Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

ammattiamatööri kirjoitti:
Ma Loka 18, 2021 9:10 pm
MissMallard kirjoitti:
Ma Loka 18, 2021 8:45 pm
"Yhtä hämärästi loppunsa kohtasi myös Estonian omistaneen varustamo Estlinen onnettomuuden aikainen toimitusjohtaja Harri Enula. Enulan ruumis löytyi Tallinnan ja Keilan väliseltä rautatieltä piikkilankaan kiedottuna kesällä 1996. Eesti Päevalehden mukaan poliisi piti tapausta itsemurhana, eivätkä kuolemaan johtaneet tapahtumankulut ole selvinneet."
Tähän tapahtumaan liittyi vielä jotkut tuoreet renkaanjäljet löytöpaikan lähimaastosta.
Estoniaan on kyllä liitetty hämmästyttävän paljon epämääräisiä kuolemantapauksia tai jopa rikoksia joita kaikkia yhdistää noh... epämääräisyys ja se, että syyllisiä ei ole "löydetty".

Kuten vaikkapa Kristapovitsin tapaus joka oli ainakin kertomusten mukaan puhdas väijytys kaveria oltiin seurattu jo pidempään ja puhkottu autonrengas. Kun oli sitten vaihtamassa rengasta niin ampuja iski. Tää tapahtui vielä jossain keskellä lähiötä missä asuu tiiviisti paljon ihmisiä mutta rikos jäi selvittämättä siitä huolimatta.

Toinen itseäni häiritsemään jäänyt keissi on Vahtrasin ruumis joka kuulemma löytyi Suomen rannikolta. Vaimo sitten avannut arkun jossain kappelissa tms. ja sisällä täysin mukiloitu kaveri. Tässä se vaan että kun nuo on kaikki itse vaimon kertomaa ja vaimohan lopetti jossain vaiheessa yhteydenpidon journalisteihin kun alkoi pelkäämään turvallisuutensa puolesta. Ei voi välttyä ajatukselta, että ainakin viron suunnalla on useampikin taho uhkailtu hiljaiseksi jostain syystä. Tietysti tuollainen uhkailu on hyvinkin tehokasta koska näiden epämääräisten kuolemantapausten takia jokainen uhkailun kohde tietää mitä voi seurata jos ei tottele.
Kyllä Estoniasta kaikkine käänteineen ja ympärille nivoutuvine asioineen saisi aikamoisen tv:n jännityssarjan. Tietysti näitä kaikkia Estonian uhreja kunnioittaen.

Sekin henkilö ammuttiin joka vei Estonian kapteenille jonkun paketin. Paketin sisältö ei ole koskaan paljastunut.

Jotenkin tulee kaikesta mieleen lahjominen, ihmiskauppa (eikö Estonialta ollut aiemmin löytynyt joitakin laittomia siirtolaisia), laiton viina ja tupakka sekä huumeet.
Myös Venäjän mafia haiskahtaa. Toki nämä vaan tällaisiä "mutuja" ilman faktapohjaa.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Kyllähän Estonian ympärillä kokonaisuus on sellainen verkosto että saisi jo moniosaisen TV-sarjan aikaan. Uppoaminen on pelkkä yksi haara muiden joukossa ja toisaalta erittäin kiehtovaa kun rupeaa tarkemmin aihetta tutkimaan kuinka monihaaraiseksi asiat menevät ja pian ollaankin jo tonkimassa jotain aivan muuta kuin pelkkää uppoamissyytä. Mutta kaikkia haaroja kuitenkin yhdistää itse alus tavalla tai toisella.

Siinä JK Tammisen kirjassa muuten mainittiin yhdellä lauseella, että Rabben tiimi olisi puskemassa jotain uutta "elokuvaa" ulos. Saas nähdä mitä tällä kertaa edellinen osa eli Baltic Storm nyt ei ehkä mikään mestariteos omaan makuuni ollut. :D

Yiorgos
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: La Syys 18, 2021 11:49 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Yiorgos »

Tervehdys kaikille! Viime vuoden puolella uutisoitiin, että Estoniasta olisi ollut tekeillä kaksikin TV-sarjaa:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suu ... ava/796538

https://www.epressi.com/tiedotteet/medi ... sesta.html

Edit. Kokeillaan tätä, kun eka linkki ei toimi: https://www.uusimaa.fi/uutissuomalainen/3188895
Viimeksi muokannut Yiorgos, Ma Loka 18, 2021 10:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Arkipäiväinen
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Arkipäiväinen »

ammattiamatööri kirjoitti:
La Loka 16, 2021 3:56 pm
Ruotsalainen kertoo tavanneensa Virossa myös Kurmin ja ohjanneensa pienen piirin keskustelussa häntä etsimään paikasta, johon Estonialta laskettu salainen lasti olisi todennäköisesti voinut päätyä.

Tuosta kohtaa Margus Kurmin tutkimusryhmän pitää etsiä, näyttää Harri Ruotsalainen kannettavansa ruudulta Espoossa. Saman teorian hän kävi kertomassa Viron parlamentissa.

Avain mysteeriin ei Ruotsalaisen mielestä olekaan Estonian hylyssä, jota useimmat tutkijoista ja sukeltajista käyvät kuvaamassa. Ennen muuta pitää tutkia sijaintia ehkä 500 metrin päässä.
Kiitos ammattiamatööri tämän jutun postaamisesta. Tuossa ainakin nyt selvisi se, miten Kurmin porukka sattui löytämään niitä kontteja tms. Estonian lähistöltä, ennen kuin varsinaiset sukellukset alkoi. Eli olivat saaneet koordinaatit minne mennä. Harmi, olisivat käyneet tuollakin snorklailemassa. Pohja on kuitenkin kuvattu ja tulokset tulee myöhemmin. Autokannen ramppi tutkitaan tai tarvittaessa nostetaan ensi kesänä. Tämän sanoo sekä Kurm että Arikas.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Juuri kuten sanot @ammattiamatööri! Ja tuohon ylös kiitos tiedosta että sarjaa pukkaa, ja tuo oli tärkeä tieto että ramppia ollaan nostamassa mahdollisesti ylös joten kiitos @Arkipäiväinen!

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

Oli varmaan todella salaiset kuormat siellä pohjassa, kun kurm hiljentynyt asiasta täysin.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Jospa Kurm jossain vaiheessa tajusi että jos pohjasta kontteja löytyi niin eihän ne oikein Estonian lastiksi täsmää, pudonneet jostain rahtilaivasta...

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

Insomnia kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 3:50 am
• Merenpohjaa vasten oleva kylki oli useasta kohdasta kokenut muodonmuutoksia ja repeämiä. Merenpohja oli kieltämättä kallioisen näköistä, mutta oliko silti muuta kuin savesta muodostonutta kerrostumaa?? Minusta ylöspäin olevassa kyljessä oli pullistumia/pieniä murtumia samoilla alueilla mitä alapuolen painaumat oli, eli laiva olisi taipunut pohjassa maatessaan. Tätä tukisi myös useat rikkoutuneet ikkunat ylöspäin olevalla kyljellä (vai oliko ne rikottu aiemmilla sukelluksilla?)
• Takapään lastausrampit olivat kiinni.

• Peräsimet olivat molemmat käännettynä oikeinpäin ollessaan vasemmalle, eli tuulta päin ajosuunnassa? (Edit. vai oliko? Nyt heitti ajatus jumiin :oops: )

•Mistä ne ritilät olivat ylöspäin olevalla kyljellä, jotka eivät mitenkään sopineet lähellä oleviin ikkunoihin/aukkoihin, eli mistä olivat peräisin….ei ollut kyllä upotessa irronneet/kulkeutuneet yläpuolen kyljelle? Yksi aukko oli selkeästi leikattu kylkeen, kun ensi leikkaus oli osunut laipioon ja leikkauskohtaa oli sittemmin pienennetty (leikkaus railo oli jäänyt kesken). Mihin osaan tästä oli menty? Ritilä oli tämän aukon vieressä.

• Molemmat vakaimet olivat sisällä ja vahingoittumattomat, eli eivät ainakaan uppoamishetkellä olleet ulkona. Alapuolen vakaimen molemmin puolin oli kyljessä isot repeämät.

• Komentosilta näytti aika ”läpikäydyltä”. Vasemman reunan(yläpuolen) ikkunan pyyhkijäkin oli väännetty ns. pystyyn. En välttämättä usko että ikkuna olisi noin kovaa pullahtanut ulos upotessaan?

• ”Esineistöä estonian ympärillä”-sukellus oli lähinnä säälittävää, kun pyörittiin yhden mitään sanomattoman kannelta irronneen ”häkkyrän” ympärillä, joka oli max. 20m päässä laivasta. Missä oli esim. ne keularampin kaiteet?

• Nyttemmin irronneessa keularampissa oli tosiaan muodonmuutoksia puolivälin yläpuolella, mutta mikä osa visiiristä olisi tuohon osunut? Irti revenneet sylinterit ym. ei ole tuolla korkeudella vaikka miten olisi heiluneet aallokossa.

• Keula bulbbia ei kuvattu kuin normaaliasennon alapuolelta. Ei näkyviä vaurioita, kuten ei alapuolelta oletakkaan, vaikka visiiri olisi sen päälle pudonnutkin. Mutta mitä olisi näkynyt bulbin yläpinnassa? Olisiko näkynyt visiirin etuosan mukainen painauma / jälki myös bulbissa?



Edit. Lisätty epävarmuus muistamastani peräsimien asennosta!

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Noista vakaimista, sellainen muistikuva että jossain vaiheessa kerrottiin niiden kanssa olleen ongelmia jo aiemmin, eli toinen vakaaja jumitti eikä työntynyt ulos suosiolla ja sitä olisi jouduttu jopa lekalla auttamaan liikkeelle. Sitä en tiedä onko sitä käytännössä edes mahdollista hakata sisäkautta lekalla liikkeelle, mutta ehkä pelkkä koteloinnin hakkaaminen on joskus auttanut jumittamiseen.
Eli joidenkin tietojen mukaanhan kapteeni oli määrännyt vakaajat ulos joten jos ne kuitenkin olivat sisällä niin on hyvin todennäköistä että ne eivät tälläkään kerralla toimineet, eli ehkä ne joidenkin kertomukset lekalla hakkaamisesta liittyvätkin vakaajan jumittamiseen eikä keulaporttiin.

Ballasti
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 98
Liittynyt: To Loka 15, 2020 7:20 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Ballasti »

damfin kirjoitti:
Ti Loka 19, 2021 10:33 am
Noista vakaimista, sellainen muistikuva että jossain vaiheessa kerrottiin niiden kanssa olleen ongelmia jo aiemmin, eli toinen vakaaja jumitti eikä työntynyt ulos suosiolla ja sitä olisi jouduttu jopa lekalla auttamaan liikkeelle. Sitä en tiedä onko sitä käytännössä edes mahdollista hakata sisäkautta lekalla liikkeelle, mutta ehkä pelkkä koteloinnin hakkaaminen on joskus auttanut jumittamiseen.
Eli joidenkin tietojen mukaanhan kapteeni oli määrännyt vakaajat ulos joten jos ne kuitenkin olivat sisällä niin on hyvin todennäköistä että ne eivät tälläkään kerralla toimineet, eli ehkä ne joidenkin kertomukset lekalla hakkaamisesta liittyvätkin vakaajan jumittamiseen eikä keulaporttiin.
Kyllä keulan osalta oli nimenomaan kertomuksia ylimääräisen voiman käytöstä. Aivan hyvin on voitu silti toimia samoin vakaajienkin osalta. En tiedä tarkalleen minkälainen rakenne vakaajissa oli, mutta kyllähän niille ja niiden käyttökoneistolle täytyy olla aluksen sisäpuolella tilat ja näihin tiloihin täytyy olla pääsy huoltotoimenpiteiden ynnä muiden tekemiseksi. Eli lekalla auttaminen on oletettavasti mahdollista. Onnettomuustutkinnan raportissa mainittiin, että aluksen liikkeet rauhoittuivat hieman sen jälkeen kun vakaajat otettiin käyttöön, eli ilmeisesti ne ovat ulkona olleet. Liekö järjestelmä toteutettu niin, että koneiden sammuminen/hydrauliikan pumppujen pysähtyminen aiheuttaa vakainten sisäänvetäytymisen.

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

Hups, vastasin @Insomnia viestiin vahingossa niin että kommentit jäi puuttumaan.
Insomnia kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 3:50 am
• Merenpohjaa vasten oleva kylki oli useasta kohdasta kokenut muodonmuutoksia ja repeämiä. Merenpohja oli kieltämättä kallioisen näköistä, mutta oliko silti muuta kuin savesta muodostonutta kerrostumaa?? Minusta ylöspäin olevassa kyljessä oli pullistumia/pieniä murtumia samoilla alueilla mitä alapuolen painaumat oli, eli laiva olisi taipunut pohjassa maatessaan. Tätä tukisi myös useat rikkoutuneet ikkunat ylöspäin olevalla kyljellä (vai oliko ne rikottu aiemmilla sukelluksilla?)
Pehmeään pudonnut. Ei sillä vauhtia niin paljoa kuitenkaan, osin ilmalla vielä täytettynä, ole, vaikka masssaa onkin.
Insomnia kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 3:50 am
• Molemmat vakaimet olivat sisällä ja vahingoittumattomat, eli eivät ainakaan uppoamishetkellä olleet ulkona. Alapuolen vakaimen molemmin puolin oli kyljessä isot repeämät.
Näkyikö vasemman puolen vakaaja jossain? Oikeaan ei ainakaan ole mikään osunut. Jos se olisi edes vähän murjottu ja sitten vedetty sisään, niin luulisi kehyksessä olevan rumat jäljet, mitkä nyt puuttuu. Mahtaisiko näissä olla sellainen turvamekanismi, että kun hydrauliikan paine putoaa, niin joku iso jousi tai paineakku pakottaa ne takaisin sisään? Voisi olla ihan suunniteltu ominaisuus sitä varten, jos tulee joku häiriö tai vika lähellä väylän reunaa tai satamaa.

e: kuten @Ballastikin jo arvaili.

En usko kuitenkaan, että noita voi lekalla auttaa. Sylinteri, joka niitä liikuttaa, on niissä rakennekuvissa joita olen nähnyt, "hirveän" kokoinen. Kun noissa ei kai mitään erityistä hentoisempaa lukitusmekanismiakaan ole, niin ihmisen voimilla, edes apuvälineillä, ei varmaan ole paljon sanomista liikkeisiin.
Insomnia kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 3:50 am
• Nyttemmin irronneessa keularampissa oli tosiaan muodonmuutoksia puolivälin yläpuolella, mutta mikä osa visiiristä olisi tuohon osunut? Irti revenneet sylinterit ym. ei ole tuolla korkeudella vaikka miten olisi heiluneet aallokossa.
Ei visiiristä ehkä mikään kohta, mutta bulbi ja atlanttilukko ja se "lattian" jatke? Bulbissa ei ehkä näkyisi pahempia jälkiä vaikka siitä olisikin kuvaa, on varmaan järjeämpää tekoa kuin ramppi.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

joepoika kirjoitti:
Ti Loka 19, 2021 12:14 pm
Hups, vastasin @Insomnia viestiin vahingossa niin että kommentit jäi puuttumaan.
Insomnia kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 3:50 am
• Merenpohjaa vasten oleva kylki oli useasta kohdasta kokenut muodonmuutoksia ja repeämiä. Merenpohja oli kieltämättä kallioisen näköistä, mutta oliko silti muuta kuin savesta muodostonutta kerrostumaa?? Minusta ylöspäin olevassa kyljessä oli pullistumia/pieniä murtumia samoilla alueilla mitä alapuolen painaumat oli, eli laiva olisi taipunut pohjassa maatessaan. Tätä tukisi myös useat rikkoutuneet ikkunat ylöspäin olevalla kyljellä (vai oliko ne rikottu aiemmilla sukelluksilla?)
Pehmeään pudonnut. Ei sillä vauhtia niin paljoa kuitenkaan, osin ilmalla vielä täytettynä, ole, vaikka masssaa onkin.
F=ma selittää monet asiat, joita ensin tekisi mieli kiistää sillä että sehän leijaili hitaasti pehmeälle patjalle.

Insomnia
Harjunpää
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Joulu 03, 2019 4:28 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Insomnia »

joepoika kirjoitti:
Ti Loka 19, 2021 12:14 pm
Insomnia kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 3:50 am
• Nyttemmin irronneessa keularampissa oli tosiaan muodonmuutoksia puolivälin yläpuolella, mutta mikä osa visiiristä olisi tuohon osunut? Irti revenneet sylinterit ym. ei ole tuolla korkeudella vaikka miten olisi heiluneet aallokossa.
Ei visiiristä ehkä mikään kohta, mutta bulbi ja atlanttilukko ja se "lattian" jatke? Bulbissa ei ehkä näkyisi pahempia jälkiä vaikka siitä olisikin kuvaa, on varmaan järjeämpää tekoa kuin ramppi.
Katselin vielä uudelleen niitä aiempia sukelluksia (joulukuu 1994) ja siinä vilahtaa visiirin paikkaa ja vielä täysin paikallaan olevan rampin vaurioita sukeltajien tutkiessa bulbin yläpinta oikein värikuvana, ja siitä pinnasta oli ainakin sininen maali lähtenyt noin 0,5-1m matkalta pois, eli kyllä se visiiri on senkin päällä käynyt. Itse bulbin muoto hämmästytti, kun oli yläpinnaltaankin suorakaiteen muotoinen ja siinä kuvassa näytti jopa ylöspäin kaartuvalta ”koukulta”, kuin vain pelkkä kölin jatke 🤔 Itse mieltänyt keulabulbit aina pyöreämuotoisiksi, kuin pallo.

https://youtu.be/CZ26kqJYANA (Bulbbi näkyy 4:50 eteenpäin)

ps.saman ajan kuvauksilla jossain videossa näkyy sukeltaja olevan autokannella sisällä tutkimassa pitkään jotain laipiota/valkoista pilaria, että kyllä siellä on vietetty aikaa jo 1994, mutta en nyt löytänyt sitä tähän hätään. Yritän kaivella paremmalla ajalla

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Insomnia kirjoitti:
Ti Loka 19, 2021 3:57 pm
joepoika kirjoitti:
Ti Loka 19, 2021 12:14 pm
Insomnia kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 3:50 am
• Nyttemmin irronneessa keularampissa oli tosiaan muodonmuutoksia puolivälin yläpuolella, mutta mikä osa visiiristä olisi tuohon osunut? Irti revenneet sylinterit ym. ei ole tuolla korkeudella vaikka miten olisi heiluneet aallokossa.
Ei visiiristä ehkä mikään kohta, mutta bulbi ja atlanttilukko ja se "lattian" jatke? Bulbissa ei ehkä näkyisi pahempia jälkiä vaikka siitä olisikin kuvaa, on varmaan järjeämpää tekoa kuin ramppi.
Katselin vielä uudelleen niitä aiempia sukelluksia (joulukuu 1994) ja siinä vilahtaa visiirin paikkaa ja vielä täysin paikallaan olevan rampin vaurioita sukeltajien tutkiessa bulbin yläpinta oikein värikuvana, ja siitä pinnasta oli ainakin sininen maali lähtenyt noin 0,5-1m matkalta pois, eli kyllä se visiiri on senkin päällä käynyt. Itse bulbin muoto hämmästytti, kun oli yläpinnaltaankin suorakaiteen muotoinen ja siinä kuvassa näytti jopa ylöspäin kaartuvalta ”koukulta”, kuin vain pelkkä kölin jatke 🤔 Itse mieltänyt keulabulbit aina pyöreämuotoisiksi, kuin pallo.

ps.samassa videossa näkyy sukeltaja olevan autokannella sisällä tutkimassa pitkään jotain laipiota/valkoista pilaria, että kyllä siellä on vietetty aikaa jo 1994
Visiirin ja rampin rakennetta kun miettii niin kyllä sekin täysin mahdollista on, että siinä vaiheessa kun rampin lukitukset ja sylinterit on visiirin painon vuoksi pettäneet ja visiiri lähtenyt putoamaan ensimmäisen kerran auki, vastaan iskenyt aalto onkin paiskannut visiirin ylöspäin takaisin laivan keulaa vasten, ja se on sitten siitä tippunut rampin päälle.
Tätä teoriaa vastaan toisaalta puhuu se että tutkimusten mukaan osa visiirin ja bulbin kolhuista vastaisivat toisiaan eli niiden perusteella se visiiri olisi tippunut bulbin päälle.

Sen sinisen maalin puuttuminen osasta ramppiahan kyllä voisi selittyä ihan huollon puutteellakin, ramppia pitkinhän autoilla ajetaan eli eiköhän se kaipaa aina välillä uutta maalia.

Tuosta videosta ja autokannesta minä olen sanonut ihan samaa muutamaan otteeseen, eli kyllä siinä videolla minunkin mielestäni jossain kohtaa sukeltaja on sisällä autokannella tutkimassa sitä ramppia ja sen ympäristöä.

jasg-
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2014 2:24 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja jasg- »

Insomnia kirjoitti:
Ti Loka 19, 2021 3:57 pm
joepoika kirjoitti:
Ti Loka 19, 2021 12:14 pm
Insomnia kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 3:50 am
• Nyttemmin irronneessa keularampissa oli tosiaan muodonmuutoksia puolivälin yläpuolella, mutta mikä osa visiiristä olisi tuohon osunut? Irti revenneet sylinterit ym. ei ole tuolla korkeudella vaikka miten olisi heiluneet aallokossa.
Ei visiiristä ehkä mikään kohta, mutta bulbi ja atlanttilukko ja se "lattian" jatke? Bulbissa ei ehkä näkyisi pahempia jälkiä vaikka siitä olisikin kuvaa, on varmaan järjeämpää tekoa kuin ramppi.
Katselin vielä uudelleen niitä aiempia sukelluksia (joulukuu 1994) ja siinä vilahtaa visiirin paikkaa ja vielä täysin paikallaan olevan rampin vaurioita sukeltajien tutkiessa bulbin yläpinta oikein värikuvana, ja siitä pinnasta oli ainakin sininen maali lähtenyt noin 0,5-1m matkalta pois, eli kyllä se visiiri on senkin päällä käynyt. Itse bulbin muoto hämmästytti, kun oli yläpinnaltaankin suorakaiteen muotoinen ja siinä kuvassa näytti jopa ylöspäin kaartuvalta ”koukulta”, kuin vain pelkkä kölin jatke 🤔 Itse mieltänyt keulabulbit aina pyöreämuotoisiksi, kuin pallo.

https://youtu.be/CZ26kqJYANA (Bulbbi näkyy 4:50 eteenpäin)

ps.saman ajan kuvauksilla jossain videossa näkyy sukeltaja olevan autokannella sisällä tutkimassa pitkään jotain laipiota/valkoista pilaria, että kyllä siellä on vietetty aikaa jo 1994, mutta en nyt löytänyt sitä tähän hätään. Yritän kaivella paremmalla ajalla
On siellä autokannella oltu, tubestakin taitaa löytyä vielä video, missä menevät autokannella. Onkohan siellä autokannella oltu jo 2.10.94 ensimmäisten sukellusten aikaan, se olisi kiva tietää?
Estonian peräramppien vieressäkin on jotkut aukot (ikkunat?), pääseeköhän niistäkin autokannelle sukeltamaan.?

Vastaa Viestiin