Palautetta poliisin toiminnasta

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
canis lupus
Javier Pena
Viestit: 1880
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2020 11:35 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

Hermione kirjoitti:
Ti Touko 24, 2022 2:39 pm
Siirrän tämän viestin tähän keskusteluun.
Pieni liekki kirjoitti:
Ma Touko 23, 2022 11:54 pm
En oikein muistanutkaan, miten informatiivinen julkaisu Tampereen yliopiston tutkimus oli. Lehtikirjoitusten lähteenä on ollut mm. oheinen poliisin tiedote, jota on analysoitu tarkemmin Tampereen yliopiston julkaisussa "Syylliseksi kirjoitettu":
Omat kommentit sinisellä:
Poliisin tiedote:
Ulvilan murha
30.09.2009 klo 14

Ulvilassa 1.12.2006 tapahtuneessa henkirikoksessa surmansa sai vuonna 1955 syntynyt henkilöstövalmentaja Jukka S. Lahti. Asunnossa oli tapahtuma-aikana Jukka Lahden lisäksi hänen aviopuolisonsa ja näiden neljä ala-ikäistä lasta, joista vanhin tuolloin 9,5 vuotta. Pitää paikkansa.

Jukka Lahti on 30.11.2006 aamulla aikaisin lähtenyt entisen työnantajansa tilaisuuteen Turkuun, josta palannut saman päivän iltana noin klo 23. Pitää paikkansa.

Jukka Lahdelle ja aviopuolisolleen on tullut suusanallista riitaa, joka on muuttunut kovaääniseksi huutamiseksi ja esineiden paiskomiseksi. Tämä edellyttäisi että esineiden paiskomisesta olisi jälkiä asunnossa laajemmin. Missä todisteet?

Aviopuolisot ovat käyneet käsiksi toisiinsa. Missä ovat jäljet ja todisteet tämän väitteen tueksi? Uhri puukotettu kymmeniä kertoja ja isketty astalolla hengiltä, uhrissa jälkiä lähitaistelusta, epäillyssä on yksi puukotusvamma eikä jälkiä käsirysystä

Riitely on alkanut makuuhuoneesta ja jatkunut keittiössä. Missä ovat jäljet ja todisteet tämän väitteen tueksi? Missä on verijäljet ja muut tappelun jäljet keittiössä ja olohuoneessa?

Vaimo on ottanut käteensä keittiöveitsen, joka on ollut myös Jukka Lahden kädessä. Missä ovat jäljet ja todisteet tämän väitteen tueksi? löytyikö kummankaan sormenjälkiä veitsestä? Oliko veitsi edes peräisin samasta taloudesta?

Tilanne on riistäytynyt pois aviopuolisoiden hallinnasta ja seurauksena vaimo loukkaantui ja Jukka Lahti sai surmansa. Riitelyn aikana ulkoterassille johtavan oven lasi rikkoutui. Lasi rikkoutui ulkoa sisälle päin sisällä käydyn tappelun seurauksena? Miten tämän selitetään olevan mahdollista?

Jukka Lahden aviopuoliso on tänään klo 13.18 päättyneessä kuulustelussa myöntänyt surmanneensa Jukka S. Lahden. eli 42 minuuttia sitten. Olemme nopeampia tekemään lehdistötiedotteita kuin itse Clark Kent! Ei, meillä ei suinkaan ollut tämä teksti jo valmiina odottamista sitä, että saadaan epäilty painostettua ja johdateltua arvelemaan olevansa tappaja, vaikka ei sellaista muistakaan

Poliisi tiedottaa asiasta seuraavan kerran keskiviikkona 7.10.2009 iltapäivällä. Tutkinnanjohtaja ei ole tavoitettavissa 1.-2.10. ja 6.10.2009. Emme ole tavoitettavissa koska meillä on palkintoristeily saatuamme painostettua tunnustuksen! Hei me löydettiin sopiva murhaaja!
Tutkinnanjohtaja, rikosylikomisario Pauli Kuusiranta
Murha ei vanhene koskaan, mutta myös valheilla ja väärinkäytöksillä on piiitkät jäljet.
Tää on kyllä juu legendaarinen taidonnäyte tutkinnanjohtajalta... Ja tämmösestä soopasta ei joudu mitenkään jälkikäteen vastuuseen? On tääkin kotosuomemme yks ryssälä.
Mens malus in corpore sano

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

^Hyviä huomioita Hermionelta. Kiitokset niistä.

En aiemmin ollut tajunnutkaan, että poliisin medialle 30.9.2009 antama tiedote on julkaistu sellaisen epäillyn kuulustelun jälkeen, jossa hänen asianajajansa ei ole ollut läsnä.

Liitän Annelin kuulustelukertomuksen edellä mainitulta päivältä tänne ja olen merkinnyt siihen suuremmalla fonttikoolla ne kohdat, joissa poliisi on valehdellut epäillylle. Annelin oma alkuperäinen tapahtumakuvaus on jo aika pitkälle pystytty hävittämään painostavissa kuulusteluissa, jotka olivat käynnistyneet 27.8.2009:
Satakunnan poliisilaitos
Porin pääpoliisiasema

KUULUSTELUKERTOMUS

30.09.2009

Auer Anneli uudelleen kuultuna rikoksesta epäiltynä murhaan

Kuulustelijana toimi rikosylikonstaapeli TS

Kuulustelusta on ilmoitettu Anneli Auerin asianajajalle JM:lle. M ei vastannut puhelimeen, jonka vuoksi hänen puhelimensa vastaajaan jätettiin viesti ja kerrottiin kuulustelusta.

En tarvitse kuulustelutodistajaa tähän kuulusteluun.

Merkitään, että kuulusteltavalle soitetaan hätäkeskuspuhelusta 59 s, jona aikana
Anneli Auer on pois puhelimesta ja jona aikana Jukka Lahti surmataan. Näytteen
numero RTL XXXX/XX. Näytteen kohdassa 02:03 Anneli sanoo kaksitavuisen sanan,
jossa äänteet (u)-o-l-e. Jukan viimeiset äänet kuuluvat kohdassa 02:32 eli 29 sekuntia
sen jälkeen, kun Anneli on sanonut em. sanan.

K: Mitä ajatuksia puhelun tämä kohta tuo mieleesi?

V: Ääni nauhalla on kuulostaa minun ääneltä. Ääni kuulostaa mielestäni surkealta. Mikäli olen sanan sanonut käskevään sävyyn, en voisi uskoa sanoneeni sitä Jukalle. Minun on tarvinnut uskoa, että paikalla on ollut joku muu, vaikka ei ole ollutkaan. Olen ilmeisesti kuvitellut Jukan taloon tunkeutujaksi ja sen vuoksi kohdistanut sanomiseni Jukkaan.

K: Asunnossa ei varmuudella ole sinun, Jukan ja lastesi lisäksi ketään muita ja sinä sanot tuon edellä mainitun sanan ja muutamia sekunteja em. sanan jälkeen Jukan äänet loppuvat. Jukka saa varmuudella tuolloin surmansa. Miten selität tämän?

V: Olen aiemmissa kuulusteluissa kertonut, että minulla ja Jukalla on ollut yöllä 01.12.2006 kovaa riitaa ja olen todennäköisesti saanut hysteerisen kohtauksen, jossa järki ja havaintokyky ei ole toiminut normaalisti. Olen ilmeisesti ollut niin valtavan kauhun vallassa saatuani iskun rintaani, että en ole kyennyt selkeästi ajattelemaan asioita. Pidän mahdollisena, että olen kuvitellut Jukan mahdolliseksi uhaksi tai tappajaksi ja tästä minulle on tullut ajatus ulkopuolisesta henkilöstä.

Tuohon aikaan olen ollut muutenkin ns. herkässä mielentilassa. XX:lla (lähisukulaisella) todettiin syksyllä perheemme matkan aikoihin xxxxx xxxxx (sairaus) ja tämä on vaikuttanut kaiken muun ohella mielentilaani. Lisäksi minulla oli juuri alkamassa kuukautiset ja tämä vaikutti osaltaan minun hormonaaliseen tasapainooni. Kuukautisia edeltävänä aikana olen yleensä herkässä mielentilassa.

Olen yrittänyt miettiä tätä tapahtumaa ja pidän mahdollisena, että minun ja Jukan riita on riistäytynyt pois molempien hallinnasta ja itse olen ollut niin kauhuissani, että olen luullut Jukkaa joksikin murhamieheksi ja kohdistanut häneen em. sanan.

K: Tyttäresi Axxxx ja poikasi Axxxx ovat yöllä kuulleet sinun ja Jukan riitelevän kovaäänisesti. Olet myös itse kertonut, että sinä ja Jukka olette riidelleet kovaäänisesti yöllä. Olet kertonut, että sinulla on ollut veitsi kädessä ja myös Jukka on jossakin vaiheessa pidellyt veistä kädessään. Olet kertonut, että Jukka on ollut raivoissaan sinulle ja pitänyt veistä kädessään. Tämä on tapahtunut 24.00 - 02.41 välillä.

Axxxx on todennäköisesti kuullut sinun sanovan em. sanan (u)-o-l-e, koska tämä on myös kuulunut puhelimen kautta hätäkeskukseen ja tallentunut heidän järjestelmäänsä. Axxxx kertoo, kun hän oli puhelimessa, olivat isä ja äiti kahdestaan makuuhuoneessa ja isän äänet loppuivat.

Miltä sinusta tämä kuulostaa? Pidätkö uskottavana aiempaa kertomustasi ulkopuolisesta tappajasta?


V: En pidä. Minun ja Jukan välinen riita on todennäköisesti jostain syystä riistäytynyt käsistä ja lopputulos on ollut se, että olen surmannut Jukan. Olen luultavasti siinä tilanteessa luullut Jukkaa joksikin muuksi ja toiminut osittain jonkinlaisen kauhun ja ehkä hieman raivonkin vallassa siten, että en ole kyennyt hahmottamaan, mitä olen tekemässä.
Riita on loppujenlopuksi lähtenyt melko olemattomasta asiasta liikkeelle. Tämän vuoksi lopputulos on ollut kohtuuton riidan syihin nähden.

Minun ja Jukan välillä ei varsinaisesti ole ollut mitään pitkäaikaisia riitoja. Riidat ovat olleet mielestäni sellaisia, joita varmaan valtaosassa perheissä on aviopuolisoiden välillä.

Minua on välillä potuttanut Jukan sanomiset ja tekemiset, mutta mistään pitkäaikaisesta kaunasta ei ole ollut kysymys. Jukallakin oli syksyllä omat murheensa X:lla (työssä) ja hän oli niiden vuoksi stressaantunut. Vaikka Jukka toisinaan vähätteli minun tekemisiäni, niin en silti vihannut häntä tai halunnut hänelle mitään pahaa.

K: Millä olet Jukkaa lyönyt kyseisen 59 s aikana, kun olet makuuhuoneessa Jukan kanssa kahdestaan ja Jukan äänet loppuvat?

V: Yksi vaihtoehto voi olla vasara, joka oli meillä sisällä. Olin syksyllä laittanut tauluja seinälle ja se on saattanut jäädä lähellä puhelinta olevan lipaston päälle. Normaalisti tätä on säilytetty työkalupakissa, mutta se on saattanut olla esim. edellä mainitussa paikassa, josta olen sen ottanut käteeni.

Kyseisestä vasarasta on toinen ns. vääntökahva lyhyempi ja toinen pidempi. Sakaralla tarkoitan sitä, jolla vedetään esim. nauloja irti.
Vasara on teon jälkeen jäänyt asuntoon ja se on sieltä muuttofirman kautta kulkeutunut Turkuun nykyiseen asuntooni.
Kysyttäessä, olenko pessyt vasaran puhtaaksi lyöntien jälkeen vastaan, että muistan pesseeni ainakin kädet sen jälkeen, kun olen käynyt koskettamassa Jukkaa pesuhuoneen oven kautta. Olen tässä yhteydessä saattanut pestä myös vasaran.

Siitä minulla ei ole edelleenkään varmoja muistikuvia, kun olemme mahdollisesti Jukan kanssa kamppailleet makuuhuoneessa. Minulla on muistikuva, että minua on sattunut rintaan ja tulkitsin sen heti niin, että minua on lyöty veitsellä. Oven ikkuna on ehkä ensimmäisen kerran rikkoutunut, kun olen mahdollisesti yrittänyt heittää Jukkaa jollakin. Se, että olenko lyönyt Jukkaa oven lasia päin tai onko Jukka mahdollisesti itse kaatuillut lasia päin, on minulle hämärän peitossa edelleen ja sen vuoksi en voi sanoa siitä mitään varmaa. Mahdollista myös on, että Jukka on jollakin esineellä rikkonut ikkunaa.

K: Onko tapahtumapaikalta taltioitu veitsi teidän?

V: Kokonaisvaltaisesti tätä juttua arvioiden pidän mahdollisena, että se on meidän veitsi. Veitsi on ollut todennäköisesti meillä jossakin keittiön laatikoissa.

Luettu, annettu tarkastettavaksi ja hyväksytty Anneli Auer

Kuulstelija TS

Kuulustelutodistaja XX

Muut läsnäolijat –
Toivon todella, että Ulvilan murhan uusi tutkinnanjohtaja ei joudu esimiestensä tai kenenkään muun painostamaksi, mikäli hän haluaisi jossain vaiheessa ryhmänsä kanssa perehtyä Ulvilan murhatutkinnasta poliisille arkistoihin kertyneeseen aineistoon.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Poliisi muutti Anneli Auerin aseman asianomistajasta rikoksesta epäillyksi 9.2.2009. Tähän saakka oli ollut myös tutkinnassa rikosnimikkeenä murhan yritys, joka oli kohdistunut tuntemattoman tekijän toimesta Anneli Aueriin. Poliisi poisti murhan yritys rikosnimikkeen 27.10.2009 omassa esitutkinnassaan ilmitulleiden seikkojen perusteella.

Mitä kuuluu tälle Anneli Auerin puukotukselle rikosnimikkeenä tänä päivänä? Onko poliisi palauttanut murhan yritys rikosnimikkeen esitutkintaan sen jälkeen, kun Anneli Auer on todettu Vaasan hovioikeuden antamalla tuomiolla miehensä murhaan syyttömäksi? Miten nopeasti vanhenee syyteoikeus murhan yrityksestä? Kenen pitäisi olla tällaisessa asiassa aktiivinen, jotta vakavia rikoksia tutkittaisiin?

Kannattaa pitää mielessä, että Anneli on vaatinut miehensä murhaajalle rangaistusta heti tuoreeltaan ja korvausvaatimuksia tätä henkilöä kohtaan on myös ollut aikomus esittää. Anneli ei suinkaan ole ainoa, joka on vaatinut miehensä murhaajalle rangaistusta, vaan siellä on kymmenkunta muuta henkilöä rangaistuksen vaatijoiden joukossa. Toivottavasti he kaikki saavat jonain päivänä oikeutta ilman, että tarvitsee odottaa yhtä pitkään kuin Suomea aikoinaan puolustaneiden asekätkijöiden.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Ei vanhan jutun pintaan nostamisessa ole olennaista kuka sen tekee, tai sitä edesauttaa. Joku aktiivinen henkilö, tai useampi, sen voi tehdä. Myös julkisuutta voi käyttää. Joku lehtijuttu esimerkiksi tavoittaa suuren määrän ihmisiä, mukaan lukien poliitikkoja. Joku vaikutusvaltaisempi voi silloin asiaan tarttua. Myös huppumieslinjaan uskoneet poliisit, sekä virassa olevat että evp, voivat olla avuksi. Heillä on usein vanhoja yhteyksiä.

Jotain tämmöisiä keinoja voi yrittää. Ei siinä ainakaan paljoa häviä.

Avatar
Päämiäs
Neuvoja-Jack
Viestit: 525
Liittynyt: Su Huhti 13, 2014 3:25 pm
Paikkakunta: Ei voi virkavaltaa muuten opettaa kuin viedä saunan taakse ja lopettaa
Viesti:

Pöljäpoliisit virkarikollisia tutkinnoissa ja mediassa herjauksistaan korruptiosyyttäjien suojeluksessa rankaisutta

Viesti Kirjoittaja Päämiäs »

Stobbart kirjoitti:
Ma Marras 21, 2022 8:13 pm
Kuuntelin noin vuosi sitten muistaakseni Yle Areenasta jonkun kokeneen ja edelleen töissä olevan rikostutkijan haaastattelun. Kertoi muistaakseni yleisesti henkirikostutkinnasta ja poliisin työstä. Sitten tuli puheeksi, että joissain tapauksissa poliisi tietää tekijän, mutta todisteet eivät vaan riitä syytteen nostamiseen ja mainitsi että mielestään poliisilla oli oikea mies kiinni, kun Gustafsson vangittiin. Ei kuitenkaan tarkemmin perustellut asiaa. Haastattelu ei siis sinänsä koskenut Bodomia mitenkään, mainitsi sen vain esimerkkinä.
Itseäni kommentti jäi jälkikäteen kiinnostamaan. Kyseessä ei käsittääkseni ollut mikään Bodom-tutkinnan ytimessä ollut poliisi, jolla olisi intressi pitää jääräpäisesti kiinni huterasta teoriastaan, kuten voisi ajatella esimerkiksi Tuomisen kohdalla. Tietääkö kukaan tuota haastattelua, josta puhun. Kuka tuo haastateltu poliisi oli? En oikein tiedä miten tuon haastattelun löytäisin, kun en ollenkaan muista haastattelun otsikkoa, tai haastattelijankaan nimeä.
Murhaava heinäkuu 1/4: Murhatutkinta
6.7.2012 Kuunneltavissa toistaiseksi
Millaista on henkirikostutkinnan arki? Mistä poliisi lähtee liikkeelle? Entä mihin jutut yleensä ratkeavat? Toimittaja Juho-Pekka Rantalan vieraana on kokenut henkirikostutkija, ylikonstaapeli Jaakko Ridanpää Keskusrikospoliisista.
https://areena.yle.fi/podcastit/1-1591695
Lopussa 48min jälkeen vain:
- Olen varma että Bodomista meillä oli oikea tekijä
- Syyttäjällä oli 13 todistetta
- En ymmärrä miksei käräjät ottanut niitä huomioon.
53min viittaa ULVILAN OIKEUSMURHIIN:
- jos vapaaehtoisesti tunnustaa mutta peruu, KKO hylkääkin kuten äsken, vie pohjan työltämme.

Molemmat törkeitä perättömiä herjauksia syyttömiksi todistettuja viattomia vastaan pinnallisesti järkevältä kuulostavalta rikosylikonstaapeli Jaakko Ridanpää ltä. Paljastaa millaisia juoruämmiä kytät ovat mutta älynlahjoiltaan keskinkertaisia pomoja myöten.
Oikeasti syytöntä Gustafssonia vastaan ei ollut ainoatakaan todistetta. Samoin Aueria vastaan ei ole koskaan ollut yhtäkään todistetta, vaan päinvastoin kaikki todisteet osoittavat 100% varmasti Auerin syyttömäksi - myöskin lasten raiskausvalheisiin.
Yhteistä tapauksille on, että kelvottomat laiskat poliisit päättivät lavastaa lähimmän syyttömän syylliseksi, vaikka ilman todisteita (Nils) ja vastoin varmoja syyttömyystodisteita (Auer).
Poliisin ja syyttäjien valheita kyllä Valhevirtamediamme levittivät ahkerasti teille, jotka nielaisitte innokkaasti miltei kaiken paskansa.
En usko, että mikään laatukustantaja erehtyy julkaisemaan rikosylikom Puli Kusiraanan Ulvila-valheita kirjasepustuksessaan, joka joutuisi takavarikkoon laittomista syyttömien herjauksista.
Kiero pääväärentäjä ryk Sontaoja ovelasti pysyttelee hiljaa piilossa.

https://areena.yle.fi/podcastit/1-1613412
Murhaava heinäkuu: Murhaoikeudenkäynti
Miten henkirikoksen tekijä tuomitaan Suomessa? Voittaako käräjäsalissa kaunopuheinen puolustusasianajaja vai peräänantamaton syyttäjä? Vai ratkaisevatko murhajutun vain kylmät faktat? Käräjätuomari Jukka Huunonen, syyttäjä Leena Hurmala ja asianajaja Riitta Leppiniemi tuovat kolme näkökulmaa henkirikosoikeudenkäyntiin.

https://areena.yle.fi/podcastit/1-1619790
Murhaava heinäkuu 4/4: Murhat mediassa
Onko henkirikosten käsittely mediassa asiallista? Millaiset henkirikokset uutisoidaan, millaisia ei? Miten median rooli on vuosien saatossa muuttunut? Juho-Pekka Rantalan haastateltavana ovat MTV3:n uutisten rikostoimituksen päällikkö Jarkko Sipilä ja Ilta-Sanomien pitkäaikainen rikostoimittaja Hannes Markkula.
PERU_Viimeinen_virhe_turha_F35romut_HX-maanpetos=35mrd_ikivelkaorjuutemme._-Kaikki_blogistit_tietää_Auer_syytön
anneliauerkirjoittaa.blogspot.fi
seppo-isotalo
RadioRockKorporaatio-tenttaus._Suomiareena_pätkä:
youtube.com/watch?v=FH9CGJFLoMk
Syyttömien_KKOikeusmurhat_valeraiskauksista
areena.yle.fi/1-3719531
2298417
2104198
mtv.fi/katso/20618268
Syytön_taksikuski_10v_vankilaa_raiskausvalheista
anneliauer.com
mikkoniskasaari.fi
puheenvuoro.uusisuomi.fi/?s=auer
fi.wikipedia.org/wiki/Ulvilan_surma
Salasana_ulvila_Lataa_ILMAISEKSI_Faktakirja2_Miten_poliisi_väärensi_Auerin_murhaajaksi

Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Niin. poliisithan ovat tylsäjärkisiä, kieroja, laiskoja ja korruptoituneita. Ja jälki on sen mukaista.

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3998
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Joosua kirjoitti:
Ma Marras 28, 2022 8:27 pm
Niin. poliisithan ovat tylsäjärkisiä, kieroja, laiskoja ja korruptoituneita. Ja jälki on sen mukaista.
Mahdollinen sarkasmisi tässä voitaisiin tulkita niin, että koska poliisien keräämät "todisteet" eivät kelvanneet käräjäoikeudelle, eikä syyttäjäkään nähnyt syytä viedä juttua hoviin, niin mielestäsi esim. Bodomin tapauksessa oikeuslaitoksen jäsenet olivat tylsäjärkisiä, kieroja, laiskoja ja korruptoituneita - Toisin kuin poliisit, jotka toisaalta myönsivät itse, ettei mikään mm. verijälkitutkimustuloksissa viitannut edes epäsuorasti Gustafssonin syyllisyyteen, vaan syyttömyyteen.
Ei toimisi sarkasmi, taaskaan.

Kiitos Päämiehelle linkeistä.
Viimeksi muokannut LexVeritas, Ma Marras 28, 2022 8:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2905
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja ässähai »

J. Ridanpää:
"Se kertoo aika nopeesti kun näkee rikospaikan, että minkä tyyppinen kaveri tän on tehnyt."
"Se profilointi on hirveen vaarallista, se on tämmöstä tähtitiedettä vähän. En mä kyllä hirveen luotettavana pidä sitä. Faktat kertokoon. Mutta jokainen sitä tekee, tiedostamatta. Jotain on tapahtunut. Jos on joku surma tapahtunut ja siellä on kattiloita ja hirveesti verta ja miljoona kevyttä osumaa, niin sitä voi kuvitella että tän on kiukkuinen nainen tehnyt. Mies lyö kerran tai kaks vähän kovempaa. Kyllä se sitten pelisilmä tulee siinä kun käy rikospaikoilla, että kuka tän olis voinnu tehdä, minkälainen tyyppi."

  • Radio 1:n erikoislähetykset: Murhaava heinäkuu: Murhatutkinta | Julkaistu: pe 6.7.2012 | Millaista on henkirikostutkinnan arki? Mistä poliisi lähtee liikkeelle? Entä mihin jutut yleensä ratkeavat? Toimittaja Juho-Pekka Rantalan vieraana on kokenut henkirikostutkija, ylikonstaapeli Jaakko Ridanpää Keskusrikospoliisista.

Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Joosua »

LexVeritas kirjoitti:
Ma Marras 28, 2022 8:49 pm
Joosua kirjoitti:
Ma Marras 28, 2022 8:27 pm
Niin. poliisithan ovat tylsäjärkisiä, kieroja, laiskoja ja korruptoituneita. Ja jälki on sen mukaista.
Mahdollinen sarkasmisi tässä voitaisiin tulkita niin, että koska poliisien keräämät "todisteet" eivät kelvanneet käräjäoikeudelle, eikä syyttäjäkään nähnyt syytä viedä juttua hoviin, niin mielestäsi esim. Bodomin tapauksessa oikeuslaitoksen jäsenet olivat tylsäjärkisiä, kieroja, laiskoja ja korruptoituneita - Toisin kuin poliisit, jotka toisaalta myönsivät itse, ettei mikään mm. verijälkitutkimustuloksissa viitannut edes epäsuorasti Gustafssonin syyllisyyteen, vaan syyttömyyteen.
Ei toimisi sarkasmi, taaskaan.

Kiitos Päämiehelle linkeistä.
Ei kommenttini ollut mitään sarkasmia. Mieti itse vähän jutun todisteita, ja sitten sitä että kannattiko niillä lähteä oikeuteen. Maallikonkin pitäisi ymmärtää että kovin kevyillä eväillä mentiin. Ja ymmärtääkseni poliisin pitäisi olla ammattilainen. Vai kuinka?

Vai oletko sitä mieltä että hyvin meni? Ja että todellakin kannatti mennä oikeuteen?

Jos olet sitä mieltä että homma meni hienosti maaliin, niin sitten voidaan puhua vaikka sarkasmista.

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3998
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

ässähai kirjoitti:
Ma Marras 28, 2022 8:52 pm
J. Ridanpää:
"Se kertoo aika nopeesti kun näkee rikospaikan, että minkä tyyppinen kaveri tän on tehnyt."
"Se profilointi on hirveen vaarallista, se on tämmöstä tähtitiedettä vähän. En mä kyllä hirveen luotettavana pidä sitä. Faktat kertokoon. Mutta jokainen sitä tekee, tiedostamatta. Jotain on tapahtunut. Jos on joku surma tapahtunut ja siellä on kattiloita ja hirveesti verta ja miljoona kevyttä osumaa, niin sitä voi kuvitella että tän on kiukkuinen nainen tehnyt. Mies lyö kerran tai kaks vähän kovempaa. Kyllä se sitten pelisilmä tulee siinä kun käy rikospaikoilla, että kuka tän olis voinnu tehdä, minkälainen tyyppi."

  • Radio 1:n erikoislähetykset: Murhaava heinäkuu: Murhatutkinta | Julkaistu: pe 6.7.2012 | Millaista on henkirikostutkinnan arki? Mistä poliisi lähtee liikkeelle? Entä mihin jutut yleensä ratkeavat? Toimittaja Juho-Pekka Rantalan vieraana on kokenut henkirikostutkija, ylikonstaapeli Jaakko Ridanpää Keskusrikospoliisista.
Ridanpää ilmeisestikin sotkee Bodomin tapauksessa mainitsemansa "13 todistetta" Björklundin niska-alueella olleisiin 13 pinnalliseen puukoniskuun, joista hän voinee omaan selostukseensa nojautuen vetää itsekin johtopäätöksiä tekijästä, ja miettiä uudelleen, oliko heillä oikea mies kiinni.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Joosua »

^. Luulen että olet oikeassa. Ridanpää ei vaikuttanut ihan penaalin terävimmältä kynältä.

Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Pieni liekki kirjoitti:
Ti Touko 24, 2022 7:32 pm
^Hyviä huomioita Hermionelta. Kiitokset niistä.

En aiemmin ollut tajunnutkaan, että poliisin medialle 30.9.2009 antama tiedote on julkaistu sellaisen epäillyn kuulustelun jälkeen, jossa hänen asianajajansa ei ole ollut läsnä.

Liitän Annelin kuulustelukertomuksen edellä mainitulta päivältä tänne ja olen merkinnyt siihen suuremmalla fonttikoolla ne kohdat, joissa poliisi on valehdellut epäillylle. Annelin oma alkuperäinen tapahtumakuvaus on jo aika pitkälle pystytty hävittämään painostavissa kuulusteluissa, jotka olivat käynnistyneet 27.8.2009:
Satakunnan poliisilaitos
Porin pääpoliisiasema

KUULUSTELUKERTOMUS

30.09.2009

Auer Anneli uudelleen kuultuna rikoksesta epäiltynä murhaan

Kuulustelijana toimi rikosylikonstaapeli TS

Kuulustelusta on ilmoitettu Anneli Auerin asianajajalle JM:lle. M ei vastannut puhelimeen, jonka vuoksi hänen puhelimensa vastaajaan jätettiin viesti ja kerrottiin kuulustelusta.

En tarvitse kuulustelutodistajaa tähän kuulusteluun.

Merkitään, että kuulusteltavalle soitetaan hätäkeskuspuhelusta 59 s, jona aikana
Anneli Auer on pois puhelimesta ja jona aikana Jukka Lahti surmataan. Näytteen
numero RTL XXXX/XX. Näytteen kohdassa 02:03 Anneli sanoo kaksitavuisen sanan,
jossa äänteet (u)-o-l-e. Jukan viimeiset äänet kuuluvat kohdassa 02:32 eli 29 sekuntia
sen jälkeen, kun Anneli on sanonut em. sanan.

K: Mitä ajatuksia puhelun tämä kohta tuo mieleesi?

V: Ääni nauhalla on kuulostaa minun ääneltä. Ääni kuulostaa mielestäni surkealta. Mikäli olen sanan sanonut käskevään sävyyn, en voisi uskoa sanoneeni sitä Jukalle. Minun on tarvinnut uskoa, että paikalla on ollut joku muu, vaikka ei ole ollutkaan. Olen ilmeisesti kuvitellut Jukan taloon tunkeutujaksi ja sen vuoksi kohdistanut sanomiseni Jukkaan.

K: Asunnossa ei varmuudella ole sinun, Jukan ja lastesi lisäksi ketään muita ja sinä sanot tuon edellä mainitun sanan ja muutamia sekunteja em. sanan jälkeen Jukan äänet loppuvat. Jukka saa varmuudella tuolloin surmansa. Miten selität tämän?

V: Olen aiemmissa kuulusteluissa kertonut, että minulla ja Jukalla on ollut yöllä 01.12.2006 kovaa riitaa ja olen todennäköisesti saanut hysteerisen kohtauksen, jossa järki ja havaintokyky ei ole toiminut normaalisti. Olen ilmeisesti ollut niin valtavan kauhun vallassa saatuani iskun rintaani, että en ole kyennyt selkeästi ajattelemaan asioita. Pidän mahdollisena, että olen kuvitellut Jukan mahdolliseksi uhaksi tai tappajaksi ja tästä minulle on tullut ajatus ulkopuolisesta henkilöstä.

Tuohon aikaan olen ollut muutenkin ns. herkässä mielentilassa. XX:lla (lähisukulaisella) todettiin syksyllä perheemme matkan aikoihin xxxxx xxxxx (sairaus) ja tämä on vaikuttanut kaiken muun ohella mielentilaani. Lisäksi minulla oli juuri alkamassa kuukautiset ja tämä vaikutti osaltaan minun hormonaaliseen tasapainooni. Kuukautisia edeltävänä aikana olen yleensä herkässä mielentilassa.

Olen yrittänyt miettiä tätä tapahtumaa ja pidän mahdollisena, että minun ja Jukan riita on riistäytynyt pois molempien hallinnasta ja itse olen ollut niin kauhuissani, että olen luullut Jukkaa joksikin murhamieheksi ja kohdistanut häneen em. sanan.

K: Tyttäresi Axxxx ja poikasi Axxxx ovat yöllä kuulleet sinun ja Jukan riitelevän kovaäänisesti. Olet myös itse kertonut, että sinä ja Jukka olette riidelleet kovaäänisesti yöllä. Olet kertonut, että sinulla on ollut veitsi kädessä ja myös Jukka on jossakin vaiheessa pidellyt veistä kädessään. Olet kertonut, että Jukka on ollut raivoissaan sinulle ja pitänyt veistä kädessään. Tämä on tapahtunut 24.00 - 02.41 välillä.

Axxxx on todennäköisesti kuullut sinun sanovan em. sanan (u)-o-l-e, koska tämä on myös kuulunut puhelimen kautta hätäkeskukseen ja tallentunut heidän järjestelmäänsä. Axxxx kertoo, kun hän oli puhelimessa, olivat isä ja äiti kahdestaan makuuhuoneessa ja isän äänet loppuivat.

Miltä sinusta tämä kuulostaa? Pidätkö uskottavana aiempaa kertomustasi ulkopuolisesta tappajasta?


V: En pidä. Minun ja Jukan välinen riita on todennäköisesti jostain syystä riistäytynyt käsistä ja lopputulos on ollut se, että olen surmannut Jukan. Olen luultavasti siinä tilanteessa luullut Jukkaa joksikin muuksi ja toiminut osittain jonkinlaisen kauhun ja ehkä hieman raivonkin vallassa siten, että en ole kyennyt hahmottamaan, mitä olen tekemässä.
Riita on loppujenlopuksi lähtenyt melko olemattomasta asiasta liikkeelle. Tämän vuoksi lopputulos on ollut kohtuuton riidan syihin nähden.

Minun ja Jukan välillä ei varsinaisesti ole ollut mitään pitkäaikaisia riitoja. Riidat ovat olleet mielestäni sellaisia, joita varmaan valtaosassa perheissä on aviopuolisoiden välillä.

Minua on välillä potuttanut Jukan sanomiset ja tekemiset, mutta mistään pitkäaikaisesta kaunasta ei ole ollut kysymys. Jukallakin oli syksyllä omat murheensa X:lla (työssä) ja hän oli niiden vuoksi stressaantunut. Vaikka Jukka toisinaan vähätteli minun tekemisiäni, niin en silti vihannut häntä tai halunnut hänelle mitään pahaa.

K: Millä olet Jukkaa lyönyt kyseisen 59 s aikana, kun olet makuuhuoneessa Jukan kanssa kahdestaan ja Jukan äänet loppuvat?

V: Yksi vaihtoehto voi olla vasara, joka oli meillä sisällä. Olin syksyllä laittanut tauluja seinälle ja se on saattanut jäädä lähellä puhelinta olevan lipaston päälle. Normaalisti tätä on säilytetty työkalupakissa, mutta se on saattanut olla esim. edellä mainitussa paikassa, josta olen sen ottanut käteeni.

Kyseisestä vasarasta on toinen ns. vääntökahva lyhyempi ja toinen pidempi. Sakaralla tarkoitan sitä, jolla vedetään esim. nauloja irti.
Vasara on teon jälkeen jäänyt asuntoon ja se on sieltä muuttofirman kautta kulkeutunut Turkuun nykyiseen asuntooni.
Kysyttäessä, olenko pessyt vasaran puhtaaksi lyöntien jälkeen vastaan, että muistan pesseeni ainakin kädet sen jälkeen, kun olen käynyt koskettamassa Jukkaa pesuhuoneen oven kautta. Olen tässä yhteydessä saattanut pestä myös vasaran.

Siitä minulla ei ole edelleenkään varmoja muistikuvia, kun olemme mahdollisesti Jukan kanssa kamppailleet makuuhuoneessa. Minulla on muistikuva, että minua on sattunut rintaan ja tulkitsin sen heti niin, että minua on lyöty veitsellä. Oven ikkuna on ehkä ensimmäisen kerran rikkoutunut, kun olen mahdollisesti yrittänyt heittää Jukkaa jollakin. Se, että olenko lyönyt Jukkaa oven lasia päin tai onko Jukka mahdollisesti itse kaatuillut lasia päin, on minulle hämärän peitossa edelleen ja sen vuoksi en voi sanoa siitä mitään varmaa. Mahdollista myös on, että Jukka on jollakin esineellä rikkonut ikkunaa.

K: Onko tapahtumapaikalta taltioitu veitsi teidän?

V: Kokonaisvaltaisesti tätä juttua arvioiden pidän mahdollisena, että se on meidän veitsi. Veitsi on ollut todennäköisesti meillä jossakin keittiön laatikoissa.

Luettu, annettu tarkastettavaksi ja hyväksytty Anneli Auer

Kuulstelija TS

Kuulustelutodistaja XX

Muut läsnäolijat –
Toivon todella, että Ulvilan murhan uusi tutkinnanjohtaja ei joudu esimiestensä tai kenenkään muun painostamaksi, mikäli hän haluaisi jossain vaiheessa ryhmänsä kanssa perehtyä Ulvilan murhatutkinnasta poliisille arkistoihin kertyneeseen aineistoon.
Varmaan A.A.ta on huijattu, manipuloitu, painostettu jne mutta A.A.n tunnustukset sopivat kyllä erittäin hyvin vanhimman tyttären kertomaan kovaan meteliin ja havaintoon että kuistin oven ikkuna on osittain hajalla ja J.L. on pystyssä ja kunnossa ja hän kehottaa tytärtä menemään nukkumaan ja vähän ajan päästä meteli uusiutuu ja tyttären tullessa uudelleen paikalle J.L. makaa lattialla tapettuna.

Tietenkin kaikki voi olla sattumaa ja huppis on vaan sattunut tulemaan kesken metakan. Toisaalta en metakan äänet ovat voinut auttaa huppista suunnistamaan oikeaan paikkaan jossa pariskunta on.

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Vielä jotenkin ymmärrän sen, että Ulvilan murhan "Anneli Auer epäiltynä" -linjan taktinen päätutkija on 8.10.2009 pyytänyt kuvaamaan uudelleen Anneli Auerin vasemmassa rinnassa olevaa arpea. Vamma ja siitä jääneet jäljet ovat oleellisia, jos jonain päivänä jotakuta henkilöä syytetään vuonna 2006 tehdystä murhasta ja murhan yrityksestä. Se ei kuitenkaan uppoa minun kaaliini, miksi tämä taktinen tutkija on pyytänyt samassa yhteydessä kuvaamaan Auerin rintojen alla sekä vatsassa olleita luomia. Vai kuvataanko tällaisia asioita, jos jostain syystä epäillään jonkun aikuisen syyllistyneen esimerkiksi pedofiliaan? Näin ihminen ikään kuin tunnistetaan tarvittaessa omista ominaismerkeistään (luomet, tatuoinnit yms.), kun vaikka selataan valokuvia, joita lapsirikoksiin syyllistyneet lähettelevät toisilleen mahdollisista aktitilanteista. Kai tuollainen luomikartta, kuten hammaskarttakin, voi olla tietyissä tilanteissa ihan hyödyllinen henkilötunnistuksessa.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Luen tällä erää oikeuspsykologi Julia Korkmanin kirjaa "Muistin varassa - Oikeusprosessi ja totuus". Olen lukenut kirjasta reilun kolmasosan ja voin suositella sitä kaikille, jotka ovat kiinnostuneita muistin ihmeellisestä maailmasta. Kirjassa on viittauksia moniin mielenkiintoisiin teoksiin, joista ajattelin poimia yhden tiedot tänne talteen vastaisuuden varalle:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sAllowed=y

Poliisityön psykologia (toim. Kaunisto, Hyyti, Koskelainen ja Nieminen, Poliisiammattikorkeakoulu 2021)
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

MikaK
Jane Marple
Viestit: 1096
Liittynyt: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm

Re: Palautetta poliisin toiminnasta

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Tuo Annelin vasarahan selittäisi hyvin Jukan saamat tylpän iskun vammat. Kuvaa hyvin poliisin leväperäistä toimintaa että sitä eivät löytäneet ja tutkineet. Pesusta huolimatta siinä olisi saattanut olla verijälkiä ja sormenjälkiä ja juttu olisi ratkennut heti.

Vastaa Viestiin