Mielentilatutkimus

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Lähtöruutu
Neuvoja-Jack
Viestit: 533
Liittynyt: La Joulu 10, 2011 12:44 pm

Re: Mielentilatutkimus

Viesti Kirjoittaja Lähtöruutu »

Tervehdys kaikille! Tässäpä ihka ensimmäinen kommenttini täällä. Päädyin minfoon sattumalta jonkun linkin kautta, ja olin positiivisesti yllättynyt keskustelun tasosta. Kunnon porukkaa täällä siis, ja olen lukenut juttujanne mielenkiinnolla. Rekisteröitymiseen meni yllättävän pitkä aika, ja alla olevan olen kirjoittanut jo hyvän aikaa sitten. Jätän kirjoituksen siihen muotoon, missä se oli, sillä huomaan keskustelun täällä kääntyneen osittain samoihin asioihin.

Koska mitään uutta ei tapahtune lähiaikoina, voi vain pyöritellä niitä palasia, joita on tiedossa. Olen pähkäillyt monia kummallisuuksia tässä jutussa, mutta päällimmäisimpinä ja konkreettisimpina ristiriitoina ovat mielestäni seuraavat. Miten uhri päätyi pelkän kamppailun seurauksena makaamaan lattialle niin, että hänen jalkansa ovat sängyn alla? Mielestäni ei mitenkään. Joku on häntä liikutellut mahdollisen kamppailun jälkeen. Miksi?

Merkillisin ristiriita on mielestäni kuitenkin AA:lle tehdyn mielentilatutkimuksen tulokset. Jos syyttäjän/ poliisin kaavailemat kuviot pitävät paikkaansa, on outoa, ettei mt-tutkimuksessa löytynyt esim. persoonallisuushäiriötä. Voisiko olla mahdollista, että joitakin viitteitä löytyi esim. seksuaalisista perversioista, patologisesta valehtelusta, jotka ovat osaltaan saaneet poliisin käyttämään suuria resursseja? Muistan kirkkaasti, kuinka mt-tutkimuksen tulosten saapumisen jälkeen AA:n asianajaja jossakin haastattelussa totesi, että asiakkaallaan ei ole edes persoonallisuushäiriötä. En etsiskelyistä huolimatta löydä ko. kommenttia. Muistaako, löytääkö joku?
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Mielentilatutkimus

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Tervetuloa palstalle!

Minkälaisista poliisin/syyttäjän kaavailemista kuvioista mahdat puhua; poliisi tiettävästi toimitti vain vajavaisen aineiston, josta puuttui koko alun tekninen tutkinta sen kummempia kaavailematta, jos nyt sellaiseksi ei lasketa FBI-häkenauhaversiota. Ja syyttäjä ei ole kaavaillut mitään - sanonut omin sanoin vain spekuloivansa.

Aikaisemmin poliisi tietysti on kaavaillut tiimityönä profiloinnissa murhan tekotapaan perustuen tekijän olevan psykopaattitasoinen mieleltään.

Tätäkö tarkoitat kaavailulla?

Juu, ilm. tätä juuri tarkoitit varmaankin, ja AA mielentilatutkimuksen perusteella oli normaali, tietämäni mukaan mitään erikoista ei löydetty. Nauhalta taas kuuluu tuo laahausääni, joka kait sopisi edellä mainitsemaasi siirtämiseen. Tietysti voisi olla mielenkiintoista, jos joku haluaa, niin tarkistaa, että kuuluuko tuo laahausääni silloin kun AA on puhelimessa, vai koska.
Alethes doksa meta logu
Valhalla
Watson itse
Viestit: 5897
Liittynyt: La Heinä 03, 2010 2:18 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Mielentilatutkimus

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Mielentilatutkimuksessa annetaan suositus päätöksestä eli onko syyntakeeton. Valvira vai mikä se nykyään on joka sitten tekee päätökset asiasta ja antaa sen oikeuden huomaan. Kyseinen lausunto on varsin suppea ja ottaa juurikin kantaa syyntakeettomuuteen.

Mielentilatutkimuksessa voi toki tulla ilmi yhtä jos toista. Kukapa niistä puhtain paperein selviäisi. Näitä ei kuitenkaan välttämättä saateta oikeuden tietoon. Ei välttämättä tutkittavankaan tietoon. Ja moni johtopäätös jää myös tekemättä jos se ei syytäntakeellisuuteen vaikuta.
Veristi
Christopher Lorenzo
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Loka 14, 2011 10:37 am

Re: Mielentilatutkimus

Viesti Kirjoittaja Veristi »

^^Terve vaan! Lähtöruutuun ollaankin varmaan taas palailemassa...

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että Jukan ruumista on siirretty kuoleman jälkeen. Edustan siis taustanauhakoulukuntaa ja näen Jukan mielessäni kuolleena koko häkepuhelun ajan. Arvelen, että Anneli saattoi huomata tai oivaltaa tyttären käyneen takkahuoneen ovensuulla juuri ennen puhelun alkua. Kun tytär näki Jukan samassa asennossa vielä häkenauhan kirkaisukohdassakin, Annelilla oli syytä siirtää Jukkaa toiseen paikkaan. Toinen selitys voisi olla se, että Anneli halusi luoda vaikutelman, ettei hän itse voinut käyttää puhelun aikana pesuhuoneen reittiä, koska oli joutunut tyttären vuoksi poistumaan puhelimesta ja pilaamaan alkuperäisen alibinsa. Tytär näki hänen menneen vain olohuoneen kautta. Jukan ruumista siirtämällä ja kenties verta ronkkimalla Anneli loi 'mielikuvaa' tuoreemmasta ruumiista. Tällöin hän näkemykseni mukaan sai myös verijäljet hihansuihin, jolloin joutui selittämään saaneensa ne pulssinkokeilureissulla.

Mielentilatutkimuksen tekemisestä en tiedä paljoakaan. Mielestäni on kuitenkin ihan mahdollista, ettei Annelilla ole mitään persoonallisuushäiriötä. Olen tavannut oikeitakin pershäiriöisiä ja he ovat vaikuttaneet ihan toisenlaisilta kuin Anneli videolla.

---
Ahaa, Sirpa ehtikin väliin. Sirpa on sellainen lihaksikas mummeli, joten ymmärtänet, Lähtöruutu, hänen ajatuksenjuoksunsa vauhdin. Ja Valhallakin ehti, koska on muutenkin niin ylivoimainen.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Mielentilatutkimus

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Valhalla, oletko vakavissasi (viitaten nyt kauhistuneena päivän politiikkaa -ketjun viimeiseen kirjoitukseen), että Valvira vastaa tuosta mielentilatutkimuksen loppulausunnosta?!

Sano, että se ei ole totta, eihän?

Edeltä:

"...valvira... tekee päätöksen asiassa ja antaa sen oikeuden huomaan..."
Alethes doksa meta logu
Lähtöruutu
Neuvoja-Jack
Viestit: 533
Liittynyt: La Joulu 10, 2011 12:44 pm

Re: Mielentilatutkimus

Viesti Kirjoittaja Lähtöruutu »

Kiitos vaan toivotuksista ja kommenteista! Olen luonut jo jonkinlaisen mielikuvan useista nimimerkeistä, ja Valhalla on kyllä ylivoimainen. :) Saako syyttäjä/ poliisi tietoonsa mt-tutkimuksesta vain loppulauselman, vai onko heillä mahdollisuus saada tietoa esim. viitteistä, mahdollisista syyllisyyttä osoittavista tai kumoavista epäilyistä? Uhria olisi Veristin mielestä siirretty lavastusmielessä, muita syitä on hankala löytää.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Mielentilatutkimus

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Anteeksi, kun hyppään vielä edelliseen...valhalla, entä ruumiinavauslausunnot, siis oikeuslääketiede, onko sama juttu? Nekin Valviran kautta, niinkö?
Alethes doksa meta logu
Valhalla
Watson itse
Viestit: 5897
Liittynyt: La Heinä 03, 2010 2:18 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Mielentilatutkimus

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

No siksi tuohon juuri änkytin, kun en ulkoa muistanut mutta päätöksen syyntakeettomuuslausunnosta tekee TEO. http://www.vvs.fi/mielentilatutkimus

Varsinaisen päätöksen syyntakeettomuudesta tekee kuitenkin oikeus. Useimmiten em lausunnon pohjalta.

Ruumiinavauslausunnon tekee oikeuslääkäri tai kuolinsyyntutkija eikä tuo lausunto kulje minkään muun instanssin kautta. Toki avauksessa poliisi voi olla osallisena siten, että pyytää jotakin erityistä normaaliavaukseen liittymätöntä seikkaa tutkittavaksi tai ylipäätään informoi tutkinnasta lääkäriä.

Ja tervetuloa lähtöruutuun paluulle. Plus tiedoksi, että en minä kirves tanassa aina heilu. :-)
Viimeksi muokannut Valhalla, Ma Tammi 02, 2012 8:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lähtöruutu
Neuvoja-Jack
Viestit: 533
Liittynyt: La Joulu 10, 2011 12:44 pm

Re: Mielentilatutkimus

Viesti Kirjoittaja Lähtöruutu »

Syyttäjän kaavailuilla tarkoitin sitä, että syyttäjällä varmaan on ollut jonkunlainen oletus tapahtumien kulusta nostaessaan aikoinaan syytteen. Miten tämä oletus menee yksiin mt-tutkimuksen tulosten kanssa, on oma juttunsa. Jos tulokset ovat vain akselilla syyntakeinen tai -takeeton, ei mt-tutkimus antane enempää viitteitä tekijän persoonallisuuden rakenteista.
Veristin kanssa olen samaa mieltä siitä, että mikäli uhria on siirretty, todennäköisin syy on lavastus. Ja että siirtämisestä kuuluu varmasti ääniä.
Veristi
Christopher Lorenzo
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Loka 14, 2011 10:37 am

Re: Mielentilatutkimus

Viesti Kirjoittaja Veristi »

Koska ruumiin siirtämisestä saattaa kuulua jotakin laahausääntä, pidän todennäköisempänä, että Anneli on tehnyt mahdollisen siirtoliikkeensä vasta häkepuhelun jälkeen. Tätä puoltaa sekin, että lapsi kertoi nähneensä Jukan samassa paikassa sängyn vieressä lattialla vielä kirkaistessaan puhelun loppupuolella, kun Anneli oli jo takaisin puhelimessa.

Sirpan mainitsema laahausääni taas on liitettävissä esimerkiksi sängyn siirtymiseeen (taustanauhalla, ei livenä).

Mielentilatutkimuksessa saatavien tulosten kannalta vaikutusta on myös sillä, jos epäilty ei kerro mitään itse teosta. Näin varmaan Annelin suhteen oli, kun ei tunnustanut ja oli hyvin tarkka siitä, mitä kertoi.
Viimeksi muokannut Veristi, Ma Tammi 02, 2012 9:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Mielentilatutkimus

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Lähtöruutu kirjoitti:Syyttäjän kaavailuilla tarkoitin sitä, että syyttäjällä varmaan on ollut jonkunlainen oletus tapahtumien kulusta nostaessaan aikoinaan syytteen. Miten tämä oletus menee yksiin mt-tutkimuksen tulosten kanssa, on oma juttunsa. Jos tulokset ovat vain akselilla syyntakeinen tai -takeeton, ei mt-tutkimus antane enempää viitteitä tekijän persoonallisuuden rakenteista.
Veristin kanssa olen samaa mieltä siitä, että mikäli uhria on siirretty, todennäköisin syy on lavastus. Ja että siirtämisestä kuuluu varmasti ääniä.
Niin, aivan varmasti syyttäjällä on ollut varsin paljon surmasta tietoa, koska ymmärrykseni mukaan myös hän kuuluu alkuperäiseen tutkijajengiin.
Alethes doksa meta logu
Lähtöruutu
Neuvoja-Jack
Viestit: 533
Liittynyt: La Joulu 10, 2011 12:44 pm

Re: Mielentilatutkimus

Viesti Kirjoittaja Lähtöruutu »

Kävin Valhallan mainitsemalla sivulla, kiitos tiedosta.TEO on nykyään osa Valviraa, joten sen kautta menee sitten mt-tutkimuskin. Olen vaatimattomasti sitä mieltä, että mikäli AA on tappanut ihmisen lähes 70:llä puukoniskulla ja lyömällä päähän, lavastanut surman, tehnyt taustanauhan sekä raiskannut ja kaltoinkohdellut lapsia, hänen persoonallisuudestaan pystyisi löytämään ainakin merkkejä vakavista häiriöistä. On melkoista resurssien haaskausta tehdä kattava ja kallis mt-tutkimus, jos tuloksina voi käyttää ainoastaan tulosta syyntakeinen tai syyntakeeton.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Mielentilatutkimus

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Olen vaatimattomasti sitä mieltä, että mikäli AA on tappanut ihmisen lähes 70:llä puukoniskulla ja lyömällä päähän, lavastanut surman, tehnyt taustanauhan sekä raiskannut ja kaltoinkohdellut lapsia, hänen persoonallisuudestaan pystyisi löytämään ainakin merkkejä vakavista häiriöistä.
Eikö tuon sanan pitäisi olla TÄYTYISI löytyä ainakin merkkejä vakavista häiriöistä, ei pystyä löytämään, koska jos oikein vääntämällä väännetään (kuin konsanaan Breivik -ketjussa) niin kyllä kait sitä saadaan mitä tahansa irti, ja toisaalta, jos hän on syytön, niin ei kait voida lähteä siitä, että on ihan pakko PYSTYÄ löytämään syyllisyyteen viittaavia piirteitä, jos niitä ei kerran löydy/ole?

Jos alunperin tekotavan perusteella - tekotavasta lienee faktaa, ja siihen sisältynee paljon sellaista, jota ei meille ole kerrottu - tekijää on luonnehdittu psykopaattitasoiseksi, eikö silloin ratkaisu löydy jo siitä, että mitään vakavaa tuohon viittaavaa ei ole löytynyt?

Niin, menee hiusten halkomiseksi, pystyä löytämään, täytyisi löytyä... mutta kait asia nyt kuitenkin tuli esille, että mitä tarkoitin. Siis en nyt kannata löytämisen avuksi vesikidutusmenetelmää, kuten Breivik vaatii tietojen vastineeksi muille kuulustelumetodiksi, jotka tiedot siis hän on jo kirjannut kyllä manifestiinsakin, mutta ilm. poliisi ei ole löytänyt niitä.
Alethes doksa meta logu
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Mielentilatutkimus

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Mutta kuten olen kertonut, olen tätä vähän näytösluotoisena seurannut jo keväästä 2009, ja nämä AA syyllinen/syytön -kysymykset eivät oikein iske ollenkaan, mutta sanoin tuon nyt tuohon mielentila-asiaan.
Itse näen koko mielentilatutkimuksen jonkinlaisena näytöksenä koskien papereita/tutkimuksia, joita mainittiin saadun käyttöön - myös sellaisia, joita ei muuten olisi saatu - joten minun mielestäni tutkimuksella ei sinällään ollut mitään tekemistä AA:n mielentilan kanssa, koska lähtöasetelma - vanhat, alkuperäiset murhan tiedot ja tämä uusi linja - olivat keskenään aivan liian räikeässä ristiriidassa ollakseen edes totta.
Alethes doksa meta logu
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Mielentilatutkimus

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Lähtöruutu kirjoitti:Kävin Valhallan mainitsemalla sivulla, kiitos tiedosta.TEO on nykyään osa Valviraa, joten sen kautta menee sitten mt-tutkimuskin.
Vanhan Vaasan sivuilla näyttää olevan myös Vanhaa Tietoa. THL ja tarkemmin oikeuspsykiatristen asioiden lautakunta on se elin, mikä nykyään nämä asiat käsittelee, ei TEO. Kopsaan tähän koko sivun, mistä asia käy parhaiten ilmi.
Mielentilatutkimukset

Mielentilatutkimus on tuomioistuimen määräämä tutkimus, jossa otetaan kantaa rikoksesta epäillyn tai syytetyn syyntakeisuuteen rikoksen tekohetkellä sekä hänen hoidon tarpeeseensa tutkimuksen päättyessä.

THL vastaanottaa tutkimuspyynnöt, päättää tutkimuspaikan, myöntää mahdollisen jatkoajan ja käsittelee lausunnot

Kun tuomioistuin on tehnyt päätöksen mielentilatutkimukseen määräämisestä, se lähettää tutkimuspyynnön Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle (THL). THL päättää mielentilatutkimuspaikan.

Mielentilatutkimus tehdään aina sairaalassa. Se saa kestää korkeintaan kaksi kuukautta. Joissain erityistilanteissa THL voi myöntää tutkimukselle jatkoaikaa. Pääosa tutkimuksista suoritetaan valtion sairaaloissa, joita ovat Niuvanniemen sairaala Kuopiossa ja Vanhan Vaasan sairaala.

THL:n oikeuspsykiatristen asioiden lautakunta käsittelee mielentilatutkimuksen perusteella tutkimusyksikössä laaditun lausunnon. Lautakunta antaa saamansa lausunnon perusteella tuomioistuimelle oman lausuntonsa epäillyn tai syytetyn mielentilasta ja määrää hänet tarvittaessa hoitoon tai kehitysvammaisten erityishuoltoon.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tutkimus ... utkimukset
Lausunnon antaa siis sama instanssi. Oikeus voi olla sen kanssa yhtä mieltä ja jättää syyntakeettomuuden vuoksi rankaisematta tai olla eri mieltä ja määrätä rangaistuksen.

Olen kirjoittanut tästä asiasta niin monta palstametriä, että jätän nyt vähemmälle. Turhaa työtä tainnut olla kaikki :(
Vastaa Viestiin