Iltasanomissa hieman lisätietoa, en viitsi kopioida koko uutista niiltä osin mitä on jo aiemminkin kerrottu, mutta tässä mielestäni jotain uuttakin:
The Telegraph-lehden mukaan ruumiit löytyivät kylmäkontista ja uhrien epäillään kuolleen hypotermiaan. Rekkaa kuljettanut 25-vuotias pohjoisirlantilaismies on pidätetty murhista epäiltynä.
Kylmäkontti saapui Graysin kaupungissa sijaitsevaan Purfleetin satamaan Belgian Zeebruggesta varhain keskiviikkona. Kontti lähti rekan vetämänä liikkeelle kello 1.05 aamuyöllä. 35 minuuttia myöhemmin Watergladen teollisuusalueelle päätyneestä kontista löytyi 39 ruumista ja paikalle hälytettiin ambulanssi. Kontin liikkeet ennen Zeebruggesta lähtöä ovat vielä selvityksen alla.
Kuolemanrekan liikkeitä tarkastelevat tutkijat pitävät mahdollisena, että hälytyksen Watergladen teollisuusalueelle teki vetoautoa kuljettanut 25-vuotias murhaepäilty. Nimettömänä pysyttelevät tutkijat ovat kertoneet Telegraph-lehdelle pitävänsä varsin epätodennäköisenä, että rekan kuljettajalla olisi ollut tieto kylmäkontin lastista ja käytöstä ihmissalakuljetuksessa.
Daily Mail uutisoi rekan kuljettajan pysähtyneen Watergladeen noutaakseen kuljetukseen liittyviä asiakirjoja kylmäkontista, jolloin hän löysi ruumiit ja järkyttyi näkemästään niin pahasti, että pyörtyi. Pyörtymisestä on kertonut myös Evening Standardille puhunut silminnäkijä. Daily Mailin mukaan kuljettaja olisi ehtinyt soittaa hätäpuhelun juuri ennen pyörtymistään.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006284571.html
Eli tutkijat siis kuitenkin ovat sitä mieltä että kuljettaja ei todennäköisesti tiennyt lastista ja ihmissalakuljetuksesta.
Itse kyllä pitäisin hyvin mahdollisena että kuljettaja on tiennyt kontissa olevista ihmisistä, ehkä hän on vaunua hakiessaan huomannut että joku on laittanut kylmälaitteet jossain vaiheessa päälle, mutta koska ei ole uskaltanut satamassa ruveta aukomaan kontin ovia on hän ajanut hieman kauemmaksi tarkistaakseen tilanteen, ja sitten järkyttynyt tajutessaan että kaikki ovatkin kuolleet matkan aikana.
Omatoimisestihan kontissa olleet kiinalaiset eivät ole konttiin päässeet, vaan joku on heidät auttanut sinne ja sulkenut ovet ulkoapäin, tuollaisen kontin oviahan ei mielestäni sisältä käsin edes pysty sulkemaan, ja eiköhän niissä vielä pitäisi olla sinetit päällä merimatkan aikana.
Mutta tokihan näissä usein on niinkin että kuljettaja ei tiedä asiasta mitään, vaan ihmiset autetaan kyytiin esimerkiksi kuskin lepotauon aikana, ja luvataan järjestää määränpäähän joku auttamaan kyytiläiset pois kontista, toki tässä tapauksessa se on voinut olla myös tuo kärryn satamasta hakenut kuljettajakin kenen on ollut tarkoitus päästää kyytiläiset pihalle jossain sopivassa paikassa.
Kun näitä vastaavia tapauksia nyt on tapahtunut jo useampiakin, pitäisi minun mielestäni vaatia näihin tiiviisiin ja/tai kylmälaitteilla varustettuihin ulkoapäin suljettaviin kontteihin asennettavaksi jonkinlainen sisältä aukaistavissa oleva hätäluukku, sellainen mistä saisi edes pään mahtumaan pihalle avun huutamista ja hapen saamista varten, mutta kuitenkin niin pieni että sitä kautta ei mahdu poistumaan kontista, eli vaikkapa sisäpuolelta siipiruuveilla kiinni oleva 25x25cm luukku.