https://www.delfi.ee/artikkel/94054877/ ... e-vajadust
Viime viikolla päättyneen Viron hylkyjen alustavan arvioinnin jälkeen todettiin, että rungon oikeanpuoleisella puolella oleva suuri reikä osuu samaan aikaan sitä vastapäätä olevan paljan kanssa. Joka päivä tiimin työtä haittasi tuntemattoman alkuperän mikseri.
Viron turvallisuustutkintakeskuksen johtajan Rene Arikaksen mukaan tuntematon signaali häiritsi tutkimusten suorittamista joka päivä. "Kaikissa tutkimuslaitteissa oli sekoitin, joka heikensi merkittävästi vedenalaista näkyvyyttä ja pidensi tutkimuksen tekemisen aikaa", Arikas selitti. Hän kertoi tiedotustilaisuudessa, että hän ei halunnut spekuloida häiritsijän alkuperästä.
Alustavan arvioinnin ensimmäisessä vaiheessa todettiin, että rungon rungossa oli lävistysvaurioita laivan oikealla puolella, mikä näkyi myös vuonna 2020 julkaistussa norjalaisessa elokuvassa. Vahingon mitat ovat vähintään 4x22 metriä, mutta sen tarkkaa laajuutta ei voida määrittää, koska vahinko on osittain rungon alapuolella. Vauriot kohdistuvat sekä ulkovaippaan että suurelta osin sisäisiin rakenteisiin.
Viron aluksella oli yksi jousiramppi ja kaksi peräramppia. Tutkimukset paljastivat, että jousirampin saranat olivat rikkoutuneet ja keularamppi oli pois edestä. Siksi autokannelle oli avoin pääsy. Joukkue ei tullut autokannelle. Arikaksen mukaan se ei ollut tällä hetkellä tarpeen, koska se ei antanut lisätietoja asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Viron hylky lepää suurelta osin pehmeällä savikerroksella, mutta hylyn välittömässä läheisyydessä on epäilty graniittipaljastusta. Lisätutkimuksia tehdään sen selvittämiseksi, voiko graniittipuutos aiheuttaa rungon vaurioita.
"Viron lautan hylyn ja sitä ympäröivän merenpohjan alustava arviointi onnistui paremmin kuin uskalsimme toivoa optimistisissa ennusteissa", Arikas sanoi. Hänen mukaansa suurin osa suunnitelluista tutkimuksista tehtiin ja nyt aloitetaan kerättyjen tietojen analysointi, joka kestää noin kolme kuukautta. Arikas ennusti hylyn menevän ensi keväänä tai kesänä.
Seuraavat vaiheet ovat digitoida piirustukset ja luoda 3D-malli aluksesta, suorittaa ferromagneettinen tutkimus ja asentaa virtamittari hylyn lähelle.
https://www.err.ee/1608283842/estonial- ... ist-aastat
Tiistaina pidetyssä lehdistötilaisuudessa turvallisuustutkintakeskuksen päällikkö Rene Arikas toisti, että Viron matkustajalautan hylyn oikea puoli on pääosin murtunut, mutta näkemisen analysointi vie aikaa ja tuloksia odotetaan vasta ensi vuoden loppuun mennessä.
Arikas kertoi, että alkuarviointi on hyvin yleinen prosessi turvallisuustutkimuksissa Euroopassa ja sen tehtävänä on selvittää, onko olemassa syytä aloittaa erillinen turvallisuustutkinta.
"Viron tapauksessa sama on totta. Meillä ei tällä hetkellä ole sellaisenaan turvallisuustutkimusta. Samanaikaisesti alkuperäisen arvioinnin on tarkoitus valmistua ensi vuoden loppua kohti ja jos se kääntyy että turvallisuustutkinta on aloitettava ", Arikas sanoi.
Hänen mukaansa merenpohjan kolmiulotteinen kartoitus osoittaa, että Viro makaa rinteessä lähes 30 metrin hylyn kaltevuudella. Hyllyn keskellä on ulkoneva kaltevuus, jolle hylky lepää oikealla puolella, ja tämä tieto oli olemassa jo vuonna 1996. Aluksen keskiosa lepää moreenilla ja keula- ja peräosa savikerroksella. Hylyn ympärillä on ollut neljä maanvyörymistä eri aikoina.
"Tämä tarkoittaa, että hylyn ympärillä oleva maaperä on erittäin epävakaa eikä voida sulkea pois mahdollisuutta, että näitä romahtamisia voi esiintyä edelleen", Arikas sanoi.
Viron geologian tutkimuskeskuksen merigeologian ja geofysiikan osaston päällikkö Sten Suuroja totesi, että he tekivät boomer-tyyppisen tutkimuksen, mikä tarkoittaa, että ääniaallot lähetetään merenpohjaan ja heijastukset merenpohjan sedimenteistä ja kivistä vastaanotetaan. "Geologinen rakenne hylyn alueella on suhteellisen yksinkertainen. On aivan selvää, että hylyn keskiosa lepää kovien kivien päällä", Suuroja sanoi.
Arikaksen mukaan voidaan nähdä, että kivet tukevat alusta hylyn keskellä ja keulassa ja perässä on savipinta, joka tarjoaa ehdottomasti vähemmän tukea alukselle. "Hyllyn keskellä olevat kivet ovat niin vahvoja, että ne rikkoivat häkkimme", Arikas sanoi.
Hänen mukaansa ensimmäinen painopiste oli oikean puolen, keula-rampin ja autokannen loukkaantumisissa. Päärynän muotoisella jousella oli erilaisia vammoja ja naarmuja. "Tätä on tutkittava edelleen sen selvittämiseksi, miksi nämä loukkaantumiset ovat tapahtuneet. Olemme tehneet visiirille teoreettiset laskelmat ja suunnittelemme laserskannauksen", Arikas kertoi, että visiiri sijaitsee Ruotsin armeija-alueella.
Arikaksen mukaan kun Viron luiska avautui merellä onnettomuuden aikana, hän joutui kosketuksiin myös jousilampun kanssa. Kun alus upposi merenpohjaan, luiska sulkeutui jälleen. "Tiesimme, että luiska oli vähän auki, mutta ei täysin auki. Samanaikaisesti 3D-luotain osoitti, että pystyimme näkemään kauan hyllyn tai autokannen sisällä", Arikas kertoi.
Tilanne tarkistettiin sitten vedenalaisella robotilla ja kävi ilmi, että sielulle oli jäänyt vain pieni osa keularampista, mutta itse luiska oli siirtynyt pois. "Syy rampin repeytymiseen on tutkittava perusteellisemmin. Ramppi sijaitsee aluksen oikealla puolella sen paikan alla, jossa se ennen ripustui ja lepää aluksen rungossa. Myös ramppien palkkien muodonmuutokset ovat nähtävissä", Arikas totesi.
Robotti kurkisti myös autokannelle paljon roskia. "Emme menneet syvemmälle autoon, koska sitä ei ollut suunniteltu, autolle ei ole suoraa tarvetta eikä varusteet olleet mahdollistaneet sitä", Arikas sanoi.
Kun aluksen kansi tutkittiin, rungon pinnoitteessa oli näkyvissä halkeamia ja ulkonemia, ja aluksen törmäyksen merenpohjaan vastakkaisella puolella oli paljon vammoja. "Nyt meidän on analysoitava, kuinka suuret loukkaantumiset ovat rungon läpi ja mitä ne tarkoittavat", Arikas sanoi ja lisäsi, että alus saatiin tutkia kuudennelle kannelle asti, mutta seitsemänteen ja kahdeksanteen kansiin ei päässyt.
Perän tarkastus paljasti, että aluksen perärampit olivat kiinni. Aluksen oikealla puolella on kuitenkin oltava taipuma vähintään 22 metriä pitkä ja neljä metriä korkea. Aluksen verhous murskataan joskus ulospäin, mutta on myös paikkoja, joissa verhous murskattiin sisäänpäin, mutta aluksen törmäyspalkki työnnettiin aluksen sisään. "Ehkä loukkaantumisen aiheuttaneen voiman oli oltava valtava", Arikas sanoi. Hän totesi myös, että vammat voivat ulottua aluksen alle, mutta tätä ei voitu nähdä.
Suurten vammojen alueella runkoa vastapäätä oli kiviä ja muodonmuutos oli sama kuin kivien geometrian, Arikas totesi.
Hänen mukaansa myös luotain häirinnyt signaali oli huolestuttava. Kun työ alkoi ensimmäisenä päivänä, 3D-kaikuluotaimen näkyvyys oli 150 metriä, mutta sitten sekoitin käynnistyi noin tunnin ajan. Myöhemmin mikseri oli päällä koko ajan, joten kaikuluotaimen 3D-näkyvyys oli vain 20 metriä. Siksi myös halu mitata aluksen taipumista epäonnistui.
Arikas ei sulje pois mahdollisuutta, että kaikki tosiasiat on korjattava aluksen loppuraportissa alustavien tutkimusten aikana kerättyjen analyysien lopussa. "Tämä ei tarkoita, että nämä tosiseikat ovat vääriä", Arikas lisäsi.
Hänen mukaansa tulevaisuudessa on tarkoitus tunnistaa hylyn ympärillä olevat esineet, ja lähikuukausina hylystä on tuotava nykyinen mittari, jotta siihen tallennetut tiedot voidaan vastaanottaa.
https://www.err.ee/1608278415/estonia-v ... sti-avatud
Viron upotetun lautan keularamppi havaittiin olevan täysin auki keskiviikkotutkimusten aikana. Aikaisemman tiedon ja virallisen raportin mukaan luiska suljettiin.
"Jousiramppi makaa oikealla puolella, lepää osittain rungon päällä. On mahdollista nähdä autokannen sisäpuoli, josta näet paljon erilaisia materiaaleja autokannen katolla", tutkimuspäällikkö Rene Arikas turvallisuustutkintakeskuksen, sanoi videossa.
Postimiehelle annetussa haastattelussa Arikas tarkensi, että aikaisemmin on useissa tutkimuksissa todettu, että keularamppi on osittain auki, ts. Autokannen on todella mahdollista nähdä hyvin kapean halkeaman kautta.
"Tänään näemme, että edessä ei ole keularamppia ja meillä on täysin avoin sisäänkäynti autokannelle."
Arikas ei halunnut spekuloida sanomalehdelle syistä, miksi luiska on poistunut?
"Tänään pystymme havaitsemaan vain, että keularamppi ei ole kiinnitetty saranoihin ja että se makaa aluksen oikealla puolella luottamalla osittain runkoon."
Kurm: Joku on ottanut rampin alas
Viron hallituksen vuosina 2005–2009 muodostaman niin kutsutun asekuljetusasiantuntijakomitean johtaja Margus Kurm totesi, että JAIC: n loppuraportin mukaan saksalainen toimittaja Jutta Rabe vuonna 2000 kuvasi, että ramppi oli edessään vuoden 1994 hylkyelokuvissa. ja 2019 norjalaiset elokuvantekijät vierailivat aluksella dokumenttisarjassa.
Kurm kertoi Postimehelle, että 25 vuoden kuluttua luiska oli ollut aluksessa suljetussa asennossa, on vaikea uskoa, että nyt, juuri ennen vedenalaista tutkimusta, ilman kenenkään apua se vain putosi ja seisoi hylyn päällä.
"Kiellän: Ensimmäinen ajatukseni on, että joku on ottanut sen pois [rampin sieluista]. En osaa sanoa mitään muuta", Kurm lisäsi Õhtulehteeseen .
Muita uusia löytöjä
Videoleikkeessä Arikas kertoi myös, että keskiviikkona todettiin myös, että Viron potkurit ja potkuriakselit ovat ehjät.
"Potkurilavat ovat nolla-asennossa. Molemmat peräsimen siivet ovat myös ehjät. Sukeltajien leikkaamat aukot näkyvät eri paikoissa. Perärampit ovat kiinni ja aluksen vakaajat eivät ole ulospäin jopa seitsemän metriä. Hiekkaa on kuopan pohjassa osittain myös suurempia ja pienempiä kiviä. Kaivon seinä on suhteellisen jyrkkä, ja se koostuu oletettavasti savi-moreeniseoksesta. "
Arikas huomautti, että aluksen oikealla puolella on ainakin yksi repeämä, joka alkaa ensimmäisestä kannesta ja kulkee törmäyspalkin läpi ja siirtyy sitten alas maahan.
"Siksi ei ole mahdollista määrittää tämän murtuman tarkkaa pituutta. Murtumaa ympäröi epäsäännöllinen runko. Ulkopinnoitteessa on myös paljon erilaisia murskausmerkkejä", Arikas sanoi videossa.
https://www.ohtuleht.ee/1039044/uus-teh ... rakil-kaia
Kun Estonia meni pohjoiseen vuonna 1994, se kiilasi jousirampin asentoon, joka jätti huipulle noin 60 cm: n aukon. Myös vuonna 2019, kun doxaritiimi tutki hylyn, ramppi oli edelleen paikallaan *. Ei enää - ramppi makaa merenpohjassa vastapäätä aluksen oikeaa puolta. Muutoksen syy voi olla yksinkertainen metallin väsyminen, mutta tällä hetkellä ihmisen toimintaa ei voida sulkea pois.
Syyskuussa 1994 Estonia kuljetti ruotsalaisia sotatarvikkeita Virosta ainakin kaksi kertaa. Virallisen version mukaan uppoamispäivänä ei ollut mitään tällaista, mutta on ollut muita tarinoita.
Estonian hylyn aluetta tarkkaileva Länsi-Suomen rannikkovartiosto vakuutti Õhtulehdelle, että he eivät ole havainneet mitään syitä elokuvantekijöiden vuonna 2019 tehtyjen sukellusten ja tämän vuoden heinäkuussa alkaneiden sukellusten välillä, jotka voisivat tai voisivat rikkoa hautaa Viron hylyn yläpuolella.
Kahdeksan päivän ennakkotutkimuksen aikana hylyn nauhoittaneet tutkijat havaitsivat, että heidän kaikuluotaimensa häiritsi salaperäinen vedenalainen signaali, jonka lähde ei ollut paikallaan. Virolaiset ja ruotsalaiset toimittajat tutkimusaluksella myönsivät, että miehistö oli spekuloinut alueen sukellusveneeseen.
Yhteenvetona kaikki neljä edellistä yksityiskohtaa yhdessä kysymyksessä kuulostaisi tältä: Onko Ruotsin merivoimien sukellusvene vilkasta viime aikoina Viron hylyn lähellä?
MAKSUMUURI
Saabin verkkosivusto esittelee Blekinge-luokan sukellusveneet kuvalla sukeltajista, jotka lähtevät aluksen nenästä.