Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Suurvisiiri
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 20, 2020 2:10 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Suurvisiiri »

Itseäni on jo pidempään kiinnostanut ne vauriot joita keulavisiiriin tuli kun se ikään kuin "tippui rampin päälle" ja näin pakotti rampin auki. Tästä samasta aiheesta jo joskus tännekin kirjoittelin. Kiinni ollessaan rampin yläosahan meni sinne visiirin laatikkomaisen rakenteen sisään. Tuosta laatikkorakenteen sisäpuolesta en ole lyötänyt kuin yhden kuvan onnettomuustutkintaraportissa, jossa se näkyy pieneltä matkalta. Siitä kuvasta oli hankala sanoa mitään. Vaikka olen kahlannut visiirikuvia läpi niin muita kuvia tuosta laatikon sisäosasta ei vaan tunnu löytyvän.

Linkki vielä tuohon kuvaan.

http://1.bp.blogspot.com/-I8rVdKfAUpk/T ... visret.png

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Suurvisiiri kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 9:08 pm
Itseäni on jo pidempään kiinnostanut ne vauriot joita keulavisiiriin tuli kun se ikään kuin "tippui rampin päälle" ja näin pakotti rampin auki. Tästä samasta aiheesta jo joskus tännekin kirjoittelin. Kiinni ollessaan rampin yläosahan meni sinne visiirin laatikkomaisen rakenteen sisään. Tuosta laatikkorakenteen sisäpuolesta en ole lyötänyt kuin yhden kuvan onnettomuustutkintaraportissa, jossa se näkyy pieneltä matkalta. Siitä kuvasta oli hankala sanoa mitään. Vaikka olen kahlannut visiirikuvia läpi niin muita kuvia tuosta laatikon sisäosasta ei vaan tunnu löytyvän.
Jossain kyllä oli jonkinlainen kuva sen laatikon (kotelon) sisältäkin, en kyllä minäkään nyt muista missä, mutta eipä siinä juuri mitään ihmeellistä näkynyt, paitsi jonkin verran rampin yläpään synnyttämiä kolhuja ja jälkiä.
Minä en ole huomannut että missään olisi kerrottu visiirin tippuneen rampin päälle, vaan rampin aukeaminen tapahtui kun visiriirin kiinnikkeet petti jolloin se jäi koko painollaan roikkumaan sen rampin yläpään varaan, eli kun se rampin yläpää oli visiirin sisällä kotelossa, niin visiiri roikkui rampin varassa, mutta kun rampin lukitukset ja hydraulisylinterit eivät olleet mitoitettu eikä tarkoitettu muuhun kuin pitämään ramppi kiinni, niin visiirin paino repi rampin auki jolloin se visiiri sitten lopullisesti putosi auki kääntyneen rampin varasta.
Rampin alapuolen vauriot, ne joita kuvissakin näkyy, syntyivät siitä kun ramppi putosi auki keulabulpin päälle, ja ilmeisesti myös sitä atlanttilukkoa vasten, kun visiirin hydraulisylinterit eivätkä varmistuksena olleet vaijerit jaksaneet pysäyttää ramppia normaaliin auki-asentoon, normaalistihan ramppi aukaistaan muutenkin niin että se pysähtyy laituria vasten.

Tavallaanhan tuossa rakenteessa on siltäkin osin suunnitteluvirhe, eli kun se visiirissä oleva kotelo on ajateltu varmistukseksi niin että ramppi ei voi aueta kun visiiri on kiinni, niin tuosta on jäänyt huomioimatta kokonaan se tilanne että jos visiirin saranat tosiaan pettää, niin pahimmassa tapauksessa se visiiri sitten vetää sen rampin mukanaan auki.
Eli jos tuota koko kotelorakennetta ei olisi ollut, visiiri olisi rytissyt irti, painunut meren pohjaan, mutta vesitiivis ramppi pysynyt kiinni ja aallokossakin aallokko olisi painanut sen tiukemmin kiinni, komentosillalla olisi vain ihmetelty että mihin vauhti tippui ja miksi laiva kyntää niin raskaasti, päivän valjettua joku kannelle krapulaansa parantelemaan könynnyt matkustaja olisi sitten kysellyt että miksei laivassa ole keulavisiiriä.

illar
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Loka 12, 2021 1:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja illar »

Joo, ne laatikon vauriot on aika pieniä.
Vähän ihmetyttää, että 55 tonnia painava visiiri vaikka olisi vielä jostakin kiinni, niin pienillä vaurioilla, vetäisi rampin auki.
pg955.jpg
pg955.jpg (33.17 KiB) Katsottu 1097 kertaa
pg959.jpg
pg959.jpg (33.49 KiB) Katsottu 1097 kertaa
pg956.jpg
pg956.jpg (41.07 KiB) Katsottu 1097 kertaa

Suurvisiiri
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 20, 2020 2:10 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Suurvisiiri »

damfin kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 9:45 pm
Minä en ole huomannut että missään olisi kerrottu visiirin tippuneen rampin päälle, vaan rampin aukeaminen tapahtui kun visiriirin kiinnikkeet petti jolloin se jäi koko painollaan roikkumaan sen rampin yläpään varaan, eli kun se rampin yläpää oli visiirin sisällä kotelossa, niin visiiri roikkui rampin varassa.
Niin ehkä hieman huonosti muotoilin tuon tapahtuman sanalla tippuminen, mutta tuossahan sinä itsekin juuri asian sanoit. Juuri tuota tarkoitin.

Suurvisiiri
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 20, 2020 2:10 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Suurvisiiri »

illar kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 9:53 pm
Joo, ne laatikon vauriot on aika pieniä.
Vähän ihmetyttää, että 55 tonnia painava visiiri vaikka olisi vielä jostakin kiinni, niin pienillä vaurioilla, vetäisi rampin auki.

pg955.jpgpg959.jpg
pg956.jpg
No nyt! Mistä nämä kuvat ovat peräisin? Todella pienet on vauriot, kun miettii, millaisia voimia nuo ovat joutuneet ottamaan vastaan.

illar
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Loka 12, 2021 1:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja illar »

Suurvisiiri kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 10:23 pm
illar kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 9:53 pm
Joo, ne laatikon vauriot on aika pieniä.
Vähän ihmetyttää, että 55 tonnia painava visiiri vaikka olisi vielä jostakin kiinni, niin pienillä vaurioilla, vetäisi rampin auki.

pg955.jpgpg959.jpg
pg956.jpg
No nyt! Mistä nämä kuvat ovat peräisin? Todella pienet on vauriot, kun miettii, millaisia voimia nuo ovat joutuneet ottamaan vastaan.
Löytyy täältä: https://estoniaferrydisaster.net/estoni ... pter30.htm
Siellä on teoria, että kun kallistuma oli jo yli 40 astetta, visiiri tippui ja vasta siinä vaiheessa veti rampin auki.
Tärkeintä olisi tieto, että missä kunnossa oli rampin lukot. Oliko kaikki varmasti kiinni?
Siitä kunnon kuvamateriaali puuttuu, että kyllä pitäisi nosta ramppi sieltä.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Se on nimenomaan kuten @Damfin tuossa kertoo. Eli tuo kotelorakenne muodostui tuhoksi. Lisäksi eikö autorampin jälkeen Estoniassa ollut vielä vesitiiviit ovet mutta nekin olivat auki.
Siinä lähti asiat erittäin huonolla tavalla kertautumaan. Diana II-aluksessa taisi olla myös tuo kotelorakenne ja jostain luin että sen visiirin kaikki lukot olisivat joskus murtuneet mutta visiiri pysyi jollakin "pyhällä hengellä" kiinni satamaan asti, muutenhan olisi voinut käydä kuten Estonialle.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

Mitä hypoteesia nyt rakennetaan? Ei kai nyt siinä enää mitään ihmeteltävää pitäisi olla kenellekään, että irtosiko visiiri ja repikö se rampin mukanaan?

Pienet vauriot viittaa joko tasaisesti jakautuneeseen kuormitukseen tai sitten siihen, että ramppi antoi välittömästi periksi ja ei ottanut voimia vastaan missään vaiheessa täydestä visiirin massan edestä.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

illar kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 10:47 pm
Suurvisiiri kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 10:23 pm
illar kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 9:53 pm
Joo, ne laatikon vauriot on aika pieniä.
Vähän ihmetyttää, että 55 tonnia painava visiiri vaikka olisi vielä jostakin kiinni, niin pienillä vaurioilla, vetäisi rampin auki.

pg955.jpgpg959.jpg
pg956.jpg
No nyt! Mistä nämä kuvat ovat peräisin? Todella pienet on vauriot, kun miettii, millaisia voimia nuo ovat joutuneet ottamaan vastaan.
Löytyy täältä: https://estoniaferrydisaster.net/estoni ... pter30.htm
Siellä on teoria, että kun kallistuma oli jo yli 40 astetta, visiiri tippui ja vasta siinä vaiheessa veti rampin auki.
Tärkeintä olisi tieto, että missä kunnossa oli rampin lukot. Oliko kaikki varmasti kiinni?
Siitä kunnon kuvamateriaali puuttuu, että kyllä pitäisi nosta ramppi sieltä.
Ja minkä teorian mukaan laiva kallistui 40 astetta ilman visiirin ja rampin aukeamista?

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Tässä on tullut nyt taas luettua sieltä ja täältä vuosien varrelta Estoniasta ja tottakai seula on vaikea eli mikä on totta ja mikä ei. Toki JAIC-raportti ja uusi kuvamateriaali on sitä kovaa mahdollista faktaa mitä saatavilla on. Muu on enemmän tai vähemmän spekulaatiota ja jopa "huuhaata". Pahoittelut "jostain luin" käytöstä mutta Estoniasta on faktaa ja fiktioita satoja sivuja joten en todella kaikkea muista mistä olen lukenut tai painanut osoitteita mieleen.

Muutamia tarkennuksia, korjauksia ja havaintoja:

Ilmeisesti tuossa yllä mainitsemassani Diana II-aluksessa yksi ehjä visiirin lukko oli vielä kannatellut visiiriä ja siksi se ei täysin tippunut. Tuo Estonian "sisaralus" oli muuten matkalla romutettavaksi syksyllä 2021.

Lupasin Lehtolan kommentin menneiltä vuosilta tänne liittyen Rockwater-sukeltajiin. Lauseen oikeellisuudesta en löytänyt äkkiseltään tietoa enkä ota siihen kantaa: "Se jäi harmittamaan, että sukeltajat eivät totelleet meitä (JAIC)" olisi Kari Lehtola todennut.

Löysin jonkun kommentin, tämäkin vahvistamaton; että Estonialla olisi saunaosastolla ollut toukokuussa 1994 20cm vettä ja se ei ole voinut tulla vain mistään uima-altaasta. Tähänkään en äkkiseltään löytänyt mitään tarkennusta.

Näin kommentin että Fennia-alus oli aikoinaan (menneinä vuosikymmeninä) ollut ilmeisesti ylibuukattu ja merellä aluksen avoimen perärampin päällä olisi ollut matkailuvaunu. Tästä kuulemma kuvakin jonkun hinaajan seinällä. Kuvaa vain mahdollisesti sitä miten ennen nämä meriturvallisuusasiat olivat vähän toisin kuin tänä päivänä.

En ota yllä esitettyihin väitteisiin jne kantaa. Eli jokainen saa itse päätellä niiden oikeellisuutta.

albiinomarsu
Alibin satunnaislukija
Viestit: 54
Liittynyt: To Loka 03, 2019 9:11 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja albiinomarsu »

regedit kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 3:33 pm
Jori Puska kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 10:47 am
Costa Concordian operaatio arvioiden mukaan tosiaan maksoi miljardin. Ja sehän ei edes ollut mikään laivan nosto pohjasta vaan puoliksi pinnalla olevan laivan kääntö ja poiskuljetus. Estonia tulisi olemaan aivan toista kokoluokkaa, heitetään veikkauksena 10 miljardia.

Viron valtion budjetti tälle vuodelle oli n 13 miljardia. Ne on siellä innoissaan että Estonia pitäisi nostaa mutta mitäpä luulette että ne sanoisivat jos kuulisivat että siitä ilosta että paatti saadaan pinnalle niiden verot kaksinkertaistetaan? Minä veikkaan että pohjaan jää laiva.
Ei liity vastaukseen.
En usko ruumiiden tuottavan ongelmia, suuri osa nostettiin kuolleina jo pelastulautoilta ja eiköhän luonnollinen hajoamisprosessi, erilaisten raadonsyöjien kanssa ole tehnyt myös tehtävänsä niille.
Myös merivirrat on hyvin voineet kuljettaa niitä pois, kuten autojakin, jos siellä on keula tai takaportit vähänkin auki, eikä autojen tyhjennys ennen nostoa olisi mitenkään mahdoton tehtävä.
Aluksella oli onnettomuushetkellä 989 ihmistä, joista 852 sai surmansa.Kaikkiaan 137 laivalla ollutta eli 94 matkustajaa ja 43 miehistön jäsentä pelastettiin merestä onnettomuuspaikalla. Kuolleiden joukossa oli 17 maan kansalaisia. Lähde Wikipedia.
Et aina mitätön osa tuli hengissä ja kuolleena pois et kyl siel aikamoinen vainajamäärä on, toki ohan niitä saattanut pois ajelehtia jne mut hyteissä varmaa satoja edelleen nukkumassa iki unta

Jori Puska
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 104
Liittynyt: To Marras 19, 2015 4:32 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Jori Puska »

illar kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 3:53 pm
Heidän ROV testasi merenpohjan perusteellisesti ja kyllä se on vaan savea, kyllä hän jätti mahdollisuuden että ehkä saven sisällä voi löytyä kiviä.
No on siinä taas sankari tehnyt "tieteellistä tutkimusta".

Merenpohjaa ei tutkita tökkimällä sitä satunnaisesti sukellusrobotilla vaan aivan oikeilla välineillä:

"Sten Suuroja, head of the department of marine geology and geophysics at the Geological Survey of Estonia, said that the survey was conducted with a boomer system which sends acoustic waves to the bottom of the sea and measures the reflected signal to provide information on sediments and rocks on the seabed."

https://www.baltictimes.com/preliminary ... oard_side/

Suomalainen firma Meridata on toimittanut Viron Geologiselle Tutkimuslaitokselle tuollaisen systeemin joten saattaa olla että juuri sitä on käytetty näissäkin tutkimuksissa.

"Meridata has recently supplied the Estonian Geological Survey (EGT) with systems for sub-bottom profiling and bathymetry.

The expansion of hydroacoustic systems affords EGT with capabilities to conduct single-pass, multi-frequency sub-bottom profiling as well as multibeam surveys in carrying out their seabed geological mapping and coastal monitoring programs."

https://bit.ly/3mM7OWB

illar
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Loka 12, 2021 1:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja illar »

Jori Puska kirjoitti:
Ke Loka 13, 2021 12:07 pm
illar kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 3:53 pm
Heidän ROV testasi merenpohjan perusteellisesti ja kyllä se on vaan savea, kyllä hän jätti mahdollisuuden että ehkä saven sisällä voi löytyä kiviä.
No on siinä taas sankari tehnyt "tieteellistä tutkimusta".

Merenpohjaa ei tutkita tökkimällä sitä satunnaisesti sukellusrobotilla vaan aivan oikeilla välineillä:

"Sten Suuroja, head of the department of marine geology and geophysics at the Geological Survey of Estonia, said that the survey was conducted with a boomer system which sends acoustic waves to the bottom of the sea and measures the reflected signal to provide information on sediments and rocks on the seabed."

https://bit.ly/3mM7OWB
Kurm-n tökkiminen tuli siitä, et "tutkija" väitti, että reiän vastapäätä oleva massa on kalliota ja see ei näy boomerissa.
Hyvä on katsoa boomerin 2021 kuva ja tulokset on samat kun 1995,96 - savea löytyy rutkasti...
2021-boomer-report.png
2021-boomer-report.png (486.68 KiB) Katsottu 687 kertaa
1995-96 geological-survey.png
1995-96 geological-survey.png (470.88 KiB) Katsottu 681 kertaa

illar
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Loka 12, 2021 1:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja illar »

Joku tiedusteli paljonko on tilaa autokannen etuosassa.
Lastaus asetelmasta näkyy, että siellä on noni 10m jätetty vapaaksi.
SMIT TAK B.V. joka olisi nostanut hylyn, teki oman tutkimuksen ja sanoi sen olevan helppoa.
Heidän ROV kävi myös autokannella 20m ja se oli esteetöntä.
17.1.215b.JPG
17.1.215b.JPG (176.24 KiB) Katsottu 672 kertaa

illar
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Loka 12, 2021 1:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja illar »

Lastaus asetelmasta - se mikä minua häiritsee on, et sanotaan että ramppi oli auki.
Niin kun tyyrpuurin puolella on vaan rekkoja ja kontteja, niin miten on mahdollista että sinne mahtuu ennemmän vettä kun paarpuurin?
Elikkä kallistuma pitäisi olla juuri paarpuurin puolella.
Pitäisi testata se tilanne, kun löydän aikaa teen CFD-n ja mittaan paljonko sinne mahtuu ja myös veden kulku pitäisi olla helpompaa henkilöautojen puolella.

Vastaa Viestiin