Se siitä. Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää.
Estonia
Valvoja: Moderaattorit
-
- Jack Bauer
- Viestit: 902
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Eli siis tiedotustilaisuus ei tuonut mitään uutta vs. mitä oli jo kesällä tiedossa.Maanasukas kirjoitti: ↑Ti Marras 16, 2021 12:53 pmSe siitä. Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää.
Vähän pettymys kyllä ajattelin että nyt toimitetaan kunnolla dataa eikä vaan roudata asiantuntijoita toteamaan samoja olettamuksia kuin aikaisemminkin. Itse olen tässä ketjussa jo kesällä todennut että pidän pohjakosketusta todennäköisimpänä vaihtoehtona mutta eipä tullut yhtään mitään uutta lihaa luiden ympärille.
Re: Estonia
Mielenkiintoista kyllä, että tuo yksi reikä mikä näkyy liveseurannassa on niin helvetin iso ja reunat reiässä ulospäin suuntautuneena. Luulisi että tuo reiästä irronnut palanen olisi jossain lähistöllä jos kerran törmäyksen voimasta irronnut Ainiin.. yhdessä keisissähän parvekelasi hajoitettiin ulkopäin, niin ettei sisällä tullut lainkaan lasia. Mielenkiintoisia on herran tiet.
Re: Estonia
Okei, tollasta mä en kyllä kuullu tossa tilaisuudessa. Mielestäni sitä vasta tutkitaan. Pitänee vielä katsoa uudelleen tuo tilaisuus nauhalta, jos ymmärsin jotain väärin.
-
- Jack Bauer
- Viestit: 902
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Ei siellä mistään varmasta tiedosta edes puhuttu kerrottiin repeatilla sitä mitä on kerrottu jo kesällä. Käytettiin sanaa todennäköinen. Mitään confirmed-tietoa ei tullut vaan pelkästään tutkimuksia jatketaan jne. Ja tääkään ei ollut uutta tietoa
- MissMallard
- Axel Foley
- Viestit: 2469
- Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm
Re: Estonia
Mitäpä tästä äskeisestä tiedotustilaisuudesta heräsi mieleen. Tässä joitakin omia ajatuksia näin ensi"mutulla". Oikeastaan ei mitään merkittävää uutta tuonut omiin ajatuksiin mitä täällä nyt on tullut vuodet jo jauhettua mutta: ensinnäkin kiitos valtioiden uudelle tarkentavalle tutkimukselle eli kiitos Virolle, Ruotsille ja Suomellekin näistä uusista tutkimuksista. Toki Suomi ei osallistu suoriin kustannuksiin mutta välillisesti täältäkin asiantuntemusta annetaan näille uusille sukelluksille ja niiden analyyseille.
- uusi tutkimus on laaja ROV survey kartoitus analyyseineen. Tämä on puolueeton tutkimus jossa on mukan Viro, Ruotsi, myös Suomi ja esim. geologeja, yliopistoja jne. Tämän tutkimuksen pitäisi hiljentää salaliittoteoreetikot koska tässä on niin useita tahoja mukana että kaikki eivät voi millään olla salaliitossa keskenään joten pulinat pois sen osalta, kiitos.
- poisheitettyä atlanttilukkoa etsitään magneetilla ja mahdollisia muita pois heittettyjä pultteja. Niitä on haastava löytää mutta yrittävät sitä merenpohjasta ja toivotaan että tärppää sen osalta.
- haastatellaan Estonialta pelastuneet uudelleen eli hyvä että nyt kaikkien näkemykset ja kokemukset ja havainnot tulevat kuulluksi. Tietysti pitää muistaa että 27-28 vuotta on jo kulunut onnettomuudesta joten aika syö aina muistikuvia.
- valtioiden tutkimus ja yksityinen tutkimus jonka tuloksia odotetaan alkuvuodesta "tukevat" toinen toisiaan tai ainakin valtioiden tutkimus on kiitollinen jos saavat lisämateriaalia tai informaatiota yksityisestä tutkimuksesta. Tämän täällä totesinkin aiemmin etteivät ole "kilpailijoita" keskenään vaan kaikki tutkimukset tukevat toinen toisiaan.
- autokansi todella on vaarallinen paikka ja sinne ROV survey sukeltaminen keväällä vaatii erikoisjärjestelyjä.
- todettiin että JAIC-raportti pitää edelleen; ettei ole syitä miksi ei pitäisi mutta on asioita joita pitää vielä kartoittaa ja tarkentaa.
Itseäni jää tämän jälkeen kiinnostamaan vielä että tuo ensimmäisenä näytetty reikä-halkeama on todella aika massiivinen (D-play reikä) Toki rytäkkä on ollut melkoinen mutta koko kuitenkin nyt yllätti taas uudelleen nähtynä. Toisaalta siitä reiästä on siis näkyvyys autokannelle ja siinähän on rekka-kuormuri (tai kaksi) heti "seinän takana" joten kokonaisuutena siihen on voinut tulla paljon vääntöä ja iskua sekä sisä- että ulkopuolelta. Ne mustat jäljet myös "mietityttävät". (Tästähän jo jauhoimme aiemmin täällä moneen otteeseen)
Sitten mietin tuota sälää tuossa autokannen alkuosassa mikä näkyy kuvatulla tallenteella. Tuntuisi kuin lato olisi räjäytetty ja kaikki lankunkappaleet on sitten kerääntyneet siihen yhdeksi kasaksi. Tuollainen tunne vain tuli, mutta kyllähän autokansi on ollut kuin pesukone olisi jyllännnyt joten sälää siellä on siellä ja täällä.
Voiko autokannella olla ollut bensa-diesel-räjähdys sen jälkeen kun laiva on ollut jo uppoamassa? Eli joku tai jotkut autot ovat syttyneet tuleen esim. siinä vaiheessa kun alus on alkanut upota? Eli eivät ole olleet osallisena uppoamiseen vaan syttyminen on uppoamisen seurausta.
- uusi tutkimus on laaja ROV survey kartoitus analyyseineen. Tämä on puolueeton tutkimus jossa on mukan Viro, Ruotsi, myös Suomi ja esim. geologeja, yliopistoja jne. Tämän tutkimuksen pitäisi hiljentää salaliittoteoreetikot koska tässä on niin useita tahoja mukana että kaikki eivät voi millään olla salaliitossa keskenään joten pulinat pois sen osalta, kiitos.
- poisheitettyä atlanttilukkoa etsitään magneetilla ja mahdollisia muita pois heittettyjä pultteja. Niitä on haastava löytää mutta yrittävät sitä merenpohjasta ja toivotaan että tärppää sen osalta.
- haastatellaan Estonialta pelastuneet uudelleen eli hyvä että nyt kaikkien näkemykset ja kokemukset ja havainnot tulevat kuulluksi. Tietysti pitää muistaa että 27-28 vuotta on jo kulunut onnettomuudesta joten aika syö aina muistikuvia.
- valtioiden tutkimus ja yksityinen tutkimus jonka tuloksia odotetaan alkuvuodesta "tukevat" toinen toisiaan tai ainakin valtioiden tutkimus on kiitollinen jos saavat lisämateriaalia tai informaatiota yksityisestä tutkimuksesta. Tämän täällä totesinkin aiemmin etteivät ole "kilpailijoita" keskenään vaan kaikki tutkimukset tukevat toinen toisiaan.
- autokansi todella on vaarallinen paikka ja sinne ROV survey sukeltaminen keväällä vaatii erikoisjärjestelyjä.
- todettiin että JAIC-raportti pitää edelleen; ettei ole syitä miksi ei pitäisi mutta on asioita joita pitää vielä kartoittaa ja tarkentaa.
Itseäni jää tämän jälkeen kiinnostamaan vielä että tuo ensimmäisenä näytetty reikä-halkeama on todella aika massiivinen (D-play reikä) Toki rytäkkä on ollut melkoinen mutta koko kuitenkin nyt yllätti taas uudelleen nähtynä. Toisaalta siitä reiästä on siis näkyvyys autokannelle ja siinähän on rekka-kuormuri (tai kaksi) heti "seinän takana" joten kokonaisuutena siihen on voinut tulla paljon vääntöä ja iskua sekä sisä- että ulkopuolelta. Ne mustat jäljet myös "mietityttävät". (Tästähän jo jauhoimme aiemmin täällä moneen otteeseen)
Sitten mietin tuota sälää tuossa autokannen alkuosassa mikä näkyy kuvatulla tallenteella. Tuntuisi kuin lato olisi räjäytetty ja kaikki lankunkappaleet on sitten kerääntyneet siihen yhdeksi kasaksi. Tuollainen tunne vain tuli, mutta kyllähän autokansi on ollut kuin pesukone olisi jyllännnyt joten sälää siellä on siellä ja täällä.
Voiko autokannella olla ollut bensa-diesel-räjähdys sen jälkeen kun laiva on ollut jo uppoamassa? Eli joku tai jotkut autot ovat syttyneet tuleen esim. siinä vaiheessa kun alus on alkanut upota? Eli eivät ole olleet osallisena uppoamiseen vaan syttyminen on uppoamisen seurausta.
- MissMallard
- Axel Foley
- Viestit: 2469
- Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm
Re: Estonia
^ Ja vielä yksi lisäys: Olen ihmetellyt kun ROV tallenteilla ei näy yhtään kalaa tai mitään merenelävää Estonian hylyllä tai ympäristössä. Tuollahan sitten asiantuntija totesi että Estonia on ollut pitkään hapettomassa tilassa. Tarkoittaako tuo ettei tuolla syvyydessä Itämeressä tuolla kohden ole happea ja tarkoittaako se siis sitä ettei siellä siksi ole esim. kaloja kun siellä on hapetonta ja onko tämä sitten normaalia vai epänormaalia? En ole mikään biologi (enkä muukaan asiantuntija) niin en tuota nyt osaa tarkemmin analysoida.
-
- Jack Bauer
- Viestit: 902
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Täs nyt kahlasin eri medioiden liveseurannat läpi hieman tarkemmalla seulalla niin tuliko tuolla oikeasti yhtään edes pientä asiaa mikä voisi viedä jumittunutta keskustelua eteenpäin?
Edes pienen pientä knoppitietoa? En meinaan löytänyt. Ihan täysi farssi koko esitys suurin kysymys on, että miksi piti järjestää tilaisuus jos ei ole mitään uutta annettavaa. Mainitaan, että kallio-osuma voisi olla todennäköinen selitys mutta silti sitä ei haluta ottaa kantavaksi teoriaksi jonka varaan ruvetaan rakentamaan näyttöjä jne. Tuo sama mantra kuultiin jo kesällä.
Joo tuota en tiennyt, että puolet hylystä on hapettomassa tilassa mutta en sitten tiedä mitä tällä tiedolla tulen edes tekemään.
Tai otettiinko tuolla kantaa edes siihen kesällä lööppeihin päätyneeseen mysteeriaaltoon joka häiritsi yhteyksiä? Ei ainakaan liveseurannat maininneet tästäkään sanaakaan. Ja miksi ei kantaa otettu kyllähän tuo herätti tuoreeltaan jo keskustelua ja luulisi, että olisi jotain teoriaa olemassa edes. Vai onko tässä totuus liian tulenarka ettei voi kommentoida?
Edes pienen pientä knoppitietoa? En meinaan löytänyt. Ihan täysi farssi koko esitys suurin kysymys on, että miksi piti järjestää tilaisuus jos ei ole mitään uutta annettavaa. Mainitaan, että kallio-osuma voisi olla todennäköinen selitys mutta silti sitä ei haluta ottaa kantavaksi teoriaksi jonka varaan ruvetaan rakentamaan näyttöjä jne. Tuo sama mantra kuultiin jo kesällä.
Joo tuota en tiennyt, että puolet hylystä on hapettomassa tilassa mutta en sitten tiedä mitä tällä tiedolla tulen edes tekemään.
Tai otettiinko tuolla kantaa edes siihen kesällä lööppeihin päätyneeseen mysteeriaaltoon joka häiritsi yhteyksiä? Ei ainakaan liveseurannat maininneet tästäkään sanaakaan. Ja miksi ei kantaa otettu kyllähän tuo herätti tuoreeltaan jo keskustelua ja luulisi, että olisi jotain teoriaa olemassa edes. Vai onko tässä totuus liian tulenarka ettei voi kommentoida?
Re: Estonia
Tuli lasia sisällekin. Ja ulos. Koitappa piruuttas rikkoa kaksi tai kolmikerros ikkuna niin, ettei rikkomis suuntaan tule lasia! Kun rikot ensinmäistä kerrosta, niin vastassa oleva kerros on esteenä lasien tippumiselle, joten tulevat jaloille rikkomis puolelle.Starbalia kirjoitti: ↑Ti Marras 16, 2021 1:26 pm Mielenkiintoista kyllä, että tuo yksi reikä mikä näkyy liveseurannassa on niin helvetin iso ja reunat reiässä ulospäin suuntautuneena. Luulisi että tuo reiästä irronnut palanen olisi jossain lähistöllä jos kerran törmäyksen voimasta irronnut Ainiin.. yhdessä keisissähän parvekelasi hajoitettiin ulkopäin, niin ettei sisällä tullut lainkaan lasia. Mielenkiintoisia on herran tiet.
Tämä ei liity mitenkään Estoniaan. Luin Jutta Raben kirjan Estoniasta. Paljon on epäkohtia asiassa..
- MissMallard
- Axel Foley
- Viestit: 2469
- Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm
Re: Estonia
No tutkimuksiin yleensä voi kuulua väliraportointi. Kaippa tässä nyt tuotiin esiin että tutkittu on ja tutkimukset on edelleen käynnissä ja tiettyjä asioita tutkitaan ja tarkennetaan lisää. Kaippa se on että kun rahaa on paljon isketty tutkimukseen kiinni niin jotain sillä rahalla pitää saada "aikaiseksikin". Ja onhan tässä nyt moni taho mukana. Ja kaippa oli vaan tietoisku tähän astisesta ja että tutkimukset on osin kesken. Rauhoittava tekijä on tällainen raportointi ja koska yksityinen tutkimus oli vähän eri kantilta tai näkökulmasta lähtenyt liikkeelle niin tässä on nyt tietyt faktat tähän asti ja se tutkimus tuo sitten omat analyysinsä ja näkemyksensä esiin alkuvuodesta 2022. Tämä on faktapohja ja katsotaan mitä siitä sitten irtoaa tähän lisäksi jos mitään uutta irtoaa.ammattiamatööri kirjoitti: ↑Ti Marras 16, 2021 2:59 pm Täs nyt kahlasin eri medioiden liveseurannat läpi hieman tarkemmalla seulalla niin tuliko tuolla oikeasti yhtään edes pientä asiaa mikä voisi viedä jumittunutta keskustelua eteenpäin?
Edes pienen pientä knoppitietoa? En meinaan löytänyt. Ihan täysi farssi koko esitys suurin kysymys on, että miksi piti järjestää tilaisuus jos ei ole mitään uutta annettavaa. Mainitaan, että kallio-osuma voisi olla todennäköinen selitys mutta silti sitä ei haluta ottaa kantavaksi teoriaksi jonka varaan ruvetaan rakentamaan näyttöjä jne. Tuo sama mantra kuultiin jo kesällä.
Joo tuota en tiennyt, että puolet hylystä on hapettomassa tilassa mutta en sitten tiedä mitä tällä tiedolla tulen edes tekemään.
Tai otettiinko tuolla kantaa edes siihen kesällä lööppeihin päätyneeseen mysteeriaaltoon joka häiritsi yhteyksiä? Ei ainakaan liveseurannat maininneet tästäkään sanaakaan. Ja miksi ei kantaa otettu kyllähän tuo herätti tuoreeltaan jo keskustelua ja luulisi, että olisi jotain teoriaa olemassa edes. Vai onko tässä totuus liian tulenarka ettei voi kommentoida?
Re: Estonia
Mitä itse sain tuosta tilaisuudesta kiinni:
-On mahdollista, että aluksen runko on vaurioitunut pohjaan osuessaan, vaurioita tullut lisää nyt kun alus on rullannut 13 astetta
lisää, jolloin myös vauriot on tulleet paremmin näkyviin.
-Alus on "rinteessä" ja sen ympärillä on havaittavissa pohja-ainesten siirtymistä.
-Alueella tehtyjen tutkimusten perusteella pohjanmuoto tukee olettamusta, että aluksen keskilaivan vaiheella on kantavaa
materiaalia, kun taas aluksen keula(ja perä) on pehmeän pohja-aineksen päällä. Mitään eivät sano varmasti, ennen kuin ovat
saaneet maanäytteet pohjasta(nyt ovat tutkineet kuvista oletettua peruskalliota).
-Meressä aluksen alueella vallitseva pohjavirtaus on liikutellut pohjan maa-aineksia, ja myös tämä on osaltaan vaikuttanut
aluksessa nykyään havaittaviin vaurioihin.
-Alus puoliksi hapettomassa tilassa(olettamus mittausjakson perustella), tämä vaikuttanut siihen, että korroosio on tehnyt
tuhojaan, jolloin, esim. jo vaurioitunut rampinkiinnike on pettänyt ja ramppi on pudonnut osin aluksen runkoa vasten
makaamaan. Myös kaikenlainen korroosio aluksen eri puolella vaikuttaa aluksen kuntoon ja jo olemassa oleviin vaurioihin.
Mielenkiintoinen oli pohjassa oleva jälki, joka on mitoiltaan ja kuvioltaan aivan visiirin mukainen. Paikkakin oli aika hyvin virallisen raportin ja merivoimien antamien paikkojen tuntumassa.
-On mahdollista, että aluksen runko on vaurioitunut pohjaan osuessaan, vaurioita tullut lisää nyt kun alus on rullannut 13 astetta
lisää, jolloin myös vauriot on tulleet paremmin näkyviin.
-Alus on "rinteessä" ja sen ympärillä on havaittavissa pohja-ainesten siirtymistä.
-Alueella tehtyjen tutkimusten perusteella pohjanmuoto tukee olettamusta, että aluksen keskilaivan vaiheella on kantavaa
materiaalia, kun taas aluksen keula(ja perä) on pehmeän pohja-aineksen päällä. Mitään eivät sano varmasti, ennen kuin ovat
saaneet maanäytteet pohjasta(nyt ovat tutkineet kuvista oletettua peruskalliota).
-Meressä aluksen alueella vallitseva pohjavirtaus on liikutellut pohjan maa-aineksia, ja myös tämä on osaltaan vaikuttanut
aluksessa nykyään havaittaviin vaurioihin.
-Alus puoliksi hapettomassa tilassa(olettamus mittausjakson perustella), tämä vaikuttanut siihen, että korroosio on tehnyt
tuhojaan, jolloin, esim. jo vaurioitunut rampinkiinnike on pettänyt ja ramppi on pudonnut osin aluksen runkoa vasten
makaamaan. Myös kaikenlainen korroosio aluksen eri puolella vaikuttaa aluksen kuntoon ja jo olemassa oleviin vaurioihin.
Mielenkiintoinen oli pohjassa oleva jälki, joka on mitoiltaan ja kuvioltaan aivan visiirin mukainen. Paikkakin oli aika hyvin virallisen raportin ja merivoimien antamien paikkojen tuntumassa.
Re: Estonia
Otettiin sen verran kantaa että kerrottiin Estonian lähistöllä on kolme poijua ja Estoniassa itsessään on kaksi poijua kiinni. Nämä asetettiin paikoilleen välillä 94-95 tarkoituksena selvittää liikkuuko hylky merenpohjassa eli käytännössä valuuko se alaspäin. Tutkijat olivat ottaneet selville minkä valmistajan ja mitä mallia poijut ovat sekä millä taajuudella ne toimivat. Näiden perusteella sitten todettiin että on hyvin epätodennäköistä että poijujen akut olisivat ylittäneet kymmenkertaisesti akkujen kestokapasiteetit ja siten nämä poijut ovat poissuljettu häiriöiden aiheuttajana. Tämän kertoi Arikas tiedotustilaisuuden aikana.ammattiamatööri kirjoitti: ↑Ti Marras 16, 2021 2:59 pm Tai otettiinko tuolla kantaa edes siihen kesällä lööppeihin päätyneeseen mysteeriaaltoon joka häiritsi yhteyksiä? Ei ainakaan liveseurannat maininneet tästäkään sanaakaan. Ja miksi ei kantaa otettu kyllähän tuo herätti tuoreeltaan jo keskustelua ja luulisi, että olisi jotain teoriaa olemassa edes. Vai onko tässä totuus liian tulenarka ettei voi kommentoida?
Hei sinä siellä, onks sul kelloo?
-
- James Bond (David Niven)
- Viestit: 10845
- Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm
Re: Estonia
Oliko se tämä keissi?Starbalia kirjoitti: ↑Ti Marras 16, 2021 1:26 pm Mielenkiintoista kyllä, että tuo yksi reikä mikä näkyy liveseurannassa on niin helvetin iso ja reunat reiässä ulospäin suuntautuneena. Luulisi että tuo reiästä irronnut palanen olisi jossain lähistöllä jos kerran törmäyksen voimasta irronnut Ainiin.. yhdessä keisissähän parvekelasi hajoitettiin ulkopäin, niin ettei sisällä tullut lainkaan lasia. Mielenkiintoisia on herran tiet.
http://3.bp.blogspot.com/-sUZSdhSrlK0/V ... alki_1.jpg
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Re: Estonia
Öh ja missäs näin todettiin
Bäckstrand ei halua ottaa vahvaa kantaa, mutta vaikuttaa jossain määrin todenäköiseltä, että laivan sivun vauriot ovat syntyneet osumasta kallioon. Hypoteesi perustuu Tukholman yliopiston tekemiin mittauksiin ja kartoituksiin merenpohjasta. Asia tullaan tutkimaan tarkemmin ja vahvistamaan tai kumoamaan tulevilla sukelluksilla ja selvityksillä.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Re: Estonia
Röhkit kuin sika ja haukut kuin koira. Tässäpä lähde lainaukselleni:sikakoira kirjoitti: ↑Ti Marras 16, 2021 6:14 pmÖh ja missäs näin todettiin
Bäckstrand ei halua ottaa vahvaa kantaa, mutta vaikuttaa jossain määrin todenäköiseltä, että laivan sivun vauriot ovat syntyneet osumasta kallioon. Hypoteesi perustuu Tukholman yliopiston tekemiin mittauksiin ja kartoituksiin merenpohjasta. Asia tullaan tutkimaan tarkemmin ja vahvistamaan tai kumoamaan tulevilla sukelluksilla ja selvityksillä.
"– Karkeasti kansankielellä sitä, että laiva on törmännyt maapallon kanssa. Maapallo on ollut vastassa, laiva on laskeutunut kallion päälle. Peräpää on laskeutunut pohjaan ensin, laiva kokonaisuudessaan makaa kallion päällä. Se on siirtynyt sen kallion kielekkeen päälle, etelänpuoleiseen saveen. Painuminen ja liikkuminen on repinyt lisää auki, tämä on minun tulkintani. "
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mit ... #gs.g3t201
Ja ihan tiedoksi, että kaikki nämä lopulta jäävät hypoteeseiksi ja joku niistä vain sitten saa suuren yleisön hyväksynnän, jota vastaan salaliittoteorioita rakastavat jatkavat ikuista taisteluaan.