi rääkäisy markkeeraamaan kuolevan miehen huutoa. Laukkakomppi taas on tullut kasettinauhurin pyörinnästä ja siirtynyt tallenteeseen, kun vanhoja nauhoituksia on siirretty mikrofonin avulla tietokoneelle.

Nauhan kuuntelemisesta on varmasti toista vuotta aikaa, joten edellä todetussa voi olla pientä epätarkkuutta. Minua ei häiritse tippaakaan, vaikka kukaan ei olisi asiasta samaa mieltä.

Mitä muihin kysymyksiin tulee, niin poliisipartio tuskin esitti missään vaiheessa arviotaan jäljellä olevan veren määrästä, enkä usko, että maalikko siihen ylipäätään pystyisikään. Iskujen motiiviksi käy hyvin kasvojen tuhoaminen. Sitä kuulemma tehdään erityisesti silloin, kun henki on otettu lähiomaiselta. Puolustuksen arvio pernapistojen ajankohdasta on osa syytteen kiistämistä, ja sille on annettava sama arvo kuin syytteen kiistämiselle muutoinkin. Kaikki siis stemmaa oikein hyvin!
Tämä on kyllä järjettömin teoria ikinä. Todellinen hulluuden riemuvoitto. Vauvan jokeltelua, vauvan rääkäisy ja poikalapsen itkuinen ääni? Kaikki etukäteen koostettu? Vielä oikein synnytyslaitokselta peräisin oleva vauvan rääkäisy? Palaa takaisin maan pinnalle sieltä sfääreistäsi.
- Kyllä se on sitä, aina se on sanonu sitä, et se on Ulvilassakin niin se on tullu sinne, avannu oven ja sitten huutanu sinne että "millä lyödään päähän, no vasaralla tietenkin".
Edwin
Neuvoja-Jack
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 2:18 pm
Paikkakunta: Alaveteli

Re: TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Viesti Kirjoittaja Edwin »

Pieni liekki kirjoitti:Edwin ja Bou, laittakaapa käsi sydämelle ja kertokaa rehellisesti, oletteko perehtyneet, siis lukeneet läpi, aikaisemmin annetut tuomiot Ulvilan surmassa?
Tuomioita on ilmeisesti annettu kolme, ensimmäinen käräjäoikeuden tuomitseva päätös, toiseksi hovin vapauttava ja kolmanneksi käräjäoikeuden toinen tuomitseva päätös.

En muista nähneeni ensimmäistä päätöstä enkä tainnut juttua tuolloin seuratakaan. Sen sijaan hovin vapauttavan päätöksen olen lukenut huolella ja olen tainnut sitä tällä palstalla kommentoidakin (löytynee hakutoiminnoilla, itse en osaa niitä käyttää). Ja kolmannen, käräjäoikeuden äänestyspäätöksen olen lukenut tarkkaan.

Päälimmäinen vaikutelma tuomioista on, etteipä sinne tuomioistuimiinkaan ole ihmistä kummallisempaa löydetty. Heikkotasoisia kirjoituksia riippumatta siitä, mitä mieltä tuomari on ollut. En myöskään muista, että tuomioissa olisi ollut sellaisia seikkoja, joita ei olisi käsitelty esimerkiksi täällä. Näin ollen muodostankin mieluummin oman mielipiteeni kuin kiinnitän huomiota siihen, mitä mieltä joku tuomari on ollut.
Edwin
Neuvoja-Jack
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 2:18 pm
Paikkakunta: Alaveteli

Re: TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Viesti Kirjoittaja Edwin »

Nätti_Jussi kirjoitti: Tämä on kyllä järjettömin teoria ikinä. Todellinen hulluuden riemuvoitto. Vauvan jokeltelua, vauvan rääkäisy ja poikalapsen itkuinen ääni? Kaikki etukäteen koostettu? Vielä oikein synnytyslaitokselta peräisin oleva vauvan rääkäisy? Palaa takaisin maan pinnalle sieltä sfääreistäsi.
Tämä on juuri sitä, mistä kirjoitin. Nimimerkit, jotka eivät kykene älylliseen keskusteluun, rientävät oikopäätä tuomitsemaan muiden ajatuksia. Nätti Jussin ja hänen kaltaistensa järjen valo tuikkii niin himmeänä, että yhtään omaa ajatusta ei synny ja muiden ajatukset leimataan oikopäätä hulluiksi. Riekkujat eivät onnistu esimerkiksi näkemään mitään väärää pienen lapsen hyväksikäytössä. Voit olla ihan rauhassa siellä oman pienen maasi pinnalla, viihdyn erinomaisesti omissa sfääreissäni, jossa ei tarvitse olla tekemisissä kaltaistesi idioottien kanssa!
Harpo

Re: TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Viesti Kirjoittaja Harpo »

Edwin kirjoitti:
Nätti_Jussi kirjoitti: Tämä on kyllä järjettömin teoria ikinä. Todellinen hulluuden riemuvoitto. Vauvan jokeltelua, vauvan rääkäisy ja poikalapsen itkuinen ääni? Kaikki etukäteen koostettu? Vielä oikein synnytyslaitokselta peräisin oleva vauvan rääkäisy? Palaa takaisin maan pinnalle sieltä sfääreistäsi.
Tämä on juuri sitä, mistä kirjoitin. Nimimerkit, jotka eivät kykene älylliseen keskusteluun, rientävät oikopäätä tuomitsemaan muiden ajatuksia. Nätti Jussin ja hänen kaltaistensa järjen valo tuikkii niin himmeänä, että yhtään omaa ajatusta ei synny ja muiden ajatukset leimataan oikopäätä hulluiksi. Riekkujat eivät onnistu esimerkiksi näkemään mitään väärää pienen lapsen hyväksikäytössä. Voit olla ihan rauhassa siellä oman pienen maasi pinnalla, viihdyn erinomaisesti omissa sfääreissäni, jossa ei tarvitse olla tekemisissä kaltaistesi idioottien kanssa!
Nyt vain rohkeasti kaikki antiannelistit kättä pystyyn, kuka ostaa Edwinin teorian?
Vai olisiko sittenkin uskottavampaa, että
- Auer on nauhoittanut oikean murhan
- Auer on nauhoittanut jotain, mutta tekee murhan livenä
- Auer ei ole nauhoittanut mitään ja tekee murhan livenä?
Olen teille kiltti, enkä kiusaa teitä ollenkaan laittamalla tyrkylle Auer ei tehnyt murhaa -vaihtoehtoa.
Tajuatko Edwin olevasi ypöyksin tämän teoriasi kanssa? Että sen on tyrmännyt FBI eikä siihen taida uskoa edes kukaan ns. tovereistasi täällä? Mitä luulet, eikö tästä voi vetää mitään muita johtopäätöksiä kuin sen, että jos teoriasi naurattaa, nauraja on pedofiili ja idiootti?

Edit: sanajärjestyskorjaus.
Avatar
luxetveritas
Jane Marple
Viestit: 1056
Liittynyt: Pe Syys 26, 2014 8:15 pm

Re: TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Viesti Kirjoittaja luxetveritas »

Tietääkseni ajatuksen etukäteen tehdystä taustaäänitteestä on alunperin esittänyt Auer itse. Juttu on julkaistu iltapäivälehdessä. ilmeisesti Iltalehdessä. Olisko kenelläkään tarkempaa tietoa julkaisuajankohdasta ja mistä tuon jutun löytäisi?
On vain kerättävä faktat, vankkumattomat tosiasiat, asetettava ne oikeisiin yhteyksiinsä ja tehtävä niistä välttämättömät johtopäätökset.
haulinippu
Frank Drebin
Viestit: 387
Liittynyt: Pe Elo 01, 2014 9:03 am

Re: TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Viesti Kirjoittaja haulinippu »

taustanauhan luomisen kannalta ongelmallisinta on Jukan ääntely. Siis saada Jukka sanomaan asioita joista voisi päätellä ulkopuolisen olevan pahoinpitelemässä häntä.No tässä Anneli epäonnistuukin täysin.Ei ole täydellisen murhan tekeminen helppoa!Olisi vain pitänyt kärsivällisesti odottaa tai manipuloida Jukkaa sanelukoneen kanssa.Ottakaa opiksenne:Hätäily ei kannata!
Edwin
Neuvoja-Jack
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 2:18 pm
Paikkakunta: Alaveteli

Re: TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Viesti Kirjoittaja Edwin »

Harpo kirjoitti:
Tajuatko Edwin olevasi ypöyksin tämän teoriasi kanssa? Että sen on tyrmännyt FBI eikä siihen taida uskoa edes kukaan ns. tovereistasi täällä? Mitä luulet, eikö tästä voi vetää mitään muita johtopäätöksiä kuin sen, että jos teoriasi naurattaa, nauraja on pedofiili ja idiootti?
Niin... minua ei siis kiinnosta, olenko teoriani kanssa yksin vai onko joku muu ehkä samaa mieltä. Mielestäni minulla on aivan yhtä hyvät edellytykset esimerkiksi taustaäänien aitouden arvioimiseen kuin FBI:llä. Ei siihen tarvita kuin kaksi korvaa ja kuulokkeet. Ja jos olen teoriani kanssa yksin, ainoa johtopäätös, joka siitä voidaan vetää, on että olen teoriani kanssa yksin, ei muuta. Siitä ei voi vetää johtopäätöksiä esimerkiksi teorian oikeellisuudesta.

En ymmärrä sellaista ajattelua, että asia muuttuu enemmän todeksi sillä, että moni toistaa samaa asiaa: "Valkamakin totesi, että FBI oli todennut, minkä oikeuskin vahvisti jne jne.

Ja siksi toiseksi, oma kirjoitteluni rakentuu sen varaan, mitä palstan työmyyrät ovat tehneet. Jos kirjoittelussa on jotakin oivaltavaa, se johtuu ainoastaan siitä, että muut ovat jaksaneet penkoa juttua ja pureskella vaihtoehtoja vuosikausia. En kuitenkaan usko, että olen juurikaan pystynyt tuomaan lisää viisautta tähän keskusteluun.

Ja mitä naurajiin tulee, niin esimerkiksi Nätti Jussin käyttäytyminen viittaa vahvasti siihen, että hänen mahdolliset vahvuutensa ovat muualla kuin lukemisen, kirjoittamisen ja ymmärtämisen alueella.
Vespa velutina
Rico Tubbs
Viestit: 1209
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Viesti Kirjoittaja Vespa velutina »

Ulvilan hätäkeskusnauhaa on yleisesti kuvattu sanoilla "hyytävä" ja "karmiva". Tuija Niemikin kertoi ahdistuneensa, kun joutui sitä satoja kertoja kuuntelemaan ja leikkasi työkopiostaan yhden kirkaisun poiskin.

Karmivuus ja ahdistavuus nauhalla johtuu juuri siitä, että sen taustalla kuuluu tuskallinen kuolinkamppailu. Jos nauhalla kuuluisi vain Annelin ja virkailijan välinen sananvaihto ja tytön puhe (kirkaisua lukuun ottamatta), niin eihän se olisi erityisen ahdistavaa kuultavaa, paitsi tietysti aiheensa puolesta.

Harva pitää lapsen jokeltelua tai vauvan ensimmäistä parkaisua erityisen ahdistavina ääninä. Ei niitä voi edes muokata tuskanhuudoiksi, koska tuskanhuuto on jo rytmitykseltään ihan erilainen.Jos Anneli soittaisi puhelun taustalla lapsen jokeltelua, ei puhelu olisi kuulijoista mitenkään ahdistava. Se vaikuttaisi suoraan kuulokokemukseen. Kyllä tuskanhuuto kuulostaa ihan erilaiselta ja se saa ihmiseltä karmivuudessaan "niskavillat pystyyn".

Vaikka ihminen ei tunnistaisi, mistä äänestä on kyse, niin kyllä äänen silti vaistomaisesti liittää joko hyvään, pahaan tai neutraaliin. Jukalle tapahtuu äänien perusteella jotain karmivaa, "iskä voi huonosti". Siksi puhelu on äärettömän ahdistava ja kauhea kuultava, varmaan yleismaailmallisesti. En usko, että FBI:ssäkään ovat sille huvittuneina naureskelleet, vaikka eivät suomea ymmärtäneetkään.

Jos taustanauhaa olisi käytetty, niin nauhoitus olisi tehty oikean murhan aikana. Tai sitten nauhoitettu tuskanhuutoja, ei mitään lapsen itkua. Minusta Jukka huutaa kuin synnyttävä nainen supistustuskissaan, sellaista yhtäjaksoista äänekästä ulinaa, etenkin siinä "onks joku tulos jo?- kohdassa, kun Anneli odottelee luurissa virkailijan poistumisen jälkeen. Kukaan ei saa tuollaista ääntä feikattua, se tulee vain hirveän tuskan kourissa olevan ihmisen suusta spontaanisti.

Mistä Anneli olisi sitten saanut tuskanhuutoja äänitettyä, jos häkenauhalla ei ääntelisikään Jukka Lahti? Ensimmäisenä tulee mieleen YouTube, joka oli olemassa ainakin jo syksyllä 2006. Jos sieltä olisi hakenut jotain kaulankatkaisuvideoita, niin niiden taustalla saattaisi kuulua jotain vastaavaa ulinaa, veikkaan.

En kyllä ymmärrä, miten taustanauhateoria voi jonkun mielestä olla uskottavampi kuin huppumies.
Aasianherhiläinen Vespa velutina on hieman pienempi kuin eurooppalainen herhiläinen. Tulokkaan erityistuntomerkki on keltaiset jalat.
Edwin
Neuvoja-Jack
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 2:18 pm
Paikkakunta: Alaveteli

Re: TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Viesti Kirjoittaja Edwin »

Vespa velutina kirjoitti:En kyllä ymmärrä, miten taustanauhateoria voi jonkun mielestä olla uskottavampi kuin huppumies.
Tiedossa on, että

- AA:n yritystoiminta perustui tietokoneen käyttöön; hän oli epäilyksettä ammatti-ihminen
- AA:n tietokoneelta löytyi äänitiedostoja, joissa ihmisen ääntä oli muokattu
- Asunnosta takavarikoitiin muistilappu, jossa luki "pelasta äänet" (tjsp.)
- AA on itse ensimmäisenä tuonut esiin ennakkoäänityksen mahdollisuuden
- nauhalta ei kuulu kovaa mäiskettä ja tappelua, josta AA toistuvasti puhui
- taustanauhan käyttö voisi olla erittäin tehokas keino johtaa poliisia harhaan
- harhauttamalla poliisin AA välttyisi elinkautiselta vankeustuomiolta.

Näistä premisseistä lähtien taustanauhateoria tuntuu minusta hyvinkin uskottavalta.
Vastaa Viestiin