Estonia

Erilaiset salaliittoteoriat tänne.
Muulle foliohattuilulle on "Huu Haa" osasto

Valvojat: Raid, Moderaattorit

XiphiasGladius
Parranpäristäjä
Viestit: 88
Liittynyt: Su Elo 25, 2019 5:57 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja XiphiasGladius »

Sitten on lisäksi nuo havainnot matkustajilta, jotka kertovat "vettä virtasi autokannelta" ja "autokannella oli paljon vettä".
Eli joko kaksi matkustajaa ovat kannelle pyrkiessään avanneet oven autokannelle (miksi?), tai ovet autokannelle ovat olleet auki koko ajan.

reinoo
Parranpäristäjä
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2019 1:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja reinoo »

damfin kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 10:17 pm
reinoo kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 10:09 pm
damfin kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 9:57 pm


En tiedä mihin tuon pitäisi laittaa luita kurkkuun, mutta selventäähän tuo hieman sitä väitettä että Sillaste näki monitorista että keularamppi oli kiinni.
Se oli siis kiinni sillä hetkellä kun hän katsoi monitoriin, mutta se oli vasta sen jälkeen kun kovat paukahdukset olivat kuuluneet ja laiva oli kallistunut.
Eli sopii täysin siihen teoriaan että visiiri pudotessaan veti rampin auki jonka jälkeen suuri aalto paiskasi vettä suoraan autokannelle ja löi sitten voimakkaan paukahduksen kera rampin kiinni, ja siinä vaiheessa kun Sillaste katsoi monitoriin ramppi oli kiinni mutta ei täysin kiinni koska vettä tuli voimakkaasti läpi rampin molemmilta sivuilta.
Jos ramppi olisi ollut ehjä ja täysin kiinni ei sieltä olisi tullut vettä läpi.
Ramppi olis ihan solmussa ja irronnut laivasta jos olis auennut.
Ei se nyt sentään irronnut vaan aukesi, siinä on sellaiset saranat alareunassa joten se voi aueta ilman että se irtoaa.
Ihan solmussa se kylläkin on, se näkyy siinä pitkässä videossa jonka sukeltajat kuvasivat aikoinaan autokannelta.
Ne saranat ei kestä aaltoja eikä ramppi avonaisena vedessä on paljon voimaa.

matalanveenmanaatti
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

tasaraha kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 10:12 pm
Saman googlailun yhteydessä löytyi vanha juttu. Ei tämä nyt Estoinian uppoamiseen liity, mutta kun aina puolueeton Ruotsi ollut näköjään tämmöisessäkin mukana.
Federal prosecutors filed criminal charges yesterday against a major Swedish electronics firm for illegally selling the Soviet Union a highly sophisticated radar system with important military applications in the late 1970s.
https://www.washingtonpost.com/archive/ ... 5fa9be6a2/
Äläpäs sano. Katsos kun tämä juurikin on ollut se huhu, joka on kiertänyt Nokian ympärillä kaapeliajoista asti. Että saivat teknologiaa ameriikkalaisilta, mutta myivät silti Neukuille. Mutta se oli ameriikkalaisille kuulemma ookoo, koska saivat samalla merkata papereihinsa, että hei, meidän tiedustelupalvelu on saanut tietää, että Neukkuliitto hankkii tällaisia juttuja. Antakaa lisää rahaa, meidänkin pitää varustautua, ja niin edelleen. Eli Nokian suhteen sitä on pidetty avoimena salaisuutena puolin ja toisin. Varmasti Neuvostoliittokin tiennyt, että jotain tällaista suhmua tässä on, mutta tykännyt silti saada materiaaleja ja osaamista.

Jos nyt spekuleerataan, että mitä MS Estonialla on tuotu, niin oma vastaukseni tällä hetkellä on seuraava: ihan varmasti kaikkea, minkä on vaan kyytiin saanut. Näitä salakuljetuskertoja on varmaan kymmeniä ellei satoja, koska toiminta on alkanut jo vuonna 1993 ja tiedetysti 1994 syyskuussa salakuljetuskertoja on ollut ainakin se kolme, uppoamisyö mukaan luettuna.

Estline katosi maailmankirjoista muuten vuonna 2001. Se perustettiin vuonna 1988 Ruotsin ja Viron yhteisomistukseen. En yhtään ihmettelisi, jos se olisi kokonaisuudessaan pantu pystyyn siinä mielessä, että kohta itä romahtaa ja markkinat aukee. Muistakaa toki, että MS Estonian muistomerkki Tallinnassa on nimeltään "Katkennut linja". Varmasti monille tuttu sellainen sana kuin salakuljetuslinja.

matalanveenmanaatti
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

XiphiasGladius kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 10:30 pm
Sitten on lisäksi nuo havainnot matkustajilta, jotka kertovat "vettä virtasi autokannelta" ja "autokannella oli paljon vettä".
Eli joko kaksi matkustajaa ovat kannelle pyrkiessään avanneet oven autokannelle (miksi?), tai ovet autokannelle ovat olleet auki koko ajan.
Mikä on lähteesi? Heitä vaikka nimi niin voin kaivaa alkuperäisen todistajanlausunnon. JAIC:n raportissahan näitä on vääristelty näitä lausuntoja näkemään ihan omiaan sillä aikajanalla, jonka JAIC on viisaudessaan päättänyt.

Suurvisiiri
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Loka 20, 2020 2:10 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Suurvisiiri »

Rasvamaha kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 10:15 pm

Tuolta muuten löytyy aika paljon tarkkoja kuvia visiiristä, ja siirtelystä seä tutkimisestä. Ymmärsinköhän oikein että 80 kuvaa :shock: --> https://digitaltmuseum.se/search/?aq=ow ... 2&o=0&n=80
Tuolla oli hyvälaatuisia kuvia, muttei edelleenkään sieltä, mistä haluaisin nähdä.

Rajasin punaisella alueen, jossa pitäisi mielestäni olla paljon enemmän vauriota. Eihän tuosta ole edes maalit lähteneet, vaikka kyseinen osa visiiristä on isolla voimalla osunut ajoramppiin ja työntänyt sen auki.
visiiri2.png
visiiri2.png (116.11 KiB) Katsottu 282 kertaa
Ja vielä selvyyden vuoksi, kyseessä on siis alla merkitty osa, mutta sisäpuolelta.
visiiri3.png
visiiri3.png (390.48 KiB) Katsottu 282 kertaa

matalanveenmanaatti
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Lähden nyt etsimään lisää visiirin kuvia, josko tuolta sisältä löytyisi lisää jostain ihmeen keinoin.

Sillä välin. Yksi juttu, jota oon miettinyt jo pidempään. Mistä toi visiirin reunan repsohdus johtuu? Onko sitä selitetty jossain rapsassa? En muista tällaista ainakaan lukeneeni, se tosin ei kerro vielä mitään.

Sen verran vielä, että repsotus on siis reikien puolella.
Liitteet
Screenshot 2020-10-21 at 23.13.06.png
Screenshot 2020-10-21 at 23.13.06.png (406.82 KiB) Katsottu 276 kertaa

matalanveenmanaatti
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Visiiriä jahdatessa löytyi tällainen kiinnostava kuva Meyer Werftin raportin lisäyksistä 2000-luvulta. Ehkä te viisaammat saatte tästä jotain irti. Tämä on siis ymmärtääkseni se paikka, jossa visiirin lukkoja olisi pitänyt takoa, sikäli mikäli sellaista taontaa olisi atlantinlukon avaamiseen halunnut hyödyntää jostain syystä.

arrow 1 = the visor lugs by which the actuator was connected to the visor
arrow 2 = the starboard securing hook of the bow ramp engaged in the mating lug
arrow 3 = the area of damage
arrow 4 = the transverse hp profiles numbered 1-4
arrow 5 = the starboard front bulkhead
arrow 6 = the area, where the flat bars with the rubber packing in between was fitted to the outside of the bulkhead
arrow 7 = the location of the explosive charge
arrow 8 = the steel flap, having been part of the bulkhead, pushed forward by the explosion
arrow 9 = the deck opening for the starboard actuator of the bow ramp
arrow 10 = the foundation of the visor actuator
arrow 11 = the recess bulkhead
arrow 12 = the upper starboard securing bolt of the bow ramp

Lähde: https://www.estoniaferrydisaster.net/ch ... -4_12.html
Liitteet
0082.jpg
0082.jpg (86.76 KiB) Katsottu 260 kertaa

Avatar
sikakoira
James Bond
Viestit: 7683
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

damfin kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 8:37 pm
Iltasanomissa on kerrottu hieman kuvaavammin tämän uuden "dokumentin" taustoista ja motiiveista...
SYYSKUUSSA julkaistussa Discoveryn tuottamassa dokumenttisarjassa Estonia – Mullistava löytö paljastettiin, että vuonna 1994 uponneen autolautan kyljessä oli suuri reikä.

Nyt kuvausryhmään kuulunut Linus Andersson vahvistaa Ruotsin yleisradioyhtiö SVT:lle, että Estonian kyljessä on toinenkin reikä, josta dokumentissa ei mainita sanaakaan.

– Ymmärrän, että jotkut pitävät rumana sitä, ettemme sisällyttäneet tätä toistakin vauriota dokumenttiin, mutta kaikilla asiantuntijoilla on ollut pääsy materiaaliin. He eivät pitäneet toista reikää merkittävänä. Emme ole salanneet mitään, Andersson sanoo SVT:lle.

Andersson muistuttaa, että he tekivät journalistista tutkimustyötä, eivät onnettomuustutkintaa. Hänen mukaansa toinen reikä ei palvellut dokumentin tarkoitusta. Asiantuntijat uskovat, että toinen reikä jätettiin pois, jottei teoria Estoniaan törmänneestä ulkopuolisesta aluksesta vesittyisi.

– Olisi ollut reilumpaa julkaista kaikki saatu tieto. Tässä tapauksessa syntyy vaikutelma jonkinlaisesta puolueellisuudesta, sanoo laiva-asiantuntija Tauri Roosipuu ERR:lle.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006677015.html

Mut hei, ei ole muuta selitystä kuin sukellusvene, sen tekemiä reikiä noiden täytyy olla :mrgreen: :lol:

Andersson kertoo että asiantuntijat eivät pitäneet tuota toista reikää merkittävänä, itse asiassa ne samat asiantuntijat eivät pitäneet tätä dokumentissa ja lööpeissä esiteltyä reikääkään merkittävänä mutta sitä Andersson ei tietenkään vaivaudu mainitsemaan. :lol:

Erityisen koomiseksi tuon nyt julkisuuteen tulleen tiedon toisen reiän salailusta tekee se, että dokumentin tekijät jotka syyttelivät alkuperäisiä tutkijoita salailusta ja vetelivät salaliittoteorioita siitä miksi tuo dokumentissa esitelty reikä "salailtiin" vaikka se oli löytynyt jo aikoinaan, nyt jäivät itse kiinni siitä että salailivat omasta dokumentistaan toista reikää... vitun pellet :mrgreen:
Ja sitten voimmekin taas palata sinne paikalla olleiden lausuntoihin karaokebaarista jossa laulu soi ja ilo oli katossa kunnes kylkeen tuli osumaa ja laiva kallistui niin että pöydät lentelivät seinille. Kuulostaa ihan keulavisiirin irtoamiselta :lol:

Nyt on selittelyn makua taas ilmassa. Reilu metrin syvyinen monttu kyljessä ei katoa minnekkään selittelyllä :lol:

Vitun pellet :mrgreen:
“Without the ‘Corona-test’, we would not have had any crisis”
— Dr. Wolfgang Wodarg
Koronaongelman ratkaisu on se, että paniikinlietsojat eristetään (Wolfgang Wodarg)

e18
Aloitteleva besserwisser
Viestit: 42
Liittynyt: To Syys 24, 2015 5:54 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja e18 »

Nyt on niin hyviä kuvia visiiristä että näkee reitin eli kyllä sinne lukolle on ollut pääsy. Visiirin päällä on tuo luukku mikä näkyy noissa kuvissa mitä tuolla kuvasivulla oli ja luukusta tikkaat alas visiirin sisälle eli teorisssa siellä on voinut joku olla takomassa merellä eli ei tartte todennäkösesti ramppia availla autokannen puolelta. Ja saa tuolla visiirin sisällä touhuttua lukoillekkin yhtä ja toista täysin näkymättömissä ja piilossa jos asiaa siltä kantilta katselee.

Avatar
sikakoira
James Bond
Viestit: 7683
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

The hole the experts saw was horizontal, located further aft and near the seabed. It seemed to be several meters long and a few decimetres wide. The marine expert believes that the documentaries did not include this hole because it would create doubts about the collision theory
Näkemättä nyt sitä uusinta reikää niin miten tämä nyt sukellusveneteorian muka tosiaankin poistaisi, heh. Keulavisiirikin selittyy sillä U-veneellä. ei tämä niin monimutkaista ole. :wink:
“Without the ‘Corona-test’, we would not have had any crisis”
— Dr. Wolfgang Wodarg
Koronaongelman ratkaisu on se, että paniikinlietsojat eristetään (Wolfgang Wodarg)

matalanveenmanaatti
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

e18 kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 11:42 pm
Nyt on niin hyviä kuvia visiiristä että näkee reitin eli kyllä sinne lukolle on ollut pääsy. Visiirin päällä on tuo luukku mikä näkyy noissa kuvissa mitä tuolla kuvasivulla oli ja luukusta tikkaat alas visiirin sisälle eli teorisssa siellä on voinut joku olla takomassa merellä eli ei tartte todennäkösesti ramppia availla autokannen puolelta. Ja saa tuolla visiirin sisällä touhuttua lukoillekkin yhtä ja toista täysin näkymättömissä ja piilossa jos asiaa siltä kantilta katselee.
Henrik Sillaste on nähty sinne menevän myös. Tässä lainaus Meyer Werftiltä.
During the interrogation before the court in Espoo Silver Linde stated that he saw the system engineer Henrik Sillaste during his first round at 22.30 hours or during his second round at 23.30 hours on the car deck and going into the left door into the port side house. From there he can only either go up on to the forecastle deck, which would have been suicide in those weather conditions or into the void space behind the port front bulkhead above and below B-deck.

Lähde: https://www.estoniaferrydisaster.net/ch ... -0_01.html
Muuten. Ihmetyttää, että miksi Henrik Sillaste sanoi ensin tv-kameroille, että keulasta tuli vettä sisään, mutta kaikissa lukuisissa virallisissa lausunnoissaan sanoo, että ramppi oli kiinni? Voisko olla, että Sillaste kävi tekemässä tuhnut keulavisiirille ja oletti sen olleen syypäänä uppoamiseen, kuten pitikin olla, mutta sitten kun kaverit Hannes Kadak ja Margus Teru puhuivat nähneensä monitorista rampin olleen kiinni, hänkin myöntyi tähän? Eli ehkä tarkoituksena oli räjäyttää koko paska keulasta auki? Tämä selittäisi myös sen, miksi virallinen totuus oli jo onnettomuuspäivänä valmiina; se oli sovittu etukäteen.

Foliohatut tiukille, nyt.

Ja. Jos tätä ajattelua jatkaa, ja kyseessä oli epäonnnistunut attentaatti eli ramppi ei perkele irronnutkaan, niin itse ainakin rysäyttäisin sukellusveneellä kylkeen jos on ollut tarkoitus upottaa ja alkaa vaikuttaa, että ei lähdekään kuten oli suunniteltu.

Elikkäs, näinnikkäästi: visiiri irtoaa osittain noin kello 00:46 kuten Hannes Kadak todisti, milloin alkoi näkyä rampin reunasta pursuavan vettä. Myös Silver Linde todisti alunperin kuulleensa keulasta pamauksen noin kello 00:40. Sukellusvene kyllästyy katsomaan kun mitään ei tapahdu ja rysäyttää kuoliniskun 01:02. Näitähän on ollut, näitä törmäyksellä tehtyjä upotuksia tahallaan, toisen maailmansodan aikana vielä. Löytyi terminikin, "submarine ramming". Ei suosittua puuhaa, mutta mitä nyt ei sodassa ja rakkaudessa tehtäisi.

matalanveenmanaatti
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Aivot laukkaa nyt vähän liian nopeaa. Eli toinen vaihtoehto vielä on, että sukellusveneeseen on törmätty vahingossa. Että se on ollut turvaamassa matkaa, sitten sisäinen attentaatti saa visiirin irtoamaan osittain - tämä huomataan noin kello 00:46, jonka jälkeen komentosillalla ihmetellään, vaihdetaan vähän kurssia ja siinä hötäkässä ajetaan sukellusveneen päälle. Tai asetutaan vahingossa sukellusveneen reitille, sekin on mahdollista, ettei ollut edes turvaamassa kohdettaan vaan ohikulkija, joka osui väärään paikkaan väärällä hetkellä.

matalanveenmanaatti
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Tosin. Jos miettii silminnäkijöiden lausuntoja, niin ei pamausta kuulunut ennen kello 00:00-00:02 -akselia, vaan vasaroinnin pauketta kuten monet kuulivat, ja hydraulisten lukkojen ääntä kuten Carl Övberg on kertonut. Samoin se latvialainen poliisi oli nähnyt visiirin nousevan yläkannelta käsin, samaan tyyliin kuin sitä avatessa käsittääkseni.

Ehkä suunnitelmana oli avata visiiri sisältä, tai mahdollisesti jopa yritys sulkea se? Pitääpä lukea lisää todistajanlausuntoja...

Koko ajan jotenkin mutu sanoo, että ne räjähdykset on tehty veden alla, jotta ramppi on saatu irti. Räjähdyksistä olisi muuten mielestäni paremmat havainnot olemassa, eikä räjähdys keulassa sovi tuohon laivan yllättävään pysähtymiseen ja kallistumiseen myöskään jotta olisi tapahtunut puoleyön aikaan, etenkin kun ramppi säilyi kiinni. Jos se olisi tapahtunut 00:40 kieppeillä, niin luulisi, että se olisi kuulunut autokannen alaisiin hytteihin ja sieltä useampi muistaisi pamauksen jo tuohon aikaan.

Avatar
sikakoira
James Bond
Viestit: 7683
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

^^
Jotain sellaista, se reikä ei muuten kyllä selity.
“Without the ‘Corona-test’, we would not have had any crisis”
— Dr. Wolfgang Wodarg
Koronaongelman ratkaisu on se, että paniikinlietsojat eristetään (Wolfgang Wodarg)

HannesHolmes
Alokas
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Loka 12, 2020 9:56 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja HannesHolmes »

Kuolemannaakka kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 10:17 pm
HannesHolmes kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 9:27 pm
Virallisessa tutkimusraportissahan ei puhuta noista kyljen rei'istä mitään joten kait tuo dokumentti kuitenkin siihen verrattuna paremmin homman hoiti. Tottakai nuo kaikki reiät olisi pitänyt tuoda esiin dokumentissä joten ei sillekkään voi ihan täysiä pisteitä antaa. Toki se laitto junan liikkeelle mikä ilmeisesti oli tarkoituskin.

Kattelin tuossa iltalehden uutista tuosta toisesta reiästä, tässäpä linkki siihen: https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/009 ... 6ea855a504
Tuossa uutisessa kerrotaan että kyseessä olisi pystysuuntainen muutaman metrin pituinen ja pari senttiä leveä reikä. Jostain muualta ehdin kylläkin lukea että kyseessä olisi horisontaalinen reikä eli pitkittäissuuntainen ja sen käsityksen sain myös Matalanvedenmanaatin postaamasta kuvasta ylempää. Uutisessa myös kerrotaan että tuo uusin löydetty reikä vesittäisi sukellusveneen törmäysteorian muttei sen kummemmin selitetty että miten. Äkkiseltään olettaisi ettei nuo löydetyt reiät ole mitenkään toinen toistaan poissulkevia eli en kyllä ymmärrä että miksei tuo ensimmäinen voisi hyvinkin olla sukellusveneen törmäysjälki. Sikälimikäli tuo toinen reikä on pitkittäissuuntainen niin se voisi selittää useiden paikalla olleiden kuulemat raapimisäänet metalli metallia vasten.
Ja ainakin tuossa ensimmäisessä, englanninkielisessä postauksessa puhutaan reiän leveydeksi muutamia DESImetrejä, eli kymmeniä senttejä:

The hole the experts saw was horizontal, located further aft and near the seabed. It seemed to be several meters long and a few decimetres wide. The marine expert believes that the documentaries did not include this hole because it would create doubts about the collision theory.


Eli ei kuitenkaan ihan mitätön rako.
Hyvä huomio. Eli alkaapa siinä jo olemaan virheitä yhteen iltalehden uutiseen.

Sattu eilen jo silmiin youtubea selaillessa tämmönen pätkä jossa teoria sukellusveneen törmäyksestä estonian kylkeen: https://www.youtube.com/watch?v=P0qAeF0rxFI

Vastaa Viestiin