Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10648
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

sikakoira kirjoitti: Ti Heinä 20, 2021 7:03 pm
damfin kirjoitti: Ti Heinä 20, 2021 3:55 pm Minusta mielenkiintoisin huomio tuossa on se että tuossakin haastattelussa todetaan että laivan keskikohta makaa kivien/kovan maaperän päällä, ja myöhemmin vielä todetaan että kyljessä on vaurioita jotka täsmäävät kivien tekemiksi.
Toki tuohonhan nyt kukaan ei halua kiinnittää huomiota koska se olisi liian tylsä selitys laivan vaurioille.

Tuosta häiriösignaalista, eikös tuolla alueella ole todettu olevan jatkuva venäläisten häirintälähetys josta venäjää on arvosteltu koska siitä on häiriötä radioliikenteelle, mutta venäjä pitää oikeutenaan jatkaa tuota koska heidän mielestään se kuuluu heidän maanpuolustuksensa toimintaan.
Tämäkin on mielenkiintoinen havainto koska aikaisemmat tutkimukset kertoivat aluksen makaavan pehmeässä sedimentissä. Mielenkiintoista,mielenkiintoista. :wink:
Aikaisemmat tutkimukset?
Minun mielestäni aikaisemmissakin tutkimuksissa kerrottiin että laivan keskikohdalla on kovempi kerrostuma, mutta minfon asiantuntijat ovat sen toistuvasti kumonneet kertoen että laiva makaa pumpulimaisen pehmeän tasaisen savipohjan päällä eikä missään lähelläkään ole kiven kiveä.
Starbalia
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Helmi 27, 2016 3:37 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Starbalia »

Lokakuuta odotellaan vesikielellä, niin saadaan nykyisistä tutkimuksista raportti. Nythän on sitten 100% selvää, että hylkyyn ei pysty kyllä yksikään toimija kajoamaan edes salassa. Hylky ja sen lähiympäristö on varmasti sen verran tarkkaan mallinnettu, että seuraavien sukellusten yhteydessä voidaan välittömästi näyttää mustaavalkoisella mikäli jälkiä näkyy.

On myös mielenkiintoista nähdä tuleeko Viron tekemään raportointiin oikeasti faktaa, vai onko tuleva raporttikin jotenkin asiaa kiertävä ja mm. rampin aukeaminen siirretään korroosion syyksi. Toki vaakakupissa painaa lähes 900 ihmisen kuolema ja Viron tahto selvittää tapahtumat.

Ei muuta kuin tuulta purjeisiin ja järisyttävä raportti faktoineen tiskiin. Seuraavaksi keräämään kolehtia maailmalta hylyn nostamiseen ja ruumiiden keräykseen. Nykylaitteistoilla helposti toteutettavissa (oli jo 1994) ja varmasti budjetti saataisiin helposti kerättyä. Haastatteluista päätellen hylky säilynyt hyvässä kunnossa. :twisted:
Storm501
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2021 9:01 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Storm501 »

https://www.delfi.ee/artikkel/94054877/ ... e-vajadust
Viime viikolla päättyneen Viron hylkyjen alustavan arvioinnin jälkeen todettiin, että rungon oikeanpuoleisella puolella oleva suuri reikä osuu samaan aikaan sitä vastapäätä olevan paljan kanssa. Joka päivä tiimin työtä haittasi tuntemattoman alkuperän mikseri.
Viron turvallisuustutkintakeskuksen johtajan Rene Arikaksen mukaan tuntematon signaali häiritsi tutkimusten suorittamista joka päivä. "Kaikissa tutkimuslaitteissa oli sekoitin, joka heikensi merkittävästi vedenalaista näkyvyyttä ja pidensi tutkimuksen tekemisen aikaa", Arikas selitti. Hän kertoi tiedotustilaisuudessa, että hän ei halunnut spekuloida häiritsijän alkuperästä.

Alustavan arvioinnin ensimmäisessä vaiheessa todettiin, että rungon rungossa oli lävistysvaurioita laivan oikealla puolella, mikä näkyi myös vuonna 2020 julkaistussa norjalaisessa elokuvassa. Vahingon mitat ovat vähintään 4x22 metriä, mutta sen tarkkaa laajuutta ei voida määrittää, koska vahinko on osittain rungon alapuolella. Vauriot kohdistuvat sekä ulkovaippaan että suurelta osin sisäisiin rakenteisiin.


Viron aluksella oli yksi jousiramppi ja kaksi peräramppia. Tutkimukset paljastivat, että jousirampin saranat olivat rikkoutuneet ja keularamppi oli pois edestä. Siksi autokannelle oli avoin pääsy. Joukkue ei tullut autokannelle. Arikaksen mukaan se ei ollut tällä hetkellä tarpeen, koska se ei antanut lisätietoja asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Viron hylky lepää suurelta osin pehmeällä savikerroksella, mutta hylyn välittömässä läheisyydessä on epäilty graniittipaljastusta. Lisätutkimuksia tehdään sen selvittämiseksi, voiko graniittipuutos aiheuttaa rungon vaurioita.

"Viron lautan hylyn ja sitä ympäröivän merenpohjan alustava arviointi onnistui paremmin kuin uskalsimme toivoa optimistisissa ennusteissa", Arikas sanoi. Hänen mukaansa suurin osa suunnitelluista tutkimuksista tehtiin ja nyt aloitetaan kerättyjen tietojen analysointi, joka kestää noin kolme kuukautta. Arikas ennusti hylyn menevän ensi keväänä tai kesänä.

Seuraavat vaiheet ovat digitoida piirustukset ja luoda 3D-malli aluksesta, suorittaa ferromagneettinen tutkimus ja asentaa virtamittari hylyn lähelle.


https://www.err.ee/1608283842/estonial- ... ist-aastat
Tiistaina pidetyssä lehdistötilaisuudessa turvallisuustutkintakeskuksen päällikkö Rene Arikas toisti, että Viron matkustajalautan hylyn oikea puoli on pääosin murtunut, mutta näkemisen analysointi vie aikaa ja tuloksia odotetaan vasta ensi vuoden loppuun mennessä.

Arikas kertoi, että alkuarviointi on hyvin yleinen prosessi turvallisuustutkimuksissa Euroopassa ja sen tehtävänä on selvittää, onko olemassa syytä aloittaa erillinen turvallisuustutkinta.

"Viron tapauksessa sama on totta. Meillä ei tällä hetkellä ole sellaisenaan turvallisuustutkimusta. Samanaikaisesti alkuperäisen arvioinnin on tarkoitus valmistua ensi vuoden loppua kohti ja jos se kääntyy että turvallisuustutkinta on aloitettava ", Arikas sanoi.

Hänen mukaansa merenpohjan kolmiulotteinen kartoitus osoittaa, että Viro makaa rinteessä lähes 30 metrin hylyn kaltevuudella. Hyllyn keskellä on ulkoneva kaltevuus, jolle hylky lepää oikealla puolella, ja tämä tieto oli olemassa jo vuonna 1996. Aluksen keskiosa lepää moreenilla ja keula- ja peräosa savikerroksella. Hylyn ympärillä on ollut neljä maanvyörymistä eri aikoina.

"Tämä tarkoittaa, että hylyn ympärillä oleva maaperä on erittäin epävakaa eikä voida sulkea pois mahdollisuutta, että näitä romahtamisia voi esiintyä edelleen", Arikas sanoi.

Viron geologian tutkimuskeskuksen merigeologian ja geofysiikan osaston päällikkö Sten Suuroja totesi, että he tekivät boomer-tyyppisen tutkimuksen, mikä tarkoittaa, että ääniaallot lähetetään merenpohjaan ja heijastukset merenpohjan sedimenteistä ja kivistä vastaanotetaan. "Geologinen rakenne hylyn alueella on suhteellisen yksinkertainen. On aivan selvää, että hylyn keskiosa lepää kovien kivien päällä", Suuroja sanoi.

Arikaksen mukaan voidaan nähdä, että kivet tukevat alusta hylyn keskellä ja keulassa ja perässä on savipinta, joka tarjoaa ehdottomasti vähemmän tukea alukselle. "Hyllyn keskellä olevat kivet ovat niin vahvoja, että ne rikkoivat häkkimme", Arikas sanoi.

Hänen mukaansa ensimmäinen painopiste oli oikean puolen, keula-rampin ja autokannen loukkaantumisissa. Päärynän muotoisella jousella oli erilaisia ​​vammoja ja naarmuja. "Tätä on tutkittava edelleen sen selvittämiseksi, miksi nämä loukkaantumiset ovat tapahtuneet. Olemme tehneet visiirille teoreettiset laskelmat ja suunnittelemme laserskannauksen", Arikas kertoi, että visiiri sijaitsee Ruotsin armeija-alueella.

Arikaksen mukaan kun Viron luiska avautui merellä onnettomuuden aikana, hän joutui kosketuksiin myös jousilampun kanssa. Kun alus upposi merenpohjaan, luiska sulkeutui jälleen. "Tiesimme, että luiska oli vähän auki, mutta ei täysin auki. Samanaikaisesti 3D-luotain osoitti, että pystyimme näkemään kauan hyllyn tai autokannen sisällä", Arikas kertoi.

Tilanne tarkistettiin sitten vedenalaisella robotilla ja kävi ilmi, että sielulle oli jäänyt vain pieni osa keularampista, mutta itse luiska oli siirtynyt pois. "Syy rampin repeytymiseen on tutkittava perusteellisemmin. Ramppi sijaitsee aluksen oikealla puolella sen paikan alla, jossa se ennen ripustui ja lepää aluksen rungossa. Myös ramppien palkkien muodonmuutokset ovat nähtävissä", Arikas totesi.

Robotti kurkisti myös autokannelle paljon roskia. "Emme menneet syvemmälle autoon, koska sitä ei ollut suunniteltu, autolle ei ole suoraa tarvetta eikä varusteet olleet mahdollistaneet sitä", Arikas sanoi.

Kun aluksen kansi tutkittiin, rungon pinnoitteessa oli näkyvissä halkeamia ja ulkonemia, ja aluksen törmäyksen merenpohjaan vastakkaisella puolella oli paljon vammoja. "Nyt meidän on analysoitava, kuinka suuret loukkaantumiset ovat rungon läpi ja mitä ne tarkoittavat", Arikas sanoi ja lisäsi, että alus saatiin tutkia kuudennelle kannelle asti, mutta seitsemänteen ja kahdeksanteen kansiin ei päässyt.

Perän tarkastus paljasti, että aluksen perärampit olivat kiinni. Aluksen oikealla puolella on kuitenkin oltava taipuma vähintään 22 metriä pitkä ja neljä metriä korkea. Aluksen verhous murskataan joskus ulospäin, mutta on myös paikkoja, joissa verhous murskattiin sisäänpäin, mutta aluksen törmäyspalkki työnnettiin aluksen sisään. "Ehkä loukkaantumisen aiheuttaneen voiman oli oltava valtava", Arikas sanoi. Hän totesi myös, että vammat voivat ulottua aluksen alle, mutta tätä ei voitu nähdä.

Suurten vammojen alueella runkoa vastapäätä oli kiviä ja muodonmuutos oli sama kuin kivien geometrian, Arikas totesi.

Hänen mukaansa myös luotain häirinnyt signaali oli huolestuttava. Kun työ alkoi ensimmäisenä päivänä, 3D-kaikuluotaimen näkyvyys oli 150 metriä, mutta sitten sekoitin käynnistyi noin tunnin ajan. Myöhemmin mikseri oli päällä koko ajan, joten kaikuluotaimen 3D-näkyvyys oli vain 20 metriä. Siksi myös halu mitata aluksen taipumista epäonnistui.

Arikas ei sulje pois mahdollisuutta, että kaikki tosiasiat on korjattava aluksen loppuraportissa alustavien tutkimusten aikana kerättyjen analyysien lopussa. "Tämä ei tarkoita, että nämä tosiseikat ovat vääriä", Arikas lisäsi.

Hänen mukaansa tulevaisuudessa on tarkoitus tunnistaa hylyn ympärillä olevat esineet, ja lähikuukausina hylystä on tuotava nykyinen mittari, jotta siihen tallennetut tiedot voidaan vastaanottaa.
https://www.err.ee/1608278415/estonia-v ... sti-avatud
Viron upotetun lautan keularamppi havaittiin olevan täysin auki keskiviikkotutkimusten aikana. Aikaisemman tiedon ja virallisen raportin mukaan luiska suljettiin.

"Jousiramppi makaa oikealla puolella, lepää osittain rungon päällä. On mahdollista nähdä autokannen sisäpuoli, josta näet paljon erilaisia ​​materiaaleja autokannen katolla", tutkimuspäällikkö Rene Arikas turvallisuustutkintakeskuksen, sanoi videossa.

Postimiehelle annetussa haastattelussa Arikas tarkensi, että aikaisemmin on useissa tutkimuksissa todettu, että keularamppi on osittain auki, ts. Autokannen on todella mahdollista nähdä hyvin kapean halkeaman kautta.

"Tänään näemme, että edessä ei ole keularamppia ja meillä on täysin avoin sisäänkäynti autokannelle."

Arikas ei halunnut spekuloida sanomalehdelle syistä, miksi luiska on poistunut?

"Tänään pystymme havaitsemaan vain, että keularamppi ei ole kiinnitetty saranoihin ja että se makaa aluksen oikealla puolella luottamalla osittain runkoon."

Kurm: Joku on ottanut rampin alas

Viron hallituksen vuosina 2005–2009 muodostaman niin kutsutun asekuljetusasiantuntijakomitean johtaja Margus Kurm totesi, että JAIC: n loppuraportin mukaan saksalainen toimittaja Jutta Rabe vuonna 2000 kuvasi, että ramppi oli edessään vuoden 1994 hylkyelokuvissa. ja 2019 norjalaiset elokuvantekijät vierailivat aluksella dokumenttisarjassa.

Kurm kertoi Postimehelle, että 25 vuoden kuluttua luiska oli ollut aluksessa suljetussa asennossa, on vaikea uskoa, että nyt, juuri ennen vedenalaista tutkimusta, ilman kenenkään apua se vain putosi ja seisoi hylyn päällä.

"Kiellän: Ensimmäinen ajatukseni on, että joku on ottanut sen pois [rampin sieluista]. En osaa sanoa mitään muuta", Kurm lisäsi Õhtulehteeseen .

Muita uusia löytöjä

Videoleikkeessä Arikas kertoi myös, että keskiviikkona todettiin myös, että Viron potkurit ja potkuriakselit ovat ehjät.

"Potkurilavat ovat nolla-asennossa. Molemmat peräsimen siivet ovat myös ehjät. Sukeltajien leikkaamat aukot näkyvät eri paikoissa. Perärampit ovat kiinni ja aluksen vakaajat eivät ole ulospäin jopa seitsemän metriä. Hiekkaa on kuopan pohjassa osittain myös suurempia ja pienempiä kiviä. Kaivon seinä on suhteellisen jyrkkä, ja se koostuu oletettavasti savi-moreeniseoksesta. "

Arikas huomautti, että aluksen oikealla puolella on ainakin yksi repeämä, joka alkaa ensimmäisestä kannesta ja kulkee törmäyspalkin läpi ja siirtyy sitten alas maahan.

"Siksi ei ole mahdollista määrittää tämän murtuman tarkkaa pituutta. Murtumaa ympäröi epäsäännöllinen runko. Ulkopinnoitteessa on myös paljon erilaisia ​​murskausmerkkejä", Arikas sanoi videossa.
https://www.ohtuleht.ee/1039044/uus-teh ... rakil-kaia
Kun Estonia meni pohjoiseen vuonna 1994, se kiilasi jousirampin asentoon, joka jätti huipulle noin 60 cm: n aukon. Myös vuonna 2019, kun doxaritiimi tutki hylyn, ramppi oli edelleen paikallaan *. Ei enää - ramppi makaa merenpohjassa vastapäätä aluksen oikeaa puolta. Muutoksen syy voi olla yksinkertainen metallin väsyminen, mutta tällä hetkellä ihmisen toimintaa ei voida sulkea pois.

Syyskuussa 1994 Estonia kuljetti ruotsalaisia ​​sotatarvikkeita Virosta ainakin kaksi kertaa. Virallisen version mukaan uppoamispäivänä ei ollut mitään tällaista, mutta on ollut muita tarinoita.

Estonian hylyn aluetta tarkkaileva Länsi-Suomen rannikkovartiosto vakuutti Õhtulehdelle, että he eivät ole havainneet mitään syitä elokuvantekijöiden vuonna 2019 tehtyjen sukellusten ja tämän vuoden heinäkuussa alkaneiden sukellusten välillä, jotka voisivat tai voisivat rikkoa hautaa Viron hylyn yläpuolella.

Kahdeksan päivän ennakkotutkimuksen aikana hylyn nauhoittaneet tutkijat havaitsivat, että heidän kaikuluotaimensa häiritsi salaperäinen vedenalainen signaali, jonka lähde ei ollut paikallaan. Virolaiset ja ruotsalaiset toimittajat tutkimusaluksella myönsivät, että miehistö oli spekuloinut alueen sukellusveneeseen.


Yhteenvetona kaikki neljä edellistä yksityiskohtaa yhdessä kysymyksessä kuulostaisi tältä: Onko Ruotsin merivoimien sukellusvene vilkasta viime aikoina Viron hylyn lähellä?

MAKSUMUURI

Kuva
Saabin verkkosivusto esittelee Blekinge-luokan sukellusveneet kuvalla sukeltajista, jotka lähtevät aluksen nenästä.
Viimeksi muokannut Storm501, Ke Heinä 21, 2021 10:50 am. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Storm501
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2021 9:01 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Storm501 »

Mitä luin virolaisten artikkelien kommentointia, melko suuri osa on turhautunutta julkaistuun informaation määrään. Erityisesti miten voidaan olla varmoja että reiät sopivat kiviin ilman tarkkaa tutkimusta. Miksi tutkintaa häiritään jammerilla, jonka lähteestä ei haluta tehdä mitään johtopäätöksiä tai tutkimuksia. Miten keularampin irtoamisen syy ei ole selvä ja miksei autokantta tutkita nyt kun se olisi täysin avoinna. Useaan otteeseen Arikas on sanonut että hän ei halua spekuloida. Kommenteissa ruotsalaiset myös halutaan heivata pois (luottamuspula) ja tehdä tutkimus virolaisvoimin tai jonkun muun kumppanin kanssa. Siinä toki siirrytään väittelyyn, onko Virolla yksin riittävä kyky.

Toisaalta on sanottu että tämä oli alustava arviointi, jonka tavoitteet olivat hyvin rajatut kuten 1) Kartoittaa merenpohja millä Estonia lepää, ja 2) Luoda Estoniasta digitaalinen 3d-malli. Kyseessä ei ole ilmeisesti varsinainen tutkinta, vaan kartoitus. Mielenkiintoista nähdä, johtaako tämä kartoitus laajempaan turvallisuustutkintaan ja mikä tämän turvallisuustutkinnan suhde on edeltävään OTK-tutkintaan: Onko se täydentävä vai itsenäinen, ja haastaako se OTK-tutkinnan. Tällä hetkellä näyttää lupaavalta: Kartoitus on antanut vahvat perusteet varsinaiselle turvallisuustutkinnalle, ja välittömiä jatkosuunnitelmia on. Tietysti poliittinen päätös ja lisärahoituksen puute voivat estää turvallisuustutkinnan, mutta uskoisin tällöin vastareaktion olevan merkittävä.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10648
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Joku oikeasti kielitaitoinen voisi kääntää nuo raportit, tuo google-kääntäjän tai jonkin vastaavan käännös on kyllä niin epäselvää että tuota tulkitessa tulee helposti virheitä, laivankin nimi on kääntynyt tuossa Viroksi :mrgreen:
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Storm501 kirjoitti: Ke Heinä 21, 2021 10:35 am Toisaalta on sanottu että tämä oli alustava arviointi, jonka tavoitteet olivat hyvin rajatut kuten 1) Kartoittaa merenpohja millä Estonia lepää, ja 2) Luoda Estoniasta digitaalinen 3d-malli. Kyseessä ei ole ilmeisesti varsinainen tutkinta, vaan kartoitus.
Tässä nyt on jotenkin pientä sekaannuksen merkkejä ilmassa. Tosiaan kun kyseessä ei ollut tutkinta vaan alkukartoitus. Eli mitään totuusraporttia ei pitäisi edes näillä tiedoilla tulla vaan lähinnä raportti siitä onko aiheellista aloittaa kunnon tutkimukset ja mihin perustuen.
tasaraha
Remington Steele
Viestit: 243
Liittynyt: Ti Loka 06, 2020 7:22 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja tasaraha »

Tässä on pari linkkiä Viron "Ylen" sivuille missä englannin kielellä tarinaa:
https://news.err.ee/1608283431/expert-h ... ramp-shift

https://news.err.ee/1608282066/expert-e ... o-the-task
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10648
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

ammattiamatööri kirjoitti: Ke Heinä 21, 2021 11:06 am
Storm501 kirjoitti: Ke Heinä 21, 2021 10:35 am Toisaalta on sanottu että tämä oli alustava arviointi, jonka tavoitteet olivat hyvin rajatut kuten 1) Kartoittaa merenpohja millä Estonia lepää, ja 2) Luoda Estoniasta digitaalinen 3d-malli. Kyseessä ei ole ilmeisesti varsinainen tutkinta, vaan kartoitus.
Tässä nyt on jotenkin pientä sekaannuksen merkkejä ilmassa. Tosiaan kun kyseessä ei ollut tutkinta vaan alkukartoitus. Eli mitään totuusraporttia ei pitäisi edes näillä tiedoilla tulla vaan lähinnä raportti siitä onko aiheellista aloittaa kunnon tutkimukset ja mihin perustuen.
Eli kun kyseessä ei ole mikään "totuus raportti" niin sieltä voidaan poimia vain ne kohdat jotka sopii kunkin omaan teoriaan, ja sitten taas sivuuttaa esimerkiksi tällaiset:
Suurten vammojen alueella runkoa vastapäätä oli kiviä ja muodonmuutos oli sama kuin kivien geometrian, Arikas totesi.
koska tuostahan voi saada sellaisen kuvan että rungon vauriot olisi syntyneet laivan osuessa pohjassa oleviin kiviin eikä mihinkään jännittävään.
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Niin siis tämän kartoituksen perusteella ei ainakaan alkujaan ole ollut tarkoituksena olla mikään uusi tutkintaraportti missä edes otettaisiin sen enempää kantaa mahdollisiin vaurioihin ja niiden syntyyn. Lähinnä käytiin kuvauttamassa vauriot ja luomassa mahdollisimman tarkka tilannekuva Estonian nykykunnosta ja tämä materiaali lähtee sitten analyysien ja muiden prosessien jälkeen virallisille tahoille jotka aikanaan päättävät sen oikean tutkinnan tarpeesta sekä uuden tutkinnan avaamisesta ylipäänsä.

Muistutan nyt edelleen, että virallista onnettomuustutkintaa ei olla avattu yhdessäkään maassa mikä loogisesta tarkoittaa sitä, että virallista raporttia ei voi muuttaa eikä sinne mitään voi lisätä. Eikä myöskään poistaa. Siinä mielessä siis on hyvin loogista, että ainakin viron onnettomuustutkintalautakunnan johtaja mikä lie välttelee tietoisesti antamasta mitään omia spekulaatioita tai mielipiteitään vaurioista julki.
Storm501
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2021 9:01 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Storm501 »

Summaus mitä kartoituksessa on tähän mennessä ilmennyt:

1) Estonian runko lepää keskeltä kovilla kivillä (gratiitti tai moreeni), mutta hylyn etu- ja takaosa ovat savikerroksen varassa. Hylyn asema on epävakaa ja on tapahtunut neljä maanvyörymää hylyn aikana. Suuri osa alkuperäisestä merenpohjasta on peittynyt.

2) Dplay löytämä vaurio on 4x22m (eli aiempaa tietoa suurempi), tosin tarkkaa laajuutta ei voida määrittää sillä se ulottuu rungon alapuolelle. Vauriot kohdistuvat sekä ulkovaippaan että suurelta osin sisäisiin rakenteisiin. Arikas mielestä voiman on oltava valtava.

3) Vaurioita on keulabulbissa, autokannella ja keularampissa. On lukuisia muita vaurioita, joita ei ole tässä vaiheessa yksilöity. Potkurit (nolla-asennossa) ja potkuriakselit ovat ehjät. Peräramppi on kiinni. Vakauttimet ovat sisällä.

4) Raollaan ollut keularamppi on irronnut Dplay sukellusten ja tämän kartoituksen välisenä aikana. Irtoamisen syy on tuntematon ja Länsi-Suomen rannikkovartiosto ei ole havainnut mitään.

5) Tuntematon lähde häiritsi kaikumittauksia. Se ei ollut aktiivinen tutkimusten alussa, vaan ilmeisesti tunnin jälkeen aktivoitui. Häirintä oli taukoamatonta ja häirinnän lähde kenties liikkuva.

6) Seitsemäs ja kahdeksas kansi ovat tutkimatta.

7) Lähitulevaisuudessa: Digitoidaan piirrustukset, tehdään hylyn 3D-mallinnus, suoritetaan ferromagneettinen tutkimus ja asennetaan virtamittari hylyn lähelle. Laserkartoitetaan visiiri Ruotsissa, tutkitaan tarkemmin keulabulbin vauriot, haetaan 2kk jälkeen nykyinen mittarikoe hylyltä, kartoitetaan hylyn ympärillä oleva muovi ja metalli ja selvitetään miksi keularamppi aukesi.

8 ) Seuraavan kerran tiedot esitellään tarkemmin arviolta kolmen kuukauden päästä. Seuraava sukellusoperaatio todennäköisesti ensi vuoden kevät-kesä. Loppuraportti ensi vuoden syksy.
Storm501
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2021 9:01 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Storm501 »

damfin kirjoitti: Ke Heinä 21, 2021 10:56 am Joku oikeasti kielitaitoinen voisi kääntää nuo raportit, tuo google-kääntäjän tai jonkin vastaavan käännös on kyllä niin epäselvää että tuota tulkitessa tulee helposti virheitä, laivankin nimi on kääntynyt tuossa Viroksi :mrgreen:
Mulle selvisi vasta nyt, että "päärynän muotoinen jousi" on keulabulbi. :D
Arkipäiväinen
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Arkipäiväinen »

Yksi juttu näissä viime viikkojen käänteissä on jäänyt hieman takavasemalle. Tässä uudessa tutkimuksessa myös kaikki pelastuneet pyritään haastattelemaan uudelleen - tai siis jos haluavat antaa kommentteja. Kuten tuo Dplayn dokkari hyvin näytti, löytyy paljon näitä pelastuneita, joilla on eriäviä mielipiteitä virallisen selityksen kanssa ja jotka ovat katkeria siitä, ettei heidän havaintojaan olla otettu huomioon. Tutkimuskomitean ruotsalaispomo Jonas Bäckstrand: "Som en del i undersökningen har alla som överlevde förlisningen fått frågan om de vill delta i en halv dags intervju. Hittills har omkring 20 överlevande intervjuats, och snart hörs ytterligare omkring 10 personer." ("Osana tutkimusta kaikilta pelastuneilta kysyttiin, halusivatko he osallistua puolen päivän mittaiseen haastatteluun. Toistaiseksi on haastateltu noin 20 eloonjäänyttä ja pian kuullaan vielä 10 henkilöä.")

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gW ... a-paborjas

On itsestäänselvää, ettei mitään yksityiskohtia voi enää muistaa ja että tarinat myös värittyvät vuosien saatossa, mutta toisaalta, tietyt asiat ei unohdu koskaan. JAICin raportissa mainittiin: "Eräät yksityiskohdat poikkeavat siitä, mitä todistajat todellisuudessa sanoivat. Sekaannusten välttämiseksi komissio on muuttanut eräiden kertomusten yksityiskohtia sellaisissa tapauksissa, joissa todistajille on sattunut ilmiselviä virheitä esimerkiksi kansien numeroissa tai muiden paikkojen suhteen." Ehkäpä nämä kansinumerot väärin muistavat henkilöt otetaan nyt tosissaan ja toivottavasti nyt myös kuultaisiin heitä, joita ei koskaan edes haastateltu.
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Tietysti aina voi toivoa, että josko tällä kertaa otettaisiin tosissaan näitä todistajia. Itse nyt varsinkin toivoisin, että vihdoin ja viimein ruvettaisiin tosissaan pohtimaan sitä miksi iso joukko pelastuneita (tuli ilmi siinä dplayn dokkarissa) on sitä mieltä, että JAIC:n raportissa kellonajat ovat pielessä ja tapahtumat alkoivat jopa vartti ennen virallista totuutta kun laiva heitti kunnolla ensimmäisen kerran vinoon. Tämä on niin merkittävä seikka itse tapahtumakulun kannalta ja oikein hävettää että tuon havainnon yli on käytännössä kävelty ilman, että sille on annettu mitään painoarvoa.

Sukellusoperaation alusta loppuun nyt näin lehtien palstoilta ja täältä seuranneena annan erityisen plussan Viron pojille ja tytöille. Mulle ainakin välittyi aika selkeä kuva siitä jotta nuo on tosissaan nyt ratkomassa totuutta eikä etsimässä uusia tekosyitä. Tiedotuslinjakin vaikutti omaan korvaan tarpeeksi avoimelta joten nämä seikat lupaa hyvää myös jatkon kannalta. Ehkäpä ne JAIC:n raportista kylmästi sivuun vedetyt pelastuneetkin nyt vihdoin ja viimein saavat virallisiin papereihin oman versionsa tapahtumista. Ainakin virolaisiin sellaisiin.
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Kiitos @Storm501 käännöksestä! Ja kaikille kommenteista!

Rehellisesti sanoen että en nyt tiedä mitä tässä pitäisi ajatella mutta ensin siis tutkitaan ja sitten ehkä hutkitaan.

Paljon selittyy mielestäni tuossa viimeisimpien sukellusten tulosten käännöksessä mikä on ollut ennakoitavissa että keskikohta laivaa on ottanut damagea siellä pohjassa ja siinä on ollut varmasti vääntövoimia mukana.

Tuo keula on sitten mysteeri ramppeineen. Sille voi olla luonnollinen selitys mutta mielelläni kuulen siitä tulevaisuudessa lisää.

OTKESin raportti pitänee edelleen mutta odotellaan jos nykytekniikka valottaa asioita tarkemmin. Tuolloin 1994 resurssit on kuitenkin olleet rajalliset. Köyhä Viro, laman jälkeinen Suomi jne. Eikä millään maalla kokemusta ihan näin isosta merionnettomuudesta uhrimäärä mukaan lukien.
Estonian onnettomuuden jälkeen alkoivat vasta uudistukset ja muutokset meriliikenteessä ja aluksilla.
+ ottaen huomioon ylipäätään muu tekninen jne. kehitys maailmassa 1994 tähän päivään ihan jo vedenalaista kuvausvälineistä ja tietotekniikasta ja mallinnosohjelmista esim.3D, lähtien jne.
Let's see!
Viimeksi muokannut MissMallard, Ke Heinä 21, 2021 11:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Itselleni aina palaa mieleen tämä todistajan lausunto tapahtumista "sinä" iltana
Thomas Grunde polttaa pikkusikaria Estonian sivukannella.

Hetkeä aikaisemmin hän vietti työkaverien kanssa tavallista iltaa laivalla ja lauloi karaokebaarissa ruotsalaista sävelmää. Sanat kertoivat purettavasta talosta numero 34. ”Nyt vanha 34 nousee taivaaseen”, laulun kertosäe päättyi – ja samassa rysähti.

Pullot kilisivät alas baarin hyllyiltä, baarimestarit jäivät putoilevien pullojen alle. Pöydät ja tuolit paiskautuivat seiniä vasten, olut kasteli kokolattiamaton ja Thomas Grunde suistui yli tanssilattian. Kun hän nousi ylös, hänellä oli vain yksi ajatus: ulos täältä ja äkkiä.
https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000006252967.html
Kuulostaa ihan siltä kuin keulavisiiri olisi surfannut aluksen kylkeen :wink:
Miss Mallard kirjoitti.
Paljon selittyy mielestäni tuossa viimeisimpien sukellusten tulosten käännöksessä mikä on ollut ennakoitavissa että keskikohta laivaa on ottanut damagea siellä pohjassa ja siinä on ollut varmasti vääntövoimia mukana.

Tuo keula on sitten mysteeri ramppeineen. Sille voi olla luonnollinen selitys mutta mielelläni kuulen siitä tulevaisuudessa lisää.
Vääntöjä on taatusti ollut mukana mutta eivät ne aiheuta jo dokkarissa havaitun kaltaisia painaumia ja epälen vahvasti näitä nyt julkitulleita kiviteorioita mutta todistusaineistoa odotellessa on mukava spekuloida.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Vastaa Viestiin