Kengät

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Ailar kirjoitti:Nyt en ymmärtänyt.
Xerxes kirjoitti: "Tässä on saatu jäljen pituudeksi 30,5 cm."
Minä sain oman kenkäni pituudeksi 29,8 cm. Ei kai 7 mm vastaa kahta numeroa?
Saattaa hyvin vastata kahta numeroa se 7 mm. Näissä eri kengissä voi olla sen verran eroa, että tosiaan 7 mm pitempi pohja voi hyvin vastata kahta numeroa. Nythän ei tiedetä aivan tarkkaan ovatko kenkien mallit aivan samaa mallia vaikka olisivatkin samaa merkkiä. Minulla on yhdet 44 numeron kengät, joissa pohjan pituus on juuri tuon 30,5 cm. Sitten on reilun kokoiset kengät, joiden pohjan pituus on 30,3 m mutta numero on vain 42. Molemmat vaikuttavat jalassa saman kokoisilta. Useimmat kenkäni ovat numeroa noin 43. Tämä noin sana johtuu siitä, että muunnettaessa muusta numerointityypistä, se voi osua Euro numeroissa vaikkapa kokoon 42 2/3. Kyllä tosiaan joskus 7 mm voi vastata kahta numeroa. Olen aikaisemmin sanonut, että jäljen mukaan tuo jälki vastaa numeroa 43 tai 44. Nyt viimeksi olen arvioinut, että 44 on lähempänä. Eihän näistä 100 prosenttista tietoa ole, tehtaat asettavat kengän numeroita joskus aika suurpiirteisesti. Epäilen vahvasti, että Jukka Lahden talvikengän pohjakuvion pituus on selvästi alle 30 cm. Myös Vaasan hovioikeus on todennut, että kengän jälki on suuremmasta kengästä kuin Jukka Lahden talvikenkä. Ehkä kannattaa luottaa hovioikeuteen tässä asiassa.

Avatar
turumurre
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4783
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 3:57 pm

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Kengän pohja viittaa YouTwo kenkään, joskaan täyttä varmuutta tästä ei ole.
Pohjakuvio voi olla myös kevyemmästä kengästä, tähän viittaa mielestäni leveyden suhde pituuteen, ja lisäksi että kannan pituus on suhteellisen suuri.

Tarkastellaanpa nyt jäljen osalta, jonka X nosti esiin, tätä kengän kokoa.
Olen harkiten tehnyt layerin joka täsmää jälkiin. Tämä layer löytyy blogista:
http://niinaberg.com/2015/12/03/jalkien-anatomia-osa-1/

Pohjana siis X.n esittämä kuva jäljestä. Unohdetaan mitta koska vieressä ja siksi epätarkka. Myös saumat unohdetaan, jotka eivät 4mm.ä ylitä. Vain laatan koko 200mm on oleellinen.

Peruskuva seuraavissa käännetty 2 astetta jotta kengänjälki saadaan lävistäjänsä mukaan vaakasuoraan. Ylimpään kuvaan lisätty tämä vaaksuora lävistäjä, kuten myös pisteet A ja B joiden väli on 200mm.

Alemmassa kuvassa edellisten päälle on lisätty kenkälayer, joka istuu hyvinkin täydellisesti

Kuva
http://aijaa.com/d04j9e


Seuraavassa ylemmässä kuvassa kenkälayeriä liu'utettu vaakasuoraan lävistäjän suuntaisesti vasemmalle, niin pitkälle että kannan pää on pisteessä B.
Kenkälayeriin lisätty A pisteen päälle piste C.

Alemmassa kuvassa kenkälayeria liu'utetaan takaisin siten että layerissa oleva piste C ja piste B kohdistuvat. Lisätään piste D kengän kärkeen.

Kuva
http://aijaa.com/3b2dtU

Suhteesta A-B / D-B saadaan D.n ja B.n väliseksi mitaksi 109mm, ja koko kengän pohjan pituudeksi siis (200+109mm) 309mm
Niinan blogissa olen arvioinut pituudeksi 307mm, tätä arviota ei ole syytä muuttaa ainakaan alaspäin...

Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Jos joku saa tuon jäljen pituudeksi 30,7 cm tai 30,9 cm niin en väitä vastaan. Minä sain 30,5 cm. Siis hyvin lähellä toisiaan ovat nämä arviot. Sen sijaan laattojen välinen rako on mielestäni millin tarkkuudella 5 mm. Se on nimittäin lähempänä 5 mm kun 4 mm. Sain tämän tuloksen kun suurensin kuvan ja mittasin laatan leveyden ja raon leveyden ja laskin verrannon avulla sen raon leveyden. Varmaa kengän numeroa ei tästä saa, mutta kenkä on keskikokoa ja todennäköisesti liian suuri Jukka Lahdelle, mutta todennäköisesti liian pieni 190 senttiselle miehelle. Vaasan hovioikeuden arvio, että kenkä on liian suuri Jukka Lahdelle pitänee paikkansa. Jos jostakin löydettäisiin täydellisesti vastaava kenkä, niin sitten vain poliisit kiertämään ja sovittamaan kenkää kaikille vähänkin epäilyttäville miehille - kuin sadussa Tuhkimolle. Vaikka koko täsmäisi ei se vielä olisi varma todiste - sanon varalta näin, sillä minulle saattaisi hyvin täsmätä tuo kengän koko. :D

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Ei tästä kenkäasiasta nyt taida tulla selvyyttä ennenkuin jostain saadaan hankittua juuri etsitynlaiset kengät.
Ilmeisesti Xerxes nyt ymmärtää selitykseni väärin.
Minun You Two -kenkäni ulkopohjan pituus= 29,8 cm ~ 30 cm. Jalkani koko on 39-40.
Vaikka kengänkoon suurentuminen laskettaisiinkin siten, että 0,7 cm vastaisi 2 numeroa (mitä se ei ole, vaan oikea on 0,5 cm/numero), niin silloin jäljen ollessa
30,7 cm olisi koko 41-42 ja
31,4 cm vasta vastaisi kokoa 44-45.

Mutta tosiasiassa kenkäoppaassa neuvotaan, että yksi numero on +0,5 cm, jolloin kengän koot haetussa tapauksessa (minulla olevilla You Two -kengillä) menisivät:
30 cm vastaa 39-40
30,5 cm vastaa 40-41
31 cm vastaa 41-42
31,5 cm vastaa 42-43
32 cm vastaa 43-44 jne.
Mutta kuten sanottu, ei tämä tällä tavalla etene.
Ihmettelen, että eivätkö tutkijat ole saaneet kenkävalmistajalta identtisiä kenkiä mitattavaksi ja tutkittavaksi ja muutenkin valmistajan ilmoituksen kenkien ulkopituudesta verrattuna sisäpituuteen. Vai onko kukaan kysynytkään?

Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

En suinkaan ymmärrä väärin!

Olen vain huomannut , että kun tietystä yhdestä kengästä otetaan pohjan pituus, niin sen kengän numeroa ei voi siitä määrittää varmuudella. Esim. kaikki saman tehtaan samanmerkkiset kengätkään eivä ole aina samanlaisia pohjan pituuden ja kengän numeron suhteen. Samalla tehtaalla voi olla vähän eri malleja, jotka poikkeavat toisistaan. Arvioni mukaan yli 30 cm pitkä kengän pohja viittaa enimmäkseen numeroihin 42 ja sitä suurempi. 7 mm vastaa esimerkkilaskelmasi mukaan 1,4 numeroa suurempaan kenkään. Jos ei ole nimenomaan kysymys saman tehtaan mallista, tai vaikka olisi samasta mallistakin, voi 7mm pitempi pohja olla 2 numeroa suurempi, tai 1 numeroa suurempi. Kengissä kaikki ei ole niin suoraan verrannollista. Minulla on esimerkiksi kengät: Salomon core-tex XA PRO 3D ULTRA, joiden pohjan pituus on 31,4 cm ja myyjän mukaan vastasi 42 2/3 Euro-kokoa. Oikein hyvät tukevat lenkkarit, vähän retkikengän tyyppiset. Näissä tuo pohjan pituus on kokoon nähden erityisen suuri. Jos saisimme sen alkuperäisen kengän tarkasteltavaksi niin näkisimme sen koon käyttäjän kannalta ja kengän numeron.

Minulla on noin kahdeksat kengät, ja vain yhdet kengät ovat numeroa 42 ja kaikki muut ovat numeroa 43 paitsi yksi pari 44. Kaikkien noiden kenkien pohjan pituus on vähän yli 30 cm (Paitsi Salomon 31,4 cm). Mm sen 44 numeroisen parin pohjan pituus on 30,5 cm. Noin yleensä voidaan mielestäni sanoa, että pohjan pituus 30 cm vastaa enimmäkseen kokoa 42, mutta poikkeuksia tästä on. Niillä main liikutaan. Nämä tiedot perustuvat mittauksiin omassa kenkävarastossani. Niitä on noin 8-10 paria käytössä. Oma pituuteni 177 cm. Ja kengännumeroni siis 43.

Avatar
luxetveritas
Jane Marple
Viestit: 1056
Liittynyt: Pe Syys 26, 2014 8:15 pm

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja luxetveritas »

turumurre kirjoitti:--Suhteesta A-B / D-B saadaan D.n ja B.n väliseksi mitaksi 109mm, ja koko kengän pohjan pituudeksi siis (200+109mm) 309mm
Niinan blogissa olen arvioinut pituudeksi 307mm, tätä arviota ei ole syytä muuttaa ainakaan alaspäin...
Jos oletaan, että kyseessä olisi You Two -merkkinen jalkine, voitko tuosta sanoa mikä olisi kengän numero?
On vain kerättävä faktat, vankkumattomat tosiasiat, asetettava ne oikeisiin yhteyksiinsä ja tehtävä niistä välttämättömät johtopäätökset.

Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

luxetveritas kirjoitti:
turumurre kirjoitti:--Suhteesta A-B / D-B saadaan D.n ja B.n väliseksi mitaksi 109mm, ja koko kengän pohjan pituudeksi siis (200+109mm) 309mm
Niinan blogissa olen arvioinut pituudeksi 307mm, tätä arviota ei ole syytä muuttaa ainakaan alaspäin...
Jos oletaan, että kyseessä olisi You Two -merkkinen jalkine, voitko tuosta sanoa mikä olisi kengän numero?
Poliisilla on ollut hankittuja YouTwo kenkiä eri numeroita, mutta ei ole ilmoitettu, mitä niiden pohjan pituudet ovat olleet. Varmaan poliisi on kyllä ne mitannut ja tietää. Aivan varmaa kengän numeroa tuosta en ainakaan minä voi sanoa - Ainakin minun kenkävarastoni mukaan tuo tarkoittaisi 43-44 kokoa, mutta eri tehtaiden ja samankin tehtaan eri mallien välillä voi olla eroja pohjan pituuden ja numeron suhteessa. Minun veikkaukseni siis on 43-44.

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10813
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Xerxes kirjoitti: Poliisilla on ollut hankittuja YouTwo kenkiä eri numeroita, mutta ei ole ilmoitettu, mitä niiden pohjan pituudet ovat olleet. Varmaan poliisi on kyllä ne mitannut ja tietää. Aivan varmaa kengän numeroa tuosta en ainakaan minä voi sanoa - Ainakin minun kenkävarastoni mukaan tuo tarkoittaisi 43-44 kokoa, mutta eri tehtaiden ja samankin tehtaan eri mallien välillä voi olla eroja pohjan pituuden ja numeron suhteessa. Minun veikkaukseni siis on 43-44.
Mutta ainakaan omiin verijälkirekoihinsa eivät löytäneet oikealla pohjakuviolla olevaa kenkää.
Jostain mallikengistä on poliisi kuvan laittanut: onko se sitten juuri oikea malli, vai vaan joku satunnainen YouTwo-malli tai joku muu maihari? Tämä kuvahan on julkaistu monesti lehdissäkin. Jossain onnettomassa jutussa vielä mainittiin, että ko. kengät löytyivät murhapaikalta=)
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

Avatar
luxetveritas
Jane Marple
Viestit: 1056
Liittynyt: Pe Syys 26, 2014 8:15 pm

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja luxetveritas »

Jalkineen kokonumeroa taitaa olla pelkän ulkopohjan pituuden perusteella mahdoton tietää, ellei käytettävissä ole aivan samaa jalkinemallia tai edes saman valmistajan vastaavaa jalkinetta. Sekä jalkineiden kokonumerointi että ulkopohjan pituus näyttävät vaihtelevan aika paljonkin mallin ja jalkinetyypin, valmistajan ja valmistusmaan mukaan vaikka ne olisivat yhden ja saman henkilön jalkaan.

Kengännumeroni on noin 41 ja käytössäni on esim.
  • italialaiset varrelliset You Two/Oakwood -tyyliset Klondike-talvikengät, joiden kokonumero on vain 40 ja pohjan pituus 29,5 cm.
  • Filanto Casual -merkkiset puolikengät, joiden kokonumero on 41 ja pohjan pituus 29,5 cm.
  • pienemmät Domar-merkkiset puolikengät, joiden kokonumero on 42 ja pohjan pituus jopa 31 cm.
Siis aivan samankokoiseen (noin 41) jalkaan sopii yhtä lailla sekä pohjan pituudella 31 cm (koko 42) että pituudella 29,5 cm (koko 40-41) ovat kenkä!

Minkä maalaisia jalkineenvalmistajia You Two ja Oakwood ovat?
On vain kerättävä faktat, vankkumattomat tosiasiat, asetettava ne oikeisiin yhteyksiinsä ja tehtävä niistä välttämättömät johtopäätökset.

Avatar
luxetveritas
Jane Marple
Viestit: 1056
Liittynyt: Pe Syys 26, 2014 8:15 pm

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja luxetveritas »

luxetveritas kirjoitti:Jalkineen kokonumeroa taitaa olla pelkän ulkopohjan pituuden perusteella mahdoton tietää, ellei käytettävissä ole aivan samaa jalkinemallia tai edes saman valmistajan vastaavaa jalkinetta. Sekä jalkineiden kokonumerointi että ulkopohjan pituus näyttävät vaihtelevan aika paljonkin mallin ja jalkinetyypin, valmistajan ja valmistusmaan mukaan vaikka ne olisivat yhden ja saman henkilön jalkaan.

Kengännumeroni on noin 41 ja käytössäni on esim.
  • italialaiset varrelliset You Two/Oakwood -tyyliset Klondike-talvikengät, joiden kokonumero on vain 40 ja pohjan pituus 29,5 cm.
  • Filanto Casual -merkkiset puolikengät, joiden kokonumero on 41 ja pohjan pituus 29,5 cm.
  • pienemmät Domar-merkkiset puolikengät, joiden kokonumero on 42 ja pohjan pituus jopa 31 cm.
Siis aivan samankokoiseen (noin 41) jalkaan sopii yhtä lailla sekä pohjan pituudella 31 cm (koko 42) että pituudella 29,5 cm (koko 40-41) ovat kenkä!

Minkä maalaisia jalkineenvalmistajia You Two ja Oakwood ovat?
Lisätietoa kenkien numeroinnista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Keng%C3%A4nnumero

Kuva

Jalkateräni pituus on 26-26,5 cm. Kengännumeroni pitäisi taulukon mukaan olla 41 (vaikka italialaiset varrelliset talvikenkäni ovatkin vain kokoa 40). Jalkineen ulkopohjan pituus on tässä mallissa kuitenkin 3-3,5 cm pidempi kuin jalkateräni.

Tämän perusteella murhaajan jalkaterän pituus olisi 27-27,5 cm ja kengännumero 42 tai 43, sikäli kuin surmapaikalta löydetyn jalkineen pohjakuvion pituus oli 30,5 cm.
On vain kerättävä faktat, vankkumattomat tosiasiat, asetettava ne oikeisiin yhteyksiinsä ja tehtävä niistä välttämättömät johtopäätökset.

Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

luxetveritas kirjoitti: Lisätietoa kenkien numeroinnista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Keng%C3%A4nnumero

Kuva

Jalkateräni pituus on 26-26,5 cm. Kengännumeroni pitäisi taulukon mukaan olla 41 (vaikka italialaiset varrelliset talvikenkäni ovatkin vain kokoa 40). Jalkineen ulkopohjan pituus on tässä mallissa kuitenkin 3-3,5 cm pidempi kuin jalkateräni.

Tämän perusteella murhaajan jalkaterän pituus olisi 27-27,5 cm ja kengännumero 42 tai 43, sikäli kuin surmapaikalta löydetyn jalkineen pohjakuvion pituus oli 30,5 cm.
----------------------------

Paljolti samaa mieltä. Pohjakuvion pituus ja kengän koko eivät ole aina samassa suhteessa. Minä sanoisin tuota verijäljen kenkää 43 numeroiseksi. Se on vain arvio.

KENGÄN POHJAKUVIO
Kengän pohjakuvio lattiassa voi olla lähempänä tai kauempana itse kengän koosta. Etuosasta ja kantapään puolelta voi pohja olla pyöristetty, ja koko pohja ei jätä aina jälkeä alustaan. Tässä tuo retkikenkä Hanwag Banks GTX, jota näyttää olevan myynnissä edelleen. Minulla on tämä malli. Erinomainen kenkä, aikansa testivoittaja. Tukeva, kevyt, lämmin, mukava jalalle, kestävä, mutta hieman hinnakas. Kyllä tämä malli hakkaa mennen tullen nuo mahdolliset Ulvilan tapauksen Huppumiehen kengät. Tässä kaupassa (Partioaitta) hintaan 179 E. Hyvä kenkä. Tämä kenkä esimerkkinä siitä, että kengän jättämästä jäljestä ei numeron määritys ole aina helppoa.

Kuva

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Piti nyt tehdä itsekin vertailevaa tutkimusta ja käydä mittaamassa salaa mm. isännän talvikenkien pohjamittaa. Hän on pituudeltaan 186 cm ja kengänkoko on noin 42-43. Kotimaisten talvikenkien, joiden koko näytti olevan 43, pohjamitaksi sain tasan 30 cm. Pääsääntöisesti mittaamani muut talostamme löytyneet miesten kengät olivat joko 30 cm tai sen alle. Osa kengistä oli kyllä jo sen verran kuluneita, ettei niistä erottanut enää kokonumeroa.

Päädyn siis myös väittämään, että surmatalosta havaittujen kengänjälkien perusteella murhaajan jalkineiden koko oli 43-44.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Unensieppaaja
Remington Steele
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2016 3:38 pm

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Unensieppaaja »

Siirsin asiani oikeaan ketjuun.

Avatar
luxetveritas
Jane Marple
Viestit: 1056
Liittynyt: Pe Syys 26, 2014 8:15 pm

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja luxetveritas »

Pieni liekki kirjoitti:Piti nyt tehdä itsekin vertailevaa tutkimusta ja käydä mittaamassa salaa mm. isännän talvikenkien pohjamittaa. Hän on pituudeltaan 186 cm ja kengänkoko on noin 42-43. Kotimaisten talvikenkien, joiden koko näytti olevan 43, pohjamitaksi sain tasan 30 cm. Pääsääntöisesti mittaamani muut talostamme löytyneet miesten kengät olivat joko 30 cm tai sen alle. Osa kengistä oli kyllä jo sen verran kuluneita, ettei niistä erottanut enää kokonumeroa.

Päädyn siis myös väittämään, että surmatalosta havaittujen kengänjälkien perusteella murhaajan jalkineiden koko oli 43-44.
Tuo tulos kieltämättä tukee esittämääsi päätelmää. Samoin ilmeisesti Naakan kengistökin:
Kirjoittaja Kuolemannaakka » Ti Maalis 08, 2016 9:29 pm

Xerxesin päätelmä perustuu lähinnä yhteen kenkämalliin, jonka perusteella ei vielä voi kovin pitkälle meneviä päätelmiä tehdä: Kirjoittaja Xerxes » Ti Maalis 08, 2016 9:47 pm

Jalkineiden pohjia mitattaessa myös niiden iällä / valmistusvuodella saattaa olla merkittävä vaikutus kokonumeroa koskeviin tuloksiin. Tarkastelun kohteena olevat jäljet ovat ainakin 10 vuotta vanhoista jalkineista.

Suuret vaihtelut jalkinetyyppien, mallien, valmistajien ja valmistusmaiden välillä näyttävät aiheuttavan sen, että haarukka kokojen suhteen on pidettävä laajempana kuin olisi toivottavaa. Näillä epätarkkuustasoilla JJ:n esittämää kokohaarukkaa 42-44 tarkemmaksi tuskin päästään.

Jos tarkkuutta halutaan, edellyttää se nähdäkseni kyseisen jalkinemallin (YouTwo / Oakwood) tai vastaavan tyyppisten jalkineiden (samassa maassa) valmistajan malleihin ja kokonumeroihin liittyvän tuotantohistorian ainakin jonkinlaista selvittämistä (onko esim. jossain vaiheessa tehty periaateratkaisuja tai standardointeja kokonumeroinnin muutosten suhteen).
On vain kerättävä faktat, vankkumattomat tosiasiat, asetettava ne oikeisiin yhteyksiinsä ja tehtävä niistä välttämättömät johtopäätökset.

Avatar
kerroush
Agentti Scully
Viestit: 663
Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 8:13 pm

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja kerroush »


Vastaa Viestiin