Keskitien Kulkija kirjoitti: ↑Su Loka 04, 2020 3:24 pm
Rampin kiinnitysten täydellistä pettämistä vastaan sotii se seikka, että silminäkijäraporttien ja valvontakamerassa näkyneen veden sisään virtaamisen mukaan ramppi on ollut vain vähän auki. Ramppia pitkin on myös kiivetty aluksesta poistuttaessa. Jos ramppi olisi ollut täysin auki ja hervoton hydraulisten pumppujen ja kiinnikkeiden pettäessä, luulisi sen liikkuneen aaltojen vaikutuksesta kiipeilyn aikana. Sellaisesta en ole löytänyt mainintaa.
https://www.youtube.com/watch?v=BpRd7ii ... u.be&t=415
Tuota... kun niissä raporteissa mielestäni juurikin todetaan että sen jälkeen kun visiiri pakotti keulaportin kokonaan auki, se liikkui aaltojen vaikutuksesta vapaasti auki ja kiinni väliä, ja myöskin erään todistajan lausunto "hydrauliikan äänistä aivan kuin keulaporttia aukaistaisiin ja suljettaisiin" tukee tätä, ne sylinterithän pitävät sen sanan äänen myöskin silloin kun keulaporttia itse painaa niitä kiinni ja vetää auki.
En kiistä etteikö joku olisi keulaporttia pitkin kiivennyt jossain vaiheessa ja etteikö keulaportti olisi ollut siinä vaiheessa kiinni, mutta kiinnostaisi tietää missä asennossa laiva oli tuolloin kun kiinni olevaa keulaporttia pitkin pystyi kiipeämään ja olisiko aallot enää siinä vaiheessa voineet sitä keulaporttia liikutella...?
Keulaportista vielä yksi huvittava huomio, jokin aika sitten joku pohti että jos kerta keulaportin lukitukset on pettäneet niin miksi sukeltajat eivät aukaisseet keulaporttia ja menneet autokannelle
Laivahan on miltei ylösalaisin ja keulaportti siis roikkuu omalla painollaan kiinni asennossa... mitähän se portti mahtaa painaa kun se toimii ajoramppina satamassa auki ollessaan?