Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10563
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

hi3 kirjoitti:
To Loka 14, 2021 4:27 pm
Saattaa mennä metsään, mutta kaiken mitä olen ymmärtänyt painolastihaasteista, niin se lähtö ei "koskaan" ollut oikein mahdollista niin, että vasempaan ei olisi otettu käytännössä täyteen. Jotain auttamattomasti oli vialla laivassa ja siihen ei riitä osaaminen sanomaan, että mitä. Jostain syystä se kynti jo pitkän aikaa väärässä asennossa.
Tätähän tosiaan käytiin jokin aika sitten ketjussakin läpi, ja viimeisimmän vakavuustestin tulos oli että toisen puolin painolastitankin piti olla noin puolillaan ja toisen täysin tyhjä että laiva kulki suorassa, ja testihän on oletetusti tehty ilman lastia.
Tuohon kun yhdistää sen tiedon että painolastitankkien tilavuus oli sellainen että jos toinen oli täysin tyhjä ja toinen täysin täynnä niin niillä olisi pitänyt pystyä korjaamaan 8 asteen kallistuma niin tuo tarkoittaa että painonjakautumisongelma on ollut melko suuri, maallikkologiikalla ajatellen tuosta voisi päätellä että tyhjillä painolastitankeilla ilman lastia laiva on jostain syystä ollut 4 astetta kallellaan?
Minusta on käsittämätöntä että laivan on yleensäkään tuon tarkistuksen jälkeen annettu liikennöidä matkustajakäytössä ennen kuin vika on korjattu, ja yhtä käsittämätöntä välinpitämättömyyttä on ollut se että laiva on viimeiselle matkalleen lähtenyt niin että vaikka toinen painolastitankki on ollut jo täynnä niin siinä on silti ollut 1 asteen kallistuma.
Tuohan on aiheuttanut sen tilanteen että laivan kallistuessa myrskyssä ei ole ollut enää minkäänlaista mahdollisuutta korjata tilannetta painolastitankkien avulla.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

Teoriapohdintaa reikien syntyyn.

Laiva on ollut noin 45 asteen kulmassa keula vedestä ilmaan nousseena ennen kuin keulakin lähti uppoamaan kierähtäen samalla lisää pituusakselinsa ympäri. Ymmärrettävästi aivan luonnoton asento, jota varten laivaa ei ole suunniteltu niin mitenhän runkorakenteet ovat kestäneet?

Kun perä osuu pohjaan, tulee siinä aivan mielettömät voimat kohdistumaan laivaan ja voisiko energia purkautua muodonmuutoksina vesirajan kohdalla? Siinähän laivan kyljessä on puheiden mukaan jopa vähintään 20 metrin halkeama ja kuvissa näkyvien reikien analysointi maallikon silmin sanoo, että jopa laivan runkorakenteet ovat antaneet periksi. Entä jos nämä tulivat tuossa uppoamisen loppuhetkillä?

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

Ballasti kirjoitti:
To Loka 14, 2021 5:39 pm
Kyllä se hieman oudossa asennossa kulki. Kuten tuolla aiemmin oli puhettakin, niin silloin 1991 tehdyn kallistuskokeen perusteella painopiste oli oikealla puolella. Vasemmanpuoleisessa kallistustankissa täytyi olla 115 tonnia enemmän vettä kuin oikeanpuoleisessa, jotta alus oli suorassa. 115 tonnia on paljon siihen nähden, että tankin tilavuus oli 183 kuutiota. Mutta tuo ominaisuus oli siis ollut olemassa jo ainakin vuodesta 91. suhteen.
damfin kirjoitti:
To Loka 14, 2021 5:41 pm
Tätähän tosiaan käytiin jokin aika sitten ketjussakin läpi, ja viimeisimmän vakavuustestin tulos oli että toisen puolin painolastitankin piti olla noin puolillaan ja toisen täysin tyhjä että laiva kulki suorassa, ja testihän on oletetusti tehty ilman lastia.
Tuohon kun yhdistää sen tiedon että painolastitankkien tilavuus oli sellainen että jos toinen oli täysin tyhjä ja toinen täysin täynnä niin niillä olisi pitänyt pystyä korjaamaan 8 asteen kallistuma niin tuo tarkoittaa että painonjakautumisongelma on ollut melko suuri, maallikkologiikalla ajatellen tuosta voisi päätellä että tyhjillä painolastitankeilla ilman lastia laiva on jostain syystä ollut 4 astetta kallellaan?
Minusta on käsittämätöntä että laivan on yleensäkään tuon tarkistuksen jälkeen annettu liikennöidä matkustajakäytössä ennen kuin vika on korjattu, ja yhtä käsittämätöntä välinpitämättömyyttä on ollut se että laiva on viimeiselle matkalleen lähtenyt niin että vaikka toinen painolastitankki on ollut jo täynnä niin siinä on silti ollut 1 asteen kallistuma.
Tuohan on aiheuttanut sen tilanteen että laivan kallistuessa myrskyssä ei ole ollut enää minkäänlaista mahdollisuutta korjata tilannetta painolastitankkien avulla.
Tuntuu kyllä käsittämättömältä, ja tuntuu jotenkin myös isolta tuo 8 asteen korjaus 183 tonnilla. Mistä lähteestä tämä oli?

Tuohan tarkoittaa sitä, että jos molemmat tankit on tyhjiä ja tyhjälle autokannelle ajetaan toiseen reunaan 3 kpl 60 tonnin rekkoja niin ensimmäisen jälkeen ollaan 2,6 astetta kallellaan, toisen jälkeen yli 5 ja viimeisen ajettua sisään jo 8 astetta?

Voisikohan tuo käytäntö olla joku sellainen juttu, että täytetään ensin ei-laiturin puoleinen kylki kaikella painavalla, koska laituriin laiva on kuitenkin sidottu ja se puoli ei sen takia pääse niin hyvin nousemaan mitä toinen puoli haluaisi painua? Laiva siis ikäänkuin roikkuu köysien ja laituria vasten olevan kyljen varassa. Jos taas ajetaan ensin laiturin puoleinen kylki täyteen painavaa lastia niin se puoli painuu ja sitä on vaikea köysillä estää painumasta, samoin kun meren puolta on mahdotonta estää nousemasta. Näin laiva siis pysyy suunnilleen suorassa niin kauan kun köydet on kiinni, jolloin lastaaminen onnistuu ilman minkäänlaista järjenkäyttöä, koska näin tehtynä ramppi pysyy suorassa.

Ja päälle tietysti se, jos oli valmiiksi joku vika minkä takia oikea puoli painoi joka tapauksessa aina enemmän.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

Kaiken lähde on se luokattoman huono loppuraportti, joka on todettu suureksi kusetukseksi vai miten se meni. :D

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

No siellähän se olikin. Liian pitkä aika siitä kun olen kokonaisuudessaan lukenut.

Ballasti
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 98
Liittynyt: To Loka 15, 2020 7:20 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Ballasti »

joepoika kirjoitti:
To Loka 14, 2021 7:05 pm
Ballasti kirjoitti:
To Loka 14, 2021 5:39 pm
Kyllä se hieman oudossa asennossa kulki. Kuten tuolla aiemmin oli puhettakin, niin silloin 1991 tehdyn kallistuskokeen perusteella painopiste oli oikealla puolella. Vasemmanpuoleisessa kallistustankissa täytyi olla 115 tonnia enemmän vettä kuin oikeanpuoleisessa, jotta alus oli suorassa. 115 tonnia on paljon siihen nähden, että tankin tilavuus oli 183 kuutiota. Mutta tuo ominaisuus oli siis ollut olemassa jo ainakin vuodesta 91. suhteen.
damfin kirjoitti:
To Loka 14, 2021 5:41 pm
Tätähän tosiaan käytiin jokin aika sitten ketjussakin läpi, ja viimeisimmän vakavuustestin tulos oli että toisen puolin painolastitankin piti olla noin puolillaan ja toisen täysin tyhjä että laiva kulki suorassa, ja testihän on oletetusti tehty ilman lastia.
Tuohon kun yhdistää sen tiedon että painolastitankkien tilavuus oli sellainen että jos toinen oli täysin tyhjä ja toinen täysin täynnä niin niillä olisi pitänyt pystyä korjaamaan 8 asteen kallistuma niin tuo tarkoittaa että painonjakautumisongelma on ollut melko suuri, maallikkologiikalla ajatellen tuosta voisi päätellä että tyhjillä painolastitankeilla ilman lastia laiva on jostain syystä ollut 4 astetta kallellaan?
Minusta on käsittämätöntä että laivan on yleensäkään tuon tarkistuksen jälkeen annettu liikennöidä matkustajakäytössä ennen kuin vika on korjattu, ja yhtä käsittämätöntä välinpitämättömyyttä on ollut se että laiva on viimeiselle matkalleen lähtenyt niin että vaikka toinen painolastitankki on ollut jo täynnä niin siinä on silti ollut 1 asteen kallistuma.
Tuohan on aiheuttanut sen tilanteen että laivan kallistuessa myrskyssä ei ole ollut enää minkäänlaista mahdollisuutta korjata tilannetta painolastitankkien avulla.
Tuntuu kyllä käsittämättömältä, ja tuntuu jotenkin myös isolta tuo 8 asteen korjaus 183 tonnilla. Mistä lähteestä tämä oli?

Tuohan tarkoittaa sitä, että jos molemmat tankit on tyhjiä ja tyhjälle autokannelle ajetaan toiseen reunaan 3 kpl 60 tonnin rekkoja niin ensimmäisen jälkeen ollaan 2,6 astetta kallellaan, toisen jälkeen yli 5 ja viimeisen ajettua sisään jo 8 astetta?

Voisikohan tuo käytäntö olla joku sellainen juttu, että täytetään ensin ei-laiturin puoleinen kylki kaikella painavalla, koska laituriin laiva on kuitenkin sidottu ja se puoli ei sen takia pääse niin hyvin nousemaan mitä toinen puoli haluaisi painua? Laiva siis ikäänkuin roikkuu köysien ja laituria vasten olevan kyljen varassa. Jos taas ajetaan ensin laiturin puoleinen kylki täyteen painavaa lastia niin se puoli painuu ja sitä on vaikea köysillä estää painumasta, samoin kun meren puolta on mahdotonta estää nousemasta. Näin laiva siis pysyy suunnilleen suorassa niin kauan kun köydet on kiinni, jolloin lastaaminen onnistuu ilman minkäänlaista järjenkäyttöä, koska näin tehtynä ramppi pysyy suorassa.

Ja päälle tietysti se, jos oli valmiiksi joku vika minkä takia oikea puoli painoi joka tapauksessa aina enemmän.
Melko isolta se 8 astetta noilla vesimäärillä tuntuu kieltämättä. Pitäisi olla joku merenkulun osaaja nyt kommentoimassa tuota lastaushommaa. Yleensä kai lastatessa hyödynnetään juuri noita kallistustankkeja, mutta tässä tapauksessa se mahdollisuus on ollut rajoitettu.

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

Tuosta aiemmasta lastikuvasta pikaisesti ynnäillen suunnilleen 500 tonnia vasemmalla ja 560 tonnia oikealla puolella oli autoja, jos päätetään että henkilöauton massa on tonnin, pakettiauton 2 ja bussin 15.

Jos oletetaan, että alus saatiin ensin suoraan sillä, että vasemman puolen tankissa oli se 115 tonnia vettä ja jos 60 tonnin erolla aiemman laskutoimituksen mukaan tulee 2,6 asteen kallistuma, niin aika lailla täyteenhän se vasen tankki silloin pitää ottaa että olisi pystyssä.

Lastikuvassa kiinnittyy huomio siihen, että keskikappihan ei ole suinkaan keskellä autokantta, vaan keskikohdasta yhden autokaistan verran oikealla. Ei ole varsinaisesti kevyt rakennelma ja menee laivan päästä päähän kahden kerroksen korkuisena. Tuo olisi pitänyt aluksen suunnittelussa kompensoida sitten jossakin muualla, mutta oliko kompensoitu muuten kuin ottamalla se 115t vettä kyytiin? Nollakannella toinen septitankki on keskellä ja toinen oikealla, mutta toisaalta uima-allas on sitten vasemmalla. Missäs makean veden säiliöt oli? 1000 henkilöä ja 50 litraa vettä jokaiselle, 50t.

Eikun jaa, loppuraportin mukaan 300 kuutiota oli makeaa mukana. Ja 360 kuutiota painolastivettä, joista 175 kuutiota "tankki 1" ja loput "tankki 13+14". Oiskohan se ykköstankki sitten se varsinainen kallistuksensäätötankki ja loput vedet oli pikemminkin syvyydensäätöön tarkoitetuissa. Painotankkeja kaikkinensa 1212 kuutiota. Toisin sanoen ilman autokannella mukana ollutta kuormaa sama uintisyvyys olisi saatu ottamalla melkein kaikki täyteen. Vieläkin tässä häiritsee, että vain 183 tonnilla saataisiin aikaan 8 asteen kallistuma. Edes laskennallisesti ilman mitään muuta massaa, eli ei vettä, ei ruokaa, ei ihmisiä, ei lastia, ei polttoaineita.
Viimeksi muokannut joepoika, To Loka 14, 2021 9:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

factlover
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: La Loka 17, 2020 2:39 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja factlover »

Mikke_ kirjoitti:
To Loka 07, 2021 10:42 pm
Nextorysta kuuntelen juuri uutta Estoniaan liittyvää kirjaa:

J.K. Tamminen - Estonian salaisuudet

Todella mielenkiintoisia ja uusia juttuja ainakin itselle heti alusta asti mm. Miehistön tarkkoja kertomuksia tapahtumien kulusta.
Tuli ostettua tämä kovakantisena. En nyt kyllä oikein tiedä, mitä siitä sanoisi. Ehkä kuvaus "alamaailmasta kerättyjä huhuja" olisi paras. Kirjassa ei mielestäni ollut oikein mitään uutta. Odotin kieli pitkällä, että pelastunut tanssija olisi vaikka kertonut nähneensä kadonneet kaksoset vielä Utössä, mutta ei.

Paras vertailukohta kirjalle on ehkä Raben kirja vuodelta 2002. Se on hyvin paljon faktapitoisempi ja sisältää hirveän määrän pikkutarkkaa tietoa. Tämä Tammisen kirja kertoo enemmän epämääräisiä "jostain" kuultuja huhuja.

Murheli
Vic Mackey
Viestit: 1991
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Joo, huhujahan ne ovat, ja sen myös itse kertoo kirjan alkupuolella. Mutta mielenkiintoista niitäkin oli mielestäni kuunnella, ja kirjaa kuunnellessa tuli kyllä selväksi, että 'varmoja tietoja" tapauksesta kulkee ihan hirveästi, niin Suomessa kuin Virossakin, kuten myös ylä- ja alamaailmassa, sekä vielä harmaalla alueella :mrgreen: Että sikäli ymmärtää entistä selvemmin sen, että vaikka kuka tahansa esittäisi, ja kuinka hyvillä todisteilla tahansa, eivät kaikki tule lopputulosta hyväksymään. Sen puoleen on hyvä, että virallisen kokoonpanon lisäksi myös Kurm selvittää tapausta, jotta saadaan enemmän kuin yksi näkökulma julkisuuteen kerralla, ja ehkä myös ehkäisee kiusausta julkaista valheellista tietoa
Voi voi, kun päättyi elämän koi

Diego
Hetty Wainthropp
Viestit: 466
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 10:27 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Diego »

MissMallard kirjoitti:
Ke Loka 13, 2021 2:08 pm
illar kirjoitti:
Ke Loka 13, 2021 12:58 pm
Joku tiedusteli paljonko on tilaa autokannen etuosassa.
Lastaus asetelmasta näkyy, että siellä on noni 10m jätetty vapaaksi.
SMIT TAK B.V. joka olisi nostanut hylyn, teki oman tutkimuksen ja sanoi sen olevan helppoa.
Heidän ROV kävi myös autokannella 20m ja se oli esteetöntä.

17.1.215b.JPG
Kiitos paljon @illar tästä ja muustakin tiedosta! Ensi kerran törmäsin tuohon autokannen lastikuvaan, toki en sitä henk.kohtaisesti ole tajunnut/osannut etsiäkkään. Se autokannen alkuosa on siis tyhjää ja "tyhjältähän" se on monen silmään näyttänytkin mitä nyt pikkuvilauksia siitä materiaalia on saatavilla.
Kurmin materiaalin luulisi näyttävän enemmän tuolta autokannelta mutta onko sitä vielä julkaistu muuta kuin tieto niistä ovista että kiinni olivat? Kurmin materiaali voisi paljastaa että millä mutkalla tuo lasti siellä on ja onko pysynyt lasti kiinni minkä verran.
Jos siinä on nyt tai ollut taannoin 20 m tyhjää tilaa alussa niin sehän viittaisi maallikolle että lasti on ainakin 10 m siirtynyt taaksepäin autokannella rytäkässä??

Edit.tai sitten autokannelta "puuttuu" jotakin 10 m matkalta... 8)
Ne tietyt rekathan, tiettyjen lähteiden mukaan, tulivat laivaan viimeisinä, joten ne olisivat olleet etummaisina etuosassa..tätä ehkä hait 8)

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

Murheli kirjoitti:
To Loka 14, 2021 10:17 pm
Joo, huhujahan ne ovat, ja sen myös itse kertoo kirjan alkupuolella. Mutta mielenkiintoista niitäkin oli mielestäni kuunnella, ja kirjaa kuunnellessa tuli kyllä selväksi, että 'varmoja tietoja" tapauksesta kulkee ihan hirveästi, niin Suomessa kuin Virossakin, kuten myös ylä- ja alamaailmassa, sekä vielä harmaalla alueella :mrgreen: Että sikäli ymmärtää entistä selvemmin sen, että vaikka kuka tahansa esittäisi, ja kuinka hyvillä todisteilla tahansa, eivät kaikki tule lopputulosta hyväksymään. Sen puoleen on hyvä, että virallisen kokoonpanon lisäksi myös Kurm selvittää tapausta, jotta saadaan enemmän kuin yksi näkökulma julkisuuteen kerralla, ja ehkä myös ehkäisee kiusausta julkaista valheellista tietoa
Viranomaisten julkaisema valheellinen tieto on jotenkin hankala vihjailu. Tulee aina mieleen näitä sanovista, että aivan kuin aiemminkin olisi näin tehty ja pelätään sen toistuvan.
Jos taas aiemminkaan ei ole valehdeltu todistetusti, niin mikä oletusarvo että näin oltaisiin nyt tekemässä. Minun mielestä tilanne on 10-0 muille siitä että annettu virheellistä ja jopa valheellista tietoa.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Diego kirjoitti:
To Loka 14, 2021 10:48 pm
MissMallard kirjoitti:
Ke Loka 13, 2021 2:08 pm
illar kirjoitti:
Ke Loka 13, 2021 12:58 pm
Joku tiedusteli paljonko on tilaa autokannen etuosassa.
Lastaus asetelmasta näkyy, että siellä on noni 10m jätetty vapaaksi.
SMIT TAK B.V. joka olisi nostanut hylyn, teki oman tutkimuksen ja sanoi sen olevan helppoa.
Heidän ROV kävi myös autokannella 20m ja se oli esteetöntä.

17.1.215b.JPG
Kiitos paljon @illar tästä ja muustakin tiedosta! Ensi kerran törmäsin tuohon autokannen lastikuvaan, toki en sitä henk.kohtaisesti ole tajunnut/osannut etsiäkkään. Se autokannen alkuosa on siis tyhjää ja "tyhjältähän" se on monen silmään näyttänytkin mitä nyt pikkuvilauksia siitä materiaalia on saatavilla.
Kurmin materiaalin luulisi näyttävän enemmän tuolta autokannelta mutta onko sitä vielä julkaistu muuta kuin tieto niistä ovista että kiinni olivat? Kurmin materiaali voisi paljastaa että millä mutkalla tuo lasti siellä on ja onko pysynyt lasti kiinni minkä verran.
Jos siinä on nyt tai ollut taannoin 20 m tyhjää tilaa alussa niin sehän viittaisi maallikolle että lasti on ainakin 10 m siirtynyt taaksepäin autokannella rytäkässä??

Edit.tai sitten autokannelta "puuttuu" jotakin 10 m matkalta... 8)
Ne tietyt rekathan, tiettyjen lähteiden mukaan, tulivat laivaan viimeisinä, joten ne olisivat olleet etummaisina etuosassa..tätä ehkä hait 8)
No tyhjää tilaa on joka tapauksessa autokannen etuosassa siis tuon SMIT TAK. B.V. mukaan enemmän kuin se lastauksen jälkeen ilmoitettu 10 metriä. Mitä se sitten tarkoittaakin? Mutta tuossa ohessa lainaus vielä oheisesta artikkelista kun Estonia oli keula ylöspäin uppoamaisillaan: "Samaan aikaan ihmiset kuulivat laivan sisältä voimakkaita metallin murskaantumisen ja törmäyksien ääniä. Ääniä seurasi voimakas sihinä, kun laivasta vapautui ilmaa."
Niin tottakai laivan ollessa lähes pystyasennossa siellä on valtavasti kaikenlaista mikä voi hajota, törmäillä ja pitää ääniä mutta tuli vaan mieleen että olisiko nuo äänet osin voineet tulla autokannen uumenista ^?!



"25 vuotta sitten Estonia upposi alle tunnissa myrskyävän Itämeren hyiseen pimeyteen – näin eteni hetki hetkeltä järkyttävä tragedia, joka pysäytti koko Suomen"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/25- ... en/7557210

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10563
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Laivalla selkeästi esiintyneen hälläväliä asenteen huomioiden minä en ainakaan usko että kaikki autot olisi olleet niin tiukasti kiinni että ne olisivat pysyneet paikoillaan laivan upotessa perä edellä. Kyllähän ne varmaan kiinnitetty oli, mutta tuskin niin tiukasti että ne tuollaisessa asennossa paikallaan pysyisivät.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

damfin kirjoitti:
Pe Loka 15, 2021 8:26 am
Laivalla selkeästi esiintyneen hälläväliä asenteen huomioiden minä en ainakaan usko että kaikki autot olisi olleet niin tiukasti kiinni että ne olisivat pysyneet paikoillaan laivan upotessa perä edellä. Kyllähän ne varmaan kiinnitetty oli, mutta tuskin niin tiukasti että ne tuollaisessa asennossa paikallaan pysyisivät.
Samaa mieltä kun tätä enemmän miettinyt. Kuorman rekisterinumerot ovat lastikirjassa paitsi sitten tullin paperissa yksi kuorma-auto jota ei ole laivan lastikirjassa. Voisi ajatella, että tämän yhden kuorma-auton täten löytää sieltä halutessaan ja voivat tutkia onko siellä käyty tai yritetty käydä. Jos olisi etummaisin kuorma-auto, niin varmaan pyrkisin itse vetämään sen esille sieltä.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Juurikin kuten @Damfin toteat tuossa ^!

Se mikä tässä nyt on taas viime päivien/viikkojen aikana tullut mieleen kun on kaikkea tullut taas selattua; katseltua ja luettua että kun kaikki asiat lähtevät menemään "pepulleen" niin ne kanssa menevät. Eli kaikki on vaikuttanut kaikkeen ja lähtenyt kertaistumaan. Suuronnettomuudet ovat kai yleensä tällaisia kun tulevat äkillisesti ja "yllättäen" niin siinä on joukko tekijöitä jotka vaikuttavat ja pienetkin asiat todella lähtevät kertaistumaan. Sen verran tietysti että aiemmin oli ehkä joku kumma ajatus etteivät nämä "Ruotsin laivat" voi upota. Meren eli valtavien luonnon voimien kanssa kun ollaan tekemisissä niin kaikki on mahdollista. Se tulee mieleen että oltaisiinko tässä vähän unohdettu mitkä voimat ovat ihmistä vastassa kun kaikki lähtee menemään pipariksi eikä kaikkeen olla tarpeeksi kiinnitetty huomiota. Toki jos se keulavalokin siellä paloi vihreänä eli että keulassa kaikki on kunnossa niin tietysti siitäkään vaikea ketään syytellä tai osoitella. Mutta sitäkään ei oltu ehkä testattu että miten eri tilanteissa toimii jne. Kaikkea ei tulla ajatelleeksi ja se on ihmiselle ihan ymmärrettävää mutta toki aina kun esim. merelle lähdetään niin turvallisuusasioiden ja tekniikan pitäisi olla kunnossa.

Mutta uskomaton "chain reaction" eli ketjureaktio on kyllä tässä Estonian onnettomuudessa ollut ihan jo siitä kun alus on aikoinaan rakennettu jne. Kaikkea ei ehkä vain tulla ajatelleeksi kuten tässäkin siis rakennusvaiheessa se ettei keulaa näe komentosillalta. Ja ettei alusta ehkä ollut tarkoitettu tällaiseen liikenteeseen kuin missä se upotessaan toimi. Alus oli tarkoitettu Turku-Tukholma välille jossa aavan meren osuus on pienempi ja mennään lähinnä saariston suojissa.

Mutta kuten tuolla kirjoitin niin "sisaralus" Diana II eli ennen romutusta siis M/S Blufort (rakennettu 1979) niin "kesti" liikenteessä 42 vuotta mutta sen keulaan tehtiin muutoksia ja "alusta väitetään usein onnettomuudessa uponneen M/S Estonian sisaralukseksi. Tämä ei kuitenkaan täysin pidä paikkaansa, vaikka alusten pääkannen alapuolinen runko-osa onkin tehty pitkälti samojen piirustusten mukaan." (lainaus Wikipedia).
Mielestäni tuolla Diana II näki komentosillalta keulaan eli se oli siltä osin erilainen.

Pitää muistaa että tyynellä säällä Estonia ei ehkä olisi uponnut tuolloin 1994...??! Ja hyvällä lykyllä ja ongelmien ratkaisemisella sekin olisi voinut seilata 30-40 vuotta. Mutta jossittelu on pahinta kai mitä tällaisessä surullisessa onnettomuudessa kannattaa 27 vuoden jälkeen tehdä.

Vastaa Viestiin