Suomen kansantalouden tila ja julkisen talouden velka

Tänne keskustelut politiikasta siihen liittyvästä korruptiosta yms.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
HeavyLoad
Nikke Knakkertton
Viestit: 172
Liittynyt: Ke Marras 20, 2013 9:45 pm
Paikkakunta: Villi länsi

Re: Suomen kansantalouden tila ja julkisen talouden velka

Viesti Kirjoittaja HeavyLoad »

Siru83 kirjoitti:Ketjussa näkyy oikeistolaisten kiiltokenkäpoikien pinnallista ajattelua, johon en viitsi ottaa sen enempää kantaa.
Oletan, että tällä tarkoitetaan minua, sillä en havaitse ketjussa mitään muuta edes etäisesti oikeistolaista mielipidettä. Tällaisena näennäisen syvällisyyden ja vihervassareiden loputtoman älyllisen itsepetoksen kulta-aikana olen aidosti otettu tästä kohteliaisuudesta. Kiitos, Siru!
Siru83 kirjoitti:Pitää muistaa myös, että Suomi ei ollut varakas valtio ennen sosiaalidemokraattisen poliittisen ja taloudellisen mallin omaksumista Ruotsista. Suomalainen vauraus siis perustuu hyvinvointivaltion malliin.
Olet varmaan myös sitä mieltä, että veneilyonnettomuudet lisäävät jäätelön syöntiä, sillä molemmat ovat huipussaan juhannuksena? Nyt ihan oikeasti.

Suomen vauraus perustuu yli 90-prosenttisesti puunjalostus-, konepaja-, elektroniikka- ja IT-teollisuuden menestykseen. Näiden ansiosta Suomen talous on tähän asti kasvanut hämmästyttävän hienosti HUOLIMATTA epäsuotuisasta ja kestämättömästä talouspolitiikasta. Ilman niiden luomaa taloudellista lisäarvoa ei sosialisteilla kerta kaikkiaan olisi mitään, mitä jakaa pois (so. toisten omaisuutta). Ja kun nämä hyvinvointimme todelliset tuottajat on lopulta onnistuttu savustamaan ulos, tänne jäävät ovat kusessa. Tulet sen kyllä huomaamaan.

Lisäksi pari asiaan vaikuttavaa pikkupointtia; (1) 50-60-luvulle asti Suomi ei käytännössä ollut edes itsenäinen valtio, koska rauhaarakastavan sosialistisen itänaapurimme toiveita piti kunnioittaa. (2) muiden pohjoismaiden tuloveroprosentit ovat korkeampia, mutta erilaisista veroluonteisista maksuista johtuen kokonaisveroaste on Suomessa korkeampi ja ostovoima paljon alhaisempi. Veroprosenttien suora vertailu ei kannata.
Siru83 kirjoitti:Taloudellisesti hyvin toimeentulevien verojen lasku ei ole johtanut suurempaan kulutukseen viime vuosina. Se johtaa lähinnä omaisuuden kasaantumiseen ja on varakkaille "ylimääräistä" tuloa joka ei siirry kulutukseen eikä näin hyödytä valtiota mitenkään.
Veroasteen lasku ei ole kenellekään mitään helvetin "ylimääräistä tuloa", vaan ihmisten vain annetaan pitää suurempi osa rahoista, jotka he ovat jo kertaalleen ansainneet. Tuloluokasta riippumatta, jolloin ostovoima ja kysyntä kasvavat aivan varmasti. Jos se on mielestäsi epäoikeudenmukaista eikä "hyödytä valtiota mitenkään" niin morjens!
Wincentius
Martin Beck
Viestit: 758
Liittynyt: Su Loka 04, 2009 11:37 am
Paikkakunta: Ubi bene, ibi patria

Re: Suomen kansantalouden tila ja julkisen talouden velka

Viesti Kirjoittaja Wincentius »

Ruotsin vuodesta 2006 vallassa ollut oikeistokoalitio (Alliansen) on nimenomaan pyrkinyt (ja myös onnistunut) laskemaan maan kokonaisveroastetta lähemmäksi EU:n keskiarvoa, ja on nyt käytännössä aivan tasoissa (vaikkakin hippusen korkeampi) Suomen kanssa (vahvistettu vuoden 2012 tilasto).

Sitä ennen vuosikymmeniä (koko sodanjälkeisen ajan, paria lyhyttä poikkeusta lukuun ottamatta) vallassa ollut sosiaalidemokraattinen puolue paisutti surutta julkisen sektorin (ja verotaakan) taivaisiin (> 50%).

Kuva

Suomen osalta tilanne näyttää tältä:

Kuva

Ja tarkemmin Ruotsin osalta:

Kuva

Suomen osalta:

Kuva

On siis faktisesti tosi, että Suomen kokonaisveroaste oli Ruotsia alempi (vaikkakin vain marginaalisesti 44,1% vs. 44,2 %) vuonna 2012. Huolestuttavaa on kuitenkin trendi, joka käy selkeästi ilmi ylläolevista kuvaajista.

Lähde ja lähde

Meitä jokaista sydäntä (kukkaroa?) lähinnä on tietysti myös tuloverotus. Sattumalta juuri tänään on uutisoitu, että Suomen tuloverotus on huomattavasti Ruotsin tuloverotusta kireämpää.
Suomen tuloverotus selvästi Ruotsia kireämpää

Torstai 12.12.2013 klo 09:26

Suomessa keskituloisen veroprosentti on Ruotsiin verrattuna 5,2 prosenttiyksikköä korkeampi.

Suomessa keskipalkkaisen veroprosentti ylittää muiden Euroopan maiden keskiarvon 1,5 prosenttiyksiköllä.

Ruotsiin verrattuna keskituloisen veroprosentti on 5,2 prosenttiyksikköä korkeampi. Eli samasta 40 700 euron palkasta menee Suomessa veroja yli 2 000 euroa enemmän kuin Ruotsissa.

Tämä käy ilmi Kansainvälinen palkkaverovertailu 2013 -selvityksestä, jossa vertaillaan työn verotusta 18 OECD-maassa neljällä eri palkkatasolla.

Matalalla palkkatasolla verotus on Suomessa selvityksen mukaan eurooppalaisittain melko kilpailukykyistä. Palkansaajan työssä etenemistä ja tulojen lisäystä verotetaan Suomessa kuitenkin varsin ankarasti. Selvityksen mukaan marginaaliveroprosentti on jo 26 400 euroa vuodessa ansaitsevalla kahdeksan prosenttiyksikköä muiden Euroopan maiden keskiarvoa korkeampi.

Mitä suuremmille tuloille siirrytään, sitä suuremmaksi Suomen palkkaverotuksen ero kansainväliseen tasoon kasvaa. Selvityksen hyvätuloisilla palkkatasoilla työntekijän veroprosentti on Suomessa 3,0–6,2 prosenttiyksikköä korkeampi kuin muissa Euroopan vertailumaissa keskimäärin. Ero Euroopan ulkopuolisiin maihin kasvaa selvityksen mukaan yli kymmeneen prosenttiyksikköön.

Kuluvana vuonna Suomi erottui eurooppalaisten maiden yleislinjasta kiristämällä työn verotusta. Veronkiristys heikensi Suomen kilpailukykyä palkkaverovertailussa.

"Verotuksen kiristyminen jatkuu Suomessa ensi vuonnakin, mikä uhkaa heikentää entisestään asemaamme", sanoo toinen selvityksen tekijöistä, Veronmaksajain Keskusliiton pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola.

Anna Juvonen
[email protected]
+358-10-665 101
Kirkko-Jaakkolakin siinä ennustaa verotuksen kiristymistä ensi vuonna, aivan kuten trendi näyttää.

Suomen Pankki on julkistanut oman talousennusteen:
Talouskasvu on jäänyt Suomessa toistuvasti ennustettua hitaammaksi viime vuosina. Tämä on heikentänyt budjettien rahoituspohjia. Ennakoitua heikomman verotulojen kehityksen vuoksi finanssipolitiikan kiristystoimien vaikutukset ovat paljolti kumoutuneet ja julkiseen talouteen on jäänyt tuntuva alijäämä. Lähivuosina alijäämä säilyy ja velka-aste nousee edelleen.

Ennakoitua hitaampi kasvu on heikentänyt myös pidemmän aikavälin finanssipoliittisten ohjausvälineiden, kuten valtion määrärahakehyksien, kykyä vahvistaa julkista taloutta. Kun talouskasvu jää toistuvasti ennustettua heikommaksi, menokehyksissä pysyminen ei enää riitä takaamaan kestävää menopolitiikkaa.

Julkisen sektorin tasapainon heikentyessä on käynyt ilmeiseksi, ettei kestävää julkista taloutta voida saavuttaa ilman merkittäviä rakenteellisia uudistuksia.
Lähde
Kirjoitan jatkossa laajemmat juttuni pääasiassa paremmin itselleni soveltuvalla alustalla (blogi). Osasyynä hiipuvaan läsnäolooni täällä on se, että asia-, käännös- ja/tai kirjoitusvirheitä ei 1. tunnin jälkeen voi enää korjata.
- WinCentius
Siru83
Adrian Monk
Viestit: 2724
Liittynyt: Su Heinä 12, 2009 9:18 pm

Re: Suomen kansantalouden tila ja julkisen talouden velka

Viesti Kirjoittaja Siru83 »

Wincentius kirjoitti:Meitä jokaista sydäntä (kukkaroa?) lähinnä on tietysti myös tuloverotus.
Kaikille ei sentään kukkaro ole sydämen synonyymi. Ehkä kylmäkiskoisille oikeistolaisille asia on näin.
Wincentius kirjoitti:On siis faktisesti tosi, että Suomen kokonaisveroaste oli Ruotsia alempi (vaikkakin vain marginaalisesti 44,1% vs. 44,2 %) vuonna 2012.
Kyllä ja se on ollut myös paljon korkeampi ihan lähivuosina. Tanskan veroaste on muistaakseni useita prosentteja Suomen veroastetta korkeampi. Ruotsilla on mennyt hyvin käsittääkseni koko laman ajan ja sitä ennen vielä paremmin, joten Ruotsin menestys ei näistä viime aikaisista tuloveron laskusta ym. ole kiinni, vaan viennin vetämisestä, mikä Suomella tökkii.
Wincentius kirjoitti:Huolestuttavaa on kuitenkin trendi, joka käy selkeästi ilmi ylläolevista kuvaajista.
Mitä huolestuttavaa on korkeassa veroasteessa (jollainen ollut myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa ja on edelleen) ja suuressa julkisessa sektorissa? Ne ovat pohjoismaisen hyvinvointivaltion tunnusmerkkejä. Jos pohjoismainen hyvinvointivaltio ei miellytä, aina voi muuttaa vaikka Britanniaan.
Suomen tuloverotus selvästi Ruotsia kireämpää
Tuon artikkelin mukaan keskiluokan verotus on Ruotsia kireämpää. Siitä ei selkene, onko näin myös matalapalkkaisten ja hyvätuloisten verotuksessa.
HeavyLoad kirjoitti:Suomen vauraus perustuu yli 90-prosenttisesti puunjalostus-, konepaja-, elektroniikka- ja IT-teollisuuden menestykseen.
En mitenkään väheksy teollisuuden merkitystä. Kuitenkin Suomi on vaurastunut samoihin aikoihin, kun Ruotsista on omaksuttu sosiaalidemokraattisen hyvinvointivaltion malli ja yleiset etuudet on otettu käyttöön. Pohjoismainen ihminen ei halua elää valtiossa, jossa hänet jätetään pärjäämään omillaan, kun menee huonosti.
HeavyLoad kirjoitti:(2) muiden pohjoismaiden tuloveroprosentit ovat korkeampia, mutta erilaisista veroluonteisista maksuista johtuen kokonaisveroaste on Suomessa korkeampi ja ostovoima paljon alhaisempi. Veroprosenttien suora vertailu ei kannata.
Ei pidä paikkaansa. Tanskassa ja Ruotsissa on korkeampi kokonaisveroaste, Tanskassa v. 2010 oli vielä noin 6% korkeampi kokonaisveroaste kuin Suomessa.
HeavyLoad kirjoitti:Tuloluokasta riippumatta, jolloin ostovoima ja kysyntä kasvavat aivan varmasti.
Edellinen hallitus laski hyvin toimeentulevien tuloveroa, mutta tämä ei johtanut suurempaan kulutukseen. Toisin sanoen valtio ei hyötynyt verojen laskusta. Ei sillä ole mitään merkitystä, onko ostovoima suurempi, jos se ei johda suurempaan kysyntään.

Se on valitettavaa, että oikeistolaisilla on niin häikäilemätön, korruptoitunut ja itsekäs mielenmaailma kuin se on. He ovat lipuneet yhä kauemmas ihmisyydestä.

Toki ihmisillä, jotka ovat oikeasti tuoneet Suomeen vaurautta uusien innovaatioiden, teollisuuden, tekniikan ym. muodossa on oikeus saada jotain takaisin. Mutta yhä enemmän oikeistolaisten joukossa on pääomatuloilla keplottelijoita, lahjattomia kieroilijoita ja helpon rahan perässä juoksevia tyhjäntoimittajia, jotka pyrkivät rapauttamaan pohjoismaisen hyvinvointivaltion.

Ihmisiä ei voi jakaa poliittisen kannatuksen mukaan eri ihmistyyppeihin, mutta mielestäni ainakin osassa oikeistolaisia on pohjimmiltaan tietynlainen sisäinen tyhjyys. He kokevat sisältään puuttuvan jotain, millä he erottuisivat muista. On se sitten poikkeuksellinen älykkyys, karisma tai jotain muuta. Pyrkimällä keräämään materiaa ympärilleen he pyrkivät täyttämään tämän sisäisen tyhjyyden. Keräämällä vaurautta he saavat jotain ulkoista, kun sisältä puuttuu jotain. Koska omaisuutta keräämällä sisäinen tyhjyys ei kuitenkaan täyty, ei ahneuskaan lopu. Tämä on markkinatalouden perusta.

Tunnen sympatiaakin tämän tyyppisiä ihmisiä kohtaan, mutta kun politiikka perustuu tällaisen psyykkisen vajeen täyttämiselle, ei se pidemmällä aikavälillä toimi. Huonoina aikoina, kuten nyt, tämä ihmistyyppi on saanut lisää valtaa niin Suomessa, Ruotsissa kuin Britanniassakin. Joskaan Ruotsin oikeistohallitus ei ole lähelläkään Britannian hallituksen häikäilemättömyyttä.
Avatar
HeavyLoad
Nikke Knakkertton
Viestit: 172
Liittynyt: Ke Marras 20, 2013 9:45 pm
Paikkakunta: Villi länsi

Re: Suomen kansantalouden tila ja julkisen talouden velka

Viesti Kirjoittaja HeavyLoad »

Siru83 kirjoitti:Ruotsilla on mennyt hyvin käsittääkseni koko laman ajan ja sitä ennen vielä paremmin, joten Ruotsin menestys ei näistä viime aikaisista tuloveron laskusta ym. ole kiinni, vaan viennin vetämisestä, mikä Suomella tökkii.
Jep. Taantuman aikana Ruotsin suhteellinen menestys on johtunut kruunun alhaisesta kurssista (suhteessa euroon) joka on tukenut heidän vientiteollisuuttaan. Voidaan siis sanoa, että syynä on epäsuorasti euromaiden kehno talouspolitiikka, tai oikeammin rahapolitiikan puuttuminen yhteisen valuutan takia.
Siru83 kirjoitti:Ei pidä paikkaansa. Tanskassa ja Ruotsissa on korkeampi kokonaisveroaste, Tanskassa v. 2010 oli vielä noin 6% korkeampi kokonaisveroaste kuin Suomessa.
No helkkari. Tilastojen mukaan olette oikeassa. Mutta itselläni on sellainen käsitys, että ainakaan Suomessa kokonaisveroasteeseen ei lasketa kaikkia veroluonteisia pakollisia maksuja kuten ay-maksut, liikennevakuutukset, tv-lupamaksut (kohta näkyy, kun muutettiin veroksi), erilaisissa kiinteistökaupoissa vaadittavat maksut jne. Toki saajana näissä voi olla joku muu kuin valtio tai kunta, mutta efektiivisesti nämä maksut ovat osittain tai kokonaan tulonsiirtoa valtiolle, ja niiden vaikutus on ostovoimaa heikentävä. Ostovoimaindeksit kertovat monin verroin enemmän kuin veroaste.

"Sisäisen tyhjyyden täyttäminen"... noniinno. Mielestäni sisäinen tyytyväisyys ja talouspoliittiset näkemykset ovat kaksi täysin eri asiaa, ja poikkeavat kaikilla ihmisillä henkilökohtaisesti. Ilman taloudellisia resursseja ei kuitenkaan olisi olemassa mitään, millä itseään ruokkia, henkisesti tai fyysisesti (vinkki: raha ei ole ainoa taloudellinen resurssi, oikeastaan se ei ole sitä ollenkaan) Ja mulkkujahan löytyy kaikilta laidoilta tasapuolisesti.
Siru83 kirjoitti:Jos pohjoismainen hyvinvointivaltio ei miellytä, aina voi muuttaa vaikka Britanniaan.
Niinhän monet tekevätkin (niin yksityiset kuin yritykset), ja juuri sen takia hyvinvointivaltiot ovat ennemmin tai myöhemmin kusessa. Tammikuussa menenkin UK:hon moikkaamaan paria tuttua. Ties vaikka jäisin sille reissulle :)

Monen mielestä vain on oikeudenmukaista, että valtion tulojen maksimoinnin sijaan ihmisille ja yrityksille annettaisiin vapaus valita, miten rahansa käyttää. Mieti sitä. Maistele sanoja suussasi. Vapaus valita. Jos taas kaiken taloudellisen toiminnan tarkoituksena on "hyödyttää valtiota", niin suosittelen Kiinaa tai Pohjois-Koreaa.
Siru83
Adrian Monk
Viestit: 2724
Liittynyt: Su Heinä 12, 2009 9:18 pm

Re: Suomen kansantalouden tila ja julkisen talouden velka

Viesti Kirjoittaja Siru83 »

HeavyLoad kirjoitti:Mielestäni sisäinen tyytyväisyys ja talouspoliittiset näkemykset ovat kaksi täysin eri asiaa, ja poikkeavat kaikilla ihmisillä henkilökohtaisesti.
Eivät ole. Ihminen joka on sisäisesti täysin tyytyväinen ei halua koko ajan jotain uutta ja lisää, kun hänellä on jo kaikki välttämätön ja tarpeellinen.
HeavyLoad kirjoitti:Monen mielestä vain on oikeudenmukaista, että valtion tulojen maksimoinnin sijaan ihmisille ja yrityksille annettaisiin vapaus valita, miten rahansa käyttää. Mieti sitä.
Pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan tarkoituskin on tasata tuloja tiettyyn rajaan asti, jotta kaikilla yksilöillä todella olisi vapaus valita. Jos vauraus ja omaisuus kasaantuvat pienelle eliitille, tämä johtaa tilanteeseen, jossa joillakin on mahdollisuus selvitä ja tehdä mitä haluaa ja jollakin toisella ei.

Varakkaaseen perheeseen saattaa syntyä älyllisesti täysin keskinkertainen lapsi, jolla voi olla heikko fyysinen terveys ja esim. pitkäaikaissairauksia. Vähempivaraiseen perheeseen taas saattaa syntyä älykäs ja fyysisesti täysin terve lapsi. Vanhemmilla on aivan erilaiset resurssit panostaa lapseensa, koulutukseen ym. Tämä voi johtaa tilanteeseen, jossa tuon älykkään ja terveen lapsen potentiaali jää yhteiskunnassa käyttämättä. Onko se yhteiskunnan edun mukaista?

Yhteiskunnassa on erilaisia tehtäviä, ja yhteiskunnan kannalta on ihanteellista, että niihin hakeutuu niihin parhaiten sopivat ja lahjakkaimmat henkilöt. Silloin kun yhteiskunta antaa kaikille tasa-arvoisen aseman hakeutua mille alalle tai mihin tehtäviin haluaa, on mahdollisuus saada kuhunkin tehtävään henkilö, jolla on siihen paras potentiaali. Ei se palvele yhteiskuntaa, että saadaan tärkeisiin tehtäviin ja virkoihin keskinkertaisia henkilöitä siksi että nämä ovat jostain suvusta tai heille on maksettu joskus kallis valmennuskurssi, joka auttoi heitä pääsemään yliopistoon. Ainoa tapa pitää yhteiskunta virkeänä ja liikkuvana on tarjota kaikille samat mahdollisuudet vaikka se käytännössä jääkin osittain vain periaatteeksi. Se on kuitenkin viime kädessä kaikkien edun mukaista.

Pohjoismainen vauraus perustuu tällaiseen valtion liikkuvana ja virkeänä pitävään hyvinvointivaltion malliin. Ei ainoastaan Suomi vaan myös Ruotsi ja Norja ovat olleet satoja vuosia hyvin köyhiä valtioita. Hyvinvointivaltion rappeuttaminen ei välttämättä johtaisi mihinkään Britannian kaltaisen elitistisen valtion syntyyn, vaan se voisi johtaa johonkin aivan muuhun. Siksi ei välttämättä porvarinkaan kannata niin innokkaasti tätä suuntausta ajaa.
vasikka
Javier Pena
Viestit: 1862
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 5:05 pm

Re: Suomen kansantalouden tila ja julkisen talouden velka

Viesti Kirjoittaja vasikka »

^Kylläpäs löysitkin hyvät esikuvat Suomelle verotuksen suhteen.

Lafferin käyrä Suomessa

EKP:n tutkimuksen (2010) mukaan Suomessa ansiotuloveron alentaminen rahoittaisi itsensä noin 70-prosenttisesti ja pääomatuloveron alentaminen noin 92-prosenttisesti. Ruotsissa ja Tanskassa luvut olivat vielä suurempia. Nostamalla ansiotuloveroprosenttia Lafferin pisteeseen, jossa pienet veronkevennykset rahoittaisivat itsensä 100-prosenttisesti, Suomi voisi saada 3 % enemmän verotuloja, nostamalla pääomatuloveroa noin 0 % enemmän. Tutkijoiden mukaan veronkevennykset ovat harvoin ilmaisia - Ruotsin ja Tanskan pääomatuloveroille olisivat, mutta nyt huomattava osuus niistä olisi "ilmaista", talouden tehostumisen rahoittamaa. Tutkijat kuitenkin sanovat, että Lafferin käyrä ei itsessään kerro sopivaa verotuksen tasoa, koska koettu sopiva verotuksen taso riippuu siitä kuinka tärkeinä kansalaiset pitävät valtion ja kuntien tarjoamia palveluja. [7]

Tulos voidaan ilmaista niinkin, että yhden lisäeuron hankkiminen valtiolle verottamalla ansiotuloja maksaa veronmaksajille yli 3 euroa ja verottamalla pääomatuloja yli 12 euroa. Tämän vuoksi rahan siirtämistä verottamalla julkisiin menoihin kutsutaan "vuotavalla saavilla kantamiseksi". Toisaalta monet pitävät osaa julkisista menoista niin tärkeinä, että rahaa kannattaakin kuljettaa niihin "vuotavallakin saavilla".

lähde Wikipedia:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lafferin_k%C3%A4yr%C3%A4
Avatar
HeavyLoad
Nikke Knakkertton
Viestit: 172
Liittynyt: Ke Marras 20, 2013 9:45 pm
Paikkakunta: Villi länsi

Re: Suomen kansantalouden tila ja julkisen talouden velka

Viesti Kirjoittaja HeavyLoad »

Tässä ollaan nyt:
HS: Kitulias kasvu on paisuttanut Suomen julkisen sektorin maailman suurimmaksi
HS kirjoitti:Teollisuusmaiden järjestö OECD ennustaa Suomen julkisten menojen olevan tänä vuonna yli 58 prosenttia bruttokansantuotteeseen suhteutettuna. Luku olisi ennusteen mukaan maailman suurin ennen Tanskaa. Esimerkiksi vielä vuonna 2004 luku oli 50 prosenttia.
Aivan kuin ihan sattumalta olisi käynyt näin, että juuri nyt kriisin aikana julkiset menot ovat kestämättömän suuret. Voisikohan se kasvun tyrehtyminen mitenkään olla seurausta surkeasta talouspolitiikasta ja pöhöttyneestä julkisesta sektorista... Toki Suomi ei ole talouskriisiin syyllinen, mutta "pakkohan" siihen oli mennä mukaan, kun kaikki muutkin... Lisäksi tietysti vielä kaikki muut "pakolliset" rahan lapioinnit EU:hun ja muihin YYA-paskoihin.

Sitten kun tuo suhdeluku on 100 prosenttia ja viimeinenkin yritys on lähtenyt Suomesta, niin kaikki hyvinvointivaltion kannattajat varmasti tyytyväisenä taputtavat pieniä karvaisia käsiään.
Wincentius
Martin Beck
Viestit: 758
Liittynyt: Su Loka 04, 2009 11:37 am
Paikkakunta: Ubi bene, ibi patria

Re: Suomen kansantalouden tila ja julkisen talouden velka

Viesti Kirjoittaja Wincentius »

Kun ketjussa on (syyttä) kehuttu, kuinka hyvin asiat Ruotsissa (nyt?) ovat, on syytä kerrata, mitä YK ennustaa Ruotsille tapahtuvan vajaan kahdenkymmenen vuoden sisällä.

Yhdistyneiden kansakuntien kehitysohjelma (UNDP) on luonut mittarin, Inhimillisen kehityksen indeksi (HDI), jolla pyritään tarjoamaan vertailukelpoinen inhimillisen kehityksen mittari eri maiden välille ja kuvata, kuinka hyvän elämän laadun maat pystyvät tarjoamaan asukkailleen.

HDI:n perusolettamus on, että olennaisinta inhimillisen kehityksen kannalta ovat pitkä ja terve elämä, tiedonsaanti ja riittävä elintaso.

Indeksi on korkea, jos se on vähintään 0,800, keskitasoa, jos se on 0,500–0,799 ja matala, jos se on korkeintaan 0,499.

Lähde

Uusimman (2013) raportin mukaan Ruotsi on indeksillä 0,916 jaetulla sijalla 7, ja Suomi indeksillä 0,892 sijalla 21. Kummatkin maat ovat hieman nousseet listalla verrattuna vuoden 2011 raporttiin, mutta laskua on verrattuna viime vuosikymmenen sijoituksiin, ainakin Suomen osalta.

Lähde

Vuoden 2030 ennusteen mukaan Suomi pysyy suurin piirtein samoilla sijoilla, vaikkakin lievää laskua on odotettavissa, mutta Ruotsin sijoitus romahtaa sijalle 45 mm. sellaisten tunnustettujen (tulevien?) hyvinvointivaltioiden kuin Libya, Bulgaria, Meksiko ja Kuuba taakse. Mm. näissä maissa YK siis ennustaa elämän laadun olevan Ruotsia parempi vuonna 2030. Syitä voi kukin tahoillaan miettiä.

Lähde

HUOM! Ennusteen tekemisen jälkeen HDI:n laskentatapaa muutettiin, joten uusien raporttien indeksit/sijat eivät sellaisenaan ole vertailukelpoisia ennusteessa esiintyvien indeksien kanssa. En tiedä, onko muutoksella myös vaikutusta ennusteeseen, toistaiseksi ei ainakaan ole esitetty uutta ennustetta.
Kirjoitan jatkossa laajemmat juttuni pääasiassa paremmin itselleni soveltuvalla alustalla (blogi). Osasyynä hiipuvaan läsnäolooni täällä on se, että asia-, käännös- ja/tai kirjoitusvirheitä ei 1. tunnin jälkeen voi enää korjata.
- WinCentius
Wincentius
Martin Beck
Viestit: 758
Liittynyt: Su Loka 04, 2009 11:37 am
Paikkakunta: Ubi bene, ibi patria

Re: Suomen kansantalouden tila ja julkisen talouden velka

Viesti Kirjoittaja Wincentius »

Palataanpa taas ketjun varsinaiseen aiheeseen. Nordea-pankin pääekonomisti Aki Kangasharju kertoo meneillään olevan Suomen pisin rauhanajan laskukausi ainakin 150 vuoteen, jonka ajan tilastoja bkt:stä on tehty.
Nykyisestä laskusuhdanteesta tulee rauhanajan pisin. Pikku hiljaa käynnistynyt kasvu jatkuu lähivuodet niin hitaana, että talouskuopan täyttämiseen menee jopa 9 vuotta. Kun mietitään, miten suureksi bkt olisi tänä aikana ehtinyt ilman taantumaa, elämme todellakin taloudellisessa mielessä menetettyä vuosikymmentä.
ja
Ei olekaan ihme, että tästä tulee pisin reaalipalkkojen laskun kausi 1960-luvulla alkaneessa ansiotasohistorian tilastossa. Köyhtymisemme on alkanut, toivottavasti se saadaan kohtuullisessa ajassa pysähtymään.
Lähde
Kirjoitan jatkossa laajemmat juttuni pääasiassa paremmin itselleni soveltuvalla alustalla (blogi). Osasyynä hiipuvaan läsnäolooni täällä on se, että asia-, käännös- ja/tai kirjoitusvirheitä ei 1. tunnin jälkeen voi enää korjata.
- WinCentius
Wincentius
Martin Beck
Viestit: 758
Liittynyt: Su Loka 04, 2009 11:37 am
Paikkakunta: Ubi bene, ibi patria

Re: Suomen kansantalouden tila ja julkisen talouden velka

Viesti Kirjoittaja Wincentius »

Kangasharju on näköjään jatkunut aiheesta Ylen aamu-TV:ssä, jossa hän on kommentoinut tulevia säästötarpeita seuraavasti:
– Meillä on kestävyysvaje, joka on valtiovarainministeriön mukaan kahdeksan miljardia tällä hetkellä. Samaan aikaan julkisessa taloudessa on yhtä suuri alijäämä. Nämä tarvitsevat paljon radikaalimpia säästötoimia kuin vain kolme miljardia. Tämä tarvitsee kahdeksan miljardin sopeutuksen. Siinä olisi meille hyvä tavoite seuraavalle neljälle vuodelle. Näin saisimme säästettyä pari miljardia vuodessa säästettyä verrattuna siihen julkisten menojen kehitysuraan, joka meilla on viime vuosina ollut, Kangasharju valottaa.
Ja toteaa lopuksi:
Nordean Kangasharjun mielestä verotusta ei voi enää kiristää. Hän ehdottaa, että julkisia menoja aletaan sopeuttaa.

Säästöt pitää kohdistaa kunta- ja julkiseen sektoriin.
Lähde

Korkeasti koulutettujen työmarkkinakeskusjärjestö Akavan puheenjohtaja Sture Fjäderin mukaan työn verotusta pitää keventää, jotta ostovoima kasvaa ja uusia palvelutyöpaikkoja syntyy. Suomella ei ole hänen mielestään varaa nykyisen kaltaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan.
Kansan pitäisi hyväksyä sekin, että vastaisuudessa tuloerot kasvavat.

"Ei valtavien tuloerojen maa, mutta ihan varmasti ne tulevat olemaan suuremmat kuin nyt", Fjäder sanoo.
...
Tuloerojen kasvu ei ole Fjäderin mukaan välttämättä huono asia: se kasvattaa yhteistä kakkua, josta julkiset palvelut maksetaan.

Fjäderin resepti työpaikkojen luomiseen on verotuksen keventäminen. Uutta työtä syntyisi asiantuntijatehtäviin ja pienipalkkaisille palvelualoille.
Mitäpä veroasteen laskusta sitten seuraisi?
Veroasteen alentaminen ei ole helppo tehtävä. Valtion pitäisi ensin kuroa umpeen nykyinen ammottava aukko tulojen ja menojen välillä, mutta karsittavaa pitäisi löytää vielä senkin jälkeen. Talouskasvustakaan ei näytä olevan suuresti apua julkisten tulojen kasvattamiseen.

Jos verotusta haluttaisiin ajan mittaan keventää, julkisia palveluita pitäisi vähentää paljon.
Lähde

Keskusjärjestöt SAK ja STTK tyrmäävät Akavan puheenjohtajan Sture Fjäderin ehdotuksen tuloverojen keventämisestä.
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n puheenjohtajan Antti Palolan mielestä tuloveron kevennyksiin ei ole varaa. Hänen mielestään veronkevennykset edellyttäisivät leikkauksia jossakin kohtaa valtion budjettia, mikä saattaisi osua erityisesti pieni- ja keskituloisiin.
"Me kyllä näemme sen päinvastoin. Ei ole tarvetta isoihin veroremontteihin. Työmarkkinoilla on tehty isoja ratkaisuja, joilla on tarkoitus saada aikaan talouskasvua niin, että kuluttajat voivat luottaa tulevaisuuteen", SAK:n varapuheenjohtaja Matti Huutola arvioi.
Lähde

Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki puolestaan pitää jo kolmen miljardin euron menoleikkauksia ja veronkorotuksia liian suurena kevään kehysbudjettiin.
Arhinmäki pitää pääministerin ja valtiovarainministerin hahmottelemaa sopeutustarvetta liian suurena, mutta myöntää, että joitain veronkorotuksia ja menoleikkauksia on kehysriihessä tehtävä.

Arhinmäki palauttaisi varallisuusveron ja korottaisi pääomaverotusta.
Lähde

Sekä Arhinmäki että Kangasharju siis viittavaat siihen, että Suomen hallitushan varautuu tekemään maaliskuun kehysriihessä valtion budjettiin mahdollisesti jopa kolmen miljardin euron lisäsäästöt. Hallitusohjelman mukaisesti puolet säästöistä kerätään menojen leikkauksilla ja puolet verojen korotuksilla.
Hallitus kaipaa nyt hyviä neuvoja. Valtiovarainministeri Urpilainen pitää ensi viikolla omaa seminaariaan ekonomistien kanssa ja myös talousneuvosto on pyytänyt asiantuntijoilta apua.
Lähde
Kataisen mukaan myös säästölistoja on tulossa.

– Totta kai tulee. Joudumme tekemään menoleikkauksia ja veronkorotuksia, varoittaa Katainen.

Katainen muistuttaa, että erityisesti veronkorotukset haittaavat talouskasvua.

– Nyt me joudumme miettimään, mitkä korotukset ovat talouskasvun ja työllisyyden kannalta vähiten haitallisia.
Lähde

Myös Elinkeinoelämän keskusliitto EK on huolissaan julkisen talouden tilasta. Massiiviset veronkiristykset eivät ole kääntäneet julkista taloutta. Vastaava ekonomisti Simo Pinomaa:
Julkisen talouden tasapainottamisessa on painotettu veronkiristyksiä paljon enemmän kuin säästöjä. Menoja leikataan koko julkisen talouden tasolla vuosina 2012–2017 vain noin 1–2 miljardia euroa, Pinomaa laskee.

Veroja on kiristetty vuosina 2012–2017 kaikkiaan noin 4,5-5,5 miljardilla eurolla.
Lähde

Aika karua kuvaa siitä, mikä Suomea odottaa sekä tänä vuonna että aivan lähivuosina (koko 2010-luku?). Kun Kataisen mukaan verotusta pitää kiristää siellä, missä se vähiten on haitallista talouskasvulle, on ilmeistä, että säästöt on otettava julkisen talouden menoista, siis hyvinvointivaltion bravuureista; sosiaali-, terveys- ja koulutussektoreista.

Olof Palme aikoinaan ylpeili, että politiikka on tahdon asia. Tänään politiikka on valintojen asiaa. On (viimein) huomattu (tai siis jouduttu julkisesti tunnustamaan), että yhteiset voimavarat ja resurssit ovatkin rajallisia, jolloin politiikassa joudutaan tekemään (arvo)valintoja siitä, mikä on yhteiskunnan vastuu ja mikä yksilön vastuu. Poliitikot joutuvat pakosti asettamaan eri ryhmiä toisiaan vastaan ja arvioimaan, minkä ryhmän tarve on suurempi tai oikeutetumpi kuin jonkun toisen ryhmän tarpeet. Satsataanko lapsiin/nuoriin vai eläkeläisiin/vanhuksiin? Entäpä työttömät, pitkäaikaissairaat, sosiaalitapaukset ja maahanmuuttajat?

Ruotsin nykyinen pääministeri Fredrik Reinfeldt on ilmaissut asian nasevasti vuonna 1993 ilmestyneessä kirjassaan Det sovande folket (Nukkuva kansa):
Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd.
  • Ruotsalaiset ovat henkisesti vammaisia ja aivopesty uskomaan, että poliitikot voivat luoda ja taata (kansalaisille) hyvinvoinnin.
Täyden palvelun yhteiskuntaan ei enää yksinkertaisesti ole varaa (jos koskaan on edes ollut?). Olen aivan vakuuttunut siitä, että nykyisen kaltainen pohjoismainen hyvinvointivaltiokokeilu on tullut tiensä päätökseen, ja yhteiskunnallisten olosuhteiden eriarvoistuminen ja siitä kumpuavat levottomuudet tulevat radikaalisesti kasvamaan tulevien vuosikymmenien aikana.
Kirjoitan jatkossa laajemmat juttuni pääasiassa paremmin itselleni soveltuvalla alustalla (blogi). Osasyynä hiipuvaan läsnäolooni täällä on se, että asia-, käännös- ja/tai kirjoitusvirheitä ei 1. tunnin jälkeen voi enää korjata.
- WinCentius
Wincentius
Martin Beck
Viestit: 758
Liittynyt: Su Loka 04, 2009 11:37 am
Paikkakunta: Ubi bene, ibi patria

Re: Suomen kansantalouden tila ja julkisen talouden velka

Viesti Kirjoittaja Wincentius »

OAJ on kerännyt tietoa maakunnista, miten kuntien tähänastiset säästöt näkyvät koulussa.
Koulujen rahapula tuottaa uusavuttomia kansalaisia

24.01.2014
OAJ:n mukaan koulutuksen leikkaukset ovat johtaneet perusopetuksessa tilanteisiin, joissa koulu ei enää pysty täyttämään sille annettuja tehtäviä. Kun opetuksen lisäksi materiaalikulut leikataan minimiin, jäävät myös kasvatustavoitteet täyttymättä. Nuorilta viedään näin mahdollisuus oppia kokemisen, tekemisen ja oivaltamisen kautta.

- Seuraavaksi ruoanlaittoa opiskeltaneen netistä. Tähän ei valitettavasti ole enää pitkä matka, koska rahaa kotitalouden raaka-aineiden hankintaan on äärimmäisen niukasti. OAJ:n maakunnista keräämien tietojen mukaan esimerkiksi maitoa ei ole eräissä kunnissa käytetty kotitalouden ruokajuomana eikä ruoanlaitossa vuosiin. Tuoreet kasvikset rajoittuvat kaaliin ja porkkanaan, koska salaatti ja tomaatti maksavat liikaa. Lihan käyttö on harvinaista tai jos sitä saadaan, se on jauhelihaa. Yksilötyöstä on siirrytty ryhmätöihin, koska ei enää mahdollista teettää ruokaa kaikilla oppilailla, puheenjohtaja Olli Luukkainen huokaa.

- Rahat eivät riitä myöskään kalustoon, av-välineisiin tai kielistudiolaitteisiin. On kouluja, joissa on lähes parikymmentä oppilasta yhtä tietokonetta kohti. Oppikirjoja kierrätetään jopa yli 10 vuotta. Tarpeellisia tietokoneohjelmia ja työkirjoja jätetään hankkimatta, eikä koulun kirjastoa enää täydennetä. Retkistä on luovuttu, eikä kuljetusta edellyttäviin koulujen urheilukilpailuihin saa enää osallistua. Myös uinnin opetuksesta saatetaan luopua useaksi vuodeksi, vaikka uimatestin läpäisy kuuluisi opetussuunnitelmaan. Tekstiilityössä valmistetaan mahdollisimman pieniä vaatteita, esimerkiksi housujen asemesta shortsit, jotta kangasta riittäisi kaikille, Luukkainen kertoo.

- Kuntien valtionosuuksia leikataan yli 1,1 miljardilla eurolla vuoteen 2015, minkä laskennallinen vaikutus perusopetukseen ja varhaiskasvatukseen on arviolta 250 miljoonaa euroa. Kun pääosa koulutuksen kustannuksista koostuu palkoista, myös opetuksesta karsitaan keinoja kaihtamatta. Esimerkiksi tukiopetuksen antaminen oli eräissä kunnissa kielletty loppuvuodesta 2013.

- Koulutuksen yhteys keskeisiin kansalaistaitoihin ja työelämään etääntyy, kun niiden pitäisi sen sijaan vahvistua. Myös oppilaiden välinen epätasa-arvoisuus lisääntyy entisestään. Esimerkiksi tietoyhteiskuntataidot mainitaan juhlapuheissa, mutta teot voivat olla ihan muuta. Kuntien talousahdinko ja koulujen rahapula korostavat entisestään kuntapäättäjien vastuuta. Heiltä odotetaan arvovalintoja lapsen ja nuorten puolesta, Luukkainen muistuttaa.
Lähde

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen olettaa (syystä?), että kuntapäättäjät tekevät arvovalintoja lasten ja nuorten parhaaksi. Jos niin kävisi, olisi kovin mielenkiintoista kuulla, mistä Luukkainen (ja kuntapäättäjät) olisi valmis siirtämään resursseja koulutukseen ts. minkä yhteiskunnallisen ryhmän etuja pitäisi karsia, jotta lapsiin ja nuoriin voitaisiin satsata?

Tasainen juustohöylä-ajattelu kun ei enää riitä, vaan säästöt joudutaan jatkossa selkeästi kohdistamaan eri osa-alueisiin, ts. tekemään juuri niitä (raskaita) arvovalintoja. Eipä ole suurta tarvetta ihmetellä hallituksen ajamaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistusta, sillä kunnilla ei muutoin ole mitään taloudellisia voimavaroja ylläpitää edes nykyisen tasoista, paikoittain jo kovasti rapautunutta perusopetusta.
Kirjoitan jatkossa laajemmat juttuni pääasiassa paremmin itselleni soveltuvalla alustalla (blogi). Osasyynä hiipuvaan läsnäolooni täällä on se, että asia-, käännös- ja/tai kirjoitusvirheitä ei 1. tunnin jälkeen voi enää korjata.
- WinCentius
Arlene
Christopher Lorenzo
Viestit: 1688
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 8:30 pm
Paikkakunta: Pentonville

Re: Suomen kansantalouden tila ja julkisen talouden velka

Viesti Kirjoittaja Arlene »

Wincentius kirjoitti:- Seuraavaksi ruoanlaittoa opiskeltaneen netistä. Tähän ei valitettavasti ole enää pitkä matka, koska rahaa kotitalouden raaka-aineiden hankintaan on äärimmäisen niukasti.
Kalankäsittelyä! Kalaahan pitäisi syödä nykyistä enemmän ja kalan kun ostaa kokonaisena ja itse perkaa, niin on edullista. Samalla pennut oppii veitsien kunnossapidon.
Mman
Agentti Scully
Viestit: 690
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 7:55 pm

Re: Suomen kansantalouden tila ja julkisen talouden velka

Viesti Kirjoittaja Mman »

Minkähän ohjeen päättäjät seuraavaksi antavat vähävaraisille ?

1990-luvun taitteessa pääministerin "lama-ajan ruokavinkki köyhille." Syökää silakkaa.
Ohjeisti Harri Holkeri kansallinen sekoomus
HerculeP
Scooby-Doo
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Tammi 22, 2014 1:01 am

Re: Suomen kansantalouden tila ja julkisen talouden velka

Viesti Kirjoittaja HerculeP »

Suomessa tehottomin tukimuoto on erilaiset yrityksille myönnettävät *.avustukset, nimiä jos jonkinlaisia. Summat ovat myös melkoisia verrattuna esim. erilaisiin sosiaalisiin tukiin, kuten asumistuki, työttömyyskorvaus ym. Sosiaalisissa tuissa on vielä se iso etu että suurinpiirtein joka sentti näkyy kotimaisena kulutuksena. Yrityksiä tuetaan käytännössä usein jopa ilman seurantaa tuen vaikutuksista, samoille yrityksille vuodesta toiseen tukea ja parhaimmillaan jopa eri tukimuotoja samaan firmaan. Iso syöpä on se, että yritys tuen avulla tekee voitollisen tuloksen ja jakaa osinkoa osakkaille. Vittu mitä tulonsiirtoa tahoille, joita tuella ei ollut tarkoitus tukea.
Avatar
HeavyLoad
Nikke Knakkertton
Viestit: 172
Liittynyt: Ke Marras 20, 2013 9:45 pm
Paikkakunta: Villi länsi

Re: Suomen kansantalouden tila ja julkisen talouden velka

Viesti Kirjoittaja HeavyLoad »

HerculeP kirjoitti:Suomessa tehottomin tukimuoto on erilaiset yrityksille myönnettävät *.avustukset, nimiä jos jonkinlaisia. Summat ovat myös melkoisia verrattuna esim. erilaisiin sosiaalisiin tukiin, kuten asumistuki, työttömyyskorvaus ym. Sosiaalisissa tuissa on vielä se iso etu että suurinpiirtein joka sentti näkyy kotimaisena kulutuksena. Yrityksiä tuetaan käytännössä usein jopa ilman seurantaa tuen vaikutuksista, samoille yrityksille vuodesta toiseen tukea ja parhaimmillaan jopa eri tukimuotoja samaan firmaan. Iso syöpä on se, että yritys tuen avulla tekee voitollisen tuloksen ja jakaa osinkoa osakkaille. Vittu mitä tulonsiirtoa tahoille, joita tuella ei ollut tarkoitus tukea.
Haluaisin itsekin ajatella näin, mutta valitettavasti ei pidä paikkaansa.

Katsotaas ihan pikaisesti "valtion budjettia" eli VM:n talousarviota v. 2014. Sieltä poimittuna
VM kirjoitti:32. TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN HALLINNONALA 3 375 593 000
Eli vajaat 3,4 miljardia. Tämä summa vieläpä sisältää esim. 510 miljoonalla julkisia työvoima- ja yrityspalveluja, ja tietenkin muutamia kymmeniä miljoonia eri virastojen toimintakuluja. Sitten sopivasti seuraavasta momentista
VM kirjoitti:33. SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALA 12 809 820 000
12,8 miljardia, melkein neljä kertaa enemmän.

Lähde: http://budjetti.vm.fi/ - suosittelen lämpimästi :mrgreen:

Jos yritys tekee voitollisen tuloksen - tukien avulla tai ei - se maksaa siitä mojovasti yhteisöveroa, puhumattakaan välillisistä veroista jotka on maksettu jo ennen tuloksen muodostumista.
Vastaa Viestiin