Janne Tuomela paloitteli vaimonsa 2006

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
minttusuklaa
Remington Steele
Viestit: 200
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 4:43 pm

Viesti Kirjoittaja minttusuklaa »

Tässä jutussa ei juuri muuta uutta kuin uhrin nimi sekä maininta että hänellä oli sekä Australian että Suomen kansalaisuus. Oli asunut suurimman osan elämästään Australiassa.

http://www.smh.com.au/articles/2006/06/ ... 21914.html

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re:

Viesti Kirjoittaja Blues »

Aizerbaidzan kirjoitti:Tietääkö joku Janne Tuomelan saamaa tuomiota? Istuuko Suomessa vai Ruotsissa?
Janne tuomittiin elinkautiseen vankeuteen. Jostakin syystä, en tiedä vielä mistä, Jannea uhkailtiin vakavasti Kumlassa, jossa häntä jouduttiin pitämään eristettynä koska hänen turvallisuuttaan ei voitu taata. Käsittääkseni istuu siis nykyisin jossakin muualla.

Lis. Juu, istuu Norrtäljessa nykyisin, kertoi minulle expressen.se
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Katjushka
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 9:17 pm

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

Canberran paikallislehdessä kerrotaan lasten palanneen Australiaan. Janne oli myös sanonut ruotsalaislehden haastattelussa, ettei kadu tekosiaan ja tekisi saman uudelleen, jos tilaisuus tulisi. Avovaimo oli kuulemma niin arvaamaton ja häilyvä luonne, kuin pommi, joka saattoi koska tahansa räjähtää (väkisin tulee mieleen, että pata kattilaa soimaa...).

Kyllä tuntuu muuten tyypillä viiraavan päässä aika runsaasti. Oli valinnut valurautapaistinpannun (niin tässä lehdessä), koska halusi tappaa avovaimonsa inhimillisesti kalauttamalla tätä kerran päähän vaimon nukkuessa. Peltonen ei kuollut, mutta Janne päätteli, että homma on vietävä loppuun, sillä olisi kerrassaan julmaa jättää vaimo henkiin ja yksinhuoltajaksi, kun hän joutuisi linnaan pahoinpitelystä.

Oikeudenkäynnissä Janne oli jutun mukaan hihitellyt ja hymyillyt koko ajan - ansaiten näin itselleen lempinimen ruotsalaisessa lehdistössä Hymyilevä Puukottaja ("The Smiling Stab-Murderer"/ mikäköhän on ollut ruotsiksi). Ainoan kerran kun miestä hieman harmitti oli kun hän ryhtyi muistelemaan Peltosta, joka oli ollut kuin "filmitähti". Jannella ei lehden mukaan tuntunut olevan huolenhäivää vaikka tuomio tuli, sillä on kuulemma vielä nuori mies, kun pääsee vapaaksi. Ja siksi toiseksi on aina halunnut lukea kirjoja ja opiskella, ja nyt siihen on vihdoinkin aikaa. :roll:

Linkki juttuun:
http://tiny.cc/yDFPe
I wonder sometimes about the outcome of a still verdictless life.
Am I living it right?
John Mayer

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Janne Tuomela paloitteli vaimonsa 2006

Viesti Kirjoittaja Blues »

Katjushka kirjoitti:("The Smiling Stab-Murderer"/ mikäköhän on ollut ruotsiksi)
Den leende styckmördaren.

Mie suomentelen tuolta ruotsinmaalta löytynyttä juttua parasta aikaa, postailen tänne kun saan valmiiksi.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Janne Tuomela paloitteli vaimonsa 2006

Viesti Kirjoittaja Blues »

Ruotsalaislehti Fokus kertoo olevansa ainoa lehti, joka on Jannea haastatellut.
Ohessa vapaahko suomennos kyseisestä haastattelusta.
Publicerad 25 augusti, 2006 Text Terese Cristiansson

"Voisin tappaa uudelleen"

Fokus on ainoana lehtenä tavannut Janne Tuomelan, hymyilevän paloittelumurhaajan.
Hän ei kadu mitään.

Hän muodostaa kapeilla käsillään kuin sydämen ja sanoo:
-Voisin tehdä sen uudelleen samassa tilanteessa.

Fokus tapaa Janne Tuomelan ikkunattomassa vierailuhuoneessa Kronobergin tutkintavankilassa.
Häntä on kutsuttu hymyileväksi paloittelumurhaajaksi sen jälkeen kun hän vankeuskäsittelyn aikana
hymyili leveästi häntä kuvanneille kameroille.

-Kysymyksessä oli suljettu oikeudenkäynti, mutta kuvaajat saivat seistä ovella ja kuvata.
Nauroin koska minusta se oli osoitus siitä, ettei oikeusvaltio toimi,
sanoo Janne Tuomela.

Hänet tuomittiin elinkautiseen vankeuteen puolisonsa murhasta ja muutaman päivän päästä
japanilaisella puusahalla suoritetusta ruumiin paloittelusta, joka tapahtui sillä aikaa kun
perheen kaksi lasta, 1 ja 3 vuotiaat, olivat päivähoidossa.

Tämä on yksi kylmimmistä ja epätavallisimmista murhista joita Ruotsissa on tehty.
Osittain siksi, että harvinaisen paloittelusurman teki henkilö, jota ei ole aiemmin tuomittu ja osittain
siksi, että Janne Tuomela pitää kiinni siitä, että murhasi pelastaakseen lapsensa -laupeudentyö.

Janne Tuomela aikoo valittaa Korkeimpaan tuomioistuimeen.Toiveenansa saada vuosituomio.
Asiakirjat tulee jättää viimeistään maanantaina 28. elokuuta.
Hän tietää, että hänen mahdollisuutensa ovat pienet.

-Minusta tapaukseni pitäisi tutkia uudelleen.


Janne Tuomelan ystävät kuvaavat häntä maanisena eläinten ystävänä,
jonka mielestä ihminen tekee enemmän pahaa kuin hyvää.
-Jo kahdeksan vuotiaana unelmani oli puhua eläinten kieltä. Olisin halunnut olla jaguaari,
sanoo Janne Tuomela.

Hän hymyilee paljon. Hän kertoo yksityiskohtaisesti kuinka rakastui Lindaan.
Hän oli Australiasta, mutta hänelläkin oli, kuten Jannella, sukulaisia Suomessa.

-Hän oli maailmankansalainen, kuten minäkin. Hän oli kuin filmitähti ja kaikki halusivat olla hänen lähellään.

Lyhyen ajan jälkeen muutti Janne Australiaan. He saivat kaksi lasta.
Jannen mukaan ongelmat alkoivat aikaisin.

Lindan omaiset ovat vakuuttaneet hänen olleen kunnon äiti.

Janne taas vakuuttaa, että hänellä oli voimakkaita mielentilanmuutoksia ja että hän oli vaaraksi lapsilleen.

-Niinä päivinä kun lopetin työni aikaisin, oleskelin salaa ulko-ovella. Koskaan ei kestänyt kauan
kun kuulin lasten itkevän. Hän oli kuin pommi joka on räjähtämässä,

hän kertoo.

Joulukuussa 2005 he muuttivat Ruotsiin koska lastenhuolto on parempaa täällä.
Janne aloitti jälleen työskentelyn henkilökohtaisena avustajana.

-Mutta hänen mielentilanmuutoksensa jatkuivat.Ja sitten tuli ilta, jolloin hän kertoi muuttavansa
Suomeen lasten kanssa, ilman minua. Tulin epätoivoiseksi.


Useimmat olisivat ottaneet lapset ja jättäneet hänet, tai antaneet lindan mennä.
Mutta Janne otti muutaman drinkin,paistinpannun ja veitsen, ja meni makuuhuoneeseen.

-Rakastin häntä edelleen. Ainoa tuskaton keino oli käyttää tylppää väkivaltaa, tarkoituksena, että hän
nukkuessaan menettäisi tajuntansa ja sitten kuolisi.


Ei käynyt niinkuin Janne suunnitteli.

-Löin paistinpannulla, mutta se hajosi. Valurautapannut eivät valitettavasti ole niin vankkoja
kuin luullaan.


Linda heräsi ja Janne otti veitsen ja löi.Linda onnistui pakenemaan halliin, jossa hän kaatui.
Janne makasi hänen päällää, kunnes hän lakkasi hengittämästä.
Sitten hän siivosi ja veti ruumiin parvekkeelle.

-Silloin ymmärsin, että ainoa keino saada hänet ulos asunnosta on paloitella ruumis.
Illalla näin, että Lidl myi japanilaisia puusahoja alennuksella.


Hän yritti esittää, että Linda on kadonnut ja otti yhteyttä ystäviin, muka etsien tätä.
Paloittelun jälkeen hän ajoi Yngern-järvelle upottaakseen ruumiinpalat. Mutta hänet huomattiin ja pari
päivää myöhemmin poliisi pidätti hänet.

Kadutko?
-Sille yölle en löydä muuta vaihtoehtoa. Mutta minun olisi pitänyt tehdä toisenlaiset valinnat
jo aiemmin.


Kaipaatko häntä?
-Kyllä, hän oli ihana ihminen voidessaan hyvin. Ja hän rakasti minua.
Ensimmäisenä yönä hän sanoi, että voisin tehdä mitä haluan jos vain päätän niin.


Ensimmäisen kerran valuu kyynel pitkin poskea. On vaikea sanoa onko se aito, mutta hän itkee.

Pidätkö itseäsi psyykkisesti terveenä?
-Kyllä, mutta olen elänyt peläten lasteni turvallisuuden puolesta puolitoistavuotta.
Olin epätoivoinen.


Oletko psykopaatti?
-Psykopaatit eivät tunne sympatiaa muita ihmisiä kohtaan.
Minä olen valinnut ammatin jossa huolehditaan muista ihmisistä.


Kun kaikki ei mennyt kuten suunnittelit, niin miksi et perääntynyt?
-Olin päättänyt, että koska aloitin se pitää myös viedä loppuun asti.
Muutoin minut suljettaisiin laitokseen ja hän jäisi yksin lasten kanssa. Se olisi se kauhein vaihtoehto.


Eivätkö lapset ole menettäneet teidät kummatkin nyt?
-Kyllä, mutta he elävät. Lasten turvallisuus painoi vaakakupissa enemmän kuin rangaistus.

Huolimatta siitä mitä Korkein tuomioistuin päättää, tulee Janne viettämään monta vuotta vankilassa.

-Nyt voin tehdä kaikkea mihin minulla ei aiemmin ollut aikaa, lukea ja opiskella.
Olen edelleen nuori kun vapaudun,

hän sanoo ja hymyilee.
Sama reportaasi på svenska http://www.fokus.se/2006/08/»jag-skulle-doda-igen«/
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Katjushka
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 9:17 pm

Re: Janne Tuomela paloitteli vaimonsa 2006

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

Kiitos, Blues. Tuosta haastattelustahan se Canberran paikallislehti oli tietojaan poiminut.

Tällaisella Riot Act foorumilla kerrotaan Expresseniin pohjaten, että poliisin mukaan Tuomela olisi etsiskellyt internetissä juuri ennen surmaa "murhasi vaimonsa" hakusanoilla. 15 minuuttia tämän jälkeen vuorossa olivatkin jo sanat "veritahroja" ja "matonpuhdistus". Tässä välissä Janne laittoi ruumiin parvekkeelle säilytykseen. Muutaman päivän päästä hakusanoina googlessa olivat "naisen murha ilman ruumista", "paloittelu" ja "ruumis avantoon".
http://the-riotact.com/?p=2648
I wonder sometimes about the outcome of a still verdictless life.
Am I living it right?
John Mayer

Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5172
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Re: Janne Tuomela paloitteli vaimonsa 2006

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Sympaattinen kaveri. Halusi vain lapsilleen hyvää. :shock: :shock: :shock:
Voiskos sitä hoitoa jatkaa pitkään ja pitkään??


Oikeastaan säikähdin, kun työni puolesta tapasin täsmälleen saman näköisen häiskän viimeisillään olevan (Bolivialaisen) naisen puolisona. Pelästyin oikein, mutta toki järki sanoi että eihän kyseessä voi olla sama henkilö :)
-Takuulla, sano Tampereenlikka!

Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Re: Janne Tuomela paloitteli vaimonsa 2006

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Kertoikos tuo Canberran paikallislehti sen, kenen luokse lapset muuttivat Australiaan? Jos Jannen sukulaiset ovat enimmäkseen Suomessa ja Ruotsissa, niin varmaan sitten "Lindan" lähisukulaisia on oltava Australiassa.
Onneksi lapset ovat vielä niin nuoria, että sopeutuvat elämään erikielisessä maassa. Vai olikohan perhe kenties kaksikielinen? (lapsethan ovat olleet Ruotsiin muutettaessa vielä pieniä)

edit. laitoin tuon Lindan hipsuihin, kun huomasin, että minttusuklaan postaamassa uutisessa olikin uhrin oikea nimi...
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Janne Tuomela paloitteli vaimonsa 2006

Viesti Kirjoittaja Blues »

Mie olin jostakin lukevinani, että lapset olisivat menneet "Lindan" vanhempien luo asumaan, vaan en sitä artikkelia löydä. Ja enhän mie muistanut vaihtaa tuota nime, notta olkoon nyt Linda hetken aikaa.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Janne Tuomela paloitteli vaimonsa 2006

Viesti Kirjoittaja Blues »

Nostetaanpa tämäkin tapaus, jos jollakin olisi jotain uutta.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Wincentius
Martin Beck
Viestit: 758
Liittynyt: Su Loka 04, 2009 11:37 am
Paikkakunta: Ubi bene, ibi patria

Re: Janne Tuomela paloitteli vaimonsa 2006

Viesti Kirjoittaja Wincentius »

Blues kirjoitti:Nostetaanpa tämäkin tapaus, jos jollakin olisi jotain uutta.
japp. Joulukuussa -09 tapahtunut seuraavaa:

Kaverille myönnetty valvottuja, muutaman tunnin mittaisia lomia. Turvallisuussyistä lomien ajankohtaa tai paikkaa ei kerrota. Vangittuna kuitenkin Kalmarissa, kaakkois-Ruotsissa.
Styckmördare luftas i Kalmar

En 35-årig man, känd som den leende styckmördaren, har beviljats en så kallad lufthålspermission av Kriminalvården.

35-åringen som sitter inspärrad på anstalt i Kalmar mördade och styckade mamman till sina egna barn. Detta hände 2006.

Nu ska han alltså få lufthålspermission. En permission som bara sträcker sig några timmar och är bevakad.

När permissionen äger rum är hemligt på grund av säkerhetsskäl.
Kirjoitan jatkossa laajemmat juttuni pääasiassa paremmin itselleni soveltuvalla alustalla (blogi). Osasyynä hiipuvaan läsnäolooni täällä on se, että asia-, käännös- ja/tai kirjoitusvirheitä ei 1. tunnin jälkeen voi enää korjata.
- WinCentius

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Janne Tuomela paloitteli vaimonsa 2006

Viesti Kirjoittaja Blues »

Kiitoksia tästä.
Jos vielä viitsisit tuon lähteen tuolle lainaukselle kertoa :)

Aika nopeasti Janne on valvotuille(kaan) lomille laskettu. Mitenhän Suomessa moiset minilomat, kuinka onnistuvat vaimonsa palotelleelta elinkautisvangilta?

Jostain muistelen lukeneeni, että Janne näitä lomia anoi jo ihan vankeutensa alkuaikoina, yritän ehtiä jostain kaivelemaan tuon tiedon.

Mielenkiintoista olisi myös tietää, että mitä Janne näiden lomiensa aikana tekee?
Tuskin käy ostarilla hengailemassa kuitenkaan.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Wincentius
Martin Beck
Viestit: 758
Liittynyt: Su Loka 04, 2009 11:37 am
Paikkakunta: Ubi bene, ibi patria

Re: Janne Tuomela paloitteli vaimonsa 2006

Viesti Kirjoittaja Wincentius »

Blues kirjoitti:Jos vielä viitsisit tuon lähteen tuolle lainaukselle kertoa :)
Tuo kyseinen lainaus on napsaistu Svenska Mord'in sivulta, jossa lähdettä ei ollut mainittu. Samansisältöinen juttu löytyy täältä (SVT Smålandsnytt). Artikkeli itsessään on jo syyskuulta.

Laitetaanpa tähän tuon miniloman ruotsalainen määritelmä:
En särskild sorts permission kallas lufthålspermission.
Den kan du få om du är dömd till ett långt straff.
Du kan få lufthålspermission tidigast 2 år
efter dagen du blev häktad.
Sedan kan du få lufthålspermission 1 gång om året.
På en lufthålspermission har du med dig personal
som bevakar dig och den är oftast 4 timmar lång.
Lähde

"Vapaiden/lomien erityistyyppi on 'henkireikävapaat' (happihyppyvapaat (?)). Niitä myönnetään ainoastaan pitkien rangaistuksien yhteydessä, ja sen voi saada aikaisintaan kahden vuoden kuluttua pidätyksestä. Henkireikävapaita myönnetään kerran vuodessa, ne ovat valvottuja, ja niiden kesto on useimmiten neljä tuntia."

Elinkautiseen tuomittujen pitää istua rangaistuksestaan 4,5 v, ennen kuin normaalivapaa voidaan myöntää.
Kirjoitan jatkossa laajemmat juttuni pääasiassa paremmin itselleni soveltuvalla alustalla (blogi). Osasyynä hiipuvaan läsnäolooni täällä on se, että asia-, käännös- ja/tai kirjoitusvirheitä ei 1. tunnin jälkeen voi enää korjata.
- WinCentius

LAWoman
Christopher Lorenzo
Viestit: 1604
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 5:36 pm
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Janne Tuomela paloitteli vaimonsa 2006

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Aika epämääräisen oloinen kaveri ja mikä pelottavinta, ajattelen elämistä hänen kanssaan aikalailla samoin :shock:
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.

Avatar
devil_doll
Javier Pena
Viestit: 1881
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 5:22 am
Paikkakunta: From Hell

Re: Janne Tuomela paloitteli vaimonsa 2006

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Äijä muistuttaa monessa suhteessa Ted Bundya (muiden syyttely, oma ylivertaisuus ja hyvät aikomukset, tekojen perusteleminen rationaalisesti ja ilman merkkejä empatiasta), paitsi että vaikuttaa tyhmemmältä. Niuvaanhan tuo kuuluisi, ja avain kaivoon, kuten Jammunkin tapauksessa.
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.

Vastaa Viestiin