Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

sikakoira kirjoitti:
Ke Marras 17, 2021 6:13 pm
damfin kirjoitti:
Ke Marras 17, 2021 8:53 am
sikakoira kirjoitti:
Ti Marras 16, 2021 11:25 pm
Onhan tuossa toki jotain perää koska törmäys sen Estonian todennäköisesti upotti.Siinä sinulle sitä vaihtoehtoista teoriaa. Tämä hypoteesi odottelee sitä tieteellistä näyttöä mutta mielestäni todennäköisin vaihtoehto. :wink:
Pidät siis edelleen kiinni tuosta lapsenomaisesta uskosta siihen sukellusveneen törmäykseen? :lol:
Mitään tätä kumoavaa ei vielä ole esitetty.
Eikä myöskään mitään sitä tukevaa ole löydetty esitettäväksi.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

sikakoira kirjoitti:
Ke Marras 17, 2021 8:50 pm
^
Onko joku väittänyt niin ? Täällä kyllä muutama nimimerkki on kovasti sitämieltä ettei muita vaihtoehtoja kuin pohjakosketus voi tulla kyseeseen. :lol:
Mikä tukee sukellusvene-teoriaa?

Avatar
Pad
Nikke Knakkertton
Viestit: 186
Liittynyt: To Joulu 27, 2018 2:47 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Pad »

sikakoira kirjoitti:
Ke Marras 17, 2021 8:50 pm
^
Onko joku väittänyt niin ? Täällä kyllä muutama nimimerkki on kovasti sitämieltä ettei muita vaihtoehtoja kuin pohjakosketus voi tulla kyseeseen. :lol:
Tuo teoria vain selittää ne jäljet eli reiät ja kolhut, samalla eliminoiden sen teorian jonka mukaan sukellusvene törmäsi Estoniaan. Se ei silti selitä miksi Estonia uppoi niin nopeasti. Tuon pohjakosketuksen, mikä uppoamisessa luonnollisesti tapahtuu (ja tätä tuskin kukaan kiistää) ja siitä seuranneet todisteet Estonian rungossa, ovat kuitenkin tieteilijät todenneet todennäköiseksi mutta ei varmaksi. Sen sijaan sukellusveneteoriaa ei ole kukaan tietelijä maininnut sanallakaan, ainakaan tietääkseni. Sitä ei myöskään tue mikään Estonian rungossa.
Hei sinä siellä, onks sul kelloo?

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

Yksi myyttin murrettu, reijät tosiaan tuli kylkeen törmäyksestä. Mutta vielä ei kuitenkaan ole ihan sata rosenttista varmuutta kohteesta :lol:

Jokos voidaan haudata teoria sukellusveneen törmäämisestä keulaan, jonka takia visiiri irtosi ja laiva upposi, vaikka ramppi olikin kiinni, mutta sitten se olikin auki ja sit se oli kiinni ja sitten se kuitenkin oli auki ja meni takaisin kiinni
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Rasvamaha kirjoitti:
To Marras 18, 2021 5:40 pm
Jokos voidaan haudata teoria sukellusveneen törmäämisestä keulaan, jonka takia visiiri irtosi ja laiva upposi, vaikka ramppi olikin kiinni, mutta sitten se olikin auki ja sit se oli kiinni ja sitten se kuitenkin oli auki ja meni takaisin kiinni
Sit joskus kun rei'istä on päästy eroon niin voidaan jatkaa ikuista vääntöä tästä. Tosin keularamppi on paljon helpompi kohde se joko keulavisiirin mukana aukesi kokonaan tai sitten se ei auennut kokonaan. Helppo rasti valita puolensa.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

ammattiamatööri kirjoitti:
To Marras 18, 2021 8:01 pm
Rasvamaha kirjoitti:
To Marras 18, 2021 5:40 pm
Jokos voidaan haudata teoria sukellusveneen törmäämisestä keulaan, jonka takia visiiri irtosi ja laiva upposi, vaikka ramppi olikin kiinni, mutta sitten se olikin auki ja sit se oli kiinni ja sitten se kuitenkin oli auki ja meni takaisin kiinni
Sit joskus kun rei'istä on päästy eroon niin voidaan jatkaa ikuista vääntöä tästä. Tosin keularamppi on paljon helpompi kohde se joko keulavisiirin mukana aukesi kokonaan tai sitten se ei auennut kokonaan. Helppo rasti valita puolensa.
Nyt en pysy kärryillä. Miksi se ei olisi auennut kokonaan? Mikä teoria tämä nyt on ja ennen kaikkea miksi? En näe mitään syytä miksi se ei olisi voinut olla apposen auki pinnalla, mennä kiinni laivan upotessa ja vieläpä viimeisen saranan pettäneen itsekseen lopuksi, jolloin ramppi putosi nykyisille sijoilleen. Annan sille yhden prosentin, että joku taho irroitti rampin, mutta muuta spekuloitavaa en näe tai sitten olen ymmärtänyt fysiikan perusteet aivan väärin.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

hi3 kirjoitti:
Pe Marras 19, 2021 12:57 am
ammattiamatööri kirjoitti:
To Marras 18, 2021 8:01 pm
Rasvamaha kirjoitti:
To Marras 18, 2021 5:40 pm
Jokos voidaan haudata teoria sukellusveneen törmäämisestä keulaan, jonka takia visiiri irtosi ja laiva upposi, vaikka ramppi olikin kiinni, mutta sitten se olikin auki ja sit se oli kiinni ja sitten se kuitenkin oli auki ja meni takaisin kiinni
Sit joskus kun rei'istä on päästy eroon niin voidaan jatkaa ikuista vääntöä tästä. Tosin keularamppi on paljon helpompi kohde se joko keulavisiirin mukana aukesi kokonaan tai sitten se ei auennut kokonaan. Helppo rasti valita puolensa.
Nyt en pysy kärryillä. Miksi se ei olisi auennut kokonaan? Mikä teoria tämä nyt on ja ennen kaikkea miksi? En näe mitään syytä miksi se ei olisi voinut olla apposen auki pinnalla, mennä kiinni laivan upotessa ja vieläpä viimeisen saranan pettäneen itsekseen lopuksi, jolloin ramppi putosi nykyisille sijoilleen. Annan sille yhden prosentin, että joku taho irroitti rampin, mutta muuta spekuloitavaa en näe tai sitten olen ymmärtänyt fysiikan perusteet aivan väärin.
Koska kukaan ei ole nähnyt sitä sepposen selällään. Sillaste on kyllä rampin monitoreistaan nähnyt mutta siinä näyssä ramppi on ollut paikallaan ja vettä tulvinut sivuista.

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

ammattiamatööri kirjoitti:
Pe Marras 19, 2021 4:57 am
hi3 kirjoitti:
Pe Marras 19, 2021 12:57 am
ammattiamatööri kirjoitti:
To Marras 18, 2021 8:01 pm

Sit joskus kun rei'istä on päästy eroon niin voidaan jatkaa ikuista vääntöä tästä. Tosin keularamppi on paljon helpompi kohde se joko keulavisiirin mukana aukesi kokonaan tai sitten se ei auennut kokonaan. Helppo rasti valita puolensa.
Nyt en pysy kärryillä. Miksi se ei olisi auennut kokonaan? Mikä teoria tämä nyt on ja ennen kaikkea miksi? En näe mitään syytä miksi se ei olisi voinut olla apposen auki pinnalla, mennä kiinni laivan upotessa ja vieläpä viimeisen saranan pettäneen itsekseen lopuksi, jolloin ramppi putosi nykyisille sijoilleen. Annan sille yhden prosentin, että joku taho irroitti rampin, mutta muuta spekuloitavaa en näe tai sitten olen ymmärtänyt fysiikan perusteet aivan väärin.
Koska kukaan ei ole nähnyt sitä sepposen selällään. Sillaste on kyllä rampin monitoreistaan nähnyt mutta siinä näyssä ramppi on ollut paikallaan ja vettä tulvinut sivuista.
Jos joku on ollut autokannella omin silmin näkemässä aukinaisen rampin, hän tuskin on kertomassa havaintoja. Myöskään laivan etupuolelta tai keulan sivuilta 1-50 metrin päästä ei ole kerrottu yhdenkään veneilijän (edes sukellus-) havaintoja :). Muista suunnista sitä ramppia ei ole voinut nähdä.

Sillaste on toki voinut nähdä miten vettä on tullut sivuista ennen kuin se aukesi kokonaan ja sitten on alkanut tulla vähän kiire muihin toimiin. Ei kukaan varmaan katso tv-monitorista katastrofielokuvaa lopputeksteihin asti, jos se tapahtuu reaaliajassa samalla laivalla missä itse on.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

joepoika kirjoitti:
Pe Marras 19, 2021 12:29 pm
Sillaste on toki voinut nähdä miten vettä on tullut sivuista ennen kuin se aukesi kokonaan ja sitten on alkanut tulla vähän kiire muihin toimiin. Ei kukaan varmaan katso tv-monitorista katastrofielokuvaa lopputeksteihin asti, jos se tapahtuu reaaliajassa samalla laivalla missä itse on.
Se tässä nyt onkin aina ollut outoa miksi oletuksena on pidetty sitä että ramppi on repeytynyt kokonaan irti. Mihin tuo oletus perustuu? Veden virtaamisen nopeuteen ja laskutoimituksiin, että virallinen teoria toimii vain jos keula on täysin auki? Onko mitään muuta tukemassa edes sitä väitettä että visiiri olisi matkallaan repinyt keulan täysin sepposen selälleen?

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

ammattiamatööri kirjoitti:
Pe Marras 19, 2021 12:53 pm
Se tässä nyt onkin aina ollut outoa miksi oletuksena on pidetty sitä että ramppi on repeytynyt kokonaan irti. Mihin tuo oletus perustuu? Veden virtaamisen nopeuteen ja laskutoimituksiin, että virallinen teoria toimii vain jos keula on täysin auki? Onko mitään muuta tukemassa edes sitä väitettä että visiiri olisi matkallaan repinyt keulan täysin sepposen selälleen?
Niin kokonaan irtihän se on repeytynyt, tai revitty, tai miten vain, vasta hiljattain.
Oletuksen perusteena ainakin:
-SSPA:n pienoismallikoe https://www.youtube.com/watch?v=FNeIjqADJS0
-JAIC oli suunnilleen samalla kannalla ja toteaa itse rampista: Kaksi vasemmanpuoleista rampin alapäässä olevaa saranaa oli repeytynyt irti (kuva 8.11). Molemmat rampin hydraulisylinterit olivat murtuneet männänvarren päiden puolelta eli rampin kiinnityskohdista. .... ja .... Lukituskoukkujen kiinnityskorvakkeet olivat vääntyneet. Itse koukkuja ei päästy tarkastamaan lähemmin. Rampin sivupalkeissa olevat telkipesät, joihin lukitustapit työntyvät lukitessaan rampin, olivat kaikki vääntyneet auki lukuunottamatta vasemmanpuoleista alinta pesää.
-Visiirin irtoaminen on hyvä selitys aiheuttamaan nämä vahingot kun se repäisee kiinni olevaa ramppia yläreunasta koko painollaan.
-Muistetaan, että kun lukot ja hydrauliikka on pois tieltä, ramppi tulee alas ihan itsestään niin kauan kun laiva on enemmän pysty- kuin vaakasuorassa.
-Rampin ala/ulkopinnassa näkyvät vauriot, joille hyvä selitys on osuminen bulbiin

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

1. Eikö visiirin putoaminen ole käytännössä pakotettu repimään rampin auki?
2. Eikö sukelluksilla ole todettu rampin hydrauliikan ym olevan kaput?

Tästähän päästään varsin hyvin siihen, että ramppi on VOINUT olla täysin auki ja todennäköisesti on näin ollutkin, koska sitä ei ole mikään ollut pitämässä myöskään yläasennossa taistelemassa gravitaatiota vastaan. Se ettei joku ole nähnyt jotakin ei ole mikään kovin looginen päättelyketju asioiden tapahtumiseen. Kyllä se puukin metsässä kaatuu, vaikka sitä ei kukaan olisi katsomassa. Silminnäkijähavainnot ajanhetkellä Y kertovat vain sen hetken tilanteesta. Ilmeisemmin sillä hetkellä ramppi oli ainakin osittain kiinni, mutta visiiri falskasi pahemmin ja oli vain osittain kiinni. Sieltähän tuli vettä muulloinkin ja nyt sitä tuli todetusti hieman enemmän.

Avatar
Brass
Martin Beck
Viestit: 756
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 6:17 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Brass »

hi3 kirjoitti:
Pe Marras 19, 2021 4:03 pm
1. Eikö visiirin putoaminen ole käytännössä pakotettu repimään rampin auki?
2. Eikö sukelluksilla ole todettu rampin hydrauliikan ym olevan kaput?

Tästähän päästään varsin hyvin siihen, että ramppi on VOINUT olla täysin auki ja todennäköisesti on näin ollutkin, koska sitä ei ole mikään ollut pitämässä myöskään yläasennossa taistelemassa gravitaatiota vastaan. Se ettei joku ole nähnyt jotakin ei ole mikään kovin looginen päättelyketju asioiden tapahtumiseen. Kyllä se puukin metsässä kaatuu, vaikka sitä ei kukaan olisi katsomassa. Silminnäkijähavainnot ajanhetkellä Y kertovat vain sen hetken tilanteesta. Ilmeisemmin sillä hetkellä ramppi oli ainakin osittain kiinni, mutta visiiri falskasi pahemmin ja oli vain osittain kiinni. Sieltähän tuli vettä muulloinkin ja nyt sitä tuli todetusti hieman enemmän.
Ota huomioon, että harva täällä kirjoittelevista ei ole lukenut tutkintaraporttia, vaan heittelee erilaisia teorioita sitä mukaa kuin mieleen juolahtaa ja mitä edellinen postaaja on kirjoittanut. Raportissa visiirin ja rampin vauriot on kuvattu tarkkaan ja tehty laskelmia ja jopa on tehty kokeitakin lukitusjärjestelmien osalta. Sieltä löytyy myös laskelmiin perustuva arvio, miten pitkään lukituksien olisi pitänyt kestää onnettomuusyön röykytystä.

Sen jälkeen, kun rampin lukitus ja hydrauliikkasylinterit ovat pettäneet, ramppi heilui täysin holtittomasti saranoidensa varassa riippuen siitä, minkälaiset voimat siihen vaikuttavat, gravitaatio ja aallot. Kun laivaa tutkittiin uppoamisen jälkeen, niin vaurioista todettiin em. asiat ja lisäksi toinen sarana oli vaurioitunut.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

hi3 kirjoitti:
Pe Marras 19, 2021 4:03 pm
1. Eikö visiirin putoaminen ole käytännössä pakotettu repimään rampin auki?
2. Eikö sukelluksilla ole todettu rampin hydrauliikan ym olevan kaput?

Tästähän päästään varsin hyvin siihen, että ramppi on VOINUT olla täysin auki ja todennäköisesti on näin ollutkin, koska sitä ei ole mikään ollut pitämässä myöskään yläasennossa taistelemassa gravitaatiota vastaan. Se ettei joku ole nähnyt jotakin ei ole mikään kovin looginen päättelyketju asioiden tapahtumiseen. Kyllä se puukin metsässä kaatuu, vaikka sitä ei kukaan olisi katsomassa. Silminnäkijähavainnot ajanhetkellä Y kertovat vain sen hetken tilanteesta. Ilmeisemmin sillä hetkellä ramppi oli ainakin osittain kiinni, mutta visiiri falskasi pahemmin ja oli vain osittain kiinni. Sieltähän tuli vettä muulloinkin ja nyt sitä tuli todetusti hieman enemmän.
No siis asiastahan nyt on olemassa vain konemiesten kertomaa elikkä ramppi oli lähes kiinni mutta vettä tihkui kuitenkin autokannelle. :wink:

Rampin selkoselällään olemista ei tue mikään väittämä.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

sikakoira kirjoitti:
To Marras 25, 2021 7:57 pm
hi3 kirjoitti:
Pe Marras 19, 2021 4:03 pm
1. Eikö visiirin putoaminen ole käytännössä pakotettu repimään rampin auki?
2. Eikö sukelluksilla ole todettu rampin hydrauliikan ym olevan kaput?

Tästähän päästään varsin hyvin siihen, että ramppi on VOINUT olla täysin auki ja todennäköisesti on näin ollutkin, koska sitä ei ole mikään ollut pitämässä myöskään yläasennossa taistelemassa gravitaatiota vastaan. Se ettei joku ole nähnyt jotakin ei ole mikään kovin looginen päättelyketju asioiden tapahtumiseen. Kyllä se puukin metsässä kaatuu, vaikka sitä ei kukaan olisi katsomassa. Silminnäkijähavainnot ajanhetkellä Y kertovat vain sen hetken tilanteesta. Ilmeisemmin sillä hetkellä ramppi oli ainakin osittain kiinni, mutta visiiri falskasi pahemmin ja oli vain osittain kiinni. Sieltähän tuli vettä muulloinkin ja nyt sitä tuli todetusti hieman enemmän.
No siis asiastahan nyt on olemassa vain konemiesten kertomaa elikkä ramppi oli lähes kiinni mutta vettä tihkui kuitenkin autokannelle. :wink:

Rampin selkoselällään olemista ei tue mikään väittämä.
Jos sun auton konepellin pumppu tai rautatanko poistetaan, niin pysyykö se ylhäällä edelleen. Aivan! Konemiehistö piti ramppia käsillä paikallaan, näin sen on oltava.

Avatar
Brass
Martin Beck
Viestit: 756
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 6:17 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Brass »

hi3 kirjoitti:
Pe Marras 26, 2021 9:30 am
sikakoira kirjoitti:
To Marras 25, 2021 7:57 pm
hi3 kirjoitti:
Pe Marras 19, 2021 4:03 pm
1. Eikö visiirin putoaminen ole käytännössä pakotettu repimään rampin auki?
2. Eikö sukelluksilla ole todettu rampin hydrauliikan ym olevan kaput?

Tästähän päästään varsin hyvin siihen, että ramppi on VOINUT olla täysin auki ja todennäköisesti on näin ollutkin, koska sitä ei ole mikään ollut pitämässä myöskään yläasennossa taistelemassa gravitaatiota vastaan. Se ettei joku ole nähnyt jotakin ei ole mikään kovin looginen päättelyketju asioiden tapahtumiseen. Kyllä se puukin metsässä kaatuu, vaikka sitä ei kukaan olisi katsomassa. Silminnäkijähavainnot ajanhetkellä Y kertovat vain sen hetken tilanteesta. Ilmeisemmin sillä hetkellä ramppi oli ainakin osittain kiinni, mutta visiiri falskasi pahemmin ja oli vain osittain kiinni. Sieltähän tuli vettä muulloinkin ja nyt sitä tuli todetusti hieman enemmän.
No siis asiastahan nyt on olemassa vain konemiesten kertomaa elikkä ramppi oli lähes kiinni mutta vettä tihkui kuitenkin autokannelle. :wink:

Rampin selkoselällään olemista ei tue mikään väittämä.
Jos sun auton konepellin pumppu tai rautatanko poistetaan, niin pysyykö se ylhäällä edelleen. Aivan! Konemiehistö piti ramppia käsillä paikallaan, näin sen on oltava.
Varmaan venäläinen pienoissukellusvene kävi rikkomassa rampin salvat ja hydrauliikan ja telomassa toisen saranan rikki. Sitten 2020 joku venäläinen kävi vielä huvikseen ruostuttamassa toisenkin saranan, jolloin ramppi kellahti meren pohjalle.

Jos jätetään järjettömät teoriat sikseen, niin kaikki rampin vauriot viittaavat siihen, että ramppi on ollut jossain vaiheessa auki. Ja ramppi on saranoitu alareunastaan, joten upotessaan lähes ylösalaisin painovoima painoi sen kiinni ihan luonnollisella tavalla. Rampin olisi pitänyt kiilautua, jotta se olisi pysynyt auki aluksen maatessa pohjassa.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.

Vastaa Viestiin