Ja tässä turumurren hyvä teksti ko. Nicelog-järjestelmän kyvystä tallettaa ääniä ylipäätään, saatikka että voitaisiin arvioida, mistä päin asuntoa joku ääni kuuluu. Edes kirkaisun suuntaa ei pystytty rekossa määrittelemään. Antiannelistit ovat kuitenkin kautta aikain pystyneet määrittelemään, että Auer ähkyy takkahuoneessa, eikä vaikkapa tulikaapissa, jonne juuri on juossut.
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 20#p515840
Jos nyt hieman pintaraapaistaisiin sitä hätäkeskuksen tallennusominaisuutta.
Siitähän on ihan lausunto annettu joka on luettavissa Et-ptk 2012.ssa. Siinä lausunnossa/kuulustelussa juuri tuota kyseistä Satakunnan hätäkeskusjärjestelmää ylläpitävä järjestelmäasiantuntija kertoo ettei kyseiseen järjestelmään ole valmistumisen jälkeen tehty kuin yhden kerran päivitys, parin vuoden kuluttua valmistumisesta, eikä mitään kokonaisvaltaista uudistusta ole tehty.
Kyseisen järjestelmän Taajuusvasteominaisuudesta järjestelmäasiantuntija kertoo seuraavaa:
11.4.2012/Et-ptk:
Näitä tallenteita pyydetään yleensä siitä syystä, että niiltä pystytään selvittämään mitä puhelussa on kerrotttu. tarkempaan analysointiin tämä hätäkeskustallenne on erittäin huono, koska siinä taajuusvaste on erittäin heikko. Tämä johtuu jo pelkästään puhelinlinjaominaisuuksista
Kansantajuisesti ymmärrettynä voisi ilmaista että kuunneltavanamme oleva äänite on siis heikkoakin heikompi analysoitavaksi.
Mitä se taajuusvaste sitten kertoo suhteutettuna siihen hätäkeskusäänitteeseen?
Ohessa eräs kuva joka selkeyttää hieman mistä on kysymys. Kuvassa erään mikrofonin taajuusvastevertailu soittimen äänestä. Ylempi kuva huonolaatuisen mikrofonin taajuusvasteesta ja alempi hyvän mikrofonin (kuvalähde siba).
Kuvaa tarkastellessa voi havaita mitä huono taajuusvaste nauhoitettavalle äänelle tekee.
Se leikkaa ala- ja varsinkin yläääniä veks. Lisäksi voi havaita miten paljon se vaikutta myös äänen voimakkuuden vaihteluihin. Vaaka-akselilla siis taajuus ja pystyakselilla äänenvoimakkuuden vaihtelu.
Toki myös kohinatason heilahtelut kuuluvat tähän samaan ryppääseen.
Siinä siis huono mikrofoni ja voisi olettaa että kyseiset hätäkeskusnauhoitukset ovat taajuusvasteiltaan vielä heikompia, siinähän
tarkoitus on saada selvää pääsääntöisesti vain puheesta. Huonossa mikrofonissakin, voisi olettaa, tarkoitus sentään on saada tallennetua jonkin verran eriasteisia säveliäkin.
Mitä tämä sitten merkitsee kyseiseen surmatapaukseen? Sen ainakin että
paljon erilaisia ääripään ääniä on jäänyt tallentumatta. Kuten nyt mainitakseni lasinpäällä kävelyitä ja sensemmoisia.... Ei siis pidä ihmetellä sitä miksi ne sieltä puuttuvat oli sitten lasinpäällä kävelijänä Auer taikka ulkopuolinen.
On myös ihmetelty äänen voimakkuuden eroavaisuuksia, tuosta ylemmästä kuvasta niiden äänien voimakkuuseroja voipi nyt pohtia, että miksi. Sanoisin että se on enempi oletettavaa kuin ihmeteltävää. Sama koskee myös kohinatasojen heittelyitä.
Hyvänä esimerkkinä, NiceLog-järjestelmän heikkouksista, voisi kertoa tutkinnan tekemistä rekoista joissa
lapsen kirkaisukohdan etäisyyttä puhelimesta pyrittiin selvittämään. Koehenkilöt kirkuivat eri etäisyyksillä puhelimesta. Kokeen tulos oli ettei kirkaisun paikkaa pystytty määrittelemään(Et-ptk 2012).
Toinen esimerkki, miten kyseinen järjestelmä leikkaa tiettyjä ääniä pois, oli se kun keittiön pöydällä (puhelimen vieressä) olevia Auerin nauhoituslaitteita 'räplättiin', siitä tutkimustulos kertoo seuraavaa:
Hätäkeskuksen tallenteissa kasettisoittimien painike- ja kelausäänet kuuluvat Hitaci- ja Denver- merkkisillä laitteilla tuotettuna vain osittain, koska niiden kohdalle on tullut tallenteeseen katkoksia johtuen Hätäkeskuksen tallennusjärjestelmästä. kun laitteiden paikkaa siirrettiin kauemmas puhelimesta, eivät äänet kuulu enää kovin hyvin (Et-ptk 2012).
Eli suomeksi sanottuna; huono mikä huono, kun edes vieressä suoritetut näppäilyt ja kelauksetkaan edes tahdo tallentua.