Ruotsi: Esa Rano ammuttu kuoliaaksi 11.4.2012

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
taavetti
Perry Mason
Viestit: 3586
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 9:17 pm

Re: Ruotsi: Esa Rano ammuttu kuoliaaksi 11.4.2012

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Ymmärtääkseni 15 vuotta tuomiota tuli hovissa. Jerry Sorvoja Polven katsottiin murhanneen nukkuvan Ranon niskalaukauksella. Käräjäoikeudessa mies jopa vapautettiin murhasta kertaalleen, tosin tuomariäänin 2-2.

Tuomitulla oli puhelimessaan kuva ammutusta Ranosta. Lisäksi hän oli facebookissa maininnut asiasta ja puhunut tekosistaan ystävilleen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15421276.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15789007.ab
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: Ruotsi: Esa Rano ammuttu kuoliaaksi 11.4.2012

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Tämä nyt ei liity välttämättä millään tavalla mihinkään, mutta huomasin, että Esa Ranon snagarisurmassa käyttämä ase oli samanlainen millä Olof Palme murhattiin. Onkohan se koeammuttu?
Wincentius
Martin Beck
Viestit: 758
Liittynyt: Su Loka 04, 2009 11:37 am
Paikkakunta: Ubi bene, ibi patria

Re: Ruotsi: Esa Rano ammuttu kuoliaaksi 11.4.2012

Viesti Kirjoittaja Wincentius »

taavetti kirjoitti:Ymmärtääkseni 15 vuotta tuomiota tuli hovissa.
Korkein oikeus ilmoitti 27.12.2012, että se ei anna valituslupaa hovioikeuden päätöksestä. Näin hovioikeuden antama tuomio 15 vuoden vankeusrangaistuksesta on pysyvä ja lopullinen.

Sorvoja.jpg
Sorvoja.jpg (119.15 KiB) Katsottu 2127 kertaa
Lähde

Kuva oli pudonnut. Palautettu.
-NILS-
Kirjoitan jatkossa laajemmat juttuni pääasiassa paremmin itselleni soveltuvalla alustalla (blogi). Osasyynä hiipuvaan läsnäolooni täällä on se, että asia-, käännös- ja/tai kirjoitusvirheitä ei 1. tunnin jälkeen voi enää korjata.
- WinCentius
Wincentius
Martin Beck
Viestit: 758
Liittynyt: Su Loka 04, 2009 11:37 am
Paikkakunta: Ubi bene, ibi patria

Re: Ruotsi: Esa Rano ammuttu kuoliaaksi 11.4.2012

Viesti Kirjoittaja Wincentius »

strangelove kirjoitti:Tämä nyt ei liity välttämättä millään tavalla mihinkään, mutta huomasin, että Esa Ranon snagarisurmassa käyttämä ase oli samanlainen millä Olof Palme murhattiin. Onkohan se koeammuttu?
Doctor Lecter kirjoitti:- Ranolla oli muassaan 357 Smith&Wesson merkkinen revolveri, jota hän piti mukanaan ns. varmuuden vuoksi. Ravintolassa hänellä oli tarve vilautella tykkiä - tehostaakseen kait itseään. Aseen hän kertomansa mukaan oli ostanut tuntemattomalta mustalaiselta Kemissä samaisena kesänä.
Niin, paljoko painoa voi asettaa Ranon ilmoittamille tiedoille. Aika kliseinen myyjähän se siinä. Toisaalta Ranohan oli muuttanut Tukholman lähettyville jo yli kymmenen vuotta aikaisemmin, siis Palmen murhan jälkeen, eli ainakin periaatteessa olisi mahdollista, että ase olisi sama. Vaikka Ranon antama tieto myyjästä pitäisikin paikkaansa, eipä se silti poissulje sitä mahdollisuutta, että ase voisi olla kotoisin Ruotsista. Rajan pinnassa on varsin läpinäkyvää tuo liikkuminen, ja eiköhän aseet liiku etelä-Ruotsista pohjois-Ruotsiin tarvittaessa aika helposti.

Enpä tiedä, millä innolla Ruotsin poliisi olisi kiinnostunut naapurimaiden rikoksissa käytetyistä .357 S&W-aseista, tai edes sitä, mikä on Suomessa käytäntönä takavarikoitujen aseiden kanssa. Eli tuhotaanko aseet jossain vaiheessa vai säilytetäänkö niitä tai hylsyjä varmuuden vuoksi kymmeniä vuosia? Onko jossain vaiheessa Suomessa tehty ko. aseella koeammuntoja, joiden tuloksia voisi vielä jostain tiedustella?

OT: Itse uskon kyllä, että Palmen murha-asetta ei koskaan löydy. Vain siinä tapauksessa, että CP olisi ollut syyllinen, voisi aseen kuvitella löytyvän, mutta muissa vaihtoehdoissa takana olisi järeämpi organisaatio, joka huolehti kyllä siitä, että asetta ei löydy.
Kirjoitan jatkossa laajemmat juttuni pääasiassa paremmin itselleni soveltuvalla alustalla (blogi). Osasyynä hiipuvaan läsnäolooni täällä on se, että asia-, käännös- ja/tai kirjoitusvirheitä ei 1. tunnin jälkeen voi enää korjata.
- WinCentius
Julma Elin
Jack Taylor
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Huhti 21, 2008 11:16 am

Re: Ruotsi: Esa Rano ammuttu kuoliaaksi 11.4.2012

Viesti Kirjoittaja Julma Elin »

Muistan kuulleeni samanlaisen huhun aikoja sitten että Palmen tapauksessa käytetty ase olisi tullut nimenomaan Kemin seudulta. Mene ja tiedä.
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Ruotsi: Esa Rano ammuttu kuoliaaksi 11.4.2012

Viesti Kirjoittaja CSI »

Wincentius kirjoitti:Asianajaja Marko Tuhkanen löysi 11.4.2012 Esa Ranon (51) päähän ammuttuna Ranon omasta asunnosta Haaparannan pohjoispuolella sijaitsevassa Kärrbäck'ssa.
Kuten tässä säikeessä jo ehdittiin oikaista, niin noihan tämä keissi ei mennyt. Tuhkanen löysi Ranon kuolleena. Ranon luultiin kuolleen "luonnollisen" kuoleman (mitenkähän sekin muka on mahdollista, olen nähnyt kuvan Ranon kuolinsängyn lakanasta :)

No, virallisesti Rano todettiin poliisien toimesta vain kuolleeksi ja lähetettiin "Ei kiirettä" lähetyksellä Uumajaan odottelemaan oikeustieteellistä ruumiinavausta. Ruumiinavauksessa sitten patologi tietysti huomasi, että "tällä kaverillahan on reikä niskassa".

Ranon kuolema muuttui siis vähintään tapoksi ellei murhaksi mutta reilun 3 viikon viiveellä, koska ei paikkakunnan poliisilla ollut kuulemma kiirettä "tutkimaan". Edes Ranon surmapaikkaa ei alkuun eristetty vaan siellä oli "avoimien ovien päivät". Poliisi ryhtyi kunnolla tutkimaan asiaa vasta kun asiasta nousi mediakohu. Juttu vaikutti alkuun jopa epätoivoiselta huonon alun ja rikospaikkatutkinnan vuoksi. Mutta selvisi ilmeisesti sitten kuitenkin tekijän tyhmyyden vuoksi.

Nyt sitten mehukkaampaa spekulaatiota. Kaiken yo. kuulin koska minulla on tuttava, joka asuu Ranon vaikutusalueella ja hänellä on tietoa sekä Ranon arjeasta että poliisien arjesta. Kuulemma Haaparannan poliisikaarti oli näin *** kyllästynyt herra Ranon aiheuttamiin hälytyksiin ja turhiin juoksutuksiin.

Tämä nyt ei sitten ole virallista tietoa eikä siitä tulla varmasti koskaan missään virallisesti myöntäämään. Mutta ystäväni käsitys oli, että Ranon surmapaikalle saapuneet komisariot Kling ja Klang katsoivat toisiinsa, nyökkäsivät, eivätkä puhuneet mitään. "Esa sattui kuolemaan".

Oliko se eräänlainen poliisien kosto tai mielenilmaus tms. että Esa Ranon ilmiselvä surma kuitattiin vain "no se delas sänkyynsä" ja sen jälkeen kynä taskuun ja pois? Siinä oli sitä "ja tämän paskiaisen kuolemaahan me emme rupea tutkimaan, palveluksenhan tässä joku meille teki.." meininkiä ilmassa.

Kuulemma ystäväni mukaan ei olisi mikään ihme, jos poliisilla olisi ollut vaikeuksia ns. tutkimaan tosissaan Ranon tapausta, koska kaveria pidettiin jo melkoisena kiusankappaleena ja rähisijänä paikkakunnalla. Ei pelkästään poliisiviranomaisen luona vaan ihan koulusta kirkkoon asti. Oli eräänkin kerran tullut lapsensa päivähoitopaikkaan riehumaan puukon kanssa ovelle... (kivaa varmasti kaikkien pienten lasten vanhempien kannalta)
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Ruotsi: Esa Rano ammuttu kuoliaaksi 11.4.2012

Viesti Kirjoittaja CSI »

Julma Elin kirjoitti:Muistan kuulleeni samanlaisen huhun aikoja sitten että Palmen tapauksessa käytetty ase olisi tullut nimenomaan Kemin seudulta. Mene ja tiedä.
Notta ase ensin Kemistä Stockholmiin, jossa Christer Pettersson (olen tavannut 2x live, puistattava korppikotka!) lainasi mutkaa ja hoiteli Ollen pois päiviltä. Jonka jälkeen "mustalainen" möi pyssyn Esa Rano-Kylmäluomalle, joka tuli sen kanssa takaisin miltei Kemiin asti ja tappoi sillä miehen Keminmaassa snagarijonossa? Lopuksi ase vielä Keminvirtaan vai mikä se puro siinä on?

Daa. Kuulostaa sen verta päättömältä stoorilta, että varmaan noin se meni. Rikoksissa aina epätodennäköisin vaihtoehto on paras :)
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
taavetti
Perry Mason
Viestit: 3586
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 9:17 pm

Re: Ruotsi: Esa Rano ammuttu kuoliaaksi 11.4.2012

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Mitenkähän....Rano oli istunut jo ennen kirveshyökkäystä, eli ihan puhdas pulmunen ei ole ollut. Minua on mietityttänyt kuitenkin sen kirveshyökkäyksen vaikutukset. Miehellä on toinen ohimo pahasti lysyssä, joten aivoillekin lienee vakavasti jotain sattunut. Voisi kuvitella tälläkin jotain vaikutusta yleiseen käyttäytymiseen olevan, vai oliko hän samanlainen jo ennen tätä väkivallantekoa?
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Ruotsi: Esa Rano ammuttu kuoliaaksi 11.4.2012

Viesti Kirjoittaja CSI »

taavetti kirjoitti: Voisi kuvitella tälläkin jotain vaikutusta yleiseen käyttäytymiseen olevan, vai oliko hän samanlainen jo ennen tätä väkivallantekoa?
On saattanut aivovammallakin osan olla mutta eiköhän ER ollut aika epästabiili jo ennen sitä.

Toinen otsaan vahingoittunut aivovammainen oli Christer Pettersson. Sen voin kertoa että hepulla oli hyytävä katse. Kuin olisi suoraan jättikokoista korppikotkaa silmiin katsonut tai jonkin sortin predaattoria. Oli pakko kääntää katse pois. Yleensä en pelkää mitään jo kokonikaan vuoksi. CP läsnäollessa selässä meni kylmät väreet ja iho oli kananlihalla. R Aschberghan oli yksi harvoista joka on haastatellut CP:tä televisiossa ja kertoi vastaavista tuntemuksista.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Ruotsi: Esa Rano ammuttu kuoliaaksi 11.4.2012

Viesti Kirjoittaja skoone »

CSI kirjoitti:[
Tämä nyt ei sitten ole virallista tietoa eikä siitä tulla varmasti koskaan missään virallisesti myöntäämään. Mutta ystäväni käsitys oli, että Ranon surmapaikalle saapuneet komisariot Kling ja Klang katsoivat toisiinsa, nyökkäsivät, eivätkä puhuneet mitään. "Esa sattui kuolemaan".

Oliko se eräänlainen poliisien kosto tai mielenilmaus tms. että Esa Ranon ilmiselvä surma kuitattiin vain "no se delas sänkyynsä" ja sen jälkeen kynä taskuun ja pois? Siinä oli sitä "ja tämän paskiaisen kuolemaahan me emme rupea tutkimaan, palveluksenhan tässä joku meille teki.." meininkiä ilmass(...)
Taitaa olla ystäväsi spekut suurelta osin vähän tuulesta temmattuja. Satun tuntemaan Hapiksen poliiseja ja itse olen kyllä kuullut ihan ensikäden tietoa tapauksesta.
Muista lähdekritiikki!
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Ruotsi: Esa Rano ammuttu kuoliaaksi 11.4.2012

Viesti Kirjoittaja CSI »

skoone kirjoitti:Taitaa olla ystäväsi spekut suurelta osin vähän tuulesta temmattuja. Satun tuntemaan Hapiksen poliiseja ja itse olen kyllä kuullut ihan ensikäden tietoa tapauksesta.

No mitä ne sinun poliisiystäväsi ovat asiasta kertoneet? Miksi Rano pistettiin normikuolleena matkaan patologian laitokselle ruumiinavausta odottelemaan (tyyliin "ei kiirettä, ei rikostutkimusta")? Entä miksi Ranon asuntoa ei eristetty murhapaikkana tai edes tappopaikkana vaan se oli vaan "kuhan delas" tyyliin käsitelty?

Kysyppä näitä poliisiystäviltäsi niin minä sitten kommentoin vastaustasi lisää hyvillä kysymyksenasetteluilla.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Ruotsi: Esa Rano ammuttu kuoliaaksi 11.4.2012

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Jospa sinä CSI kertoisit, että mihin nämä sinun tietosi murhan pimittelsytä perustuvat?
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Ruotsi: Esa Rano ammuttu kuoliaaksi 11.4.2012

Viesti Kirjoittaja CSI »

Tuomion Pasuuna kirjoitti:Jospa sinä CSI kertoisit, että mihin nämä sinun tietosi murhan pimittelsytä perustuvat?
Odottelin kuitenkin kohtuullisen ajan, että 'skoone' kertoisi ,miksi ystäväni tiedot "murhan epätutkimisesta" johtuvat. Eipä skoonesta sen jälkeen kuulunut mitään...hyvin arvattavaa.

No, kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa. Pistän tähän kuvan sängystä, josta Esa Rano löydettiin vainajana.

Kuva

Tuleeko sinulle ensimmäiseksi mieleen, että "Tässäpä näemme kuvan luonnollisen kuoleman kuolleesta miehen sängystä. Pistetäänpä tämä kaveri etanapostilla kohti Uumajaa ja ruumiinavausta, varpaaseen lappu "ingen brådska" ("ei kiirettä"). No niin pojat, homma hoidettu, ei täällä mitään väkivaltatekoa ollut, lähdetääns kotiin ja jätetään ovi varmuudeksi auki, jotta penskat pääsee sotkeen loputkin jäljet..."

Ai ei tule tuollaista assosiaatiota mieleen? Noh, noin kuitenkin Haaparannan poliisi faktisesti menetteli....murhatutkinta Ranon kuolemasta tuli vasta kun Uumajan ruumiinavaaja - monta viikkoa kuoleman jälkeen otti yhteyttä poliisijohtoon ja ihmetteli, että "tällä kaverilla minkä lähetitte rutiiniavaukseen, on luodinreikä niskassa..."
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Ruotsi: Esa Rano ammuttu kuoliaaksi 11.4.2012

Viesti Kirjoittaja skoone »

CSI kirjoitti:
Tuomion Pasuuna kirjoitti:Jospa sinä CSI kertoisit, että mihin nämä sinun tietosi murhan pimittelsytä perustuvat?
Odottelin kuitenkin kohtuullisen ajan, että 'skoone' kertoisi ,miksi ystäväni tiedot "murhan epätutkimisesta" johtuvat. Eipä skoonesta sen jälkeen kuulunut mitään...hyvin arvattavaa.
Nyt täytyy valitettavasti sanoa, että mun kontakti tuohon hapislaiseen tietolähteeseen on katkennut jokin aika sitten enkä näinollen halua ulkomuistista kertoa tapauksesta :(
Muista lähdekritiikki!
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Ruotsi: Esa Rano ammuttu kuoliaaksi 11.4.2012

Viesti Kirjoittaja CSI »

skoone kirjoitti:
CSI kirjoitti:
Tuomion Pasuuna kirjoitti:Jospa sinä CSI kertoisit, että mihin nämä sinun tietosi murhan pimittelsytä perustuvat?
Odottelin kuitenkin kohtuullisen ajan, että 'skoone' kertoisi ,miksi ystäväni tiedot "murhan epätutkimisesta" johtuvat. Eipä skoonesta sen jälkeen kuulunut mitään...hyvin arvattavaa.
Nyt täytyy valitettavasti sanoa, että mun kontakti tuohon hapislaiseen tietolähteeseen on katkennut jokin aika sitten enkä näinollen halua ulkomuistista kertoa tapauksesta :(
Parempi niin. :lol: Näethän itse miltä sänky näytti kuvassa ja kai olet tietoinen siitä, että alunperin poliisi väitti Ranon kuolleen luonnollisen kuoleman...
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Vastaa Viestiin