Kuten Keijo kertoo

Jari Aarnion tapaukseen liittyvät ketjut tänne
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Kuten Keijo kertoo

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Seuraavassa on ex-jengipomo Keijo Vilhusen elämästä kertovan sarjan toistaiseksi viimeinen jakso:

https://areena.yle.fi/audio/1-50594471
Jakso 8: Keijo Vilhusen perintö

Keijo Vilhunen on ollut omien sanojensa mukaan eläkkeellä jo pitkään, mutta poliisille rikollisen eläke on tuntematon termi. Tässä jaksossa selvitetään Vilhusen tämänhetkinen asema rikollisissa piireissä. Haastattelussaan Vilhunen kertoo, mitä hän ajattelee omasta menneisyydestään ja onko UB:n toiminta lakkautettu niin kuin se itse väittää. Haastateltavana on muun muassa Rikosseuraamuslaitoksen erityisasiantuntija Sami Peltovuoma, joka kertoo rikollisjärjestön luomasta uhasta vankiloiden henkilökuntaa kohtaan.

Ohjelman toimittaa Vera Miettinen. Sen on Ylelle tuottanut Suomen Podcastmedia.
Onko täällä ketään muuta, joka olisi jaksanut kuunnella kaikki jaksot läpi ja jolla olisi niihin jotain kommentoitavaa? Minusta ohjelma on tehty asiallisesti ja se herätti ajatuksia, vaikka ei nyt itselleni mitään mullistavaa uutta tietoa tuonutkaan. Joitakuita haastateltuja henkilöitä olisi voinut kuunnella pidempäänkin ja muutamaa haastattelusta kieltäytynyttä tai estynyttä henkilöä jäi kaipaamaan, koska heiltä olisi voinut saada uutta näkökulmaa käsiteltyihin asioihin.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Salainen_Tietolähde
Neuvoja-Jack
Viestit: 533
Liittynyt: To Tammi 30, 2020 1:52 pm
Paikkakunta: Salainen

Re: Kuten Keijo kertoo

Viesti Kirjoittaja Salainen_Tietolähde »

Pitää kuunneella jaksot läpi. Ei vielä uskalla sanoa mitään sisällöstä

Salainen_Tietolähde
Neuvoja-Jack
Viestit: 533
Liittynyt: To Tammi 30, 2020 1:52 pm
Paikkakunta: Salainen

Re: Kuten Keijo kertoo

Viesti Kirjoittaja Salainen_Tietolähde »

Niin ja kiitti vinkinstä, en tiennyt, että tällainen kuunnelma on olemassa

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Kuten Keijo kertoo

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Tuli tässä luettua toiseen kertaan Janne Ranisen kirja "Kutsuvat minua palkkamurhaajaksi" ja minulla vahvistui entisestään käsitys, että sivuilla 280-290 olevan tekstin on kirjoittanut joku muu kuin Raninen itse ja se joku muu kirjoittaa täällä murhainfossa kanssamme. Tämä esille nostamani osa kirjasta käsittelee pääasiassa Aarnion ja Keijon väitettyjä yhteistyökuvioita. Onko mahdollisesti toimittaja ollut asialla ja, jos on ollut, niin miltä taholta toimittaja on ammentanut tietonsa? Millaisia ajatuksia tuosta kyseisestä kohdasta on noussut teillä muilla, jotka olette kirjaan tutustuneet?
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

metsätonttu

Re: Kuten Keijo kertoo

Viesti Kirjoittaja metsätonttu »

Pieni liekki kirjoitti:
Ti Syys 29, 2020 11:39 pm
Tuli tässä luettua toiseen kertaan Janne Ranisen kirja "Kutsuvat minua palkkamurhaajaksi" ja minulla vahvistui entisestään käsitys, että sivuilla 280-290 olevan tekstin on kirjoittanut joku muu kuin Raninen itse ja se joku muu kirjoittaa täällä murhainfossa kanssamme. Tämä esille nostamani osa kirjasta käsittelee pääasiassa Aarnion ja Keijon väitettyjä yhteistyökuvioita. Onko mahdollisesti toimittaja ollut asialla ja, jos on ollut, niin miltä taholta toimittaja on ammentanut tietonsa? Millaisia ajatuksia tuosta kyseisestä kohdasta on noussut teillä muilla, jotka olette kirjaan tutustuneet?
Ranisen kirjan on kirjoittanut Ivar Andersen Ranisen haastatteluihin perustuen. Kirjan on suomentanut Juhamatti Lähdesmäki. Andersen tuskin osaa Suomea, epäilen ettei Lähdesmäki ja Raninenkaan tänne kirjoita. Ranisen kirjoituksia lukisin mielelläni, hänellä on luultavasti luultavasti julkaisematonkin tietoa. Jos epäilet esimerkiksi, että minä olisin Ranisen kirjaa kirjoittanut, kun olen sen sisältöä jossain yhteyksissä Ranisen viitaten käyttänyt, niin en ole. Olen pelkästään kirjan lukenut.

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Kuten Keijo kertoo

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

metsätonttu kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 12:16 am
Pieni liekki kirjoitti:
Ti Syys 29, 2020 11:39 pm
Tuli tässä luettua toiseen kertaan Janne Ranisen kirja "Kutsuvat minua palkkamurhaajaksi" ja minulla vahvistui entisestään käsitys, että sivuilla 280-290 olevan tekstin on kirjoittanut joku muu kuin Raninen itse ja se joku muu kirjoittaa täällä murhainfossa kanssamme. Tämä esille nostamani osa kirjasta käsittelee pääasiassa Aarnion ja Keijon väitettyjä yhteistyökuvioita. Onko mahdollisesti toimittaja ollut asialla ja, jos on ollut, niin miltä taholta toimittaja on ammentanut tietonsa? Millaisia ajatuksia tuosta kyseisestä kohdasta on noussut teillä muilla, jotka olette kirjaan tutustuneet?
Ranisen kirjan on kirjoittanut Ivar Andersen Ranisen haastatteluihin perustuen. Kirjan on suomentanut Juhamatti Lähdesmäki. Andersen tuskin osaa Suomea, epäilen ettei Lähdesmäki ja Raninenkaan tänne kirjoita. Ranisen kirjoituksia lukisin mielelläni, hänellä on luultavasti luultavasti julkaisematonkin tietoa. Jos epäilet esimerkiksi, että minä olisin Ranisen kirjaa kirjoittanut, kun olen sen sisältöä jossain yhteyksissä Ranisen viitaten käyttänyt, niin en ole. Olen pelkästään kirjan lukenut.
Ei minulla ole tarkempaa tietoa, ketkä kaikki ovat mahdollisesti olleet Ranisen kirjaa kirjoittamassa tai siihen tietoja antamassa. Ei siinä kirjassa ole mitään lähdeluetteloita määritelty. Luin ensimmäisen kerran kirjan alkuperäiskielellä ruotsiksi ja jo silloin minulle tuli tietyssä kohtaa kirjan loppupuolella vaikutelma, että tietty osa kirjaa oli jonkun toisen henkilön tuottamaa tekstiä. Valitettavasti ruotsinkieleni ei ole niin vahva, että olisin pystynyt tekemään sen perusteella mitään erityisiä johtopäätöksiä aiheeseen liittyen. Ranisen kirjassa todetaan mm., että näissä poliisin aikoinaan tekemissä Ünsalin murhatutkimuksissa löytyi Saaran asunnolta Anderssonin ja Leinosen jälkeensä jättämien sormenjälkien lisäksi myös Helvetin enkeleiden varapresidentin sormenjälki. Tämä oli itselleni uutta tietoa, vaikka kyseisen henkilön nimi oli esillä esitutkinta-aineistossa.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

metsätonttu

Re: Kuten Keijo kertoo

Viesti Kirjoittaja metsätonttu »

Pieni liekki kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 7:33 am
metsätonttu kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 12:16 am
Pieni liekki kirjoitti:
Ti Syys 29, 2020 11:39 pm
Tuli tässä luettua toiseen kertaan Janne Ranisen kirja "Kutsuvat minua palkkamurhaajaksi" ja minulla vahvistui entisestään käsitys, että sivuilla 280-290 olevan tekstin on kirjoittanut joku muu kuin Raninen itse ja se joku muu kirjoittaa täällä murhainfossa kanssamme. Tämä esille nostamani osa kirjasta käsittelee pääasiassa Aarnion ja Keijon väitettyjä yhteistyökuvioita. Onko mahdollisesti toimittaja ollut asialla ja, jos on ollut, niin miltä taholta toimittaja on ammentanut tietonsa? Millaisia ajatuksia tuosta kyseisestä kohdasta on noussut teillä muilla, jotka olette kirjaan tutustuneet?
Ranisen kirjan on kirjoittanut Ivar Andersen Ranisen haastatteluihin perustuen. Kirjan on suomentanut Juhamatti Lähdesmäki. Andersen tuskin osaa Suomea, epäilen ettei Lähdesmäki ja Raninenkaan tänne kirjoita. Ranisen kirjoituksia lukisin mielelläni, hänellä on luultavasti luultavasti julkaisematonkin tietoa. Jos epäilet esimerkiksi, että minä olisin Ranisen kirjaa kirjoittanut, kun olen sen sisältöä jossain yhteyksissä Ranisen viitaten käyttänyt, niin en ole. Olen pelkästään kirjan lukenut.
Ei minulla ole tarkempaa tietoa, ketkä kaikki ovat mahdollisesti olleet Ranisen kirjaa kirjoittamassa tai siihen tietoja antamassa. Ei siinä kirjassa ole mitään lähdeluetteloita määritelty. Luin ensimmäisen kerran kirjan alkuperäiskielellä ruotsiksi ja jo silloin minulle tuli tietyssä kohtaa kirjan loppupuolella vaikutelma, että tietty osa kirjaa oli jonkun toisen henkilön tuottamaa tekstiä. Valitettavasti ruotsinkieleni ei ole niin vahva, että olisin pystynyt tekemään sen perusteella mitään erityisiä johtopäätöksiä aiheeseen liittyen. Ranisen kirjassa todetaan mm., että näissä poliisin aikoinaan tekemissä Ünsalin murhatutkimuksissa löytyi Saaran asunnolta Anderssonin ja Leinosen jälkeensä jättämien sormenjälkien lisäksi myös Helvetin enkeleiden varapresidentin sormenjälki. Tämä oli itselleni uutta tietoa, vaikka kyseisen henkilön nimi oli esillä esitutkinta-aineistossa.
Itse perustan tietoni kirjan tekijöistä siihen, jotka on kirjassa tekijöiksi ilmoitettu. Itse en ole tehnyt sellaisia havaintoja suomenkielisestä versiosta, että siellä olisi jonkin osion kirjoittanut joku muu kirjoittaja enkä myöskään ole huomannut yhtäläisyyksiä murha.infon kirjoittajiin.


Vahvasti kirjasta saa kuvan, että palkkamurhaajat järjesti, joku muu kuin Raninen. Maksaja oli todennäköisesti Leo Comaron. Leinosta Raninen ei ollut kermuksensa mukaan tavannut ennen kuin "Saaran" asunnossa. Raninen oli tutustunut Vilhuseen muistaakseni Jokelan vankilassa. Myöhemmin Vilhunen oli Ranisen mukaan kertonut Raniselle, että Ruotsista oli kyselty löytyykö Suomesta joku kuka voisi Ranisen tappaa. Vilhunen oli vastannut ettei löydy. Vaikka tämä Vilhusen tarina Ranisen mukaan osoitrautui myöhemmin tekaistuksi, niin Raninen oli sen ottanut siinä vaiheessa todesta. Periaatteessa Vilhunenhan olisi siis antanut ymmärtää, että hän pystyy kontrolloimaan järjestäytyneen rikollisuuden murhia Suomessa. Vilhunen olisi siis ollut Raniselle se kaikki luontevin kontakti palkkamurhaajien hankkimiseen. Lisäksi Leinonen ja Anderssonin myöhemmät kertomukset tukevat tätä teoriaa.

Vastaa Viestiin