Palautetta poliisin toiminnasta

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9108
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

kaarmis kirjoitti:
Ti Marras 05, 2019 8:34 pm
Kuusirannan ainoa huoli oli, ettei vain yksikään murha jäisi hänen aikanaan ratkeamatta. Tätä hän toisteli useammassakin lehtikommentissa. Tottakai hän halusi, että Auer olisi syyllinen. Jokainen poliisi halusi, se on ihan luonnollista.
Tämä.

Täytyy ymmärtää se mitä poliisi itseltään odottaa, ja, mitä yleisö poliisilta odottaa, mikä se on? Tulosta. Syyllistä.

Mä ymmärrän hyvin, että itsetietoinen poliisi haluaa alkaa näyttämään tehokkuuttaan vaikkapa pikkuisen näpelöidyillä todisteilla. Vähän säädetään rekoa, vähän vaihdellaan kuvia etpksta. Yksi teko vaatii peittelykseen toisen teon. Jne...
Olisi varmaan poliisiorganisaation henkilökunnan työhyvinvoinnin ja työilmapiirin parantamisen kannalta tärkeää perata Ulvilan tapaus asianmukaisesti läpi. Toki se edellyttää, että ensin tunnustetaan, miten väärin ja kaltoin on Jukka S. Lahden lähimpiä omaisia kohdeltu ja kuinka murhapaikalla tehtyjä silminnäkijähavaintoja on vähätelty ja yritetty vääristää.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Vareksenpoikanen
Martin Riggs
Viestit: 643
Liittynyt: Su Syys 15, 2013 10:35 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Vareksenpoikanen »

Laitanpa tämän yleisönosastokirjoituksen tänne jos joku ei oo sattunut lukemaan Pieksamäen lehteä.
"Porin poliisin outo toiminta "
https://www.savonsanomat.fi/pieksamaenl ... 7#comments
Toivottavasti aukeaa kaikille lukuhaluisille.

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10803
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Vareksenpoikanen. kirjoitti:
Ti Helmi 04, 2020 10:59 pm
Laitanpa tämän yleisönosastokirjoituksen tänne jos joku ei oo sattunut lukemaan Pieksamäen lehteä.
"Porin poliisin outo toiminta "
https://www.savonsanomat.fi/pieksamaenl ... 7#comments
Toivottavasti aukeaa kaikille lukuhaluisille.
Poliisin vastaus:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006398331.html
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9108
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Seuraavassa on ainakin yksi poliisin suorittama kuulustelu Annelille, jossa havaitsen poliisin johdattelua ja painostusta. Minusta kuulustelu ei ole asiallinen, vaikka Annelia syyllistävät henkilöt näin väittävät:
5.10.2009

KUULUSTELUKERTOMUS

Satakunnan poliisilaitos
Porin pääpoliisiasema

AUER Anneli uudelleen kuultuna rikoksesta epäiltynä murhaan.

Kuulustelijana toimii TS

Kuulustelusta on ilmoitettu Anneli Auerin asianajajalle JM:lle ryk. S:n toimesta. M oli estynyt saapumaan kuulusteluun.

En tarvitse kuulustelutodistajaa tähän kuulusteluun.



Kuulustelija: Sinua on kuulusteltu asianomistajana 06.12.2006 ja 9.12.2006. Olet näissä kuulusteluissa maininnut mm. seuraavaa:

"Minua pyydettiin seisomaan linjoilla, jolloin kuulin ääniä eli hakkaamisen ääniä niin kuin lyötäisiin veitsellä ja Jukan valitusta."

"Minä seisoin siinä edelleen ja kuuli tätä kamalaa ääntä."

"Minä juoksin nopeasti karkuun miestä ja avasin ulko-oven ja astuin kuistille.
Minä käännähdin kuistilla ja hetken mietin, mitä teen, kun lapset ovat sisällä.
Palasin heti takaisin sisälle. Miestä ei näkynyt, mutta tappelun äänet takkahuoneessa kuuluivat taas."

"Tästä menin puhelimeen ja edelleen kuului takkahuoneesta hakkaamisääntä ja Jukan tuskan huutoa. Sellaista mäiskettä sieltä kuului."

"Taas mies lähti minua kohti ja juoksin taas kuistille asti ja palasin heti takaisin. Kuulin edelleen tätä hakkaamisen ääntä"

"En ole varma ensimmäisestä kerrasta kun kävin katsomassa takkahuoneessa, oliko Jukka seisaallaan vielä, mutta toisella kerralla Jukka makasi lattialla selällään. Kun mies oli Jukan kimpussa, minulla ei ole selvää muistikuvaa, mitä mies silloin teki. Minulla on hämärä kuva siitä, että mies olisi tehnyt hakkaavan liikkeen, mutta en ole varma, koska äänestä päätellen Jukkaa lyötiin veitsellä."

"Sen mäiskinnän aikana kysyin Axxxx:lta jotain."

Sinulta on kuulustelija kysynyt 30.09.2009 seuraavaa: "Pidätkö vielä uskottavana aiempaa kertomustasi ulkopuolisesta henkilöstä?"

Olet vastannut kuulustelijan kysymykseen seuraavasti:

"V: En pidä. Minun ja Jukan välinen riita on todennäköisesti jostain syystä riistäytynyt käsistä ja lopputulos on ollut se, että olen surmannut Jukan."

Krp:n lausunnossa hätäkeskuspuhelun äänitallenteessa nro RTL XXXX/XXXX todetaan, että asunnossa ei sinun, Jukan ja Axxxx:n lisäksi kuulu kenenkään ulkopuolisen ääniä.
Lisäksi poliisi on tehnyt rekonstruktion 25.11.2008 koskien mahdollisia ääniä (Kamppailun ääniä, kävelyä lasinpalasten päällä ym.) ja tuolloin on voitu todeta, että ulkopuolisten ääniä olisi pitänyt kuulua hätäkeskuspuhelimessa.

Miksi olet asianomistajakuulustelussa 06.12.2006 ja 09.12.2006 kertonut poliisille sellaista, joka ei pitänyt paikkaansa?

V: Minun korvissani se silloin kuulosti siltä, että joku olisi tehnyt Jukalle pahaa.

Kuulustelija: Pidätkö em. vastaustasi uskottavana?

V: Minusta se silloin kuulosti siltä, että joku olisi tehnyt Jukalle pahaa.

Kuulustelija: Eikö mielestäsi äänitutkimuksen, lastesi kertomusten ja sinun aikaisempien kertomusten välillä ole valtava ristiriita?

V: Mielestäni on.

Kuulustelija: Miten selität tämän?

V: Olen tapahtumahetkellä ollut varmasti jollakin tavoin sekaisin ja sen vuoksi kuvitellut, että joku ulkopuolinen on tekemässä Jukalle pahaa, vaikka tällaista ei sitten ole ollutkaan.

Kuulustelija: Olet asianomistajakuulustelussa 06.12.2006 kertonut seuraavaa:

"Minä en muista, mitä Axxxx vastasi. Kun oli hiljaista, lähdin katsomaan takkahuoneeseen olohuoneen kautta. Tällöin huone oli tyhjä. Lattialla oli lasinpalasia, joten kiersin kodinhoitohuoneen kautta ja kylpyhuoneen oven kautta katsoin takkahuoneeseen.
Näin Jukalla olevan silmät auki. Kosketin kylpyhuoneesta käsin Jukan olkapäätä ja se oli lämmin. Jukka näytti elottomalta. Palasin samaa reittiä takaisin toivossa, että ambulanssi tulee nopeasti. Menin ulko-ovelle odottamaan apua."

Poliisi on tehnyt asunnossa 25.11.2009 (po.2008!) rekonstruktion ja todennut, että pesuhuoneen oven raosta ei ole pystynyt kokeilemaan uhrin olkapäätä tai kättä ilman, että uhrin päälaesta ei olisi tarttunut verta oveen.

Rikospaikkavalokuvissa ei uhrin päästä ole jäänyt verijälkiä oveen.

Axxxx ei ole nähnyt, että olisit pesuhuoneen oven kautta käynyt katsomassa uhria.


Kuulustelija: Miksi olet aiemmissa kuulusteluissa kertonut päinvastaista, vaikka se ei ole todellisuudessa ollut mahdollista?

V: Tämä tuntuu todella oudolta. Minulla on kuitenkin edelleen se muistikuva, että olisin käynyt pesuhuoneen oven kautta katsomassa Jukkaa ja koskettanut häntä kädelläni. Toki on mahdollista, että muistan myös jostakin syystä väärin. En osaa antaa tähän mitään järkevää selitystä.

Kuulustelija: Kerro tarkemmin sinun ja Jukan välisestä kamppailusta 01.12.2006 yöllä.

V: Muistan, että olemme olleet keittiössä ja Jukka on pitänyt minusta kiinni. Olen ilmeisesti ollut lähdössä pois lasten kanssa ja Jukka on yrittänyt estää minua lähtemästä, kuten olen aiemmin kertonut. Muuta kamppailua en edelleenkään muista. En osaa sanoa tähän mitään syytä, miksi en muista.

Lisäksi muistan, että olemme olleet Jukan kanssa makuuhuoneessa ja Jukka on ollut pelottavan näköinen ja huutanut minulle, että nyt lopetat Annu. Kuten olen aikaisemmin kertonut, minulla on muistikuva, että Jukalla on ollut tuolloin veitsi kädessä.

Kuten olen jo muutamaan otteeseen kertonut aiemmissa kuulusteluissa, joko Jukka tai sitten minä, on ottanut keittiön alakaapin vetolaatikosta veitsen. Jos minä olen ottanut, niin olen ottanut sen siksi, että Jukka on ollut niin uhkaava minua kohtaan, että olen itseäni suojellakseni ottanut veitsen käteen. En kuitenkaan edelleenkään muista, että olisin lyönyt Jukkaa veitsellä tai Jukka minua.

Järkevästi ajatellen Jukan on tarvinnut lyödä minua ja mahdollisesti minä olen lyönyt Jukkaa, koska asunnossa ei poliisin tutkimusten ja lasteni mukaan ole ollut ketään muita. Tällöin ei jää muita vaihtoehtoja kuin että minä ja Jukka olemme toisiamme vahingoittaneet veitsellä.

Minun ja Jukan riita on alkanut kotiin tulon jälkeen eli jonkun verran puolenyön jälkeen. Minun ja Jukan riitelyllä sekä sillä, että muistaisin Jukan pidelleen kädessään veistä ja mahdollisesti veitsi on saattanut olla myös minun kädessä, on järkevästi ajatellen selkeä syy-yhteys siihen, että Jukka on kuollut tämän seurauksena väkivaltaisesti. Tätä vahvistaa poliisin teettämä äänitutkimus sekä omien lasteni kertomukset.

Jostain syystä tämä on pyyhkiytynyt mielestäni pois siten, että en pysty tällä hetkellä tätä asiaa palauttamaan mieleeni.

Kuulustelija: Löitkö sinä ensin Jukkaa veitsellä vai löikö Jukka sinua?

V: En muista muuta kuin sen, että minua on lyöty veitsellä rintaan.
En muista, että olisin iskenyt Jukkaa veitsellä.
Koska poliisin tutkimusten ja lasteni kertomusten mukaan asunnossa ei ole ollut muita kuin minä ja Jukka, on ainoa vaihtoehto se, että Jukka on mahdollisesti ensin lyönyt minua ja minä olen sen jälkeen puolustaakseni itseäni vahingoittanut Jukkaa.

Kuulustelija: Mikä sai sinut sinut niin hysteeriseen tilaan, että iskit Jukkaa veitsellä?

V: Meillä on ollut Jukan kanssa silloin yöllä riitaa ja ilmeisesti Jukka on ollut siinä määrin pelottava, että olen mahdollisesti ollut kauhuissani ja hysteerinen ja pelännyt Jukkaa. Olen ilmeisesti kokenut tai kuvitellut Jukan joksikin pahaksi ja sen vuoksi vahingoittanut häntä.

Kuulustelija: Oletko yrittänyt puolustaa itseäsi Jukan taholta tapahtuneelta hyökkäykseltä ja tässä tilanteessa iskenyt Jukkaa veitsellä?

V: Minulla ei ole mitään muistikuvaa tästä. Jos olen kokenut Jukan uhkaavaksi ja Jukka on jostakin syystä aikonut kohdistaa minuun väkivaltaa, olen saattanut puolustaa itseäni ja siinä tilanteessa olen saanut rintaani vamman Jukan taholta. Tämän jälkeen tilanne on saattanut riistäytyä käsistä. En pysty kuitenkaan varmaksi sanomaan mitään.

Kuulustelija: Tähtisentien asunnosta on taltioitu 01.12.2006 kymmeniä hiuksia, jotka on tutkittu Keskusrikospoliisin laboratoriossa ja niistä osa on irronnut väkivaltaa käyttäen.
Missä vaiheessa Jukka on ottanut sinua hiuksista kiinni sillä tavoin, että iso tuppo hiuksia on irronnut päästäsi?


V: En muista, että Jukka olisi tarttunut minua hiuksista kiinni.

Kuulustelija: Olet poissa puhelimesta 59 s ja tyttäresi Axxxx on tuon ajan puhelimessa ja kuulee, mitä makuuhuoneessa sanotaan. Tuon 59 s aikana isket Jukkaa kuolettavasti päähän. Mikä oli se väline, jolla löit häntä päähän?

V: En pysty varmuudella sanomaan tähän mitään. Olen 30.09.2009 kuulustelussa sanonut, että yksi mahdollinen väline on ollut vasara, joka on tekohetkellä ollut asunnossamme sisällä. Vasara on mahdollisesti ollut olohuoneessa olevan lipaston päällä ja tästä olen sen ottanut. Muuta mahdollista välinettä ei tule mieleeni.

Kuulustelija: Mitä teit välineelle lyönnin jälkeen?

V: En muista.

Kuulustelija: Mihin laitoit jalkineet, jotka sinulla oli jalassa ja joista jäi veriset jäljet makuuhuoneen lattialle ja olohuoneen puolelle?

V: En muista. Jos minulla on ollut jalkineet jalassa, niin pidän todennäköisenä, että ne ovat olleet Jukan jalkineet, jotka ovat jääneet Jukalta eteiseen tai tuulikaappiin, kun hän on myöhään illalla tullut kotiin. En muista, mitä olen jalkineille ennen poliisien paikalle tuloa tehnyt. En muista, että olisin pessyt tai muuten puhdistanut jalkineiden pohjia.

Kuulustelija: Jos kyseessä on ollut Jukan hyökkäys sinua kohtaan ja olet siinä tilanteessa yrittänyt puolustaa itseäsi, niin miksi olet yrittänyt peitellä tapahtunutta ja kertonut poliisille ja lapsille sellaista, joka ei pidä paikkaansa?

V: En osaa sanoa tähän mitään järkevää selitystä. Ilmeisesti olen ollut tapahtumahetkellä niin sekaisin, etten muista tapahtumista yhtään mitään. Samoin myös Jukan on tarvinnut olla hyvin sekaisin.

Luettu, annettu tarkastettavaksi ja hyväksytty Anneli Auer.

Kuulustelija TS
Kuulustelutodistaja XXX
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9108
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Olen tässä vähän yritellyt palautella mieliin vanhoja asioita. Olen havainnut olevani aika pitkäpiuhainen yksilö ja minun on vaikea ymmärtää, kuinka eläkkeellä oleva rikosylikonstaapeli A. M. on voinut olla Satakunnan käräjäoikeudessa 2010 todistamassa, että tekopaikalle jääneet veriset kengänjäljet sopivat Jukka Lahden hukassa olevien talvikenkien kokoon. Mistä tämä poliisi on voinut tietää, että veriset kengänjäljet sopivat Lahden kadoksissa olleisiin talvikenkiin, jos hän ei ole kyseisiä kenkiä ikinä nähnytkään?
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5032
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Hermione »

^Todella erikoinen todistus tosiaan, jos kenkiä ei ole ollut vertailuna.

Olisi myös erikoista ja itse asiassa mahdotontakin, että kengännumeron 41 omaava käyttäisi koon 44-45 kenkiä.

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9108
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Annelia on kuulusteltu rikoksesta epäiltynä 27.8.2009 päivää sen jälkeen, kun hänen vanhinta tytärtään oli kuulusteltu (tai puhuteltu) 26.8.2009 sairaana ollessaan ilman, että äidille olisi ilmoitettu tyttären noutamisesta kotoa etukäteen. Laitan tänne lainatun pätkän Annelille suoritetusta kuulustelusta, koska se auttaa ymmärtämään sitä analysointia, mitä jatkan Helsingin Sanomissa 29.9.2009 julkaistun artikkelin "Poliisi epäilee Ulvilassa surmatun miehen aviopuolisoa veriteosta" pohjalta "Anneli Auer medioissa"-viestiketjussa
( https://murha.info/rikosfoorumi/viewtop ... 8#p1245938 ):
...
Mitä tapahtui pe 01.12.2006 yöllä?

Heräsimme yöllä outoon meteliin. Ihmettelimme ensin sitä meteliä ja muistan itse tajunneeni, että lasinpalasia lentelee ilmassa.

Tajusin, että joku on tulossa sisälle. Jukka oli tuolloin jo noussut ylös ja oli muistaakseni tätä tunkeilijaa vastassa. Muistaakseni Jukka seisoi lähellä takaovea. Tajusin, että joku tuli sisälle ikkunasta ja että tämä tunkeilija olisi rynnännyt Jukan kimppuun. Muistaisin, että olin tuolloin vielä itse vuoteessa. Muistaakseni seisoin vuoteella.

Yritin mennä Jukan ja tämän tunkeilijan väliin, jolloin tunsin iskun rinnassani. Tajusin, että minua oli lyöty jollakin. Ryntäsin pois makuuhuoneesta ja juoksin eteisaulaan. Huusin lapsille, että menkää ulos täältä.

Muistan, että Axxxx oli omassa huoneessaan ylhäällä, muut lapset olivat vuoteissaan. Luulisin, että lapset heräsivät, mutta eivät kuitenkaan nousseet ylös vuoteista.

Menin keittiöön ja soitin siellä olevasta lankapuhelimesta hätäkeskukseen. En muista varmasti, oliko keittiössä valot päällä. Saattoi olla, ettei ollut, koska katuvalot valaisivat osittain keittiötä.

Hätäkeskuksessa käskettiin jossakin vaiheessa pitämään linjaa auki. Axxxx oli jossakin vaiheessa puhelimessa.

Muistaisin käyneeni makuuhuoneen oviaukolla yhteensä kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla tämä tunkeilija lähti tulemaan minua kohti uhkaavassa asennossa. En pysty sanomaan, oliko tunkeilijalla jokin astalo käsissään. Joka tapauksessa hän lähestyi minua uhkaavan näköisesti.

En muista, missä Jukka oli silloin, kun menin ensimmäisen kerran käymään makuuhuoneen oviaukolla. Samoin en muista, missä Jukka oli toisella kerralla, kun menin makuuhuoneen oviaukolle. Minulla on hämärä muistikuva, että jommallakummalla kerralla Jukka olisi maannut lattialla.

Minulla on sellainen mielikuva, että tunkeilija olisi saattanut olla hieman kyyryssä ja siitä noussut ja lähtenyt tulemaan minua kohden.

Tunkeilija ei missään vaiheessa puhunut minulle mitään. En myöskään kuullut tämän puhuvan Jukalle mitään.

Makuuhuoneesta kuului Jukan huutoa ja valitusta sekä kamppailun ääniä. Lisäksi kuului ääniä, jotka mielestäni olivat hakkaamisen ääniä. Minun on vaikea sanoa tarkalleen, millaisia ääniä makuuhuoneesta kuului, mutta mielestäni selvästi sellaisia kamppailun ääniä.

Silloin, kun olin puhelimessa, oli Axxxx suurimaan osan ajasta vieressäni. Välillä annoin puhelimen luurin Axxxx:lle ja käskin pitää luuria kädessä sillä välin, kun kävin katsomassa makuuhuoneessa.

Silloin, kun olin puhelimessa, Jukan äänet loppuivat. Muistaisin todenneeni tämän myös puhelimessa.

Muistaisin, että silloin, kun olin puhelimessa, hätäkeskuksesta kysyttiin minulta jotain, jonka vuoksi pyysin Axxxx:ää katsomaan jotakin. En muista tarkalleen, mitä pyysin katsomaan, mutta ilmeisesti joko sitä, että onko Jukka vielä hengissä tai oliko tunkeilija vielä paikalla. Tajusin kuitenkin, että Axxxxhan on vaarassa, mikäli menee makuuhuoneeseen. En muista, käskinkö Axxxx:n tulla pois makuuhuoneesta vai meninkö itse katsomaan.

En nähnyt kenenkään poistuvan asunnosta. Axxxx on kertonut, että on nähnyt jonkun poistuvan rikotusta ikkuna-aukosta. Axxxx kertoo nähneensä poistujan takaapäin. Axxxx kertoi muistaakseni, että sillä joka poistui, olisi ollut jonkinlainen huppari päässä.

Itse muistaisin tunkeilijan olleen kookas, vähintään 180 cm pitkä, vartaloltaan roteva ehkä hieman painavan oloinen, vatsakas, pyöreät kasvonpiirteet, leveähkö nenä, enemmän suuret kuin pienet silmät.

Tarkalleen en muista, oliko makuuhuoneessa tapahtuma-aikaan valot päällä. Luulisin, että oli, koska muuten en olisi pystynyt tekemään kyseisiä havaintoja tunkeilijasta.

Jossakin vaiheessa yritin mennä katsomaan Jukkaa olohuoneen kautta, mutta lattialla oli niin paljon lasinsirpaleita, että päätin mennä pesuhuoneen kautta. Avasin pesuhuoneen ja makuuhuoneen välistä ovea siten, että näin Jukan silmien olevan auki. Muistan koskeneeni Jukkaa kädelläni. En enää muista, mistä kohtaa häntä kosketin. Jukan pää oli kuitenkin hyvin lähellä em. ovea.

Oletko surmannut aviomiehesi Jukka Lahden 01.12.2006?

En tosiaankaan ole.

...
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9108
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Koska Ulvilan murhan yli 10 vuotta sitten eläköitynyt tutkinnanjohtaja on alkanut viime aikoina avautua aktiivisesti julkisuudessa, niin on syytä palautella mieliin, minkälaisilla kysymyksillä Annelia aikoinaan pommitettiin hänen tutkintaryhmänsä toimesta. Seuraavan kysymyspatteriston ja poliisin väitteiden läpikäyminen on myös tärkeää, jos haluaa pysyä kärryillä siinä analyysissä, jota käydään tällä hetkellä Ulvila-osion "Anneli Auer medioissa"-viestiketjussa:
KUULUSTELU
27.8.2009
Rikoksesta epäilty
Anneli Auer


Kerro itsestäsi, vanhemmistasi ja sisaruksistasi.

Kerro sinun ja Jukan suhteesta.

Kerro kyseisestä viikosta, jolloin murha tapahtui

Kerro tapahtumaa edeltävästä päivästä.

Mitä tapahtui pe 01.12.2006 yöllä?

Oletko surmannut aviomiehesi Jukka Lahden 01.12.2006?

Millaiset sinun ja Jukan keskinäiset välit olivat?

Olitko Jukalle mustasukkainen jostakin syystä?

Onko sinulla mielenterveysongelmia?

Kävitkö sinä ja lapset terapiassa Jukan surman jälkeen?

KUULUSTELU
19.9.2009, Turku Krp, klo 11:00
Anneli Auer
rikoksesta epäilty

K (Kysymys): Sinut on kuulusteltu asianomistajana Jukka Lahden murhaan. Haluatko uudistaa asianomistajana antamasi kuulustelukertomukset ja voidaanko ne liittää sekä käyttää tässä esitutkintapöytäkirjassa?

K: Mitä olet opiskellut, missä ja millä arvosanoilla olet läpäissyt tutkinnot?

K: Kerro suhteestasi X:een, tutustumisestasi Jukka Lahteen ja perheen perustamisesta Jukan kanssa?

K: Minkälainen Jukka oli sinulle, lapsille ja ulkopuolisille?

K: Minkälainen sinun ja Jukan suhde oli ja minkälainen seksielämä oli?

K: Saiko Jukka siemensyöksyn yhdynnän aikana?

K: Oliko teillä työnjako kotitöissä ja jos oli, niin minkälainen?

K: Kuinka usein siivositte Tähtisentiellä?

K: Milloin sinun ja Jukan makuuhuone oli viimeksi siivottu?

K: Koska sinun ja Jukan makuuhuoneessa olevan vuoteen petivaatteet oli viimeksi vaihdettu?

K: Olet kertonut aiemmissa kuulusteluissa, että harrastitte seksiä 1-2 kertaa viikossa ja että ette käyttäneet ehkäisyä. Krp:n laboratoriotutkimuksessa (lausunto nro ) lakanasta ei ole löytynyt jälkiä siemennesteestä tai muutenkaan yhdyntään viittaavista eritteistä.
Miten selitätte tämän?

K: Olitteko Jukan kanssa eroamassa syksyllä 2006?

K: Axxxx:n paras kaveri on kertonut, että Axxxx on sanonut hänelle syyskesällä 2006, että isä ja äiti eroavat? Miten kommentoit tätä?

K: Oliko Jukka vaihtamassa työpaikkaa?

K: Miksi Tähtisentien asunnossa oli olohuoneen lattialla kolme matkalaukkua?

K: Olitteko hakeneet asuntoa muualta?

K: Valitsitteko Jukan kanssa yhdessä Tähtisentien 54 talon?

K: Miten paljon olit naapureiden kanssa tekemisissä?

K: Poliisi on selvittänyt, että Jukka on syksyllä 2006 hakenut useita eri työpaikkoja. Miten kommentoit tätä?

K: Poliisi on löytänyt teidän kotitietokoneelta useita eri yhteydenottoja kiinteistövälittäjiin ympäri Suomen. Miten kommentoit tätä?

K: Olit päivät kotona ja kuitenkin asuntonne oli melko sekainen. Etkö jaksanut siivota vai oliko tähän joku muu syy?

K: Millainen tai millaiset pakastimet teillä oli käytössä Tähtisentiellä asunnossa?

K: Missä ne asunnossanne sijaitsivat?

K: Millaisia työkaluja teillä oli Tähtisentiellä?

K: Toitko kaikki Tähtisentien työkalut mukanasi Turkuun?

K: Onko kuvassa oleva veitsi Tähtisentieltä? Kuulusteltavalle näytetään Tähtisentie 54 takkahuoneen lattialta poliisin taltioimaa fileerausveistä.

K: Oliko teillä vastaavanlaisia veitsiä, kun em. kuvassa oleva veitsi?

K: Kerro omista ystävistäsi sekä onko sinulla nk. hyviä ystäviä?

K: Oletko heihin säännöllisesti yhteydessä?

K: Kerro Jukan surmaajan tarkat tuntomerkit?

K: Miten edellä mainittu henkilö tuli sisään makuuhuoneen oven rikotusta lasiaukosta?

K: Miten kauan ajallisesti meteli eli ikkunan rikkominen kesti?

K: Miten mies (rikotusta ikkunasta makuuhuoneeseen tullut mies) mielestäsi liikkui makuuhuoneessa.

K: Olet kertonut, että kun menit katsomaan Jukkaa makuuhuoneeseen kaksi eri kertaa niin molemmilla kerroilla Jukan surmaaja tuli sinua kohden. Miten hän tarkalleen ottaen tuli sinua kohden?

K: Milloin näit Axxxx:n ensimmäisen kerran ja missä Axxxx tuolloin oli?

K: Puhuitko sinä tai Jukka Axxxx:lle jotain?

K: Missä lankapuhelin tarkalleen sijaitsi?

K: Paljonko lankapuhelimen luota oli matkaa teidän makuuhuoneeseen, jossa Jukka ja mainitsemasi tekijä olivat?

K: Onko lankapuhelimen luota näköyhteys makuuhuoneesta ulos johtavalle oviaukolle?

K: Missä muut lapset tuolloin olivat, kun mies tunkeutui taloon sisään?

K: Miksi et vienyt lapsia ulos talosta, jos tekijä on tätä ennen iskenyt sinua veitsellä rintaan ja on sen jälkeen alkanut surmaamaan miestäsi?

K: Etkö pelännyt, että hän voisi surmata sinut ja lapset?

KUULUSTELU
20.9.2009
Rikoksesta epäilty
Anneli Auer

K (Kysymys): Onko teillä kysyttävää oikeuksienne osalta?

K: Katsotko syyllistyneesi nyt tutkittavassa asiassa rikokseen?

K: Sinulta on eilisessä kuulustelussa kysytty, miksi et vienyt lapsia ulos, vaikka talossa oli kertomasi mukaan miehesi surmaaja paikalla.

Psykologien ja psykiatrien mukaan käyttäytymisesi on ollut selvästi poikkeavaa kyseisessä tilanteessa. Miten kommentoit tätä?

K: Olet kertonut, tekijä lähti kaksi eri kertaa sinua kohden uhkaavan näköisenä? Mitä tarkoitat sanoilla ”uhkaavan näköisenä”?

K: Miten pitkälle menit makuuhuoneeseen molemmilla kerroilla?

K: Oliko makuuhuoneen kattovalo kytkettynä päälle tapahtumahetkellä?

K: Oliko keittiössä, olohuoneessa tai eteistilassa valot päällä?

K: Jos ei ollut valoja kytkettynä päälle keittiössä, miten näit valita puhelimesta numeron hätäkeskukseen?

Merkitään: Sinua on kuulusteltu 06.12.2006, jolloin olet kertonut tekijän tuntomerkeistä seuraavaa:

Hän oli isokokoinen, vähintään 180 sm, mahdollisesti jopa yli 190 sm. Hän oli pukeutunut rosvonnäköiseksi eli hänellä oli yksiväriset tummat vaatteet. Kasvoista näkyi keskiosa eli kasvoja ei näkynyt kokonaan, Hiuksia ei näkynyt lainkaan.
Suusta minulla ei ole mitään erityistä muistikuvaa. Hän oli aika tavallisen näköinen. Silmät olivat enemmän suurikokoiset kuin pienet ja ne olivat enemmän erillään toisistaan kuin lähellä, mutta ei kuitenkaan silmiin pistävästi.
Nenä oli mielestäni pyöreähkö normaalin kokoinen. Tarkoitan, että ei mitään terävä. Kuitenkin oli normaalin näköinen nenä eli tavallinen.
Miehen kulmakarvat eivät olleet voimakkaan väriset, ne olivat suorat ja laskeutuivat kauempaa alaspäin.
En nähnyt kasvoja hyvin ja vain osan niistä.

Hän vaikutti, että ei ihan nuori ollut eli yli 30 vuotta, saattoi olla jopa 50 vuotta.

Hän oli painavan näköinen isokokoinen, mutta ei ylipainoinen. Lievästi pikkuisen pullea, vähän vatsakas ennemmin kuin atleettisen näköinen.

Oletko edelleen samaa mieltä tekijän tuntomerkeistä kuin olet ollut aiemmissakin kuulusteluissa ja sairaalassa tehdyssä videopuhuttelussa?

K: Miten tekijä tunkeutui rikotun ikkunan kautta makuuhuoneeseen?

K: Poliisi on tehnyt rekonstruktion tapahtumapaikalla 25.11.2008. Sen mukaan on mahdoton tehdä tekijästä tarkkoja havaintoja makuuhuoneen valaistuksessa. Miten kommentoit tätä?

K: Missä vaiheessa olet ottanut puhelun hätäkeskukseen?

K: Missä Axxxx silloin oli, kun aloitit puhelun hätäkeskukseen?

K: Jos et tiennyt, Missä Axxxx oli tuolloin niin, etkö ollut huolissasi hänestä?

K: Miksi et mennyt herättämään naapureita ja pyytänyt heitä soittamaan hätäkeskukseen?

K: Miksi et tosissasi yrittänyt auttaa Jukkaa esim. lyömällä jollakin välineellä esimerkiksi makuuhuoneessa olleilla puuklapeilla?

K: Olisiko Teillä keittiössä ollut jotain sellaista lyöntivälinettä, jolla olisit voinut tekijää lyödä?

K: Kerrotko vaatetuksestasi, mitä Sinulla oli päällä tapahtuma-aikaan?

K: Pidätkö kertomustasi uskottavana siltä osin, että tekijä olisi kesken miehesi surmaamisen kuullut, kun menit makuuhuoneen oviaukolle ja rynnännyt joka kerta perääsi ja varsinkin, kun kävelet paljain jaloin talon puulattialla?

K: Pidätkö kertomustasi uskottavana siltä osin, että tekijä olisi kesken miehesi surmaamisen kuullut, kun menit makuuhuoneen oviaukolle, rynnännyt perääsi ja kääntynyt oviaukolla ja lopettanut takaa-ajon siihen?

K: Olet kertonut, että lähtiessäsi juoksemaan makuuhuoneen ovelta tekijää pakoon, juoksit jommallakummalla kerralla ulos saakka. Onko näin?

K: Onko mielestäsi normaalia, että äiti jättää kyseisessä tilanteessa pienet lapset sisälle miehensä murhaajan kanssa ja pakenee itse ulos?

K: Olet kertonut aiemmissa kuulusteluissa huutaneesi lapsille, että lähtekää ulos, talossa on tappaja. Pitääkö tämä paikkansa?

K: Axxxx kuitenkin kertoo, ettei ole kuullut tällaista, vaikka on ollut tapahtuma-aikaan hereillä. Miten kommentoit tätä?

K: Onko niin, että et ole tällaista varoitusta lapsille huutanutkaan?

K: Puhelu hätäkeskukseen 01.12.2006 yöllä on kestänyt nauhoituksen mukaan 4 min 20 s. Oletko sitä mieltä, että tekijä on kuullut sinun ja Axxxx:n puheet hätäkeskukseen?

K: Tekijä on ollut puhelun aikana kertomasi mukaan makuuhuoneessa miehesi kimpussa. matkaa puhelimesta makuuhuoneeseen kertomasi mukaan on n. 6-7 m. Etkö pidä ihmeellisenä sitä, että tekijä ei ole rynnännyt sinun tai Axxxx:n kimppuun, kun olette olleet yhteydessä hätäkeskukseen. Miten kommentoit tätä?

K: Miksi surmasit miehesi?

K: Oliko Sinulla taikka Jukalla aamu/kylpytakkia Tähtisentien talossa?

K: Olivatko edellä kertomasi kylpytakit teillä päällä illan/yön aikana 01.12.2006?

K: Kävikö Jukka sinuun käsiksi 01.12.2006 yöllä?

K: Oliko sinun ja Jukan välillä 01.12.2006 yöllä kovaäänistä huutamista/keskustelua?

K: Olitko jo pitkään suunnitellut miehesi surmaamista vai karkasiko tilanne molempien käsistä kovan riidan päätteeksi?

KUULUSTELU
21.9.2009
Rikoksesta epäilty
Anneli Auer

K (Kysymys): Onko teillä kysyttävää oikeuksienne osalta?

K: Katsotko syyllistyneesi nyt tutkittavassa asiassa rikokseen?

Merkitään: Sinua on eilen 19.09.2009 ja 20.9.2009 kuulusteltu rikoksesta epäiltynä Jukka Lahden murhaan. Onko se oikein merkitty ja onko Sinulla siihen jotain lisättävää?

K: Riitelitkö 30.11. - 01.12. 2006 illalla taikka yöllä Jukka Lahden kanssa?

K: Oliko sinulla ja Jukka Lahdella kovaäänistä keskustelua keskenään yöllä 30.11 - 01.12.2006?

K: Mihin aikaan menitte nukkumaan 30.11. - 01.12.2006?

K: Mitenkä Jukka oli pukeutunut mennessään nukkumaan yöllä 30.11. - 01.12.2006?

K: Mihin aikaan lapset menivät nukkumaan ja missä he nukkuivat?

K: Minkälainen valaistus omakotitaloon jäi sisään, kun nukkumaan menitte ja kuka sammutti valot?

K: Milloin näin Axxxx:n yöllä ensimmäisen kerran ja missä?

Merkitään: Seuraavana on suoria lainauksia tyttäresi Axxxx:n puhuttelusta,joka on suoritetu X:n tiloissa 27.08.2009.

" Joo mää menin illalla nukkumaan ja sit mää heräsin siihen ku kulu jotain tosi kovaa räiskintää ja mää luulin et siel oli joku ukkonen tai jotain ja niin luuli muutkin ja tota ja yritin saada unta mut sit se vaan koveni ja mä menin kysymään äidilt ja iskältä et mikä se on sit ne sanova et se on ukkonen ja sit ja tota mä menin pois siit mää tulin koht hetken päästä takasin sit se oli jotenkin se takaovi"

K: Miten kommentoit?

K: Miksi olette sanoneet, että räminä on ukkonen?

K: Olet aikaisemmin kertonut, että heräsit ja sitten alkoi lasinpalasia lentämään? Miksi ette kertoneet Axxxx:lle havainnosta?

Merkitään: Seuraavassa on suoria lainauksia tyttäresi Axxxx:n puhuttelusra, joka on suoritettu X:n tiloissa 27.8.2009.

" Joo,sit sen jälkeen tota mää kattosin siel ei näkyny viel mitää iskä oli noussu sängystä se oli sängyn vieressä ja äiti lepäs tai oli sillee peitto täs VETÄÄ KÄSILLÄ "PEITTOA" RINNAN KORKEUDELLA YLÖSPÄIN ja sit se katteli et mitä ihmet ja sit tota ne sano et mee takas sänkyy mä en oo ihan varma sanoik mää en muista ja sit tota menein mää tulin taas takas mut sit"

K: Miten kommentoit?

K: Miksi sanoitte Axxxx:lle, että mee takas sänkyyn?

K: Onko sinusta normaalia käytöstä vanhemmilta, että talon ikkunaa rikotaan ulkopuolelta keskellä yötä, lapsi tulee sillä hetkellä ovelle ja hänet käsketään nukkumaan?

Merkitään: Seuraavana on suoria lainauksia tyttäresi Axxxx:n puhuttelusta, joka on suoritettu X:n tiloissa 17.08.2009

" Mä menin tohon rajaan
K: Siihen rajalle
A: .....
K: Elikkä se raja kuvaa sitä olohuoneen ja takkahuoneen välistä lattiaa. Miks sää pysähdyit siin?
A: No, iskä ja äiti mitä mä sanoiks mä äh mää en muista sanoik mää täsä siin ko me ekal kertaa täst juteltii et oliko iskä jo sillo noussu toho mä en mää unohdi se just äske
K: Nii mut mitä sä muistat nyt
A: Ni ... iskä ja äiti oli kai siin ja siin ei näkyny mitää ihmeellist

K: Miten kommentoit?

K: Miksi Axxxx oli halunnut tulla häiritsemään teitä ja Axxxx sanoo, että siitä näkyi ihan hyvin?

K: Miksi Axxxx ei nähnyt makuuhuoneessa mitään ihmeellistä?

Tutkimustulos:

2) Puhelun ( näyte 26 ) taustalta ei ei kuulu ulkopuolisen ääniä
( puhetta, kamppailua uhrin kanssa, lasin päällä kävelyä, poistumista jne )

K: Miten kommentoit?

K: Miten selität sen, että Sinun ollessa puhelimessa ei kuulu mitään kamppailun ääniä, ainoastaan Jukan valitusta?

K: Miten selität sen, että olet kertonut tappajan lähteneen hyökkäävässä asennossa Sinua kohden ja lopettaneen seuraamisen makuuhuoneen ovella.

3) Puhelun ( näyte 26 ) taustalta ei kuulu kamppailun ääniä, uhrin valitusäänet kuulostavat enemmänkin siltä, että hän yrittää liikkua ja valittavat äänet johtuvat uhrilla olleiden vammojen aiheuttamasta kivusta.

K: Miten kommentoit?

4) Puhelun ( Näyte 26 ) taustalta kuuluu kahteen eri otteeseen juoksuaskelia, mutta vain yhdet askeleet. Askeleet kuulostavat siltä, että ne on tuotettu lähellä puhelinta niin, että ne tulevat ensin lähemmäs ja loittonevat sitten.

K: Miten kommentoit?

KUULUSTELU
23.9.2009
Rikoksesta epäilty
Anneli Auer


Merkitään: Kuultavalle esitetään Keskusrikospoliisin lausunto nro RTLxxxxx/xx/xx CD-levystä, johon on taltioitu Anneli Auerin 01.12.2006 soittama hätäpuhelu ja josta ilmenee seuraavaa:

Tutkimustulos:

2) Puhelun ( näyte 26 ) taustalta ei kuulu ulkopuolisen ääniä ( puhetta, kamppailua uhrin kanssa, lasin päällä kävelyä, poistumista ikkunasta jne.)

K: Miten kommentoit?

K: Miten selität sen, että Sinun ollessa puhelimessa ei kuulu mitään kamppailun ääniä, ainoastaan Jukan valitusta?

K: Aikaisemmissa kuulusteluissa olet kertonut, että makuuhuoneesta kuului "hakkaamisen mäiskettä". Jos puhutaan hakkaamisen mäiskeestä, eikö se silloin tarkoita voimakkaita ääniä, jotka ovat selvästi peräisin lyönneistä?

K: Krp:n lausunnon mukaan makuuhuoneesta ei nimenomaan kuulu kamppailun tai tappelun ääniä. Edellä kuitenkin väität toisin. Eikö nämä asiat ole mielestäsi ristiriidassa keskenään?

K: Miten selität sen, että olet kertonut tappajan lähteneen hyökkäävässä asennossa Sinua kohden ja lopettaneen seuraamisen makuuhuoneen ovella. Miksi hänen aiheuttamiaan ääniä ei kuulu?

K: Johtuuko em. vastauksesi siitä, ettei mitään ulkopuolista tappajaa ole ollut asunnossa hätäkeskustelun aikana?

K: Onko mahdollisesti kyseessä ollut sinun toinen persoona?

3) Puhelun ( Näyte 26 ) taustalla ei kuulu kamppailun ääniä, uhrin valitusäänet kuulostavat enemmänkin siltä, että hän yrittää liikkua ja valittavat äänet johtuvat uhrilla olleiden vammojen aiheuttamasta kivusta

K: Miten kommentoit?

4) Puhelun (Näyte 26 ) taustalta kuuluu kahteen eri otteeseen juoksuaskeleita, mutta vain yhdet askeleet. Askeleet kuulostavat siltä, että ne on tuotettu lähellä puhelinta niin, että ne tulevat ensin lähemmäs ja loittonevat sitten.

K: Etkö muista, onko sinulla ollut ko. hetkellä jalkineet jalassa?

K: Olet asunut Tähtisentien asunnossa neljä vuotta. Nyt olet ollut poissa sieltä hieman vajaa kolme vuotta. Olit Tähtisentiellä kotiäitinä eli kotona joka päivä. Eikö tunnu oudolta, että et muista, missä säilytitte jalkineita.

K: Poliisin 25.11.2008 tekemän rekonstruktion (näyte 27 ) ja näytteen (26) vertailu:

- lasin päällä kävely/juoksuäänet puuttuvat näytteeltä 26

Miten kommentoit tätä?

K: Poliisin 25.11.2008 tekemän rekonstruktion (näyte 27) ja näytteen (26) vertailu:

- juoksuaskeleita vain yhdet näytteellä 26, askeleet vastaavat voimakkuudeltaan eniten rekonstruktiossa kengät jalassa tallennettuihin ääniin.

Miten kommentoit tätä?

K: Poliisin 25.11.2008 tekemän rekonstruktion (näyte 27) ja näytteen (26) vertailu:

- kamppailun äänet taustalla puuttuvat näytteellä 26

Miten kommentoit tätä?

K: Poliisin 25.11.2008 tekemän rekonstruktion (näyte 27) ja näytteen (26) vertailu:

- mahdollisen ulkopuolisen henkilön poistuminen takkahuoneen oven ikkunasta ja siitä aiheutuvat äänet puhelun 26 aikana puuttuu (rikkoutuneen lasin päälle astuminen ja ikkunasta ulos hyppääminen)

Miten kommentoit tätä?

K: Poliisin 25.11.2008 tekemän rekonstruktion (näyte 27) ja näytteen (26) vertailu:

- mahdollisen ulkopuolisen henkilön puhetta tai mitään muutakaan ääntelyä ei ole kuultavissa näytteellä 26

Miten kommentoit tätä?

5) Näytteen 26 kohdassa 02:03 on päällekkäispuhetta (uhri ja Anneli). Uhrin ääntely on tässä vaiheessa erittäin epäselvää, vain l- ja a-äänteitä kuuluu. Anneli sanoo jonkin 2-tavuisen sanan, jonka alkuosasta ei saa selvää. Loppuosassa on todennäköisesti äänteet ( u ) - o - l - e.

K: Miten kommentoit?

K: Nyt kun olemme käyneet Krp:n laboratorion lausunnon läpi seikkaperäisesti, oletko vielä varma, että et ole surmannut Jukka Lahtea? Minkälainen olo sinulla nyt on? Mitä ajatuksia sinulle tulee nyt mieleen kyseisestä lausunnosta?

K: Oletko täysin varma, että et ole surmannut miestäsi Jukka Lahtea 01.12.2006?

KUULUSTELU
24.9.2009
Rikoksesta epäilty
Anneli Auer


Kuulustelija: Olemme eilen käyneet seikkaperäisesti läpi Krp:n laboratorion lausuntoa nro RTL XXXXX/XX/XX hätäkeskuspuhelun äänitallenteesta sekä poliisin 25.11.2008 tekemästä rekonstruktiosta entisessä asunnossasi Tähtisentien 54, Vanha-Ulvila.

K: Lausunnon mukaan äänitallenteelta ei kuulu ulkopuolisten ääniä (puhetta, kamppailua uhrin kanssa, lasin päällä kävelyä, poistumista ikkunasta jne.)
Mitä Sinulla on tähän sanottavaa?

K: Olet aikaisemmassa kuulustelussa maininnut, että silloin, kun olit puhelimessa ja puhuit hätäkeskukseen, kuulit makuuhuoneesta kamppailun ääniä, tappelun ääniä, hakkaamisen ääniä ja olet käyttänyt toistuvasti sanoja "sellaista mäiskettä". Olet kertonut, että äänet kuuluivat selvästi talon eteiseen ja tuulikaappiin asti. Tyttäresi Axxxx ja poikasi Axxxx kertovat puhutteluissa, etteivät he ole puhelun aikana tai ennen puhelua kuulleet kuin sinun ja miehesi Jukan äänet. Krp:n lausunnon mukaan myös ulkopuolisia ääniä ei kuulu.
Miten selität tämän?

K: Krp:n lausunnon mukaan äänitallenteelta kuuluvat vain yhdet askelten äänet. Olet kuitenkin aikaisemmissa kuulusteluissa ja videokuulustelussa 01.12.2006 sanonut, että tappaja lähti kaksi eri kertaa uhkaavan näköisenä sinua kohden, kun oli havainnut sinut makuuhuoneen oviaukolla.
Miksi mielestäsi äänitallenteella ei kuulu ulkopuolisen henkilön askelten ääniä?

K: Poliisi on tehnyt rekonstruktion tapahtumapaikalla 25.11.2008. Alkuperäistä äänitallennetta on vertailtu poliisin tekemiin äänitutkimuksiin tapahtumapaikalla. Krp:n lausunnon mukaan sinun askeltesi äänet muistuttavat eniten rekonstruktiossa olevia askelten ääniä, jotka on tehty kengät jalassa.
Olet kuitenkin kertonut olleesi avojaloin.
Miten selität tämän?

K: Miten selität, ettei alkuperäisellä ääninauhalla kuulu mahdollisen tappajan poistumisääniä makuuhuoneen rikotusta ikkuna-aukosta? Poliisin 25.11.2008 tekemässä rekonstruktiossa, kun astuttiin jalkineella oviaukon rikkoutuneen lasin päälle, tästä kuului selvä ääni.

K: Ääninäytteen 02:03 kohdassa on päällekkäispuhetta sinun ja Jukan välillä. Sinä sanot tässä kohtaa kaksitavuisen sanan, jonka loppuosan äänteet ovat todennäköisimmin (u)-o-l-e. Tämä sana tulee kohdassa, jossa olet 59 s pois puhelimesta ja jona aikana Jukka surmataan.

Miten selität tämän?

K: Onko sinun ja Jukan välillä ollut to 30.11.2006 ja 01.12.2006 yöllä riitaa ja jos on, niin mistä se on johtunut?

K: Miten Jukka kohteli sinua?

K: Miten Jukka kohteli lapsia?

K: Pidätkö mahdollisena, että edellä mainitsemasi riita sinun ja Jukan välillä ja lisäksi Axxxx:n huono kohtelu Jukan taholta, olisi riistäytynyt käsistä ja olisi johtanut siihen, että olet surmannut Jukan.

Merkitään, että asianajaja JM:lle kerrottiin, että hän voi tässä kohtaa esittää kysymyksiä.

M kysyy Anneli Auerilta, onko tämä hakeutunut tai hakeutumassa johonkin terapiaan tai kriisiapuun?

K: Mikä oli Jukan käyttämän kengän koko?

K: Mitä Jukka sanoi Axxxx:lle, kun hän tuli huoneestaan silloin, kun sinä ja Jukka riitelitte?

KUULUSTELU
26.9.2009
Rikoksesta epäilty
Anneli Auer
Satakunnan poliisilaitos
Porin pääpoliisiasema

K: Kerro siitä eteenpäin, kun miehesi Jukka Lahti on tullut kotiin to 30.11.2006 myöhään illalla.

K: Sinulle on aikaisemmin kuulustelussa esitetty kysymyksiä, jotka on suoraan lainattu Krp:n lausunnosta nro RTL XXXX/XX/XX. Lausunnossa on maininta, ettei hätäkeskuspuhelun äänitallenteella kuulu ulkopuolisen henkilön ääniä. Tällä tarkoitetaan mm. ulkopuolisen puhetta, askelten ääntä, kamppailun ääniä, hakkaamisen ääniä, poistumisääniä rikotun lasiaukon kautta.
Tyttäresi Axxxx: ja poikasi Axxxx eivät myöskään ole kuulleet tapahtuma-aikaan ulkopuolisten ääniä.
Onko näin, ettei asunnossa ole ollut puhelun aikana tai ennen sitä ketään ulkopuolista?

K: Ääninäytteen 02:03 kohdassa on päällekkäispuhetta sinun ja Jukan välillä. Sinä sanot tässä kohtaa kaksitavuisen sanan, jonka loppuosan äänteet ovat todennäköisimmin (u)-o-l-e. Tämä sana tulee kohdassa, jossa olet 59 s pois puhelimesta ja jona aikana Jukka surmataan.
Krp:n lausunnon mukaan makuuhuoneesta ei kuulu kenenkään ulkopuolisen ääniä. Itse olet tuolloin Jukan kanssa makuuhuoneessa. Talossa ei lastesi ja äänitallenteen mukaan ole ketään muita.
Pidätkö näiden faktojen perusteella todennäköisenä, että olet surmannut Jukka Lahden?

Merkitään, että tämä kuulustelu otetaan vielä videolle, jossa samat kysymykset esitetään kuulusteltavalle.

KUULUSTELU
27.9.2009
Rikoksesta epäilty
Anneli Auer
Satakunnan poliisilaitos
Porin pääpoliisiasema


K: Olet eilen tehdyssä kuulustelussa kertonut, että sinulle on palautunut mieleen muistikuvia sinun ja Jukan välisestä riidasta 01.12.2006. Kerro vielä uudelleen tästä tarkemmin.

K: Olet aiemmin kertonut, että Jukka vähätteli sinun tekemisiäsi. Kerro tästä tarkemmin.

K: Olet aiemmin kertonut puhuttelussa kuulustelijalle riidasta isäsi kanssa alkuvuodesta 2007. Kerro tästä tarkemmin.

K: Olet kertonut kuulustelijalle, että surmaviikolla istuit jonain päivänä tuolissa ja sinun mieleesi tuli pelottavia ajatuksia. Mitä tarkoitat tällä?

K: Olitko juonut alkoholia tai ottanut jotain lääkkeitä to 30.11.2006?

K: Oletko tietoinen siitä, että tyttäresi Axxxx on ollut tapahtuma-aikaan hereillä ja kuullut ja osittain myös nähnyt sinun ja Jukan riitelyn ja kovaäänisen huutamisen. Lisäksi Axxxx on ollut puhelimessa silloin, kun olet ollut Jukan kanssa kahdestaan teidän makuuhuoneessa ja tuona aikana lausut kaksitavuisen sanan (u)-o-l-e. Jukka kuolee tuona aikana ja Axxxx on tietoinen tästä asiasta. Mitä ajatuksia tämä herättää sinussa pienen lapsen äitinä Axxxx:n näkökulmasta katsottuna?
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5032
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Hermione »

^On kyllä aivan käsittämätön kysymyspatteristo todella henkilökohtaisine kysymyksineen.

Miksi on kyselty jopa seksielämästä?

Porukan petturi
Hetty Wainthropp
Viestit: 487
Liittynyt: Pe Marras 05, 2021 11:59 am

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Porukan petturi »

Totta ihmeessä pitää kysellä myös seksielämä kuuluu asiaan, olisi ihmeellistä jos ei kysyttäisi.
Vasikoin kaiken sekä kaikki

teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja teppo »

Hermione kirjoitti:
Ke Joulu 15, 2021 1:34 pm
^On kyllä aivan käsittämätön kysymyspatteristo todella henkilökohtaisine kysymyksineen.
Jostain syystä tässä ei ole vastauksia ollenkaan. Osa kysymyksistä on selvästi jatkoa niille.
Mitä sinä muuten olisit epäillyltä kysynyt?
Hermione kirjoitti:
Ke Joulu 15, 2021 1:34 pm
Miksi on kyselty jopa seksielämästä?
Kuulustelija arvioi, että kuulusteltavan aiempi kuvaus on ristiriidassa tekniikan havaintojen kanssa. Tähän tuli varmaan järkevä selitys, mutta vastaus nyt puuttuu.

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5032
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Hermione »

teppo kirjoitti:
Ke Joulu 15, 2021 4:20 pm
Hermione kirjoitti:
Ke Joulu 15, 2021 1:34 pm
Miksi on kyselty jopa seksielämästä?
Kuulustelija arvioi, että kuulusteltavan aiempi kuvaus on ristiriidassa tekniikan havaintojen kanssa. Tähän tuli varmaan järkevä selitys, mutta vastaus nyt puuttuu.
Muistaakseni siemennestettä etsittiin uhrin tyynyliinasta, sitä löytämättä. Tiedä sitten voiko tällaisesta teknisen tutkinnan havainnosta tehdä jotain erityistä päätelmää seksielämästä...

Ylipäänsä, kun teknisiä evidenssejä on paljonkin ulkopuolisesta tekijästä (jäljet, verijäljet, äänet häkenauhalla ainakin siinä versiossa joka on youtubessa, murhaväline jota ei löytynyt tekopaikalta jne), niin kysely pariskunnan seksielämästä on lähinnä yksityisyyden loukkaamista.

teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja teppo »

Hermione kirjoitti:
Ke Joulu 15, 2021 4:33 pm
teppo kirjoitti:
Ke Joulu 15, 2021 4:20 pm
Hermione kirjoitti:
Ke Joulu 15, 2021 1:34 pm
Miksi on kyselty jopa seksielämästä?
Kuulustelija arvioi, että kuulusteltavan aiempi kuvaus on ristiriidassa tekniikan havaintojen kanssa. Tähän tuli varmaan järkevä selitys, mutta vastaus nyt puuttuu.
Muistaakseni siemennestettä etsittiin uhrin tyynyliinasta, sitä löytämättä.
Ei tarvitse olla muistin varassa. Edellä listatuista kysymyksistä selviää, että lakanasta haettiin.
Hermione kirjoitti:
Ke Joulu 15, 2021 4:33 pm
Tiedä sitten voiko tällaisesta teknisen tutkinnan havainnosta tehdä jotain erityistä päätelmää seksielämästä...
Varmaan sen takia kannatti erikseen kysyä, miksi aiempi kertomus puolisoiden väleistä äkkiseltään näyttää olevan ristiriidassa havaintojen kanssa. Varmaan siihen saatiin hyvä vastaus.
Hermione kirjoitti:
Ke Joulu 15, 2021 4:33 pm
Ylipäänsä, kun teknisiä evidenssejä on paljonkin ulkopuolisesta tekijästä (jäljet, verijäljet, äänet häkenauhalla ainakin siinä versiossa joka on youtubessa, murhaväline jota ei löytynyt tekopaikalta jne), niin kysely pariskunnan seksielämästä on lähinnä yksityisyyden loukkaamista.
Henkilön epäiltiin syyllistyneen puolisoonsa kohdistuneeseen henkirikokseen.

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5032
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Tyypillisessä puolisoon kohdistuneessa henkirikoksessa on päihteet hyvin vahvasti mukana kuvioissa, riippumatta siitä onko uhri nainen vai mies.

Tässä tapauksessa merkkejä päihteistä ei ollut kummallakaan. Uhrissa oli runsaasti ns. torjuntavammoja, toisella ainoa vamma oli rintakudoksen läpi keuhkoon osunut pistovamma. Lesken kertomus tapahtumien kulusta on looginen ja vastaa myös teknisiä evidenssejä - Kyllä, tapahtuma itsessään on omituinen että tuntematon ulkopuolinen henkilö tulee keskellä yötä ikkunasta läpi puukottamaan fileerausveitsellä, mutta yölliset hyökkäykset toisten koteihin eivät ole tavattomia. Niitä on sattunut useita myös tämän Ulvilan murhan jälkeenkin, mutta useinmiten tunkeutuja ei onnistu saamaan ketään hengiltä ja nämä on yleensä jopa saatu kiinni.

Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Hermione kirjoitti:
Ke Joulu 15, 2021 5:41 pm
Tyypillisessä puolisoon kohdistuneessa henkirikoksessa on päihteet hyvin vahvasti mukana kuvioissa, riippumatta siitä onko uhri nainen vai mies.

Tässä tapauksessa merkkejä päihteistä ei ollut kummallakaan. Uhrissa oli runsaasti ns. torjuntavammoja, toisella ainoa vamma oli rintakudoksen läpi keuhkoon osunut pistovamma. Lesken kertomus tapahtumien kulusta on looginen ja vastaa myös teknisiä evidenssejä - Kyllä, tapahtuma itsessään on omituinen että tuntematon ulkopuolinen henkilö tulee keskellä yötä ikkunasta läpi puukottamaan fileerausveitsellä, mutta yölliset hyökkäykset toisten koteihin eivät ole tavattomia. Niitä on sattunut useita myös tämän Ulvilan murhan jälkeenkin, mutta useinmiten tunkeutuja ei onnistu saamaan ketään hengiltä ja nämä on yleensä jopa saatu kiinni.
Aivan. Varsinkin "hitaan sisääntulon" kuvaus on todella uskottava. Samoin kuin se että kun vanhin tytär ei takkahuoneen ovella käydessään nähnyt huppista ja tämä johtui siitä että huppis oli piilossa takan takana. Eli tällainen häveliäs murhaaja. Mahdollisesti aloittelija jolla on vasta-alkajan jännitystä ja ramppikuumetta.

Vastaa Viestiin