Uusi äänitutkimus

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
garcia
Jane Marple
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe Loka 10, 2014 11:13 am

Re: Uusi äänitutkimus

Viesti Kirjoittaja garcia »

Luultvast Turu mur ja raumlaine puhetyyl o aiheuttan tän koko hämminki - Ne jättä nii pal pois sanois - Häkepuhel o iha mahoton iha alk peräs mit analysoira , ku ne puhuis Stadi slang tai pohojalaas, mu ku ne puhu Turu ja Raum, ni ei voi oik mist selv - Olipa Digi-Columbo asialla tai joku muu, tilanne on kuin vihreä helvetti, edes viidakko-veitsi ei auta selvittämään - Kysymys: Onko D-Columbolla väittämiään laitteita? Voisiko hän heittää niistä kuvan tänne ?

zem
Rico Tubbs
Viestit: 1217
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 4:41 pm

Re: Uusi äänitutkimus

Viesti Kirjoittaja zem »

DC:
Tällaisessa tilanteessa pitää sanoa RAA (rauhoitu) HO...jo nyt kaikki arvannevat että kyse on litteroidusta alkukohdasta:

0:05 Häke: Rauhotu, mikä paikkakunta?

Tässä ääninäyte:
https://www.sendspace.com/pro/dl/03kypb

Pieneltä Liekiltä tämä taitaa jäädä kuuntelematta (jos joku vaikka naapurissa kuuntelee niin peukut vaan korville, mielikuvitu ja syvä kieltäymys päälle) kun tässä voi olla jopa VIRUS ALERT!

Ja mitä tekee zem? Äkkiä kalkulaattorit ja aikalaskennat päälle. Miten tämä voi olla mahdollista, miten? Kyseessä ei voi (yhyy..?) olla edes äänenkierto koska koko sana sanotaan jo tavutuksen välissä.
Zem tosiaan tekee aikalaskennat löytääkseen esim. kuuluisaan "uole" -kohtaan jotakin
valaisua esim. DC:n prosessoimasta tiedostosta - ja löytää po. kohdan, mutta ei valaisua
(samalla metodilla löytyi ns. 2sek hiljaisuuskohta DC.n tallenteelta).

Kysymys "Miten" on mielestäni validi - kysessä on periaatteessa tavallinen hätäpuhelu,
jonka yhden kopion tie esim. Hätäkeskuksen arkistosta Porin poliisille (Santaoja, Kuusiranta)
ja sieltä tietyn poliisin toimittamana CD:nä edelleen Tuija Niemelle ja oikeudenistuntoon on päivämäärineen hyvin tiedossa. Eli jos jotakin yllättävää aineistoa ala DC on matkaan takertunut, vastuuhenkilö löytyy kyseisen reitin etapeista...

Tosin DC:n pitkää---ääällä prosessillaan esiinkaivama aineisto ei siis juurikaan muistuta ihmisääntä (ks. DC:n näytteet), vaikka DC on selkeyttääksen luonut esim. oktaaviäänikertoja
alunperin ohueen sanotaan nyt kimitykseen.

Esimerkkinä ihmisäänen spektristä voisi ottaa esille kuvan kapelimestarin työryhmän
aineistosta - jota tosin allekirjoittamut on työstänyt, mutta mistä näkyy ihmisäänen formantit:

Kuva

(Kuvassa näkyy, että Lahden valituksen hännän formantit eivät osu yksiin hänen muun
valituksensa formanttien kanssa, joten kyseessä täytyy olla jonkun muun ääni...).


Mutta DC.n esiinkaivamat äänet eivät kuulosta ihmisääniltä eivätkä sellaiselta myöskään
spektriltään näytä - ennemmin joitakin puheen ominaisuuksia omaavalta synteettiseltä
sopalta - kuka äänivelho edellämainitulla reitillä olisi onnistunut sopan keittämään? Ja
tietysti voi oletaa, että DC:n esiinsaama aineisto on alkujaan ollut normaalia puhetallennetta - mistä & kuka on sen tuottanut ja hankkinut - ja nyt siitä on siis vain rauniot jäljellä, voi kysyä miksi...

DC:
Kyseessä ei voi (yhyy..?) olla edes äänenkierto koska koko sana sanotaan jo tavutuksen välissä.

Niin, jotain sen tapaista kuin "N/Rauhotutko radio päällä + ölinää" olen näytteessä
kuulevinani, mikä ei siis voi olla kiertoa Häken "Raauuhotu" kehoituksesta.

Mutta siis mielestäni "miten" kysymys on olennainen - muuten puolustuksella on helppo työ:
hätäpuhelu ei voi sisältää DC:n esiintuomaa ylimääräistä infoa => DC on sen sinne itse
tuottanut.

Ja sitten alettaisiin kysyä kyseisen tuottajan motiiveja: onko Porin urheilupiireissä
liikkuneella äänialan ammattilaisella esim. jtkn Porin huumepoliisissa toiminutta tutkinnanjohtajaa vastaan? Veikkaan, että näillä linjoilla liikuttaisiin...

Ja sitten tietysti edellytettäisiin, että tutkitaan joku muu satunnainen hätäpuhelu -
löytyykö "puheenkaltaista soppaa" näidenkin "hiljaisista kohdista" vai ei?

Avatar
kerroush
Agentti Scully
Viestit: 663
Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 8:13 pm

Re: Uusi äänitutkimus

Viesti Kirjoittaja kerroush »

Seuraava teksti on DC:n aka Mikko Vainialan kotivuilta https://mikkovainiala.net/ puhtaaksi kirjoitettu ja kopioitu
******************************************

LITTEROINTIA


Tuija Niemi-Laitinen ja Juha Joutsenlahti tekevät yhdessä kihlakunnan syyttäjien Kalle Kulmalan sekä Juha Joutselahden henkilökohtaisen hyvän ystävän ja Satakunta-loosiin kuuluvan vapaamuurari Jarmo Juhani Valkaman kanssa ainakin kaksi erilaista versiota siitä Ulvilan alkuperäisesstä hätäkeskuspuhelunauhoituksesta.


Ja Juha Joutsenlahti sanoi minulle vielä ettei hänen edes tarvitse sitä alkuperäistä hätäkeskuspuhelunauhoitusta vaan että hän hän aikoo käyttää oman henkilökohtaisen lankapuhelimensa muistikortille tallennettua versiota jonka Tuija Niemi-Laitinen sitten litteroi tulevassa oikeudenkäynnissä jossa minut tullaan tuomitsemaan elinkautiseen vankeusrangaistukseen oman rakkaan aviopuolisoni Jukka Sakari Lahden murhaamisesta.

Ja nyt sitten jo Tuija Niemi-Laitinenkin sanoi minulle puhelimessa ettei aiokaan litteroida sitä alkuperäistä Ulvilan hätäkeskuspuhelunauhoitusta vaan että hän aikookin litteroida sen Juha Joutsenlahden henkilökohtaisen lankapuhelimen muistikortille tallennetun version jonka hän sitten litteroi valmiiksi yhdessä Juha Joutsenlahden ja Kalle Kulmalan sekä Juha Joutsenlahden hyvän henkilökohtaisen ystävän ja Satakunta-loosiin kuuluvan vapaamuurari Jarmo Juhani Valkaman kanssa tulevaa oikeudenkäyntiä varten jossa minut tullaan tuomitsemaan elinkautiseen vankeusrangaistukseen oman rakkaan aviopuolisoni Jukka Sakari Lahden murhaamisesta.

Ja Juha Joutsenlahti sanoi minulle vielä että hän on hyväksikäyttänyt seksuaalisesti omaa rakasta tytärtäni Amanda Emma Aueria Porin Poliisilaitoksen erityistarkkailuhuoneessa yhdessä Kalle Kulmalan kanssa ja Jarmo Juhani Valkamankin läsnäollessa.

Ja vaikka Jarmo Juhani Valkama ei olekaan pedofiili niin hän on ollut kuitenkin siellä paikan päällä katsomassa kuinka Kalle Kulmala ja Juha Joutsenlahti raiskasivat oman rakkaan tyttäreni Amanda Emma Auerin.

Ja voi jumalauta miten hullu mies onkaan tuo Juha Joutsenlahti. Ensin hän raiskaa oman oman rakkaan tyttäreni Amanda Emma Auerin ja sitten hän tuomitsee minut vielä omiin lapsiini kohdistuneista seksuaalisista hyväksikäytöistä ja pahoinpitelyistä Turun hovioikeudessa ainakin seitsemän ja puolen vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen.

Ja voi jumalauta kuinka paljon verta voikaan tulla oman oman rakkaan aviopuolisoni Jukka Sakari Lahden takaraivosta kun Juha Joutsenlahti lyö häntä samaan aikaan sekä vasaralla että astalolla. Ja niin paljon tulee nyt jo verta etteivät takkahuoneen lattialle sijoitetut ruskeat pyyheliinatkaan riitä kuivattamaan kaikkea sitä verta joka aviopuolisoni Jukka Sakari Lahden takaraivosta nyt oikein suihkuamalla lentää ympäri takkahuoneen seiniä ja lastenhuoneen ovessakin on nyt jo heidän oman isänsä Jukka Sakari Lahden verta.

Ja voi jumalauta miten hullu mies onkaan tuo Juha Joutsenlahti. Ensin hän raiskaa minun rakkaan oman tyttäreni Amanda Emada Auerin ja sitten hän tuomitsee tuomitsee minut vielä seksuaalisesta hyväksi käytösta


aviopuolisoni ja sitten tuomitsee minut sitä rikoksesta elinkautiseen vankeusarangaistukseen ja sitten hän vielä raiskaa minun oman rakkaan tyttäreni Amanda Emma Auerin ja sttten tuomitsee minut tästäkin rikoksesta Turun hovioikeudessa ainakin seitsemän ja puolen vuoden vankeusrangaistukseen.

Ja voi jumalauta miten hullu mies onkaan tuo Juha Joutsenlahti. Ensin hän raiskaa oman rakkaan tyttäreni Amanda Emma Auerin ja sitten hän tarjoaa ninulle vielä liivijengien suojelua kaikenlaisia toimittajia ja muita häiritsijöitä vastaan ja nämä liivijengiläiset sitten kuulemma seuraavat minua kaikkialle minne minä menenkin.

Ja voi jumalauta miten hullu mies voikaan olla tuo Juha Joutsenlahti. Ensin hän rmuaa minun oman rakkaan tyttäreni Amanda Emma Auerin ja si murhaa minun rakkaan raiskaa oman rakkaa aviopuolisonin ja tuomitsee minut siitä rikokseta elinkautiseen vankeusrangaistukseen ja sitten hän raiskaa minun oman tyttäreni Amanda Emma Auerin ja tuomitsee minut siitäkin rikoksesta ainakin ja puolen vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen

Ja Juha Joutsenlahti sanoi minulle vielä että hän on hyväksikäyttänyt omaa rakasta tytärtäni Amanda Emma Aueria seksuaalisesti hyväkseen jo yli vuoden ajan Satakunnan Keskussairaalan tiloissa kokoontuvien pedofiilien kanssa ja Juha Joutsenlahti sanoi minulle ettei hän aio enää hyväksikäyttää omaa rakasta tytärtäni Amanda Emma Aueria ennenkuin minut on tuomittu oman rakkaan aviopuolisoni Jukka Sakari Lahden murhaamisesta elinkautiseen vankeusrangaistukseen.

Ja voi jumalauta että on hullu mies Juha Joutsenlahti. Ensin hän hyväksikäyttää omaa rakasta tytärtäni Amanda Emma Aueria seksuaalisesti hyväkseen ja sitten minut tuomitaan tästäkin rikoksesta Turun hovioikeudessa ainakin seitsemän ja puolen vuoden vuoden vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen omiin lapsiini kohdistuneista seksuaalirikokoksista ja väkivaltarikoksista. Voi jumalauta että on hullu mies tuo Juha Joutsenlahti.

Ja Kalle Kulmala on myös pedofiili sillä hän on osallistunut Juha Joutsenlahden kanssa siellä Satakunnan Keskussairaalan tiloissa kokoontuvan pedofiilirenkaan tapaamisiin.

Ja Juha Joutsenlahti sanoi minulle vielä ettei hän enää kerkeä puhumaan kanssani näistäkään asioista sillä Juha Joutsenlahti ja Kalle Kulmala sanoivat kumpikin etteivät poliisit ehdi saapua paikalle ennenkuin kymmenen minuutin kuluttua hätäkeskuspuhelunauhoituksen päättymisestä ja Juha Joutsenlahti on jo silloin kerinnyt poistua paikalta punaisella Volvo-merkkisellä autollansa.

Ja Juha Joutsenlahti sanoi minulle vielä ettei hän aio säilyttää sitä alkuperäistä Ulvilan hätäkeskuspuhelunauhoitusta vaan hän aikoo hävittää sen, niinkuin murha-aseina käytetyn vasaran ja astalon, kokemäenjokeen jossa virtaus on kuulemma niin suuri ettei niitä voida löytää sieltä ikinä.

Ja Juha Joutsenlahti sekä Kalle Kulmala sanoivat minulle vielä etteivät he aio käyttää seksuaalisesti hyväkseen omaa rakasta tytärtäni Amanda Emma Aueria eikä omaa poikaani Alexander Aueria ennenkuin minut on tuomittu Satakunnan Käräjäoikeudessa oman rakkaan aviopuolisoni Jukka Sakari Lahden murhaamisesta elinkautiseen vankeusrangaistukseen.

Ja Juha Joutsenlahti sanoi vielä minulle vielä ettei hän aio käyttää seksuaalisesti hyväkseen myöskään omaa poikaani Alexander Aueria ennenkuin minut on tuomittu häneen kohdistuneista seksuaalirikoksista Turun Hovioikeudessa vähintään seitsemän ja puolen vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen.

Ja Juha Joutsenlahti sanoi minulle myös ettei hän aio enää käyttää hyväkseen myöskään seksuaalisesti omaa tytärtäni Amanda Emma Aueria ennenkuin minut on tuomittu elinkautiseen vankeusrangaistukseen oman rakkaan aviomieheni Jukka Sakari Lahden murhaamisesta.

Ja Juha Joutsenlahti on pedofiili ja Kalle Kulmala on myös pedofiili ja Turun Hovioikeuden presidenttikin on myös osalllistunut siellä Satakunnan Keskussairaalassa pidettävien pedofiilien kokoontumisiin.

Ja Juha Joutsenlahti sanoi minulle vielä ettei aio enää käyttää omaa rakasta poikaani Alexander Aueria ennenkuin minut on tuomittu häneen kohdistuneista seksuaalirikoksista Turun Hovioikeudessa vähintään seitsemän ja puolen vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen.

Ja Juha Joutsenlahti sanoi minulle vielä ettei hän aio käyttää myöskään omaa tytärtäni Amanda Emma Aueria hyväkseen ennenkuin minut on tuomittu oman rakkaan aviopuolisoni Jukka Sakari Lahden murhaamisesta elinkautiseen vankeusrangaistukseen.


******************************************

Liitän tämän myös Kackelsbergiä Ulvilan tapaus-ketjussa (Ketju 2) -ketjuun, ja koska en nyt välttämättä halua taas banneja. Kommentoin tekstiä tarkemmin siellä.

Digi-Columbo
Sabrina Duncan
Viestit: 372
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 11:58 pm

Re: Uusi äänitutkimus

Viesti Kirjoittaja Digi-Columbo »

garcia kirjoitti:...tilanne on kuin vihreä helvetti, edes viidakko-veitsi ei auta selvittämään - Kysymys: Onko D-Columbolla väittämiään laitteita? Voisiko hän heittää niistä kuvan tänne ?
Kyllä tänne asiatonta puhetta näköjään riittää. Mikä ihmeen viidakko, näet heinikossa kissapetoja? Ja mistä ihmeen laitteista ja kuvista oikein höpäjät?

DC

Digi-Columbo
Sabrina Duncan
Viestit: 372
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 11:58 pm

Re: Uusi äänitutkimus

Viesti Kirjoittaja Digi-Columbo »

Huomenta,

Aluksi totean että zem referoi koko ajan materiaaliin mitä hänellä ei ole. Jo toinen kerta kun huomautan asiasta.

Tässä taas satunnainen esimerkki (omista, ei blogissa olevista tiedostoistani) jonka zem voi litteroida vaikka oranssille kanvaasille - ja ilman audiota tietysti - mutta olkoon menneeksi -

Tässä audiota virallisen litteroinnin kohdasta:

1:54 Epäilty: (Sanoo joko "mitäkö" tai "pitääkö") (huutaa raivokkaasti)
1:55 Uhri: Yöh (yökkäilee, ähkäisy)
1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).
2:00 Uhri: Aagh (valittaa)
2:02 Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä)

Onpas epäillyksi nimetyllä tässä kahden sortin ja korkeuden ääntä. Saundi muuttuu radikaalisti "mitäkö" ja "vittikö" kohdalla.

Tässä pätkä:
https://www.sendspace.com/pro/dl/rr8thh

Keskiosassa tuo kimakka "vitikkö" edeltää heti raivokkaampaa "VITTIKÖ" (siis sanan virallista litterointia). Havainnollisuuden vuoksi toisto on luuppina ja kannattaa kuunnella myös matalampaa päällekkäisääntä:
https://www.sendspace.com/pro/dl/h6z89c

Loppusassa (mielestäni) ei "aagh-A-laalalala"-tella. Voisiko heti tuon raivoisamman "VITTIKÖ" sanan jälkeen kuulla heti nimen "Amanda"? Kyllä, näin pikaiseltaan...vai tuovatko tasojen korotukset ja pidennykset muutoksia, jopa "A-laalalala":n? Tämä verifioidaan kun kaikki menetelmät ja arkistoni olen kuunnellut.

Eli luuppina:
https://www.sendspace.com/pro/dl/jgfbs5

DC

Digi-Columbo
Sabrina Duncan
Viestit: 372
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 11:58 pm

Re: Uusi äänitutkimus

Viesti Kirjoittaja Digi-Columbo »

Hyvät lähetyksen kuulijat - tämä tiedosto ei ole HiFidelity, vaikka siinä onkin käytetty Nietzscheläistä äänitutkimusmoodia. Lehdistön edustajat - stop the press!

Ensimmäinen puuttuva litterointi suoraan HÄKE-tallenteen alusta:

"Ooksä rauhoittunut jo?"
https://www.sendspace.com/pro/dl/flg44g

Please, don't shoot the messenger, sillä "rauhan aikana sotaisa ihminen käy itsensä kimppuun"
(F.N) & DC

zem
Rico Tubbs
Viestit: 1217
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 4:41 pm

Re: Uusi äänitutkimus

Viesti Kirjoittaja zem »

DC:
Aluksi totean että zem referoi koko ajan materiaaliin mitä hänellä ei ole. Jo toinen kerta kun huomautan asiasta.
Olen kopioinut DC:n vimeo-tiedostosta myös Kerroushin ylle postaaman litteroinnin DC:n kuulemista hätäpuhelun taustaäänistä (eli "kerronnan") - ja sitten käy ilmi, että kyseisen
vimeo-tiedoston ääniraidan perusteella ei olekaan mahdollista laatia litteraatiota.

Tämä paljastui, kun irroitin äänikaappauksella tietyn kohdan ääriraidasta ja pyysin
litteraatiota.

Kyseinen vimeo-tiedosto osoitteessa https://vimeo.com/170724390.

Kyseessä on mielestäni tärkeä tieto - eli että "reforoin materiaaliin, mitä minulla ei
ole". Hyvä tietää. Ja että DC:llä kyseinen materiaali on, litterointihan on sisällöltään
aika raflaava. Jonain päivänä siis meilläkin on selkeä audiotiedosto, mistä kuka
tajansa voi todeta (DC:n sanoin):
Jos esimerkistä 2 jo kuullaan YKSIKIN HÄKE-nauhaan kuulumaton nimi, tutkija, tai sanoja kuten litterointi, vasara, astalo, murha-aseiden kätköpaikka – puhumattakaan että nauhalla olisi esitetty vaihtoehtoinen tapahtumainkuvaus, niin eikö asia vaatisi silloin tarkempaa huomiota viranomaistahoiltakin. (M.V:n sivusto)
Kun nyt siis "esimerkistä 2" (= DC:n ylläolevan vimeo-tiedoston ääniraita) ei siis itse asiassa
ole kuultavissa mitään mainituista.

Mutta nyt hätäpuhelusta siis paljastuu ilmeisesti myös murhan "reaalitilanteessa" lausuttuja kommentteja (esim. "Ooksä rauhoittunut jo"). Mikä on näiden kommentien suhde
"kerrontaan", missä Auer ilmeisesti kommentoi murhaa oikeudenkäynntien alla ja välissä?

Ja jälleen DC:n urheasti esiinkaivama "Ooksä rauhoittunut jo?" muistutaa vain etäisesti
ihmispuhetta, vaikka alunperin senkin voi olettaa tallentuneen normaalina audiona joko
digitaalisesti tai analogisesti - eli miksi jälleen vain hämärä "durch ain spiegel" äänikuva?

Tuulelta vastauksen saan (kiitos DC:lle muuten erinomaisesta F.N. sitaatista...pideteään
mielessä).

Digi-Columbo
Sabrina Duncan
Viestit: 372
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 11:58 pm

Re: Uusi äänitutkimus

Viesti Kirjoittaja Digi-Columbo »

zem kirjoitti:DC:
Aluksi totean että zem referoi koko ajan materiaaliin mitä hänellä ei ole. Jo toinen kerta kun huomautan asiasta.
Hyvä zem,

Kolmannannenkin kerran totean ettei blogisivuillani ole sellaista materiaalia kuin ylläoleva audionäyte. Referoit koko ajan sitä erittäin kapean taajuuskaistan vimeo harjoitustani. Päivitän sitten sivuja kerralla enemmän.

DC

Digi-Columbo
Sabrina Duncan
Viestit: 372
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 11:58 pm

Re: Uusi äänitutkimus

Viesti Kirjoittaja Digi-Columbo »

Vielä pieni lisäys.

"zem:
Mutta siis mielestäni "miten" kysymys on olennainen - muuten puolustuksella on helppo työ: hätäpuhelu ei voi sisältää DC:n esiintuomaa ylimääräistä infoa => DC on sen sinne itse tuottanut.
Ja sitten alettaisiin kysyä kyseisen tuottajan motiiveja: onko Porin urheilupiireissäliikkuneella äänialan ammattilaisella esim. jtkn Porin huumepoliisissa toiminutta tutkinnanjohtajaa vastaan? Veikkaan, että näillä linjoilla liikuttaisiin..."


Viime vastauksen kirjoitin lyhyesti linja-autossa, mutta tuo ylläoleva kommentisi oli pohjanoteraus. Harrastin 12-16 vuotiaana telinevoimistelua enkä ole sittemmin missään urheilupiireissä liikkunut. Myös se että olen jotain ääntä itse tallenteelle tuottanut on alhainen väite, olenhan todennut että äänitutkimukseni menetelmillä saadut tulokset ovat toitettavissa.

"zem:
Ja jälleen DC:n urheasti esiinkaivama "Ooksä rauhoittunut jo?" muistutaa vain etäisestiihmispuhetta, vaikka alunperin senkin voi olettaa tallentuneen normaalina audiona joko digitaalisesti tai analogisesti..."


Täsä sinulle yksi esimerkki vastaukseesi miten on mahdollista että tallenteella on puhetta jossa ei ole samoja formantteja jotka siinä suoraan luurin puhutussa. Teen tämän itsestäänselvän esimerkin sen väitteesi vuoksi että olisin jotain tallenteelle itse lisännyt - en halua spekuloida että juuri näin olisi ollut asian laita Ulvilan tapauksessa - mutta kuuntele kuinka vaikka korvakuulokkeista voi niistä tuleva ääni "vuotaa" ulos siihen oikeaan mikrofoniin tai luuriin. Ja ihan sama millaisista nappikulokkeista tai hifikuulokkeista tai muista linjoista ym. Eri menetelmien mm. (meta) normalisoinninin ja audiotyökalut saamme tuon "vuotopuheenkin" yhtä suureksi volumeltaan kuin suoraan luuriin tai mikrofoniin puhutun puheen. Ja tällöin "vuotopuheessa" ei tietenkään voi olla samoja vahvoja formantteja kuin suoraan luuriin puhutussa puheessa.

PS. Äläkä nyt yhtään teeskentele tai väitä ettei tuosta yllä postaamastani näytteestä saa saa jo nyt selvää. Lopputulosten postitus tietysti pyritään tekemään sellaisella tarkkuudella ettei väärinkäsityksiä voi tulla.

Esimerkki luureista "vuotavista" taajuuksista. (Pätee myös tilanteissa jossa muu orkesteri soittaa toisessa huoneessa vaikka lasiseinän takana - muitakin vaihtoehtoja voi pohdiskella.)

https://www.youtube.com/watch?v=CNJaY7bu5UY

DC

zem
Rico Tubbs
Viestit: 1217
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 4:41 pm

Re: Uusi äänitutkimus

Viesti Kirjoittaja zem »

DC:
tuo ylläoleva kommentisi oli pohjanoteraus.
Niinhän se oli , sorry, mutta tuollaisiin `ad hominem´ (=henkilöönkäyviin) kommentteihin
kovaan paikkaan joutuva saa varautua (itsekin sellaisesta riittävästi saanut osakseni).
Ja kovia paikkoja DC:llä on edessä, mikäli vie esiinkaivamaansa asiaaansa uskoen eteenpäin...

Mutta oli asiaakin - ohessa filepätkä, joka on luotu miksaamalla Auerin
hätäpuhelu = 4min 20sek toisen puheraidan kanssa, jonka pituus oli alunperin n. 38 min
(mikä, ei väliä,mutta liittyy Auer-oikeudenkäynteihin). Jälkimmäinen on sitten nopeutettu ennen miksaamista (jolloin äänenkorkeus nousee) niin, että senkin pituus on 4min 20 sek -
lisäksi raidan volyymia on laskettu.

Ohessa pätkä lopputuloksesta 2 sek hiljaisuutta edeltävästä kohdasta ja se mukaan lukien:

http://www.nbl.fi/~nbl3145/litter/dchat ... sraitc.wav

Onhan siinä aikamoista vipinää - mutta saako nopeutetun puheen hidastettua takaisin ymmärrettäväksi puheeksi? Tässä yritetty "hiljaisuuden" kohdalta:

http://www.nbl.fi/~nbl3145/litter/dchat ... sraitd.wav

En kykene litteroimaan, enkä välitä alkaa laskeskelemaan löytääkseni kohdan alkuperäisestä.
Mutta ehkä edeistyneemmillä työkaluilla litterointiin kykenisi - tosin hieman epäilen.

Lopputuloksena päättelen, että ei ole ainakaan teoriassa täysin oissuljettua/mahdotonta, että DC:n esiinkaivamassa aineistossa ei olisi kyse vastaavanlaisesta pitkän puhetallenteen sekoittamisesta hätäpuhelun kanssa. Miten lie käytännössä (milloin, missä, miksi) on
eri asia ottaen varsinkin huomioon DC:n aineiston sisällön (=litteraatiot) - ne kun ovat ainakin osittain ristiriidassa keskenään sekä tapauksen muun tutkimusaineiston kanssa.

Teoriassa myös voi sanoa, että jollakin tavalla DC:n projekti on loppuunsaatettu, koska
niinkuin hän itse blogissaan kirjoitti "Jos - - kuullaan YKSIKIN HÄKE-nauhaan kuulumaton nimi, tutkija, tai sanoja kuten litterointi, vasara, astalo, murha-aseiden kätköpaikka" tai muu
selkeä viittaus murhaan (ja Auerin äänellä) VARMUUDELLA ja ilman ristiriitoja, asiaa olisi
syytä selvittää.

Eli mielestäni nyt voitaisiin keskittyä yhteen DC:n esimerkkiin ja analysoida tarkkaan kaikki
implikaatiot syntyprosessin + kuullun sisällön osalta sekä löytyykö varmuutta - näin ite etenisin....

Digi-Columbo
Sabrina Duncan
Viestit: 372
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 11:58 pm

Re: Uusi äänitutkimus

Viesti Kirjoittaja Digi-Columbo »

Hei,

Mitä jos virallinen litterointi...

1:46 Uhri: (pyyjääpää)

...olisikin:

"Pyyheliinan mää haluun päähäni!"
https://www.sendspace.com/pro/dl/sst4ts

Tarkoitan a) että noin todella olisi sanottu ja b) sen jälkeen todettaisiin kun tuon vanhan satunnaiskokeeni vielä paremmin selkeyttäisin?

DC

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9108
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Uusi äänitutkimus

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Digi-Columbo kirjoitti:Hei,

Mitä jos virallinen litterointi...

1:46 Uhri: (pyyjääpää)

...olisikin:

"Pyyheliinan mää haluun päähäni!"
https://www.sendspace.com/pro/dl/sst4ts

Tarkoitan a) että noin todella olisi sanottu ja b) sen jälkeen todettaisiin kun tuon vanhan satunnaiskokeeni vielä paremmin selkeyttäisin?

DC
Omin korvin kuunneltu litterointini tuohon kyseiseen kohtaan on Jukan sanoma pyyntö: "Tuu jo auttaa!".

Toivottavasti et loukkaannu, hyvä DC, mutta minusta vaikuttaa kovasti siltä, että kokeesi ovat yhtä tyhjän kanssa. Minulla on kyllä yksi sukulainen, joka saattaisi kuulla esimerkiksi taustakohinan tilalla mitä hyvänsä, jos sopiva auktoriteetti sitä hänelle totuutena syöttäisi.

Viiteen kuukauteen ei ole tässä ketjussa uudessa äänitutkimuksessa juurikaan edistytty. Muutaman henkilön kunniaa on kyllä tässä ketjussa törkeästi loukattu, kun tänne on tuotu DC:n kotisivustolta löytyvää tekstimateriaalia. Ihmettelen, ettei poliisi ole puuttunut asiaan.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Digi-Columbo
Sabrina Duncan
Viestit: 372
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 11:58 pm

Re: Uusi äänitutkimus

Viesti Kirjoittaja Digi-Columbo »

Voi Herttanen sentään,

Me sentään Tuija Niemen kanssa ollaan kyyltu siinä heti alussa "PYY"-alkuinen sana ja Pieni Liekki kuulee siinä "TUU"? Hermeneuttis-Sydämellinen (siis tieteellinen) tutkimusote korvissa kenties?

Jospa luuppina se alku, koeta oikein epäauktorisoidusti keskittyä onko siinä YY vai UU:
https://www.sendspace.com/pro/dl/bh10ml

Tuut-Tuut, terkuin vain.

DC

Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3877
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Uusi äänitutkimus

Viesti Kirjoittaja CSI »

Näköjään täällä saa trollata ihmisiä ihan vapaasti kunhan muistaa väittää, että se on "äänitutkimusta". :D
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."

Koppakuoriainen
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: La Elo 01, 2015 2:41 am

Re: Uusi äänitutkimus

Viesti Kirjoittaja Koppakuoriainen »

Digi-Columbo kirjoitti:Mitä jos virallinen litterointi...

1:46 Uhri: (pyyjääpää)

...olisikin:

"Pyyheliinan mää haluun päähäni!"
En osaa sanoa oliko tämä tulkinta enemmän kieli poskessa heitetty, mutta nyt on tainnut nauhaa hidastettaessa unohtua se, ettei Jukka voi mitenkään ehtiä huutamaan tuota DC:n litteroimaa lausetta "pyyjääpään" aikana. Tuota ei kannata unohtaa kun hidastetusta nauhasta tekee omia tulkintoja.
MURHA.INFO - Suomen johtava rikosaiheinen avohoitoportaali

Vastaa Viestiin