Taksikulttuurin ja lainsäädännön muutokset, ex-liikenneministeri Anne Berner

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Totuuden Puolesta
Olivia Benson
Viestit: 709
Liittynyt: La Loka 22, 2016 11:54 am

Re: Anne Bernerille esitetään epäluottamusta

Viesti Kirjoittaja Totuuden Puolesta »

Tackleberry kirjoitti:
DemlaMinfo kirjoitti:110 ihmistä 200:sta äänesti luottamuksen puolesta Bernerille. Ei kovin luotettava ministeri siis kyseessä edes eduskunnan omien edustajiensa mielestä.
Epäluottamuksen puolesta äänesti vain 42 kansanedustajaa. Kepu olis yksinki voittanu tollasen porukan. :mrgreen:
Tarkoittaa tosin, että 48 kansanedustajaa jätti äänestämättä tai äänesti tyhjää. Esimerkiksi kaikki Vihreiden kansanedustajat äänestivät tyhjää mikä kertoo kyseisestä puolueesta paljon. Julkisuudessa ja medioissa kapinoidaan ja otetaan kantaa kovasti, mutta kun tulee päätöksen teon hetki, he jänistävät ja äänestävät tyhjää.

Toisaalta taas paljon parjattu Perussuomalaiset äänesti miltei yksimielisesti luottamuksen puolesta.
Pelkästään vuonna 2017 on tähän mennessä tapahtunut 1540 muslimien tekemää terrori-iskua 56 eri maassa, joissa uhreja 10661 kuollutta ja 11028 loukkaantunutta mukaan lukien lapsia.

The Religion of Peace

Juhani Saari
Harjunpää
Viestit: 341
Liittynyt: Ma Syys 21, 2015 5:34 pm

Re: Anne Bernerille esitetään epäluottamusta

Viesti Kirjoittaja Juhani Saari »

Totuuden Puolesta kirjoitti:
Tackleberry kirjoitti:
DemlaMinfo kirjoitti:110 ihmistä 200:sta äänesti luottamuksen puolesta Bernerille. Ei kovin luotettava ministeri siis kyseessä edes eduskunnan omien edustajiensa mielestä.
Epäluottamuksen puolesta äänesti vain 42 kansanedustajaa. Kepu olis yksinki voittanu tollasen porukan. :mrgreen:
Tarkoittaa tosin, että 48 kansanedustajaa jätti äänestämättä tai äänesti tyhjää. Esimerkiksi kaikki Vihreiden kansanedustajat äänestivät tyhjää mikä kertoo kyseisestä puolueesta paljon. Julkisuudessa ja medioissa kapinoidaan ja otetaan kantaa kovasti, mutta kun tulee päätöksen teon hetki, he jänistävät ja äänestävät tyhjää.

Toisaalta taas paljon parjattu Perussuomalaiset äänesti miltei yksimielisesti luottamuksen puolesta.
Kertoo paljon kansanedustuslaitoksen kansaa edustamattomuudesta, kun kuprua kuprun perään työstävä sveitsiläisministeri saa jatkaa yksityistämistään Suomessa.

hannas
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 90
Liittynyt: To Marras 27, 2014 5:51 am
Paikkakunta: Helsinki

Taksialan uudistuksessa unohdettiin kuljettajat

Viesti Kirjoittaja hannas »

Taksialaakin koskevaa liikennepalvelulakia on ajettu Suomessa kuin se olisi elämän ja kuoleman kysymys taloudelle ja nyt kun "taksilaki" on 1.7. alkaen voimassa, sen toteutumista on seurattu oikein livenä (mm. iltapäivälehdet) yötä myöten kuin suurtakin jännitysnäytelmää. Mitään isoa uutista ja klikkiotsikkokliimaksia ei tainnut tulla.

Taksit ovat ihmisille ilmeisesti jollakin tavalla tärkeitä ja kiinnostavia. Taksit ovat ikään kuin oman autoilun tai muun yksityisen liikkumisen ja julkisen liikenteen välissä. Onhan Suomessa myös järkyttävästi kuollut taksinkuljettajia työssään (10) enemmän kuin esim. poliiseja (Lähde: murha.infon ansiokas juttu aiheesta). Kuolonuhreja ei onneksi ole tosin enää kertynyt viime aikoina, mm. alan omien turvallisuustoimien (mm. kamerat) ansiosta.
Tässä asiassa mm. bussiliikenteeseen on saatu turvakamerat vasta aivan viime aikoina, vaikka bussinkuljettajienkin työ on osin samanlaista kuin taksinkuljettajien työ: eri kuntoisia ja erilaisissa mielentiloissa olevia, vaihtuvia asiakkaita on palveltava laadukkaasti heidän ollessaan niin parhaimmillaan kuin pahimmillaan.

Sinänsä taksialasta riippumattoman sääntelyn, valtioneuvoston päättämin enimmäishinnoin toimineen, varsin hyvin velvoitteensa (verot, vakuutukset, palkat) hoitaneen ja pitkäaikaisia kuljettajia työllistäneen taksialan oletetaan nyt räjähtävän jonkinlaiseen uuteen kukoistukseen. Jonkun ison jakamattoman kakun oletetaan olevan vielä jossakin niin, että sillä kaikki voisivat tehdä rahaa (mitään sellaista potentiaalia ei alalla työskentelevien mielestä ole). Alan hurjat satsaukset tuntuvat järjettömiltä kun alalle työntyy valtavasti uusia toimijoita, vaikka kaikki tietävät, että mitään hyödyntämätöntä kultakaivosta ja siten jaettavaa ei juuri ole.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi totesi 29.6., että "ilmassa on ollut turhaa pelottelua ja muutosvastarintaa. Vastaavissa uudistuksissa eri sektoreilla palvelu on parantunut ja hinnat laskeneet tai molempia".

Romakkaniemi tai oikein kukaan muukaan taksilakia kiitelleistä ei kiinnitä sanallakaan huomiota siihen, miten muutos vaikuttaa alalla työskenteleviin kuljettajiin - tai edes siihen, millaisia ihmisiä he ovat. Taksin kuljettamiseenhan tarvitaan silti vielä toistaiseksi ihmistä. Hehän ne sen tuloksen tekevät, jos tekevät, kun autot eivät vielä toistaiseksi itsestään aja.

Tämä ylempää ja etäältä, ihmisten arjesta erkaantuneilta poliittisilta päättäjiltä ja virkamiehiltä rehvasteltu "palvelulupaus" on vailla kokemuspohjaa taksialan arkitodellisuuteen nähden eikä yritäkään sisällyttää tai osallistaa pidempään alalla toimineita taksinkuljettajia muutokseen. Taksialan työntekijät eivät kuitenkaan ole mitään massaa, pelinappuloita, saati idiootteja, vaan fiksuja, kouluttautuneita ja perheellisiäkin suomalaisia työntekijöitä.

Taksinkuljettajan työ on vaativaa asiakaspalvelutyötä ja toisin kuin mm. Tuomas Enbuske (liikenyt)ja Antero Vartia (vihr.) ovat arvelleet, työssä joutuu tekemään paljon muutakin kuin "kääntämään rattia". Taksinkuljettajalla täytyy olla tarkka psykologinen "silmä" jo omankin turvallisuutensa vuoksi. Vuorotyö on rankkaa psyykkisesti ja fyysisesti, mutta myös palkitsevaa ja ihmisläheistä työtä, jossa kokee onnistumisia. Työssä näkee ja joutuu sietämään kuitenkin päivittäin paljon asioita, joita kaikki eivät joudu kohtaamaan koko elämänsä aikana koskaan.

Itse aion nyt lopettaa 18 vuoden jälkeen koska näen selvästi, että alasta on tarkoituskin tehdä matalapalkka-ala ja sivutoiminen suharointimahdollisuus kenelle tahansa "rookielle". Mikäpä siinä, ei siinä mitään, siitä vain kokeilemaan, mutta itse en näe enää järkeä tai varsinkaan taloudellisesti syytä jatkaa enää tuhoaan kohti menevän alan töissä. Uskon, että minulle on parempaakin tekemistä vähemmän stressaavassa ammatissa, johon minulla onneksi on koulutus (tosin vaatii päivittämistä, mutta onnistuu).

Romakkaniemi (kok.) väitti myös, että palvelu on vastaavissa uudistuksissa eri sektoreilla parantunut ja hinnat laskeneet tai molempia". Siinäpä on täysin vaikka taksialan tai muidenkin suomalaisten työntekijöiden arjesta ja reaalitodellisuudesta irrallaan oleva lausunto. Kaikki info esimerkiksi esim. Ruotsista osoittaa, että palvelu ei ole parantunut ja hinnat eivät ole laskeneet. Maaseutu on tyhjentynyt takseista.

En usko, että kuluttajakaan hyötyy taksialan ulkomaalaisten ja kotimaisten toimijoiden polkuhinnoista kun mm. Helsingin hyvillä julkisilla tai vaikka kaupunkipyörillä liikkuu nopeammin ja silti edullisemmin (tai jotkut, 23 % pummilla).
Suurin osa taksiasiakkaista alan omien tutkimusten mukaan haluaa, että palveluntarjoaja on turvallinen, on hoitanut velvollisuutensa ja että kuljettaja saa työstään palkan, jolla hän tulee toimeen.

Alalta lähtee kaikenikäisiä, mutta myös parhaassa työiässä olevia pitkän työkokemuksen omaavia kuljettajia. Kaikki tietämäni taksinkuljettajat aikovat lopettaa ja hakeutua paremman työllisyyden vallitessa muihin, parempipalkkaisiin ja arvostetumpiinkin duuneihin. Ihmiset eivät lähde hyvästä työpaikasta, varsinkin jos takana on jopa 20 vuotta työuraa samalle työnantajalle. Mutta nyt lähtevät, joukoittain.

Pitkän linjan ammattikuljettajien ja autoilijoiden lähdön myötä taksialalta poistuu pysyvästi osaamista ja "know-howta". Ehkä se on menetys, ehkä ei, sitähän ei kukaan vielä tiedä. Alan kokeneilta ammattilaisilta ja osaajilta ei ole oikeastaan kyselty mielipiteitä tai näkemyksiä taksilaista ja sen toimeenpanosta. App -teknologiaan on neuvottu tiivillä pommituksella sähköpostiin ilman päivänkään "livenä" tapahtuvaa koulutusta, annettuja ohjeita on korjattu "virheiden korjausten korjauksilla", käyttökatkokset ja laitteiden reistailu on yhä jatkuvaa, ja itse opiskelu on jäänyt työntekijän omalle vastuulle vapaa-aikana tehtäväksi.
Laatutyössäkin kuljettajat ovat saattaneet olla enemmänkin ainaisen arvostelun, niuhottamisen, mielivallan ja jopa simputtamisen ja hupailujen kohteena kuin aktiivinen osapuoli, jonka mielipidettä kysyttäisiin tai saatika arvostettaisiin.

Muutos on aina mahdollisuus, joten jos avainhenkilöt kuten kuljettajat = asiakaspalvelijat on jätetty kuulematta ja he vetävät siitä johtopäätökset, poistuvat alalta vieden mukanaan kaiken tieto-taidon, pettyneinä alaan ja ilman aikomustakaan koskaan palata, niin eikö tällainen ole taksiyrityksiltä typerää ja huonoa henkilöstöpolitiikkaa ja johtamista ja lainsäätäjiltäkin huonoa hallintoa.
Tunnen helpotusta, kun en joudu jäämään katsomaan perinteikkään, arvostamani suomalaisen taksialan häpeällistä näivettymistä, nöyryytystä ja tuhoutumista.

Nimim. "Pitäkää tunkkinne" :)
"And though you fight to stay alive
Your body starts to shiver
For no mere mortal can resist
The evil of the thriller"
- Michael Jackson feat. Vincent Price - Thriller (1982)

ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Taksialan uudistuksessa unohdettiin kuljettajat

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

Alasta en mitään tiedä muuta kun asiakkaan näkökulmasta. Perinteisiä taksikuskeja olen pitänyt eräänlaisina työnsankareina, oli sitten renki tai isäntä. Pykälää ja systeemiä piisaa ja leipä pitää ansaita pieninä siivuina.
Kai tässä eletään jotain välivaihetta siiryttäessä uusiin tapoihin matkustaa. Toivottavasti perinteiset kuskit löytävät paikkansa ja voivat toimia entistä itsenäisemmin ja omilla ehdoillaan.

wretch
Javier Pena
Viestit: 1734
Liittynyt: La Elo 18, 2007 11:52 pm
Paikkakunta: Nekropolis

Re: Taksialan uudistuksessa unohdettiin kuljettajat

Viesti Kirjoittaja wretch »

En ole onneksi taksien suurkuluttaja. Voi siis seurata ja ihmetellä mitä tapahtuu. Tuntuu silti typerältä tämä hintojen kysely etukäteen.

Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Re: Taksialan uudistuksessa unohdettiin kuljettajat

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

^Sama täällä, katsotaan ja ihmetellään.

Vaikka itse en juurikaan takseilla ajele, olen hivenen huolissani niin periferian taksiyrittäjien kuin niitä takseja eniten käyttävien ikäihmistenkin puolesta. Pienempien paikkakuntien taksit kun suurelta osin elättävät itsensä Kela-kyydeillä, joiden niidenkin "kakku" jaetaan nyt uusiksi.
Tähän asti taksit ovat kuuluneet yhteiseen rinkiin, jonka kyydit on jaettu Kelan taksikeskuksesta, mutta nyt taksit joutuvatkin tekemään sopimuksen uuden taksinvälitysfirman kanssa, joka tietenkin ottaa kyydin hinnasta välityspalkkion ja saattaa jopa edellyttää taksiyrittäjää uusimaan autojensa taksamittarit edellytyksenä sopimuksen saamiselle.

Asiakkaita askarruttaa (uusien kela-kiemuroiden lisäksi) myös se, onko siellä pikkupaikkakunnan taksitolpalla enää minkäänlaista päivystystäkään ilta- ja yöaikaan. Tähänastisen päivystysvelvoitteen ja paikkakuntasidonnaisuuden poistuttua kun ei enää olekaan varmaa, että se yltiöstressaantunut taksiyrittäjä jaksaa sinne tolpalle raahautua, jos läheisen kaupungin yöelämä tarjoaa enemmän mahdollisuuksia... :?
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-

Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Taksialan uudistuksessa unohdettiin kuljettajat

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Nyt ei muuta kuin taksifirmaa pystyyn halukkaat. Maaseudullahan on kuulemma työpula ja ihan joutomiehinä halukkaita poikamiehiä - nyt punnitaan löytyykö sitä kyvykkyyttä.

Tuosta voi hommata uber kloonin ja alkaa yrittämään!
- https://medium.com/trioangle/how-uber-c ... b4057d016d (kuvaus&neuvoja)
- http://www.trioangle.com/uber-clone/ (tarvittava softa tuolta, hoituu kuskien rekkaus, autojen seuranta, laskutus ym tarvittava. Viranomaisten vastaanotto tosin on ehkä nihkeähkö, koska sääntösuomi? Ei sitä tiiä, mutta voihan sitä kokkeilla!)
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.

L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3070
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Anne Bernerille äänestys epäluottamuksesta

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Joskus iloisiakin uutisia:

Anne Berner siirtyy ruotsalaispankin hallitukseen – jättää politiikan

Julkaistu: 19.2. 19:45 , Päivitetty: 19.2. 20:37


Keskustan liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on saamassa uuden viran.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ei ole asettumassa ehdolle kevään eduskuntavaaleissa. Berner vahvisti asian STT:lle tiistai-iltana.

Ruotsalaispankki SEB:n yhtiökokouskutsu paljasti Bernerin olevan ehdolla pankin hallitukseen. Yhtiökokous järjestetään Tukholmassa ensi tiistaina, jolloin lopullinen päätös uusista hallitusjäsenistä tehdään. Asia oli esillä ruotsalaismediassa.

– Suomessa on eduskuntavaalit huhtikuun alussa ja hän (Berner) ei asetu uudelleen ehdolle. Hänestä ei siis tule ministeriä ja hallitukseksemme jäsentä samanaikaisesti, sanoo SEB:n viestintäpäällikkö Frank Hojem Dagens Industrille.

Suomessa asiasta kertoi ensin MTV.

SEB eli Skandinaviska Enskilda Banken tarjoaa rahoitus- ja omaisuudenhoitopalveluita Pohjoismaissa.

Berner valittiin vuoden 2015 vaaleissa kansanedustajaksi vajaalla 10 000 äänellä keskustan sitoutumattomana ehdokkaana Uudenmaan vaalipiiristä. Koulutukseltaan hän on kauppatieteiden maisteri.

Berner on sekä Suomen että Sveitsin kansalainen. Hän on sukunsa yrityksen Vallila Interiorin pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja.
IS-STT
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006007129.html
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17032
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Anne Bernerille äänestys epäluottamuksesta

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

L'amourha kirjoitti:Joskus iloisiakin uutisia:

Anne Berner siirtyy ruotsalaispankin hallitukseen – jättää politiikan

Julkaistu: 19.2. 19:45 , Päivitetty: 19.2. 20:37
...
– Suomessa on eduskuntavaalit huhtikuun alussa ja hän (Berner) ei asetu uudelleen ehdolle. Hänestä ei siis tule ministeriä ja hallitukseksemme jäsentä samanaikaisesti, sanoo SEB:n viestintäpäällikkö Frank Hojem Dagens Industrille.
...
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006007129.html
Kansanedustajaksi päästyään valittiin heti ministeriksi! Kepun lehmänkauppa, jossa Matti Vanhasen "löytö" ohitti monet kokeneemmat kansanedustajat. Röyhkeyden huippu! Voidaankin perustellusti pohtia, että millainen järki ja vastuu on siinä, että pyrähtää ministeriksi, tekee tuhojaan ja poistuu savuavilta raunioilta. Noin vaan!

Mutta Suomessa saattaa eduskuntavaalien jälkeen olla ennätyspitkät ja -vaikeat hallitusneuvottelut, joten ei Berner "heti vaalien" jälkeen ole vapaa ministerin toimesta ja valmis pankkityöhön. Hallitus toki jättää eronpyyntönsä, mutta jatkaa toimitusministeriönä niin kauan kunnes uusi hallitus on muodostettu.
- Tosin ei yhden ministerin (pl. pääministeri) eroaminen kaada hallitusta/toimitusministeriötä, mutta se, että toimitusministeriöön tulisi eräänalainen va. ministeri määräämättömäksi ajaksi (1 pv - 1 vuosi) olisi aikas erikoista.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Avatar
Kissankello
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1401
Liittynyt: To Loka 23, 2014 8:46 pm

Re: Anne Bernerille äänestys epäluottamuksesta

Viesti Kirjoittaja Kissankello »

DL kirjoitti kaksi vuotta sitten, 23.2.2017 näin:
Doctor Lecter kirjoitti: Berner lähtee tämän hallituskauden jälkeen takaisin myymään Vallilan verhoja. Tekemänsä sekoilut jäävät muiden siivottaviksi. Joten miksi ihmeessä hän välittäisi kuinka käy. Ei huolta uudelleenvalinnasta.
ja näinhän siinä sitten kävi. DL tänään:
Doctor Lecter kirjoitti: Kansanedustajaksi päästyään valittiin heti ministeriksi! Kepun lehmänkauppa, jossa Matti Vanhasen "löytö" ohitti monet kokeneemmat kansanedustajat. Röyhkeyden huippu! Voidaankin perustellusti pohtia, että millainen järki ja vastuu on siinä, että pyrähtää ministeriksi, tekee tuhojaan ja poistuu savuavilta raunioilta. Noin vaan!
Ei mitään järkeä eikä vastuuta. Pitäisi kai olla iloinen siitä, että Berner ymmärtää sentään lopettaa yhteen kauteen eikä jatka tuhojensa tekemistä enää kauempaa. Piti vaan käydä hakemassa poliittinen sulka hattuunsa vaikkei ole osannut muuta kuin sählätä ja sotkea. Idiootti ämmä, täytyy ihmetellä että mistä näitä oikein sikiää, joiden on ihan pakko päästä politiikkaan pätemään vaikkei ymmärrys riitä ollenkaan arvioimaan päätösten seurauksia. No, sitähän sanotaan että kansa saa sellaiset päättäjät kuin se ansaitsee, joten seuraavan hallituksen viisaat voivat taas parannella asiat. :idea: :roll:
"Before you embark on a journey of revenge, dig two graves."
- Confucius (Chinese philosopher & reformer, 551 BC - 479 BC)

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17032
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Anne Bernerille äänestys epäluottamuksesta

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Kissankello kirjoitti:Ei mitään järkeä eikä vastuuta. Pitäisi kai olla iloinen siitä, että Berner ymmärtää sentään lopettaa yhteen kauteen eikä jatka tuhojensa tekemistä enää kauempaa. Piti vaan käydä hakemassa poliittinen sulka hattuunsa vaikkei ole osannut muuta kuin sählätä ja sotkea. Idiootti ämmä, täytyy ihmetellä että mistä näitä oikein sikiää, joiden on ihan pakko päästä politiikkaan pätemään vaikkei ymmärrys riitä ollenkaan arvioimaan päätösten seurauksia. No, sitähän sanotaan että kansa saa sellaiset päättäjät kuin se ansaitsee, joten seuraavan hallituksen viisaat voivat taas parannella asiat. :idea: :roll:
Berner oli kepuleille yksi konti ja keino saada edustaja heille hieman heikommalta alueelta; uudenmaan vaalipiiristä. Tuossa yllä puhuin Vanhasen löydöstä, mutta kerrotaan, että Sipilä oli hän, joka halusi Bernerin eduskuntaan, mutta alunperin sitä on esittänyt Vanhanen, joka oli Perheyritysten liiton tj vuosina 2004 - 2011. Berner oli samaisen liiton hallituksenjsn 2005-2008 ja hallituksen pj 2009-2012. Sieltä he toisensa tunisivat.
- Berner tunsi henkilökohtaisesti heinäkuussa 2018 murhatun Staffan Sevónin.

Keskustan eduskuntaryhmä antoi Bernerille tänään odotetusti synninpäästön:
Anne Bernerin mukaan SEB-pankin ilmoitus tuli ”yllättäen” – eduskuntaryhmän mukaan Berner voi jatkaa ministerinä

”Pankkitehtävä alkaa 1. kesäkuuta, silloin ministerin tehtävät ovat jo päättyneet”, perustelee keskustan ryhmänjohtajan Antti Kaikkonen.

KESKUSTAN eduskuntaryhmä käsitteli torstaina liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) asemaa ja päätti, että hän voi jatkaa tehtävässään ministerinä.

Bernerin asema nousi keskusteluun siksi, että hän on menossa ruotsalaisen SEB-pankin hallitukseen. Torstaina SEB kertoi, että Berner aloittaa hallituksen jäsenenä vasta kesäkuun alussa.

Bernerin asema oli esillä myös eduskunnan kyselytunnilla torstaina, kun Sdp ja perussuomalaiset peräsivät Berneriltä ja pääministeri Juha Sipilältä (kesk), eikö Bernerille synny sidonnaisuus jo nimitysesityksestä.

KESKUSTAN ryhmänjohtajan Antti Kaikkosen mukaan keskustelu ryhmässä oli ”analyyttinen ja perusteellinen”, ja johtopäätöksenä oli, että Berner voi jatkaa.

Kaikkosen mukaan myös kriittisiä näkökulmia esitettiin ryhmäkokouksessa. Päätös oli kuitenkin yksimielinen.

”Ei ole tullut sellaista syytä esille, miksi ei voisi jatkaa. Pankkitehtävä alkaa 1. kesäkuuta, silloin ministerin tehtävät ovat jo päättyneet. Jos eivät olisi päättyneet jostain syystä silloin, niin siinä kohtaa ministerin tehtävä on sitten syytä jättää”, Kaikkonen sanoi.

”Ryhmä tukee ministeriä. Hänellä on tärkeitä tehtäviä yhä jäljellä, kuten hankeyhtiöt rautateillä.”

SEB-PANKKI julkaisi tiistaina yhtiökokouskutsun, josta selvisi, että Anne Berner on ehdolla pankin hallitukseen. SEB on Ruotsin toiseksi suurin pankki Nordean jälkeen.

Tämä herätti keskustelun siitä, voiko Berner jatkaa ministerinä hallituskauden loppuun, jos hän tulee valituksi pankin hallitukseen. SEB:n yhtiökokous valitsee hallituksen jo maaliskuun lopussa ja eduskuntavaalit pidetään vasta huhtikuun puolivälissä.

BERNER sanoo pyytäneensä SEB:n johdolta alun alkaen, että tehtävä pankin hallituksessa alkaa vasta, kun liikenne- ja viestintäministerin kausi on päättynyt.

Tieto hänen nimitysesityksestään yhtiökokouksessa tuli julki tiistaina. Esityksen kertominen julkisuuteen tuli Bernerille yllätyksenä.

”Se tuli minulle aika yllättäen, että se julkistettiin näin nopeasti”, Berner kertoi HS:lle keskustan ryhmäkokouksen jälkeen torstaina.

Kyselytunnilla Berner kertoi lähestyneensä oikeuskansleri Tuomas Pöystiä jo tammikuussa, koska oli saanut ”useita työtarjouksia”.

”Oikeuskansleri sanoi, että saan käydä keskustelua luottamustehtävästä, mutta en pysyvästä operatiivisesta työstä”, Berner sanoi kansanedustajille.

Pääministeri Sipilä sanoi kyselytunnilla, että Berner ei voi olla yhtä aikaa SEB:n hallituksen jäsen ja ministeri. Sipilän mukaan päällekkäisyys ei ole mahdollista.

Sipilä huomautti, että kyse on vasta ehdokkuudesta, ja itse nimitys hallitukseen tulee vasta yhtiökokouksessa maaliskuun lopussa.

SEB tiedotti torstaina, että Berner aloittaa tehtävässä vasta kesäkuun ensimmäinen päivä.

Berner sanoo keskustelleensa keskiviikkona pankin kanssa ja toivoneensa, että pankki voisi täsmentää kantaansa ja antaa sen julkisuuteen.

Hän ei kommentoinut, milloin SEB esitti pyyntönsä Bernerille liittyä pankin hallitukseen. Haluaan lähteä tehtävään hän perusteli sillä, että se on hieno luottamuksen osoitus naiselle Suomesta.

”Toivottavasti se voidaan Suomessakin nähdä hienona mahdollisuutena suomalaiselle ihmiselle saada tällainen tehtävä.”

BERNER myöntää, että maaliskuun lopussa tapahtuva nimitys ”voi aiheuttaa jääviysongelmia” ministerin tehtävän hoidossa.

”Jääviysongelmat tulee myös ottaa huomioon tehtävässä. Kyllä ne on kattavasti otettu huomioon”, Berner sanoi.

Berner sanoo saaneensa ministerikautensa aikana kutsuja erilaisiin tehtäviin, muttei ole ottanut niitä vastaan.

”En näillä näkymin”, hän vastasi kysymykseen, onko hän siirtymässä SEB:n lisäksi muihinkin hallitustehtäviin.

Kritiikkiä eduskuntaryhmän kokouksessa hän kertoo saaneensa ”yhdeltä–kahdelta ääneltä”.

BERNER ei ole ehdolla huhtikuun eduskuntavaaleissa.

SEB:n yhtiökokous on Tukholmassa 26. maaliskuuta eli alle kolme viikkoa ennen eduskuntavaaleja.

SEB:n suurin omistaja on Wallenbergien suvun sijoitusyhtiö Investor.
Helsingin Sanomat
21.2. 15:55 , Päivitetty: 21.2. 17:01
”Pankkitehtävä alkaa 1. kesäkuuta, silloin ministerin tehtävät ovat jo
päättyneet”
Onpas Kaikkonen varma siitä, että Suomessa on tuolloin jo uusi hallitus...
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

JosefMengele

Berner,ensimmäinen Suomen hallituksen jäsen veroparatiisiy

Viesti Kirjoittaja JosefMengele »

Kolumnistimme muotoilee muotokuvan rautarouvasta, jonka uran loppumisesta saamme olla tyytyväisiä.

KOLUMNI Bisnesministeri Anne Bernerin ura on täynnä epäonnistuneita päätöksiä, joiden määrälle ei löydy kilpailijaa aikaisempien ministerien tekemisistä. Veronmaksajille tämä on tullut kalliiksi, koska rautarouva on noudattanut toimissaan ohjetta, jonka mukaan voitot yksityistetään ja tappiot sosialisoidaan koko kansan maksettavaksi oman edun nimissä. Liikenaista on kuvailtu tehokkaaksi, määrätietoiseksi ja älykkääksi. Ominaisuudet ovat tulleet esiin, kun hän on yksityistänyt yhteistä omaisuutta markkinavoimille.

Berner on toiminut häikäilemättömästi, jääräpäisesti puhuen muunneltua totuutta, haukkuen alaisiaan ja painostaen mediaa oman edun ja elinkeinoelämän etujen uskollisena sotaratsuna. Ministerin tankkimainen toiminta on jättänyt jälkeensä satojen miljoonien vahingot yhteiskunnalle ja tuhonnut siinä sivussa kymmenien ihmisten työuran sekä hän on menettänyt kollegoidensa luottamuksen. Tämä ei kuitenkaan ole haitannut rautarouvan poltetun maan taktiikka hänen nauttiessaan kummisetä Juha Sipilän vankkumatonta luottamusta.

Anne Bernerin syntilistalta löytyvät hämärät veroparatiisikytkennät, Finavia-sotkut, epäonnistunut autoverohanke, taksiuudistus, karmea rataverkkoyhtiöittäminen ja nyt viimeksi hallituspaikkasekoilut ruotsalaispankissa.

Liikemies Bernerin piti Suomen kansalaisuuden saatuaan ryhtyä kokoomuksen kansanedustajaehdokkaaksi vuoden 2015 eduskuntavaaleissa. Sipilä kuitenkin tarjosi ensikertalaiselle ja kokoomuksen vaalirahoittajalle ministerin paikkaa, näin makeasta tarjouksesta ei sveitsitär tietenkään kieltäytynyt ja vaihtoi ilman omantunnon tuskia puoluetta.

Tultuaan ministeriksi Berner jätti ympäripyöreän sidonnaisselvityksen omistuksistaan ja luottamustehtävistään. Pian paljastui uranaisen toimineen johtotehtävissä veroparatiisiyhtiössä. Liikenne- ja viestintäministeri istui vielä syyskuussa 2015 Luxemburgin kaupparekisterin mukaan veroparatiisiyhtiö Saltri II LuxCo -yhtiön hallituksessa. Ministeri Anne Berneristä tuli ensimmäinen Suomen hallituksen jäsen veroparatiisiyhtiössä.

Ministeri Berner onnistui säilyttämään paikkansa hallituksessa Finavia-sotkuista huolimatta. Lentokenttäyhtiö oli tehnyt raskaat 34 miljoonan euron tappiot johdannaiskaupoilla, joita pankit olivat onnistuneet kauppaamaan myrkkypillereinä Finavialle. Ministeri puuttui yhtiön hallituksen hankkeisiin nostaa vahingonkorvauskanne pankkeja vastaan asettuen luonnollisesti puolustamaan niitä, Sipilän toimiessa taustatukena. Veronmaksajien edulla ei ollut kummallekaan mitään merkitystä.

Lastensairaalan hyväsydäminen kummitäti yritti haudata myös autoveron ja onnistui sekaisilla puheillaan aiheuttamaan autokaupalle miljoonatappiot. Kansalaisten massiivinen vastustus johti onneksi siihen, ettei rautarouva saanut läpi Liikennekaareksi kutsuttua lempihanketta. Tarkoitus oli perustaa valtion liikenneverkkoyhtiö, jonne siirrettäisiin kaikki kulkuväylät ja tieverkosto. Näin teiden käyttö voitaisiin yksityistää ja antaa yksityisille yhtiöille mahdollisuuden rahastaa kansalaisia teiden käytöstä. Salassa valmisteltu tieverkon yksityistämishanke kaatui, mutta rataverkon yhteisen rataverkon osakeyhtiöittämisen Berner junaili läpi.

Pohjolan Rautatiet Oy:lle siirretyillä Nesteen osakkeilla ja niiden myynnistä saaduilla 107 miljoonalla eurolla rahoitetaan edelleen tytäryhtiöitä. Näihin hankeyhtiöihin houkutellaan mukaan kuntia, eläkeyhtiöitä ja pääomasijoittajia. Pikku hiljaa kansainväliset yhtiöt siirtyvät rahastamaan luonnollisen monopolin suojassa raideliikennettä. Sipilä ja Berner ovat onnistuneet luomaan yksityisen yhtiöryppään, joka ei tarvitse eduskunnan hyväksymistä.

Tilastokeskuksen luvut kertovat, että Bernerin taksiuudistus meni mönkään. Hinnat ovat nousseet, palvelu huonontunut ja toimintaan tullut kartellinomaisia piirteitä. Maaseudulla taksin saatavuus on huonontunut ja kilpailu ei toimi, kun taksien välitysyhtiöt sopivat yhdessä hinnoista. Kelakin on saanut omat luottokuskinsa, jotka ylläpitävät korkeita taksihintoja. Bernerin vakuutteluja taksihintojen laskusta ei usko enää kukaan.

Ministeri Berner ei näe mitään eturistiriitaa edes siinä, että istuisi samaan aikaan Suomen ja ruotsalaispankki SEB:n hallituksessa. Hän ei välittänyt tehdä uudesta pestistä sidonnaisuusilmoitusta, vaikka ministerin käsikirjassa sanotaan selvästi, että ministerin on tehtävä ilmoitus jos ”ministeri on siirtymässä toisiin tehtäviin”.

Muiden sivistysvaltioiden tapaan Sipilän hallituksen suunnitelmissa oli säätää ministereitä ja muita korkeita virkamiehiä koskeva laki, joka olisi määrännyt karenssiajan heidän siirtyessä elinkeinoelämän palvelukseen. Valmista lakiesitystä ei ole saatu ajoissa eduskuntaan, syystä jonka vain Berner ja Sipilä tietävät.

Olkaamme tyytyväisiä siitä, että rautarouvan ura ministerinä loppuu.

Seppo Konttinen

https://www.paivanlehti.fi/ministeri-an ... kFy4OrhPEs

Avatar
jukuripää
Christopher Lorenzo
Viestit: 1598
Liittynyt: Pe Loka 05, 2012 6:30 am
Paikkakunta: Nyhtänköljä

Re: Berner,ensimmäinen Suomen hallituksen jäsen veroparatiis

Viesti Kirjoittaja jukuripää »

Jos joku tavis aiheuttaisi noin paljon taloudellista tuhoa, hänet laitettaisiin vankilaan useaksi vuodeksi ja joutuisi elinikäiseen korvausvastuuseen.
Mutta mitenkäs Berner... pyyhkäisee Ruattiin pankkihommiin :roll: :mrgreen: .
Kaikki eiliset ovat menetettyjä päiviä.

Avatar
SYLWAR
Adrian Monk
Viestit: 2785
Liittynyt: La Elo 20, 2011 1:24 am
Paikkakunta: Västernorrland SWE

Re: Berner,ensimmäinen Suomen hallituksen jäsen veroparatiis

Viesti Kirjoittaja SYLWAR »

Bernerin ei tarvis kyllä tulla ollenkaan tänne sveduihin SEB johtokuntaan, sillä tuo koko kurppa on kävelevä katastrofi. Tuosta ei tiedä, mitä helvettiä saa vielä säädettyä sekaisin täälläkin.
Parsan imeskely on portti kohti kovempien huumeiden käyttöä.
Parsakaalia kannabiksena myyneelle kaksikolle ja sitä ostaneelle miehelle tuomiot huumausainerikoksesta Jyväskylässä

Loko187
Alibin satunnaislukija
Viestit: 54
Liittynyt: To Marras 08, 2018 10:14 pm

Re: Berner,ensimmäinen Suomen hallituksen jäsen veroparatiis

Viesti Kirjoittaja Loko187 »

SYLWAR kirjoitti:Bernerin ei tarvis kyllä tulla ollenkaan tänne sveduihin SEB johtokuntaan, sillä tuo koko kurppa on kävelevä katastrofi. Tuosta ei tiedä, mitä helvettiä saa vielä säädettyä sekaisin täälläkin.
Taitaa aika moni myhäillä tätä "tuhoa" tyytyväisenä. Kirstut pullollaan.

Olen vuosia jo äänestänyt liberaaleja aka Viskipuoluetta, mutta tästä yksityistämissekoilusta meidät voi pelastaa vain viisivuotiskausi aitoa kommunismia. Kommunismi on se pienempi paha jos toisena vaihtoehtona on luonnolliset monopolit yksityisissä käsissä.

Vastaa Viestiin