Germanwings-yhtiön Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kuoli

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Totta kai on mielenkiintoinen kysymys, että mitä hävittäjälentäjä näki?! RADIOYHTEYS katkesi lentäjiin, kun kone aloitti liukulaskun.
Ranskan liikenneministeri Ségolène Royal vahvisti lehdistölle keskiviikkona, että radioyhteys koneeseen menetettiin samoihin aikoihin, kun se aloitti hitaan liukunsa tuhoon. Hän kertoi myös, että Ranskan asevoimat oli lähettänyt hävittäjäkoneen seuraamaan koneen tilannetta sen jälkeen, kun kummallinen käytös huomattiin, eikä yhteydenottoihin tullut vastausta.

Silminnäkijöiden mukaan hävittäjä seurasi matkustajakonetta sen viimeisen syöksyn ajan. Hävittäjäkoneen pilotilla voi siis myös olla vielä julkistamatonta tietoa koneen viimeisistä hetkistä.
http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/uu ... utit-33817

Syöksyllä on myös silminnäkijät.
Alethes doksa meta logu

Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Sirpa kirjoitti:
poepporoo kirjoitti:
URSA kirjoitti:Tällä hetkellä putoaminen vaikuttaa onnettomuudelta. Eikö terroristit olisi jo ottaneet "kunnian" lentokoneen pudottamisesta, jos olisivat olleet asialla? ]
No ei välttämättä olisi vielä ilmoittaneet toimistaan terroristit. Ehtisihän sitä myöhemminkin. Tällainen hiljaisuus ja samalla epätietoisuudessa pitäminen olisi sitä tehokkainta terroria ihmisiä kohtaan.
Kyllä pelottelukin - jos sillä asialla ollaan - siis varoittaminen tai johonkin toimintaan vaikuttaminen, on aika hyvä pelote sisäpiirille, ilman, että sitä tarvitsee julkisesti kuuluttaa meille taviksille. Miksi tämä terrori olisi - noin yleisesti ottaen - suunnattu kollektiivisesti ihmisiin, terrorismin tarkoitus ja merkitys on vaikuttaa päätöksentekoon.
Terrorismi (ransk. terrorisme, latinankielisestä sanasta terrere, ’aiheuttaa kauhua, pelotella’) on yksilön tai ryhmän harjoittamaa väkivaltaa, jonka tarkoitus on viranomaisten uhkaamisen ja yleisöön kohdistuvan pelon avulla vaikuttaa päätöksentekoon.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Terrorismi

Olen saanut tästä edellä olevasta viestistäni johtuen virallisen varoituksen. :shock:

Perun välittömästi kaikki puheeni!!! Tällaisilla teoilla ei missään nimessä pelotella ketään, eikä ole mitään tarkoitusta - ei ainakaan tarkoitusta vaikuttaa kenenkään päätöksiin tai toimintaan.

Mitään sellaista ei tietenkään ole kuin "sisäpiiri", vaan kaikki ovat ikään kuin sisäpiirissä tietämään kaiken, eikä mitään koskaan salata. Emmekä me ole yhtään sen enempää taviksia kuin kukaan muukaan, vaan kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia, ja puheet jostakin eliitistä ovat tietysti salaliittoteoriaa.

Terrorismi on suunnattu kollaktiivisesti kaikkiin ihmisiin ja siis ilman mitään tarkoitusta.

Ja tietysti kaikki se mitä lukee kopioimassani wikilinkissä on ihan täyttä huuhata, jossa ei ole todellakaan mitään järkeä. Ei niin päätä eikä häntää.

Amen.
Alethes doksa meta logu

meshukka
Remington Steele
Viestit: 216
Liittynyt: La Touko 24, 2014 3:28 am

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja meshukka »

Turmakoneen lentäjä poistui ohjaamosta - ei päässyt takaisin sisään

Germanwings-yhtiön turmakoneen lentäjä poistui koneen ohjaamosta ennen onnettomuutta, uutisoi New York Times.

Lentäjä myös yritti myöhemmin päästä takaisin sisälle ohjaamoon siinä onnistumatta. Asia selviää ohjaamon ääninauhasta, josta lehdelle kertoi tutkinnassa mukana oleva sotilaslähde.

Ääninauhan perusteella lentäjä yritti ensin koputtaa oveen ja lopulta hajottaa sen. Sisältä ei kuitenkaan koskaan kuulunut vastausta.

Lähteen mukaan on epäselvää, miksi toinen lentäjä poistui ohjaamosta. Ennen onnettomuutta ohjaamossa oli vain yksi lentäjä.

Torstai 26.3.2015 klo 01.54 (päivitetty klo 02.00)
STT


http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201503 ... 5_ul.shtml
"Lentäväthän linnutkin rajojen yli" - Kimmo Kiljunen

Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Kyseessä ei missään nimessä ole ollut ainakaan mikään terroriteko. Lentäjä kävi vain vessassa ja turvallisyysyistä ovi lukitaan - anteeksi siis suljetaan - jotta vähennetään ilmavirtaa ohjaamon ja matkustamon välille, joka voisi vaikuttaa koneen paineistukseen. Ovi meni vahingossa takalukkoon ja toisella lentäjällä oli kuulokkeet korvilla, eikä hän kuullut toisen lentäjän sisäänpyrkimisääniä. Sitten hän vain nukahti ja tapahtui mitä tapahtui.
Lähteen mukaan on epäselvää, miksi toinen lentäjä poistui ohjaamosta.
Mutta se ei ole epäselvää, että miksi toinen lentäjä ei avannut ovea, joten on syytä olettaa, että tietoja antanut ja tutkiva sotilaslähde tietää vastauksen tähän asiaan.
Alethes doksa meta logu

cyklon
Theo Kojak
Viestit: 1126
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 9:41 am

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja cyklon »

France24 asiantuntija sanoi, että paineistus on sama kautta koneen. Joten en usko, että konetta ohjannut perämies/kapteeni olisi ollut tajuton ja samalla ovea hakannut kapteeni/perämies ei ollut tajuton. Asiantuntija sanoi myös, että kun kone saavuttaa ns lentokorkeutensa, autopilotti laitetaan päälle ja juuri silloin voidaan käydä pissillä ym. Joten se hyypiö, joka jäi yksin ohjaamoon, eikä suostunut avaamaan ovea, otti autopilotin pois päältä?

CNN-kanavalla toinen asiantuntija kertoi, että ohjaamon ovissa on koodi, jolla lukittu ovi aukeaa, siis jos on ohjaamon ulkopuolella. Tuon avauskoodin voi kiertää ohjaamosta käsin ja silloin ovi pysyy lukittuna.

Haiskahtaa ja pahasti tuo onnettomuus.

Rocket
Harjunpää
Viestit: 319
Liittynyt: To Syys 23, 2010 3:15 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Rocket »

Vastaavantapaisia läheltä piti -tilanteita ollut:
http://yle.fi/uutiset/germanwingsilla_v ... at/7889905
Germanwingsillä vakava häiriö myös 2008 – ”Lähes kaikki matkustajat nukahtivat”
Germanwings-yhtiön lennolla Dublinista Kölniin koettiin todellinen vaaratilanne toukokuussa 2008, kertoo Welt-lehti. Koneen purseri ilmoitti heti nousun jälkeen kapteenille, että lähes kaikki matkustajat ovat nukahtaneet. A319-koneen kapteenilla oli samaan aikaan jo omia ongelmia. Hän kärsi pahoinvoinnista.

Saksalainen Welt-lehti kirjoitti Germanwingsin ongelmalennosta syyskuussa 2012. Samoihin aikoihin lehtien otsikoissa oli toisen Germanwings-lennon kohtalo joulukuulta 2010. Tuolloin Wienistä Kölniin matkalla olleen lennon täystuholta selvittiin kuin ihmeen kaupalla, vaikka molemmat pilotit olivat laskeuduttaessa lähes tiedottomassa tilassa.

Vuoden 2008 tapauksesta Welt kirjoittaa, että purseri huomasi yhden matkustamohenkilökuntaan kuuluvan voivan pahoin. Hän ilmoitti samalla kapteenille, että lähes kaikki matkustajat ovat nukahtaneet melkein heti nousun jälkeen.

Lennon kapteeni puolestaan ilmoitti huomanneensa puutumisoireita oikeassa käsivarressaan ja voivansa pahoin. Pilotit ottivat välittömästi happimaskit käyttöön, ilmoittivat lennonjohdolle hätätilasta ja laskeutuivat takaisin Dubliniin.

Yksikään matkustaja ei laskeutumisen jälkeen joutunut sairaalahoitoon. Irlannin viranomaiset tutkivat tapauksen, mutta eivät saaneet koskaan selville, mikä pilasi matkustamon ja ohjaamon hengitysilman.

Yhtiön Airbus 319-kone oli tapahtuman aikaan 27. toukokuuta 2008 aivan uusi. Se palasi liikenteeseen pian tapauksen jälkeen, eikä uusia ongelmia enää ilmennyt.
ja http://yle.fi/uutiset/pyortymaisillaan_ ... sa/6316284
Pyörtymäisillään olleiden pilottien kone oli pudota Saksassa
Saksassa lähes 150 Germanwings –yhtiön koneen kyydissä ollutta matkustajaa ihmetteli rajua laskeutumista joulukuussa 2010. Kyytiläiset eivät tienneet, että koneen lentäjät olivat lähes tiedottomassa tilassa.

Lufthansan omistaman Germanwings -yhtiön lento oli matkalla Wienistä Kölniin, kun vain hiukan ennen laskeutumista lentovuorossa ollut perämies ilmoitti voivansa pahoin. Perämies ei enää tuntenut käsiään tai jalkojaan.

Myös Airbus A319 -koneen kapteeni alkoi oirehtia. Pilotit ottivat happimaskit käyttöön ja perämies toisteli mayday-hätäkutsua. Torstaina julkaistusta Saksan lento-onnettomuustutkinnan BFU:n väliraportista selviää, että perämies uskoi kuolevansa.

Laskeutuminen lähes sokkona

Myös koneen kapteeni ilmoitti pian, että hän ei pysty tuomaan konetta laskuun protokollan mukaisesti. Hän ilmoitti radioon, että hänen voimansa ja keskittymisensä eivät riitä vetämään konetta ylös, mikäli laskussa menisi jotakin pieleen.

Kone laskeutui kiitoradalle aivan liian suurella nopeudella. Kapteeni ei kyennyt käyttämään edes siivekkeitä vauhdin hidastamiseksi. Koneen automatiikka teki laskeutumisen jälkeen rajun jarrutuksen.

Tutkimusraportissa molemmat lentäjät kuvailivat, että hetket ennen laskeutumista tapahtuivat kuin unessa. Kapteeni sanoi, että hänen näkökykynsä oli mennyt lähes kokonaan. Kokenut, yhteensä lähes kahdeksan tuhatta tuntia lentänyt kapteeni kuvaili myös, kuinka hänen oma hengitysäänensä aiheutti vainoharhaisia tuntemuksia.

Elektronisen makeahko tuoksu

BFU:n väliraportista selviää, että koneen ohjaamoon oli hetkeä ennen lentäjien oireita tullut ”elektronisen makeahkoa” tuoksua, joka oli hengitettäessä tuntunut raskaalta.

Lentäjien huimauksen ja raajojen puutumisen syyksi paljastui savukaasumyrkytys, joka johtui hengitysilman joukkoon päässeestä öljyhöyryistä. Höyryt aiheutti TCP, jota käytetään voiteluaineen lisäosana. Hengitettäessä se vaikuttaa hermomyrkyn lailla.

Germanwingsiä syytetään nyt siitä, että se yritti tuoreeltaan vähätellä tilannetta. Koneessa oli laskeuduttaessa matkustajien lisäksi vielä kahdeksan tonnia polttoainetta.

Lufthansan mukaan vastaava ongelma on ollut myös Airbus 380-koneessa. Nyt yhtiö kehittelee mittalaitetta, joka pystyy analysoimaan ja varoittamaan paremmin ohjaamon ilmanlaadusta.
Jonkun myrkyllisen kaasun vapautuminen koneen rakenteista voisi selittää sen että ohjaamossa on taju mennyt äkisti, mutta matkustamon puolella ei - ainakaan samanaikaisesti. Silloin ei kukaan myöskään pystyisi avaamaan ovea ohjaamosta käsin.

Toisaalta ihmettelin että eikös niissä ovissa ole se koodilukko ja että miksi matkustamon puolella oleva lentäjä ei avannut sen avulla ovea. Voihan sen koodin tietysti unohtaakin, varsinkin jos on jotain poikkeuksellista meneillään. Tuo oli itselleni uusi tieto että oven avaamisen koodilla voi estää ohjaamosta, järkeenkäypää toki jos noin on.

Gladys
David Starsky
Viestit: 4507
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Matkakorkeus saavutettu - kuittaus lennonjohtoon - toinen pilotti poistuu vessaan - kuluu minuutti, kone kääntyy laskuun, ohjaamon ovi pysyy lukittuna ja lennonjohtoon radiohiljaisuus (?). Ja siitä sitten tasaisesti lasketellen päin vuorta.

Kyllä tuosta väkisinkin tulee jonkinlainen suunnitelmallisuus mieleen.

Olen muuten ollut siinä uskossa, että ohjaamossa täytyy aina olla kaksi henkilöä. Eli jos toinen piloteista poistuu esim. vessaan, tulee purseri tms. siksi aikaa ohjaamoon.
All is pretty.
- Andy Warhol

Gladys
David Starsky
Viestit: 4507
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Netissä kiertävien huhujen mukaan ohjaamoon jäänyt pilotti olisi ollut malesialainen.
All is pretty.
- Andy Warhol

disposal
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: Ke Loka 09, 2013 10:51 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja disposal »

Tulee mieleen EgyptAirin lento 990 vuodelta-99 missä yksin ohjaamoon jätetty lentäjä omalla toiminnallaan "vaikutti" koneen tippumiseen. Luulisi tuon toisen lentäjän ohjaamosta poistumisen syyn selviävän ohjaamo eli CVR-nauhoista, nyt vaan taitaa lehdistö kehitellä kovia otsikoita.

Bias
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1354
Liittynyt: Su Heinä 19, 2009 1:04 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Bias »

Gladys kirjoitti:Matkakorkeus saavutettu - kuittaus lennonjohtoon - toinen pilotti poistuu vessaan - kuluu minuutti, kone kääntyy laskuun, ohjaamon ovi pysyy lukittuna ja lennonjohtoon radiohiljaisuus (?). Ja siitä sitten tasaisesti lasketellen päin vuorta.

Kyllä tuosta väkisinkin tulee jonkinlainen suunnitelmallisuus mieleen.
Suunnitelmallisuus tai sairaskohtaus.
Ei ole syyttömiä. On vain huonosti kuulusteltuja.
Josif Stalin

tötterö
Rico Tubbs
Viestit: 1209
Liittynyt: Pe Elo 30, 2013 9:11 am

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja tötterö »

Laajennettu itsemurha. Apuri vessaan ja ulkoovi sisäkautta kiinni.
Ihanaa odottaa ja syökseä muutkin pakotettuun kuolemaan.
Sairasta sakkia !

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11303
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja URSA »

Tietysti oli vähän toiveajattelua, että kaikki koneessa olisivat olleet tajuttomia, eivätkä olisi tienneet koneen lentävän kohti vuorenrinnettä. Mutta voihan se oven rikkomiselta kuulostava ryske osoittautua vielä joksikin muuksi ääneksi. Olisiko vaikka sellainen iso tarjoiluvaunu syöksynyt välillä koneen muuttaessa kallistuskulmaa (koska kone lensi välillä vaakalentoa) vauhdilla päin ovea, samaan aikaan kun kaikki ihmiset koneessa ovat olleet tajuttomia.

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/arti ... ta/4940234
Ilmailujohtaja MTV:lle turmatutkinnan käänteestä: Poikkeuksellisia, rankkoja piirteitä

Ulkomaat Julkaistu 26.03.2015 07:31 (Päivitetty 26.03.2015 07:34)

Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu kommentoi MTV:n Huomenta Suomelle Germanwingsin lento-onnettomuuden tuoreimpia käänteitä.

Yhdysvaltalaislehti New York Times uutisoi yöllä, että toinen koneen lentäjistä poistui ohjaamosta ennen turmaa, eikä päässyt takaisin.

NYT perustaa vahvistamattoman väitteensä nimettömänä esiintyvän ja tutkintaan osallistuvan sotilasviranomaisen tietoihin. Tutkijalähteen mukaan toinen lentäjistä koputti ensin rauhallisesti oveen, mutta yrittää lopulta rikkoa sen.

Miksi lentäjä ei pystynyt palaamaan?

Hentun mukaan ohjaajan poistuminen ohjaamosta kesken lennon ei ole poikkeuksellista.

– Säännöt määrittävät niin, että ohjaamosta voi poistua fyysisiä tarpeita varten pois eli vessaan. Se on hyvin tyypillistä. Muistikuvani mukaan se on ainoa syy, joka mahdollistaa ohjaamosta poistumisen, Henttu sanoo.

Ihmetystä herättää kuitenkin se, miksi lentäjä ei päässyt enää takaisin ohjaamoon.

– Turvaoven luonne on sellainen, että miehistön jäsen pääsee sisään tietyin menettelyin. Mutta se voidaan erityisesti estää ohjaamon sisältä, jos näin halutaan. Tilanne on aika rankka, jos tähän ollaan jouduttu.

– Tietysti mahdollista on se, että jäljelle jäänyt ohjaaja on menettänyt tajuntansa.

Hentun mukaan se, että ovi olisi mennyt lukkoon vahingossa esimerkiksi teknisen ongelman takia, on epätodennäköistä. Hän pitää lentoturmaa hyvin poikkeuksellisena.

Myrkky100
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 12:29 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Myrkky100 »

Jos nämä vahvistamattomat tiedot toisen lentäjän vessaan menosta pitävät paikkansa, haiskahtaa kieltämättä tahalliselta maahan lennolta. Mutta sitten herää kysymys, miksi se kesti (lähteistä riippuen) 8-18 minuuttia, sen sijaan että ohjaamoon jäänyt lentäjä olisi kääntänyt nokan suoraan alas? Jos ovea oltiin murtamassa, koneen tuhoamisella oli kiire. Eikä kai ole mitään syytä olettaa että lentäjä olisi halunnut törmätä juuri tuohon paikkaan?

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11303
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja URSA »

Niin. Ja jos haluaa lentää tarkoituksella matkustajalentokoneen maahan ja surmata kaikki matkustajat ja muun miehistön samalla, eikö saman tien haluaisi lentää päin jotakin kaupunkia? Samalla voisi menehtyä tuhansia ihmisiä. Lentoreitin varrella on ollut ainakin pieniä kaupunkeja, joten tuhoa olisi saanut enemmänkin aikaan.

Onko uutisoinnissa nyt ristiriitaa? Aiemmin on jo kerrottu, ettei tallenteella kuulu tuon 8 minuutin aikana keskustelua ohjaamossa. Nyt kuitenkin on lipsahtanut julkisuuteen väite, että toinen pilotti yritti päästä sisälle ohjaamoon. Eikö silloin huudeta täysillä, kun yritetään päästä takaisin lentokoneen ohjaamoon? Tallenteella pitäisi siis kuulua taustalla huutamista.

Spekultantti
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Elo 26, 2011 4:32 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Spekultantti »

Jos lasketaan mukaan kaikki viimeisen 10-20 -vuoden aikana tapahtuneet isot lentoturmat, niin kuinka monessa koneessa oli ohjaimissa islamilainen...? Pitäisikö tämäkin ruveta ottamaan huomioon lentäjäkoulutuksessa?

Vastaa Viestiin