Pertti Niemelän kuolema Tansaniassa 1979

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
Matti
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Su Heinä 23, 2023 3:50 pm

Pertti Niemelän kuolema Tansaniassa 1979

Viesti Kirjoittaja Matti »

Vanha asia, serkkuni kuolema, vaivaa yhä. Naapuriin tuli tädilleni suruviesti.

Pertin esimies Pirhonen tai Pirinen soitti tuolloin Pertin kotiin sanoen että pian saatte hänen lähettämänsä kirjeen, mutta se pitää jättää avaamatta ja tuhota. Tätini Toini Niemelä ja miehensä Eino tekivät niin. Mitähän kirjeessä oli. Pertin itsemurhatestamentti? Vaiko Pirhosen selvitys kavalluksesta. Pirhoselle soitin 15 v sitten, kun asia minua vaivasi, mutta hän ei halunnut puhua.

Ruumis tuli silloin aikanaan ja tieto, että alkoholia oli veressä ja lääkkeitä. Tietääkseni Pertti oli raitis.
Kosti
Hetty Wainthropp
Viestit: 463
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2023 3:04 am

Re: Pertti Niemelän kuolema Tansaniassa 1979

Viesti Kirjoittaja Kosti »

No tuo Pirhosen toiminta on todella epäilyttävää vähintäänkin. Ensin tuo puhelinsoitto kirjeen tuhoamisesta ja myöhempi haluttomuus puhua. Oletko tietoinen, mikä oli merkattu serkkusi viralliseksi kuolinsyyksi? Tästä aiheesta kuulisi miellään lisää, onko tästä ollut juttua missään aikakautensa rikoslehdissä?
Eih bennek, eih blavek
Matti
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Su Heinä 23, 2023 3:50 pm

Re: Pertti Niemelän kuolema Tansaniassa 1979

Viesti Kirjoittaja Matti »

Virallista tietoa minulla ei ole, mutta täällä kerrottiin yleisesti, että ruumiista löytyi akoholia ja jotain huumeeksi luettavaa ainetta. Mikä ei täsmää ainakaan minun käsitykseeni aika tervehenkisestä ja urheilullisestakin serkustani. Äiti-Toini taas sanoi jotenkin, että mustat tappoivat hänen ainoan lapsensa. Koska Pertti oli puuttunut ilmenneeseen rahojen kavaltamiseen.
Joittenkin mieleen täällä tuli itsemurhan mahdollisuuskin. Pertin naissuhde oli äskettäin kariutunut osittain liian "suojelevan" äidin "ansiosta"... ja tästä minun mieleeni silloin kuolemasta kuultuani tuli itsemurha, ja Pirhosen käytös olisi selittynyt sillä, että hän katui kirjeen lähettämistä, koska se ehkä sisälsi Pertin katkeran tilityksen äidilleen. ... Mutta eikö Pirhonen olisi voinut sen minulle kertoa silloin, kun Pertin molemmat vanhemmat olivat jo kuolleet.... Eläneeköhän Pirhonen vielä... en etunimeä millään saa tulemaan mieleeni.
Matti
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Su Heinä 23, 2023 3:50 pm

Re: Pertti Niemelän kuolema Tansaniassa 1979

Viesti Kirjoittaja Matti »

En muista, miten asia uutisoitiin silloin. Taisi olla vallalla se itsemurhateoria. Lehdistölle oli asia annettu valmiiksi (huonosti) pureskeltuna kai.
Epäselväksi jäi, mitä tietoa Pertin vanhemmat tarkalleen saivat. Asia oli niin herkkä, arka, että mahd asiapapereita en tainnut pyytää nähdä. Ehkä vaikutti sekin, että jos virallinen totuus oli itsemurha, ja vanhemmat välttivät paperien näyttämistä minulle silloin.
Pirhonen saattoi olla "Hannu", tai sentapainen nimi se oli. konsonantit ja vokaalit tuolla lailla.
Saattaa olla enmpikin kuin 15 v kun Pirhoselle soitin. Hänen reaktio oli, ettei "ole syytä kaivella niin vanhoja asioita".
Kosti
Hetty Wainthropp
Viestit: 463
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2023 3:04 am

Re: Pertti Niemelän kuolema Tansaniassa 1979

Viesti Kirjoittaja Kosti »

^Kiitos tarkennuksista, Matti. Harmillista, että noista ajoista on ehtinyt kulua jo melkoinen tovi, virallista tietoa tuskin on säilynyt näin pitkään. Melko mutkikas tapaus, toki ratkaisu voi olla niinkin yksinkertainen kuin masentuneen ihmisen itsemurha, kuten pohditkin. Siihen sopisi myös hänen vanhempiensa haluttomuus näyttää asiapapereita sinulle. Ikävästi itsemurha on vieläkin monesti hävetty asia.
Eikö muuten Tansaniassa ollut sisällissota 70-luvulla, jonka muistelisin päättyneennoihin aikoihin, jatkuakseen sitten hieman myöhemmin? Tuskin muuten olisin muistanut, mutta YleAreenassa oli hyvä animoitu elokuva sotareportterista siellä juuri noihin aikoihin. Edit: sori, tuo elokuva, Another Day of Life, sijoittuukin Angolaan. Tansaniaan hyökkäsi Idi Amin Ugandasta 1978 - 1979 mutta Tansania voitti kyseisen kalabaliikin.
Eih bennek, eih blavek
Matti
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Su Heinä 23, 2023 3:50 pm

Re: Pertti Niemelän kuolema Tansaniassa 1979

Viesti Kirjoittaja Matti »

Kiitos sinulle mielenkiinnosta ja kommenteista. Olen pitkälti taipuvainen itsemurhateorian kannalle. Tosin ihan samaan aikaan Pertti tuli paljastaneeksi kavalluksen, ja täten tuli jättäneeksi asian sikseen. Tietysti jännitys ja pelkokin olivat kovat. Unilääke oli varmasti tarpeen...
Matti
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Su Heinä 23, 2023 3:50 pm

Re: Pertti Niemelän kuolema Tansaniassa 1979

Viesti Kirjoittaja Matti »

Historia ei ole vahvoja puoliani, mutta muistan, että levotonta siellä oli, ja serkun puolesta huolissani olin.
Matti
http://mattipekkarinen.net
Vastaa Viestiin