Ilmoittamisvelvollisuus lääkäri?

Huumausainerikoksille oma ketju.
Samoin yleinen huumausainekeskustelu tänne.
Veivari
Susikoski
Viestit: 43
Liittynyt: Su Marras 11, 2018 9:47 pm

Ilmoittamisvelvollisuus lääkäri?

Viesti Kirjoittaja Veivari »

Tietääkö kukaan ilmoittaako poliisi esimerkiksi lääkärille, jos henkilö on ostanut huumausaineita? Tämä ensimmäinen ainakin kuulostaa aika epäntodennäköiseltä Suomessa. Entäs siinä tapauksessa, jos henkilö on myynyt esimerkiksi lääkkeitä kadulla ja jää kiinni? Mikä on käytäntö tälläisessä tapauksessa?
janita
Jane Marple
Viestit: 1008
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 5:58 pm

Re: Ilmoittamisvelvollisuus lääkäri?

Viesti Kirjoittaja janita »

Ei oo mitään sellaista ilmoittsmisvrlvollisuutta, että tollasissa tapauksissa infoa liikkuis viranomaisten välillä. Pitää olla paljon vakavammista rikoksista kyse.
Liipolaman
Lauri Hanhivaara
Viestit: 146
Liittynyt: Su Kesä 24, 2018 6:32 pm

Re: Ilmoittamisvelvollisuus lääkäri?

Viesti Kirjoittaja Liipolaman »

Miks ihmeessä poliisi lääkärille mitään ilmoittaisi??
Jos myy lääkkeitä ja jää kiinni niin saa tuomion ja Sen jälkeen poliisi tutkii mistä pillerit on saatu.
Veivari
Susikoski
Viestit: 43
Liittynyt: Su Marras 11, 2018 9:47 pm

Re: Ilmoittamisvelvollisuus lääkäri?

Viesti Kirjoittaja Veivari »

Liipolaman kirjoitti:Miks ihmeessä poliisi lääkärille mitään ilmoittaisi??
Jos myy lääkkeitä ja jää kiinni niin saa tuomion ja Sen jälkeen poliisi tutkii mistä pillerit on saatu.
Mutta ilmoittaako poliisi lääkärille tässä vaiheessa, jos selviää että on myynyt lääkäriltä saatuja pillereitä? Tai selviääkö se lääkärille muuten tutkinnan yhteydessä eli esimerkiksi kysyykö poliisi terveydenhoitoviranomaisilta onko henkilölle annettu näitä lääkkeitä mitä on väitetysti myyty?
Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Ilmoittamisvelvollisuus lääkäri?

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Poliisin kanssa töpeskelyt tulee ainakin fattan tietoon alta aikayksikön,tiedä sitten lääkäreistä. :lol:Nimim kokemusta on.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Veivari
Susikoski
Viestit: 43
Liittynyt: Su Marras 11, 2018 9:47 pm

Re: Ilmoittamisvelvollisuus lääkäri?

Viesti Kirjoittaja Veivari »

sikakoira kirjoitti:Poliisin kanssa töpeskelyt tulee ainakin fattan tietoon alta aikayksikön,tiedä sitten lääkäreistä. :lol:Nimim kokemusta on.
minkä ihmeen fattan?
HraTotuus
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Tammi 09, 2019 10:01 pm
Paikkakunta: Stadinäijä

Re: Ilmoittamisvelvollisuus lääkäri?

Viesti Kirjoittaja HraTotuus »

Veivari kirjoitti:
Liipolaman kirjoitti:Miks ihmeessä poliisi lääkärille mitään ilmoittaisi??
Jos myy lääkkeitä ja jää kiinni niin saa tuomion ja Sen jälkeen poliisi tutkii mistä pillerit on saatu.
Mutta ilmoittaako poliisi lääkärille tässä vaiheessa, jos selviää että on myynyt lääkäriltä saatuja pillereitä? Tai selviääkö se lääkärille muuten tutkinnan yhteydessä eli esimerkiksi kysyykö poliisi terveydenhoitoviranomaisilta onko henkilölle annettu näitä lääkkeitä mitä on väitetysti myyty?
Jos henkilö on myynyt lääkäriltään saatuja reseptilääkkeitä pimeästi ja jäänyt siitä kiinni poliisille, pitää henkilöltä löytyä resepti niihin lääkkeisiin mitä on myynyt.
Käsittääkseni omakannassa on nykyisin reseptilääkkeet.
Se ottaako poliisi yhteyttä lääkäriin vai ei, riippuu varmasti määrästä mitä on omia lääkkeitä myynyt ja luokitellaanko lääkkeet huumausaineiksi.
Uskon että on tapauskohtaista lähteekö poliisi konsultoimaan lääkäriä.

Nykyisin poliiseilla on niin paljon kiireitä, että jos sakoilla selviää jostakin pillerikaupasta ei poliisit sitä sen kummemmin ala tutkimaan.
-Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku-
Avatar
myrskylyhty
Harjunpää
Viestit: 320
Liittynyt: To Kesä 28, 2018 4:01 pm

Re: Ilmoittamisvelvollisuus lääkäri?

Viesti Kirjoittaja myrskylyhty »

Lääkäreillä ei ole tuollaisia rikosrekisterejä käytettävissä, joten kaikki riippuu mitä itse kerrot päihdehistoriastasi lääkärillesi.

Periaatteessa heitä sitoo vaitiolovelvollisuus, mutta voivat silti vasikoida poliisille tietoja jotka itse olet kertonut heille.
"Olin sitä mieltä, että ketään ei tapeta, asiat pitää selvittää muuten." -Metsuri
Veivari
Susikoski
Viestit: 43
Liittynyt: Su Marras 11, 2018 9:47 pm

Re: Ilmoittamisvelvollisuus lääkäri?

Viesti Kirjoittaja Veivari »

myrskylyhty kirjoitti:Lääkäreillä ei ole tuollaisia rikosrekisterejä käytettävissä, joten kaikki riippuu mitä itse kerrot päihdehistoriastasi lääkärillesi.
En ymmärrä miten henkilön päihdehistoria tähän minun kysymykseen mitenkään liittyy? Jos vihjaat että minulla sellainen olisi niin se ei pidä paikkaansa. Näitä asioita selvitän lähinnä mielenkiinnosta.
Avatar
myrskylyhty
Harjunpää
Viestit: 320
Liittynyt: To Kesä 28, 2018 4:01 pm

Re: Ilmoittamisvelvollisuus lääkäri?

Viesti Kirjoittaja myrskylyhty »

Veivari kirjoitti:
myrskylyhty kirjoitti:Lääkäreillä ei ole tuollaisia rikosrekisterejä käytettävissä, joten kaikki riippuu mitä itse kerrot päihdehistoriastasi lääkärillesi.
En ymmärrä miten henkilön päihdehistoria tähän minun kysymykseen mitenkään liittyy? Jos vihjaat että minulla sellainen olisi niin se ei pidä paikkaansa. Näitä asioita selvitän lähinnä mielenkiinnosta.
Kaikki riippuu mitä itse kerrot lääkärillesi.
"Olin sitä mieltä, että ketään ei tapeta, asiat pitää selvittää muuten." -Metsuri
Janneisking
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2017 12:29 pm

Re: Ilmoittamisvelvollisuus lääkäri?

Viesti Kirjoittaja Janneisking »

Veivari kirjoitti:
sikakoira kirjoitti:Poliisin kanssa töpeskelyt tulee ainakin fattan tietoon alta aikayksikön,tiedä sitten lääkäreistä. :lol:Nimim kokemusta on.
minkä ihmeen fattan?
Avatar
Härmän häjy
Alibin satunnaislukija
Viestit: 50
Liittynyt: To Maalis 07, 2019 8:21 pm

Re: Ilmoittamisvelvollisuus lääkäri?

Viesti Kirjoittaja Härmän häjy »

Enpä ole koskaan kuullut, että poliisi kertoisi lääkärille, jos joku on huumeita käyttänyt tai lääkkeitä väärin.

Ole vain huoletta.

Tarkoititko muuten lisäksi, että jos henkilö myy itselle määrättyjä huumavia lääkkeitään ja jää kiinni? En kyllä jaksa uskoa että poliisi silloinkaan kertoisi.
Sivustamulkoilija
Jack Bauer
Viestit: 967
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 1:57 pm

Re: Ilmoittamisvelvollisuus lääkäri?

Viesti Kirjoittaja Sivustamulkoilija »

Janneisking kirjoitti:
Veivari kirjoitti:
sikakoira kirjoitti:Poliisin kanssa töpeskelyt tulee ainakin fattan tietoon alta aikayksikön,tiedä sitten lääkäreistä. :lol:Nimim kokemusta on.
minkä ihmeen fattan?
Minuakin kiinnostaa fatta
säätäjä-ässä
Alibin satunnaislukija
Viestit: 68
Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 3:12 am

Re: Ilmoittamisvelvollisuus lääkäri?

Viesti Kirjoittaja säätäjä-ässä »

Sivustamulkoilija kirjoitti: Minuakin kiinnostaa fatta
"Fattighetsbyro" eli kela, sossu, tmv toimeentulonitkutoimisto.
Jimbeam
Nikke Knakkertton
Viestit: 157
Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 9:13 pm
Paikkakunta: TamperE

Re: Ilmoittamisvelvollisuus lääkäri?

Viesti Kirjoittaja Jimbeam »

Kyllä. Ainakin ADHD-lääke Consertan kohdalla lääkäri on saanut tiedon. Toisessa tapauksessa myynnistä, toisessa henkilön annettua positiivisen näytteen huumetestissä kannabikselle. Jälkimmäisessä resepti olisi ollut mahdollista saada takaisin sitoutumalla viikoittaisiin huumausainetesteihin.
Vastaa Viestiin