IltalehtiOvatko suomalaiset kaksinaismoralisteja? Halla-aho Ukrainan pakolaisista: ”Lapsia, jotka puristavat hädissään nallekarhua”
Perussuomalaisten kansanedustaja Jussi Halla-aho vertaa kirjoituksessaan Ukrainasta ja Lähi-idän konflikteista pakoon lähteviä ihmisiä karuun sävyyn.
Venäjän reilut kaksi viikkoa sitten aloittama laaja hyökkäyssota Ukrainaan on saanut suuret määrän pakolaisia liikkeelle. Yli kaksi miljoonaa ukrainalaista on paennut sodan kauheuksia ja luku kasvaa jatkuvasti sodan edetessä. Venäjä on pommittanut lukuisia siviilikohteita mukaan lukien synnytys- ja lastensairaalan sekä siviili-infrastruktuuria.
Ympäri Eurooppaa on noussut suuri auttamisen halu ukrainalaisia kohtaan. Ukrainan hyväksi on kerätty rahaa ja monet ovat järjestäneet suoraa apua pakolaisille. Ukrainalaisten saama solidaarisuus on herättänyt sosiaalisessa mediassa kriittisiä huomioita siitä, että ukrainalaisiin pakolaisiin suhtaudutaan hyvin eri tavalla kuin esimerkiksi Irakista sotaa paenneisiin.
Esimerkiksi vuonna 1992 Afganistanin vallankaappauksen jälkeen Suomeen paennut Helsingin apulaispormestari Nasima Razmyar (sd) nostaa esiin, että auttamisen pitäisi olla aina lähtökohtana. Hän huomauttaa, että Ukrainan sota on konkretisoinut, kuinka "pakolaisuus on liian pitkään ollut synonyymi ei-valkoisuudelle”.
– EU:n rajat ovat olleet minunlaisiltani kiinni piikkilankojen lisäksi rahakkailla sopimuksilla. Pakolaisten erimitallinen kohtelu on myös yksi Venäjän tavoitteista: on me vs. he, lännen moraalinen ylimielisyys vastaan toiseutettu muu maailma, Razmyar kirjoittaa.
Ei bodattuja korstoja
Perussuomalaisten kansanedustaja ja ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Jussi Halla-aho otti perjantaina Facebookissa tiukasti kantaa pakolaisten ympärillä käytävään keskusteluun. Halla-aho kirjoittaa, että hänellä on ”joitakin arveluja”, miksi ukrainalaisia ollaan ottamassa avosylin vastaan.
– Ukrainasta pakenee naisia ja lapsia. Siis sellaisia lapsia, jotka puristavat hädissään nallekarhua kainalossaan. Ei bodattuja korstoja, jotka kertovat olevansa 17-vuotiaita ja voivansa todistaa sen, Halla-aho kirjoittaa.
– Samalla, kun ukrainalaiset naiset ja lapset pakenevat pommituksia, heidän miehensä jäävät taistelemaan kotimaansa olemassaolon puolesta.
Halla-ahon mukaan tämä vastaa ihmisten mielikuvaa siitä, mitä pakolaisuus on.
Toisena erottavana tekijänä Halla-aho nostaa esiin sen, että ukrainalaiset pakolaiset ovat ”kiitollisia siitä, että saavat katon päänsä päälle”. Irakilaisista Halla-aho väittää, että he kertoivat puuron olevan pahaa ja vastaanottokeskuksen liian kaukana kaupungista.
Kolmantena syynä Halla-aho mainitsee, että ukrainalaiset tunnetaan Suomessa työn merkeissä toisin kuin irakilaiset.
– Heitä (ukrainalaisia) nähdään rakennustyömailla ja maatiloilla. Irakilaisia taas nähdään... No, kukin miettiköön, missä heitä nähdään, Halla-aho vihjaa.
Viimeisenä huomionaan Halla-aho esittää, että nyt on kyseessä eurooppalaisesta pakolaiskriisistä, jossa ihmiset pakenevat lähialueille eli Eurooppaan. Halla-ahon mukaan ukrainalaiset eivät vaadi päästä ”Yhdysvaltoihin tai Japaniin”.
Kirjoituksensa lopussa Halla-aho pääsee psykologisoinnin pariin. Hän arvioi, että kriittisiä huomioita tehnyt ”syvä pääty” ei itse ole innostunut Ukrainan pakolaisista ja sen vuoksi kritisoi muita.
– Syvällä päädyllä on huono omatunto omista tuntemuksistaan, ja se käsittelee huonoa omaatuntoaan syyttämällä muita kaksinaismoralismista.
Klassista vastakkainasettelua
Halla-ahon kirjoitus on herättänyt kritiikkiä sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Familia ry:n asiantuntija Mohamed Ali kirjoittaa Facebookissa henkilökohtaisella tilillään, että ”Halla-aho keittää todella mautonta puuroa ja seuraajat syövät suoraan mestarin kädestä”.
Alin mukaan Halla-aho rakentaa klassista vastakkainasettelua todellisessa hädässä olevien ukrainalaisten ja ei-valkoisten ”elintasosurffareiden” välille. Ali huomauttaa, että Ukraina on sulkenut rajansa 18–55-vuotiailta miehiltä. He eivät edes pääse maastaan pois.
Ali muistuttaa tekstissään, että monilla konfliktialueilla on vainoa ja pakkorekrytoinnit sotatoimiin kohdistuvat nuoriin miehiin. Hän mainitsee, että Irakissa, Syyriassa, Afganistanissa ja Somaliassa on ollut sisällissota, joten kansoilla ei ole ollut yhteistä suuntaa.
– Nuoret miehet eivät hakeneet turvapaikkaa Europasta Somalian vuonna 1977, Irakin vuonna 2003 ja Afganistanin vuonna 1979 taistellessa vieraita valtioita, yhtä vihollista, vastaan, Ali kirjoittaa.
– Luulisi Halla-ahon ymmärtävän, että Ukrainan sotaa ei voi verrata Somalian, Irakin, Afganistanin tai Syyrian kriiseihin. Konfliktit ovat täysin erilaisia.
Ali ei myöskään hyväksy Halla-ahon näkemystä puuron syönnin innokkuudesta kiitollisuuden mittarina.
– Eikö pakolaisella saa olla oikeutta ikävöidä kotimaansa ruokaa, mausteita tai tuttuja makuja? Eikö pakolaisella saa olla pinna kireällä vaikka onkin turvassa ja lämpimässä? Se, että jättää puuron syömättä ei tarkoita ettei olisi kiitollinen, Ali kirjoittaa.
12.3.2022 10:29
Mukana menossa ikuinen voivoottelija ja surkuttelija, hyvä-sisko, kiva-demari, upea-nainen sekä maahanmuuttajastaatuksella Helsingin apulaispormestarin palkkioviran saanut Nasima Razmyar. Siis hän, joka itse ja jonka isä plus muu suku ei edusta mitään pakolaisuutta, vaan äveriäämmän sekä helpomman elämän tavoittelua, kun se oma unelma kommunistisesta diktatuurista Afgaanistanissa mänt` vituiks.
- Mikä pakko se heidän oli Neuvostoliitosta "paeta" - ja miksi juuri Suomeen?
Kukaan Helsingin apulaispormestari ei ole koskaan paennut mihinkään. Kun Nasima ja muu vätysperheensä "pakeni", hän oli silloin pikkutyttö - ei suinkaan apulaispormestari. Eivät he paenneet. He lähtivät pois koska elatus oli epävarma. Ei heitä olisi Moskovassa kukaan jahdannut. Heidän "pakolaisuuttaan" on meediassa toitotettu niin taajaan, että ihmiset ovat alkaneet uskoa siihen.Suomeen paennut Helsingin apulaispormestari
Johtuu yksinomaan siitä, että nämä "ei-valkoiset" ovat lähes tulkoot ja poikkeuksetta aina sotimassa keskenään - ja syyttävät siitä aina muita. Yleensä eurooppalaisia ja "pahaa länttä". Siis niitä samoja tahoja, jotka tyhmyyksissään vuodesta toiseen elättävät näitä uskonsotureita, klaanipäälliköitä ja diktaattoreita...."pakolaisuus on liian pitkään ollut synonyymi ei-valkoisuudelle”.
Razmyar kannattaa siis täydellistä avoimmuutta. Sekasortoa, joka seuraisi siitä kun nämä ikuisesti sotivat klaanit pääsisivät milloin milläkin verukkeella Eurooppaan. Raiskaamaan, rötöstelemään ja ruikuttamaan. Onhan se nähty.EU:n rajat ovat olleet minunlaisiltani kiinni piikkilankojen lisäksi rahakkailla sopimuksilla... Razmyar kirjoittaa.
- Lisäksi Razmyar asettaa itsensä muiden pakolaisten kaltaiseksi. Uhriutuu.
Juurikin näin! Hassua on se, että näitä väitteitä jopa uskotaan ja näiden takia Suomesta on muodostunut yhteiskunta, jossa asuu ihmisiä, joista emme tiedä ikää emmekä oikeaa nimeä. Mutta maksamme heidän elättämisen, otamme nöyränä vastaan verojen korotukset ja tottuneesti jo luemme kuinka taas on joku "sotaa ja vainoa" paennut "16-vuotias" raiskannut lapsiamme.Ei bodattuja korstoja, jotka kertovat olevansa 17-vuotiaita ja voivansa todistaa sen, Halla-aho kirjoittaa.
Ja mitä tekee ählämiukko? Luikkii interrailille Eurooppaan, taharrusgeimailee Kölnissä, lähettää reissukuvia, valitsee maan mihin voi mennä perseilemään, hukkaa passinsa, valehtelee ikänsä, marisee huonosti paistetusta riisistä, kauppaa huumeista lapsille ja vaatii heiltä seksiä. Sekä ovat täältä ikuisuuteen saakka vaatimassa jotain, eivätkä palaa kotimaahansa a) rakentamaan sitä b) sotimaan sen puolesta.Samalla, kun ukrainalaiset naiset ja lapset pakenevat pommituksia, heidän miehensä jäävät taistelemaan kotimaansa olemassaolon puolesta.
- Ja tää saatanan muka-pakolainen, kommarin lapsi, Nasima Razmyar vaatii taas Suomea kantamaan vastuunsa musulmaaneista ja miksi he (käyttää aina sanaa me tässä kohtaa) eivät kelpaa/emme kelpaa.
Jo laitoinkin uutisotsikon siitä kun Norjan saamelainen nainen lähti Ukrainaan sotimaan. On suorastaan surkuhupaisaa miten ählämiukot ovat ensimmäisenä pakenemassa ja naiset sekä lapset jätetään oman onnensa nojaan. Samaan aikaan Ukrainassa miehet sotivat, naiset ja lapset lähetetään turvaan - mutta naisia ilmoittautuu myös sotimaan.
- Ja tälläisiä ählämiukkoja otetaan Suomeen sitten avosylin vastaan. "Turvaa tarvitsevina raukkoina".
Näin sen pitääkin olla. Mitä siitä olisi tullut jos ukrainalaiset miehet olisivat jättäneet kotinsa, kaupunkinsa, kylänsä ja maansa? Ryssä olisi marssinut Eurooppaan ja tähtiorkesteri olisi puna-armeijan kuoron kanssa soittanut Kiovan torilla "vapautuksen kunniaksi".Ali huomauttaa, että Ukraina on sulkenut rajansa 18–55-vuotiailta miehiltä. He eivät edes pääse maastaan pois.
- Ali ei myöskään mainitse, että ählämiukot sulkevat itse kotiensa ovet perheensä tytöiltä ja naisilta sekä valitsevat tyttärilleen puolison - tämän serkun tai kylän vanhimman.
Tämä Ali kuvittelee, että sota tarkoittaa - ja on yksi "hyvä syy" lähteä - pakenemista Eurooppaan, joka taasen on jostain syystä velvollinen elättämään "sotaa ja vainoa paenneet" täältä ikuisuuteen. Jostain syystä Alin ahtaaseen maailmankuvaan ei sovi sellainen ajatus kuin kotimaansa puolustaminen, rauhan mahdollisuus, palaaminen kotimaahan...
Maailma oli tuolloin toisenlainen. Ei ollut facebookia, ei muutakaan somea. Mahdollisuuksia "paeta" ei siinä määrin ollut ja ehkä se aiempi sukupolvi osasi muutakin kuin "paeta", päästäkseen elämään muiden siivillä. Lisäksi sodista johtuvaa "pakolaisuutta oli myös tuolloin, mutta mm. vähemmästä väestömäärästä johtuen se oli vähäisempää, eikä myöskään niin röyhkeää.Nuoret miehet eivät hakeneet turvapaikkaa Europasta Somalian vuonna 1977, Irakin vuonna 2003 ja Afganistanin vuonna 1979 taistellessa vieraita valtioita, yhtä vihollista, vastaan, Ali kirjoittaa.
Ja millähän meriiteillä hän on "asiantuntija"? Me tiedämme nämä "monikulttuurin asiantuntijat" jotka ovat yhtä kuin Somaliassa asunut kaapuakka, joka lennätettiin Suomeen juhlalllisin menoin, muutti asumaan somalilähiöön, elää edelleen samassa kultturissaan, on kivasti vasemmistolainen ja saa hehkutusta ammatillisesta osaamisestaan ja huikeista mediataidoistaan laittamalla "natseille luun kurkkuun".Esimerkiksi Familia ry:n asiantuntija Mohamed Ali
Ymmärtää oikein hyvin - ja juuri siksi asettaa sanansa oikein. Ählämeillä menee ilmeisesti niin hyvin kotimaassaan, että heillä on varaa ja haluja sotia keskenään vuosikymmenestä toiseen ja että heidän ikuiset riitansa ovat heille (lue: nuorille miehille) ikään kuin pääsylippu Eurooppaan. Ja nyt kun tuli Ukrainaan oikea sota, niin nyt he nostavat itseään esille vetoamalla "rasismiin" ja "meitä ei haluta huomata" ruikuttamisella.Luulisi Halla-ahon ymmärtävän, että Ukrainan sotaa ei voi verrata Somalian, Irakin, Afganistanin tai Syyrian kriiseihin. Konfliktit ovat täysin erilaisia.
- Ja juurikin siksi, koska heistä on lähes poikeuksetta huonoja kokemuksia.
Saa. Mutta pitääkö sen "kireän pinnan" kohdistua suomalaisiin? Miksi he eivät koskaan kritisoi omaa sairasta uskontoaan, joka alistaa, eriarvoistaa, pakottaa ruotuun, on syy taantumukselle, sodalle, kiistoille ja pakolaisuudelle ja jonka turvin aivopestään lapsesta lähtien?Eikö pakolaisella saa olla pinna kireällä vaikka onkin turvassa ja lämpimässä?
- Miksi ählämit ovat yliedustettuina seksuaalirikoksissa? Miksi he haluavat Suomeenkin "Ruotsin mallin" jengirikollisuudessa, miksi he yhä useammnin toimivat huumausainerikollisuudessa, miksi he pitäytyvät siinä kulttuurissa, joka on mahdollistanut tämän "pakolaisuuden" - kunniakulttuurissa, jossa vaimo ei saa yksin mennä oppimaan suomen kieltä, jossa siskoa vahditaan ettei hän pääse tekemisiin suomalaisten kanssa ja jossa länsimaisia tyttöjä ja naisia pidetään huorina.
- Johtuvatko nämäkin "kireästä pinnasta". Vai sittenkin kusipäisyydestä?