damfin kirjoitti: ↑Su Loka 04, 2020 11:20 am
CCC kirjoitti: ↑Su Loka 04, 2020 11:12 am
Suurin kysymys, sen ohella, että mikä törmäsi etc Estoniaan on, että kuka irrotti / aiheutti keulavisiirin irtoamisen.
Se, että jotkut jauhaa edelleen - kaikesta valehdelleen (jääneet systemaattisesti kiinni), mitään konkreettista tutkimattoman ja poliittisista kumileimasimista koostuneen että carl bildtin, must /säpön kehittelemän - salaliittoteorian - tai no valheen - olevan niin kuin jotenkin todistettua totta, aiheuttaa lähinnä huvittuneisuutta ja myötähäpeää.
Niin se virallinen sepite, se pitää nyt todistaa ensin todeksi, onnea.
Jos tuo keulavisiirin irtoaminen kovassa merenkäynnissä kuulostaa niin epätodennäköiseltä ja uskomattomalta mahdollisuudelta että sen on pakko olla lavastusta, niin mikä selittää ne lukemattomat aikaisemmin tapahtuneet vastaavien keulaporttien merenkäynnissä vaurioitumiset ja irtoamiset, oliko niitä lavastettu jo vuosikausia ennen estonian uppoamista niin että saataisiin vietyä tämä lopullinen grande-lavastus läpi?
Ei sitä virallista "sepitettä" keulaportin irtoamisesta tarvitse todistaa todeksi kun se on jo todistettu, vaan nyt pitää todistaa todeksi se että se ei olisi totta, eli selkeät todisteet siitä että keulaportti ei irronnut merenkäynnin aiheuttaman metallin väsymisen ja murtumisen seurauksena.
Jos löytyy selkeät todisteet siitä että keulaportti sabotoitiin irti tai irtosi jostain törmäyksestä, sitten juttu muuttuu mielenkiintoiseksi, mutta siihen asti ainoa todistettu teoria on tuo virallinen versio.
Virallinen ei tarkoita samaa kuin todistettu. Aukkoiseksi teoria on todistettu, jos jotain.
Mitä keulaportin seilaamiseen tulee, virallisen selityksenkin mukaan keulaportti kaatui suoraan eteenpäin haukaten vettä, pudoten enemmänkin laivan vasemmalle (paapuuri) kyljelle ja reikä on tyyrpuurin puolella. Tätä vastaavat myös keulaportin vauriot, jotka ovat enemmänkin oikealla sivulla. Kovassa aallokossa keulaportin nopeus on pudonnut äkkiä, jonka jälkeen se on uponnut nopeasti. Keulaportti on osunut keulan bulbiin, joka pyöreästä muodostaan huolimatta on tehnyt aika kulmikkaat jäljet:
- portti.gif (171.09 KiB) Katsottu 1345 kertaa
Onnettomuustutkintakeskuksen tekemissä videoissa tuo näkyy hyvin. Teoria surffaavasta keulaportista lienee tuolla upotettu.
https://youtu.be/ke6zmUX9ay8?t=213
https://www.youtube.com/watch?v=vsdeUuQf1v0
Mitä mahdolliseen törmäykseen tulee, se ei ole mahdotonta, eikä vaatisi meren pohjaan sukellusveneen raatoa makaamaan. Törmääminen on ikivanha keino upottaa aluksia, esim. sukellusvene Vetehinen upotti neuvostoliittolaisen SC-305 sukellusveneen törmäämällä sitä päin. Sukellusveneen keulassa n.30mm paksuinen teräs vs. Estonian 8-10mm mahdollistaisi törmäyksen niin, että sukellusvene kärsisi vain pintavaurioita. En väitä kivenkovaan että näin olisi käynyt, mutta teknisesti se ei olisi mahdotonta, toisin kuin väitetään. Kurm, joka sanoo sukellusveneen törmäyksen olleen syynä, tuskin ihan kevyin perustein olisi asettanut itseään naurunalaiseksi puolivillaisilla folioteorioilla. Mies kuitenkin toimi virolaisen Estonian tutkimuskomission johtajana usean vuoden ajan ja varmasti on asioista hyvin perillä. Päin näköä valehtelu on raju syytös ruotsalaisia kohtaan ja luulisi ruotsalaisten jo esittäneen evidenssiä hänen debunkkaamisekseen. Hiljaista kuitenkin on ollut. Virallisessa, "todistetussa" selityksessä on liikaa aukkoja, jotta sitä voisi kritiikittömästi koukkuineen niellä, joten vaihtoehtoisten teorioiden automaattinen poissulkeminen "salaliittoina" olisi typerää. Itse pidän kaikki ovet auki, jopa kökön virallisen selityksenkin. Avoimia kysymyksiä ja ontuvia selityksiä on liikaa, se on pomminvarma fakta tässä vaiheessa, joten siitä myös on loogisinta liikkeelle lähteä.
Jälkimietintänä vielä: voisiko atlanttilukon mereen heittämisen syynä olla, että siinä on näkynyt pelkästään tuoreita, ei väsymisestä johtuvia murtumia, joiden aiheuttamiseen tarvittaisiin suurempia voimia kuin mihin aallot olisivat pystyneet... Tuskin se on tutkijoiden aluksen kantokykyä niin paljoa rasittanut, että on jouduttu pudottamaan