Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

illar kirjoitti:
Ke Loka 13, 2021 12:58 pm
Joku tiedusteli paljonko on tilaa autokannen etuosassa.
Lastaus asetelmasta näkyy, että siellä on noni 10m jätetty vapaaksi.
SMIT TAK B.V. joka olisi nostanut hylyn, teki oman tutkimuksen ja sanoi sen olevan helppoa.
Heidän ROV kävi myös autokannella 20m ja se oli esteetöntä.

17.1.215b.JPG
Kiitos paljon @illar tästä ja muustakin tiedosta! Ensi kerran törmäsin tuohon autokannen lastikuvaan, toki en sitä henk.kohtaisesti ole tajunnut/osannut etsiäkkään. Se autokannen alkuosa on siis tyhjää ja "tyhjältähän" se on monen silmään näyttänytkin mitä nyt pikkuvilauksia siitä materiaalia on saatavilla.
Kurmin materiaalin luulisi näyttävän enemmän tuolta autokannelta mutta onko sitä vielä julkaistu muuta kuin tieto niistä ovista että kiinni olivat? Kurmin materiaali voisi paljastaa että millä mutkalla tuo lasti siellä on ja onko pysynyt lasti kiinni minkä verran.
Jos siinä on nyt tai ollut taannoin 20 m tyhjää tilaa alussa niin sehän viittaisi maallikolle että lasti on ainakin 10 m siirtynyt taaksepäin autokannella rytäkässä??

Edit.tai sitten autokannelta "puuttuu" jotakin 10 m matkalta... 8)

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

illar kirjoitti:
Ke Loka 13, 2021 1:22 pm
Lastaus asetelmasta - se mikä minua häiritsee on, et sanotaan että ramppi oli auki.
Niin kun tyyrpuurin puolella on vaan rekkoja ja kontteja, niin miten on mahdollista että sinne mahtuu ennemmän vettä kun paarpuurin?
Elikkä kallistuma pitäisi olla juuri paarpuurin puolella.
Pitäisi testata se tilanne, kun löydän aikaa teen CFD-n ja mittaan paljonko sinne mahtuu ja myös veden kulku pitäisi olla helpompaa henkilöautojen puolella.
Kallistuma oikealle oli koko ajan lähdöstä alkaen (aste pari, mutta silti) ja vesi menee just sinne mihin pienikin kallistus, jonka vuoksi lähtenyt sinne kallistumaan ja sen jälkeen ei ole potku riittänyt muuttamaan tilannetta vaan kaikki jatkossa lisää tullut vesi mennyt gravitaation voimasta oikealle ja lopuksi perätilaan.

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Illar kirjoitti:
Kurm-n tökkiminen tuli siitä, et "tutkija" väitti, että reiän vastapäätä oleva massa on kalliota ja see ei näy boomerissa.
Hyvä on katsoa boomerin 2021 kuva ja tulokset on samat kun 1995,96 - savea löytyy rutkasti...
Juurikin näin elikkä uudet tutkimukset vahvistivat vain aikaisemmin tehdyt vaikkakin eräät haluavat nähdä kallioita Estonian kyljen reiän alla :lol:

Mikä nyt tietysti olikin täysin odotettavissa. Data kuitenkin puhuu tismalleen päinvastaista.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Voisiko siellä Estonian autokannella näyttää hieman kuin ohessa olevalla videolla on MV Zenobian hylky 40 metrissä ja sen autokansi. Alus uponnut 1980.
Vesi kirkkaampaa ja näkyvyys parempaa ehkä kuin sameahkossa Itämeressä mutta kyllä nykytekniikalla saadaan laadukasta kuvaa, kuten on jo nähty.

https://youtu.be/flwYHXPHorE

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

Kesän sukelluksistahan sen huomasi miten rajusti näkyvyys estonialla vaihteli päivien välillä. Sitä miettinyt, että eikö sinne kannelle voi sukeltaja tai rov lähettää minirovin, joka maksaisi vain murto-osan ja sallittaisiin helpommin riski menettää se.

CPO
Remington Steele
Viestit: 213
Liittynyt: To Maalis 18, 2010 1:23 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja CPO »

hi3 kirjoitti:
Ke Loka 13, 2021 2:46 pm
illar kirjoitti:
Ke Loka 13, 2021 1:22 pm
Lastaus asetelmasta - se mikä minua häiritsee on, et sanotaan että ramppi oli auki.
Niin kun tyyrpuurin puolella on vaan rekkoja ja kontteja, niin miten on mahdollista että sinne mahtuu ennemmän vettä kun paarpuurin?
Elikkä kallistuma pitäisi olla juuri paarpuurin puolella.
Pitäisi testata se tilanne, kun löydän aikaa teen CFD-n ja mittaan paljonko sinne mahtuu ja myös veden kulku pitäisi olla helpompaa henkilöautojen puolella.
Kallistuma oikealle oli koko ajan lähdöstä alkaen (aste pari, mutta silti) ja vesi menee just sinne mihin pienikin kallistus, jonka vuoksi lähtenyt sinne kallistumaan ja sen jälkeen ei ole potku riittänyt muuttamaan tilannetta vaan kaikki jatkossa lisää tullut vesi mennyt gravitaation voimasta oikealle ja lopuksi perätilaan.
Kyllä näin. Se, että meni styyrpuurin kautta ympäri selittyy sillä, että paino oli tuolla oikealla kyljellä. Sinne kun lisää vettä ja ottaa tuulensuunnan huomioon, on aika luonnollista, minne alus alkaa kallistumaan. Siinä vaiheessa kun lasti on heilahtanut oikeaa laipiota(ja keskikongeja) vasten, kallistuman oikaisuun ei enää ole ollut mahdollisuutta. Kun alus rullasi oikean kautta kyljelleen ja siitä vajosi pikkuhiljaa pystyyn uskoisin, että ajoneuvot pakkautuivat osin päällekkäin sinne perään, osa varmaan myös poikittain.

Vaikka aika kaaos siellä autokannella varmaan on, olisi toki kiva jos ROV pääsisi katsomaan edes keulimmaiset välilaipion vesitiiviit ovet, onko kiinni vai auki. Se antanee osviittaa siitä, mikä voisi olla muiden ovien tilanne.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

"Autokannen valvontaa varten oli asennettu neljä TV-kameraa. Yksi kiinteä kamera kuvasi keularampin aluetta ja yksi
peräramppien aluetta. Yksi käänneltävä
kamera oli asennettu keskilaivalle kummallekin puolelle keskikappia muun autokannen alueen valvontaa varten. Kameroita käytettiin toisistaan riippumattomasti komentosillalla olleesta säätötaulusta, jonka yhteydessä oli monitori.
Toinen monitori ja säätötaulu oli asennettu konevalvomoon."

Nämä kamerat eivät olleet tallentavia oletettavasti?

"Autokapasiteetti 460 henkilöautoa tai 52 rekkaa"

"Lastia autokannella
Kuorma-autoja 40 yksikköä, 1 000 t
Henkilöautoja 25 yksikköä,
pakettiautoja 9 yksikköä ja
linja-autoja 2 yksikköä,"

Eli autokansi oli melkoisen tyhjä? Mielenkiintoisinhan asia on yksi näistä kuorma-autoista ja laskea montako siellä kannella nyt niitä on.

"Lastiluettelossa annettuun painoon on lisätty yksi kuorma-auto, joka on mainittu tullin luettelossa, mutta puuttuu lastiluettelosta. "

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Tuo hautarauha saattaa vaikuttaa siihen lähetetäänkö valtioiden osalta ihan ihmissukeltajia fyysisesti Estonialle ja esim. autokannelle; eli se kynnys voi olla aika korkea siihen että ihminen sinne sukeltaisi.

Sen verran tuosta MV Zenobiasta että sehän oli neitsytmatkallaan ja kyydissä paljon ajoneuvoja. Nykyisin on suosittu sukelluskohde; toki esim. autokannelle ei päästetä kuin kokeneita ja hyviä sukeltajia.
Mutta jos ajattelee tuota MV Zenobiaa niin kyllä tuolla autokannella on sukelleltu "ahkerasti" joten ammattitaitoisille sukeltajille jotka työnsä puolesta sitä tekee esim. pelastus- tai puolustusvoimat tai itsenäiset yksiköt tai muuten sukellusammattilaiset, niin ei käytännössä olisi teknisesti ollenkaan mahdotonta sukeltaa ihan fyysisesti tuonne Estonia autokannelle. Senhän tuo MV Zenobia osoittaa että mahdollisesti vaarallinen ja "sekasortoinen" paikka mutta ei se mahdotonta ole jos tuonnekin sukellellaan edelleen ja tuo alus, autot ja kiinnitysliinat jne lillunut tuolla Cyproksen merialueella jo vuodesta 1980!

Mutta tietysti jokainen meri on koostumukseltaan, siis ihan vedenlaatukin ja näkyvyys ja muut olosuhteet eri merissä ihan erilaiset joten ei voi jotakin lämpimän maan merta välttämättä ollenkaan verrata esim. Itämereen joka taas on omanlaisensa meri olosuhteineen.

Mutta sanoisin että ihmissukeltajan lähettäminen ei ole teknisesti mahdotonta ollenkaan Estonian osalta. Mutta hautarauhan osalta se voi olla kinkkisempää. Tuo MV Zenobia vain osoittaa että hylky on suosittu sukelluskohde. Nyt kun Estonian keula on auki niin on totta että sekin saattaisi sukeltajia houkuttaa. Sillä tuolla kyselin että meinataankohan tuo keula jättää noin auki vai keksiä siihen joku muu ratkaisu? Tosin keulan sulkeminen ei välttämättä mitenkään estä mahdollista omatoimista ja luvatontakaan sukeltamista mahdollisesti. Toki alusta vartioidaan; se pitää kuitenkin muistaa kun miettii luvattomia sukelluksia.

https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Zenobia

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

hi3 kirjoitti:
To Loka 14, 2021 10:30 am
"Autokannen valvontaa varten oli asennettu neljä TV-kameraa. Yksi kiinteä kamera kuvasi keularampin aluetta ja yksi
peräramppien aluetta. Yksi käänneltävä
kamera oli asennettu keskilaivalle kummallekin puolelle keskikappia muun autokannen alueen valvontaa varten. Kameroita käytettiin toisistaan riippumattomasti komentosillalla olleesta säätötaulusta, jonka yhteydessä oli monitori.
Toinen monitori ja säätötaulu oli asennettu konevalvomoon."

Nämä kamerat eivät olleet tallentavia oletettavasti?

"Autokapasiteetti 460 henkilöautoa tai 52 rekkaa"

"Lastia autokannella
Kuorma-autoja 40 yksikköä, 1 000 t
Henkilöautoja 25 yksikköä,
pakettiautoja 9 yksikköä ja
linja-autoja 2 yksikköä,"

Eli autokansi oli melkoisen tyhjä? Mielenkiintoisinhan asia on yksi näistä kuorma-autoista ja laskea montako siellä kannella nyt niitä on.

"Lastiluettelossa annettuun painoon on lisätty yksi kuorma-auto, joka on mainittu tullin luettelossa, mutta puuttuu lastiluettelosta. "
Eiköhän tuo kapasiteetti 460 henkilöautoa ("tai 52 rekkaa") toteudu ainoastaan niin, että nostetaan se kolmoskansi käyttöön, jolloin matalat ajoneuvot ovat 2 kerroksessa ja korkeita ajoneuvoja ei voida silloin ottaa. En tiedä voiko sen nostaa halutessaan vain toiselle puolelle, varmaankin.

En ollut minäkään ennen nähnyt tuota kuvaa lastin sijoittelusta, mutta tällä matkalla raskasta kalustoa olisi pitänyt jättää rannalle jos edes toisen puolen olisi halunnut nostaa 2-kerroksiseksi ja henkilö- ja pakettiautoja taas oli niin vähän, että turhaa se olisi kuitenkin ollut.

Yhteen kerrokseen ei kovin paljoa enempää olisi sopinut kuin mitä kuvaan nyt on merkitty.

Joku ehtiväisempi voi laskea painojakauman puolten välille arvioiden henkilö- ja pakettiautojen ja bussien painon (ei merkattu kuvaan, varmaan käytetty jotain oletusta tyyliin 1t, 2t, 15t) ja sen paljonko se vaikuttaa kallistumaan ilman tuulta. Ihan selvänä pitäisin sitä, että autokannelle tuleva vesi menee juuri sinne mihin se helpoiten pääsee, eli alamäkeen, eli kallistuman puolelle.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

joepoika kirjoitti:
To Loka 14, 2021 12:28 pm
hi3 kirjoitti:
To Loka 14, 2021 10:30 am
"Autokannen valvontaa varten oli asennettu neljä TV-kameraa. Yksi kiinteä kamera kuvasi keularampin aluetta ja yksi
peräramppien aluetta. Yksi käänneltävä
kamera oli asennettu keskilaivalle kummallekin puolelle keskikappia muun autokannen alueen valvontaa varten. Kameroita käytettiin toisistaan riippumattomasti komentosillalla olleesta säätötaulusta, jonka yhteydessä oli monitori.
Toinen monitori ja säätötaulu oli asennettu konevalvomoon."

Nämä kamerat eivät olleet tallentavia oletettavasti?

"Autokapasiteetti 460 henkilöautoa tai 52 rekkaa"

"Lastia autokannella
Kuorma-autoja 40 yksikköä, 1 000 t
Henkilöautoja 25 yksikköä,
pakettiautoja 9 yksikköä ja
linja-autoja 2 yksikköä,"

Eli autokansi oli melkoisen tyhjä? Mielenkiintoisinhan asia on yksi näistä kuorma-autoista ja laskea montako siellä kannella nyt niitä on.

"Lastiluettelossa annettuun painoon on lisätty yksi kuorma-auto, joka on mainittu tullin luettelossa, mutta puuttuu lastiluettelosta. "
Eiköhän tuo kapasiteetti 460 henkilöautoa ("tai 52 rekkaa") toteudu ainoastaan niin, että nostetaan se kolmoskansi käyttöön, jolloin matalat ajoneuvot ovat 2 kerroksessa ja korkeita ajoneuvoja ei voida silloin ottaa. En tiedä voiko sen nostaa halutessaan vain toiselle puolelle, varmaankin.

En ollut minäkään ennen nähnyt tuota kuvaa lastin sijoittelusta, mutta tällä matkalla raskasta kalustoa olisi pitänyt jättää rannalle jos edes toisen puolen olisi halunnut nostaa 2-kerroksiseksi ja henkilö- ja pakettiautoja taas oli niin vähän, että turhaa se olisi kuitenkin ollut.

Yhteen kerrokseen ei kovin paljoa enempää olisi sopinut kuin mitä kuvaan nyt on merkitty.

Joku ehtiväisempi voi laskea painojakauman puolten välille arvioiden henkilö- ja pakettiautojen ja bussien painon (ei merkattu kuvaan, varmaan käytetty jotain oletusta tyyliin 1t, 2t, 15t) ja sen paljonko se vaikuttaa kallistumaan ilman tuulta. Ihan selvänä pitäisin sitä, että autokannelle tuleva vesi menee juuri sinne mihin se helpoiten pääsee, eli alamäkeen, eli kallistuman puolelle.
Tähän lastin sijoitteluun on hieman sivuttu loppuraportissa. Mitään suuria vaikutuksia näillä ei ollut.

"Lastin liikkumisen vaikutusta selvitettiin myös erillisissä tutkimuksissa. Ajoneuvojen jakautumasta autokannella johtui, että suurin mahdollinen lastin painopisteen siirtymä poikittaissuunnassa olisi
voinut olla vain muutaman metrin suuruusluokkaa. Lastin kahden metrin siirtymän vaikutuksesta olisi tarvittu noin 10 %
vähemmän vettä autokannella progressiivisen vuodon alkamiseen kannelle 4."

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

hi3 kirjoitti:
To Loka 14, 2021 2:26 pm
Tähän lastin sijoitteluun on hieman sivuttu loppuraportissa. Mitään suuria vaikutuksia näillä ei ollut.

"Lastin liikkumisen vaikutusta selvitettiin myös erillisissä tutkimuksissa. Ajoneuvojen jakautumasta autokannella johtui, että suurin mahdollinen lastin painopisteen siirtymä poikittaissuunnassa olisi
voinut olla vain muutaman metrin suuruusluokkaa. Lastin kahden metrin siirtymän vaikutuksesta olisi tarvittu noin 10 %
vähemmän vettä autokannella progressiivisen vuodon alkamiseen kannelle 4."
Lainaamasi kohta spekuloi sen ympärillä mitä lastin irtoaminen ja liikkuminen vaikutti(/a)vat, mutta puhuin itse tilanteesta kun lähdettiin laiturista. Montaa metriähän se painopiste ei tosiaan voi siirtyä, koska kaistat oli jokseenkin täynnä ja keskivaiheilla on central casing (keskikappi) ja reunoilla seinät.

Juuri tästä alkuasetelmasta JAICin raportti toteaa näin: "Vaikuttaa siltä, että raskaat kulkuneuvot lastattiin ottamatta riittävästi huomioon aluksen perän painojakaumaa, mistä oli se seuraus, että aluksen lähtiessä satamasta vasemmanpuoleinen kallistustankki oli lähes täynnä ja oikeanpuoleinen oli tyhjä. Tästä lastin sijoittelusta ja vasemmalta puolelta puhaltavan tuulen paineesta johtuen ESTONIAlla oli kolmannen konemestarin mukaan avomerelle saapuessaan noin yhden asteen suuruinen kallistuma oikealle."

Paljonkohan noihin tankkeihin pystyi ottamaan painoa? Olisiko niillä saatu kompensoitua asento yöllä suoraksi, jos oltaisiin lähdetty suorassa ja molemmat tankit joko yhtä tyhjänä tai yhtä täynnä?

Olisiko vaikuttanut visiirin tapahtumiin, jos olisi lastattu sääennuste huomioiden valmiiksi vasen laita alemmas, jolloin tuuli olisi painanut laivan kulkemaan suoremmassa eikä enemmän kallellaan?

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

Saattaa mennä metsään, mutta kaiken mitä olen ymmärtänyt painolastihaasteista, niin se lähtö ei "koskaan" ollut oikein mahdollista niin, että vasempaan ei olisi otettu käytännössä täyteen. Jotain auttamattomasti oli vialla laivassa ja siihen ei riitä osaaminen sanomaan, että mitä. Jostain syystä se kynti jo pitkän aikaa väärässä asennossa.

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

ammattiamatööri kirjoitti:
Pe Loka 08, 2021 7:52 pm
Koko aineisto nyt ulkona eli sukellukset 5, 6 ja 7 julkaistu tänään. Tuossa koko kattaus

Osa 1: Peräramppi, peräsin, potkurit, oikeanpuoleinen sivu lähellä merenpohjaa keulaan asti
https://www.ojk.ee/et/sisu/allveeroboti ... ukeldumine
Osa 2: Laivan keskiosa, keulapotkurit, keularamppi, autokannen etuosa
https://www.ojk.ee/et/sisu/allveeroboti ... ukeldumine
Osa 3: Vaikea suomentaa mutta droonisukellus missä tarkastetaan aluksen ja pohjan välistä tilaa rungon oikealla puolella.
https://www.ojk.ee/et/sisu/allveeroboti ... ukeldumine
Osa 4: Keula, keulakansi, keularamppi, etulaipat, potkurit
https://www.ojk.ee/et/sisu/allveeroboti ... ukeldumine
Osa 5: 6. kannen tarkastelua ulkopuolella (paapuuri), ikkunoiden tarkastelua, komentosillan vasen siipi, perärampit
https://ojk.ee/et/sisu/allveeroboti-uur ... ukeldumine
Osa 6: Rungon oikeanpuolisten vaurioiden mittaamista tms.
https://www.ojk.ee/et/sisu/allveeroboti ... ukeldumine
Osa 7: Hylyn ympäristö, merenpohjan esineet
https://www.ojk.ee/et/sisu/allveeroboti ... ukeldumine
Tein näistä thumbnailit, helpompi muistaa mitä missäkin on:
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Jos joku muukin haluaa nuo tiedostot jemmata itselleen niin onnistuu helposti esim. niin, että lisää Chromeen lisäosan https://chrome.google.com/webstore/deta ... ated?hl=en

Ballasti
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 98
Liittynyt: To Loka 15, 2020 7:20 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Ballasti »

hi3 kirjoitti:
To Loka 14, 2021 4:27 pm
Saattaa mennä metsään, mutta kaiken mitä olen ymmärtänyt painolastihaasteista, niin se lähtö ei "koskaan" ollut oikein mahdollista niin, että vasempaan ei olisi otettu käytännössä täyteen. Jotain auttamattomasti oli vialla laivassa ja siihen ei riitä osaaminen sanomaan, että mitä. Jostain syystä se kynti jo pitkän aikaa väärässä asennossa.
Kyllä se hieman oudossa asennossa kulki. Kuten tuolla aiemmin oli puhettakin, niin silloin 1991 tehdyn kallistuskokeen perusteella painopiste oli oikealla puolella. Vasemmanpuoleisessa kallistustankissa täytyi olla 115 tonnia enemmän vettä kuin oikeanpuoleisessa, jotta alus oli suorassa. 115 tonnia on paljon siihen nähden, että tankin tilavuus oli 183 kuutiota. Mutta tuo ominaisuus oli siis ollut olemassa jo ainakin vuodesta 91. Oliko ominaisuus sitten vuosien myötä pahentunut kun alusta ei saatu lainkaan vaateriin vai aiheutuiko tämä lastin sijoittelusta joka ainakin tällä viimeisellä matkalla oli painottunut oikealle. Tehtiinkö lastaus aina samalla tavalla. Jos tehtiin niin miksi. Aluksen luontaisen epätasapainon vuoksihan olisi ollut loogista laittaa enemmän painoa vasemmalle puolelle. Liekö autokannen järjestelyissä ollut jotakin sellaista mikä teki tämän käytännön välttämättömäksi tai ainakin helpommaksi. Alukselle tehdyissä tarkastuksissa oli kyllä huomautettu välinpitämättömyydestä lastiviivasopimuksen suhteen.

Sitä on mahdotonta sanoa oliko tällä kallistumalla ratkaisevaa merkitystä onnettomuuden kulun kannalta. Tietysti sisääntuleva vesi on ensin pyrkinyt kallistuman puolelle ja toisaalta tankkien tilanne on ollut sellainen, että niiden avulla ei ole voinut oikaista alusta yhtään. Teknisten tietojen mukaan kallistustankeilla on ollut mahdollista oikaista kahdeksan asteen kallistuma. Sehän nyt ei tuossa tilanteessa ole kovin paljoa ja autokannella vellova vesi oletettavasti olisi tehnyt tehtävänsä joka tapauksessa. Ehkä kaikki olisi tapahtunut muutamaa minuuttia pidemmällä aikajänteellä, mutta tuskin lopputulos olisi miksikään muuttunut. Sinänsä tuo kallistuma on kyllä teknisesti mielenkiintoinen asia pohdittavaksi.

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

Tämä useampi sitten sivu keskustelu Raben reikä: onko se siis vielä eri paikka, kuin 6. videossa mm. ajassa 09:43 näkyy? Tuohan on jonkun matkaa tästä D-Playn reiästä vakaajan ohi keulan suuntaan, korkeus kolmisen metriä kylkilistasta. Sisälle näkyy hyvin ja päätellen Rigidin laatikosta (valmistaa tunnetusti kestäviä putkityökaluja ja laatikkokin näyttää säilyneen harvinaisen hyvin) voitaisiin olla jätevesisäiliöiden kohdalla, eli toisella puolella laivaa konferenssitilat ja tästä heti keulaanpäin saunaosasto.

Kuva Kuva

Vastaa Viestiin