Surmavälineet: veitsi ja astalo

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Valhalla
Watson itse
Viestit: 5897
Liittynyt: La Heinä 03, 2010 2:18 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Miten se JJ tietää, ettei huushollissa ollut teroituspuikkoa kun kerran astalostakaan ei saatu mitään selkoa. Vuosien päästä kyseltiin vasaraa. Tuskin se JJ porukoineen olisi löytänyt sieltä huoneistosta edes naapurin Erkkiä - ellei sitten ollut huppari päällä. ( onkohan Porin putkassa yöpyneet kaikki tallella ? )

Ja yksittäsikappale tarkoittaa, ettei veitsi kuulunut veitsisarjaan. Mikä sekin on vähän pielessä koska veitsestä on ainakin kahta teräpituutta.
Ja Makinen kertoi (oikeuden poytakirjan mukaan), etta takkahuoneesta loytyi kahdenlaista kenganjalkea.
joo - Mäkisen ja Joutsenlahden. Kunnes saatiin alla olevat paljasjalanjäljetkin tutkintaan.

huppuhiiri
Remington Steele
Viestit: 207
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 1:48 pm

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja huppuhiiri »

Kuolemannaakka kirjoitti: No tuskinpa nyt kukaan jokaista lusikkaansa muistaa. Mutta jonkun 80-luvulla valmistuksesta poistuneen, hiomakivellä teroitetun "kalapuukon" luulisi sentään muistavan, tai muutossa roskiin heittävän. Ulvilassahan ei perhe ollut hirveän kauaa asunut, joten joku sitten oli tuonkin, lapsuudenaikaisen perintöpuukkonsa mukaan muuttokuormaan ottanut.

Tuo terotustapa on sikäli erikoinen, ettei muita perheen veitsiä ole terotettu samalla tavalla. Tarina ei kerro, kuinka terävä tuo murha-ase oli, eli koska se oli terotettu viimeksi. Vuosikausia käyttämättä kaapeissa ajelehtinut, saatikka käytössä ollut veitsi olisi varmaan aika tylsä. Toisaalta, jos veitsi on terotettu vuoden sisällä, on kummaa, ettei muita veitsiä ole teroitettu samalla tyylillä koskaan.
Lainauksen boldaus minun.

Minulla oli aikaisemmin oma laatikkonsa tällaisille yksittäisveitsille ja muille käytöstä poistetuille tai hyvin harvoin käytetyille keittiövälineille. En pidä mitenkään ihmeellisenä että sekalaisessa laatikossa lojuisi vuosiakin veitsi, teroittamatta, mutta käyttökelpoisena, jopa tappoon saakka.

Jos nyt vielä ajatusleikitellään, niin tämähän sopii AA:n riitatunnustukseen. Hän hamuili jostain laatikosta veitsen käteensä... otti ensimmäisen mikä osui käteen, se sattui olemaan tämä, tuskinpa hän on ehtinyt pohtia siinä vaiheessa että oho onpas huono tappoväline, pitää etsiä parempi. Tappoaikeita ei välttämättä ole ollut, on ottanut vain uhkaukseksi, tilanteen edetessä ja sekava ollessa. Ja sitten tilanne on edennyt vielä vähän lisää.

edit: väärään kohtaan tuikattu virke!

Valhalla
Watson itse
Viestit: 5897
Liittynyt: La Heinä 03, 2010 2:18 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Samaa mieltä sikäli, että ei kukaan ota tuollaista sohloa suunnitelmalliseen murhaan. Ei vaikka olisi kylän aidoin blondi. Eikä se siihen edes soveltunut. Henkiin jäi. Sattuman kauppaa - sanon kanssa. Muutenhan se olisi ollut kauppareissulla varastettu mora.

Veristi
Christopher Lorenzo
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Loka 14, 2011 10:37 am

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja Veristi »

Olen pohtinut tuota veistä. Annelin on täytynyt olla tarkka sen suhteen, kenen veitsen lattialle jättää. Jos se olisi ollut Jukan vanha, Jukan sukulaiset tai ex-vaimo olisivat voineet tunnistaa sen. Jos se puolestaan oli ollut Annelin vanha, oma exä olisi saattanut muistaa sen nähneensä. Annelin isän tai äidin muistumiin voisi laittaa varauksen, kai. Eli oliko se sitten kirpputorilta niin kuin muistelen jonkun joskus täällä esittäneen? Siinä tapauksessa juttu menisi jo suunnitelmalliseksi. Tämänhetkisen näkemykseni mukaan teko muuttui suunnitelmalliseksi vasta puukotuksen jälkeen ennen nauhoittelua, mutta enpä poissulje laajempaakaan suunnittelua, vai suljenkohan?

Severin A
Jack Bauer
Viestit: 987
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:09 pm

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja Severin A »

:oops: itse en tunnista huushollin kaikkia veitsiä, enkä jaksa uskoa, että lapsistanikaan. Lisäksi on suuri joukko jos jonkin sortin härpätettä keittiökaapien kätköissä, joista minulla ei ole aavistustakaan. Saati, jotkut joskus käytössä olleet veitset... noup... en tunnistaisi. Uskon, että kaltaisiani on monen monta... Onko tämä veitsien tarkka muistaminen sukupuolisidonnaista...
Älä oleta

Veristi
Christopher Lorenzo
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Loka 14, 2011 10:37 am

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja Veristi »

^Minä kyllä muistan kaikki veitset ja astiat pitkältäkin ajalta. En tiedä, johtuuko sitten sukupuolesta vai mistä. Olen kyllä visuaalinen tyyppi, joten kaikki näköhavaintoihin liittyvä jää paremmin mieleen. Ja tietysti se, mihin oma huomio kohdistuu, pyörii eniten päässäkin.

ulkosuomalainen
Michael Knight
Viestit: 4021
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 3:08 pm

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Jukan sukulaiset tai x-vaimo tai Annelin x-mies tunnistaisivat? Ummm.... Kymmenen vuoden takaa?

Vaikka olen perfektionisti ja omasin nuorempana varsinkin melkein valokuvamuistin, omankin nykytalouden vanhat veitset jaisivat kylla varmasti tunnistamatta -- saati sitten edellisissa talouksissa olleet veitset. Veitsi kun veitsi.

Kuinka moni todella tunnistaisi jonkun Fiskarsin sarjatuotantona tehdyn perusveitsen, jonka on nahnyt jonkun sukulaisen huushollissa? Tai joka on maannut taman keittion laatikossa vuosikaudet, kayttamattomana?

Onhan se mahdollista, etta ristiasleipia tehdessaan olisi joku tormannyt Annelin veitsiin ( vain kuvaannollisesti) mutta todennakoisesti silloin vain niihin tukissa olleisiin. Itsellani ei ole ainakaan tapana kayda sukulaisvierailuilla naiden veitsilaatikoita lapi... Saati etta muistaisin etta juu, juuri tolla fileeveitsella leikkasin sita emmentaalia kun Anneli ei ollut laittanut mitaan... Sama kolo oli kahvassa. Ja rallakalla katkaistu tera.

Sori -- hyppasin vaaraan kuvaelmaan. Rallakalla katkaistu tera olikin Turren raksalta varastetussa villaveitsessa...
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius

Veristi
Christopher Lorenzo
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Loka 14, 2011 10:37 am

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja Veristi »

^En toki tarkoittanutkaan sukulaisvierailuilla mahdollisesti tehtäviä veitsihavaintoja, vaan muistikuvia sellaisilta lähisukulaisilta, jotka olivat jossain vaiheessa elämäänsä asuneet Annelin tai Jukan kanssa yhteisessä taloudessa. Itse saan hyvin mieleeni erilaisia veitsiä lapsuudestani, vaikka en tuohon aikaan osannut vielä edes ruokaa laittaa. Pystyisin kertomaan jopa kaikkien höylien, sahojen ja naskaleidenkin tuntomerkit, vaikken niilläkään mitään puuhaillut. Niinpä - Annelin onni, etten ole hänen sukuaan.

ulkosuomalainen
Michael Knight
Viestit: 4021
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 3:08 pm

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Anneli kylla jatti takaportin sillekin mahdollisuudelle, etta huppu olisi kayttanyt talon veista: ensipartion poliisi kysyi oliko veitsi omia ja Anneli kavi keittiossa katsomassa. Omat veitset olivat kuitenkin paikallaan. Jossain myohemmin kuulustelussa puhui laatikossa olleista Jukan vanhoista veitsista, joita ei tarkemmin tiennyt tai muistanut. (Ei ole Veristin kanssa yhta maata :-))

Jos lattialta loytynyt veitsi olisi jotenkin onnistuttu yhdistamaan Lahtien talouteen

Take 1
Olisiko huppu sitten kaynyt noutamassa veitsen keittiosta Annelin tietamatta, vaikka silla aikaa kun tama oli rapulla?
Ummm... aah...kamerat seis...hitsi...unohtui etta se veitsenpisto rintaan tuli heti ekaksi...

Take 2
Veitsi oli varmaan ollut ulkona siina kattilassa kun oli juuri ennen Kanarialle lahtoa putsattu sienia.
Ei tarvinnut hupunkaan kuljetella farkun takataskussa.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius

MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Näinpä! :)

Olen aika varma, että vielä ensihoitajien ja poliisien saapuessa Anneli oli aika varma, että ennen aamua on jo paljastunut.
Todennäköisesti paniikin aiheutti myös se, että lapset vietiin yöksi erilleen. Aamullahan Anneli kiirehti kertaamaan lapsille tapahtunutta ja tenttasi lapsen näkemystä.

Mutta todennäköisesti paniikki hellitti vasta JJ:n suorittaman kuulemisen jälkeen.

Tällä ajatuksella tuo veitsi lipsautus on siis ollut aika ''paha''. Ihmettelen, ettei siihen ole hanakammin puututtu kuulusteluissa. Olisihan Annelilta voitu inttää selitystä tuolle tarkistukselleen. Ei olisi varmasti löytynyt. Korkeintaa se perus syy: väsymys ja sekaisin olo.

Ketju jatkuu: http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=24&t=12561 T. Mode
Nuotio & Äreät Tiput

Lukittu