Estonia

Erilaiset salaliittoteoriat tänne.
Muulle foliohattuilulle on "Huu Haa" osasto

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 19726
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Onhan nuo Damfinin teoriat ihan tavallaan päteviä mutta kumma kun ei niitä itsestään selvyyksiä voi hyväksyä :mrgreen:

Laivat muka uppoo visiirien kautta ja muutenkin on aika väsynyttä.

Ei mitään kaikkea mahdollista on kiva kuulla ja jos mikä niin se ettei alkuperäinen tarina pitänyt paikkaansa alkuunkaan :mrgreen:

Salaliitto oli siis tosi :lol:
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2225
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Olisi tietysti kiva kuulla itse Arikaksen suusta tarkennusta että mitä hän kommentillaan mahtaa tarkoittaa.

Jotenkin tuli ehkä luettua sitä liian kirjaimellisesti ja tulkittua niin että tavallaan joku taho olisi tyyliin esim. estänyt tutkimusryhmää menemästä pinnan alle. Näinhän ei tapahtunut.
Sitten voisi tulkita että joku taho olisi estänyt antamasta tietoa tai esim.vanhoja dokumentteja ja papereita tutkimusta varten. Tai että jotakin tietoa olisi pimitetty tutkimukselta. Jälkimmäistä ei voi tietää täältä käsin tietää että voisiko sellaista olla ollut tapahtunut. Ja mitä asioita se olisi mahtanut tarkoittaa. Myös mahdollista painostusta on voinut esiintyä joltakin taholta tutkimuksen suuntaan; mutta tätäkään ei voi täältä käsin tietää. Eli täyttä spekulaatiota edellä kirjoitettu.

@damfinin yllä kirjoitettu näkemys on varteenotettava ja hyvä.

Pitää muistaa että aika oli tuolloin 1994 hyvin erilainen kuin se on tällä hetkellä. Samoin kaupallinen merenkulkukulttuuri oli hyvin erilainen viitaten esim. laivojen turvallisuuteen ja rakenteisiin.
Ohessa myös artikkeli mitkä asiat ovat muuttuneet matkustaja-aluksilla Estonian uppoamisen jälkeen.

Mahdollinen syyllisyys kysymys onnettomuuteen on kuitenkin kokonaisuutena hyvin monimutkainen kuten ketjussakin on paikoin pohdittukin. Se lähtee ihan laivan rakentamisesta ja suunnittelusta siihen hetkeen kun laiva itsessään operoi merellä. Viime kädessä kapteeni tekee aina ratkaisun lähteä merelle mutta kyllä viranomaisillakin oma vastuunsa on kuviossa jotka sallivat huonokuntoisen aluksen seilata merellä päivästä toiseen puuttumatta sen liikennöintiin.


Estoniasta on otettu opiksi – Laivojen on pysyttävä pystyssä, vaikka autokannelle vuotaisi vettä

https://www.ts.fi/uutiset/4716111

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 518
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

https://sketchfab.com/3d-models/photogr ... b06d5695c7

Tuossa ois tuommonen mistä pääsee upotetun Estonian runkoa kahtomaan ja pyörittelemään 3D-mallina
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

ammattiamatööri
Roger Murtaugh
Viestit: 865
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Ei tietenkään syyllisyyskysymys ole yksinkertainen tässä on töhöilty vähän joka suunnassa.
Eikä mitkään oikeudenkäynnit 30 vuotta turmasta nyt oikein kenenkään etua aja ei se paatti sieltä pinnalle nouse.

Mutta kuten tuli aikaisemmin kirjoitettua niin ehkäpä tuo turmaa edeltävien asioiden korostaminen ja sen suora toteaminen että laivaa ei olisi tullut koskaan päästää satamasta vähän muuttaa suhtautumista siihen, että se mitä tapahtui kyseisenä yönä ei ole ihan niin mustavalkoinen kysymys. Vaan osa uppoamista oli myös esimerkiksi ne tarkastukset joissa laiva todettiin jostain syystä merikelpoiseksi. Tietenkään unohtamatta miehistön toimintaa sekä kapteenin välinpitämätöntä aluksen käsittelyä.

Mä luulen, että valtaosalla ihmisistä varsinkin niistä jotka eivät ole Estonian pintaa raapaisseet on se käsitys, että visiirissä vain oli vähän vikaa ja suurin syypää oli karmea keli ja huono tuuri. Virheitä Estonian suhteen tehtiin järkyttävä määrä alkaen ihan siitä että tilaaja halusi siirtää käsittääkseni esteettisistä syistä komentosiltaa alkuperäisistä suunnitelmista jonkin verran taaksepäin joka vei sen näköyhteyden keulavisiiriin

Brass
Sofia Karppi
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 6:17 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Brass »

sikakoira kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 1:57 pm


Kysymykseen siitä kuinka on mahdollista uppoaminen puuttuvan keularampin avulla ei osattu antaa vastausta vaan tarvitaan lisää tutkimuksia.

Summa summarum ei mitään uutta mikä kumoaisi mitään teorioita pois laskuista.
M/S Herald of Free Enterprise oli Townsend Thoresen (nyk. P&O Ferries) -varustamon autolautta. Kun lautta lähti 18:05 6. maaliskuuta 1987 Zeebruggen satamasta, Belgiasta, oli sen keulaportti jäänyt auki, jonka vuoksi autokannelle alkoi vyöryä vettä 90 sekuntia lähdön jälkeen. Vesi sai lautan kallistumaan, kunnes se kaatui sataman edustalla, vain hieman alle 25 minuuttia lähdön jälkeen. Onnettomuudessa kuoli 193 ihmistä.[1]
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/M/S_Her ... Enterprise
Tuo oli vielä aika tyynessä kelissä verrattuna Estoniaan.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.

ässähai
Axel Foley
Viestit: 2297
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ässähai »

Estonia-onnettomuudessa kuolleet uhrit ja heidän omaisensa saisivat oikeutta ihan jo silläkin, että viimeinkin tuotaisiin julkisuuteen yksityiskohtaisesti kaikki ne seikat - ketjuuntuneet virheet laivan tarkastusprosessissa ja tietoisesti otetut riskit - jotka mahdollistivat tilanteen, että avomerellä sai seilata ja seilasi sellainen laiva kuin Estonia-alus, jota matkustajat pitivät turvallisena matkustajalaivana, vaikka se tosiasiassa oli merikelvoton ainakin sillä avomeren reitillä, mikä sitten sen viimeiseksi jäi.

Pegasos
Susikoski
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Touko 26, 2021 1:08 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Pegasos »

Estonia myytiin Suomesta vuonna 1993 ja se tarkastettiin Turussa ennen myyntiä. Outoa, että noin vuoden aikana se olisi muuttunut kelvottomaksi. Suomalaisetko tässä sitten on vedättänyt? :lol:

ammattiamatööri
Roger Murtaugh
Viestit: 865
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Suomessahan on Estonian suhteen ollut hyvin nuiva kulttuuri. Vähän kuin pakkopullaa keskustella koko aiheesta. Nytkin kun uudet tutkimukset starttasi niin Suomi täysin passiivisena seuraa sivusta. Miksi näin no voihan yhtä foliopipohaaraa hakea tuosta että Suomessa on ollut tieto aluksen kelvottomuudesta avomeriliikenteeseen ja siitä syystä koko aihe koitetaan lakaista maton alle. Tietenkin asioihin vaikuttaa se, että suomalaisia ei montaa kuollut vs. Ruotsi missä Estonia aiheutti kunnon politiikkamyrskyn kaikkine sivujuonteineen jo ysärillä.

Enpä tiedä voiko yhden matkustaja-aluksen joka on merikelpoinen tuhota yhdessä vuodessa täysin merikelvottomaan kuntoon jättämällä huollot tekemättä asiaankuuluvalla tavalla. Tietysti alus kun siirtyi Estlinelle se siirtyi samalla ensimmäistä kertaa avomerireitille joten laivaan rupesi kohdistumaan kelin toimesta rasitusta hiukan eri tavalla.

Mutta kuten täällä joskus niitä satamakuvia pyöriteltiin missä ruosteet paistaa visiiristä kilometrien päähän niin siitä jo voi vetää signaalia että ei ollut ainakaan laivan houkuttelevuus esteettisesti varustamon ykkösprioriteetteja.

damfin
Ben Matlock
Viestit: 8684
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Pegasos kirjoitti:
To Tammi 26, 2023 2:06 pm
Estonia myytiin Suomesta vuonna 1993 ja se tarkastettiin Turussa ennen myyntiä. Outoa, että noin vuoden aikana se olisi muuttunut kelvottomaksi. Suomalaisetko tässä sitten on vedättänyt? :lol:
Kuten jo aiemmin sanoin niin peiliin katsomisen paikka olisi ollut suomalaisillakin kun ei vaadittu myynnin ehdoksi että keulaportti ja visiiri olisi joko pitänyt hitsata kiinteästi kiinni tai niille olisi vähintään pitänyt tehdä perusteellinen remontti eli vahvistaa saranat ja lukituslaitteet ennen kuin laiva otettiin käyttöön avomerellä Tallinna - Tukholma reitille.

Keulaportin ja visiirin kanssahan on kerrottu olleen ongelmia jo 80-luvulta asti, eli ongelmat kyllä olivat olleet tiedossa, jälkikäteen asennettu atlanttilukko ei ole ollut riittävä lisäys turvaamaan keulavisiirin kestämisen kovassa aallokossa johon laivaa ei alunperin oltu suunniteltu, varsinkin kun visiirin ja saranoiden vääntyilyn takia atlanttilukkoa oli jouduttu rälläköimään irti ja hitsaamaan takaisin paikalleen.

Visiirissä oli siis 5 lukkoa, kolme hydraulista ja kaksi käsikäyttöistä, käsikäyttöiset lukot olivat ilmeisesti auki koska "kukaan ei ollut määrännyt että ne pitää olla kiinni", visiirin aukeamista ja putoamista ei heti huomattu koska merkkivalot reagoivat ainoastaan siihen oliko hydrauliset lukot kiinni vai auki, ja kiinnihän ne lukot pysyivät, ne vaan irtosivat visiiristä.

En nyt varsinaisesti sanoisi että suomalaiset olisivat vedättäneet, mutta se toisaalta on ihan totta että estonia ei olisi nykytiedon mukaan ollut merikelpoinen kyseiselle reitille siinäkään vaiheessa kun se viroon myytiin, toki tuo puolitoista vuotta jonka se ehti kyseistä reittiä täydellä vauhdilla paahtaa menemään kelissä kuin kelissä varmasti heikensi aluksen kuntoa entisestään.

outo ihmettelijä
Susikoski
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Helmi 28, 2022 3:07 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja outo ihmettelijä »

Jotenkin tuo Suomen veto mukaan on hieman kaukaa haettu. Kyllähän luokituslaitokset tarkastavat noita aluksia ja tarkastavat niiden kelpoisuudet joiden perusteella alukset vakuutetaan. Tässähän hommassa keskiössä on ollut juurikin tuo luokitus harjoitus, jossa aluksen lukuisat puutteet kirjattiin. Luokituslaitoksen olisi kuulunut määritellä ehdot tuolle visiirimallille ja sen käytölle. Kuitenkin mallia oli rakennettu useampikin kappale ja niitä oli käytössä useammallakin alueella. Olihan tuon malliselle visiirille sattunut aikaisemminkin onnettomuuksia, eikä niistäkään ollut saavutettu johtopäätöstä kieltää mallia kokonaan. Yhtenä syynä luultavasti oli/on se, ettei visiiri ole keulan vedenpitävä osa vaan se ramppi.
Lisäksi usein menee nykyään ihmisten mielissä jotenkin sekaisin se seikka että visiiri ja ramppi olisivat olleet yhdessä. Kuitenkin se ainoa linkki oli siinä, että ramppi oli niin pitkä, että visiiriin oli rakennettu kohouma, joka peitti rampin. Edelleen toivoisin myös, että joku esittäisi ne todisteet, että ramppi olisi auennut, jota onnettomuuskeskuksen johtajakin on esittänyt olevan.
Kelvottomuus liikenteeseen on myös hieman keskustelua aiheuttava, koska niitä tietoja verrataan nykyisyyteen, eikä vallitsevaan käytäntöön kyseisenä aikana.
Tähän asiaan tuo myös oman soppansa ne lukuisat ihmeellisyydet, jotka ovat jääneet mieleen noilta vuosilta. Lehtola ilmoitti jo muutaman päivän päästä, että todennäköisesti vesi pääsi autokannelle ja upotti aluksen. Viron onnettomuustutkinnan johtaja irtisanoutui silloinkin tehtävästään ja ilmoitti syyksi sen, että syy on etukäteen päätetty ja nyt rakennetaan mallia, jolla se toimii. Useampikin laivanrakentaja sanoi, että vesi autokannella kaataa aluksen nopeasti, mutta nopea uppoaminen vaatii reiän pohjaan. Laivan rakentaneen telakan tutkimukset lakaistiin maton alle, mutta niiden vuoksi oikeuskäsittelyjä ei aloitettu.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2225
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Ihminen jostain syystä etsii aina syyllisiä. Syyllistä voisi sitten syyttää kaikesta maan ja taivaan välillä.

Mahdollinen syyllisyyskysymys olisi varmaan jotenkin mahdoton ratkaista tässä tapauksessa edes oikeusistuimessa niin että joku taho saisi mahdollisesti kaikki syyttävät sormet osaksensa; vaan äänet varmaan jakautuisivat eri tahojen kesken.

Omaiset kävivät Ranskan oikeusistuimessa oikeutta ja sehän kääntyi heidän tappiokseen. Syyllistä etsittiin laivan rakentaneesta telakasta edit. ja luokituslaitoksesta.

Myytiinkö sitten virolaisille merikelvoton tai sanotaan että avomerikelvoton alus?? Käsittääkseni alusta oli huollettu säännööllisesti aiempien omistajien toimesta.

Pitää muistaa että Estlineä omisti myös ruotsalaiset. Estonia ei ollut Estlinen ensimmäinen alus. Mutta ehkä kokemus liikennöinnistä ja laivan ylläpidosta jne. oli vielä vähäistä??

En minä tiedä kuka lopulta olisi mahdollinen "pääsyyllinen" vai ovatko kaikki tahot yhtä syyllisiä ?

Miksi aluksella oli satamasta lähdettäessä yhden asteen kallistuma ja ylimääräistä painoa; ja miksi sillä ajettiin liian lujaa keliin nähden?
Viimeksi muokannut MissMallard, To Tammi 26, 2023 9:48 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2225
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Tuossapa tuollainen tuore artikkeli joka ehkä vähän sivuaa löyhästi yllä keskusteltua aihettakin.

"Ruotsinlaivoilla on uusi uhka, vaikka Estonia-turman toistuminen on käytännössä eliminoitu"

https://www.apu.fi/artikkelit/ruotsinla ... eliminoitu

ammattiamatööri
Roger Murtaugh
Viestit: 865
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

MissMallard kirjoitti:
To Tammi 26, 2023 9:14 pm
Tuossapa tuollainen tuore artikkeli joka ehkä vähän sivuaa löyhästi yllä keskusteltua aihettakin.
Menee topicin aiheesta vähän ohitse mutta menkööt kun tuon edellisviestin artikkelin luin ja pari mielipidettä heräsi:

Niinhän se menee, että täysin 100% turvallista matkustustapaa ei ole edes olemassa ja suurimmat uhat saattaa vain vaihtua. En usko, että Estonia kakkonen olisi millään muotoa tänä päivänä edes mahdollinen. Mutta tuossa mainittiin sähköautot ja siten laivapalot itse nostaisin terrorismin samaan kastiin. Maailma ei ole enää se mitä se oli ysärillä.

Sitä on tullut mietittyä miten helpolla voisi jonkun lastin ajaa sisään laivaan ilman että kukaan tarkistaa mitään. Jalankulkija voi kannella kantamuksensa paattiin tuosta vain ei kukaan kysele. Suljettu tila aseita kassit täynnä vain mielikuvitus on rajana kuinka pahaa jälkeä terroristi voi saada aikaan. Toki näitä tilanteita on harjoiteltu viranomaisten toimesta. Mutta avomerellä keskellä ei mitään siinä on isompi hetki aikaa kunnes apu saapuu. Siksi ihmettelen vähän miten löysästi tämä uhka tunnutaan ottavan. Eihän se todennäköistä ole että meidän vesillä tälläistä kävisi ei tietenkään. Mutta suuret tragediat tulevat joka kerta täysin puun takaa. Eihän tää pitänyt olla mahdollista on fraasina melko tuttu.

Vaikka meriturvallisuuteen on kovasti panostettu ja tekniikka kehittynyt niin silti on uhkia joihin on melkein mahdotonta täysin aukottomasti varautua ja ne uhat ei välttämättä ole onnettomuuksia. Mutta sitäkin turvallisuutta on mahdollista parantaa vielä enemmän nykyisestä jos lopetettaisiin se laput silmillä kulkeminen. Suomikaan ei ole enää mikään lintukoto

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2225
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

ammattiamatööri kirjoitti:
Pe Tammi 27, 2023 3:16 am
MissMallard kirjoitti:
To Tammi 26, 2023 9:14 pm
Tuossapa tuollainen tuore artikkeli joka ehkä vähän sivuaa löyhästi yllä keskusteltua aihettakin.
Menee topicin aiheesta vähän ohitse mutta menkööt kun tuon edellisviestin artikkelin luin ja pari mielipidettä heräsi:

Niinhän se menee, että täysin 100% turvallista matkustustapaa ei ole edes olemassa ja suurimmat uhat saattaa vain vaihtua. En usko, että Estonia kakkonen olisi millään muotoa tänä päivänä edes mahdollinen. Mutta tuossa mainittiin sähköautot ja siten laivapalot itse nostaisin terrorismin samaan kastiin. Maailma ei ole enää se mitä se oli ysärillä.

Sitä on tullut mietittyä miten helpolla voisi jonkun lastin ajaa sisään laivaan ilman että kukaan tarkistaa mitään. Jalankulkija voi kannella kantamuksensa paattiin tuosta vain ei kukaan kysele. Suljettu tila aseita kassit täynnä vain mielikuvitus on rajana kuinka pahaa jälkeä terroristi voi saada aikaan. Toki näitä tilanteita on harjoiteltu viranomaisten toimesta. Mutta avomerellä keskellä ei mitään siinä on isompi hetki aikaa kunnes apu saapuu. Siksi ihmettelen vähän miten löysästi tämä uhka tunnutaan ottavan. Eihän se todennäköistä ole että meidän vesillä tälläistä kävisi ei tietenkään. Mutta suuret tragediat tulevat joka kerta täysin puun takaa. Eihän tää pitänyt olla mahdollista on fraasina melko tuttu.

Vaikka meriturvallisuuteen on kovasti panostettu ja tekniikka kehittynyt niin silti on uhkia joihin on melkein mahdotonta täysin aukottomasti varautua ja ne uhat ei välttämättä ole onnettomuuksia. Mutta sitäkin turvallisuutta on mahdollista parantaa vielä enemmän nykyisestä jos lopetettaisiin se laput silmillä kulkeminen. Suomikaan ei ole enää mikään lintukoto
Hyvää pohdintaa! Salaliittoihin aihe ei suoraan todella liity mutta Estoniaan ja siihen että Estonian onnettomuuden jälkeen laivojen rakenteisiin ja turvallisuuteen alettiin kiinnittää paljon huomiota.

Joskus tuli kysyttyä ketjussa että voisiko laivan perärampit pettää? Eli keuloihin on kiinnitetty paljon huomiota mutta perärampit lienevät hyvin samantyylisiä olleet aina. Toki keula ottaa aaltojen iskun vastaan ja harvoin laivojen perä joutuu vastaavien voimien moukaroimaksi. Estonian kohdalla puhuttu myös paljon siitä autokannen kamerasta joka kuvasi aluksen keulaa sisältäpäin.

Tuossa taannoin tuli ihasteltua uutta Tallinkin Mystar-alusta ja ohessa pieni pätkä komentosillalta. Varmaan muillakin aluksilla on näin mutta oheiselta videonpätkältä voi havaita niin esim. Mystarilla kuvaavat kamerat myös laivan perään ja peräramppeihin.

Pahoittelut hieman offtopic-kirjoituksesta. Mutta tämä vain havaintona tänne.

https://www.youtube.com/shorts/YwF1m07PNEM

Kuolemannaakka
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 10098
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Rysty kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 8:40 pm
Kuolemannaakka kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 3:41 pm
Virallisten tutkimuksien tuloksena on aina ja poikkeuksetta teoria, joka on ollut virallinen jo ennen tutkimuksia=) Virallisissa tutkimuksissa ei tule koskaan uutta ja yllättävää tietoa, ihme kyllä.

Jos laivassa ei ollut ylimääräisiä reikiä sen upotessa, niin nopeasti se sitten yhden reiän kautta meni. Ei ollut ilmalukkoja tai osastointeja riittävästi, pelkkä "pulloon päästetty vesi" upotti äkkiä. Pullohan ei tuolla tavalla oikein uppoa, mutta eipä laivaa kai voi pullontiiviiksi sanoakaan. Mutta on tuota nopeutta kuitenkin ihmetelty, ja ajateltu, että pitäisi olla jossain muuallakin iso reikä.
Matkustajalautta ei ole mikään pullo, vaan siellä on valtavasti painavaa tavaraa ja väliseinää sisällä. Merta vasten kallistuneen kyljen ylempien kansien maisemaikkunat myös särkyivät paineessa, josta tuli valtavasti vettä sisään.

Ei tässä tapauksessa ole mitään mystistä tai spekuloitavaa. Visiirin lukkoja oli jo moneen kertaan juuttumisen vuoksi polttoleikattu auki saavuttaessa satamaan ja sitten hitsattu takaisin kiinni lähtöä. Visiiri ei ollut merikelpoinen ja murtui lopulta sään vaikutuksesta. Onnettomuuden syitä ovat varustamon puutteellinen turvallisuuskulttuuri eli aluksen kunto, ja sen liian kova matkavauhti suhteessa merenkäyntiin. Näiden yhteysvaikutus mahdollisti katastrofin.
Kyllä sitä nyt kumminkin on alusta saakka spekuloitu, ja laivan nopeaa uppoamista ihmetelty. Ehkä maailmalta löytyy vastaavia tapauksia, tai sitten ei.

Jos asioita salataan yhdessä kohdassa, kuten nuo "asekuljetukset", jotka olivat hirveää foliojuttua vielä joku aika sitten, ja mistä 99% suomalaisista ei tiedä vieläkään, niin asioita voidaan salata muissakin kohdissa. Luottamus menee. Luottamus perustuu uskoon, koska äärimmäisen harva, jos kukaan, voi tosiasiallisesti perustella tai tutkia tapahtumia (jostain lehdestä tai raportista kopioitu lause ei ole perustelu, se on uskomus). Kun luottamus menee, menee itselläni myös usko, eikä se usko palaa, jos en itse voi asiaa tutkia. Tässä Estonian tapauksessa en voi enkä jaksa. Tyydyn siis ihmettelemään ja kyselemään, ja toiset sitten tyytyy sanomaan, ettei ole ihmettelemistä eikä kyselemistä.
Sinänsä minulle ihan se ja sama.
Mutta onhan tämäkin nyt erikoista, että ensin virallisen raportin mukaan laiva on hyvässä kunnossa, ja sitten toisen virallisen raportin mukaan ihan paska. No: ensimmäinen virallinen raportti valehteli? Vaiko toinen? Ja aina pitäisi vaan uskoa kulloinenkin käsitys, vaikka näkee, että ainakin toinen on ollut väärä.
Laajennettu kakkospainos Ulvilan surma -kirjasta on valmis! Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja allaolevasta linkistä! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


"Naakat sotkevat paikkoja ja rikkovat heinäpaaleja."

Vastaa Viestiin