Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10643
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

sikakoira kirjoitti: Ke Helmi 24, 2021 11:57 pm
damfin kirjoitti: Ke Helmi 24, 2021 9:03 am
Ok... ei vaan oikein taida kokoluokka noissa pienoissukellusveneissä riittää tähän tapaukseen, kun eikös se arvio mennyt niin että sen on täytynyt olla jotakin whiskey-luokkaa oleva sukellusvene :lol:
Ruotsi dokkarissa jo tieteellisesti tutkittiin kuinka sen ajan käytössä olleet Ruotsin omat sukellusveneet olisivat osuneet kuin nyrkki silmään spekulatioille. Tokihan siis mahdollisuuksia löytyy myös monista NATO maista ja Britanniahan se sieltä ensimmäisenä tulee mieleen monestakin syystä :wink:
Minkä värisiä ja muotoisia mahtaa Ruotsin sukellusveneet olla, sopiiko ne kuinka hyvin tuohon Reintammin kuvaukseen vaaleasta useita metrejä kertaa useita metrejä olevasta esineestä?

Jaa vai olisiko Ruotsi maalannut tavanomaisesta mustasta trendistä poiketeten sukellusveneensä sinikeltaisiksi, tai kenties sateenkaaren väreihin...? :lol:
Avatar
Jovian
Nikke Knakkertton
Viestit: 167
Liittynyt: Ke Loka 07, 2020 10:58 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Jovian »

Voin välittömästi sanoa yhtään viestiä lainaamatta sen että Eintmann ei voinut nähdä keulavisiiriä vedessä. Miksikö?

Koska keulavisiiri on ollut paikoillaan ainakin 01:15 asti. Tämän vahvistaa myös raportti. Eintmann oli kannella suunnilleen 01:02 aikoihin.

Lisäksi kuten useaan otteeseen on tässä keskustelussa sanottu myös se ettei keulavisiirin mahdollinen voima olisi voinut matemaattisestikkaan aiheuttaa tuota reikää.
"Vaikka meidän oma oikeustajumme miten sanoisi että näitä ihmisiä on kohdeltu väärin, on syytä painottaa että heitä on kohdeltu aivan laillisesti."
Oikeusnotaari
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 23, 2020 9:25 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Oikeusnotaari »

Jovian kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 4:57 pm Voin välittömästi sanoa yhtään viestiä lainaamatta sen että Eintmann ei voinut nähdä keulavisiiriä vedessä. Miksikö?

Koska keulavisiiri on ollut paikoillaan ainakin 01:15 asti. Tämän vahvistaa myös raportti. Eintmann oli kannella suunnilleen 01:02 aikoihin.

Lisäksi kuten useaan otteeseen on tässä keskustelussa sanottu myös se ettei keulavisiirin mahdollinen voima olisi voinut matemaattisestikkaan aiheuttaa tuota reikää.
Nykyään on yleisesti tiedossa, että tapahtumat alkoivat alkuperäisessä raportissa kuvatun sijaan n. 10-15 aiemmin. Keulavisiiri on siis irronnut samoihin aikoihin lähempänä tasatuntia.

Ks. esim

Esim. https://yle.fi/uutiset/3-5811288
Vääryys ja kohtuuttomuus
Salomonin Tuoma
Harjunpää
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 09, 2018 9:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Salomonin Tuoma »

Oikeusnotaari kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 5:26 pm
Jovian kirjoitti: Pe Helmi 26, 2021 4:57 pm Voin välittömästi sanoa yhtään viestiä lainaamatta sen että Eintmann ei voinut nähdä keulavisiiriä vedessä. Miksikö?

Koska keulavisiiri on ollut paikoillaan ainakin 01:15 asti. Tämän vahvistaa myös raportti. Eintmann oli kannella suunnilleen 01:02 aikoihin.

Lisäksi kuten useaan otteeseen on tässä keskustelussa sanottu myös se ettei keulavisiirin mahdollinen voima olisi voinut matemaattisestikkaan aiheuttaa tuota reikää.
Nykyään on yleisesti tiedossa, että tapahtumat alkoivat alkuperäisessä raportissa kuvatun sijaan n. 10-15 aiemmin. Keulavisiiri on siis irronnut samoihin aikoihin lähempänä tasatuntia.

Ks. esim

Esim. https://yle.fi/uutiset/3-5811288
Kyljen aukko on myös vesirajan yläpuolella. Visiirissä pitäisi olla oma propulsio että se voisi kiertää ja kellua aukon kohdalle ja työntää aallonharjan avulla kylkeä päin...
Sukellusvene on silaus millä purkki saatiin uppoamaan nopeasti, kun visiiri oli "pettänyt".
Visiirihän upposi samantien.

Kuvauksien mukaan Estonia myös kallistuman (oikealle) jälkeen työntyi kulkusuuntaansa nähden vasemmalle, vastatuuleen.
Toinen alus puski oikeaa kylkeä päin?

Tiedän kyllä että Estoniaa koitettiin ohjata vasemmalle.
Huopa
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 90
Liittynyt: Ti Kesä 09, 2020 10:44 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Huopa »

Itse en oikein jaksa uskoa sukellusveneteoriaan, vaikka se tietyllä tavalla kuulostaa hyvinkin uskottavalta. Monet täällä osaavat varmasti arvioida paremmin, itse olen noviisi Estonian tapauksessa.

Tuohon kyljen reikään liittyen. Olisiko mahdollista että olisi syntynyt laivalla kuljetettavien räjähteiden ym sotilasmateriaalin räjähtäessä?
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10837
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Huopa kirjoitti: La Helmi 27, 2021 10:30 pm Itse en oikein jaksa uskoa sukellusveneteoriaan, vaikka se tietyllä tavalla kuulostaa hyvinkin uskottavalta. Monet täällä osaavat varmasti arvioida paremmin, itse olen noviisi Estonian tapauksessa.

Tuohon kyljen reikään liittyen. Olisiko mahdollista että olisi syntynyt laivalla kuljetettavien räjähteiden ym sotilasmateriaalin räjähtäessä?
Itse alunperin pidin uppoamista tällaisen räjähdyksen synnyttämänä, eli että lasti olisi päässyt merenkäynnissä liikkumaan ja jotenkin räjähtämään. Mutta reikä kai sitten on sen näköinen, että voima on tullut ulkoa päin.
Eikä välttämättä aluksessa ollut materiaali ollut mitään räjähtävää muutenkaan. Tiedä häntä.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17103
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Pelastuiko Estonia-laivan kapteeni Avo Piht? “Varmasti pelastui, mutta hänet on jo tapettu”, sanoo toimittaja Andres Raid

Matkustajalaiva Estonian ympärille kietoutuu lukuisia salaliittoteorioita. Yksi kiinnostavimmista on kapteeni Pihtin tarina.

Kapteeni Avo Piht puhelimessa. Ruutukaappaus videolta.
Kapteeni Avo Piht puhelimessa. Ruutukaappaus videolta.
Piht.jpg (21.01 KiB) Katsottu 1876 kertaa
M/S Estonialta pelastuneiden nimilistasta löytyy kapteeni Avo Pihtin nimi. Monet väittävät nähneensä, kun Piht tulee ulos ambulanssista Turussa. Kapteeni ei kuitenkaan koskaan palannut kotiinsa.

On tiistai-ilta, syyskuun 27. päivä vuonna 1994. Matkustajalaiva Estonian toinen kapteeni Avo Piht tulee Tallinnan satamaan ja nousee alukseensa. Hän ei ole tällä kertaa työvuorossa, vaan matkalla Ruotsiin koulutukseen.
...

Kapteeni Piht pelastui?
Aamulla Tallinnan laivaterminaalin edessä liput ovat puolitangossa. Paikalle kokoontuu Estonian matkustajien ja henkilökunnan omaisia. Heitä yhdistää suunnaton suru ja epätietoisuus.

Toimistovirkailija tulee kiinnittämään infopisteen ikkunaan ensimmäisten pelastuneiden listan. Terminaalissa syttyy hetkeksi toivonkipinä. Lista on valitettavan lyhyt, nopeasti ja harakanvarpain kirjoitettu. Pelastuneiden joukossa on kapteeni Avo Piht.

Tästä alkaa kapteeni Pihtiin liitetty salaliittotarina, joka elää vielä 26 vuotta Estonian uppoamisen jälkeen.

Piht oli ambulanssissa?
Kapteeni Avo Pihtin vaimo Sirje Piht kuulee radion aamu-uutisista, että hänen miehensä on mahdollisesti pelastunut. Iltapäivällä Saksasta, Rostockin satamakaupungista tulee puhelu, joka muuttaa lopullisesti Sirjen elämän.

Pihtien perhetuttu, kapteeni Erich Moik soittaa Sirjelle ilouutisen: “Onneksi olkoon, miehesi on elossa! Olemme täällä ottamassa miehistön kanssa vastaan uutta laivaa. Katsoimme Saksan uutislähetystä ja näimme, kun miehesi käveli ambulanssista sairaalaan viltti olalla.”

Sirje Piht ei koskaan toipunut tästä puhelusta. Hän yritti vuodesta toiseen selvittää, mihin hänen aviomiehensä vietiin ja miksi hänen pelastumisensa piti salata.

Vuonna 2003 Sirje Piht kirjoitti kokemuksistaan ja johtopäätöksistään kirjan “Raske tee tõeni” (Vaikea tie totuuteen) yhdessä Imre Kaasin kanssa. Sirje Piht kuoli aivokasvaimeen vuonna 2006.

Myös kapteeni Erich Moik on kuollut, mutta kapteeni Jüri Lember vahvistaa Sirjen saaman käänteentekevän puhelun.
– Olin myös Rostockissa Estonian onnettomuuspäivänä. Kapteeni Moikin ohella muun muassa laivamme lääkäri ja kaupan johtaja tunnistivat ambulanssissa olevan Pihtin. Olemme edelleen kaikki varmoja siitä, että kapteeni Piht pelastui.

Vielä onnettomuuspäivän iltana Viron television uutislähetyksessä mainitaan pelastuneiden joukossa Avo Piht. Lember sanoo, että tämä todistaa Pihtin pelastuneen. Hänen mielestään nimilistalle pääsivät vain ne, jotka olivat itse henkilökohtaisesti kertoneet nimensä ja syntymävuotensa.

Useiden epävirallisten lähteiden mukaan kapteeni Piht tuotiin helikopterilla ensimmäisten pelastuneiden joukossa aluksi Utön saarelle ja sieltä Turkuun.

Nykyisin eläkkeellä oleva Ylen toimittaja Pirjo Peltoniemi hälytettiin onnettomuusyönä töihin. Hän seurasi tiiviisti Turussa pelastustoimia.
– Muistan hyvin, kun Estonian uppoamispäivänä alkoi liikkua vahva huhu, että kapteeni Piht olisi loukkaantuneena tuotu Turun sairaalaan. Ylen uutistoimitus pyysi minua etsimään häntä.

Huhun tarkistaminen jäi muiden kiireellisempien uutisten jalkoihin.

Kysyin Länsi-Suomen merivartiostolta, olisiko heillä antaa Estonialta pelastuneiden nimilistaa. Sain heiltä lopulta listan, mutta siinä ei mainita Avo Pihtin nimeä. Turun yliopistollisesta keskussairaalasta kerrotaan, että heillä ei ole tietoa sairaalaan tuotujen pelastuneiden nimilistasta.

Salaperäinen salkku hytissä 6230
Tunnettu virolainen toimittaja Andres Raid uskoo, että pelastuneiden nimilistoja on jälkikäteen väärennetty.
– Uskon varmasti, että kapteeni Piht pelastui laivalta, mutta olen varma, että hänet on jo tapettu.

Monet uskovat Raidin ohella, että Piht tiesi jotakin sellaista, mikä ei kestänyt päivänvaloa.

Laajalle levinneen salaliittoteorian mukaan Estonian viimeiselle matkalle alukseen vietiin tullin ohi kaksi kuorma-autollista rahtia, ja lastausta valvoivat yhdysvaltalaiset sotilaat.

Estonian asekuljetuksiin uskovat nostavat esiin muun muassa Viron tullin pääjohtajana 1990-luvun alussa toimineen Igor Krištapovitšin kohtalon. Esimerkiksi Eesti Päevalehden arkistosta löytyy artikkeli, jossa kerrotaan, että Krištapovitš ammuttiin omalle pihalleen vain muutama viikko Estonian uppoamisen jälkeen. Verityötä ei ole pystytty selvittämään.

Vuonna 2006 Viron parlamentti myönsi, että autolautta Estoniaa oli käytetty puna-armeijan sotatekniikan kuljetuksiin Virosta Ruotsiin. Työryhmän raportin mukaan ei ole kuitenkaan näyttöä siitä, että asekuljetuksilla olisi ollut yhteyttä Estonian uppoamiseen.

Eesti Päevalehden mukaan Estonian uppoamisiltana laivalla matkasi itävirolainen liikemies Aleksandr Voronin. Hänet on yhdistetty aseiden ja venäläisen avaruusteknologian salakuljetuksiin.

Myöhemmin virolainen Õhtuleht kirjoitti Estonian hylkyä tutkimaan lähetettyjen sukeltajien saaneen tehtäväkseen etsiä Voroninin matkalaukku ”hinnalla millä hyvänsä”. Lehden tietojen mukaan laukku löydettiin kapteeni Avo Pihtin hytistä 6230. Voronin kuoli aivohalvaukseen kesäkuussa 2002.
...
Koko artikkeli kuvineen täällä: YLE
28.2. 07:50 Päivitetty 28.2. 08:07
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10837
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Edellisestä YLEn jutusta:


"Estonian uppoamisen tutkintaa aiemmin Virossa johtanut entinen valtakunnansyyttäjä Margus Kurm uskoo, että reiän on aiheuttanut ruotsalainen sukellusvene.

– Sukellusvene saattoi Estoniaa turvatakseen sillä kuljetettavaa salakuljetuslastia. On täysin mahdollista, että Estonia ja sukellusvene kulkivat vierekkäin, ja jostain syystä ne törmäsivät kyljikkäin. Laivan runkoon tuli reikä, josta vesi pääsi sisään ja laiva upposi."

"Jos Estonian uppoamista aletaan tutkia uudelleen, niin Margus Kurmin mielestä selvitystyötä ei pitäisi johtaa Viro, Suomi tai Ruotsi, vaan joku riippumaton taho."
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10643
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Jaa nytkö se sukellusvene on törmännyt kylkikolarin estonian kanssa, mutta kun sen reiänhän piti täsmätä sukellusveneen keulan tekemäksi...

Entä sitten tuo nopea uppoaminen, riittikö tuollainen reikä kyljessä upottamaan estonian kokoisen laivan noin nopeasti, mitä niille vesitiiville osastoinneille tapahtui...?

No jaa, uskokoon kuka haluaa, minä en.
HannesHolmes
Scooby-Doo
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Loka 12, 2020 9:56 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja HannesHolmes »

Oikeusnotaari kirjoitti: Ke Helmi 24, 2021 12:16 pm Olette melkoisen takertuneita tuohon Reintammin käyttämään sanaan "ljus", joka suomeksi kääntyy sanana vaalea. Vaalea ei ole sama asia kuin valkoinen. Ottakaa huomioon, että havainto on tehty vuonna 1994 onnettomuuden keskellä, heikossa valaistuksessa keskellä myrskyävää merta. Väri on voinut hyvin olla vaikkapa vaalean harmaa, tms. Myöskään koon suhteen tuota Reintammin antamaa antamaa kuvausta tuskin voi pitää millään lailla eksaktina tai luotettavana.

Reintammin lausunto ei todista sukellusveneen olemassaoloa, mutta sen perusteella ei voi myöskään sulkea tätä vaihtoehtoa pois. Lausunto on kokonaisuudessaan niin epämääräinen, että varmuudella siitä voi päätellä hänen nähneen meressä jotain, jonka yli aallot löi. Keulavisiiriä en itse pidä todennäköisenä, koska se olisi edellyttänyt, että visiiri olisi kellunut vähintään minuutin. Esimerkiksi tämä tekniikan tohtori Klaus Rahka, joka esitti syksyllä teorian siitä, että visiiri olisi tehnyt reiät aluksen runkoon, arvioi visiirin kelluneen "a few dozen seconds". Reintammin oman arvion mukaan, hänellä meni alle minuutti laittaa bokserit jalkaan ja sännätä kannelta 1 ulkokannelle, mutta tämä on tietenkin summittainen arvio. Rahka myös arvioi visiirin takertuneen runkoon teräskoukustaan, kun taas Reintamm näki esineen liikkuvan vasemmalle, pois päin laivasta. Lisäksi Rahkan mielestä visiiriteoriaa tukeaa alakansien matkustajien havainnot repivistä äänistä, jotka viittaa siihen, että visiiri repi kylkeä. Juuri tällaiseen ääneen Reintamm havahtui ja pakeni hytistään ("det lät som om fartyget gick genom is"). Eli siis visiirin olisi tullut olla jo pudonnut ja kyljessä kiinni, kun Reintamm repi boksereita jalkaan ja päästyään ulkokannelle visiiri olisi alkanut matkata Reintammista katsottuna vasemmalle...

Täällä on aiemminkin todettu, että visiirin massa ei riitä tekemään reikää aluksen kylkeen. Ainoastaan visiirin terävät teräskoukut voisivat säilykepurkin avaajan tavoin repiä reiän runkoon, kuten Rahka teoriassaan esittää. Jos tarkastellaan tarkemmin D-playn dokkarin reiän osalta tehtyä rekonstruktiota, on siinä selkeästi reiän vasemmalla puolella syvä painauma, eli joku laakeampi esine on painunut aluksen teräkseen kovalla voimalla, josta varsinainen repeämä on aiheutunut. Tämä on jokaisen nähtävissä, olettaen, että rekonstruktio on luotettava. Myöskin dokkarissa norjalaisen professorin tekemä simulaatio, jossa kova laakea esine (n. 1000 tonnia massaltaan?) ajettiin aluksen kylkeen, aiheutti hyvin samanlaista jälkeä mitä nyt löydetyssä reiässä. Ainoat jäljelle jäävät loogiset selitykset ovat näin ollen pohjakosketus tai ulkoisen suht. laakean esineen törmäys kylkeen.
Tuota Reintammin lausuntoa on tullut mietittyä myös ja ainut edes teoriassa mahdollinen vaihtoehto, mikä on käynyt mielessä, on että sukellusvene olisi törmännyt ensin keulavisiiriin joka olisi tarttunut myös siihen kiinni. Sen jälkeen sukellusvene olisi törmännyt estonian kylkeen keulavisiirin ollessa edelleen kiinni sukellusveneen yläpuolella. Tällöin täyttyisi tuo ehto että reintamm on nähnyt jonkin useiden metrien kokoisen valkoisen objektin jonka yli aallot löivät ja joka lähti liikkumaan vasemmalle ennenkuin on irronnut ja vajonnut meren pohjaan. En tosin itse pidä tuota lausuntoa myöskään täytenä totuutena vaan ainoastaan suuntaa antavana. Toki tuota lausuntoa ei voi myöskään sivuuttaa eli jotain siellä on varmasti näkynyt ja ollut. Tullut myös usein mietittyä että paljonko tuossa rytäkässä menehtyi muita vastaavia silminnäkijöitä jotka ovat nähneet jotain vastaavaa tai joilla olisi ollut ratkaisevaa tietoa onnettomuuden lopullisista syistä.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10643
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Tämän ketjun kyllä voisi jo melkeinpä siirtää tuonne huuhaa-osioon :lol:

No ok... yritetäämpä hahmottaa nyt tuokin tilanne, eli saadakseen keulavisiirin repeämään irti saranoistaan ja lukoistaan sukellusvene siis törmää sivulta päin loikaten keulavisiirin, rymistelee Estonian keulabulbin yli visiiri takertuneena komentotorniinsa... tornin päällä olevan visiirin peittäessä näkyvyyden sukellusveneen kapteeni tekee hätäpäissään täyskäännöksen ja nousee pintaan jonka seurauksena sukellusvene törmää uudelleen Estoniaan osuen tällä kertaa keskelle sen kylkeä vesirajan korkeudelle. Tässä rytäkässä Estonian keulavisiiri vihdoin irtoa sukellusveneen tornin päältä ja huojentuneena näkyvyyden ja ohjattavuuden palautumisesta sukellusveneen kapteeni jatkaa matkaa.

Nonih... ratkesihan se Estonian vaurioiden mysteeri kun oikein pohdittiin asiaa :mrgreen:
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10837
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Onhan törmäyksen voinut aiheuttaa keulavisiirin irtoamisen aiheuttama äkkipysähdys ja sen jälkeinen laivan äkkikäännös. Saattaja-alus ei ole ehtinyt/tajunnut reagoida tähän äkilliseen vauhdin hidastumiseen ja kurssimuutokseen, vaan törmäsi takaviistosta aluksen kylkeen. Eihän heillä ollut tiedossa laivan ongelmat (jos nyt olivat laivallakaan tiedossa), eivätkä voineet tietää, että laivan vauhti yhtäkkiä stoppaa.

Se visiirihän siellä hakkasi "tuntitolkulla" puoli-irtonaisena ja laivalla olleet ovat kuvailleet äkkipysähdystä, kun visiiri ilmeisesti haukkasi avoimena aaltoja.

Tämähän se varmaan muuten olikin.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
julli77
Armas Tammelin
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Syys 01, 2015 7:47 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja julli77 »

-kaiketi autokansi oli vesitiivis ja luukut kiinni matkan aikana?
-kylki reikä vesirajan yläpuolella ja visiirin lommot.
-miten vesi meni alakertaan?
-joku törmäys kuitenkin on ollut
-amorella olis myös uponnut syksyllä,mutta kapteeni pelasti ajamalla matalikkkoon,
-siellä sentään oli aikas komiat reiät pohjassa ja 2kansi täynnä vettä ym.
HannesHolmes
Scooby-Doo
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Loka 12, 2020 9:56 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja HannesHolmes »

Kuolemannaakka kirjoitti: Ma Maalis 01, 2021 11:46 pm Onhan törmäyksen voinut aiheuttaa keulavisiirin irtoamisen aiheuttama äkkipysähdys ja sen jälkeinen laivan äkkikäännös. Saattaja-alus ei ole ehtinyt/tajunnut reagoida tähän äkilliseen vauhdin hidastumiseen ja kurssimuutokseen, vaan törmäsi takaviistosta aluksen kylkeen. Eihän heillä ollut tiedossa laivan ongelmat (jos nyt olivat laivallakaan tiedossa), eivätkä voineet tietää, että laivan vauhti yhtäkkiä stoppaa.

Se visiirihän siellä hakkasi "tuntitolkulla" puoli-irtonaisena ja laivalla olleet ovat kuvailleet äkkipysähdystä, kun visiiri ilmeisesti haukkasi avoimena aaltoja.

Tämähän se varmaan muuten olikin.
Mitä nyt tätä äkkipysähdystä tullut pyöriteltyä mielessä että mikä sen olisi voinut aiheuttaa niin ehkä itse sulkisin pois pelkän keulavisiirin. Jos vertaa estonian kokonaismassaa visiirin massaan niin periaatteessa visiiri ei olisi kyennyt saavuttamaan tarpeeksi kovaa vastakkaista nopeutta estonian menosuuntaan nähden irrotessaan että se olisi saanut aikaan äkkipysäyksen. Toisaalta taas tuo sukellusveneen törmääminen takaviistosta estonian kylkeen sopii kyllä hyvin mielestäni noihin vaurioihin mitä löytyy kyljestä. Vielä kun joskus löytyisi se törmännyt sukellusvenekkin, sikäli mikäli on vielä edes olemassa yhtenäisenä massana (olettaen että sukellusvene törmäsi estoniaan). Mielenkiinnolla kyllä odotan tulevia sukelluksia estonian hylylle että mitä muita mahdollisia vaurioita/uusia havaintoja sieltä vielä löytyy.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10643
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

HannesHolmes kirjoitti: Ti Maalis 02, 2021 1:48 am Mitä nyt tätä äkkipysähdystä tullut pyöriteltyä mielessä että mikä sen olisi voinut aiheuttaa niin ehkä itse sulkisin pois pelkän keulavisiirin. Jos vertaa estonian kokonaismassaa visiirin massaan niin periaatteessa visiiri ei olisi kyennyt saavuttamaan tarpeeksi kovaa vastakkaista nopeutta estonian menosuuntaan nähden irrotessaan että se olisi saanut aikaan äkkipysäyksen.
Olet ilmeisesti ymmärtänyt täysin väärin sen miksi se keulavisiiri sen äkkipysäyksen aiheutti.

Ei se itse keulavisiiri tai laivan siihen törmääminen äkkipysäystä aiheuttanut vaan keulavisiiri oli se joka mahdollisti laivan vauhdikkaan etenemisen kiilamaisuudellaan, joten kun se keulavisiiri poistui jättäen jäljelle pelkän tylpän keulan niin siitä seurasi äkkipysäys.

Voit testata asian kesällä, hyppää ensin kymmenestä metristä veteen suippo pää edellä, ja sen jälkeen toista testi hyppäämällä vatsa edellä, niin huomaat kuinka se tylppä muoto aiheuttaa äkkipysäyksen.
Vastaa Viestiin