HR-KOTIMAA SELVITTÄMÄTTÖMÄT: Ulvilan tapaus ( ketju 1 )

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Urho

Viesti Kirjoittaja Urho »

Susan Kuronen on jo taas Seiskan kannessa viikon hiljaiselon jälkeen, joten eiköhän Joutsenlahtikin halua taas pian nimensä lehteen.
villivadelma
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 8:14 am

Viesti Kirjoittaja villivadelma »

Joko sillä Joutsenlahdella on uutta infoa tapahtuneesta ???
Ee oo kuulunna pitkilleen mittään...
Lokki
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:37 pm

Viesti Kirjoittaja Lokki »

Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Jotenkin tuntuu ettei tää tapaus selviä ikänä :?
Primavera
Jane Marple
Viestit: 1020
Liittynyt: To Touko 10, 2007 1:28 pm

Viesti Kirjoittaja Primavera »

Kun pääsee yön selkään pakenemaan, on aika vaikea enää jäljittää.

Aika oli muuten valittu niin, että lunta ei ollut vielä satanut, eli mustasta maasta ei pimeässä voinut erottaa jalanjälkiä. Lisäksi oli täysikuu, joten murhaaja pystyi jollakin tavalla selvittämään tiensä kuun valossa ja tietysti taajaman katuvalojen keskellä. Luultavasti oletuksena on, että murhaaja on jättänyt auton kauemmas ja suunnitellut pakoreittinsä niin, ettei jää poliisin jalkoihin paetessaan. Itse uskon, että tyypillä on ollut kuski, koska tuollaisen teon jälkeen adrenaliinitaso on niin korkea, ettei pysty kyllä ajamaan tiellä suoraan.

Murhaajan on täytynyt myös tietää, että Lahti on kotona. Tekotapa vähän ihmetyttää. Miksi näin brutaali tapa? Eikö ollut muuta asetta käytössä? Miksi juuri puukko? Miksi murhaaja rikkoi lasin, vaikka varmasti tiesi, että siihen herätään. Riskinä oli vielä se, että naapuritkin kuulevat jotain. Mikä voi olla motiivi?

Ihmetyttää, miksi poliisi ei voi käydä läpi punaisia Volvoja ja niiden omistajia. Tuskinpa niitä nyt niin kauhean paljon on. Tällaisella kromilistatiedolla tietysti voidaan rajata tutkittavia kohteita. Mutta moniko uskaltaa käräyttää naapurinsa, jos tietää tämän pystyvän tällaisiin tekoihin.

Onko jollakin tietoa, mikä hälytystehtävä poliisilla ja palokunnalla oli tuona yönä aiemmin Ulvilassa? Voiko olla jonkinlainen yhteys vai sattuma. Tuskin on ollut harhautus.
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2587
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Autojen tunnistus

Viesti Kirjoittaja MEG »

"Miksei poliisi voisi käydä läpi punaisia volvoja"
Sananlaisia mietteitä on tullut näin maallikon mieleen muissakin yhteyksissä. Kyllikki Saaren katoamispaikan lähellä liikkunutta tietyn tyyppistä ja väristä autoa ei koskaan tavoitettu, vaikka autojen määräkin oli silloin murto-osa nykyisestä.
90-luvun alussa ,Järvenpää-Hausjärvi jutun yhteydessä, pakoon päässeen liftarin yksityiskohtainen kuvaus autosta ja kuljettajasta ei johtanut tutkijoita jäljille.
Urho

Viesti Kirjoittaja Urho »

Sikäli vähän naurattaa, että olen itse saanut niin kovin usein kuulla ihmettelyjä, kun suhtaudun poliisin toimiin kriittisesti. :wink: Nyt täytyy kuitenkin puolustaa heitä ja todeta, että kyllä he nimenomaan tarkistavat, tai siis ovat jo varmaan lähikuntien autot jo tarkistaneetkin. Aivan kuten on tehty Kyllikki Saaren tapauksesta lähtien kaikissa muissakin caseissa. Näistä mielenkiintoisin on Sari Liinaharjan tapaus, jossa auton omistajiin liittyy huhu itsemurhasta ja sitä kautta leimautuminen syylliseksi ainakin joidenkin silmissä.

Tässä nimenomaisessa Ulvilan tapauksessahan toivoa antaa se, että jos joltain Volvon omistajalta löytyy pienikin linkki uhriin, niin kyseessä on vahva epäily. Toisaalta voisi myös ottaa dna-näytteet jokaiselta auton omistajalta. Tämä siis kaiken muun selvittelyn lisäksi. Toisaalta tämän linjan heikko puoli on se, että auto on voinut olla siellä ties kuinka viattomin aikein, vaikkakin henk.kohtaisesti uskon, että naapurustolta on kyllä kyseltä hyvinkin tarkkaan mahdolliset vieraat, ja nyt on perustellut syyt uskoa, että auto liittyy tapaukseen.
villivadelma
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 8:14 am

Viesti Kirjoittaja villivadelma »

Ei ei ei...Tuskin sillä Volvolla on yhtään mitään tekemistä tämän tapauksen kanssa...Minä luulen näin... :?
vasikka
Javier Pena
Viestit: 1862
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 5:05 pm

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Sikäli pitäisi olla aika hyvätkin lähtökohdat selvittämiseen, että useampikin samansuuntainen, melko spesifi autohavainto, DNA näyte ja jonkinlaiset tuntomerkit murhaajasta.

Olisi kuvitellut, että noilla lähtökohdilla rikos olisi selvinnyt varsin nopeasti, jos joku Lahden tunnettu vihamies olisi omakätisesti käynyt surmaamassa hänet. Lisäksi aiemmat uhkaukset voisivat antaa viitettä tekijästä ja motiivista.

Polisi ei pitänyt tekotapaa palkkamurhalle ominaisena. Itse epäilisin ensisijaisesti jotain samankaltaista tuttavan tuttava palkkamurhakuviota kuin Helsingin audi-pommimurhassa.

Aika lailla äijämäinen ja kylmäverinen murhatapa kummassakin, mutta ei oikein ammattilaisen kädenjälkeä kuitenkaan.
Urho

Viesti Kirjoittaja Urho »

villivadelma kirjoitti:Ei ei ei...Tuskin sillä Volvolla on yhtään mitään tekemistä tämän tapauksen kanssa...Minä luulen näin... :?
Arvauksiahan nämä kaikki on, mutta epäilen. Ajattelepas mielessäsi näin. Kuka pysäköi auton öiseen aikaan rauhallaiselle omakotialueelle? 1) asukas 2) asukkaan vieras/ystävä/tuttu 3) palvelutehtävää suorittava (huoltomies/pizzalähetti/tms)

Kuinka pitkälle talosta, johon auto em. kohtiin liittyen on paikalla pysäköidään? - Ihan maksimissaan puolikilometrin päähän, todennäköisesti 100 metrin. Jos vain poliisi on ahkerasti (tämä sana harvoin sopii poliiseihin :wink: ) kolkutellut talojen ovia ja kuullut kaikkia, eikä vain ensimmäistä oven raottajaa, niin vaihtoehdot on todellakin voitu sulkea pois, ja lähteä siitä, että auto liittyy tapaukseen.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007052 ... 8_uu.shtml

"Poliisi surmaajan jäljillä
21.5.2007 6:52

Ulvilan murhamysteeri on lähellä ratkeamista."

Taitaa alkaa selviämään, puuttuu vaan murhaaja.
villivadelma
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 8:14 am

Viesti Kirjoittaja villivadelma »

Joutsenlahti kertoo, että heillä on surmaajan ääni "tiedossa"...
No perskules, mikseivät julkaise äänitettä koko kansalle, niin sehän voisi mahdollisesti tuoda ratkaisevan vihjeen (joku tunnistaa äänen)...
Toki se äänite on varmasti aika tylyä kuunneltavaa, koska kyseessähän on se puhelu, jonka hätäkeskus vastaanotti Jukan vaimolta...
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Mikäs hemmetin uutinen tämä on olevinaan?

Itse asiassa jo 4. kerta näitä "Lopullinen läpimurto on jo ovella"-uutisia.

Asia on varmaan edennyt suurin piirtein näin:

Iltalehden toimittaja: "No eiks teil oo todellakaan muuta antaa julkisuuteen. Tajuuttekste, että lehdistö ja poliisi tekee yhteistyötä"

Poliisi:"No jos sä voit kerrata sitä autojuttua uudelleen ja yhdistetään sit noi vanhat jutut, niin sehän näyttää siltä kun olisi uusia tietoja".

IL-toimittaja:"Joo hyvä idea, ei jengi kuitenkaan muista mitä me ollaan aikasemmin kirjoitettu. Jos mä laitan sit otsikoks vaik -poliisi lähestyy murhaajaa- tms. ni sehän voi hermostuu se murhaaja. Ainakin monissa tv-sarjoissa käy näin"

Poliisi:"Joo hyvä idea. Moi"
iimarre
Alibin satunnaislukija
Viestit: 69
Liittynyt: To Touko 03, 2007 10:05 am

Viesti Kirjoittaja iimarre »

EuroJR kirjoitti:Mikäs hemmetin uutinen tämä on olevinaan?

Itse asiassa jo 4. kerta näitä "Lopullinen läpimurto on jo ovella"-uutisia.

Asia on varmaan edennyt suurin piirtein näin:

Iltalehden toimittaja: "No eiks teil oo todellakaan muuta antaa julkisuuteen. Tajuuttekste, että lehdistö ja poliisi tekee yhteistyötä"

Poliisi:"No jos sä voit kerrata sitä autojuttua uudelleen ja yhdistetään sit noi vanhat jutut, niin sehän näyttää siltä kun olisi uusia tietoja".

IL-toimittaja:"Joo hyvä idea, ei jengi kuitenkaan muista mitä me ollaan aikasemmin kirjoitettu. Jos mä laitan sit otsikoks vaik -poliisi lähestyy murhaajaa- tms. ni sehän voi hermostuu se murhaaja. Ainakin monissa tv-sarjoissa käy näin"

Poliisi:"Joo hyvä idea. Moi"
hehe :)) Tällasta just on toimittajan työ.
Avatar
Yggdrasil
Jane Marple
Viestit: 1010
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 10:31 pm

Viesti Kirjoittaja Yggdrasil »

-tekotapa ja ase viittaa erääseen vähemmistöön kuten ehkä vanha autokin.
-vähemmistö on tunnettu vaikenemisestaan + ehkä murhattu sen vihaama joten "oikeutettu" teko? Ei vihjeitä, suojellaan tekijää ja autoa?
-autovihje annettu kenties painostamaan tekijää tekemään virheen ja yrittää hävittää auto / vetää pois myynnistä.
-silmät harillaan, joillain ihmisillä kasvojen muoto on niin leveä/pulska että silmät näyttävät ikäänkuin etäisiltä.
-poliisilla hänen äänensä hmmn ->painetta kattilaan.
Lukittu