Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Vahinko, jonka pituudeksi arvioitiin 22 metriä, on todellisuudessa yli 40 metriä pitkä ja vähintään 6 metriä leveä, kertoi Viron merionnettomuuslautakunnan johtaja Rene Arikas Viron yleisradioyhtiölle ERR:lle.
Tässä dokkarista napattu graffa ilmeisesti virallisen tahon toimittamaa materiaalia dokumentin tekijöille. Eli Estonian keskilaiva makaa ns. "vuorijonon päällä". Ilmeisesti meinataan sellaista kallionyppyläjonoa joka kulkee poikittain keskilaivan alitse.
Kuva

Ensimmäisissä tutkimuksissa virallinen taho tosiaan havaitsi, että laivalevyt ovat painuneet tyyrpuurin puolella kasaan noin 20 metrin matkalla ja niiden päissä on nämä repeämät. Eli omalla tulkinnalla tarkoittaisi sitä, että itse repeämät eivät olisi syntyneet yksittäisestä osumasta vaan ovat seurausta painaumasta kun runkomateriaali ei ole kestänyt. Kas näin
Kuva

Nyt sitten tuokin teoria menee uuteen tarkasteluun jos tässä puhutaan samasta painaumasta joka olisi yli tuplat pidempi. Eli nuo reiät eivät ainakaan molemmat voi mitenkään olla enää painauman molemmissa päissä vaan jompi kumpi keskellä painaumaa.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

M/S Estonian tutkimukset ovat jatkuneet kesäkuun alkuviikkoina, kertoo Viron yleisradio ERR.

Vuonna 1994 Tallinna–Tukholma-reitillä uponneen laivan hylyn tutkimukset päätettiin käynnistää uudelleen tv-ryhmän löydettyä syksyllä 2020 aluksen rungosta ennestään tuntemattoman repeämän. Tämän kesän tutkimukset tehdään vuoden 2021 alustavien kartoitusten pohjalta.

Viron onnettomuustutkintakeskus (OJK) ja Ruotsin onnettomuustutkintaviranomainen (SHK) suorittivat fotogrammetriset tutkimuksensa 7.–16. kesäkuuta. Tutkimuksissa aluksen rungosta otettiin 25 000 kuvaa. Kuvien suuri määrä mahdollistaa objektien sijainnin, mittojen ja muodon mittaamisen.

Tutkimustulosten lopullinen analysointi voi tosin viedä vielä muutaman kuukauden. OJK:n päällikkö, kapteeni Rene Arikas kertoi kuitenkin jo nyt olevan selvää, että rungon vauriot ovat selvästi laajempia kuin viime vuonna oli arvioitu.

– Viime vuoden alustavien tutkimusten mukaan oikean puolen repeämä oli neljä metriä korkea ja 22 metriä leveä. Nyt olemme saaneet tietää, että repeämä onkin vähintään kuusi metriä korkea ja vähintään 40 metriä leveä, Arikas kertoi ERR:lle.

Viime vuoden tutkimusten mukaan vauriot olivat sijoittuneet 155-metrisen lautan kuudennen kannen yläosaan. Tämän vuoden tutkimuksissa paljastui vaurioiden ulottuvan myös kansille seitsemän ja kahdeksan.

Kasvanut öljyvuoto
Tutkimusryhmä huomasi vedenalaisissa kuvauksissaan myös pienten öljykuplien nousevan hylystä vedenpintaa kohti.

Kyseessä on hylystä jo aiemmin löydetty öljyvuoto, jonka nyt arvioidaan yhä lisääntyneen viime vuodesta. Lisäksi tutkimusryhmä löysi rungosta myös uuden vuotopaikan.

Arikaksen mukaan Suomen, jonka talousalueella hylky sijaitsee, tulisi pian päättää, mitä öljyvuodolle tulisi tehdä.

– Kun katsomme löytämiämme laajoja vahinkoja, emme voi sulkea pois sitä, että vuoto pahenee, kapteeni summaa.

Ruotsin Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintapäällikkö Jörgen Zachau kommentoi löytöjä Ruotsin yleisradioyhtiö SVT:lle sanoen, ettei hylyn kokemia ja aiheuttamia vahinkoja selvästi ole aiemmin tutkittu tarpeeksi hyvin.

– Nyt se olisi kuitenkin tarkoitus tehdä, Zachau totesi.

Alla Viron onnettomuustutkintakeskuksen julkaisemaa alustavaa kuvamateriaalia tutkimuksista.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/952 ... 45e719b64c

"Uudet kuvat" lähinnä otoksia itse tutkimuksista

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Kiitos @ammattiamatöörille kaikesta infosta koskien dokkaria ja tuossa ylempänä olevista tiedoista ja videosta!

Korostetaan vielä sitä että hylky on vuosien saatossa muuttanut asentoaan jolloin näitä vaurioita paljastui näkyväksi. Kaikkia vaurioita ei olisi pystytty tuolloin 1994 edes rekisteröimään koska ne eivät olleet tuolloin näkyvissä. Lisäksi aluksen vaurioihin ei OTKES-raportissa merkittävästi kantaa koska se siinä kirjoitettiin mitä todistaa pystyttiin ja silmin (ROV-avulla) tuolloin näkemään. Tätä asiaa on ketjussa käsitelty pitkälti jo aiemmin.

Onko sillä sitten olennaista merkitystä onko havaittu reikä 4 m vai 6 m? Jos se on syntynyt vasta merenpohjassa niin sillä koolla ei enää suurta merkitystä ole minkään suhteen. Tietysti hyvä rekisteröidä reikä sen kokoisena kuin se todella on. Mutta ei se mitään muuta mihinkään suuntaan jos pohjassa on vasta tullut oli sitten minkä kokoinen hyvänsä. Tietysti reiän muoto on olennainen että täsmääkö se esim. pohjaan kohdistuvan iskun seurausta kun alus sinne merenpohjaan rojahti.

Tuo polttoaine-vuoto asia on hyvä Suomen omalta osaltaan selvittää. Utöhän siinä lähimpänä on ja tuskin sinne rannoille mitään öljylauttaa halutaan; tai mihinkään muuallekkaan.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

MissMallard kirjoitti:
Ke Kesä 22, 2022 12:26 pm
Onko sillä sitten olennaista merkitystä onko havaittu reikä 4 m vai 6 m? Jos se on syntynyt vasta merenpohjassa niin sillä koolla ei enää suurta merkitystä ole minkään suhteen. Tietysti hyvä rekisteröidä reikä sen kokoisena kuin se todella on. Mutta ei se mitään muuta mihinkään suuntaan jos pohjassa on vasta tullut oli sitten minkä kokoinen hyvänsä. Tietysti reiän muoto on olennainen että täsmääkö se esim. pohjaan kohdistuvan iskun seurausta kun alus sinne merenpohjaan rojahti.
No teoriatasolla vaurioiden laajuudella ei ole merkitystä jos pystytään suhteellisen aukottomasti osoittamaan vaurioiden syntyneen pohjaosumasta. Tällöinhän repeämät rungossa sekä muut vauriot muuttuvat koko tapauksen kannalta melko merkityksettömiksi koska kaikki kaikessa on se mitä pinnan yläpuolella on tapahtunut.

Alkaa aika vahvasti uuden datan perusteella näyttämään siltä, että itse lausunnot päätyvät lopulta pohjakosketuksen kannalle. Vaikea tuota teoriaa on enää sivuuttaa kun tiedetään suunnilleen millaista merenpohjaa tuossa keskilaivan kohdilla on kuten eilen laittamani grafiikka osoittaa. Toki ei mahdoton ajatus, että tästä sitten alkaa se juupas eipäs-väittely mikäli Kurmin ryhmä tuo jotain tarkempaa dataa esille. Siinä dokkarissa näytettiin kun olivat jollain ROV-kouralla tökkineet maaperää tuolta kohdin ja upposi kuin veitsi voihin niin syvälle kuin kouralla pääsi. Onko tämä sitten todiste mistään tuskinpa. :D

Niin ja kun huomioidaan vaurion leveys eli se 40 metriä ja oletuksena että koko damage samassa rytäkässä syntynyt niin alkaa esim. sukellusveneteoriat kuulostamaan aika kaukaa haetuilta. Kuten kaikki muutkin teoriat törmäyksestä pinnan yläpuolella.

Mun mielestä tää koko spekulointi reikien synnystä on muuttunut uusien tietojen valossa. Alkujaan spekuloitiin pelkästä repeämästä rungossa jonka kyllä sai helposti näyttämään siltä että ulkoa on joku iskenyt kyljestä sisään. Mutta silloin ei tiedetty että yksi ja sama vaurio on noin pitkällä matkalla laivan runkoa. Olihan se alkujaan jo yksi realistisimmista vaihtoehdoista että siellä on maapohja aiheuttanut tuhot mutta tämä teoria on nyt saanut vain lisää tukea kun taas muut teoriat seisovat aika tyhjän päällä.

Ja siis dokkarin tietojen perusteella tuo 40 metriä on sellaista (siinä puhuttiin toki vain 20 metristä) että kylki on painunut koko matkalta hieman sisään (puhuttiin sisään painuneista laivalevyistä ainakin suomennoksessa). Eli en usko, että vaikka sukellusvene pomppisi runkoa pitkin pitkältä matkalta että se vastaavaa jälkeä pystyisi tekemään vaan olisi lähinnä painauma siellä toinen täällä

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10813
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

On se silti vähän erikoista, että aluksi on varma tieto, ettei aluksen kyljessä ole sitten minkäänlaista reikää, ja silkkaa salaliittoteoriaa, jos sellaista väittää, ja nyt siellä onkin puoli kylkeä kokonaan auki. Luulisi, että tuollaisesta reiästä tulisi jo kaikenlaista kamaakin ulos. 40 x 6 metriä! Siitä ajelisi panssaridivisioona läpi.
Että on se kova tälli ollut se merenpohjaan osuminen tai kovasti merivirrat on peltejä väännelleet siellä kyljen alla. Vai onko se jotenkin aikojen kuluessa kyljellään maatessaan puhjennut alla olevan kallion painamana? Jos siellä nyt jotain kallioita on.

Mutta tuollainen reikä kyllä upottaisi laivan nopeasti. Sehän se kai perusarvoitus on ollut, että miten se niin nopeasti upposi jos vain edestä oli visiiri ja ramppi auki. Eli että tarvittaisiin toinenkin reikä.

Ja sitten nämä "pitkät raapivat äänet" sun muut "räjähdykset" mitä jotkut olivat kuulleet...


No, tuskinpa näissä tutkimuksissa mitään selviää. "Reikä on, mutta se on varmaan tullut vasta upoksissa. Uppoamissyyttä ei tarvitse sen enempää tutkia".
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Tämä on vähän epäselvää mutta itse nyt olen päätellyt että siellä ei itsessään ole mitään 40x6m aukkoa kyljessä mistä voi panssarivaunulla sisään ajella vaan koko vaurion laajuus on tuo 40x6 metriä. Jostain syystä tuossa uutisessa koko pinta-alan repeämästä puhutaan mutta dokkarin jatko-osa antoi ymmärtää painaumasta tuolta matkalta ja selkeitä repeämiä olisi löydetty painauman molemmista päistä. Pari viestiä ylöspäin demonstroitu tuo.

Jokainen on joskus nähnyt Curlingia pelattavan niin radan mitat ovat noin 45 x 5 metriä joten siinä vähän hahmotettuna millaisesta alueesta puhutaan.

Damaget toisessa kyljessä ovat aivan valtavat ja se mahdollinen kallionyppylä johon tömähtänyt ei todellakaan voi olla mistään pienimmästä päästä.

Kysymysmerkinhän se toki jättää onko koko vaurio sellaisenaan syntynyt -94 vai onko vuosien aikana vauriot laajentuneet. Voihan sitä toivoa, että kehittynyt nykytekniikka pystyisi tähän edes jotain vastausta antamaan. Mutta se on selvää, että muussia on toinen kylki ollut jo ensimmäisten sukellusten aikaan ja itse edelleen ihmettelen tässä JAIC:n papereita joissa todetaan, että ulkoa päin ei havaittu vaurioita. Vaikka se nyt olisikin totuus että Rockwaterin tutkiessa mitään ei löydetty niin viitteitä oli jo ysärillä, että siellä on vaurioita mutta JAIC ei vaivautunut näitä tutkimaan vaan muistaakseni asiat kuitattiin "salaliittoteorioina". Kyllähän tuo meikän päässä herättää kysymyksiä miksi olivat niin haluttomia asiaa tarkastamaan. Vaikka tämä komission tehtävänä olikin tutkia vain uppoamiseen johtaneet syyt niin voisin olettaa, että muussina oleva toinen kylki olisi aika oleellinen asia jotta voidaan todeta sen syntyneen pohjakosketuksesta eikä pinnalla.

ME-ajassa uppoaminen jatkaa edelleen samassa umpisolmussa ei ole nää tutkimukset tuoneet tähän asiaan mitään uutta ratkaisevaa. Reikäselitys toki jatkaa elämäänsä samoin ilmanvaihtokanavateoria tosin mitä nyt viime aikoina lukenut niin ei tuokaan ole ehkä niin yksiselitteinen asia. Tietysti Kurmin porukka / viralliset tutkimukset jos saa autokannen keskipalkin tutkittua päätyyn asti ja siellä ovet edelleen kiinni niin voidaan tuo autokannen ovista alakansille vuotanut vesi-teoria poissulkea.

Ehkä vanhan toistoa mutta eilen tuli muistin virkistykseksi katsottua areenasta vuonna 2020 tehty Spotlight otsikolla Estonia-raportin aukot.

Palautui taas mieliin pari kappaletta mysteereitä tuon komission toiminnasta. Suosittelen varsinkin niille jotka eivät ole nähneet kyseistä pätkää
https://areena.yle.fi/1-50318091

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

^
Tänks vinkistä olikin mennyt ohi tuo :wink:
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

miumau666
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Tammi 21, 2022 6:25 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja miumau666 »

ammattiamatööri kirjoitti:
Ke Huhti 27, 2022 12:26 pm
miumau666 kirjoitti:
Ke Huhti 27, 2022 4:10 am
Näitä Fokus Estonian juttuja on tullut katseltua https://www.youtube.com/channel/UCu-p6- ... 4p3E_Uvyeg. Sen mitä nyt on tätä asiaa eri kanavista seurannut, niin päällystön / miehistön toiminta olisi kyllä ansainnut enemmän huomiota tässä onnettomuudessa. Toivottavasti nykyään on asiat paremmalla tolalla.
Ehdottomasti samaa mieltä. Kriittistä tarkastelua miehistön touhuista ja ylipäänsä työkulttuurista aluksella on käyty julkisuudessa todella vähän. En väitä että tässä pitäisi jotenkin syypään leimaa miehistön suuntaan lyödä mutta aina häirinnyt se mihin formuun Estonia on kokonaisuutena taputeltu. Miljoona onnetonta sattumaa ja asiat vaan tapahtui ei kenenkään syy. Kyllä sieltä halutessaan voisi osasyyllisiä kaivaa koska olen vahvasti sitä mieltä, että mikäli kaikki olisi hoidettu oppikirjojen mukaan niin miehistön kuin aluksen kunnonkin suhteen niin edes 90-luvulla tuon onnettomuuden tapahtuminen ainakaan tuossa mittakaavassa ei olisi ollut edes mahdollista. Olettaen että tähän nyt ei liity mitään hämärää kuten törmäystä tai räjähdystä tms. epänormaalia.
Noin klo 00.46 moottorimies näki monitorista, että rampin oikealta puolelta tihkui hieman vettä. Hän arveli, että sadevesi tunkeutui tiivisteiden läpi. Sillä hetkellä moottorimies oli yksin valvomossa ja kun konemestari palasi, moottorimies meni viereiseen työpajaan. Kun moottorimieheltä myöhemmin [3] kysyttiin klo 00.46 tapahtuneesta veden tihkumisesta, hän kertoi miettineensä asiaa paljon, mutta hän ei enää ollut varma, oliko hän nähnyt sitä. Kun häneltä kysyttiin lisää asiasta, hän sanoi ettei hän enää ollut varma, oliko hän edes sanonut niin ensimmäisessä kuulustelussa.

Lainaus loppuraportista. Itselleni on sellainen kuva tullut näistä materiaaleista, että onnettomuusyönä on voitu miettiä paljon, mutta kenelläkään ei ole ollut käsitystä siitä, mitä laivalla pitäisi tehdä. Vanhoissa onnettomuutta käsittelevillä videoilla youtubessa on haastateltu mm. jotain SIljan entistä pääluottamusmiestä, joka puhui avoimesti ongelmista virolaisten osaamisessa ja työkulttuurissa. Kun huomioidaan että äänet oli kuultu, ja ne todennäköisesti tulivat liikkumaan päässestä visiiristä (ja / tai lukituslaitteen pettämisestä), laivalla ajettiin silti kovaa vasta-aallokkoon. Onko suuronnettomuuden syy sitten murtunut lukituslaitteisto, vai se että ongelmalle ei tehty mitään. Mikään rakenne ei ole pomminvarma, koska väsymistä tapahtuu ja eri tapahtumaketjut on aina mahdollisia.

Yksi mielenkiintoinen haastattelu tuli Martin Saarikankaalta uutislähetyksessä (https://youtu.be/JI6BDDXvh78?t=1704). Eihän se tainnut näin
mennä, mutta tämä kuvaa aika hyvin sitä asenneilmapiiriä asian suhteen.

Martin Saarikangas

Minä näen tapahtumien kulun seuraavasti. Visiiri on ollut löysällä, tai lukitus on ollut huonosti kiinni, jolloin se on merenkäynnissä auennut. Mikäli lukituslaitteet ovat edelleen tallella ja jotakuinkin ehjiä, niin silloin tilanne on nimenomaan tämä. Sen jälkeen todennäköisesti vettä on alkanut tulla vuotavista saumoista, jolloin mahdollisesti henkilökunta on yrittänyt avata sisäporttia tutkiakseen tilannetta, ja siinä vaiheessa vesi on tullut sisään. Mikäli sisäportin lukituslaitteet ovat kunnossa, niin se tukee tätä teoriaa, ja silloin kyseessä on käyttövirhe, eikä rakenteellinen virhe.

Tällä informaatiolla te ette näe, että kyseessä voisi olla rakennevika joka voisi aiheuttaa onnettomuuksia muissa laivoissa?

Minä en usko, koska tällaisessa merenkäynnissä laiva on liikkunut toistakymmentä vuotta, ja ainoastaan se tilanne, että visiiri
ei alun alkaen ollut kiinnitetty kunnolla voi johtaa tällaiseen tilanteeseen.

Avatar
Tenderloin
Scooby-Doo
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Touko 03, 2021 1:43 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Tenderloin »

sikakoira kirjoitti:
Ma Touko 09, 2022 12:14 am
ammattiamatööri kirjoitti:
Su Touko 08, 2022 11:33 pm
factlover kirjoitti:
Su Touko 08, 2022 10:43 pm
Lipputangosta:

Note:
Due to the presence of the flag pole with aft-shining blue light on top, up-and-down movements of the visor would have been very well visible from the bridge in the darkness unless the light was defect.
No mun pohdintojen kannalta keulatolpan funktio on sivuseikka jos tuo pitää paikkansa niin mitään valoja keulasta ei edelleenkään komentosillalle näkynyt joten sinänsä jää vieläkin se skenaario että komentosillalta aikuisten oikeasti ei visiirin irtoamista havaittu.
Elikkä näkyi hyvin komentosillalle ellei sitten valo ollut paskana jota me nyt emme tiedä eikä missään ole ainakaan väitetty näin. Kaikkihan toki mahdollista on :wink:
Tällainen asia kuitenkin olisi varmastikkin huomattu hyvin nopeasti ja valo korjattu.
Kommentoidaan nyt lyhyesti tuota valotolppaa kun itse olen merillä töissä ja nykyaikaiset komentosiltaproseduurit jotensakin tuttuja. Voi olla että asiasta on jo keskusteltukin.

Mikäli kyseessä on ns. steering light, sininen valo on hyvin pieni ja heikkotehoinen, ja näkyy tosiaan vain komentosillan suuntaan. Ideana on auttaa komentosiltatiimiä hahmottamaan aluksen keskilinja pimeässä ahtailla väylillä navigoitaessa. Nykyisin kyseinen steering light on päällä tyypillisesti saaristossa ja ahtailla väylillä kuljettaessa. Esimerkiksi Kielin kanavassa luotsit haluavat tämän "styyrausvalon" päälle lähes poikkeuksetta pimeinä vuorokaudenaikoina.

En näe mitään syytä miksi kyseistä valoa pidettäisiin päällä avomerellä, paitsi jos sen osafunktio on ollut indikoida keulavisiirin asentoa aina aluksen ollessa kulussa. Todetaan nyt etten tunne matkustaja-autolauttojen tai Estlinen proseduureja, oma kokemukseni rajoittuu rahtilaivoihin. Estonian reitillä näkisin kyseiselle valolle käyttöä lähinnä vain Tukholman saaristossa, jos sielläkään aluksen vakioreitin ollessa kyseessä. Tallinnanlahti ja satama ovat helppoja navigoida eikä näihin liity mielestäni mitään tarvetta käyttää kyseistä valoa.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

miumau666 kirjoitti:
Ke Kesä 22, 2022 7:01 pm
Lainaus loppuraportista. Itselleni on sellainen kuva tullut näistä materiaaleista, että onnettomuusyönä on voitu miettiä paljon, mutta kenelläkään ei ole ollut käsitystä siitä, mitä laivalla pitäisi tehdä. Vanhoissa onnettomuutta käsittelevillä videoilla youtubessa on haastateltu mm. jotain SIljan entistä pääluottamusmiestä, joka puhui avoimesti ongelmista virolaisten osaamisessa ja työkulttuurissa. Kun huomioidaan että äänet oli kuultu, ja ne todennäköisesti tulivat liikkumaan päässestä visiiristä (ja / tai lukituslaitteen pettämisestä), laivalla ajettiin silti kovaa vasta-aallokkoon. Onko suuronnettomuuden syy sitten murtunut lukituslaitteisto, vai se että ongelmalle ei tehty mitään. Mikään rakenne ei ole pomminvarma, koska väsymistä tapahtuu ja eri tapahtumaketjut on aina mahdollisia.
No sehän on jo melkein filosofinen kysymys että oliko vika miehistössä vaiko laitteistossa. Kysymykseen ei voi antaa suoraa vastausta koska mehän emme voi tietää olisiko alus säästynyt mikäli vauhtia oltaisiin laskettu kuten muutkin alukset sinä yönä. Vai oliko lukituslaitteisto niin viimeisillään että olisi pian hajonnut kevyemmässäkin kelissä. Mutta se tiedetään, että keulan ongelmat ei olleet uusi juttu. Keula oli jo aikaisemmin päästänyt hiukan vettä autokannelle aikaisemmilla lähdöillä jne. Näitä lekajuttuja tullut myöhemmin ilmi ja sen sellaista. Ja näistä tiedoista huolimatta aluksen päällystö asetti aikataulun meriturvallisuuden edelle joka tietysti vain edesauttoi keulan kohtaamaa rasitusta.

Mutta ilmeisesti kukaan ei pitänyt keulan ongelmia mitenkään sen isompana häikkänä kunhan vaan vähän reistailee. Kyllähän nyt tarpeeksi pitkälle kun kaivelee niin jossain se syyllinen on joka viimeisimmän leiman löi papereihin siitä, että Estonia mukamas merikelpoinen oli. Miten ne viimeiset tarkastukset sitten on oikein suoritettu koska ei tuollaista vaan voi tapahtua mikäli alus olisi ollut kaikkien säädösten ja standardien mukaisessa kunnossa. Keli ei kuitenkaan lopulta Estoniaa upottanut.

Ja joo sehän se juurisyy oli miksi aluksella meni kaikki päin helvettiä koska yksinkertaisesti oli iso ongelma mutta kukaan ei tuntunut tietävän mikä se oli. Komentosillalla oli pakko vetää arpalipuke ja se arpa oli sitten erittäin kohtalokas eli kääntäminen väärään suuntaan ja lopullinen sinetti.
Sen pystyy hyvin JAIC:n raportista jo aistimaan kun selaa ne miehistöraportit. En nyt edelleenkään kaikkea sellaisenaan sulata omat epäilyt on että kaikki siellä ei totta puhu mutta saa niistä kuiteskin käsityksen että sormi oli kaikilla suussa ja homman viimeisteli ettei kukaan ollut johtamassa ja organisoimassa.

Yiorgos
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: La Syys 18, 2021 11:49 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Yiorgos »

C Morelta tuli uutiskirje:
Estonian kuvaukset ovat käynnistyneet

Estonia on C Moren tähän mennessä mittavin alkuperäistuotanto. Autolautta Estonian tuhoisasta onnettomuudesta ja sen tutkinnasta kertovan kahdeksanosaisen sarjan kuvaukset alkoivat kesäkuun alussa. Sarja saa ensiesityksensä C Moressa vuoden 2023 aikana.

Kansainvälisen Estonia-sarjan rooleissa nähdään näyttelijöitä Suomesta, Ruotsista, Virosta ja Saksasta. Suomalaisista näyttelijöistä sarjassa ovat mukana muun muassa Jussi Nikkilä, Pelle Heikkilä, Pertti Sveholm ja Hannes Suominen. Estonian ohjauksesta vastaavat Måns Månsson ja Juuso Syrjä.

”Sarja kertoo onnettomuustutkinnasta, jota tehtiin Suomen, Viron ja Ruotsin yhteisvoimin – ja niin tehdään myös tätä draamaa, aidosti yhdessä. On ainutlaatuista ja vaikuttavaa seurata, kuinka useasta eri maasta yhteen saapuvat entusiastit ja huippuammattilaiset puhaltavat yhteen tehdäkseen mahdollisimman vaikuttavan sarjan tärkeästä ja arasta aiheesta. Odotan myös itse lopputulosta innolla!” kertoo sarjan luoja ja showrunner Miikko Oikkonen.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Joo hienoa jos edes joku liikahtaa kohti maalia.
Näitä isolla rahalla tuotettuja sarjoja pitäisi tulla kaksi toinen on tuo ja toinen Viaplay / Nent-group-tuotantoa.
Jälkimmäisen kun heittää googleen niin vuoden 2020 jälkeen ei ole oikein mitään osumia. En tiedä C-moren tuotannosta millä otteella käsittelevät mutta Viaplayn tuotannon oli ainakin tarkoitus olla viralliseen totuuteen kriittisesti suhtautuva.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Osaako joku vastata siihen että miksi pelastuneiden kertomuksissa oli mainittu jotenkin näin että "Estonia kallistui, sitten oikaisi itsensä, mutta kallistui uudelleen ja jäi sitten siihen kallistumaan joka paheni sitten ajan edetessä".

Että olisiko törmäys kylkeen voinut aiheuttaa tuollaisen tilanteen? Eli kallistuu törmäyksen voimasta, oikaisee itsensä kun esim.törmäyksen aiheuttaja irtoaa aluksen kyljestä, mutta törmäyksestä tulleesta reiästä alkaa sitten vesi virrata sisään niin alus kallistuu uudelleen ja uppoaa sitten kallistuman kasvaessa.

Jos joku törmäsi kylkeen niin miksi visiiri irtosi? Vai tuliko siinä sellainen tärähdys keulaankin runkoa pitkin joka sitten rikkoi/irrotti lopullisesti hieman haperoituneet visiirinlukot ja kiinnittimet jne?

Tämä kaikki vain spekulatiivista pohdintaa.

Ja kiitos tuonne ylemmäs hyvästä infosta koskien sitä valoa. Asia varmaan on niin kuten siinä kirjoitetaan.

ps.puhuin OTKES-raportista epähuomiossa, tarkoitin siis JAIC-raporttia tuolla ylempänä. Pahoittelut!

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

MissMallard kirjoitti:
Ke Kesä 22, 2022 11:10 pm
Osaako joku vastata siihen että miksi pelastuneiden kertomuksissa oli mainittu jotenkin näin että "Estonia kallistui, sitten oikaisi itsensä, mutta kallistui uudelleen ja jäi sitten siihen kallistumaan joka paheni sitten ajan edetessä".

Että olisiko törmäys kylkeen voinut aiheuttaa tuollaisen tilanteen? Eli kallistuu törmäyksen voimasta, oikaisee itsensä kun esim.törmäyksen aiheuttaja irtoaa aluksen kyljestä, mutta törmäyksestä tulleesta reiästä alkaa sitten vesi virrata sisään niin alus kallistuu uudelleen ja uppoaa sitten kallistuman kasvaessa.
Ensimmäinen kallistuma on ollut ilmeisen raju. Todistajakohtaisissa kertomuksissa (ei siis JAIC-materiaalia) on jotkut tippuneet sängystä joten tästä päätellen on pakko ainakin parista kymmenestä asteesta puhua. Laivathan aina keinuvat joskus jopa niin paljon että ei meinaa suoraan pystyä kansilla kävelemään mutta tämän kallistuman seurauksena siellä on survival mode iskenyt useampaankin selviytyjään. Eli siis itse kallistuma on tuntunut täysin epänormaalilta ja osattu heti vaistota että nyt ei ollut kyse normaalista heilumisesta.

Ei ole laivatekniikka omaa osaamisaluetta mutta maallikkonakin uskaltaa sanoa että kun Estonian paino oli se 2800 tonnia niin ei taida ihan kalastusvene saada aikaan minkään sortin sivusuuntaista heiluntaa vaikka ajaisi täysillä päin kylkeä. Tietysti sukellusveneethän nyt painavat useita tonneja taitaa isoimmat mennä sinne 10t - 20t väliin joten kai nyt jollain teorialla voisi saada Estoniaa äkillisesti heilutettua kuvatulla tavalla.

Ja siis koska itse kallistuma on ollut raju ja äkkinäinen niin kylkeen on tultu todellakin vauhdilla ja voimalla jos nyt tuota törmäysteoriaa haluaa pyöritellä. Melkein väittäisin että kyseisen objektin on tultava täysin kohtisuoraa kohti runkoa.

Se on itseä tuossa hämännyt alusta asti kun yhtään oikeasti uskottavaa selitystä ei ole sille miten keula ja aluksen kylki kaukana keulasta vaurioituvat samassa sarjassa. Olen nähnyt sen sukellusveneteorian missä sukellusvene ensin kolaa keulan ja sitten kilistelee pitkin runkoa välillä tehden repeämiä alukseen mutta tässä kuviossa se menee niin päin että ensin keula sitten runko. Jos funtsitaan että ensin runko sitten keula niin loppuu itsellä mielikuvitus millä teorialla tuollaisen tapahtumasarjan voi edes saada aikaiseksi. Saa olla keulavisiiri aika heikossa hapessa jos rungon aiheuttamasta tärinästä tipahtaa. :D

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

^
Palaan edelleen tähän hesarin kertomaan silminnäkijä havaintoon

viewtopic.php?p=1206184
Hetkeä aikaisemmin hän vietti työkaverien kanssa tavallista iltaa laivalla ja lauloi karaokebaarissa ruotsalaista sävelmää. Sanat kertoivat purettavasta talosta numero 34. ”Nyt vanha 34 nousee taivaaseen”, laulun kertosäe päättyi – ja samassa rysähti.

Pullot kilisivät alas baarin hyllyiltä, baarimestarit jäivät putoilevien pullojen alle. Pöydät ja tuolit paiskautuivat seiniä vasten, olut kasteli kokolattiamaton ja Thomas Grunde suistui yli tanssilattian. Kun hän nousi ylös, hänellä oli vain yksi ajatus: ulos täältä ja äkkiä
Olen nähnyt sen sukellusveneteorian missä sukellusvene ensin kolaa keulan ja sitten kilistelee pitkin runkoa välillä tehden repeämiä alukseen mutta tässä kuviossa se menee niin päin että ensin keula sitten runko. Jos funtsitaan että ensin runko sitten keula niin loppuu itsellä mielikuvitus millä teorialla tuollaisen tapahtumasarjan voi edes saada aikaiseksi. Saa olla keulavisiiri aika heikossa hapessa jos rungon aiheuttamasta tärinästä tipahtaa. :D
Oletetaan että on oltu saattohommissa ja Estonia tehnyt äkillisen liikkeen jolloin osuttu kylkeen josta jatkettu matkaa kohti keulavisiiriä . Osumaahan se visiirikin oli saanut ja raapimisen äänistä raportoitu.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

Vastaa Viestiin