Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

strömmingen
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 6:25 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja strömmingen »

Kadonneita eestiläisiä miettiessä kannattaa huomioida että eivät ole talvisodan karaisemia suomalaisia. Voivat saada trauma- tms. peräisiä oireita tuollasestakin pikkujutusta.

Kieltämättä tosi omituista että tanssityttö ei hehkuta instassa että likettäkää nyt mun mutruhuulia kun oon ainoa joka pelastui paatin painuessa pohjaan.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10695
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Kyllä minun mielestäni on melko selvää että se pauke on jonkin aikaa kuulunut siitä kun yläosan lukitusten ja saranoiden pettämisen jälkeen keulavisiiri on aallokossa hakannut laivan keulaa vasten, ei siihen ole aluksi tarvinnut syntyä kuin muutaman sentin rako joka on pitänyt pamauksen aina kun aalto on lyönyt sen kiinni.

Visiirin sylinterit on todennäköisesti kestäneet pisimpään koska hydraulisina ne pääsevät elämään liikkeen mukana eli liike ei heti riko niiden korvakkeita. Hydraulipumpun käynnistely selittyy todennäköisesti paineenpitoautomatiikalla, eli automatiikka pyrkii pitämään paineen sylinterissä niin että visiiri olisi kiinni asennossa, saman ilmiön havaitsee vanhoissa nostolaitteissa kun sylinterit vuotaa, jolloin pumppu päästää sinne tarvittaessa painetta pitääkseen sylinterin ylhäällä.

Lopullinen iso pamaus ja laivan äkillinen hidastuminen ja kallistuminen on todennäköisesti tapahtunut sitten kun atlanttilukon pettämisen jälkeen ensin toinen sylintereistä on revennyt irti, jolloin visiiri on kääntynyt alas ja sivulle toisen sylinterin varassa roikkuen ja ollut hetken kuin kauha joka on jarruttanut ja kääntänyt laivaa, kunnes on sitten veden työntövoimasta johtuen irronnut lopullisesti.
joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

damfin kirjoitti: La Loka 10, 2020 10:46 am Visiirin sylinterit on todennäköisesti kestäneet pisimpään koska hydraulisina ne pääsevät elämään liikkeen mukana eli liike ei heti riko niiden korvakkeita. Hydraulipumpun käynnistely selittyy todennäköisesti paineenpitoautomatiikalla, eli automatiikka pyrkii pitämään paineen sylinterissä niin että visiiri olisi kiinni asennossa, saman ilmiön havaitsee vanhoissa nostolaitteissa kun sylinterit vuotaa, jolloin pumppu päästää sinne tarvittaessa painetta pitääkseen sylinterin ylhäällä.
Onko jossain tietoa siitä, miten hydrauliikka oli toteutettu? Voisi ajatella, että jossain pää- tai apukoneiden välittömässä läheisyydessä olisi pumppu, jolla tehtäisiin paine laajempaankin järjestelmään tuolla alakansilla. Käyttökohteita on paljon. Oliko visiirin nostosylinterit ylipäätään 2-toimiset? Äkkiä kuvista arvioimalla kyllä sen omalla painollaan pitäisi tulla lukitusasentoon, jolloin välttämättä ei edes tarvita mahdollisuutta painaa sitä sylinterillä kiinni.
Veera84
Nikke Knakkertton
Viestit: 151
Liittynyt: To Elo 20, 2020 12:39 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Veera84 »

damfin kirjoitti: La Loka 10, 2020 9:48 am Se että osa pelastuneista on myöhemmin "kadonnut" eli poistunut julkisuudesta, mahdollisesti vaihtanut nimeäkin, ei minun mielestäni ole mitenkään erikoista.
Kuinka moni haluaisi 20 vuotta vastailla samoihin kysymyksiin joita aina joku uusi asiasta kiinnostunut taho tulisi kyselemään ja tivaamaan, ja yrittämään saada kertomusta muuttumaan jollain "ratkaisevalla" tavalla.
Itse ihmettelen että noista pelastuneista yksikään on enää tavoitettavissa, mutta toisaalta jotkuthan nauttivat julkisuudesta ja ottavat siitä kaiken irti, myös elantonsa.
Puhut eri asiasta. Nuo muutama tässä tarkoitettu kadonnut on niitä, jotka katosi sairaaloista ja perheiltään. Muista pelastuneista vain muutama on niitä, jotka koko Estoniasta on suostuneet puhumaan julkisesti ja siinä ei tosiaan ole mitään outoa.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10695
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Veera84 kirjoitti: La Loka 10, 2020 11:37 am
damfin kirjoitti: La Loka 10, 2020 9:48 am Se että osa pelastuneista on myöhemmin "kadonnut" eli poistunut julkisuudesta, mahdollisesti vaihtanut nimeäkin, ei minun mielestäni ole mitenkään erikoista.
Kuinka moni haluaisi 20 vuotta vastailla samoihin kysymyksiin joita aina joku uusi asiasta kiinnostunut taho tulisi kyselemään ja tivaamaan, ja yrittämään saada kertomusta muuttumaan jollain "ratkaisevalla" tavalla.
Itse ihmettelen että noista pelastuneista yksikään on enää tavoitettavissa, mutta toisaalta jotkuthan nauttivat julkisuudesta ja ottavat siitä kaiken irti, myös elantonsa.
Puhut eri asiasta. Nuo muutama tässä tarkoitettu kadonnut on niitä, jotka katosi sairaaloista ja perheiltään. Muista pelastuneista vain muutama on niitä, jotka koko Estoniasta on suostuneet puhumaan julkisesti ja siinä ei tosiaan ole mitään outoa.
Niin minä siis puhun niistä joiden on virallisesti todistettu pelastuneen, en niistä jotka joku on kuvitellut nähneensä pelastuneiden joukossa.
Tuon kapteenin pelastumisen ja katoamisen kyllä voin pitää mahdollisena, hän on voinut heti pelastuttuaan ymmärtääkin että nyt on parempi painua maan alle ja vaihtaa henkilöllisyyttä, mutta sitä on vaikea uskoa että siellä olisi ollut esimerkiksi sairaaloissa henkilöitä joita joku olisi kerennyt käydä pelottelemassa ja kaappaamassa ennen kuin heidän henkilötietonsa on kirjattu ylös, siinä olisi omituista jo ensinnäkin se että kuinka heidät kaapannut/pelotellut taho olisi jo siinä vaiheessa tiennyt kuka saattaisi kuulusteluissa kertoa jotain mitä ei saisi kertoa.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10695
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

joepoika kirjoitti: La Loka 10, 2020 11:23 am
damfin kirjoitti: La Loka 10, 2020 10:46 am Visiirin sylinterit on todennäköisesti kestäneet pisimpään koska hydraulisina ne pääsevät elämään liikkeen mukana eli liike ei heti riko niiden korvakkeita. Hydraulipumpun käynnistely selittyy todennäköisesti paineenpitoautomatiikalla, eli automatiikka pyrkii pitämään paineen sylinterissä niin että visiiri olisi kiinni asennossa, saman ilmiön havaitsee vanhoissa nostolaitteissa kun sylinterit vuotaa, jolloin pumppu päästää sinne tarvittaessa painetta pitääkseen sylinterin ylhäällä.
Onko jossain tietoa siitä, miten hydrauliikka oli toteutettu? Voisi ajatella, että jossain pää- tai apukoneiden välittömässä läheisyydessä olisi pumppu, jolla tehtäisiin paine laajempaankin järjestelmään tuolla alakansilla. Käyttökohteita on paljon. Oliko visiirin nostosylinterit ylipäätään 2-toimiset? Äkkiä kuvista arvioimalla kyllä sen omalla painollaan pitäisi tulla lukitusasentoon, jolloin välttämättä ei edes tarvita mahdollisuutta painaa sitä sylinterillä kiinni.
Voisin ainakin kuvitella että visiirin saranointi ja hydrauliikka on toteutettu niin että auetessaan visiiri menee yli painopisteen niin että se ei voi omalla painollaan lähteä sulkeutumaan, ihan jo turvallisuudenkin kannalta sen ainakin tulisi olla niin, koska jos tuollainen 50 tonnia painava visiiri olisi auki pelkän hydrauliikan varassa ja hydrauliikka pettäisi siinä vaiheessa kun siellä olisi ajoneuvoja alla niin tulisi romua ja ruumiita.

Käsittääkseni sen visiirin välissäkin oli myös jonkinlainen tiiviste vaikka se ei täysin vesitiivis olisi ollutkaan, jolloin pelkkä visiirin oma paino ei välttämättä ole riittänyt painamaan sitä lukitukseen asti vaan hydrauliikan on pitänyt kiristää se kiinni.

Tämä on toki pelkkää arvailua, en tiedä millainen rakenne sitten todellisuudessa on ollut.
Oikeusnotaari
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 23, 2020 9:25 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Oikeusnotaari »

damfin kirjoitti: La Loka 10, 2020 10:46 am Kyllä minun mielestäni on melko selvää että se pauke on jonkin aikaa kuulunut siitä kun yläosan lukitusten ja saranoiden pettämisen jälkeen keulavisiiri on aallokossa hakannut laivan keulaa vasten, ei siihen ole aluksi tarvinnut syntyä kuin muutaman sentin rako joka on pitänyt pamauksen aina kun aalto on lyönyt sen kiinni.

Visiirin sylinterit on todennäköisesti kestäneet pisimpään koska hydraulisina ne pääsevät elämään liikkeen mukana eli liike ei heti riko niiden korvakkeita. Hydraulipumpun käynnistely selittyy todennäköisesti paineenpitoautomatiikalla, eli automatiikka pyrkii pitämään paineen sylinterissä niin että visiiri olisi kiinni asennossa, saman ilmiön havaitsee vanhoissa nostolaitteissa kun sylinterit vuotaa, jolloin pumppu päästää sinne tarvittaessa painetta pitääkseen sylinterin ylhäällä.

Lopullinen iso pamaus ja laivan äkillinen hidastuminen ja kallistuminen on todennäköisesti tapahtunut sitten kun atlanttilukon pettämisen jälkeen ensin toinen sylintereistä on revennyt irti, jolloin visiiri on kääntynyt alas ja sivulle toisen sylinterin varassa roikkuen ja ollut hetken kuin kauha joka on jarruttanut ja kääntänyt laivaa, kunnes on sitten veden työntövoimasta johtuen irronnut lopullisesti.
Muista myös visiirin törmäys keulabulbiin, josta on ne iskujäljetkin muistona. Siitähän on varmastikin lähtenyt aivan järkyttävä pamaus.
Vääryys ja kohtuuttomuus
Insattsgruppen
Martin Beck
Viestit: 802
Liittynyt: Ti Loka 04, 2016 1:42 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Insattsgruppen »

ammattiamatööri kirjoitti: La Loka 10, 2020 5:57 am Juu kaikki on tiedossa mutta omissa lokikirjoissani törmään aina vaan siihen, että osa näistä on jotain esiintyjiä tms. tanssiryhmäläisiä jne. mitä ikinä olikaan. Miten hemmetissä tälläisillä ihmisillä voi olla jotain tietoa koko laivan tekniikasta / lastista / ylipäänsä mistään?
Nehän on buukattu vain hoitamaan hommansa eli viihdyttämään yleisöä.

Mutta sitten taas kuuluisat konemiehet on edelleen hengissä ja ei ne ole mistään mysteerisistä syistä yhtäkkiä kadonneet vaikka varmasti tiesivät asioista paljon enemmän.

Mä jotenkin voin niellä koukun kun asia koskee päällystöä mutta menee jo liian paksuksi kun ruvetaan miettimään jotain tanssiryhmää ja sen pelastumista + sen jälkeen mystistä katoamista. Jos näin on ihan oikeasti käynyt niin mitä helvettiä siellä laivalla on tapahtunut? Esiintyjien tehtävä on esiintyä eikä olla mikään "käytiin vähän autokannella ja nähtiin jotain mitä ei saanut nähdä"-porukka. Jokainen joka on edes joskus ollut edes hatarasti ravintolatoiminnan ympärillä tietää kyllä, että artisteilla ja muilla on tasan yksi tehtävä ja se on viihdyttää yleisöä ja sen jälkeen kassan kautta kotiin / hyttiin.

Tätä ollaan pyöritelty vuoden päivät ja pyöritellään myös jatkossa mutta ihmettelen mikä tarve oli näitä tanssijoita tms. salakuljetella johkin jos tietoa ei ollut. Miksei Silver Lindeä esim. mihkään kuskattu kun tiesi liikaa mutta jotkut täysin ulkopuoliset henkilökuntaan kuuluvat vain kadotettiin mystisesti?
TP
Viimeksi muokannut Insattsgruppen, La Loka 10, 2020 2:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Insattsgruppen
Martin Beck
Viestit: 802
Liittynyt: Ti Loka 04, 2016 1:42 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Insattsgruppen »

ammattiamatööri kirjoitti: La Loka 10, 2020 5:57 am Juu kaikki on tiedossa mutta omissa lokikirjoissani törmään aina vaan siihen, että osa näistä on jotain esiintyjiä tms. tanssiryhmäläisiä jne. mitä ikinä olikaan. Miten hemmetissä tälläisillä ihmisillä voi olla jotain tietoa koko laivan tekniikasta / lastista / ylipäänsä mistään?
Nehän on buukattu vain hoitamaan hommansa eli viihdyttämään yleisöä.

Mutta sitten taas kuuluisat konemiehet on edelleen hengissä ja ei ne ole mistään mysteerisistä syistä yhtäkkiä kadonneet vaikka varmasti tiesivät asioista paljon enemmän.

Mä jotenkin voin niellä koukun kun asia koskee päällystöä mutta menee jo liian paksuksi kun ruvetaan miettimään jotain tanssiryhmää ja sen pelastumista + sen jälkeen mystistä katoamista. Jos näin on ihan oikeasti käynyt niin mitä helvettiä siellä laivalla on tapahtunut? Esiintyjien tehtävä on esiintyä eikä olla mikään "käytiin vähän autokannella ja nähtiin jotain mitä ei saanut nähdä"-porukka. Jokainen joka on edes joskus ollut edes hatarasti ravintolatoiminnan ympärillä tietää kyllä, että artisteilla ja muilla on tasan yksi tehtävä ja se on viihdyttää yleisöä ja sen jälkeen kassan kautta kotiin / hyttiin.

Tätä ollaan pyöritelty vuoden päivät ja pyöritellään myös jatkossa mutta ihmettelen mikä tarve oli näitä tanssijoita tms. salakuljetella johkin jos tietoa ei ollut. Miksei Silver Lindeä esim. mihkään kuskattu kun tiesi liikaa mutta jotkut täysin ulkopuoliset henkilökuntaan kuuluvat vain kadotettiin mystisesti?
”Tanssiryhmäläisiä” oli vain kaksi, kaksoset Hannely ja Hanneka Veide, joille matka oli ensimmäinen. Myyriä?

Miten voit tietää kuka on ulkopuolinen ja kuka ei?

Listattuna on konepäällikkö, perämies, mekaanikko, konemies...

Kapteeni, perämies ja konepäällikkö ovat laivan 1, 2, 3 hierarkiassa.

Kuka on ollut mukana missäkin? Kuka on nähnyt kuullut jotain? Ketä on lähestytty ja yritetty saada johonki mukaan? Kuka on kieltäytynyt, kuka lavertelee jne?

Virossa elettiin Neuvostojälkeistä aikaa ja rahan houkutus tai ulkomaille päässy on silloin voinut olla todella vaikeasti vastustava houkutus.

Viisi eri henkilöä on nähnyt kapteeni Avo Pihtin elossa, maissa. Ruotsin poliisi teki interpolille Avo Pihtistä etsintäkuulutuksen, miksi?
XiphiasGladius
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Su Elo 25, 2019 5:57 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja XiphiasGladius »

Noita alimman kanne selviytyneiden sijainnista kun tekee päätelmiä, niin pitäisi tietysti olla myös tiedossa ne hytit joissa ylipäätään on ollut matkustajia tuolla matkalla. Tätä en itsekään välittömästi tiedostanut, mutta laiva tosiaan oli vain 50% täynnä, eli n. puolet hyteistä voisi kuvitella olevan joka tapauksessa tyhjiä.
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Otkes on toimittanut Estonia-aineistonsa Kansallisarkistoon syyskuussa, kertoivat tästä facebookissa.
Tuon linkin takana on raportin liitetiedostoja mistä löytyy mm teknistä tietoa visiiristä, rampista ja niiden toiminnasta, yms. Siellä taisi olla laivan tilaussopparikin telakalle.
https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/ ... ments.html
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Avatar
Jovian
Nikke Knakkertton
Viestit: 167
Liittynyt: Ke Loka 07, 2020 10:58 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Jovian »

damfin kirjoitti: La Loka 10, 2020 10:46 am
Lopullinen iso pamaus ja laivan äkillinen hidastuminen ja kallistuminen on todennäköisesti tapahtunut sitten kun atlanttilukon pettämisen jälkeen ensin toinen sylintereistä on revennyt irti, jolloin visiiri on kääntynyt alas ja sivulle toisen sylinterin varassa roikkuen ja ollut hetken kuin kauha joka on jarruttanut ja kääntänyt laivaa, kunnes on sitten veden työntövoimasta johtuen irronnut lopullisesti.
Miten selität sen että aikataulu ei vain yksinkertaisesti täsmää? Suurinosa laivalta selviytyneistä matkustajista raportoi tämän ison ensimmäisen kallistuman tapahtuneen aikalailla tasan 01:00 tienoilla. Tarkasta kellonajasta ei ole varmuutta, mutta käytännössä näihin aikoihin laiva kallistui ensimmäisen kerran oikealle. Lisäksi vielä se että vaikka keulavisiiri irtosi, ei tarkoittaisi automaattisesti sitä että ramppi aukeaa. Kukaan ei ole ikinä nähnyt avointa ramppia Estoniassa ja se on vielä mennyt kiinni itsestäänkin kun laiva on uponnut pohjaan, olettaen siis että ramppi on ollut auki keulavisiirin irrotessa joka ei myöskään ole mitenkään kirkossa kuulutettu tosiasia.

OTKES on raportissa merkannut keulavisiirin irronneen 01:15 perustuen miehistön lausuntoihin.

Minkä takia laiva kallistui oikealle niin voimakkaasti jo kello 01:00, vaikka keulavisiiri on irronnut 15 minuuttia myöhemmin? Aikataulu ei vain täsmää ja tästä on kritisoitu raporttia vuosikymmenet. Miehistöllä oli myös näkyvyys keularamppiin ainakin vielä 01:05 aikoihin, eikä suurta vedentuloa vielä tuossa vaiheessa ole mainittu joka voisi tälläisiä voimia saada aikaan. Silti monet matkustajat ovat raportoineet jo tässä vaiheessa alakannilla olevan vettä.

Jokin tässä jutussa ei nyt täsmää, en tiedä tarkalleen missä se ongelma piilee, mutta jokin on erittäin kummallista. Olen siis lukenut otkesin raportin kannesta kanteen abauttiaralla kolmisen kertaa viiden vuoden aikana, katsonut kaikki dokumentit mitä tästä aiheesta on saatavilla ja aina uskonut viralliseen teoriaan ennen tämän reiän löytymistä ja muiden erittäin hämärien olosuhteiden ja tapahtumien pyöriessä Estonian ympärillä. Suhtauduin aluksi laivan kyljestä löytyneeseen reikäänkin täysin siten, että sen olisi pakko oltava tullut pohjatörmäyksestä mutta uusien tietojen paljastumisen jälkeen... en olisi enää niin varma asiasta.
"Vaikka meidän oma oikeustajumme miten sanoisi että näitä ihmisiä on kohdeltu väärin, on syytä painottaa että heitä on kohdeltu aivan laillisesti."
Avatar
Jovian
Nikke Knakkertton
Viestit: 167
Liittynyt: Ke Loka 07, 2020 10:58 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Jovian »

Jatkanpa vielä asiasta. Kolmas konemestari kertoo raportin mukaan tästä ratkaisevasta hetkestä näin:
Hän näki monitorista, että vahtimatruusi oli autokannella noin klo 01.00 tai
viisi minuuttia myöhemmin [4]. Toisessa
lausunnossaan [7] hän ilmoitti ajankohdaksi 00.55–00.59, kun hän näki vahtimiehen rampin luona, ja että siellä ei
tuolloin ollut vettä.
Kello 01.15 hän havaitsi kaksi peräkkäistä isoa aaltoa, ja ne tuntuivat hyvin
selvästi. Myöhemmin hän ilmoitti ajankohdaksi klo 01.10 [2], klo 01.14 [4] ja
myös,että hän katsoi kelloaan, joka oli
01.13. [7]. Hän ei ollut koskaan aikaisemmin kokenut niin voimakkaita alukseen kohdistuvia iskuja. Alus kulki lähes
suoraan vasta-aallokkoon ja aaltojen koko
voima kohdistui aluksen keulaan. Hän
katsoi välittömästi monitoria. Kello 01.15
hän näki monitorista [2], että keulasta
tuli vettä sisään tai – kuten hän toisessa
lausunnossaan totesi [4] – suuria määriä
vettä tunkeutui alukseen rampin sivuitse. Samaan aikaan hän kuuli vahtimatruusin ilmoittavan ”vettä autokannella”.
Muissa lausunnoissaan [3,5] hän kertoi,
että vahtimatruusin sanat olivat ”Vahtimatruusi komentosillalle: autokannella
on vettä”. Vettä virtasi sisään valtavia
määriä. Itse asiassa kameran kuva hämärtyi, koska kameraan osui roiskeita.
Hän lukitsi kameran tarkkailemaan ramppia ja hänen mukaansa sama kuva näkyi
komentosillan monitorissa [5].
Kyseinen lausunto on erittäin outo. Mitä tapahtui 15 minuutissa jotka tästä on kokonaan leikattu pois? Mukava aikahyppy kellonajasta 01:00-01:15.


Järjestelmämestarin ja moottorimiehen lausuntojen ristiriitaisuus.

Järjestelmämestarin matkasta kertoo raportti näin. Kello on n. 01:05 - 01:15
Kallistuman takia hän meni konevalvomoon, jossa kolmas konemestari ja
moottorimies olivat. Siirtymiseen kului
noin kaksi minuuttia. Valvontamonitorista näkyi, että autokannelle tuli suuria
määriä vettä rampin molemmilta sivuilta, mahdollisesti enemmän oikealta kuin
vasemmalta. Hän ei osannut sanoa tuliko
vettä myös rampin yli, koska tämä alue ei
näkynyt kameran kuvassa. Pian sen jälkeen kun hän saapui valvomoon, vesitiiviit ovet suljettiin.
Myöhemmässä lausunnossaan [5] hän
sanoi menneensä valvomoon minuutin
tai kaksi kallistuman jälkeen. Kolmas
konemestari käski hänen tarkistaa autokansi valvontakameran avulla. Autot olivat paikoillaan eikä hän nähnyt vettä
kannella, mutta vesi tunkeutui sisään
rampin luota.
Hän oli varma, että kolmas
konemestari näki myös tämän, luultavasti ennen häntä
Ja moottorimies taas:
Hänen työskennellessään verstashuoneessa, alus kallistui yllättäen, mikä oli
hänestä outoa. Hän meni valvomoon ja
kolmas konemestari sanoi hänelle, että
tilanne oli vakava, koska aallot olivat
rikkoneet rampin. Monitorista hän näki,
että autokannella oli suuria aaltoja ja
vedenpinta oli autojen tasalla.
Heti tämän jälkeen useat lamput alkoivat vilkkua ”venehälytys”, mikä merkitsi pelastusveneryhmille käskyä miehittää pelastusveneasemat.
"Vaikka meidän oma oikeustajumme miten sanoisi että näitä ihmisiä on kohdeltu väärin, on syytä painottaa että heitä on kohdeltu aivan laillisesti."
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Jatkakaa tähän malliin, arvon tutkijat. Pari kiinnostavaa löytöä, joihin en nyt itse ehdi paneutua.

https://www.turvallisuustutkinta.fi/mat ... tus_20.pdf

Otkesin sivuilta löytyy datadumppi, jossa yllä oleva Rockwaterin sukellusten rapsa. Kannattaa laittaa talteen, tää saattaapi "kadota" netistä vaikka eihän täältä oikeasti mitään koskaan katoa. Koko dumppi löytyy täältä: https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/ ... ments.html

Tuosta Rockwaterin rapsasta selviää juttuja alakannen hyteistä, mm. kaksi huonossa kondiksessa ollutta hyttiä (ei täsmennetty miten) ja mainintaa siitä, mitkä hytit on olleet tyhjillään ja mistä löytynyt ruumiita.

Avo Pihtistä puheen ollen, tykkäsin kovasti että on mainittu tässä 1.10. julkaistussa New York Timesin jutussa pelastuneena, samoin kuin on jo lyöty pöytään tuo keulavisiiriteoria. https://www.nytimes.com/1994/10/01/worl ... nking.html

EDIT: ja siis siksi tässä sanoin, että saattaapi kadota datadumpista osia, koska Ruotsissa ollaan nyt hätää kärsimässä kun Riksarkivet on lyönyt ison osan Estonia -aineistosta GDPR:n alaisena salaiseksi. Jos siis sattuu sisältämään jotain henkilötietoja, kääk.
garcia
Jane Marple
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe Loka 10, 2014 11:13 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja garcia »

Insattsgruppen kirjoitti: La Loka 10, 2020 5:39 am 1. Avo Piht
2. Lembit Leiger
3. Kaimar Kikas
4. Merit Kikas
5. Agur Targama
6. Viktor Bogdanov
7. Tiina Müür
8. Kalev Vahtras
9. Ago Tomingas
10. Tiit Meos
11. Hannely Veide
12. Hannika Veide



Kaikista (melkein) on VARMOJA silminnäkijä havaintoja pelastettuina mutta ovat sittemmin kadonneet.

Noh, kukaan ei ole tarttunut syöttiin joten laitan nyt tämän tänne, keskustelu ruotsalaisella Flashback foorumilla Estonian ensin pelastetuista ja sitten kadonneista miehistöön kuuluvista henkilöistä:

https://www.flashback.org/t3270943

Tähän liittyy myös pari mysteeri lentoa Arlandasta Alankomaihin ja USA’n missä ei ole rekisteröity matkustajia.
Joo, kiitos. Tätä olenkin odottanu.

---- Salaliittoteoriavaara!!!!:

Jollain foorumilla monta v sitte oli juttua et Piht oli nähty jossain afrikkalaisessa kaupungissa.
Vastaa Viestiin