Vastaavantapaisia läheltä piti -tilanteita ollut:
http://yle.fi/uutiset/germanwingsilla_v ... at/7889905
Germanwingsillä vakava häiriö myös 2008 – ”Lähes kaikki matkustajat nukahtivat”
Germanwings-yhtiön lennolla Dublinista Kölniin koettiin todellinen vaaratilanne toukokuussa 2008, kertoo Welt-lehti. Koneen purseri ilmoitti heti nousun jälkeen kapteenille, että lähes kaikki matkustajat ovat nukahtaneet. A319-koneen kapteenilla oli samaan aikaan jo omia ongelmia. Hän kärsi pahoinvoinnista.
Saksalainen Welt-lehti kirjoitti Germanwingsin ongelmalennosta syyskuussa 2012. Samoihin aikoihin lehtien otsikoissa oli toisen Germanwings-lennon kohtalo joulukuulta 2010. Tuolloin Wienistä Kölniin matkalla olleen lennon täystuholta selvittiin kuin ihmeen kaupalla, vaikka molemmat pilotit olivat laskeuduttaessa lähes tiedottomassa tilassa.
Vuoden 2008 tapauksesta Welt kirjoittaa, että purseri huomasi yhden matkustamohenkilökuntaan kuuluvan voivan pahoin. Hän ilmoitti samalla kapteenille, että lähes kaikki matkustajat ovat nukahtaneet melkein heti nousun jälkeen.
Lennon kapteeni puolestaan ilmoitti huomanneensa puutumisoireita oikeassa käsivarressaan ja voivansa pahoin. Pilotit ottivat välittömästi happimaskit käyttöön, ilmoittivat lennonjohdolle hätätilasta ja laskeutuivat takaisin Dubliniin.
Yksikään matkustaja ei laskeutumisen jälkeen joutunut sairaalahoitoon. Irlannin viranomaiset tutkivat tapauksen, mutta eivät saaneet koskaan selville, mikä pilasi matkustamon ja ohjaamon hengitysilman.
Yhtiön Airbus 319-kone oli tapahtuman aikaan 27. toukokuuta 2008 aivan uusi. Se palasi liikenteeseen pian tapauksen jälkeen, eikä uusia ongelmia enää ilmennyt.
ja
http://yle.fi/uutiset/pyortymaisillaan_ ... sa/6316284
Pyörtymäisillään olleiden pilottien kone oli pudota Saksassa
Saksassa lähes 150 Germanwings –yhtiön koneen kyydissä ollutta matkustajaa ihmetteli rajua laskeutumista joulukuussa 2010. Kyytiläiset eivät tienneet, että koneen lentäjät olivat lähes tiedottomassa tilassa.
Lufthansan omistaman Germanwings -yhtiön lento oli matkalla Wienistä Kölniin, kun vain hiukan ennen laskeutumista lentovuorossa ollut perämies ilmoitti voivansa pahoin. Perämies ei enää tuntenut käsiään tai jalkojaan.
Myös Airbus A319 -koneen kapteeni alkoi oirehtia. Pilotit ottivat happimaskit käyttöön ja perämies toisteli mayday-hätäkutsua. Torstaina julkaistusta Saksan lento-onnettomuustutkinnan BFU:n väliraportista selviää, että perämies uskoi kuolevansa.
Laskeutuminen lähes sokkona
Myös koneen kapteeni ilmoitti pian, että hän ei pysty tuomaan konetta laskuun protokollan mukaisesti. Hän ilmoitti radioon, että hänen voimansa ja keskittymisensä eivät riitä vetämään konetta ylös, mikäli laskussa menisi jotakin pieleen.
Kone laskeutui kiitoradalle aivan liian suurella nopeudella. Kapteeni ei kyennyt käyttämään edes siivekkeitä vauhdin hidastamiseksi. Koneen automatiikka teki laskeutumisen jälkeen rajun jarrutuksen.
Tutkimusraportissa molemmat lentäjät kuvailivat, että hetket ennen laskeutumista tapahtuivat kuin unessa. Kapteeni sanoi, että hänen näkökykynsä oli mennyt lähes kokonaan. Kokenut, yhteensä lähes kahdeksan tuhatta tuntia lentänyt kapteeni kuvaili myös, kuinka hänen oma hengitysäänensä aiheutti vainoharhaisia tuntemuksia.
Elektronisen makeahko tuoksu
BFU:n väliraportista selviää, että koneen ohjaamoon oli hetkeä ennen lentäjien oireita tullut ”elektronisen makeahkoa” tuoksua, joka oli hengitettäessä tuntunut raskaalta.
Lentäjien huimauksen ja raajojen puutumisen syyksi paljastui savukaasumyrkytys, joka johtui hengitysilman joukkoon päässeestä öljyhöyryistä. Höyryt aiheutti TCP, jota käytetään voiteluaineen lisäosana. Hengitettäessä se vaikuttaa hermomyrkyn lailla.
Germanwingsiä syytetään nyt siitä, että se yritti tuoreeltaan vähätellä tilannetta. Koneessa oli laskeuduttaessa matkustajien lisäksi vielä kahdeksan tonnia polttoainetta.
Lufthansan mukaan vastaava ongelma on ollut myös Airbus 380-koneessa. Nyt yhtiö kehittelee mittalaitetta, joka pystyy analysoimaan ja varoittamaan paremmin ohjaamon ilmanlaadusta.
Jonkun myrkyllisen kaasun vapautuminen koneen rakenteista voisi selittää sen että ohjaamossa on taju mennyt äkisti, mutta matkustamon puolella ei - ainakaan samanaikaisesti. Silloin ei kukaan myöskään pystyisi avaamaan ovea ohjaamosta käsin.
Toisaalta ihmettelin että eikös niissä ovissa ole se koodilukko ja että miksi matkustamon puolella oleva lentäjä ei avannut sen avulla ovea. Voihan sen koodin tietysti unohtaakin, varsinkin jos on jotain poikkeuksellista meneillään. Tuo oli itselleni uusi tieto että oven avaamisen koodilla voi estää ohjaamosta, järkeenkäypää toki jos noin on.