Nainen nimesi väärän miehen ampujaksi – syytön mies istui 43 vuotta vankilassa

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
Oikeus ennen kaikkea
Sherlock Holmes
Viestit: 7044
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Nainen nimesi väärän miehen ampujaksi – syytön mies istui 43 vuotta vankilassa

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Tuhannet ihmiset ovat osallistuneet rahankeräykseen syyttömänä vankilassa vuosikymmeniä viruneen miehen auttamiseksi.

PERÄTI 43 vuotta vankilassa henkirikostuomiota istunut Kevin Strickland, 62, vapautettiin tiistaina aamulla Missourissa Yhdysvalloissa. Hänet oli 1979 tuomittu osallisuudesta kolmen ihmisen surmaan.
Strickland sai 50 vuoden vankeustuomion ilman mahdollisuutta ehdonalaiseen. Strickland oli aina kiistänyt syyllisyytensä ja nyt oikeusistuin totesi hänet syyttömäksi. Hän on pisimpään syyttömän vankilassa istunut henkilö Missourissa.

OSAVALTION lain mukaan dna-todisteiden kautta tapahtuva tuomion purku takaisi vankilassa olleelle 50 dollarin korvauksen per istuttu päivä, mutta Stricklandin kohdalla ei todisteita ollut esittää.
Sen sijaan hänen vapaudessa tukemisekseen on kerätty joukkorahoituksen avulla jo 800 000 dollaria (noin 713 000 euroa), kertoo CNN.
Hän kertoi CNN:lle ensimmäisen yönsä vapaudessa olleen hankala, koska muun muassa pelko joutumisesta takaisin vankilaan piti häntä hereillä.
– Olen tottunut elämään suljetussa sellissä, jossa tiedän tasan tarkkaan mitä tapahtuu. Nyt kun olen kotona ja kuulen talon narinaa ja sähköjohtojen hurinaa, olin peloissani.

STRICKLAND tuomittiin Kansas Cityssä 1978 tapahtuneesta ammuskelusta, jossa kuoli kolme ihmistä, The Guardian kertoo. Ainoana eloon jäänyt nainen todisti oikeudessa, että Strickland olisi ollut osallisena ammuskelussa.
Nainen kuitenkin perui myöhemmin väitteensä ja kertoi surmatekojen aikaan olleensa niin päihtyneenä, että nimesi väärän epäillyn. Hän yritti 30 vuoden ajan vapaaehtoisjärjestön avulla saada kumottua Stricklandin tuomion. Nainen kuoli 2015.
Kaksi muuta surmiin syyllistynyttä tuomittiin oikeudessa ja he istuivat vankilassa noin 10 vuoden ajan, kertoo CNN.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008432567.html