Näinhän sen kertookin hesari:Rescuer kirjoitti: ↑Ti Loka 08, 2019 5:57 pm Aiemmin EPIRBit saattoivat olla "häkissä", joka oli painelaukaisimella varustettu kehikko. Monesti vielä jousitettu niin, että painelaukaisimen katkaistessa kehikon lukituksen "ampui" poijun irti. Samalla tavalla toimii monet nykyiset muovikotelotkin.
Estonian aikaisissa EPIRBeissä ei ollut testikytkintä kuten nykyisissä. Tuo Konnad sijotettin vaaka-asentoon ja se laukesi oltuaan riittävän pitkään pystyasennossa.
Estonian kipinä oli tarkastanut poijujen toiminnan n. viikkoa ennen onnettomutta ja silloin nuo olivat toimlneet normaalisti. Nuo Kannadithan testattiin seuraavasti: avattiin poijun "häkki" varovasti ja nostettiin poiju pystyyn. Kun merkkivalo alkoi vilkkumaan, avattiin korkki ja käännettiin katkaisin OFF-asentoon. Tällöin hälytys ei vielä ehtinyt lähteä, mutta poijun "toimivuus" saatiin testattua.
Estonian molemmat EPIRBit olivat löydettäessä pois kytkettynä, olisikohan kipinältä jäänyt poijut virittämättä testin jälkeen? Ei olisi ollut ensimmäinen kerta noissa non-GMDSS laivoissa...
Estonian hätäpoijuistaoli unohtunut viritys
Autolautta Estonian kaksi hätäpoijua eivät lähettäneet signaalia pelastajille, koska niitä ei ollut viritetty laivalla. Hätäpoijut pulpahtivat pinnalle asianmukaisesti laivan upotessa.
Turman kansainvälinen tutkimuskomissio on selvittänyt Vironrannikolle ajautuneiden hätäpoijujen toimintaa. Poijujen akut olivat täydessä varauksessa, mutta ne eivät voineet lähettää mitään virittämättöminä, kertoo komission jäsen Kari Lehtola.
Komissio päätti kaksipäiväisen kokoukseen perjantaina Helsingissä.
Ns. EPIRB-hätäpoijut oli huollettu äskettäin, ja ne oli sijoitettu sääntöjen mukaisesti paikoilleen. Asennusvaiheessa unohtui kuitenkin poijujen aktivointi: suojakansi pitää avata ja kääntää kytkinpäälle. Hätäpoijun aktivointi kuului Estonialla radiosähköttäjien tehtäviin, joita laivalla oli kaksi.
Tutkinta on vielä kesken, mutta komissio on kuullut radiosähköttäjää asiassa, kertoi komission asiantuntijajäsen Asser Koivisto. Hätäpoijun tarkoitus on lähettää uponneen laivan sijainti sekä kertoa etsijöille laivan nimi Koiviston arvion mukaan poijujen mykkyydellä ei ollut suurta vaikutusta itse pelastustoimiin, sillä poijut pulpahtavat pintaan vasta laivan upottua