Pauli Kuusiranta; Rooli Ulvilan murhatutkimuksissa, yhteiskunnassa ja mediassa

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5042
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Pauli Kuusiranta; Rooli Ulvilan murhatutkimuksissa, yhteiskunnassa ja mediassa

Viesti Kirjoittaja Hermione »

dryadalis kirjoitti: La Loka 14, 2023 9:41 am

Mitä Kuusirantaan tulee, väität hänen olevan tietämätön. Mutta ehkäpä hänellä on laajempi perspektiivi? Miksi olet niin varma, että sinulla on kaikki faktat hallussa, ja että ne johtavat vain yhteen mahdolliseen johtopäätökseen?
Vastaan tähän vaikka viesti olikin Naakalle kohdistettu.

Kuusiranta paljastaa kirjassaan jopa ilmeiset päättelyvirheensä ja ammatillisen osaamisensa puutteet. Otetaan esille yksi esimerkki (monesta). Joku voi kaivaa sivunumeron esiin, mutta Kuusiranta mm. esittää kirjassaan (faktana), että koska uhrin verta löytyi terassilla, niin uhri on jossain vaiheessa ollut murhaajan kanssa taistelemassa terassilla.

Kirja paljastaa kyllä melko armottomasti kirjoittajansa tulokulman kapeuden sekä sen, ettei tämä oikeasti ole perehtynyt tapaukseen.
dryadalis
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: La Syys 09, 2023 9:58 pm

Re: Pauli Kuusiranta; Rooli Ulvilan murhatutkimuksissa, yhteiskunnassa ja mediassa

Viesti Kirjoittaja dryadalis »

^Myönnän auliisti, etten ole perehtynyt tapaukseen läheskään yhtä hyvin kuin monet muut tämän alueen kirjoittajat. Tarkoitan perspektiivillä enemmänkin sitä, että hän saattaa tarjota yksinkertaisimman mahdollisen selityksen, joka sopii parhaiten käytettävissä olevaan (tai pikemminkin käytettävään) todistusaineistoon. Tämä voi tietoinen olla strategia, joka vetoaa suureen yleisöön, mutta myös mahdollistaa jonkinlaisen oikeusprosessin etenemisen, erityisesti jos kyseessä on monimutkaisempi rikos (ja siihen liittyvä vyyhti) useampien osallistujien kanssa. Jonkun on sammutettava roskispalo. Ja minusta tuntuu, että kyse ei ole pelkästään siitä mitä tapahtui Tähtisentiellä.
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5042
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Pauli Kuusiranta; Rooli Ulvilan murhatutkimuksissa, yhteiskunnassa ja mediassa

Viesti Kirjoittaja Hermione »

dryadalis kirjoitti: Su Loka 15, 2023 9:53 am ^Myönnän auliisti, etten ole perehtynyt tapaukseen läheskään yhtä hyvin kuin monet muut tämän alueen kirjoittajat. Tarkoitan perspektiivillä enemmänkin sitä, että hän saattaa tarjota yksinkertaisimman mahdollisen selityksen, joka sopii parhaiten käytettävissä olevaan (tai pikemminkin käytettävään) todistusaineistoon. Tämä voi tietoinen olla strategia, joka vetoaa suureen yleisöön, mutta myös mahdollistaa jonkinlaisen oikeusprosessin etenemisen, erityisesti jos kyseessä on monimutkaisempi rikos (ja siihen liittyvä vyyhti) useampien osallistujien kanssa. Jonkun on sammutettava roskispalo. Ja minusta tuntuu, että kyse ei ole pelkästään siitä mitä tapahtui Tähtisentiellä.
Kuusirannan perspektiivinä oli saada murhasta tuomio uhrin vaimolle, koska ilmeisesti ei halunnut jäädä eläkkeelle pimeä murha viimeisenä meriittinään, hinnalla millä hyvänsä. Mediasirkuksella varmistettiin yleinen mielipide Aueria vastaan, ja tämän jälkeen lähtikin lumipalloefekti liikkeelle jonka seurauksena myös käräjäoikeus kääntyi (ei kuitenkaan 100%sti) tuomion kannalle todisteista riippumatta. Tuomaritkin ovat ihmisiä ja alttiita mielipidevaikuttamiselle, vaikka näiden pitäisi olla sellaisen yläpuolella ja keskittyä näyttöön. Onneksi kuitenkin hovioikeudessa oli näyttöä analyyttisesti punnitsevia tuomareita, kuten lainvoiman saadusta hovioikeuden tuomiosta voidaan todeta. Käräjäoikeuden tuomareiden puolustukseksi todettakoon kuitenkin, että heille tuotiin näyttönä mm. virheellisin lähtötiedoin tehtyjä (ts. väärennettyjä) rekoja poliisin toimesta, sekä syyttömyyttä puoltava näyttö poistettiin esitutkintamateriaalista. Nämä puolestaan ovat seikkoja jotka nakertavat pahasti luottamusta poliisiin.

Syyttömien tuomitseminen on asia, mitä ei saa tapahtua. Uskon ja toivon, että se on yleisesti ottaen harvinaista, mutta tässä tapauksessa niin pääsi käymään. Ulvilan murha on yksi tunneituimmista ja yksi eniten yhteiskunnalle maksaneista vääristä tuomioista, ja on hyvin mahdollista että SERI tulee olemaan vielä kalliimpi, kun korvattavaksi tulee myös 3,5v ja 5v vankeusajat. Tietysti menetettyjä vuosia perheen kanssa ei saa ikinä takaisin, kuten ei myöskään mainetta.

Kyllä tämä tapaus on kokonaisuus joka olisi syytä tutkia perinpohjaisesti riippumattomien tahojen toimesta. Pauli Kuusiranta ja Tapio Santaoja olivat väärille jäljille johdetun farssin alulle panijoita, mutta se, miten pitkälle ja vakavaksi tapaus tämän jälkeen lähti, on myös lukuisien muiden tahojen tekemisien ja tekemättä jättämisien seurausta eli systeemissa on valuvika kun lumipalloa ei saatu pysähtymään heti alkuunsa.

Toivon, että Auerin lähipiiri jaksaisi lähettää vetoomuksen nykyisen hallituksen ministereille. Edellisessä hallituksessa oli intressit vähän toisella suunnalla.

Ja vielä dryadalis, ei haittaa vaikka tapaukseen ei olisikaan syvällisesti perehtynyt, koska mikäli mielekiintoa riittää niin materiaalia kyllä riittää. En koe itseänikään kovin perehtyneeksi, ainakin jos vertaa muutamiin kirjoittajiin täällä minfossa joilla on pääsy paljon laajempaan aineistoon kuin itselläni. Itselläni on perehtyneisyys ensisijaisesti hovioikeuden lainvoimaiseen tuomioon.
Helheim
Lauri Hanhivaara
Viestit: 122
Liittynyt: Su Kesä 21, 2020 2:56 am

Re: Pauli Kuusiranta; Rooli Ulvilan murhatutkimuksissa, yhteiskunnassa ja mediassa

Viesti Kirjoittaja Helheim »

Kuolemannaakka kirjoitti: Pe Loka 13, 2023 11:34 pm
Olen aina sanonut, että pohjimmiltaan tälläkin palstalla kyse on ihmisten erilaisista luonteista. On intuitiiviset ihmiset ja on ne sekunninlaskijat. Kummatkaan eivät ymmärrä toisiaan, koska heidän elämänasenteensa ovat erilaisia. He eivät koskaan vaihda puolta.
Mutta minun teesini on, että menneiden tapahtumien selvittäminen on AINA faktojen pohjalta tapahtuvaa selvittämistä ja sekunttien laskemista, koska ihmisten teot ovat faktoja. Ihmisen teot eivät ole mielipidekysymys tai itse tehty tarina. Teot tapahtuvat vain yhdellä tavalla reaalimaailmassa. Ne eivät ole kuvitelmaa, eivätkä ne riipu yhtään siitä, mitä joku muu asiasta ajattelee tai mitä jossain muualla on joskus tapahtunut tai mitä usein kyseisessä tilanteessa tapahtuu. Niissä ei ole monta vaihtoehtoa, vaan tasan yksi.
Mua ei ole ikinä niin paljon kiinnostunut tämän keissin yksityiskohdat. Tiedän tietenkin perusasiat, mutta en millintarkasti. Pidän itseäni enemmän intuitiivisena ihmisenä. Olen silti ollut jo kauan sitä mieltä, että Auer on syytön, enkä ole tätä perustanut mihinkään todistusaineistoon. En tiedä, onko tämä hyvä asia, mutta vaan esimerkkinä, että ei se porukka ole aina niin mustavalkoista.
Mitä lieneekin aarteita Suomessa, toki kallehin on vapaus
dryadalis
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: La Syys 09, 2023 9:58 pm

Re: Pauli Kuusiranta; Rooli Ulvilan murhatutkimuksissa, yhteiskunnassa ja mediassa

Viesti Kirjoittaja dryadalis »

Hermione,

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että oikeusjärjestelmän toimivuus ja objektiivisuus ovat äärimmäisen tärkeitä asioita. Mediasirkus ja mielipidevaikuttaminen voivat todella heikentää prosessia, ja näin on varmasti tapahtunut Ulvilan tapauksessa. Tämä asia kaipaa ehdottomasti perusteellista tutkimusta.

Lisäyksenä edellisen kirjoittajan, Helheimin, viestiin: minäkin seilaan pääosin intuition voimin, erityisesti tässä tapauksessa. En koe, että voin täysin luottaa mihinkään täällä esitettyyn tietoon, edes kuuloaistimukseen, joka liittyy hälytysnauhaan.
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10846
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Pauli Kuusiranta; Rooli Ulvilan murhatutkimuksissa, yhteiskunnassa ja mediassa

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Helheim kirjoitti: Ti Loka 17, 2023 4:14 pm
Kuolemannaakka kirjoitti: Pe Loka 13, 2023 11:34 pm
Olen aina sanonut, että pohjimmiltaan tälläkin palstalla kyse on ihmisten erilaisista luonteista. On intuitiiviset ihmiset ja on ne sekunninlaskijat. Kummatkaan eivät ymmärrä toisiaan, koska heidän elämänasenteensa ovat erilaisia. He eivät koskaan vaihda puolta.
Mutta minun teesini on, että menneiden tapahtumien selvittäminen on AINA faktojen pohjalta tapahtuvaa selvittämistä ja sekunttien laskemista, koska ihmisten teot ovat faktoja. Ihmisen teot eivät ole mielipidekysymys tai itse tehty tarina. Teot tapahtuvat vain yhdellä tavalla reaalimaailmassa. Ne eivät ole kuvitelmaa, eivätkä ne riipu yhtään siitä, mitä joku muu asiasta ajattelee tai mitä jossain muualla on joskus tapahtunut tai mitä usein kyseisessä tilanteessa tapahtuu. Niissä ei ole monta vaihtoehtoa, vaan tasan yksi.
Mua ei ole ikinä niin paljon kiinnostunut tämän keissin yksityiskohdat. Tiedän tietenkin perusasiat, mutta en millintarkasti. Pidän itseäni enemmän intuitiivisena ihmisenä. Olen silti ollut jo kauan sitä mieltä, että Auer on syytön, enkä ole tätä perustanut mihinkään todistusaineistoon. En tiedä, onko tämä hyvä asia, mutta vaan esimerkkinä, että ei se porukka ole aina niin mustavalkoista.
No tietysti intuitiolla voi päätellä Annelin syyttömäksikin yhtä hyvin, mutta mun mielestä se on silti arvaamista. Mutta hyvä, että olet arvannut oikein! Eikä mitään pahaa ole siinä, ettei kaikeen jumitu ja nysvää, se voi olla ihan terveen merkki=)

Mutta intuitiota on mielestäni vaikea "saada" jutussa, jossa ei tunne yhtään asianosaista. Eihän meistä kai kukaan tiedä kuin lehtien otsikot ja kirjoitukset mitä on lukenut. Itse en ole Annelia koskaan livenä ees nähnyt, saati meilaillut hänen kanssaan. Ei voi olla mitään todellista käsitystä hänestä ihmisenä, ja tämän pohjalta tehdä mitään kovinkaan pitäviä päättelyjä. Voiko tällöin tulla mitään "oikeaa" intuitiota?
No, eipä tietysti kukaan voi elämäänsä elää jotenkin kylmästi faktoilla vaan, koska tottakai aina oma elämä ja asenteet ja koetut asiat ja mielipiteet vaikuttaa, vaikka kuinka yrittäisi olla puolueeton.

Hyväksikäyttöjutun mielipiteen muodostin intuitiolla sikäli, ettei siitä ollut tiedossa silloin 2011-2012 juuri mitään tietoja. Vieläkään niitä ei ole kaikkia saatavilla. Mutta uskalsin silti jo 2012, kun lehdissä luki, että Aueria ja Kukkaa vastaan on löytynyt kiistaton kuvatodiste, kirjoittaa palstalla, että muistakaa, että poliisi on ennenkin kertonut tässä jutussa perättömiä tietoja. Uskalsin sanoa näin, koska uskoin tajuavani, ettei Anneli voi olla surmaaja, ja vaikutti aivan liian epätodennäköiseltä, että hän yhtäkkiä ryhtyisi pedofiiliksi, etenkin kun lasten kertomukset olivat niin kliseisiä ja epäuskottavia. Olin menettänyt luottamuksen poliiseihin ja huomannut, että monet asiat joita kerrottiin lehdissä tai tiedotustilaisuuksissa totena, eivät olleet tosia. Siis edes mitattavat faktat. Tästä tiesin, että se mitä poliisi sanoo, ei aina ole totta. Asiat pitää itse tarkistaa, eikä uskoa poliisia. Ja vaikka poliisi sanoisi, että tässä on pedofiili, sen ei tarvitse pitää paikkaansa, koska poliisi oli valehdellut murhajutussakin. Poliisia voidaan huijata ja he voivat huijata itse. Jos eivät tajua murhajuttua, miksi tajuaisivat lsh-jutun?

Niinkuin Mannerkin sanoi toimittajille, kun häneltä kysyttiin hyväksikäyttöväitteiden tultua ilmi että "Oletteko vieläkin varma, ettei Anneli Auer surmannut miestään": "Yhä varmempi vain" vastasi Manner hyvin itsevarmasti, vaikka tilanne sinänsä vaikutti ihan toivottomalta, ja toimittajat varmasti ihmettelivät ja olivat suorastaan suuttuneita. Eli hänkin oli tajunnut, että poliiseilla ei oikeasti ole mitään käsitystä mitä on tapahtunut, ja he voivat väittää täysin älyttömiä. He eivät ole mikään auktoriteetti. Ja koska he eivät tajua murhajuttua, eivät he välttämättä tajua hyväksikäyttöjuttuakaan. Ja ennen kaikkea: vaikka he tajuaisivatkin, he voivat valehdella saadakseen syytetyn tuomittua. Koska nähtiin, että poliisit ja syyttäjä olivat silmää räpäyttämättä valmiita ajamaan vuoroin mitäkin, toistensa kanssa ristiriitaista väitettä, he menettivät auktoriteettiasemansa ja heistä tuli vain omaa juttuaan ajavia tavallisia typeriä ihmisiä. Niinkuin me kaikki muutkin=)

Syyttäjä on surmajutussa väittänyt vaikka kuinka monta erilaista virallista skenaariota, ja joka oikeudenkäyntiin suurin piirtein tuo kertomus vaihdettiin ja sitten taas palattiin johonkin vanhaan, joka oli jo kertaalleen hylätty. Miksi suuri osa ihmisistä ei kuitenkaan näe tässä mitään ihmeellistä? Mikseivät he mieti, että kaksi vuotta sitten kannattivat ihan eri teoriaa kuin nyt, ja sitten taas kaksi vuotta eteenpäin tästä, kannattavat kolmatta teoriaa? Eli miksi he eivät tajua, että olivat jo ainakin kaksi kertaa väärässä, vaikka luulivat varmasti olevansa oikeassa? Miksi he edelleen aina vaan ovat varmoja, eivätkä ala epäilemään, että ymmärtävätköhän he tämän jutun nyt ihan oikein ja oikeasti? Sitä minä vähän ihmettelen.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Helheim
Lauri Hanhivaara
Viestit: 122
Liittynyt: Su Kesä 21, 2020 2:56 am

Re: Pauli Kuusiranta; Rooli Ulvilan murhatutkimuksissa, yhteiskunnassa ja mediassa

Viesti Kirjoittaja Helheim »

Kuolemannaakka kirjoitti: Ti Loka 24, 2023 11:48 pm
Helheim kirjoitti: Ti Loka 17, 2023 4:14 pm
Kuolemannaakka kirjoitti: Pe Loka 13, 2023 11:34 pm
Olen aina sanonut, että pohjimmiltaan tälläkin palstalla kyse on ihmisten erilaisista luonteista. On intuitiiviset ihmiset ja on ne sekunninlaskijat. Kummatkaan eivät ymmärrä toisiaan, koska heidän elämänasenteensa ovat erilaisia. He eivät koskaan vaihda puolta.
Mutta minun teesini on, että menneiden tapahtumien selvittäminen on AINA faktojen pohjalta tapahtuvaa selvittämistä ja sekunttien laskemista, koska ihmisten teot ovat faktoja. Ihmisen teot eivät ole mielipidekysymys tai itse tehty tarina. Teot tapahtuvat vain yhdellä tavalla reaalimaailmassa. Ne eivät ole kuvitelmaa, eivätkä ne riipu yhtään siitä, mitä joku muu asiasta ajattelee tai mitä jossain muualla on joskus tapahtunut tai mitä usein kyseisessä tilanteessa tapahtuu. Niissä ei ole monta vaihtoehtoa, vaan tasan yksi.
Mua ei ole ikinä niin paljon kiinnostunut tämän keissin yksityiskohdat. Tiedän tietenkin perusasiat, mutta en millintarkasti. Pidän itseäni enemmän intuitiivisena ihmisenä. Olen silti ollut jo kauan sitä mieltä, että Auer on syytön, enkä ole tätä perustanut mihinkään todistusaineistoon. En tiedä, onko tämä hyvä asia, mutta vaan esimerkkinä, että ei se porukka ole aina niin mustavalkoista.
No tietysti intuitiolla voi päätellä Annelin syyttömäksikin yhtä hyvin, mutta mun mielestä se on silti arvaamista. Mutta hyvä, että olet arvannut oikein! Eikä mitään pahaa ole siinä, ettei kaikeen jumitu ja nysvää, se voi olla ihan terveen merkki=)

Mutta intuitiota on mielestäni vaikea "saada" jutussa, jossa ei tunne yhtään asianosaista. Eihän meistä kai kukaan tiedä kuin lehtien otsikot ja kirjoitukset mitä on lukenut. Itse en ole Annelia koskaan livenä ees nähnyt, saati meilaillut hänen kanssaan. Ei voi olla mitään todellista käsitystä hänestä ihmisenä, ja tämän pohjalta tehdä mitään kovinkaan pitäviä päättelyjä. Voiko tällöin tulla mitään "oikeaa" intuitiota?
No, eipä tietysti kukaan voi elämäänsä elää jotenkin kylmästi faktoilla vaan, koska tottakai aina oma elämä ja asenteet ja koetut asiat ja mielipiteet vaikuttaa, vaikka kuinka yrittäisi olla puolueeton.
Joo, olen itsekin muodostanut (tai ainakin alkanut muodostamaan) mielipidettäni tästä jutusta uutisten perusteella. Olen toki lähtenyt täysin toiseen suuntaan kun mihin yleensä ihmiset lähtevät Ulvilan-uutisointien myötä eli kohti Annelin syyttömyttä. En tiedä, mikä sulla oli lähtölaukaus alkaa tutkimaan tätä juttua: oliko se käsitys Annelin syyttömyydestä vai aloitko tutkimaan oudolta vaikuttavaa juttua vaan ihan sen itsensä takia? Olen sitten täydentänyt tutkimalla tuota alun aavistusta, minkä sain Anneliin median puolesta kohdistuvan vihan myötä, ja vain tullut vakuuttuneemmaksi hänen syyttömyydestään. Itse tunnut tämän palstan perusteella olevan kylmästi faktoihin nojaava ihminen, mikä on tietenkin rikosten suhteen ainoa oikea tapa toimia, mutta oman kokemukseni perusteella sanon, että intuitiolla voi olla myös paikkansa tässä kaikessa.
Mitä lieneekin aarteita Suomessa, toki kallehin on vapaus
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10846
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Pauli Kuusiranta; Rooli Ulvilan murhatutkimuksissa, yhteiskunnassa ja mediassa

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Helheim kirjoitti: Ke Loka 25, 2023 1:17 am
Kuolemannaakka kirjoitti: Ti Loka 24, 2023 11:48 pm
Helheim kirjoitti: Ti Loka 17, 2023 4:14 pm

Mua ei ole ikinä niin paljon kiinnostunut tämän keissin yksityiskohdat. Tiedän tietenkin perusasiat, mutta en millintarkasti. Pidän itseäni enemmän intuitiivisena ihmisenä. Olen silti ollut jo kauan sitä mieltä, että Auer on syytön, enkä ole tätä perustanut mihinkään todistusaineistoon. En tiedä, onko tämä hyvä asia, mutta vaan esimerkkinä, että ei se porukka ole aina niin mustavalkoista.
No tietysti intuitiolla voi päätellä Annelin syyttömäksikin yhtä hyvin, mutta mun mielestä se on silti arvaamista. Mutta hyvä, että olet arvannut oikein! Eikä mitään pahaa ole siinä, ettei kaikeen jumitu ja nysvää, se voi olla ihan terveen merkki=)

Mutta intuitiota on mielestäni vaikea "saada" jutussa, jossa ei tunne yhtään asianosaista. Eihän meistä kai kukaan tiedä kuin lehtien otsikot ja kirjoitukset mitä on lukenut. Itse en ole Annelia koskaan livenä ees nähnyt, saati meilaillut hänen kanssaan. Ei voi olla mitään todellista käsitystä hänestä ihmisenä, ja tämän pohjalta tehdä mitään kovinkaan pitäviä päättelyjä. Voiko tällöin tulla mitään "oikeaa" intuitiota?
No, eipä tietysti kukaan voi elämäänsä elää jotenkin kylmästi faktoilla vaan, koska tottakai aina oma elämä ja asenteet ja koetut asiat ja mielipiteet vaikuttaa, vaikka kuinka yrittäisi olla puolueeton.
Joo, olen itsekin muodostanut (tai ainakin alkanut muodostamaan) mielipidettäni tästä jutusta uutisten perusteella. Olen toki lähtenyt täysin toiseen suuntaan kun mihin yleensä ihmiset lähtevät Ulvilan-uutisointien myötä eli kohti Annelin syyttömyttä. En tiedä, mikä sulla oli lähtölaukaus alkaa tutkimaan tätä juttua: oliko se käsitys Annelin syyttömyydestä vai aloitko tutkimaan oudolta vaikuttavaa juttua vaan ihan sen itsensä takia? Olen sitten täydentänyt tutkimalla tuota alun aavistusta, minkä sain Anneliin median puolesta kohdistuvan vihan myötä, ja vain tullut vakuuttuneemmaksi hänen syyttömyydestään. Itse tunnut tämän palstan perusteella olevan kylmästi faktoihin nojaava ihminen, mikä on tietenkin rikosten suhteen ainoa oikea tapa toimia, mutta oman kokemukseni perusteella sanon, että intuitiolla voi olla myös paikkansa tässä kaikessa.
Tossa kirjassa kerron, mistä kaikki minun kohdallani lähti: luin aivan sattumalta jostain iltasanomista sen Tuija Niemen litteroinnin, joka julkaistiin kun Auer oli pidätetty ja "tunnustanut". Sitä ennen en ollut seurannut juttua lainkaan, enkä koskaan käynyt murha.infossa. Minua ihmetytti heti Auerin ensimmäinen repliikki, jossa hän huutaa puhelimeen että joku mies tuli ikkunasta ja lyö mun miestä puukolla. Tämä tuntui ristiriitaiselta verrattuna siihen teoriaan jonka syyttäjä esitti: että Auer oli puukottanut miehensä puolikuoliaaksi ja LUULLUT TÄMÄN KUOLLEEN ja mennyt soittamaan häkeen. Kun kerran Lahti virallisen litteroinnin mukaan alkaa ääntelemään vasta 23 sekunnin kuluttua, niin silloin kun Auer sanoo ensimmäisen repliikkinsä, hänen täytyy uskoa, että Lahti on kuollut. Joten miksi ihmeessä hän kertoisi, että takkahuoneessa joku huppumies tappelee hänen miehensä kanssa? Eihän silloin kuuluisi mitään ääniä, kun Lahti on kuollut. Sehän olisi älytön juoni, ajattelin. Hänenhän pitäisi kertoa, että oli ollut jossain piilossa tappelun ajan ja nyt huppumies on jo poistunut ja Jukka kuollut. Silloin äänimaisema olisi oikea.

Ajattelin, että olipa typerä murhaaja tämä Auer. Ja sitten ihmettelin, että miten se Jukka kumminkin juuri sopivasti sitten "herää sattumalta" henkiin ja alkaa huutaa ja kolistella ihan kuin joku tosiaan olisi hänen kimpussaan. Tässä on toinen täysin epäluonnollinen asia. Jukan ei olisi mikään pakko pitää sellaista ääntä joka voidaan tulkita tappeluksi. Hän voisi huutaa mitä vaan, tai olla kokonaan huutamatta. Mutta hän kutsuu Annua apuun.

Ja kolmas uskomaton yhteensattuma: Häke-henkilö poistuu täysin järjettömän tuntuisesti puhelimesta kahdeksi minuutiksi! Ja ainoastaan tämä tauko mahdollistaa sen, että Auer ylipäätään pääsee Jukan tappamaan, eli Jukan pyynnön mukaisesti tulemaan apuun. Auer ei ole mitenkään voinut varautua tähän käänteeseen, tai näihin kaikkiin käänteisiin: miten hänellä on sorkkarauta siinä puhelimen lähettyvillä? Miten hänellä on joku suoja-asu niin ettei hän tahriudu vereen, vaikka koko surman on oltava spontaani. Miten hänellä on kengät joista ei jää mitään jälkiä veritahraiselle lattialle, vaikka hänen pitäisi ravata eestaas puhelimen ja takkahuoneen väliä? Surmaamista astalolla ei ole voitu suunnitella etukäteen, koska a) Anneli luuli että Jukka kuoli ennen puhelinsoittoa b) Anneli ei voi tietää, että pääsee puhelimesta kesken häke-puhelun tappamaan Jukan.

Eli tulin tänne palstalle, enkä mitenkään julistanut aluksi Auerin syyttömyyttä (ensiksi taisi ihmetellä sängystä löytynyttä omenankaraa :D). Ihmettelin joitain asioita ja kyselin lisäkysymyksiä. Juttu ei vaikuttanutkaan yhtään niin selvältä kuin 90% kirjoittajista ajatteli, ja minusta tuntui, ettei monikaan oikein kovin loogisesti pohtinut erilaisia epäkohtia ja uskomattomia sattumia, ja se vähän ärsyttikin. Ilmapiiri oli vähän semmoinen "no jotenkin se sen murhas", ja valtaosa porukasta vain hekumoi auerin pahuudella ja kieroutuneisuudella ja haki siihen jotain "lisätodisteita" vaikkapa hänen omistamansa Perhekerhon keskustelupalstan jutuista (siis sinne kirjoitetuista kirjoituksista!). Minua ei tämmöiset kiinnosta yhtään. Itse halusin saada selville tapahtumat. Ei se syyllisen selviäminen minua edes kiinnosta, vaan miten kaikki on mennyt. Kun se tapahtumakertomus tökkii, niin minua alkaa se asia häiritsemään. En halua, että mutkia vedetään suoriksi, kun ne ei ole suoria. Kenenkään pahuus ei mahdollista fysiikan lakien rikkomista.

En puoleen vuoteen tajunnut enkä osannut häke-puhelun litteroinnista nähdä ja laskea Auerin liikkeitä puhelun aikana. Kirjoittaja nimeltä turumurre tätä alkoi tutkia, ja sen selvityksen luettuani aloin paneutua ihan pääasiaan koko jutussa: Siis MISSÄ Auer puhelun eri vaiheissa on. Eihän tärkein asia ole kuulla ulkopuolisen juttuja, vaan selvittää, onko Auer uhrin kanssa samassa tilassa niin, että voi murhan tehdä. Auerhan se syytetty oli.

Kun litteroinnissa lukee Auerin sanoma Kuole! ja Jukka ähkäisee ja lopettaa puhumisen, niin otsallaankin näkee, että tuossahan se Aueri sen Jukan tappoi. Mutta kun ei: jos lukeekin tarkkaan, niin huomaa, että ennen tätä kuolea kuuluu juoksuaskeleet ja ulko-oven avausääni, niin tajuaa, että Auer juoksi juuri ulos, aivan kuten itsekin kertoi. Eli on aivan toisella puolella taloa, kun väitetty surma tapahtuu. Ei takkahuoneessa ole mitään ovea avattavaksi.

Nämä asiat varmistuivat myöhemmin, kun nauhan sai kuulla ja poliisin virallinen rekonstruktiovertailu osoitti, että se on tosiaan etuovi, joka avataan juoksun jälkeen. Ja ovessa on Auerin veriset sormenjäljet. Ja juoksussa on 7-8 askelta. Tällöin voidaan laskea taaksepäin, ettei juoksu voi alkaa kuin olohuoneen matolta. Takkahuoneesta ei kukaan pysty 8 askeleella juoksemaan ulko-ovelle. Eli tästä saadaan kiintopiste, mistä Anneli on juoksun alkanut, ja voidaan laskea, ettei hän ehdi takkahuoneessa missään vaiheessa edes käydä. Hän juoksee jo olohuoneen matolta takaisin puhelimesta lähdettyään. Juuri kuten hän kertoi: karkuun takkahuoneessa ollutta miestä.

Kaikki äänet sopivat Auerin kertomukseen ja niihin liikkeisiin, mutta ne eivät sovi siihen, että Auer olisi murhaaja. Murhaajana Auerilla olisi pidemmät juoksumatkat, niin pitkät, ettei hän ehdi esim puhelimeen takaisin, kuten ovelle juossut syytön Anneli. Anneli on 3 sekunnin päästä "murhaiskusta" puhelimen vieressä ja sanoo "Tuleeks sieltä ketään?", koska hän on jo valmiiksi juossut siihen tuulikaappiin, joka on keittiössä olevan puhelimen vieressä. Mutta jos hän olisi surmaaja, hänhän olisi vielä takkahuoneen perällä, sorkkarauta Jukan päässä! Ja silloin en edes tiennyt, että iskuja oli 5, ja muita vammoja lisäksi.

Annelilla ei ole mitään teoreettistakaan mahdollisuutta häke-puhelun aikana surmata miestään. Ja joku hänet surmaa, joten surmaaja on joku muu. Tästä olen 100% varma.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Paikalla
Avatar
Päämiäs
Neuvoja-Jack
Viestit: 529
Liittynyt: Su Huhti 13, 2014 3:25 pm
Paikkakunta: Ei voi virkavaltaa muuten opettaa kuin viedä saunan taakse ja lopettaa
Viesti:

Puli Kusiraana 2023: Helpoin rikokseni - miten väärensimme syyttömälle Auerille elinkautisen

Viesti Kirjoittaja Päämiäs »

Jonkun harrastajamme täytyy uhrautua heti ennen aloitusta tarjoutua juontajalle osallistumaan keskusteluun lavalla (kuten SuomiAreenakin tarjosi Auerille). Täytyyhän lavalla olla edes 1, joka tuntee murhan.
Muuten eivät anna yleisön kysyä yhtikäs mitään.
Kusiraanalta täytyy kysyä:
- Porin älykkäin poliisi ylikomisario Joutsenlahti tutki 1,5v kaikki todisteet ja todistaa YHÄ, että alusta saakka kaikki todisteet osoittavat selvästi Auerin syyttömyyden varmaksi. Samoin rikospaikan tekninen tutkija sekä päätutkija. Eikä tämä ole mikään mielipidejuttu.
Mikset tutkinut murhaa yhtä tarkkaan kuin nämä rehelliset poliisit?
- Minä päivänä tutkit rikospaikan ? (Kusiraana ei käynyt koskaan rikospaikalla, vaan riensi konttoriinsa soittelemaan johtajille ja medioille.)
- Koskiselta: Koska sinut dekkarikirjailijana palkattiin paikkailemaan tätä fiktiivistä sepustusta? Kuinka paljon jouduit poistamaan kirjasta valheita? Miksi romaani yhä jankuttaa samat väitteet 3 kertaan?
- Kun oikea murhaMIES jää kiinni, miten aiotte korjata tekemänne rikokset ja 10 MILJOONAN € VAHINGOT ?
Sekä että paljastitte koko poliisin ja oikeuslaitoksen naurunalaiseksi hullujenhuoneeksi ?
- Väärensitkö muissakin rikoksissasi todisteita ja syyttömille tuomioita ? Oliko se Porissa normaalia, kuten kirjailija Reijo Mäki vihjasi ?
- Oletko kirjan osoittaman yksinkertainen vai mielisairas ?
- Luuletko näillä rikoksillasi pääseväsi taivaaseen ?
Mutta Valhevirtamediauskovaiset stadilaiset ovat helpommin höynäytettävissä. Fiktiivisen dekkarin epäonnistunutta kirjamyyntiä pelastamassa:
https://kirjamessut.messukeskus.com/ohj ... lan-murha/
Pe 27.10.2023 15:00 - 15:30 · Hakaniemi-lava · Dekkarit
Ulvilan murha
Mitä Ulvilassa todella tapahtui? Rikostutkija Kuusiranta ja rikoskirjailija JP Koskinen rekonstruoivat murhayön tapahtumat ennennäkemättömän tarkasti. Lukija voi vetää omat johtopäätöksensä murhayön tapahtumista.
Esiintyjät: JP Koskinen, Pauli Kuusiranta
Hihhuleiden vastalääkkeeksi löytyy ateisteja
13.00 lavaohjelmassa Vapaa Ajattelija -lehti:
Uskonnottomuuden vapaus ja islam Vapaa Ajattelijassa.
Toimittaja Binar Mustafa ja päätoimittaja Esa Ylikoski.
PERU_Viimeinen_virhe_turha_F35romut_HX-maanpetos=35mrd_ikivelkaorjuutemme._-Kaikki_blogistit_tietää_Auer_syytön
anneliauerkirjoittaa.blogspot.fi
seppo-isotalo
RadioRockKorporaatio-tenttaus._Suomiareena_pätkä:
youtube.com/watch?v=FH9CGJFLoMk
Syyttömien_KKOikeusmurhat_valeraiskauksista
areena.yle.fi/1-3719531
2298417
2104198
mtv.fi/katso/20618268
Syytön_taksikuski_10v_vankilaa_raiskausvalheista
anneliauer.com
mikkoniskasaari.fi
puheenvuoro.uusisuomi.fi/?s=auer
fi.wikipedia.org/wiki/Ulvilan_surma
Salasana_ulvila_Lataa_ILMAISEKSI_Faktakirja2_Miten_poliisi_väärensi_Auerin_murhaajaksi
dryadalis
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: La Syys 09, 2023 9:58 pm

Re: Puli Kusiraana 2023: Helpoin rikokseni - miten väärensimme syyttömälle Auerille elinkautisen

Viesti Kirjoittaja dryadalis »

^

Joku voisi tuon tapahtuman videoida ja ladata YouTubeen (jos mikään ei tätä estä). Minä kysyisin kuolevaisille julkaistun häkenauhan epäjohdonmukaisuuksista (lähinnä häkevirkailijan osalta), jos kykenevä olisin saapumaan tilaisuuteen.
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9187
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Pauli Kuusiranta; Rooli Ulvilan murhatutkimuksissa, yhteiskunnassa ja mediassa

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

dryadalis kirjoitti: To Loka 26, 2023 6:14 am ^

Joku voisi tuon tapahtuman videoida ja ladata YouTubeen (jos mikään ei tätä estä). Minä kysyisin kuolevaisille julkaistun häkenauhan epäjohdonmukaisuuksista (lähinnä häkevirkailijan osalta), jos kykenevä olisin saapumaan tilaisuuteen.
Toivoa sopii, että tilaisuuden järjestäjä ymmärtää videoida tämän historiallisen haastattelutilaisuuden tulevia sukupolvia varten.

Hieman asiasta sivuun, eli kysyisin sinulta, mikä mielestäsi on häkenauhassa epäjohdonmukaista häkevirkailijan osalta. Voit vastata tarvittaessa häkepuhelua koskevaan viestiketjuun, jollet sitten taustoita Kuusirannalle esitettävää kysymystä selvemmäksi.
J-M-H-A
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Maalis 11, 2020 5:26 pm

Re: Pauli Kuusiranta; Rooli Ulvilan murhatutkimuksissa, yhteiskunnassa ja mediassa

Viesti Kirjoittaja J-M-H-A »

Kirja on järjetöntä bullshittia. On mahdollista/voi olla/minun mielestäni/ehkä/luultavasti jne alkaa lähes jokainen lause. Hävettää aikuisen ja vieläpä ex kyylän pikkulapsen tasolla oleva järjenjuoksu. Ensimmäistäkään faktaa ei kirjasta löydy. Ei puolesta eikä vastaan. Mutuilua ja omaa mielipidettä joka ei perustu faktoihin joita jo minfoa selailemalla ois löytynyt suht jokaiseen aatelmaan. Toivottavasti muutkin vastaavat lähenee jo eläkeikää ettei pääse säätelemään ihan mitä sattuu mieleen juolahtaa.
Kuppauksen suorittajaa kutsutaan kuppaajaksi tai kuppariksi. Ammatti siinä missä Metsurikin.
dryadalis
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: La Syys 09, 2023 9:58 pm

Re: Pauli Kuusiranta; Rooli Ulvilan murhatutkimuksissa, yhteiskunnassa ja mediassa

Viesti Kirjoittaja dryadalis »

Minulla ei ole nyt kirjaa käsilläni, mutta muistaakseni vammojen kuvauksissa oli jotain, mikä kiinnitti huomioni. PK puhui muistaakseni laahaus- tai raahausjäljistä uhrissa. Kuitenkaan liitteenä olleessa ruumiinavauskertomuksessa ei ollut mainintaa vastaavista vammoista. Saatan muistaa väärin tai tehdä virhetulkinnan, mutta tarkistan tämän myöhemmin, ellei joku muu ehdi ensin.
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10846
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Pauli Kuusiranta; Rooli Ulvilan murhatutkimuksissa, yhteiskunnassa ja mediassa

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

dryadalis kirjoitti: Ti Marras 21, 2023 10:18 am Minulla ei ole nyt kirjaa käsilläni, mutta muistaakseni vammojen kuvauksissa oli jotain, mikä kiinnitti huomioni. PK puhui muistaakseni laahaus- tai raahausjäljistä uhrissa. Kuitenkaan liitteenä olleessa ruumiinavauskertomuksessa ei ollut mainintaa vastaavista vammoista. Saatan muistaa väärin tai tehdä virhetulkinnan, mutta tarkistan tämän myöhemmin, ellei joku muu ehdi ensin.
Ei ole ollut näistä mainintaa muualla kuin kirjassani. Päättelin nuo selän naarmut lattialla olleista muutamista lasinsiruista tulleeksi. Surmaaja repi uhrin sängyn laidasta selälleen lattialle, jolloin tämä yritti kiemurrella sängyn alle suojaan. Kirjassa myös piirroskuva noista naarmuista (sivu 24) ja tietenkin tarkemmat selitykset.
Mutta kiva jos meni veikkaus oikein :) Esimerkiksi Matti Mäkinen oli käsittänyt nämä veitsen viilloiksi, mutta ei ne semmoisia ole.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Vareksenpoikanen
Agentti Scully
Viestit: 660
Liittynyt: Su Syys 15, 2013 10:35 pm

Re: Pauli Kuusiranta; Rooli Ulvilan murhatutkimuksissa, yhteiskunnassa ja mediassa

Viesti Kirjoittaja Vareksenpoikanen »

Kopion tähän Pauli Kuusirannan teoksesta sivun 27

27Auerin ja Lahden taustoja tutkitaan
Tekninen rikostutkinta rikospaikalla ja sen välittömässä lähei-
syydessä jatkui useita päiviä. Jukka Lahden ja Anneli Auerin
perhe oli muuttanut Turun seudulta Ulvilaan nelisen vuotta
aikaisemmin. Perhe ei ollut kovinkaan paljon kanssakäymisissä
naapureiden kanssa. Auer oli ilmeisesti kotitöiden ja lasten-
hoidon ohella uppoutunut kotisivujensa tekemiseen ja muu-
hun tietokonemaailmaan, joten hän ei vielä tuntenut kaikkia
naapureitaan. Lapset olivat paljon ulkona keskenään ja muiden
naapurien lasten kanssa ilman vanhempiaan. Jukka Lahden
työasiat veivät suuren osan hänen ajastaan, ja siksi päivät olivat
usein venyneet pitkiksi. Lahden vähäinen vapaa-aika kului per-
heen ja lasten kanssa. Muiden ulkopuolisten ihmisten kanssa
hän ei ollut paljoakaan tekemisissä. Kuitenkin kanssakäymistä
oli enemmän kuin vaimolla.
Perhe oli kuukausi aiemmin käynyt lomalla etelässä. Matka-
laukut olivat Espanjan reissun jäljiltä vielä surmayönä asun-
nossa esillä. Suunnitelmissa oli ollut myös palata jossakin vai-
heessa takaisin Turun seudulle. Olipa mielessä itänyt ajatus
muuttaa joskus Espanjaankin.
Paikalla olleiden poliisien mielestä perheen asunto ei ollut
tavanomainen. Yleisvaikutelma oli epäsiisti. Tavaroita oli
kasoissa siellä täällä. Apukeittiössä oli ollut muovipusseja ja
muuta tavaraa puoleenväliin huoneen korkeutta. Suuri vaate-
röykkiö oli kiinnittänyt poliisien huomion. Ilmeisesti siivoami-
nen ei ollut jokapäiväistä. Vaikutti siltä kuin kaikki asiat per-
heessä eivät olleet kunnossa. (Satakunnan KO 2013, s.28, 29 ja
30)


Tässä on sellaista tekstiä jota poliisi ei saa ilmaista. Vaikka Kuusiranta onkin kopioinut tämän Käräjäoikeuden ratkaisusta.
Tästä kirjan tekstistä on mahdollisuus tehdä tutkintapyyntö poliisille siten että: onko Kuusiranta tehnyt virka- tai muun rikoksen kirjoittamalla julkisuuteen perheen sisäisiä, salassa pidettäviä asioita?
Poliisilla on virantoimituksesta juridinen salassapitovelvoite.

Käsittääkseni yksityishenkilönä kuka tahansa voisi tämän tutkintapyynnön tehdä, kaikkien suomalaisten oikeusturvan vuoksi.
Minulla täytyy olla oikeus jättää jakkuni tuolin karmille ja potkaista kengät jalasta eteisen lattialle, tai vaikka keskelle olohuoneen lattiaa.
Minulla pitää säilyä oikeus siivota vain kerran viikossa tai vaikka vain kerran kuukaudessa.
Eikä minusta sen siivouksen perusteella tai siivoamatta jättämisen perusteella voida tehdä rikollista, tai epäillä rikoksesta.

Olen elämässäni käynyt todella monessa huushollissa. Enkä koskaan ole kuvitellut niiden olevan rikollisia joiden kämppä on epäsiisti.

Lapsiperhe. On monta muuta asiaa kuin siivoaminen. Eräs runoilija on runossaan sanonut näin: " siinä perheessä ei loistanut tiskipöytä, mutta siellä loistivat lasten silmät." Auerin perheessä lasten silmien loiste sammui isän kuolemaan ja lasten erottamiseen äidistään.
Runoilija Bo Carpelan runoilee omasta lapsuudestaan: "Keittiön pöydän muistan parhaiten. Astiat korjattiin harvoin."

Mutta nyt, ellei kukaan tähän puutu, poliisit saa retostella salassapidettävillä asioilla ja hankkia ahneuksissaan lisätienistiä eläkkeen lisäksi myymällä tällaisia teoksia.
Kyllä meillä kaikilla pitäisi olla oikeusturva tälläisiä Kuusirantoja vastaan.

Poliisilaki 7.luku
Vastaa Viestiin