Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

OscM
Poliisikoira Rex
Viestit: 266
Liittynyt: Su Maalis 06, 2016 10:34 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja OscM »

Onnettomuusraportista, pohjassa olevan hylyn tutkimuksesta:

Hylyssä keularamppi oli hieman auki. Se oli yläosastaan noin yhden metrin raollaan. Ensisijaisesti tarkastettiin rampin alapinnan kunto, koska sen yläpinnalle oli vaikea päästä.

https://www.turvallisuustutkinta.fi/mat ... portti.pdf

Tämä täsmää jonkin sukellusryhmän kertomukseen (oliko Raben vai mikä, en nyt muista), joka yritti saada sukellusrobotin autokantta kuvaamaan: se ei mahtunut hieman auki olevan rampin raosta. (sen sijaan kamerarobotin kyllä kerrottin yhtäkkiä päätyneen autokannelle, kun sitä liikutettiin pitkin laivan sivua - siinä oli aukko, josta laite putosi laivan sisälle. Jos tähän haluaa uskoa.)

Mutta jos ramppi on virallisenkin tutkimuksen mukaan vain hieman auki, miksi sitten ei korjata sitä jatkuvasti iltapäivälehdissä esitettävää väitettä, jonka mukaan Estonian upotti se, että visiiri irrotessaan veti ajorampin auki, ja vesimassat tulvivat sisään?
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ABC »

mobiililaiteukkeli kirjoitti: La Syys 28, 2019 10:55 am Minä en ilkeä noita videoita katsoa, alkaa ahistaa. Mutta olen käsityksessä, että niistä ei ole Estonian uhreja mitenkään sensuroitu, mikä tuntuu aika oudolta. Luulisi, ettei semmoinen materiaali lähde leviämään kaikelle kansalle. Oliko tämä Rockwater joku viranomainen? Jotain ruotsalaista tutkimusraporttia luin, jossa oli maininta, että filmit olisi hävitetty käytön jälkeen.
Rockwater oli yksityinen, ilmeisesti etupäässä jenkkiomisteinen firma, joka oli (tai on edelleen?) erikoistunut vaativaan sukellustoimintaan esim. öljynporauslautoilla. Firman palkkasi Ruotsin valtio, käsittääkseni hallituksen päätöksen seurauksena, vai oliko siinä mukana muitakin toimijoita kuten onnettomuustutkintakeskukset? Joka tapauksessa, Rockwater kuvasi Estoniaa joulukuussa 1994 eli vain muutama kuukausi uppoamisen jälkeen.

Muuten, kun sanotaan, ettei Estonian pohjassa ole ylimääräisiä aukkoja, niin tätähän ei varmuudella tiedetä siltä osin, kuin pohja on uponnut mutaan. Estoniahan on pohjassa kyljellään, ja vain toinen puoli on siis näkyvissä.

Minua kiinnostaisi Rockwaterin kuvauksissa se, miten valittiin ne hytit, joihin mentiin? Esimerkiksi hyteissä 6129 ja 6130 käytiin (on videota Tuubissa). Kaikki tutkitut osat oli tietysti valittu etukäteen, koska ei siellä alhaalla voinut vain sooloilla. Miksi siis juuri nämä hytit? Kuudes kansi ei edes tainnut sisältää miehistön asumuksia.

Toinen kiinnostava asia Rockwaterin tutkimuksissa, mikä jäi epäselväksi on, miksi he ilmeisesti eivät luovuttaneet kaikkea kuvaamaansa aineistoa. Olen siinä käsityksessä, että jenkkifirmat ovat velvollisia suojelemaan maansa etua myös yksityisissä toimeksiannoissa ulkomailla, joten tämä voisi liittyä siihen. Jos erään salaliittokirjan kirjoittaneen tiedot pitävät paikkansa, niin NSA:lla todella olisikin jotain materiaalia, jota se ei luovuta "kansallisen turvallisuuden" vuoksi. Jos tämä pitää kutinsa, niin asia ei voi liittyä muuhun kuin siihen, miksi Estonian lastausta juuri tuona päivänä on kerrottu valvotun sotilasunivormuisten henkilöiden toimesta - useat todistajat väittävät nähneensä tämän. Estonian viimeinen matka ajoittui juuri siihen hetkeen, kun entisen NL:n tukikohdat Virossa lopetettiin ja kaikki materiaali vietiin Venäjälle - paitsi ehkäpä se osa, jolla joku elämäänsä kyllästynyt kenraali päätti vähän tehdä bisnestä.
Every ship must sail a world.
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ABC »

OscM kirjoitti: La Syys 28, 2019 11:03 pm Onnettomuusraportista, pohjassa olevan hylyn tutkimuksesta:

Hylyssä keularamppi oli hieman auki. Se oli yläosastaan noin yhden metrin raollaan. Ensisijaisesti tarkastettiin rampin alapinnan kunto, koska sen yläpinnalle oli vaikea päästä.

Mutta jos ramppi on virallisenkin tutkimuksen mukaan vain hieman auki, miksi sitten ei korjata sitä jatkuvasti iltapäivälehdissä esitettävää väitettä, jonka mukaan Estonian upotti se, että visiiri irrotessaan veti ajorampin auki, ja vesimassat tulvivat sisään?
Myös onnettomuustutkintakeskuksen videossa ramppi on kokonaan auki visiirin auettua. Olisiko se voinut sulkeutua siinä kohtaa kun Estonia kääntyi ylösalaisin?
Every ship must sail a world.
Sivustamulkoilija
Jack Bauer
Viestit: 967
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 1:57 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Sivustamulkoilija »

ABC kirjoitti: Su Syys 29, 2019 12:06 am
mobiililaiteukkeli kirjoitti: La Syys 28, 2019 10:55 am Minä en ilkeä noita videoita katsoa, alkaa ahistaa. Mutta olen käsityksessä, että niistä ei ole Estonian uhreja mitenkään sensuroitu, mikä tuntuu aika oudolta. Luulisi, ettei semmoinen materiaali lähde leviämään kaikelle kansalle. Oliko tämä Rockwater joku viranomainen? Jotain ruotsalaista tutkimusraporttia luin, jossa oli maininta, että filmit olisi hävitetty käytön jälkeen.
Rockwater oli yksityinen, ilmeisesti etupäässä jenkkiomisteinen firma, joka oli (tai on edelleen?) erikoistunut vaativaan sukellustoimintaan esim. öljynporauslautoilla. Firman palkkasi Ruotsin valtio, käsittääkseni hallituksen päätöksen seurauksena, vai oliko siinä mukana muitakin toimijoita kuten onnettomuustutkintakeskukset? Joka tapauksessa, Rockwater kuvasi Estoniaa joulukuussa 1994 eli vain muutama kuukausi uppoamisen jälkeen.

Muuten, kun sanotaan, ettei Estonian pohjassa ole ylimääräisiä aukkoja, niin tätähän ei varmuudella tiedetä siltä osin, kuin pohja on uponnut mutaan. Estoniahan on pohjassa kyljellään, ja vain toinen puoli on siis näkyvissä.

Minua kiinnostaisi Rockwaterin kuvauksissa se, miten valittiin ne hytit, joihin mentiin? Esimerkiksi hyteissä 6129 ja 6130 käytiin (on videota Tuubissa). Kaikki tutkitut osat oli tietysti valittu etukäteen, koska ei siellä alhaalla voinut vain sooloilla. Miksi siis juuri nämä hytit? Kuudes kansi ei edes tainnut sisältää miehistön asumuksia.

Toinen kiinnostava asia Rockwaterin tutkimuksissa, mikä jäi epäselväksi on, miksi he ilmeisesti eivät luovuttaneet kaikkea kuvaamaansa aineistoa. Olen siinä käsityksessä, että jenkkifirmat ovat velvollisia suojelemaan maansa etua myös yksityisissä toimeksiannoissa ulkomailla, joten tämä voisi liittyä siihen. Jos erään salaliittokirjan kirjoittaneen tiedot pitävät paikkansa, niin NSA:lla todella olisikin jotain materiaalia, jota se ei luovuta "kansallisen turvallisuuden" vuoksi. Jos tämä pitää kutinsa, niin asia ei voi liittyä muuhun kuin siihen, miksi Estonian lastausta juuri tuona päivänä on kerrottu valvotun sotilasunivormuisten henkilöiden toimesta - useat todistajat väittävät nähneensä tämän. Estonian viimeinen matka ajoittui juuri siihen hetkeen, kun entisen NL:n tukikohdat Virossa lopetettiin ja kaikki materiaali vietiin Venäjälle - paitsi ehkäpä se osa, jolla joku elämäänsä kyllästynyt kenraali päätti vähän tehdä bisnestä.
Tohon hytti juttuun oman mielipiteeni heitän,että varmaan noi hytit oli ne mihin sukeltajat päätti mennä sielä.en usko että ylhäällä on päätetty että juuri näihin hytteihin mentäis ihmetteleen.että sen verran on saanut sukeltajat itse "päättää" että missä menee poikkeen,kunhan vaan ovat hytit olleet sillain että ne oli turvallisesti tutkittavissa ja jne.en siis todella väitä näin enkä tiedä asiasta mutta tämä on oma mielipide :mrgreen:
Toi on totta että eihän sitä kukaan varmasti voi tietää että onko sielä toisella kyljellä reikä vai ei ku se on pohjaan päin.sielä voi olla vaikka minkälainen/kokonen reikä
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Tay77 kirjoitti: La Syys 28, 2019 7:43 pm
MissMallard kirjoitti: To Syys 26, 2019 11:01 pm ...
Mutta eihän hautausmaallakaan nähdä "pintaa syvemmälle" eli ei kukaan haluaisi että joku menisi hautausmaalle tonkimaan ja kuvaamaan vainajia maan alle tai arkkujen sisään.
Tähän haluaisin puuttua sen verran, että kyllä hautausmaillakin "tongitaan" pintaa syvemmältä. Ihan laillisesti tosin, eikä tietysti minkään tv-dokumentti-ryhmän taholta. Samaan hautaan kun usein haudataan monia vainajia jolloin maata kaivettaessa esiin tulee jo haudattujen vainajien luita, kalloja, arkunkappaleita jne. Näitä sisältävä maa-aines on usein kasassa siinä haudan vieressä hautajaisten ajan. Tavallisesti esim. pressulla peitettynä.
Juu, tottakai näin. Muuten tila loppuisi kesken. Mutta kenenkään vapaa-ajan harrastuksiin tuollainen ei kuulu. Ja tuskinpa mahdollisia kaivuutöissä nähtyjä jäänteitä mitenkään erikseen kuvaillaan kameroilla tms.
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Youtubesta löytyy videomateriaalia risteilyalus M/S Sea Diamondin (suomalaisvalmisteinen alus,entinen M/S Birka Princess) uppoamisesta 2007. Alus ajoi karille rannikon tuntumassa ja vahingot ovat olleet aluksen pohjassa jne. Tässä tapauksessa ei auennut mikään keulaportti tai vastaava koska autopaikkoja aluksessa oli 0 , ja ainakaan alkuvaiheessa mitään ikkunoita tai ovia ei ole rikkoutunut. Lisäksi sää oli ilmeisesti hyvinkin maltillinen eli ei ole ollut merkittävää aallonkorkeutta. Tämäkään alus ei jäänyt kellumaan pinnalle vaan upposi 15 tuntia karilleajon jälkeen.

Hyvin erilainen turma kuin Estonialla mutta osoitus että kyllä matkusta-alus vain pystyy uppoamaan. Lisäksi jos jotakin kiinnostaa nämä niin kyllähän Sally Albatrossissa tilanne olisi voinut ilman matalikkoa eskaloitua aika pahaksi. Kannattaa katsoa kuvia Sally Albatrossista merellä haverin jälkeen.

Edit. tuossapa video tuosta Sea Diamondin uppoamisesta
https://www.youtube.com/watch?v=WQW30HCSJlc
Avatar
myrskylyhty
Harjunpää
Viestit: 320
Liittynyt: To Kesä 28, 2018 4:01 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja myrskylyhty »

Estonian ympärillä velloo edelleen – esimerkiksi nämä 4 kysymystä ovat vailla vastausta
Julkaistu: 29.9. 10:46

Vaikka turmasta on kulunut jo 25 vuotta, vastaamattomat kysymykset pitävät salaliittoteoriat hengissä.
KESKIVIIKKOAAMUYÖ, syyskuun 28. 1994. Tallinnasta Tukholmaan matkalla ollut autolautta Estonia kallistuu rajusti Itämerta kurittavassa syysmyrskyssä. Alle tunnissa koko laiva painuu pinnan alle ja vie mukanaan 852 ihmishenkeä.

Yllä sukeltajien kuvaa Estonian hylystä joulukuulta 1994.

Estonian kohtalo kaihertaa Virossa edelleen. Niin paljon, että esimerkiksi Viron suurimman oppositiopuolueen Reformipuolueen puheenjohtaja Kaja Kallas on julkisuudessa asettunut kannattamaan ajatusta hylyn tutkimisesta uudelleen. Samoin Viron entinen valtakunnansyyttäjä Margus Kurm on vaatinut tutkinnan avaamista uudelleen.

Turman ympärillä velloo edelleen vastauksetta jääneiden kysymysten aaltoja. Ainakin nämä neljä seikkaa herättävät edelleen kysymyksiä.

1. Tiesikö joku enemmän?
Estoniaan löyhemmin tai tiiviimmin liittyviä henkilöitä on saanut surmansa hämärissä olosuhteissa useita. Eesti Päevaleht kertoo esimerkiksi Viron tullin pääjohtajana 1990-luvun alussa toimineen Igor Krištapovitšin kohtalosta. Krištapovitš ammuttiin omalle pihalleen vain muutama viikko Estonian uppoamisen jälkeen.
Surman syitä on haettu monesta suunnasta: Krištapovitšin on arveltu työskennelleen yhdessä venäläisten kanssa tai pyörittäneen salakuljetusbisnestä juuri Estonialla. Verityön taustat ovat kuitenkin pysyneet selvittämättöminä – eikä ihme: Viron poliisi kirjasi samana vuonna noin 400 tappoa tai murhaa.

Yhtä hämärästi loppunsa kohtasi myös Estonian omistaneen varustamo Estlinen onnettomuuden aikainen toimitusjohtaja Harri Enula. Enulan ruumis löytyi Tallinnan ja Keilan väliseltä rautatieltä piikkilankaan kiedottuna kesällä 1996. Eesti Päevalehden mukaan poliisi piti tapausta itsemurhana, eivätkä kuolemaan johtaneet tapahtumankulut ole selvinneet.

Henkensä menettäneiden listassa ovat myös Tallinnan keskustassa keskellä päivää ammutut Heikki ja Anne. Mies ja nainen työskentelivät turvallisuusfirmassa ja heidän ammuttiin Eesti Telefon -puhelinyhtiön kellarissa joulukuussa 1994. Myöhemmin Heikin äidin kerrotaan puhuneen, kuinka hänen poikansa oli saanut tehtäväkseen toimittaa paketti Estonialle juuri ennen laivan lähtemistä kohtalokkaalle viimeiselle matkalleen. Paketin kiinnostavuutta lisäsi se, että se oli pitänyt toimittaa suoraan laivan kapteenille. Sisällöstä ei Heikin äidillä ollut kuitenkaan tietoa.


2. Mitä Estonia kuljetti?
Laajalle levinneen salaliittoteorian mukaan Estonia kuljetti sotatarvikkeita Ruotsiin ja joko upposi jonkinlaisen räjähdetapaturman seurauksena tai upotettiin tarkoituksella.

Eesti Päevalehden mukaan onnettomuustutkinnassa selvisikin, että Estonia oli todella kuljettanut sotatarvikkeita – tosin viikkoa-paria ennen turmaa. Turmamatkan todellisesta lastista taas ei ole tietoa, sillä tutkinnan saamat tiedot on salattu 70 vuodeksi.

Lisää kierroksia lastin hämäräperäisyyden teorioihin antaa EPL:n mukaan se, että Ruotsin merenkulun tarkastuslaitoksen tietoihin nojaten 19 tutkintaan liittyvillä sukelluksilla kuvatuista videoista olisi poltettu.


3. Salaperäisiä matkalaukkuja ja paketteja
Paitsi Heikin laivalle kuljettamaksi kerrottu paketti, liittyy Estoniaan myös toinen hämmennystä herättävä esine: matkalaukku.

Estonian uppoamisiltana laivalla matkasi kohti Ruotsia myös Eesti Päevalehden salaperäiseksi kuvailema itävirolainen liikemies Aleksandr Voronin. Mies oli matkalaukkuineen matkalla Tanskaan liiketapaamiseen, mutta oli sanojensa mukaan valinnut kulkupeliksi Estonian, koska pelkäsi illalle ennustetun myrskyn aiheuttavan lentojen peruutuksia.

Vaikka Voronin itse pelastuikin, matkalaukku jäi uppoavaan laivaan. Myöhemmin virolainen Õhtuleht kirjoitti Estonian hylkyä tutkimaan lähetettyjen sukeltajien saaneen tehtäväkseen etsiä Voroninin matkalaukku ”hinnalla millä hyvänsä”. Lehden tietojen mukaan laukku löydettiin Estonian uppoamisyönä laivalla matkustajana olleen kapteeni Avo Pihtin hytistä.

Voroninin nimi on yhdistetty paitsi asebisneksiin myös venäläisen avaruusteknologian länteen suuntautuneeseen salakuljetukseen.


25 vuotta sitten tapahtuneessa autolautta Estonian uppoamisessa menehtyneitä muisteltiin lauantaina Tallinnassa. Muistomerkille tuotiin muun muassa kynttilöitä ja seppeleitä.


4. Eläviä vai kuolleita?
Joidenkin Estonialla olleiden henkilöiden lopullisesta kohtalosta on liikkunut huhuja – ja liikkuu edelleen. Esimerkiksi matkustajana laivalla olleen kapteeni Avo Pihtin leski ei suostunut uskomaan miehensä kuolleen turmassa. Piht väitetään nähdyn sairaalassa Turussa välittömästi turman jälkeen, mutta kadonneen sen jälkeen jäljettömiin.

Samaa tarinaa kerrotaan myös laivan henkilökuntaan kuuluneesta Kalev Vahtrasista, joka onnettomuuden jälkeen kerrottiin tuodun sairaalaan Turkuun. Myöhemmin omaiset kuitenkin saivat tiedon, ettei Vahtras ollut selvinnyt koko onnettomuudesta. Kun hänen merestä nostettu ruumiinsa oli myöhemmin luovutettu omaisille, nämä kertoivat ruumiissa olleen selviä väkivallan merkkejä. Veitseniskujen ja viiltohaavojen jäljet paljastivat Vahtrasin vaimon mukaan, että miestä oli kidutettu.

Lisäksi turmaa tutkineen kansainvälisen tutkintalautakunnan alkuperäinen johtaja Andi Meister on julkaisemassaan kirjassa kirjoittanut kahdeksasta Estonialta alun perin pelastetusta, mutta myöhemmin kadonneesta henkilöstä. Meister on sittemmin pitäytynyt kommentoimasta Estoniaa täysin, ja Eesti Päevalehden mukaan Virossa liikkuu huhuja, joiden mukaan Meister olisi luopunut tutkintalautakunnan johtajan paikasta alettuaan pelätä, että häntä seurataan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-20000062 ... ml?ref=rss
Ps.Viestien lainaaminen/quote ei toimi puhelimella
"Olin sitä mieltä, että ketään ei tapeta, asiat pitää selvittää muuten." -Metsuri
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Tuossa on videonpätkä Avo Pihtistä. En ota kantaa videon aitouteen.

https://www.youtube.com/watch?v=atjKbaohJds
loikkari

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja loikkari »

myrskylyhty kirjoitti: Su Syys 29, 2019 11:18 am Piht väitetään nähdyn sairaalassa Turussa välittömästi turman jälkeen, mutta kadonneen sen jälkeen jäljettömiin.
MissMallard kirjoitti: Su Syys 29, 2019 12:41 pm Tuossa on videonpätkä Avo Pihtistä. En ota kantaa videon aitouteen.

https://www.youtube.com/watch?v=atjKbaohJds
Kuitenkin tuo ambulanssi joka ajetaan laivasta ulos videolla on Ruotsalainen siinä oikein lukee Farsta joka on esikaupunki Tukholmassa. Videolta ei saa selvää missä satamassa tuo on kuvattu.
OscM
Poliisikoira Rex
Viestit: 266
Liittynyt: Su Maalis 06, 2016 10:34 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja OscM »

Flashbackissä olleen huhun mukaan sen saksalais-ruotsalaisen sukellustiimin olisi pitänyt tuoda julki jotain löytämiään juttuja viime yönä, vaan eipä mitään tapahtunut.
Avatar
myrskylyhty
Harjunpää
Viestit: 320
Liittynyt: To Kesä 28, 2018 4:01 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja myrskylyhty »

loikkari kirjoitti: Su Syys 29, 2019 12:55 pm
myrskylyhty kirjoitti: Su Syys 29, 2019 11:18 am Piht väitetään nähdyn sairaalassa Turussa välittömästi turman jälkeen, mutta kadonneen sen jälkeen jäljettömiin.
MissMallard kirjoitti: Su Syys 29, 2019 12:41 pm Tuossa on videonpätkä Avo Pihtistä. En ota kantaa videon aitouteen.

https://www.youtube.com/watch?v=atjKbaohJds
Kuitenkin tuo ambulanssi joka ajetaan laivasta ulos videolla on Ruotsalainen siinä oikein lukee Farsta joka on esikaupunki Tukholmassa. Videolta ei saa selvää missä satamassa tuo on kuvattu.
On merkillistä miten monta eri kertomusta päällystöstäkin on. Virallisen selvityksen mukaan komentosillasta tuli henkilöstön hauta (kapu,yli ja aliperämies), wikipedian mukaan esim Anders Tammes joka hätäviestissä keskustelee suomeksi ruumis on "body lost in sea".
Ensimmäinen paukahdus sattui vissiin tasan kello 1:00 ja toinen 10-15min myöhemmin. Hätäviestitys alkoi vasta 1:21. Mietityttää oliko päällystö huumattu kun hälytystä ei aiemmin lähetetty. Ensimmäiset laivat ilmeisesti tuli jo noin puolessa tunnissa hätäviestin jälkeen.

Mikä 200 tonnin lisäpaino Virosta on laivaan lastattu kun kallistuma oli ollut kokoajan vähintään 1-2 astetta? Yhtäkkiä kello 1 visiiri aukeaa ja tämä paino lähtee laivasta jolloin laiva kallistuu taas ja visiiri tietenkin irtoaa kun se on auki ollut. Kerrassaan merkillistä.
"Olin sitä mieltä, että ketään ei tapeta, asiat pitää selvittää muuten." -Metsuri
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Ottamatta enempää kantaa salaliittoteorioihin niin tuosta Avo Pihtistä. Nyt pari päivää sitten Ruotsissa on julkaistu lehtijuttu jossa ilmeisesti joku väittää kiven kovaa nähneensä Pihtin elossa ja syystä tai toisesta olleensa hiljaa nämä menneet vuodet. Pahoittelen ruotsin kieli ei kovin hyvin taivu enkä jaksanut alkaa kääntämään kääntäjällä nyt tähän hätään. Etsikää netistä jos haluatte tutustua tuohon juttuun.

Niin saattaa olla että tämä Piht pelastui ja on ehkä elossa tänäkin päivänä. Jostain muistan lukeneeni että olisi Ruotsista lähtenyt niissä parissa yksityiskoneessa jotka lähti näiden tapahtumien jälkeen joltakin kentältä ja Piht olisi nyt todistajansuojeluohjelmassa Usassa. Tämä siis jonkun selvittämää tietoa muka tuon asian tiimoilta.

Syy miksi hänet on "hävitetty" tai kadotettu pois on se että kirjoittamaton sääntö merillä on että kapteeni jättää viimeisenä laivan. Mikä hässäkkä nousi Costa Concordian kapteenin laivan jättämisestä niin se että Estoniassa kuoli niin valtavasti ihmisiä ja jos Piht olisi jäänyt henkiin eli ei olisi kunnioittanut tuota kirjoittamatonta sääntöä niin mikä mylläkkä siitä olisi sitten noussutkaan! Ja luultavasti olisi ollut vaarana että joku pistää Pihtin pois päiviltä jne. Eli veikkaan että hänet kadotettiin sen vuoksi että ei uponnut ja kuollut siellä laivassa muiden mukana vaan oli pötkinyt sieltä karkuun ja pelastunut. Tämä siis vain omaa arvelua.
loikkari

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja loikkari »

lehtiartikkeli kirjoitti: Lehden tietojen mukaan laukku löydettiin Estonian uppoamisyönä laivalla matkustajana olleen kapteeni Avo Pihtin hytistä.
MissMallard kirjoitti: Su Syys 29, 2019 5:48 pm
Syy miksi hänet on "hävitetty" tai kadotettu pois on se että kirjoittamaton sääntö merillä on että kapteeni jättää viimeisenä laivan.
Avo Phit ei ollut komentosillalla ainakaan töissä vaan matkustajana laivassa joten tuo "kapteeni jättää laivan viimeisenä" ontuu kuten tuo ambulanssi matkustajakin koska siinä on Tukholmalainen ambulanssi ja artikkelissa kerrotaan Phit:n nähdyn Turussa
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Pihtin piti suorittaa joku luotsauskoe tai vastaava ymmärtääkseni jossakin matkan varrella? Ymmärsin myös jostakin taannoisesta vanhasta jutusta joka ei pohjautunut kuin johonkin oletuksiin ja huhupuheisiin että Piht olisi siirretty Ruotsiin josta hänet lennätettiin Usaan. En jaksa nyt kaivella, hataran muistin varassa mennään nyt kyllä ja voi sekoittua vähän ajatukset ja muistamiset kun on tullut yön tunteina näitä lueskeltua männeinä vuosina.

Edit. Seurassa lukee eräässä artikkelissa näin: "Merikapteeni Piht oli Estonialla vapaavuorossa onnettomuusyönä, sillä hän oli matkalla Tukholmaan luotsikokeeseen."

Edit2.Yritän ladata tuon ruotsinkielisen artikkelin tähän, taitaa jäädä nyt linkiksi.
https://www.friatider.se/vittne-s-g-sak ... -finska-ut
OscM
Poliisikoira Rex
Viestit: 266
Liittynyt: Su Maalis 06, 2016 10:34 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja OscM »

Avo Pihtiin väitti jo vuosia sitten (sori, en muista lähdettä, olisiko ollut Raben kirja) joku törmänneensä Etelä-Afrikassa. Tämän nähnyt henkilö olisi ollut joku aiemmin samoilla laivoilla Pihtin kanssa työskennellyt ja väitti kykenevänsä tunnistamaan tämän hyvin. Mutta tottako vai ei; mahdoton tietää.

Laivan hälytyksistä: ainoaksi jäänyt matkustajille suunnattu hälytys taidettiin antaa vain viroksi ja se vasta niin myöhään, että jos vasta sen kuultuaan lähti hytistä pyrkimään pois panikoivan ihmismassan läpi ja kallistuman ollessa jo sellainen, että seinällä piti (siis oikeasti) kävellä, myöhäistä oli.

Tämäkin hälytys oli muistaakseni jonkun reception-virkailijan tekemä (oliko näin?), eikä sen osan henkilökuntaa, jonka olisi pitänyt vastata turvallisuudesta.

Henkilökunnalle kuulutettiin tätä ennen pari salakielistä "nyt on ongelma" - viestiä. "Mr. Starlight" tai jotain sen suuntaista.

Koko tapahtuman aloittaneista jysäysäänistä siihen, että koko laiva oli täysin pinnan alla kului aikaa vain alle tunti. Ne, jotka pelastuivat, olivat niitä, jotka lähtivät yläkansille ihmettelemään heti äänet kuultuaan tai lievemmän kallistumisen havaittuaan.
Vastaa Viestiin