Suomella ja Ruotsilla salainen taakanjakosopimus 2015?
Lähetetty: Ke Marras 20, 2019 7:28 am
Viime päivinä on paljon huomiota herättänyt pohdinta siitä, oliko Suomella ja Ruotsilla jonkinlainen taakanjakosopimus syksyn 2015 siirtolaisvyöryssä. Ja tietysti myös, onko tällainen keskinäinen ymmärrys edelleenkin voimassa. Selvittelin vähän asiaa ja spekuloin alla. Elikkäs:
Toimittaja Juha Ristamäki Ylen Sannikka ja Ukkola -haastattelussa 15.11.2019 antaa ymmärtää poliitikkojen valehtelusta puhuessaan, että Suomella ja Ruotsilla oli 2015 salainen taakanjakosopimus, josta ei vain kerrottu kansalle:
https://www.youtube.com/watch?v=GoXCCXNADug
Ristamäki vertaa asiaa mm. Airiston Helmeen ja Hesarin tietovuotojuttuun, jotka tiedetään tapahtuneiksi, ja siksi on palstoilla arveltu, että hänellä olisi ns. sisäpiirin tietoa myös taakanjaosta.
Faktat: Ruotsissa oli turvapaikanhakijoita ohjaamassa juniin mm. paikallisten muslimiyhteisöjen jäseniä. Liputtomia ei poistettu junista vaan annettiin matkustaa Ruotsin halki Luulajaan asti. Täältä on vielä noin 130 km Tornioon, johon useita satoja turvapaikanhakijoita ilmestyi bussikuljetuksella päivittäin syksyllä 2015. Kysymys: miten junapaikkoja riitti niin paljon, miksi liputtomat päästettiin Ruotsin halki, ja mistä tulivat ne bussikuljetukset 130 km matkalle Tornioon asti?
On selvää, että kyseessä oli suuren luokan logistista koordinaatiota vaativa operaatio.
Vaikka kunnille olikin jo vuoden 2015 alkupuolella annettu muistio (ks. alla) varautumiseksi jopa 80 000 turvapaikanhakijan yhtäkkiseen pakolaisvyöryyn, olivat kunnat helisemässä tulijoiden suuren määrän kanssa. SPR koordinoi toimintaa monella paikkakunnalla.
Koska isolla osalla saapuneista ei ollut papereita, oli kyseessä merkittävä turvallisuusasia. Tämä osoittaa selvästi se, että kun vyöry uhkasi alkaa itärajan puolelta, se torpattiin nopeasti ja tehokkaasti. Sen sijaan Ruotsin puolelta kaikki saivat tulla suoraan rajan ylitse, ilman papereita. Asia oli myös ulkopoliittinen. Koska Dublinin sopimuksen mukaan saapujat olisi pitänyt käsitellä Ruotsissa, mutta näin ei tehty, on molempien maiden, Suomen ja Ruotsin johdon täytynyt keskenään koordinoida tilanne jotenkin ainakin jossain vaiheessa. Kaikki viittaa siihen, että asiasta oli jo etukäteen tehty jotain sopimuksia, koska toimintamalli oli heti selvä rajan kummankin puolen.
Tällaisesta taakanjakosopimuksesta ei ole kuitenkaan kerrottu kansalaisille tai medialle, eikä siitä ilmeisesti ole laajaa tietoisuutta myöskään poliitikkojen keskuudessa (esim. silloiset kansanedustajat).
Erään tiedon mukaan vyöryn alkaessa olisi Suomessa ollut jo matkalla Tornioon ryhmä, jonka tarkoitus oli selvittää paperittomien yhtäkkistä saapumista maahan ja arvatenkin mm. estää se, etteivät tulijat ilman papereita olisi alkaneet vaellella ympäriinsä. Tämä ryhmä olisi kuitenkin kutsuttu takaisin hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan eli UTVA:n määräyksellä. Näin siis UTVA olisi antanyt suoraan korkean tason määräyksen, jota tietysti noudatetaan, ja samalla varmasti ainakin jotkut sen sen jäsenet olisivat olleet tietoisia taakanjakosopimuksesta. Vaikka tuota Tornion-ryhmää ei olisi ollut, on selvää, että ainakin sisäministeri ja varmasti myös pääministeri, sekä maan turvallisuuspolitiikan johtaja ovat olleet tekemässä sitä konkreettista päätöstä, jonka mukaan maahan päätettiin päästää yli 30 000 vieraan valtion kansalaista, joista suurella osalla ei ollut henkilöllisyyttä osoittavia dokumentteja.
Missä ja milloin, sekä kenen toimesta tällainen salainen taakanjakosopimus sitten olisi valmisteltu tai tehty? Tästä asiastahan käydään parhaillaan kovaa keskustelua eri palstoilla, ja arvauksia riittää. Ilmeisiä vaihtoehtoja ovat pääministerit Katainen ja Stubb, ja ulkoministeri Erkki Tuomioja. Sekä Stubb, että Tuomioja olivat Tukholmassa esim. lokakuussa 2014, jolloin myös Syyrian tilanne oli kokouksissa tapetilla. Vaikka pakolaisvyöry tapahtuikin Sipilän kaudella, hän ei ole voinut olla tekemässä alkuperäistä varautumissopimusta, koska ek-vaalit käytiin keväällä 2015 ja uusi hallitus aina pääsee kunnolla vauhtiin vasta syksyllä. Tämä selittää myös, miksi ruotsalaiset suhtautuivat aluksi epäluuloisesti uuden hallituksen ulkoministeriin Soiniin, joka kuitenkin osoittautui hallituksen uskolliseksi tukijalaksi vyöryn aikana, pettäen samalla äänestäjiensä odotukset: ruotsalaiset taisivat pelätä jo sovitun taakanjaon menevän puihin persujen vuoksi.
Muita asiasta tietoisia on täytynyt olla ainakin sisäministeri Päivi Räsänen (ja uuden hallituksen Petteri Orpo ja Paula Risikko) ja kuntaministeri Paula Risikko (uudessa Anu Vehviläinen). Mahdollinen on myös Eurooppa- ja pohjoismaisen yhteistyön ministeri Lenita Toivakka, joka myös oli mukana Tukholmassa 2014. Mielenkiintoinen kysymys on, tiesikö valtiovarainministeri Antti Rinne taakanjaosta. VM:n tietous ei ehkä olisi ollut välttämätöntä vielä keväällä 2015, mutta kylläkin Sipilän aikana, jolloin kustannukset lankesivat ko. momentille. Ja kas, Sipilän hallituksessa valtiovarainministerit olivatkin sitten Stubb ja Orpo. Jos samojen nimien toistumisesta voi mitään päätellä, Rinne ei tiennyt asiasta. Mutta sen sijaan Tuomioja olisi tiennyt, mikä on aika mielenkiintoista. No, tämä on vain tällaista spekulointia, vakavalla asialla kylläkin...
Muihin todennäköisesti asiasta ehkä melko varhain tienneisiin voitaneen lukea SPR:n johtaja (2014 alkaen), ent. valtiosihteeri Pentti Torstila, joka ennen valtiosihteerin pestiä oli mm. Tukholmassa suurlähettiläänä 2002-2006. Sitä ennen hän oli ollut monessa muussakin maassa, mm. Unkarissa, jonka kuulun George Soroksen tukeman yliopiston kunniatohtoriksi Torstila nimettiin toukokuussa 2015. Torstila olisi ollut looginen valinta neuvotteluiden avustavaksi osapuoleksi alusta lähtien, sillä hänellä oli sekä diplomaatti-, että humanitaarinen tausta. 30.1.2015 SPR:n hallituksen kokouksen pöytäkirjoista käy ilmi, että Torstila oli kiertänyt piirejä (vastavalittuna pj:nä), vieraillut Genevessä ja Tukholmassa, sekä oli osallistumassa kansainvälisiin tapaamisiin Budapestissa ja Kööpenhaminassa.
Jatkuu alla...
Toimittaja Juha Ristamäki Ylen Sannikka ja Ukkola -haastattelussa 15.11.2019 antaa ymmärtää poliitikkojen valehtelusta puhuessaan, että Suomella ja Ruotsilla oli 2015 salainen taakanjakosopimus, josta ei vain kerrottu kansalle:
https://www.youtube.com/watch?v=GoXCCXNADug
Ristamäki vertaa asiaa mm. Airiston Helmeen ja Hesarin tietovuotojuttuun, jotka tiedetään tapahtuneiksi, ja siksi on palstoilla arveltu, että hänellä olisi ns. sisäpiirin tietoa myös taakanjaosta.
Faktat: Ruotsissa oli turvapaikanhakijoita ohjaamassa juniin mm. paikallisten muslimiyhteisöjen jäseniä. Liputtomia ei poistettu junista vaan annettiin matkustaa Ruotsin halki Luulajaan asti. Täältä on vielä noin 130 km Tornioon, johon useita satoja turvapaikanhakijoita ilmestyi bussikuljetuksella päivittäin syksyllä 2015. Kysymys: miten junapaikkoja riitti niin paljon, miksi liputtomat päästettiin Ruotsin halki, ja mistä tulivat ne bussikuljetukset 130 km matkalle Tornioon asti?
On selvää, että kyseessä oli suuren luokan logistista koordinaatiota vaativa operaatio.
Vaikka kunnille olikin jo vuoden 2015 alkupuolella annettu muistio (ks. alla) varautumiseksi jopa 80 000 turvapaikanhakijan yhtäkkiseen pakolaisvyöryyn, olivat kunnat helisemässä tulijoiden suuren määrän kanssa. SPR koordinoi toimintaa monella paikkakunnalla.
Koska isolla osalla saapuneista ei ollut papereita, oli kyseessä merkittävä turvallisuusasia. Tämä osoittaa selvästi se, että kun vyöry uhkasi alkaa itärajan puolelta, se torpattiin nopeasti ja tehokkaasti. Sen sijaan Ruotsin puolelta kaikki saivat tulla suoraan rajan ylitse, ilman papereita. Asia oli myös ulkopoliittinen. Koska Dublinin sopimuksen mukaan saapujat olisi pitänyt käsitellä Ruotsissa, mutta näin ei tehty, on molempien maiden, Suomen ja Ruotsin johdon täytynyt keskenään koordinoida tilanne jotenkin ainakin jossain vaiheessa. Kaikki viittaa siihen, että asiasta oli jo etukäteen tehty jotain sopimuksia, koska toimintamalli oli heti selvä rajan kummankin puolen.
Tällaisesta taakanjakosopimuksesta ei ole kuitenkaan kerrottu kansalaisille tai medialle, eikä siitä ilmeisesti ole laajaa tietoisuutta myöskään poliitikkojen keskuudessa (esim. silloiset kansanedustajat).
Erään tiedon mukaan vyöryn alkaessa olisi Suomessa ollut jo matkalla Tornioon ryhmä, jonka tarkoitus oli selvittää paperittomien yhtäkkistä saapumista maahan ja arvatenkin mm. estää se, etteivät tulijat ilman papereita olisi alkaneet vaellella ympäriinsä. Tämä ryhmä olisi kuitenkin kutsuttu takaisin hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan eli UTVA:n määräyksellä. Näin siis UTVA olisi antanyt suoraan korkean tason määräyksen, jota tietysti noudatetaan, ja samalla varmasti ainakin jotkut sen sen jäsenet olisivat olleet tietoisia taakanjakosopimuksesta. Vaikka tuota Tornion-ryhmää ei olisi ollut, on selvää, että ainakin sisäministeri ja varmasti myös pääministeri, sekä maan turvallisuuspolitiikan johtaja ovat olleet tekemässä sitä konkreettista päätöstä, jonka mukaan maahan päätettiin päästää yli 30 000 vieraan valtion kansalaista, joista suurella osalla ei ollut henkilöllisyyttä osoittavia dokumentteja.
Missä ja milloin, sekä kenen toimesta tällainen salainen taakanjakosopimus sitten olisi valmisteltu tai tehty? Tästä asiastahan käydään parhaillaan kovaa keskustelua eri palstoilla, ja arvauksia riittää. Ilmeisiä vaihtoehtoja ovat pääministerit Katainen ja Stubb, ja ulkoministeri Erkki Tuomioja. Sekä Stubb, että Tuomioja olivat Tukholmassa esim. lokakuussa 2014, jolloin myös Syyrian tilanne oli kokouksissa tapetilla. Vaikka pakolaisvyöry tapahtuikin Sipilän kaudella, hän ei ole voinut olla tekemässä alkuperäistä varautumissopimusta, koska ek-vaalit käytiin keväällä 2015 ja uusi hallitus aina pääsee kunnolla vauhtiin vasta syksyllä. Tämä selittää myös, miksi ruotsalaiset suhtautuivat aluksi epäluuloisesti uuden hallituksen ulkoministeriin Soiniin, joka kuitenkin osoittautui hallituksen uskolliseksi tukijalaksi vyöryn aikana, pettäen samalla äänestäjiensä odotukset: ruotsalaiset taisivat pelätä jo sovitun taakanjaon menevän puihin persujen vuoksi.
Muita asiasta tietoisia on täytynyt olla ainakin sisäministeri Päivi Räsänen (ja uuden hallituksen Petteri Orpo ja Paula Risikko) ja kuntaministeri Paula Risikko (uudessa Anu Vehviläinen). Mahdollinen on myös Eurooppa- ja pohjoismaisen yhteistyön ministeri Lenita Toivakka, joka myös oli mukana Tukholmassa 2014. Mielenkiintoinen kysymys on, tiesikö valtiovarainministeri Antti Rinne taakanjaosta. VM:n tietous ei ehkä olisi ollut välttämätöntä vielä keväällä 2015, mutta kylläkin Sipilän aikana, jolloin kustannukset lankesivat ko. momentille. Ja kas, Sipilän hallituksessa valtiovarainministerit olivatkin sitten Stubb ja Orpo. Jos samojen nimien toistumisesta voi mitään päätellä, Rinne ei tiennyt asiasta. Mutta sen sijaan Tuomioja olisi tiennyt, mikä on aika mielenkiintoista. No, tämä on vain tällaista spekulointia, vakavalla asialla kylläkin...
Muihin todennäköisesti asiasta ehkä melko varhain tienneisiin voitaneen lukea SPR:n johtaja (2014 alkaen), ent. valtiosihteeri Pentti Torstila, joka ennen valtiosihteerin pestiä oli mm. Tukholmassa suurlähettiläänä 2002-2006. Sitä ennen hän oli ollut monessa muussakin maassa, mm. Unkarissa, jonka kuulun George Soroksen tukeman yliopiston kunniatohtoriksi Torstila nimettiin toukokuussa 2015. Torstila olisi ollut looginen valinta neuvotteluiden avustavaksi osapuoleksi alusta lähtien, sillä hänellä oli sekä diplomaatti-, että humanitaarinen tausta. 30.1.2015 SPR:n hallituksen kokouksen pöytäkirjoista käy ilmi, että Torstila oli kiertänyt piirejä (vastavalittuna pj:nä), vieraillut Genevessä ja Tukholmassa, sekä oli osallistumassa kansainvälisiin tapaamisiin Budapestissa ja Kööpenhaminassa.
Jatkuu alla...