Nainen katosi jäljettömiin Jällivaaran lähellä

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Viesti Kirjoittaja skoone »

skoone kirjoitti:
Harriet Makepeace kirjoitti:Minun tuttavapiirissä Ruotsissa ei ole kyllä ketään joka hakisi seuraa netistä. Jokisesta yökerhosta tms löytyy kyllä pienemmällä vaivalla seuraa.
.
Tuolla Pohjois-Ruotsissa on noita yökerhoja kyllä aika harvassa. Olisiko yksi Kiirunassa, Jällivaarasta en ole varma (väli yli 100 kilsaa), seuraava on tietääkseni Luulajassa (noin 365 kilsaa Kiirunasta) jne.

Minun mielestäsi esiinnyt kyllä turhan itsevarmasti asioissa, joista näytät tietävän vain vähän.

En viitsi enää kommentoida juttujasi, sillä minulla on tärkeämpääkin tekemistä.
Muista lähdekritiikki!

Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

Onko joku erityisesti pyytänyt sinua kommentoimaan 'juttujani'? Millä peruseella oletat, että minä en tiedä mitään ruotsalaisista, vaikka olen Ruotsissa asunut ja työskennellyt?
Itse et osaa edes ruotsia, vaikka Ruotsissa asut (?) etkä ole suomentanut ainuttakaan juttua tänne, heh.

Keskittyisit nyt itse aiheeseen, eikä minun persoonaan.

skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Viesti Kirjoittaja skoone »

Harriet Makepeace kirjoitti:Onko joku erityisesti pyytänyt sinua kommentoimaan 'juttujani'? Millä peruseella oletat, että minä en tiedä mitään ruotsalaisista, vaikka olen Ruotsissa asunut ja työskennellyt?
Itse et osaa edes ruotsia, vaikka Ruotsissa asut (?) etkä ole suomentanut ainuttakaan juttua tänne, heh.

Keskittyisit nyt itse aiheeseen, eikä minun persoonaan.
No aiheeseen olen tässä yrittänyt keskittyä, mutta kun eräiden mielestä minun näkökulmani asioihin on väärä:))

No sieltähän tuli sitten myös päivän vitsi. Arvaapa, mikä on äidinkieleni... Harvemmin nimittäin käännetään juttuja vieraalle kielelle.

Enkä muuten ole sinun persoonaasi muuten kommentoinut kuin silloin, kun vähän heppoisasti esität yleistyksiä ruotsalaisista ja heidän tavoistaan. - Eikä minun ole tarvinnut tehdä oletuksia tiedoistasi, olethan itse ne tänne esille tuonut.

Mutta kuten sanottu, lopetetaan tää meidänvälinen meilinvaihto (ja Tiinalle samat terveiset) ja yritetään keskittyä asiaan.

Olen muuten mukana ruotsalaisessa asiaa käsittelevässä keskusteluryhmässä.
Muista lähdekritiikki!

Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

skoone kirjoitti:Ja Tiina, sinulla tuota huumoria riittää. Viittaan siihen un auto- ja turvavyöviestiisi. Hehheh.

Kiitos, minullakin oli hauskaa tuon veneilyjutun kanssa. :mrgreen:
Keksittekö sen kenties siellä ruotsalaisessa asiaa käsittelevässä keskusteluryhmässä??? :)

Avatar
Moderaattorit
Moderaattori
Viestit: 1484
Liittynyt: Ke Kesä 27, 2007 3:20 pm

Viesti Kirjoittaja Moderaattorit »

Jatketaan otsikon mukaisesti. Chatti ja nokittelu muualle.

Raato
Susikoski
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Huhti 08, 2008 6:45 pm
Paikkakunta: rajan takaa...

Viesti Kirjoittaja Raato »

https://www.flashback.info/showthread.php?t=745310
reilut 500 sivua keskustelua aiheesta..

MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Tässä teille tietoa Jällivaarasta:
Jällivaara (ruots. Gällivare, pohjoissaameksi Jiellevárri ja Váhčir, meänkielellä Jellivaara) on kunta Norrbottenin läänissä Ruotsin Lapissa satakunta kilometriä napapiiriltä pohjoiseen. Pinta-alaa on 15 825 km² ja asukkaita 19 212 (2004).

Jällivaara on virkeä kaivosyhdyskunta. Siellä louhitaan maailmankuulua ruotsalaista rautamalmia. Asukkaat ovat paljolti suomenkielisiä tai meänkielisiä. Siksi suomella ja meänkielellä tulee hyvin toimeen Jällivaarassa. Jällivaarassa pidetään maastohiihdon maailmancupin osakilpailu alkutalvesta.

Jällivaara on esikoislestadiolaisuuden keskuspaikka. Siellä järjestetään vuosittain joulukokoukset, jotka kokoavat osanottajia Ruotsista, Suomesta, Norjasta, Pohjois-Amerikasta ja muualtakin. Puheet tulkataan suomeksi tai ruotsiksi (norjaksi), englanninkieliset kuulijat voivat seurata puheita simultaanitulkkauksen kautta. Jällivaaran joulukokouksia kuunnellaan puhelimitse Suomessa kymmenillä paikkakunnilla rukoushuoneissa ja yksityiskodeissa.
Eli kokoluokaltaa samaa kokoa kuin esim. Karkkila, Heinola, Sipoo, Lempäälä, Mäntsälä.

Sijainti noin samalla korkeudella kuin Sodankylä.
Nuotio & Äreät Tiput

MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Paikka siis tuskin on pullollaan yökerhoja, mutta uskoisin, että tuon kokoisessa 'kylässä' kuitenkin melkein naapurukset tuntevat toisensa. Tai ainakin tietävät.

Tässä voi ukolla olla pelissä myös ''viimeinen oljenkorsi''.
Jos hänellä joskus on ollut jotain C.n kanssa, ei enää silläkin halua loukata vaimoaan ja perhettään.

Minusta vaan tuntuu, että kaikki ei nyt ole ihan kohdallaan.

Miksi lähteä metsältä yht'äkkiä kesken syynä lompakon katoaminen ja todellisuudessa onkin sitten tappamassa ihmisiä????

Eikä yhteydenpitoon tänäpäivänä tarvitse käyttää omaa puhelinta tai omaa tietokonetta. On internet-kahviloita, kirjastoja, työpaikka jne jne jne.

Ja suhdehan on periaatteessa voinut olla katkolla jo pitkään, mutta tuo surmaaja ei ole päässyt asian yli.
Yllättävä kohtaaminen, tai ennalta sovittu. En tiedä.

Matka C:n kotoa katoamispaikalle on noin 300 km eli kaiken järjen mukaan katoaminen on tapahtunut jo iltapäivällä.
Ajo-ohjeet paikkaan Gällivare, Ruotsi
286 km – noin 3 h 38 min
Ensimmäisissä uutisissa on sanottu, että C lähti kotoaan perjantaina keskipäivällä. Eli monellakin tauolla hän olisi ollut tuolla levähdyspaikalla viimeistään vilkkaimpaan aikaan eli kello 17.

Jos surma on tapahtunut myöhemmin, missä C oli tuon välin?

Jos surma on tapahtunut tuolloin, missä kaikki silminnäkijät keskellä kirkasta päivää?

Jos surma on, kuten on oletettava tapahtunut muualla kuin tuolla levähdyspaikalla, mitä C teki reittinsä ulkopuolella?

Miksi hän olisi lähtenyt ilman sovittua tapaamista haahuilemaan muualle, kun määränpäänä oli kuitenkin tärkeä työhaastattelu?

muoks.kirjoitusvirheitä
Nuotio & Äreät Tiput

Avatar
Rorschach
Hetty Wainthropp
Viestit: 496
Liittynyt: Ma Syys 08, 2008 9:29 am

Viesti Kirjoittaja Rorschach »

MissHolmes kirjoitti:Eli kokoluokaltaa samaa kokoa kuin esim. Karkkila, Heinola, Sipoo, Lempäälä, Mäntsälä.
Asukasluvultaan kuin esim Lempäälä tai Mäntsälä, pinta-alaltaan kuin 30 Mäntsälää tai 50 Lempäälää. Ei kannata vetää hätäisiä johtopäätöksiä. Voi olla, että löytyy joku yökerhokin, mutta erityisesti Pohjois-Ruotsin kunnat ovat suuria hallinnollisia alueita, joihin kuuluu monta kylää, jotka Suomessa luultavasti olisivat jokainen omia kuntiaan.
"Eikä liene rangaistus / jos käymme hetken yhtä matkaa / kun hirviöiksi paljastumme / onko hyvät päivät valhetta sittenkään" A.W. Yrjänä / CMX

skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Viesti Kirjoittaja skoone »

Rorschach kirjoitti:
MissHolmes kirjoitti:Eli kokoluokaltaa samaa kokoa kuin esim. Karkkila, Heinola, Sipoo, Lempäälä, Mäntsälä.
Asukasluvultaan kuin esim Lempäälä tai Mäntsälä, pinta-alaltaan kuin 30 Mäntsälää tai 50 Lempäälää. Ei kannata vetää hätäisiä johtopäätöksiä. Voi olla, että löytyy joku yökerhokin, mutta erityisesti Pohjois-Ruotsin kunnat ovat suuria hallinnollisia alueita, joihin kuuluu monta kylää, jotka Suomessa luultavasti olisivat jokainen omia kuntiaan.
Olen asunut alueella seitsemän vuotta, ja tiedän silloisen yökerhotiheyden. Nykyään taitaa niitä olla vielä vähemmän.

kiirunahan oli pitkään maailman suurin kaupunki (pinta-alaltaan). Mutta sitten kaupunki-nimitys poistettiin. Nykyään puhutaan kunnista (kommun).

Eli tosi kiva on siellä päin pitää yhteyttä ystäviin tai etsiä seuraa sähköisesti.
Muista lähdekritiikki!

Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

Paikallislehtien uutisia

Piteå-Tidningen
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/s ... Id=4114942

Norrbotten Kuriren
http://www.kuriren.nu/

Mitään uutta ja mullistavaa ei ole tiedossa. Raportoidaan tutkimusten etenemisestä tms
Ruuminavaus on valmis, mutta tulokset julkistetaan ilmeisesti ensi viikolla. Syyttäjä Ulrika Schönbeck kommentoi lyhyesti medialle, että epäilyt ovat vahvistuneet entisestään ja Alldenin kuulustelut jatkuvat.

Narkissos
Lauri Hanhivaara
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 10:06 pm

Viesti Kirjoittaja Narkissos »

Jo tuolla aiemmin arveltiin että nainen olisi yllättänyt salametsästäjän. Saattaa olla perääkin. Olihan hän saanut alan koulutuksen ja varmasti tiesi esim suojelluista lajeista ja yleisesti metsästysajoista. Olisiko hän nähnyt esim tekijän kantavan jotain suojeltua eläintä raatona autoon jne. Ehkä suuri innostus luontoon olisi saanut naisen puuttumaan tilanteeseen voimakkaasti ja tilanne karkasi käsistä. Kenties nainen oli opiskellut suomen metsästysajat ja lait ja reagoi niiden perusteella suotta. Eroaako suomen ja ruotsin metsästysajat tai sallitut lajit toisistaan?

MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Inttäisin edelleen, että C lähti kotoaan, reilun 300 km päästä puolilta päivin ja on ollut Jällivaarassa siis väkisin viiteen mennessä.

Tuohon aikaan on vielä valoisaa ja näkyväisyys hyvä.

Surmaaja oli metsästämässä, joten hänellä oli ase mukanaan. Eli yllä oleva salametsästys yeoria voisi hyvinkin pitää paikansa.

C oli kuitenkin ajamassa vain tuon paikkakunnan läpi. Mikä sai hänet pysähtymään?
Jäikö hän tosiaan muuten vaan tonkimaan metsiä tärkeällä työhaastattelumatkalla???
Minulle ei ehkä ihan ensimmäisenä tulisi mieleeni.
On myös syytä olettaa, että hänellä oli päällä jotain edes vähän siistimpää, eikä silloin kukaan mene metsään könyämään huvikseen.
Eikö totta?
Nuotio & Äreät Tiput

Narkissos
Lauri Hanhivaara
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 10:06 pm

Viesti Kirjoittaja Narkissos »

MissHolmes kirjoitti:C oli kuitenkin ajamassa vain tuon paikkakunnan läpi. Mikä sai hänet pysähtymään? Jäikö hän tosiaan muuten vaan tonkimaan metsiä tärkeällä työhaastattelumatkalla?
Itse olen kyllä kiinnostunut kaikenlaisista luontokohteista varsinkin jos ne sattuvat vaikka automatkan varrelle. Vessahätä on pakottava syy pysähtyä jne. Joskus tullu pidettyä ajotaukoja mitä ihmeellisimissä paikoissa. :roll:

Sijaltainen
Harjunpää
Viestit: 338
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 2:08 am

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

MissHolmes kirjoitti:C oli kuitenkin ajamassa vain tuon paikkakunnan läpi. Mikä sai hänet pysähtymään?
Jäikö hän tosiaan muuten vaan tonkimaan metsiä tärkeällä työhaastattelumatkalla???
Minulle ei ehkä ihan ensimmäisenä tulisi mieleeni.
On myös syytä olettaa, että hänellä oli päällä jotain edes vähän siistimpää, eikä silloin kukaan mene metsään könyämään huvikseen.
Eikö totta?
Ketjun aloitusviestissä kerrotaan haastattelun olevan seuraavana aamuna.

Itsekin aikataulun salliessa pidän pitemmillä ajomatkoilla kävelytaukoja, kummparit kulkee aina takakontissa.
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.

Vastaa Viestiin