Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Keskitien Kulkija

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Keskitien Kulkija »

e18 kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 2:32 pm Ei voi olla pelkkää sattumaa että siitä reijän lähettyviltä on noin paljon pelastuneita. Joku syy yhteys pelastuneitten määrällä ja tolla reijällä on.
Hyvä pointti. Löytyisikö selviytyneiden todistuksista jotain, joka voisi asiaa selittää. Itseltä nyt sen verran veto pois, että ei jaksa syvällisemmin asiaan paneutua.

Todistajanlausuntoja (toisin kuin komission tekeleessä, näitä ei pitäisi olla muokkailtu) Meyer Werftin teettämästä raportista löytyy:

Autokannan alta (kansi 1):
https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... t/21.3.htm

Autokannen päältä (kansi 4):
https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... 21.3.2.htm

Kansi 5:
https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... 21.3.3.htm

Kansi 6:
https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... 21.3.4.htm

Kansi 7&8:
https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... 21.3.5.htm

Lisätodisteita vuodelta 2000:
https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... 21.3.7.htm

Matkustajien ja henkilökunnan lausunnot koostettuna:
https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... t/21.4.htm
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2469
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Kummisetä kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 1:45 pm
MissMallard kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 8:13 am
Jos katsotte esim. Costa Concordian noston jälkeistä kuvaa itse aluksesta niin aik mittavia vaurioita siinä on. Toki itse onnettomuus oli erilainen kuin Estonialla ja olosuhteet täysin toiset jne mutta osoitus että peltiä/rautaa ne laivat vain ovat.
Estonian kohdalla siellä merenpohjassa voi myös olla kivi tms johon alus on pohjassa iskeytynyt.


Kuva ruhjoutuneesta Costa Concordiasta oheisesta linkistä:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000002676897.html
No kai se Concordia totta vitussa on ruhjoutunut koska ajoi karille ja siksi upposi.
No eikös tuossa lukenut että onnettomuus oli täysin erilainen mutta osoitus että kyllä se laivan pelti vaan tuppaa taipumaan syystä tai toisesta.
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10846
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

e18 kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 2:32 pm Ei voi olla pelkkää sattumaa että siitä reijän lähettyviltä on noin paljon pelastuneita. Joku syy yhteys pelastuneitten määrällä ja tolla reijällä on.

Varsinkin tossa reijän lähellä on huomattavan paljon pelastuneita. En mitenkään usko että reikä on vasta pohjassa tullut.
Tuossa reiän kohdalla on hytti, jonka vieressä käytävä ja siltä lyhyeltä käytävältä on kahdesta hytistä pelastunut joku. Miten tuo reikä voisi olla tullut ns. törmäyshetkellä, eihän tuossa ole kuin yksi hytin seinä pidättelemässä vettä, jotta se ei täyttäisi muutamassa minuutissa koko käytävää.

Mitenköhän se kallistuma vaikutti.... eikö reikä vielä nimenomaan kääntynyt alaspäin eli pinnan alle tuolloin? Toisaalta silloin veden olisi täytynyt nousta "ylämäkeen"? Voiko yksi hytti pidätellä tuollaista vesimäärää? Olisiko vesi voinut kallistuksen takia valua reiästä ulos, kun tapahtui tuota kallistumista ja oikenemista? Ehkä tästä olisi tullut ratkaisevat minuutit, että paikalta ehti pois.

Jos reikä tuli ennen uppoamista, niin ihmiset kyllä tuohon jymäykseen heräisivät, se on varmaa. Alhaalla olleet pelastuivat siksi, että ääniä kuului niin kauan ja ne kuuluivat alas paremmin kuin ylös. Eli he heräsivät niihin ajoissa ja poistuivat.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

pavlin kirjoitti: To Loka 08, 2020 10:20 pm Vielä ihan mielenkiinnosta kysyisin, kuinka moni teistä on lukenut kokonaisuudessaan virallisen tutkintaraportin ? Lisäksi katsonut 2008 tehdyn simulaation uppoamisesta ? Näissä isoissa asioissa kun ei monelle tahdo kelpaavan se virallinen "tylsä" selitys. Pitää väkisin hakea jotain sairasta skeidaa tilalle.
Olen tehnyt tässä kuluneen viikon vertailevaa luentaa virallisesta sadusta ja paljon kattavammasta telakan eli Meyer Werftin raportista. Eroaivasuudet ovat järkyttäviä. "Tylsästä" selityksestä ei ole kyse, vaan oikeastaan todella mielenkiintoisella tavalla vääristellystä totuudesta.

Sama muuten Chalmerssin vuoden 2008 raportista, joka on jo räjähtänyt käsille Ruotsissa ja siitä keskustellaan kiivasti, että mitä vittua, meidän tekninen korkeakoulu viisveisaa fysiikan laeista. Jos ruotsi taipuu, tässä on vuodelta 2009 emeritusprofessorin monisivuinen kritiikki Chalmerssin raporttia kohtaan: https://www.swebbtv.se/images/pdf/15-arsminnet.pdf

"Sairasta skeidaa" on tämä valehtelu, peittely ja vääristely, jota viranomaiset ja erityisesti Onnettomuustutkintakeskus eli Otkes on tehnyt. Tässä ollaan oikeusvaltiosta todella kaukana! Viranomaisvastuu ja heti tai tapahtuu hirveitä.

Sitten lempikohtaani virallisessa raportissa. Tässä näet, kuinka virallinen raportti vääristelee Carl Övbergin todistusta, jonka antoi kolme kuukautta ennen virallisen raportin julkaisua. Hänen lausuntonsa on vääristelty täysin erilaiseksi virallisessa raportissa kuin mitä seisoo hänen omissa sanoissaan. Miten voit selittää tämän ja väittää, että täällä me vain levitellään "sairasta skeidaa"?

Lainaus virallisen raportin sivulta 69:
Eräs miesmatkustaja on kertonut, että noin klo 01.00 hän kuuli tutun hydraulisen äänen, sellaisen ”jota visiiri piti avautuessaan ja sulkeutuessaan”. Hän sytytti savukkeen ja pian sen jälkeen, hänen yhätupakoidessaan, hän kuuli selkeän metallisen iskun tai rysähdyksen. Minuuttiatai kahta myöhemmin hän kuuli samanäänen uudelleen. Hän pukeutui ja lähtihytistään. Juuri hänen päästyään hytinovesta ulos, – hän arvioi ajaksi 01.15–01.20 – keula nousi ja välittömästi senjälkeen alus kallistui oikealle.

https://www.onnettomuustutkinta.fi/mate ... portti.pdf
Sitten Övbergin kuvaus tapahtumista. Tämä on Meyer Werftin tiivistelmä, alla olevasta linkistä pääset lukemaan suoraan hänen alkuperäisen todistuksena englanniksi käännettynä.
Övberg has made statements on 29.09.94 and on 10.10.94, he was interviewed by Jutta Rabe of Spiegel TV on 13.03.96 and frequently by members of this 'Group of Experts' in the course of 1997, the results of which are summarised in his statement dated 09.09.97. The most relevant parts of this statement in connection with the casualty scenario shall be quoted as follows:

- at about 22.30 hours (Swedish time) down to the cabin and to bed;
- he woke up suddenly from the strong noise of rushing water which he could hear from both sides, but loudest from starboard side; these noises alarmed him;
- in addition he heard quite strong metallic banging noises which definitely had not been there before; he sat up in bed and put his feet on the floor, since the bed was athwartships he was facing the door looking aft;
- he lit a cigarette and listened intently to the strange and frightening noise scenario;
- after a little while he suddenly heard the starting up noise of an hydraulic pump or pumps followed by the clicking of valves and then the typical noise created by an hydraulic system under load;
- simultaneously he heard the banging of sledge hammers;
- the noises came probably from forward;
- the hydraulic under load noise faded away and came back again whilst the sledge-hammer banging noise more or less continued. Both the hydraulic noise and the sledge-hammer banging noise continued for ca. 10-15 minutes whilst the other banging noises, then heard already for some 20-25 minutes, also continued;
- the hydraulic noise and the sledge-hammer noise stopped with a short, sharp metallic crash which gave him the impression that something heavy, metallic had broken;
- after a 'silence' of 30-40 seconds the next really extreme crash followed in connection with an abrupt stopping of the ferry which was so 'sudden' that he was thrown against the front wall of his bed;
it was a short, sharp intense crash as if the ship had struck against something;
- he jumped out of his bed and put his clothes on very quickly when he realised that all the engine noises had stopped and that the ferry was now making much softer pitch movements; this must have been at about 01.00 hours.
- he rushed out of his cabin, turned right towards the stairway, around the aft part of it, through the open WT-door (watertight) towards aft, but turned around after some meters and headed forward, by now the vessel had started making sideway movements (rolling), the door at the port side of the stairway was either open or missing, and he rushed through it;
- he turned right up the stairs when his coat got caught at the beginning of the right handrail, he turned round to his right and looked over his right shoulder out through the door opening into the alleyway;
- he saw 2 goosenecks next to the cabin wall, as indicated on the drawing on the pages 517/518;
- out of these goosenecks water was streaming under great pressure, he also saw water penetrating the door forward of these goosenecks in the 3rd compartment which belonged to a cleaning room;
- he saw the water running over the floors;
- he had freed his jacket and he rushed up the stairs;
- when he was about half way up to the car deck the vessel heeled suddenly and abruptly more than 45°, probably 50° or 60°;

Note: The reason for Övberg estimating this large angle of heel is the fact that he was standing on the wall, as shown by the drawing below to his statement and on the following paragraph.

Tämä todistajanlausunto löytyy englanniksi: https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... .2.151.htm
Jos joku muuten vielä väittää, että se visiiri kellui, voitte näyttää liitteenä olevat kuvat hälle. Näinnikkäästi.
Liitteet
Ej4bQHmWoAEQyAn.jpg
Ej4bQHmWoAEQyAn.jpg (61.2 KiB) Katsottu 1183 kertaa
Ej4bQHpXgAIYVVn.jpg
Ej4bQHpXgAIYVVn.jpg (60.15 KiB) Katsottu 1183 kertaa
Ej4bQH1XkAMuTDn.jpg
Ej4bQH1XkAMuTDn.jpg (25.21 KiB) Katsottu 1183 kertaa
Viimeksi muokannut matalanveenmanaatti, Pe Loka 09, 2020 3:45 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oikeusnotaari
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 23, 2020 9:25 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Oikeusnotaari »

Kuolemannaakka kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 2:50 pm
e18 kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 2:32 pm Ei voi olla pelkkää sattumaa että siitä reijän lähettyviltä on noin paljon pelastuneita. Joku syy yhteys pelastuneitten määrällä ja tolla reijällä on.

Varsinkin tossa reijän lähellä on huomattavan paljon pelastuneita. En mitenkään usko että reikä on vasta pohjassa tullut.
Tuossa reiän kohdalla on hytti, jonka vieressä käytävä ja siltä lyhyeltä käytävältä on kahdesta hytistä pelastunut joku. Miten tuo reikä voisi olla tullut ns. törmäyshetkellä, eihän tuossa ole kuin yksi hytin seinä pidättelemässä vettä, jotta se ei täyttäisi muutamassa minuutissa koko käytävää.

Mitenköhän se kallistuma vaikutti.... eikö reikä vielä nimenomaan kääntynyt alaspäin eli pinnan alle tuolloin? Toisaalta silloin veden olisi täytynyt nousta "ylämäkeen"? Voiko yksi hytti pidätellä tuollaista vesimäärää? Olisiko vesi voinut kallistuksen takia valua reiästä ulos, kun tapahtui tuota kallistumista ja oikenemista? Ehkä tästä olisi tullut ratkaisevat minuutit, että paikalta ehti pois.

Jos reikä tuli ennen uppoamista, niin ihmiset kyllä tuohon jymäykseen heräisivät, se on varmaa. Alhaalla olleet pelastuivat siksi, että ääniä kuului niin kauan ja ne kuuluivat alas paremmin kuin ylös. Eli he heräsivät niihin ajoissa ja poistuivat.
Tätä olen itsekin miettinyt. Kannattaa toisaalta muistaa, että ne jotka tuolta kannelta on pelastuneet ovat niitä, jotka ovat lähteneet saman tien kohti yläkansia ainoana ajatuksena ulos pääseminen/pelastuminen. Ei siinä ole jääty ihmettelemään, se Reintmankin lähtenyt pelkissä boksereissa kohti yläkansia.

Tämähän olisi helpoin tapa kumota reikäteoria eli osoittaa, että se olisi kyllä pitänyt havaita.
Viimeksi muokannut Oikeusnotaari, Pe Loka 09, 2020 3:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vääryys ja kohtuuttomuus
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

matalanveenmanaatti kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 2:50 pm "Sairasta skeidaa" on tämä valehtelu, peittely ja vääristely, jota viranomaiset ja erityisesti Onnettomuustutkintakeskus eli Otkes on tehnyt. Tässä ollaan oikeusvaltiosta todella kaukana! Viranomaisvastuu kehiin nyt tai tapahtuu hirveitä.
No laitapas linkki siihen Onnettomuustutkintakeskuksen valehteluun tai edes siihen Onnettomuuskeskuksen raporttiin...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Rescuer kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 3:45 pm
matalanveenmanaatti kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 2:50 pm "Sairasta skeidaa" on tämä valehtelu, peittely ja vääristely, jota viranomaiset ja erityisesti Onnettomuustutkintakeskus eli Otkes on tehnyt. Tässä ollaan oikeusvaltiosta todella kaukana! Viranomaisvastuu kehiin nyt tai tapahtuu hirveitä.
No laitapas linkki siihen Onnettomuustutkintakeskuksen valehteluun tai edes siihen Onnettomuuskeskuksen raporttiin...
Juurihan tuossa postauksessa laitoin sekä linkin että selityksen tästä todistajalausunnon vääristelystä. Eikö näy?
Liitteet
Screenshot 2020-10-09 at 15.51.32.png
Screenshot 2020-10-09 at 15.51.32.png (107.31 KiB) Katsottu 1123 kertaa
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

matalanveenmanaatti kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 3:52 pm
Rescuer kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 3:45 pm
matalanveenmanaatti kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 2:50 pm "Sairasta skeidaa" on tämä valehtelu, peittely ja vääristely, jota viranomaiset ja erityisesti Onnettomuustutkintakeskus eli Otkes on tehnyt. Tässä ollaan oikeusvaltiosta todella kaukana! Viranomaisvastuu kehiin nyt tai tapahtuu hirveitä.
No laitapas linkki siihen Onnettomuustutkintakeskuksen valehteluun tai edes siihen Onnettomuuskeskuksen raporttiin...
Juurihan tuossa postauksessa laitoin sekä linkin että selityksen tästä todistajalausunnon vääristelystä. Eikö näy?
Teinpä tästä vielä archive -linkin niin varmasti näkyy vaikka olis millaset rillit päässä. Pystyy selaamaan vissiin koko threadin läpi tätä kautta myös jos vaikka murha.info jonain päivänä katoaa: https://archive.vn/THrC5
Keskitien Kulkija

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Keskitien Kulkija »

matalanveenmanaatti kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 3:52 pm
Rescuer kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 3:45 pm
matalanveenmanaatti kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 2:50 pm "Sairasta skeidaa" on tämä valehtelu, peittely ja vääristely, jota viranomaiset ja erityisesti Onnettomuustutkintakeskus eli Otkes on tehnyt. Tässä ollaan oikeusvaltiosta todella kaukana! Viranomaisvastuu kehiin nyt tai tapahtuu hirveitä.
No laitapas linkki siihen Onnettomuustutkintakeskuksen valehteluun tai edes siihen Onnettomuuskeskuksen raporttiin...
Juurihan tuossa postauksessa laitoin sekä linkin että selityksen tästä todistajalausunnon vääristelystä. Eikö näy?
Tuossa rescuerin postauksessa saivarrellaan sillä, että Otkes ei ole tuota raporttia tehnyt, vaan julkaissut kansainvälisen tutkintakomission loppuraportista tehdyn suomenkielisen käännöksen. Mutta koska Otkes ko. raporttia hostaa, ainakin suurin osa tajuaa, mitä tarkoitetaan kun puhutaan Onnettomuustutkintakeskuksen raportista. Mutta tottahan tuo on, että Otkes ei loppuraporttia ole tehnyt. Ehkä näemme vielä päivän kun hekin tuota eroa alkavat korostamaan..
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Keskitien Kulkija kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 4:22 pm
matalanveenmanaatti kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 3:52 pm
Rescuer kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 3:45 pm

No laitapas linkki siihen Onnettomuustutkintakeskuksen valehteluun tai edes siihen Onnettomuuskeskuksen raporttiin...
Juurihan tuossa postauksessa laitoin sekä linkin että selityksen tästä todistajalausunnon vääristelystä. Eikö näy?
Tuossa rescuerin postauksessa saivarrellaan sillä, että Otkes ei ole tuota raporttia tehnyt, vaan julkaissut kansainvälisen tutkintakomission loppuraportista tehdyn suomenkielisen käännöksen. Mutta koska Otkes ko. raporttia hostaa, ainakin suurin osa tajuaa, mitä tarkoitetaan kun puhutaan Onnettomuustutkintakeskuksen raportista. Mutta tottahan tuo on, että Otkes ei loppuraporttia ole tehnyt. Ehkä näemme vielä päivän kun hekin tuota eroa alkavat korostamaan..
Arvon Keskitien Kulkija, tarkoitatko nyt että tulisi kulkea jonkunlaista polkua joka kulkee Joint Accident Investigation Committeen eli JAIC:n ja Otkesin välissä? Käsittääkseni Otkes oli osa JAIC:ia Ruotsin ja Viron vastaavien onnettomuustutkintakeskusten kanssa. Mitenkä tämä ei ole Otkesin raportti? Vai onko jossain siis Otkesin oma raportti, jota en vielä ole päässyt lukemaan?

EDIT: tuossahan tuo seisoo raportin neljännellä sivulla mustalavalakoseella. Mikä teitä oikein vaivaa? Onko Onnettomuustutkintakeskus pannut pään sekaisin? Omani on kyllä ainakin...
Liitteet
Screenshot 2020-10-09 at 16.47.01.png
Screenshot 2020-10-09 at 16.47.01.png (44.13 KiB) Katsottu 1066 kertaa
Keskitien Kulkija

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Keskitien Kulkija »

matalanveenmanaatti kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 4:31 pm
Keskitien Kulkija kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 4:22 pm
matalanveenmanaatti kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 3:52 pm

Juurihan tuossa postauksessa laitoin sekä linkin että selityksen tästä todistajalausunnon vääristelystä. Eikö näy?
Tuossa rescuerin postauksessa saivarrellaan sillä, että Otkes ei ole tuota raporttia tehnyt, vaan julkaissut kansainvälisen tutkintakomission loppuraportista tehdyn suomenkielisen käännöksen. Mutta koska Otkes ko. raporttia hostaa, ainakin suurin osa tajuaa, mitä tarkoitetaan kun puhutaan Onnettomuustutkintakeskuksen raportista. Mutta tottahan tuo on, että Otkes ei loppuraporttia ole tehnyt. Ehkä näemme vielä päivän kun hekin tuota eroa alkavat korostamaan..
Arvon Keskitien Kulkija, tarkoitatko nyt että tulisi kulkea jonkunlaista polkua joka kulkee Joint Accident Investigation Committeen eli JAIC:n ja Otkesin välissä? Käsittääkseni Otkes oli osa JAIC:ia Ruotsin ja Viron vastaavien onnettomuustutkintakeskusten kanssa. Mitenkä tämä ei ole Otkesin raportti? Vai onko jossain siis Otkesin oma raportti, jota en vielä ole päässyt lukemaan?

EDIT: tuossahan tuo seisoo raportin neljännellä sivulla mustalavalakoseella. Mikä teitä oikein vaivaa? Onko Onnettomuustutkintakeskus pannut pään sekaisin? Omani on kyllä ainakin...
Eli Otkes on siis osa kansainvälistä tutkintakomissiota. No, tulipahan sekin nyt kerralla selväksi. Nyt kun saimme tämän pois päiväjärjestyksestä, jatkakaamme totuuden metsästystä :wink:
XiphiasGladius
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Su Elo 25, 2019 5:57 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja XiphiasGladius »

Keskitien Kulkija kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 5:10 pm Eli Otkes on siis osa kansainvälistä tutkintakomissiota. No, tulipahan sekin nyt kerralla selväksi. Nyt kun saimme tämän pois päiväjärjestyksestä, jatkakaamme totuuden metsästystä :wink:
Saivarrellaan nyt vielä sen verran, että jatketaan todisteiden valossa todennäköisimmän tapahtuman selityksen metsästystä.

Sitä totuutta voi sitten metsästää vaikka filosofian seminaarista.
Insomnia
Harjunpää
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Joulu 03, 2019 4:28 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Insomnia »

Kuolemannaakka kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 2:50 pm
e18 kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 2:32 pm Ei voi olla pelkkää sattumaa että siitä reijän lähettyviltä on noin paljon pelastuneita. Joku syy yhteys pelastuneitten määrällä ja tolla reijällä on.

Varsinkin tossa reijän lähellä on huomattavan paljon pelastuneita. En mitenkään usko että reikä on vasta pohjassa tullut.
Tuossa reiän kohdalla on hytti, jonka vieressä käytävä ja siltä lyhyeltä käytävältä on kahdesta hytistä pelastunut joku. Miten tuo reikä voisi olla tullut ns. törmäyshetkellä, eihän tuossa ole kuin yksi hytin seinä pidättelemässä vettä, jotta se ei täyttäisi muutamassa minuutissa koko käytävää.
Eikai nyt sentään hytin seinä laivan olkovaippaa vasten ole tuolla autokannen alla!? :shock: Eikös näissä ollut ns. kaksoispohja :roll:
HJK
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 08, 2020 5:10 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja HJK »

e18 kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 2:32 pm Ei voi olla pelkkää sattumaa että siitä reijän lähettyviltä on noin paljon pelastuneita. Joku syy yhteys pelastuneitten määrällä ja tolla reijällä on.

Varsinkin tossa reijän lähellä on huomattavan paljon pelastuneita. En mitenkään usko että reikä on vasta pohjassa tullut.
Reijän kohdalla olevien on sitten ainakin ollut pakko kuolla heti. Ei siis päästä edes käytävälle asti, muuten varmasti käytävässä olisi ilmoittanut muille, että joku tuli seinästä läpi.
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

HJK kirjoitti: Pe Loka 09, 2020 5:45 pm Reijän kohdalla olevien on sitten ainakin ollut pakko kuolla heti. Ei siis päästä edes käytävälle asti, muuten varmasti käytävässä olisi ilmoittanut muille, että joku tuli seinästä läpi.
Oletuksena siis, että näissä hyteissä oli matkustajia. Laiva veti ainakin wikipedian mukaan 2000 matkustajaa mutta turmayönä aika tarkalleen pikkaisen vajaa 1000 oli kyydissä eli täyttöaste alle 50%. Paljon laivalla siis myös tyhjiä hyttejä ollut. Siitä voi jokainen pohtia kuinka karmea olisi katastrofi ollut jos tämä olisi tapahtunut jollain perjantailähdöllä joilla yleensä on tupa täynnä porukkaa
Vastaa Viestiin