" Katso ihmistä.. "

Ei ehkä ne kaikkein laadukkaimmat ketjut. Sana on vapaa!

Valvoja: Moderaattorit

Teacher
Susikoski
Viestit: 39
Liittynyt: Su Joulu 29, 2013 1:24 am

Re: " Katso ihmistä.. "

Viesti Kirjoittaja Teacher »

poepporoo kirjoitti:Ymmärrän sinua. Omalla tavallani. "Ulkopuolisena oleminen" on sitä pahinta shaibaa, mitä kuvitella saattaa. Miksei silloin kääntyä muita vastaan jos ei koe kuuluvansa joukkoonsakaan? Ei vain ole 'syytä'. Normaalisti(?) nämä ajatukset menevät ohitse, mutta ei sinulla. Itselläni auttoi se, kun muutin Helsinkiin ja sain PALJON positiivista huomiota. Ulkonäöstäni. Jokaisen kuuluisi myös saada kuulla äidiltään, että on kaunis ja haluttu lapsi. Myös muut voivat tätä käsitystä pönkittää, jos oma äiti ei ole mahdollinen..tosin se olisi paras.
Kiitos. Tämä oli heino vastaus. Ajatuksia herättävä, ja rakentava. :)
" The Sandman's coming in his train of cars
With moonbeam windows and with wheels of stars
So hush you little ones and have no fear
The man-in-the-moon he is the engineer "

dour
Sofia Karppi
Viestit: 411
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 9:24 pm

Re: " Katso ihmistä.. "

Viesti Kirjoittaja dour »

Minusta tuntuu, että alan kohta pelkäämään tämmöisiä viestejä.....onko jo kohta aihetta olla hengenvaarassa ?

Ori Jorhonen
Lauri Hanhivaara
Viestit: 127
Liittynyt: To Maalis 27, 2008 10:56 pm
Paikkakunta: itäpuoli

Re: " Katso ihmistä.. "

Viesti Kirjoittaja Ori Jorhonen »

dour kirjoitti:Minusta tuntuu, että alan kohta pelkäämään tämmöisiä viestejä.....onko jo kohta aihetta olla hengenvaarassa ?
No ei :D Tää tyttöpoika ei tuu ikinä tekemään mitään sen kummempaa kuin nytkään, istuu himassa koneen ääressä, vetää Pepsiä ja yrittää keksiä itselleen mystistä ja pelottavaa alter egoa. Kun yrityskin on huono ja epäuskottava, ei tää jaksa edes naurattaa, ainoastaan ärsyttää.
just just.

Vareksenpoikanen
Martin Riggs
Viestit: 648
Liittynyt: Su Syys 15, 2013 10:35 pm

Re: " Katso ihmistä.. "

Viesti Kirjoittaja Vareksenpoikanen »

Ei hyvältä kuulosta. Ei senpuoleen mitään kysyttävääkään. Paitsi on sittenkin. Tuo otsikkosi? Mitä se tarkoittaa? Mistä se lähtee?

Belker
Javier Pena
Viestit: 1706
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 11:51 pm

Re: " Katso ihmistä.. "

Viesti Kirjoittaja Belker »

Toivon Teachern kirjoittavan asiansa novellin muodossa y.3.p. Tulisi objektiivisemmin asia esille. Täsmälliset taustatiedot (ammatti, työpaikka, asuinpaikka) voivat jäädä, niin anonymiteetti säilyy.

Teacherin on syytä lukea puu http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=12090&f=10 "Enkeli-Elisa"-huijauksesta. kaikkea puuta heinää tavataan, siksi T:n juttua epäillään. Mutta koska aihe on yleisesti tosi ts. on ihmisiä jotka kokeva noin kuin T:kin, asiaan voisi hieman perehtyä. Ajatusluuppiin joutuminen aiheuttaa tuskaa kuten on T:llekin käynyt.

Äkkiähän tuon novellin kokenut naputtelee, koska motivaation täytyy olla korkealla.

Avatar
devil_doll
Javier Pena
Viestit: 1881
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 5:22 am
Paikkakunta: From Hell

Re: " Katso ihmistä.. "

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Ensin ihan yleisesti kaikille: kovin ekstensiivinen provojen jahtaaminen keskusteluissa ei ole oikein mielekästä, sillä netissä lopulta ei voi saada lopullista ratkaisua siihen, kertooko joku totta vai ei. Enkeli-Elisa -tarina kärysi lähinnä sen vuoksi, että se oli niin huonosti tehty; kirjoittajan maneerit ja vaatimaton psykologinen tietämys paljastivat hänet.

Teacher. Kerrot, että sinulla on sukupuoli-identiteetin häiriö, mutta minusta vaikuttaa siltä, että sinulla voisi olla jonkinlainen identiteettihäiriö noin yleisemminkin. Sellainen on tavallinen esimerkiksi narsistien lapsilla, joiden itse on heikosti kehittynyt vanhemman hallitsevan otteen alla. Ilmaisetkin, että äidissäsi vaikuttaisi olevan jotain vialla, samoin isässäsi, muttet oikein yksilöi sitä, mitä se voisi olla. Oletko yrittänyt analysoida vanhempiesi käytöstä lapsuudessasi ja omaa tilannettasi siltä pohjalta? Netissä on nykyisin hyvin paljon tietoa erilaisista persoonallisuushäiriöistä ja siitä, mitä ongelmia sellaisten henkilöiden lapsille voi tulla.

Aikuisena myös terapia on yleensä hyödyllisempää kuin teininä, jolloin ajattelu ei ole vielä niin kehittynyt, että ihminen pystyisi itse analysoimaan tilannettaan. Terapeutti vain johdattelee omiin oivalluksiin, joten kun asiakas/potilas on lapsi tai nuori, ajautuu tilanne helposti joko siihen, että terapeutti syöttää mielipiteitään nuorelle tai päätyy jaarittelemaan ympäripyöreitä. Ehkä voisit hyötyä terapiasta nyt?

Jos itse yritän ihan puhtaasti katsoa sen ohi, miten itse tulkitset omaa tilannettasi, niin pidän mahdollisena, että sinulla voisi olla jonkinlainen narsistinen tai muu persoonallisuushäiriö, tai mahdollisesti puhkeamassa oleva skitsofrenia, joka ei kuitenkaan vielä ole edennyt harhoihin eli täyteen psykoosiin asti. Kaikenlaiset pakkoajatukset ovat hyvin usein ensi merkki alkavasta psykoosista, ja niihin tulee suhtautua vakavasti. En puhu lämpimikseni, enkä halua kuulostaa besserwisseriltä - olen seurannut vierestä läheisen sairastumista ja totuus on, että sairastunut ei itse huomaa psykoosiaan, eikä sitä alussa huomaa yleensä kukaan muukaan. Ota siis vakavasti kehotukset käydä lääkärissä, kun seuraavan kerran koet ns. häkkikokemuksen eli tuntuu ettet saa vapautusta omista pakkoajatuksistasi.
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.

mielikki
Martin Beck
Viestit: 760
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:55 pm
Paikkakunta: mars

Re: " Katso ihmistä.. "

Viesti Kirjoittaja mielikki »

Aika kyynisiä ovat vastaukset niinkuin ovat kirjoittajatkin niitten takana.
Kyllä sinun kaltaisia elämäntarinoita mahtuu maailmaan.Olen joskus tavannutkin.
Vastukseni sinulle on,sinun tulisi hankkia edes yksi kunnon ystävä.Lähteä ulos ihmisten ilmoille.
Epäilen sinun ongelmien taustalla olevan sosiaaliset jutut.Tulet huomaamaan ettei toiset ihmiset niin kammottavia olekkaan.

NCW
Nikke Knakkertton
Viestit: 174
Liittynyt: To Joulu 19, 2013 2:48 pm

Re: " Katso ihmistä.. "

Viesti Kirjoittaja NCW »

Hei Teacher, ei tarvitse pyytää anteeksi, itsekään en käy täällä joka päivä enkä tajunnut että viimeinen posti edes näkyi - foorumi jumitti silloin ja lopetin yrittämisen.

Se linkittämä psykka-foorumi on tosi iso, siellä on jopa oma osio missä psykologit vastaavat eikä ketään jätetä yksin siellä. Niillä on myös paljon laajempi ymmärrys ja tietämys, koko foorumi on tarkkaan jaoteltu eri osioihin ja siksi suosittelin sitä sinulle ;)

Kävin kerran työnohjauksen psykologilla kun halusin kokea millaista on käydä psykologilla. Se meni ihan naurettavaksi, aistin heti milloin jokin kertomani asia meni täysin yli ymmäryksen ja se johti siihen että piti miettiä mitä voi sanoa jotta psykologi pysyisi kärryillä. Kun olin tunnin ajan varovaisesti kulkenut ns. 'turvallisia' väylillä ja sessio loppui, tuli outo tunne siitä että kaikki mitä kerroin oli pudonnut lattialle ja 'tunsin' miten nostin kasan lattialta takaisin sydämeen. Ei mitään vuorovaikutusta, ei minkäänlaista! Kuten itse sanoit päädyt lopulta analysoimaan psykologeja :mrgreen:

Lääkärin luo passittaminen ei aina ole se oikea vaihtoehto. Kuulin yhdestä psykologista joka oli tunnettu maailmanlaajuisesti, tyttöystävä kertoi että mies hoiti masennuspotilaita ja että mies itse oli ollut viimeiset 15 vuotta psykoanalyysissa ja otti masennuslääkkeitä. Miehen mukaan hän romahtaisi jos hän lopettaisi lääkityksen ja tämä mies vaelsi itse pimeydessä johtaen muita pimeydessä vaeltavia 'valoon'.

Yksi vanhempi mies jonka tapasin työn merkeissä oli erittäin tietoinen itsestään, ihmettelin sitä että mies näki minut sellaisena kuin olen. Mies kertoi että oli joutunut psykologin pakeille vakavan burnoutin takia mutta parin kerran jälkeen psykologi teki itsemurhan. Mies mietti mitä tehdä ja hän päätti katsoa itseään peiliin ja hoitaa itse itsensä kuntoon. Ja hän teki sen myös ;)

Teacher, olet askeleen edelläni kun totesit että kun uskoo paranemiseen niin paranee! Totta! Itse sorruin metafyysiseen ja mentaaliseen ajatteluun tunnelissa, joka hetki luulin keksiväni ulospääsyn. Lopulta monta asiaa tapahtui samanaikaisesti, en osaa vieläkään erotella mikä oli perimmäinen ajatus, muistan ajatelleeni lopuksi että nyt on pakko yksinkertaistaa kaikki, se mitä lapsi ei ymmärrä ei ole tärkeätä.

Se ääretön ajattelu josta mainitsit, sama vika täällä. Käsitätkö sinä myös asiat kokonaisuuksina, onko ajattelusi erittäin nopeaa? Voin vain kuvitella miten pahalta sinusta tuntuu kun pakonomaiset ajatukset valtaavat mielesi - itselleni kävi samoin. Sadistin jälkeen negatiiviset ajatukset tulvivat mieleen, ajatuksia joita en ollut koskaan ajatellut ja joista en päässyt eroon. Sitten tajusin että ajatukset vaeltavat universumissa ja ihminen itse takertuu ajatuksiin, tietynlainen mielentila kutsuu luokseen tietynlaisia ajatuksia. Opetin itseni olemaan reagoimatta tai ahdistumatta kun negatiivinen ajatus tuli yllättäen. Annoin ajatusten tulla ja mennä kun tajusin miten ne toimivat. Ja keskitin johonkin hyvään ajatukseen. Ilmeisesti negatiiviset ajatukset läpäisivät mielen mutta kun en takertunut/huomannut niitä niin ne jatkoivat matkaansa.

Sinulla on ääretön ajattelu, ajattelin että ehkä ymmärrät mitä tarkoitan?

Kiitos sanoistasi. En ollut lapsena paha, mutta olin tottunut siihen että olen jotenkin syypää kaikkeen pahaan. Vasta aikuisena ymmärsin logiikan, äidissä ei ollut koskaan mitään vikaa ja hän projisoi kaikki negatiiviset asiat minuun. Ei sitä edes tajunnut kyseenalaistaa. Aikuisena oli paljon helpompaa rikkoa illuusio itsestään kun kaikki paha oli jo valmiina, piti vain oppia erottelemaan mikä on omaa ja mikä ei.

Oli rankkaa kun näki kaiken uudessa valossa, kun muisti tapahtumia lapsuudesta ja kaiken manipuloinnin, turha sitä kieltää. Viikko meni itsesäälissä itkien kunnes uteliaisuus elämää kohtaan voitti. Se on se lapsenomainen puoli joka rakasti elämää ja ihmisiä. Sitä näki kaiken ruusunpunaisten lasien läpi ;)

Ajattelin myöhemmin että äiti teki parhaansa :)

Kiitos ystävällisyydestäsi Teacher, taidetaan molemmat olla siipirikkoja lapsuudesta saakka. Oma poika löysi kaikki lapset jotka olivat siipirikkoja ja toi ne kotiin. Kun pidin niistä huolta hoidin samalla omaa sisäistä lastani, annoin heille mitä en itse saanut lapsena ja pidin huolta siitä että poikani tiesi että hän oli rakastettu omana itsenään :)

Sydän särkyi kun kerran kysyin yhdeltä pieneltä pojalta mitä hän pelkää eniten. Elämää, poika vastasi. Poika pelkäsi elämää niin pienenä :cry:

Entä sinä Teacher, määritteletkö itsesi äitisi määritelmän mukaan vai ei? Onko sinulla ns. valmiita ajatusmalleja joita äitisi istutti sinuun kun olit lapsi? Kaikilla on niitä, mutta jos vanhempi on tarpeeksi kieroutunut ei lapsella ole muuta vaihtoehtoa kuin romuttaa ne ajatusmallit joille ei ole mitään loogista perustetta. Itse näin unia, sinulla taas on selvästi taiteellista lahjakkuutta ja maalamalla ja itse analysoimalla ne varmasti avautuvat enemmän, niin monta yksityiskohtaa olet maalannut että luulen vastausten löytyvän nimenomaan tauluista, ne ovat aivan loistavia - ja hyvin henkilökohtaisia ;)

Todella mielenkiintoista käydä keskustelua kanssasi, Teacher :)

Kerro jos kyllästyt vuodatuksiin - olen pohtinut sinua ja verranut kokemuksiasi omiin kokemuksiini, olet auttanut suunnattomasti ymmärtämään omaa pimeätä tunnelia jossa olin miltei kaksi vuotta.

Pidä hyvää huolta itsestäsi, oi ja tämä kliseeltä kuulostava lause: Muista rakastaa itseäsi juuri sellaisena kuin olet!

xxx

Teacher kirjoitti:Hei NCW,

Anteeksi kun kesti vähän tämä vastaaminen. En pyöri näillä sivuilla paljoa, joten kun huomasin
että vastauksia oli tullut niin ajattelin kirjoitaa hieman omiakin.

Joten ensin sinulle;

Kiva kun ehdit tarkastella niitä minun maalauksiani. Oikeassa koossa ne ovat isompia, mutta
kai niistä nytkin jotain erottaa. :)

Ihailen myös sinun optimismia, ja kuinka kirjoitat että asiat vielä järjestyvät kohdallani. Jos aikoo parantua niin on kai se sitten on uskottava että paranee vielä jonakin päivänä.
Yritin muuten ottaa yhteyttä muutamaan paikalliseen psykologiin erään palvelun kautta
mutta vastasivat että joko aijat olivat täynnä, tai he eivät olleet oikeita henkilöitä minulle.
Arvostan rehellisyyttä, ja sitä että ottivat aikaa ja lukivat pitkän kirjoitukseni lävitse.

Kiitos kun kerroit ns. pelastusrenkaastasi näin avoimesti ja suoraan. Se ei ollut varasti helppoa.
Mutta hyvä kun pysyt sen avulla pinnalla, etkä vajonnut. Tai jos tunnelia käytetään, niin voisin
kai sanoa että löysit pienen kynttiän jonka avulla onnistuit saavuttamaan tunnelin pään, siitäkin
huolimatta että liekki lepattikin välillä rajusti.

Ikävä kuulla että sinua pidettiin pahana jo vauvasta, ja jopa sitä nuoremmasta saakka. Myönnän
etten ole törmännyt koskaan vastaavanlaiseen kohteluun, enkä suoraan sanoen ymmärrä että miksi jotkut edes ajattelevat tuolla tavalla lapsesta. Vieläkin ikävämpää on se että tämä ajattelu vuoti myös omiin ajatuksiisi myöhemmällä iällä. :(

Ja tätäkin vielä ikävämpää on se että törmäsit sellaiseen mieheen joka käytti sinua hyväkseen,
ja vielä alistikin sinua tekemällä pahaa. En kuitenkaan utele tästä sen enempää sillä vanhan
tonkiminen voi herättää kipeitä muistoja.

Quote: " En tiedä ymmärrätkö mitä yritän selittää? Minä oikeasti olisin halunnut elää lapsena läpi koko elämän missä minä olin paha ja muut olivat hyviä :( "

- Ymmärrän mitä juuri kerroit, kuten myös senkin että et sinä paha ollut, etkä koskaan varmasti
ole ollutkaan. Paha harvoin ajattelee olevansa paha. Jos tiedät mitä tarkoitan?

Joka tapauksessa, niin pidä itsestäni huolta. Kirjoita lisää jos siltä tuntuu. Tai jos siltä ei tunnu, niin toivotan sinulle NCW, oikein hyvää ja rauhallista vuotta 2014.
Mark. 9 : 42

Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.

Teacher
Susikoski
Viestit: 39
Liittynyt: Su Joulu 29, 2013 1:24 am

Re: " Katso ihmistä.. "

Viesti Kirjoittaja Teacher »

mielikki kirjoitti:Aika kyynisiä ovat vastaukset niinkuin ovat kirjoittajatkin niitten takana.
Kyllä sinun kaltaisia elämäntarinoita mahtuu maailmaan.Olen joskus tavannutkin.
Vastukseni sinulle on,sinun tulisi hankkia edes yksi kunnon ystävä.Lähteä ulos ihmisten ilmoille.
Epäilen sinun ongelmien taustalla olevan sosiaaliset jutut.Tulet huomaamaan ettei toiset ihmiset niin kammottavia olekkaan.
Kiitos vastauksesta. En ole sanonut että olisin ns. erakko-tyyppiä, eli jokin tuleva pikku kouluampuja joka karttelee kaikkia. Käyn töissä ja minusta pidetään, ja minulta kysytään neuvoja, ja mielipitetä yms. sillä kolleegat luottavat minun mielipiteisiini ja arvostavat niitä.
Joten olen ihmisten ilmoilla. En voisi edes kuvitella tekeväni etä työtä taikka muuta vastaavaa.
Ja ystävät-- tuo on hieman vaikeampi juttu. :)

En ole bile-tyyppiä joka pyörii mielellään baareissa tai vetää kännit joka toinen Lauantai.
Viimeksi muokannut Teacher, Ti Tammi 07, 2014 12:13 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
" The Sandman's coming in his train of cars
With moonbeam windows and with wheels of stars
So hush you little ones and have no fear
The man-in-the-moon he is the engineer "

Teacher
Susikoski
Viestit: 39
Liittynyt: Su Joulu 29, 2013 1:24 am

Re: " Katso ihmistä.. "

Viesti Kirjoittaja Teacher »

Belker kirjoitti:Toivon Teachern kirjoittavan asiansa novellin muodossa y.3.p. Tulisi objektiivisemmin asia esille. Täsmälliset taustatiedot (ammatti, työpaikka, asuinpaikka) voivat jäädä, niin anonymiteetti säilyy.

Teacherin on syytä lukea puu http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=12090&f=10 "Enkeli-Elisa"-huijauksesta. kaikkea puuta heinää tavataan, siksi T:n juttua epäillään. Mutta koska aihe on yleisesti tosi ts. on ihmisiä jotka kokeva noin kuin T:kin, asiaan voisi hieman perehtyä. Ajatusluuppiin joutuminen aiheuttaa tuskaa kuten on T:llekin käynyt.

Äkkiähän tuon novellin kokenut naputtelee, koska motivaation täytyy olla korkealla.
Hei. Hyvä idea yllä. Täytyy miettiä sitä.

Mitä " Enkeli-Elisa ":an noin yleisesti tulee niin ymmärrän hyvin että tuon kaltaiset tapaukset
saavat ihmiset näkemään huijausta jopa siellä missä sitä ei ole. Mutta jos joku haluaa uskoa
että tämä kaikki on vain pilaa jonka olen keksinyt, niin siitä vaan. Kunhan pitää itsensä edes
sen verran kurissa että jos päätyy kommentoimaan niin tekee sen sivistyneesti.
" The Sandman's coming in his train of cars
With moonbeam windows and with wheels of stars
So hush you little ones and have no fear
The man-in-the-moon he is the engineer "

Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: " Katso ihmistä.. "

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Teacher kirjoitti:
Joku voi tietysti nyt väittää että miksi minä sitten halajan kostoa sille äijälle? Koska minä en haluaisi syvimällä sisimässäni tehdä sitä, mutta että en voi istelleni enää mitään, ja mikä minusta on tullut. Tätä on todella vaikeaa selittää kirjoittamalla mitä yritän ajaa takaa, joten ota tämä vain eräänlaisena viitteellisinä oljenkortena kokonaisuudesta.
En ole lukenut vielä koko ketjua, mutta laitan tähän tiedon, jos siitä olisi itsen selvittelyssä apua, ja jos se ei ole täällä vielä ollut puheena.

Puhut psykologisessa mielessä motivaatioristiriidasta: se mitä pyrkii välttämään se ryhtyy vetämään puoleen, ja mitä enemmän välttää - sitä enemmän vetää, kunnes tilanne ajautuu juuri kuvaamaasi pakkotilannepaitsioon äärimmilleen vietynä. Nyt sitten pitäisi höllätä "välttämistä", jotta tuo "puoleensa vetäminen" helpottaisi, mutta siinä on - kuten henkilö hyvin kuvaa - juuri tuon kontrollinpettämisen pelko. Ymmärrykseni mukaan tuo pelko on aiheeton niin kauan kuin tilanteen tiedostaa.

Yksinkertaisena terapiamuotona on tällaiseen pakkoajatustilanteeseen ja motivaatioristiriitaan käytetty - ehkä vähän hassulta kuulostavaa, mutta todella auttavaa - pakon siirtämistä aivan johonkin toiseen toimintaan, ja sellaiseen asiaan, että pääse pois tuosta "välttämisestä, joka vetää puoleensa" -tilanteesta. Voi määrätä itselleen pakkoajatuksista vaikkapa pakkotoiminnan kiertää joka kerta olohuoneen pöytä määrätyn määrän ympäri tai jotakin vastaavaa, joka toiminta on sopivaa itselle suorittaa. Näin mennään psykologisesti ikään kuin tuon motivaatioristiriidan väliin, ja koitetaan tehdä välimatkaa välttämisen ja vetämisen väliin.

Usein kun itse tietää sen psyykkisen mekanismin, jolla jokin asia/tilanne itsessä toimii, niin siitä on helpompi selvitä, auttaa itseä, vaikka se vaikuttaakin näin voimakkaasti ajattelutasolla, on kyse loppujen lopuksi mekaanisesta ja fyysisestä aivotoiminnasta.

Ihan hyvänä arkielämän esimerkkinä käy vaikka laihdutuskuuri, jolloin mielessä ei pyöri mikään muu kuin ruoka - huolimatta siitä onko edes nälkä.
Alethes doksa meta logu

Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: " Katso ihmistä.. "

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

NCW kirjoitti:
En tiedä onko tästä mitään apua sinulle, aikuisena jouduin vastaavanlaiseen olotilaan (pimeä tunneli) missä en päässyt eroon negatiivista ajatuksista. Sitten tajusin että se mihin keskittyy laajenee, joten päätin keskittyä johonkin hyvään, se oli minun pelastusrenkaani, valitsin pienen ja yksinkertaisen asian johon tartuin kun tuli yksikin negatiivinen ajatus mieleen.

En enää taistellut negatiivisia ajatuksia vastaan vaan sivuutin ne keskittämällä johonkin hyvään.

Alussa jouduin monta kertaa päivässä väkisin keskittymään johonkin hyvään, sitten yhtenä päivänä se ei vaatinut ponnisteluja... olin keskittänyt huomioni johonkin hyvään niin kauan että sivuutin alitajuisesti kaikki negatiiviset ajatukset ja olin aika yllättynyt siitä kuinka helposti ja nopeasti pääsin tunnelista valoon. Yhtäkkiä elämä oli taas ihanaa ja löysin aina jotakin positiivista kaikista ja kaikesta. Kukaan ei opettanut sitä, se oli viimeinen oljenkorteni.
Ja tässä toinen nimimerkki kertoo samasta tilanteesta, mistä edellä selitän tieteellisesti, ja miten hän keksi keinon ratkaista kyseisen ongelman - hän kutsuu ajatuksiaan negatiivisiksi, jotka siirsi toiseksi, ja kertoo hyvin, että miten sitkeä työ siihen tarvittiin. Hieno juttu! Hyvä!

Ja hän jatkaa:
Sain pienestä pitäen kuulla että olen paha, olin kuulemma paha jo äidin kohdussa. Ei lapsi osaa ajatella, sitä ottaa kaiken täytenä totena. Tavallaan oli siunaus että pidin itseäni pahana koska se tarkoitti että kaikki ihmiset olivat hyviä - kaikki ihmiset. Jos joku teki pahaa minulle niin se oli minun syytä, ansaitsin vain huonoa kohtelua. Näin ajattelin melkein kaksi vuosikymmentä ja se tuntui hyvältä ja oikealta ajatukselta. Elämä oli ihanaa koska ihmiset olivat hyviä ja maailma oli hyvä enkä koskaan kyseenalaistanut itseäni. Se oli minun totuuteni.

Kaikki loppui kun törmäsin sadistiin, en ymmärtänyt miten mies voi sanoa rakastavansa minua ja samalla nauttia kun tekee minulle pahaa?! Olin siihen asti aina ajatellut ettei kukaan koskaan tee pahaa tarkoituksella, ei koskaan!

Se johti epäilykseen siitä etteivät kaikki ihmiset ole vain ja ainoastaan hyviä, että kaikilla on varjo. Mikä merkitsi sitä että myös minussa oli hyvää. Yhtäkkiä asiat monimutkastuivat kun näki ihmiset erilailla kuin aiemmin, kun muisteli menneitä tapahtumia uudessa valossa sydän särkyi. Olin tunnelissa mistä en löytänyt ulos, ahdistus ei koskaan lakannut ja muistan ajatelleeni ettei edes kuolema auta, sama ahdistus jatkuu kuolemankin jälkeen. Yritin keksiä ulospääsyä mutta mikään ei toiminut. Saatoin saada hetkellisesti hyvän olon tunteen mutta sitä ei kestänyt pitkään. Näin vain ihmisten huonot puolet ja viis veisasin jos ihmisillä oli ongelmia, asia joka oli aina ollut sydäntä lähellä, ihmisten tuskan tunteminen oli yhtäkkiä hävinnyt. Lapsena jumala oli ainoa johon turvautua ja ehkä juuri sen takia lapsuus ei ollut niin rankkaa kun se ehkä kuulostaa. Mutta tunnelissa rukouksetkaan eivät auttaneet. Kutsun sitä vieläkin sielun pimeäksi yöksi ja oli ihmeellistä miten lopulta päätös keskittyä pelkästään hyvään olikin ulospääsy tunnelista.

En tiedä ymmärrätkö mitä yritän selittää? Minä oikeasti olisin halunnut elää lapsena läpi koko elämän missä minä olin paha ja muut olivat hyviä :(
Loistava kirjoitus - aivan loistavat johtopäätökset! Onnittelen.
Alethes doksa meta logu

NCW
Nikke Knakkertton
Viestit: 174
Liittynyt: To Joulu 19, 2013 2:48 pm

Re: " Katso ihmistä.. "

Viesti Kirjoittaja NCW »

Sirpa, satuin lukemaan oman kommenttisi missä olit selittänyt asian todella ytimekkäästi ja asiallisesti. Kiitos siitä, toimin ihan oikealla tavalla silloin aikoinaan :D
Mark. 9 : 42

Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.

Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: " Katso ihmistä.. "

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Kyllä vain - ja eikö lopputuloskin kerro oikeasta toiminnasta; se syy ja seuraussuhde. Mistä oletkin sitten oivaltanut oikean toiminnan. Jotenkin kun luen kommentteja psykologien toiminnasta, niin ei voi kuin ihmetellä - onko käynyt niin, että heillä ei ole kykyä soveltaa oppimiaan asioita kuitenkaan käytännön konkreettiselle tasolle, ja avuksi asiakkailleen?!

Ja välillä tulee sellainenkin ajatus, että jos asiakas on "hoitajaansa" älykkäämpi, niin tilanne voi tuntua tosi nurinkuriselta, taisit tästäkin kertoa tarinan. Mutta mistäpä saisi selville sen psykologin älykkyysosamäärän omaan verrattuna, ennenkuin varaa ajan?! Ja on todella ikävää, jos asiakas luulee käynnin jälkeen, että vika olisikin ollut hänessä, kun yhteistyö ei toiminut.

Mielenkiintoista olisi kuulla, että kokeeko Teacher tieteellisen selitykseni omaan tilanteeseensa sopivaksi.

Tuota pakkotoiminnan siirtoa toiseksi toiminnaksi on menestyksekkäästi käytetty mm. anoreksiassa oksentamisen estämiseen, jolloin pakonomainen oksentamisen tunne saadaan pois; ei niin että ei saa oksentaa, vaan juuri siten, että on tehtävä jotakin ennen oksentamista.

Tämä myös tiedoksi, jos siitä olisi apua jollekin henkilölle.

Ja vielä tiedoksi se, että psykologiassa on omat koulukuntansa, jonka kannattajia sitten itse kukin on, ja se määrää hyvin pitkälle tuon psykologin ajatukset ihmisen toiminnasta ja keinoista vaikuttaa siihen - ääripäinä ehkä selvemmin psykoanalyyttinen ja kognitiivinen, ja jos "kognitiivinen" asiakas päätyy psykoanalyyttisesti ajattelevan terapeutin vastaanotolle, voi kokemus olla hämmentävä, sillä psykoanalyyttinen hoito perustuu siihen, että asiakas jätetään mahdollisimman suureen ahdistukseen ajatuksena, että hän löytää silloin itsensä parhaiten ulos kehästä, eikä terapeutti saa keskustella "tilannetta parantavalla tavalla" kun taas kognitiivisessa psykologiassa painotetaan tunteiden sijaan ajattelua ja vuoropuhelua.
Alethes doksa meta logu

NCW
Nikke Knakkertton
Viestit: 174
Liittynyt: To Joulu 19, 2013 2:48 pm

Re: " Katso ihmistä.. "

Viesti Kirjoittaja NCW »

Wow, todella mielenkiintoista luettavaa!

Tämä yksi maailmanlaajuisesti tunnettu psykologi joka kiersi ulkomailla luennoimassa psykologeille, hän pysyi pystyssä masennuslääkkeiden avulla. Ja hän oli syönyt niitä viimeiset 15 vuotta. En tosin tiedä osasiko hän hoitaa potilaita vai määräsikö hän niille lääkkeitä.

En tarkoittanut että psykologi jonka luona kävin kerran olisi ollut minua älykkäämpi, kyse oli lähinnä siitä että sielun olemassaolo ja metafysiikka olivat hänelle täysin vieraita aiheita. Itse ajattelen että ihminen koostuu kehosta, mielestä ja sielusta - ja pidän sielua tärkeimpänä. Koin että piti pysyä mielen alueella ja jättää sielulliset pohdinnat pois, tarkkailin häntä koko ajan tietääkseni missä hänen rajansa ovat. Olen herkkä :oops:

Joku sanoi minulle myöhemmin että ongelma on siinä että itse sovellan itämaista psykologiaa, en länsimaista psykologiaa. En edes tiennyt mitä itämainen psykologia tarkoittaa, erona on ilmeisesti se että itämainen psykologia on kokonaisvaltaisempaa koska se hoitaa myös sielua?

Kuten sanoin Teacherille, itse näen paljon unia ja niistä on aina ollut paljon apua. Kun olin pimeässä tunnelissa menetin äärettömyyden tunteen, turvallisuuden tunteen ja tuntui kuin olisin 'vankina'. Pelkkää pelkoa koska sadisti sai iskostettua minuun että tunteet ovat halveksittavia ja mieli on kuningas. Heräsin yhtenä aamuna siihen että yksi ainoa ajatus kiersi ympäri koko kehoa: Se mitä pidät tärkeänä on sittenkin toissarvoista. Seuraava uni vaati valitsemaan joko pelon tai rakkauden. Takerruin 'rakkauteen' aina kun pelko iski, pidin siitä kiinni vaikka tunsin pelkoa. Myöhemmin sain uuden neuvon/ohjeen/opetuksen: Pelko on harhaa, rakkaus on todellista.

Se auttoi todella paljon, aina kun tunsin pelkoa ajattelin että se on pelkkää harhaa ja pelko hävisi välittömästi. Opetin itseni olemaan tietoinen joka hetki, joskus tosin pelko valtasi ja kesti muutaman päivän ennenkuin muistin että se on pelkkää harhaa. Mutta se oli todella tehokas keino.

Seuraavaksi unessa neuvottiin löytämään kauneutta kaikesta. Kaikesta löytää kauneutta kun etsii, alussa se oli vaikeampaa, sitä löysi kauniit hiukset, kauniin takin jne. mutta myöhemmin kauneutta näki jokaisessa. Jopa Avaran luonnon limaisissa hyönteisissä :)

Muistin vanhan persialaisen tarinan: Jeesus apolstoleineen kulki kuolleen ja mätänevän koiran ohi. Apostolit käänsivät katseet pois inhosta, mutta Jeesus sanoi 'katsokaa kuinka kauniit hampaat koiralla on' - tämä tarina muistui mieleen niihin aikoihin ja se piti oikeassa kurssissa.

Maailma muuttui valoisaksi ja opin iloitsemaani pienimmistäkin asioista. Lasi oli puoleksi täynnä eikä puoleksi tyhjä. Ja tunsin äärettömyyden ja vapauden.

Anteeksi, ajatus lähti virtaamaan. Niin monta asiaa tapahtui samanaikaisesti etten oikein tiedä mistä kaikki alkoi, Teacherille ja sinulle kiitos siitä että sain muistella asiaa - pystyn yhä eläytymään pimeään tunneliin jos muistelen sitä mutta samalla osaan eläytyä olotilaan kun pääsin sieltä ulos. Toivottavasti tästä on edes pientä apua Teacherille :)

Sirpa kirjoitti:Kyllä vain - ja eikö lopputuloskin kerro oikeasta toiminnasta; se syy ja seuraussuhde. Mistä oletkin sitten oivaltanut oikean toiminnan. Jotenkin kun luen kommentteja psykologien toiminnasta, niin ei voi kuin ihmetellä - onko käynyt niin, että heillä ei ole kykyä soveltaa oppimiaan asioita kuitenkaan käytännön konkreettiselle tasolle, ja avuksi asiakkailleen?!

Ja välillä tulee sellainenkin ajatus, että jos asiakas on "hoitajaansa" älykkäämpi, niin tilanne voi tuntua tosi nurinkuriselta, taisit tästäkin kertoa tarinan. Mutta mistäpä saisi selville sen psykologin älykkyysosamäärän omaan verrattuna, ennenkuin varaa ajan?! Ja on todella ikävää, jos asiakas luulee käynnin jälkeen, että vika olisikin ollut hänessä, kun yhteistyö ei toiminut.

Mielenkiintoista olisi kuulla, että kokeeko Teacher tieteellisen selitykseni omaan tilanteeseensa sopivaksi.

Tuota pakkotoiminnan siirtoa toiseksi toiminnaksi on menestyksekkäästi käytetty mm. anoreksiassa oksentamisen estämiseen, jolloin pakonomainen oksentamisen tunne saadaan pois; ei niin että ei saa oksentaa, vaan juuri siten, että on tehtävä jotakin ennen oksentamista.

Tämä myös tiedoksi, jos siitä olisi apua jollekin henkilölle.

Ja vielä tiedoksi se, että psykologiassa on omat koulukuntansa, jonka kannattajia sitten itse kukin on, ja se määrää hyvin pitkälle tuon psykologin ajatukset ihmisen toiminnasta ja keinoista vaikuttaa siihen - ääripäinä ehkä selvemmin psykoanalyyttinen ja kognitiivinen, ja jos "kognitiivinen" asiakas päätyy psykoanalyyttisesti ajattelevan terapeutin vastaanotolle, voi kokemus olla hämmentävä, sillä psykoanalyyttinen hoito perustuu siihen, että asiakas jätetään mahdollisimman suureen ahdistukseen ajatuksena, että hän löytää silloin itsensä parhaiten ulos kehästä, eikä terapeutti saa keskustella "tilannetta parantavalla tavalla" kun taas kognitiivisessa psykologiassa painotetaan tunteiden sijaan ajattelua ja vuoropuhelua.
Mark. 9 : 42

Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.

Vastaa Viestiin