Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Insomnia
Harjunpää
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Joulu 03, 2019 4:28 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Insomnia »

Ei tuossa uuden dokumentin kuvauksessa mitään kiveä/kalliota näkynyt...pelkkää sedimenttiä, joka oli hieman tursunnut kohdasta mihin laiva on laskeutunut, ja nyt vielä kääntynyt lisää jolloin laskeutumiskohta näkyy entistä paremmin. Jos ylipäätään edes on kääntynyt? Sehän kallio/kivi pitäisi olla just presiis siinä reijän kohdalla! Jossain oli maininta että pehmeää savea/sedimenttiä on tuossa 5m
Viimeksi muokannut Insomnia, To Loka 01, 2020 12:08 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

reinoo
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2019 1:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja reinoo »

damfin kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 11:49 pm
Niin merenpohjahan on ihan viivasuora ja tasainen, jos siellä on savea niin sitä on tasainen kerros kallion päällä ja kallio siellä saven alla on viivasuora ja tasainen, ikinä ei satu sellaista kohtaa että siellä saven seassa voisi olla yhden yhtään kiveä koska jumala sen meren pohjan tehdessään erotteli ne kivet jonnekin ahvenanmaan rannikolle, ja tuohon kohtaa valikoi sileän puhtaan savikerroksen. :mrgreen:

No entäpä jos sille merenpohjan jumalalle onkin sattunut lipsahdus ja sinne on kallioon jäänyt ylöspäin nouseva särmä tuohon kohdalle, tai iso kivenlohkare, sinne saven sekaan... ja sitten kun siihen saven päälle asetellaan nätisti kyljelleen tuollainen parituhatta tonnia painava laiva, niin olisiko sittenkin mahdollista että se saven seassa oleva kivi painaa laivan kylkeen reiän, ilman että kukaan antaa sille laivalle vauhtia ja käy pudottamassa sen kilometrin korkeudelta siihen kiven päälle... ei ei, ei noin voi käydä, eihän?

No ei nyt sentään... kyllä sen täytyy olla ruotsalaisten kehittämä surffilauta-sukellusveneen prototyyppi joka keskellä kovaa merenkäyntiä ja aallokkoa kiitää ja loikkii aallon sisältä toisen aallon sisälle niinkuin lentokala, ja epäonnekseen kopsahtaa keula edellä tuohon estonian kylkeen puhkaisten siihen reiän... siinä sukellusliitopaatin kapteeni vaan hetken sylkee hampaita suustaan kun löi naamansa ruoriin, tuumaa jotta fyj fittan... pakittaa ja pinnalla kurkkaamassa käyntinsä jälkeen sukeltaa pinnan alle ja poistuu vaivihkaa paikaltaa telakalle hitsaamaan peltipaikan siihen sukellusveneen keulaan johon tuli lommo törmäyksestä.

Eikun hemmetti... milloinkas se Madsen aloitti ne ensimmäiset sukellusveneensä kokeilut, tuonnekos se sen ensimmäinen pitkulaisesta tankkiauton öljysäiliöstä hitsattu sukellusvene katosikin :shock:
Miten ihmeessä tämä kivi on reijän tekemisen jälkeen kadonnut kuin tuhka tuuleen?

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Youtubesta jostain löytyy (tai on ainakin löytynyt) klippi tästä Europan silloisesta kapteenista ja sen haastattelusta vuosia sitten. Olikohan Mäkelä tai jotain en nyt mene kapteenin nimestä takuuseen. Mutta kertoi, että alus olisi pitänyt nostaa pinnalle koska ei vaan täsmää hommat. Ja itse edelleen nojaan siihen teoriaan mihin nojaa myös dokumentti, että tuon kokoinen laiva ei vaan voi upota noin nopeasti jos kyljessä / pohjassa ei olisi reikää silloin kun laiva kelluu vielä pinnalla. Ei se vaan voi: se on siis mahdottomuus upottaa tuon kokoinen paatti tuossa ajassa vaikka mitä olisi esim. autokannella tapahtunut.

Keulavisiirin irtoaminen ei ole ikinä selittänyt asioita eli sitä miksi mentiin ME-vauhtia pohjaan. Siellä on pakko olla tapahtunut jotain muutakin ja dokumentti nyt vahvisti omat epäilykseni eli sen, että joku reikä sieltä löytyy ja se ei ole tullut pohjaan painumisen seurauksena. Ei ton kokoluokan paatti nyt sentään noin 40-80 metrin syvyyteen kuin kivi uppoa. Ilmat on vedetty pihalle paatista jo pinnalla ja game over. Onko niitä reikiä kenties enemmänkin? Mistä sen tietää. Ei hajua missä kunnossa tämä laiva nykyisin on mutta mikäli runko on tarpeeksi kestävää kamaa niin koko roska ylös vain. Maksoi mitä maksoi. Ja länsinaapuri kiitos kukkaro auki olette nyt aika suossa asian kanssa.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

reinoo kirjoitti:
To Loka 01, 2020 12:08 am
Miten ihmeessä tämä kivi on reijän tekemisen jälkeen kadonnut kuin tuhka tuuleen?
Eihän sen kiven ole mihinkään tarvinnut kadota, laivahan oli alkuperäisten raporttien mukaan kyljellään pohjassa sen savikerroksen päällä, ja nyt se on ilmeisesti siirtynyt ja kääntynyt koska tuo kyljessä oleva reikä on tullut esiin, eli siellä se kivi voi edelleen olla saven alla, laiva on vain siirtynyt pois sen päältä.

Vai kävitkö jo sukeltamassa ja ruoppaamassa savipohjan läpi tietääksesi ettei siellä ole yhtään kiveä?

reinoo
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2019 1:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja reinoo »

damfin kirjoitti:
To Loka 01, 2020 12:17 am
reinoo kirjoitti:
To Loka 01, 2020 12:08 am
Miten ihmeessä tämä kivi on reijän tekemisen jälkeen kadonnut kuin tuhka tuuleen?
Eihän sen kiven ole mihinkään tarvinnut kadota, laivahan oli alkuperäisten raporttien mukaan kyljellään pohjassa sen savikerroksen päällä, ja nyt se on ilmeisesti siirtynyt ja kääntynyt koska tuo kyljessä oleva reikä on tullut esiin, eli siellä se kivi voi edelleen olla saven alla, laiva on vain siirtynyt pois sen päältä.

Vai kävitkö jo sukeltamassa ja ruoppaamassa savipohjan läpi tietääksesi ettei siellä ole yhtään kiveä?
Laiva on kallistunut ei ole siirtynyt mihinkään. samassa paikassa se on edelleen ku mihin se uppos.

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

damfin kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 11:49 pm
Niin merenpohjahan on ihan viivasuora ja tasainen, jos siellä on savea niin sitä on tasainen kerros kallion päällä ja kallio siellä saven alla on viivasuora ja tasainen, ikinä ei satu sellaista kohtaa että siellä saven seassa voisi olla yhden yhtään kiveä koska jumala sen meren pohjan tehdessään erotteli ne kivet jonnekin ahvenanmaan rannikolle, ja tuohon kohtaa valikoi sileän puhtaan savikerroksen. :mrgreen:

No entäpä jos sille merenpohjan jumalalle onkin sattunut lipsahdus ja sinne on kallioon jäänyt ylöspäin nouseva särmä tuohon kohdalle, tai iso kivenlohkare, sinne saven sekaan... ja sitten kun siihen saven päälle asetellaan nätisti kyljelleen tuollainen parituhatta tonnia painava laiva, niin olisiko sittenkin mahdollista että se saven seassa oleva kivi painaa laivan kylkeen reiän, ilman että kukaan antaa sille laivalle vauhtia ja käy pudottamassa sen kilometrin korkeudelta siihen kiven päälle... ei ei, ei noin voi käydä, eihän?

No ei nyt sentään... kyllä sen täytyy olla ruotsalaisten kehittämä surffilauta-sukellusveneen prototyyppi joka keskellä kovaa merenkäyntiä ja aallokkoa kiitää ja loikkii aallon sisältä toisen aallon sisälle niinkuin lentokala, ja epäonnekseen kopsahtaa keula edellä tuohon estonian kylkeen puhkaisten siihen reiän... siinä sukellusliitopaatin kapteeni vaan hetken sylkee hampaita suustaan kun löi naamansa ruoriin, tuumaa jotta fyj fittan... pakittaa ja pinnalla kurkkaamassa käyntinsä jälkeen sukeltaa pinnan alle ja poistuu vaivihkaa paikaltaa telakalle hitsaamaan peltipaikan siihen sukellusveneen keulaan johon tuli lommo törmäyksestä.

Eikun hemmetti... milloinkas se Madsen aloitti ne ensimmäiset sukellusveneensä kokeilut, tuonnekos se sen ensimmäinen pitkulaisesta tankkiauton öljysäiliöstä hitsattu sukellusvene katosikin :shock:
No kun ei se alus makaa siellä pohjassa tuo reikäkohta pohjaa kohti :lol: Meinaatko että alus olisi tehnyt jonkinlaisen mysteeripompun ja kimmahtanut kivestä sitten nykyasentoonsa tai jotain ? :lol:
Eihän sen kiven ole mihinkään tarvinnut kadota, laivahan oli alkuperäisten raporttien mukaan kyljellään pohjassa sen savikerroksen päällä, ja nyt se on ilmeisesti siirtynyt ja kääntynyt koska tuo kyljessä oleva reikä on tullut esiin, eli siellä se kivi voi edelleen olla saven alla, laiva on vain siirtynyt pois sen päältä.


Vai kävitkö jo sukeltamassa ja ruoppaamassa savipohjan läpi tietääksesi ettei siellä ole yhtään kiveä?
No just näinhän siinä on täytynyt käydä joo :wink: Sukellusvenekapteeni oli tätä mieltä ehdottomasti.Kyllähän tähän nyt selkyys saadaan ja sen on täytynyt syntyä jostain järeämmästä lohkareesta joka laskettiin jättömaan mukana hautaamis yrityksen aikana,jotain tällaista selitystä odotan tulevaisuudessa kuulevani. Pohjalle laskettiin ensin sellaisia jonkun tonnin lohkareita perustaksi tulevaa valutyötä valmistellessa. :wink:

Uskokaa pois.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4528
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Voihan kelluva keulavisiiri sentään, kun on sekavaa settiä täällä tänäänkin.

Tunnustan heti, että en ole katsonut dokumentteja. Trailerin reiän "löytämisestä" olen katsonut monta kertaa. Ärsyttää, kun siinä leikataan välillä svenssonin poikien pärstöjä (ei kiinnosta) ja välillä laivaa (kiinnostaa). Nappasin nyt kuitenkin kyseiseltä mainostrailerilta pari kuvaa kysyäkseni tyhmiä.

Mikä mahtaa olla tuo nuolen osoittama pyöreä kohde? Minkä kokoinen se lienee? Voisiko se löytyä muista Estonian kuvista?

Screenshot_20201001-004427_20201001005419243.jpg
Screenshot_20201001-004427_20201001005419243.jpg (28.71 KiB) Katsottu 1277 kertaa
Screenshot_20201001-004240.jpg
Screenshot_20201001-004240.jpg (29.81 KiB) Katsottu 1277 kertaa

Aiemmin ketjussa oli keskustelua, ettei Estonian kyljessä ollut muita jälkiä kuin mystinen reikä. Svenssoneiden videolla näkyy (reiän lähellä?) myös tällainen jälki, joka oli pidempikin kuin tässä kuvassa. Mikähän se on? Oliko se Estonian kyljessä jo ennen matkalle lähtöä? Vai mistäköhän se on tullut?

Screenshot_20201001-004400.jpg
Screenshot_20201001-004400.jpg (22.64 KiB) Katsottu 1277 kertaa

Minua häiritsee, etteivät Estonian kuvaan tietokoneella piirretty havainnekuva reiän sijainnista & ulkonäöstä ja videokuva reiästä vastaa toisiaan. Ainakaan minun mielestäni. Tosin videokuva merenpohjasta oli katkonaista ja sekavaa.

Joku mainitsi, ettei dokumenttisarja edes todista, että kuvat todella ovat Estonialta. Kuulostaa kreisiltä, mutta minustakin se seikka kannattaa ottaa huomioon. Koko keissi on sekava kuin mikä. On selvää, että jotain salaillaan, mutta mitä-miksi-ja-kuka salailee. Toinenkin kreisi juttu tuli mieleeni: Vaikka Estonian kyljessä todella olisi tuollainen reikä, onko mahdollista, että se olisi sinne uppoamisen jälkeen ilmestynyt ihmisten toimesta?
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Juu eihän tuossa tosiaan nyt suoranaisesti näytetty, että olisi Estonia mutta mulle ainakin riitti ne ennakkokamat dokkarissa missä Turva vartiolaivana seisoo suoraan Estonian päällä ja jää kytikselle lähietäisyydelle. Aika kaukaa haettu, että olisi jostain muusta laivasta kyse. Ja liekkö edes mitään kirjaimia koko laivan kyljessä enää jäljellä? Edes valtiot eivät ole hommaa kiistäneet vaan muistaakseni jopa KRP-haavisto on vakuuttunut uusista löydöistä. Samalla toki muistanut mainita, että uskotaan edelleen alkuperäiseen tutkinta-aineistoon vaikka se lensi jo roskakoriin. :D

Insomnia
Harjunpää
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Joulu 03, 2019 4:28 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Insomnia »

H.Moilaselle:

Eikös tuossa linkin kuvassa näy zoomaillessa vastaavia ”läpivientejä” tai mitälie reikiä koko kyljen matkan puskurilinjan yläpuolella (valkoisella osalla heti sinisen yllä)

En osannut liittää pelkkää kuvaa uutisen sisältä, joten joudutte avata maikkarin vanhan uutisen :oops:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/25- ... en/7557210

Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4528
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Insomnia kirjoitti:
To Loka 01, 2020 1:46 am
H.Moilaselle:

Eikös tuossa linkin kuvassa näy zoomaillessa vastaavia ”läpivientejä” tai mitälie reikiä koko kyljen matkan puskurilinjan yläpuolella (valkoisella osalla heti sinisen yllä)
Tarkoitit ilmeisesti noita pyöreitä asioita, joihin olen osoittanut nuolella. Niitä on enemmän kuin nuolia. Pahoittelut kuvan suttuisuudesta, mutta otin, mitä netistä löysin.

Screenshot_20201001-034850.jpg
Screenshot_20201001-034850.jpg (50.59 KiB) Katsottu 1202 kertaa

Löysin netistä joitain vanhoja kuvia Estoniasta, mutta kovin ovat epätarkkoja tai sitten väärästä kulmasta mysteerireikämme sijaintia ajatellen. Tällaisen kuitenkin löysin, missä näkyy jotain mahdollisesti pyöreitä kohteita kutakuinkin toivotussa paikassa.

Screenshot_20201001-032118.jpg
Screenshot_20201001-032118.jpg (31.65 KiB) Katsottu 1202 kertaa
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.

Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4528
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Minun on kuitenkin vaikea sijoittaa uudesta dokumentista ottamaani kuvakaappausta mysteerireiästä tehtyyn piirros kuvaan. Tässä ylimmässä kuvassa näkyy siis halkeamaa ja ylemmässä viestissä mainittu pyöreä kohde.

Screenshot_20201001-004240.jpg
Screenshot_20201001-004240.jpg (29.81 KiB) Katsottu 1197 kertaa

Alla on mysteerireiästä tehty havaintokuva, joka ei tietenkään aivan vastaa todellisuutta. Mistä kohdasta mysteerireikää tuo videon kuvassa näkyvä yksityiskohta mielestänne on peräisin? Onko se reiän "haaroista" A, B, C vai D? Vai jostain muualta, mistä? Ovatko pyöreän kohteen ja halkeaman mittakaavat loogisia muihin tietoihin nähden? Jaksaako joku selvittää Estonian kylkikirjainten korkeuden?

Screenshot_20201001-034022_20201001034706033.jpg
Screenshot_20201001-034022_20201001034706033.jpg (61.19 KiB) Katsottu 1197 kertaa
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.

MikaK
Jane Marple
Viestit: 1096
Liittynyt: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Törmäys hätänousevaan sukellusveneeseen aiheuttaisi valtavan voiman. Osumakohta oli suht lähellä keulaa ehkä takaviistosta. Olisiko mahdollista että tämä voima "etenisi" metallissa keulaa kohti, välittyisi sinne ja seurauksena vaurioittaisi/heikentäisi muutenkin huonokuntoisia keulan lukituksia? Sen seurauksena rampin reunoista alkaisi tulla vettä sisään kuten havaintoja oli ja sen seurauksena pian keulavisiiri pettäisi ja putoaisi. Ensimmäinen kuultu pamaus oli sukellusveneen törmäys ja toinen kun visiiri putosi bulbin päälle. Sukellusvene mahdollisesti selvisi takaisin telakalle tai kuka tietää upposi lähistölle ja alueella päivystävät viranomaiset huolehtivat siitäkin ettei sitä tulla ikinä löytämään.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

reinoo kirjoitti:
To Loka 01, 2020 12:24 am
damfin kirjoitti:
To Loka 01, 2020 12:17 am
reinoo kirjoitti:
To Loka 01, 2020 12:08 am
Miten ihmeessä tämä kivi on reijän tekemisen jälkeen kadonnut kuin tuhka tuuleen?
Eihän sen kiven ole mihinkään tarvinnut kadota, laivahan oli alkuperäisten raporttien mukaan kyljellään pohjassa sen savikerroksen päällä, ja nyt se on ilmeisesti siirtynyt ja kääntynyt koska tuo kyljessä oleva reikä on tullut esiin, eli siellä se kivi voi edelleen olla saven alla, laiva on vain siirtynyt pois sen päältä.

Vai kävitkö jo sukeltamassa ja ruoppaamassa savipohjan läpi tietääksesi ettei siellä ole yhtään kiveä?
Laiva on kallistunut ei ole siirtynyt mihinkään. samassa paikassa se on edelleen ku mihin se uppos.
No eihän sen paikkaa ole tarvinnut vaihtaa, riittää jos se on kääntynyt eli kallistunut pohjan antaessa vuosien mittaan periksi, tai jotkin kansirakenteen osat kuten esimerkiksi komentosilta joita vasten se näyttää nojanneen on antanut periksi vuosien saatossa, ei sen ole mitään sikapojan kuvailemaa mysteeripomppua tarvinnut tehdä, pieni kallistuminen riittää.
3251estonia3.jpg
3251estonia3.jpg (23.99 KiB) Katsottu 1104 kertaa
Tuohon asentoon sen on havainnoitu jääneen alunperin, en sitten tiedä miksi tuossa kuvassa on se tasainen sileä savipeti kuvailtu noin kuhmuraiseksi ja epätasaiseksi, kiven näköisiä lohkareitakin piirretty sinne tänne, tuossa kuvassahan tuo näyttää ihan sellaiselta pohjalta että se voisi vaikkapa painaa laivan kylkeen lommon ja repeämän johonkin kohtaan, varsinkin jos siinä kohdassa sattuu olemaan pyöreä aukko ja hitsaussauma.

Eikä tuossa uudessa videossakaan taida nyt oikein vahingossakaan se kamera kääntyä kuvaamaan meren pohjaa tuon aukon kohdalta, eli jos olet varma ettei siellä ole mitään joka tuohon kohtaan olisi voinut painaa, olet ilmeisesti itse käynyt paikalla ja silloin minäkään en voi muuta kuin uskoa sinun sanaasi, itse kun en ole paikalla käynyt.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Jälkikäteen kun noita keulavisiirien vaurioitumisia on listattu, niin kyllähän tuo vaikuttaa siltä että pitkään oli ollut silkkaa hyvää tuuria niiden kanssa ja onneksi kaikki tapaukset oli havaittu ajoissa jolloin laivan suuntaa muuttamalla oli vältetty pahempi onnettomuus, kunnes sitten se väistämätön tapahtui tässä estonian tapauksessa ja kovassa merenkäynnissä ei havaittu eikä reagoitu ajoissa keulavisiirin kolinaan eikä heilumiseen, osaksi sen takia että sitä ei komentosillalta nähty, ja varoitusvalot eivät toimineet niin kuin pitää.

Tässä melko hyvin "silmiä avaava" listaus keulavisiirien vaurioitumisista, lainaan tähän alkukappaleen mutta linkissä siis käyty tapaukset selkeämmin läpi:
Itämerellä ja Pohjanmerellä on ro-romatkustaja-autolauttaliikenteen historian
aikana sattunut useita tapauksia, joissa
keulavisiirin kiinnityslaitteet ovat pettäneet kokonaan tai osittain. Kaikkien kyseisten alusten valvonta on kuulunut jollekin neljästä suuresta luokituslaitoksesta. Seuraavassa tapauksia selostavassa
luettelossa on kaksi alusta, joilla oli sivuille aukeavat keulaportit. Erityisesti on huomattava, että moni tapauksista sattui
aluksen ensimmäisen toimintavuoden aikana.
Kahta poikkeusta lukuun ottamatta luettelossa on vain ruotsalaisia ja suomalaisia aluksia. Se ei ole täydellinen.
Voidaan ehkä otaksua, että vastaavia tapauksia on sattunut myös muualla eri puolilla maailmaa.
On kuitenkin todettava, että vesilinjan yläpuolelta voimakkaasti levenevää keulaa on useissa tapauksissa pidetty osasyynä tapahtuneeseen.
Itämeren liikenteeseen rakennetuilla lautoilla oli siihen aikaan leveämpi keulan yläosa kuin muuhun liikenteeseen rakennetuilla lautoilla.
ESTONIAn onnettomuuden jälkeen viranomaiset ja luokituslaitokset tekivät kaikilla valvonnassaan olevilla ro-ro-matkustaja-autolautoilla laajoja lukituslaitteiden ja saranoiden kunnon tarkastuksia. Tarkastusten tuloksena paljastui suuri määrä eri asteisia vikoja, jotka vaativat korjaustöitä. Eräs luokituslaitos ilmoitti, että jonkinlaisia vikoja, esimerkiksi murtumia tai muodonmuutoksia lukituslaitteissa, esiintyi noin 30 prosentilla tarkastetuista aluksista. Suurin osa vioista oli kuitenkin suhteellisen pieniä
https://turvallisuustutkinta.fi/materia ... anteet.pdf

Tässä estonian tapauksessa laivan kapteeni tai kuka tahansa komentosillalla päätökset tekikään teki jälkikäteen ajatellen kriittisen ja todennäköisesti ratkaisevan virheen kääntäessään aluksen keulan vasten aallokkoa kun laiva alkoi kallistua, todennäköisesti hän ei tuossa tilanteessa tiennyt että keulavisiiri oli irti ja keulaporttikin joko kokonaan tai osittain auki, mutta joka tapauksessa tuo käännös aiheutti sen että vesi alkoi tulvia keulaportin kautta sisään niin suurella voimalla että peli oli menetetty.

Loko187
Alibin satunnaislukija
Viestit: 54
Liittynyt: To Marras 08, 2018 10:14 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Loko187 »

damfin kirjoitti:
To Loka 01, 2020 8:24 am
Jälkikäteen kun noita keulavisiirien vaurioitumisia on listattu, niin kyllähän tuo vaikuttaa siltä että pitkään oli ollut silkkaa hyvää tuuria niiden kanssa ja onneksi kaikki tapaukset oli havaittu ajoissa jolloin laivan suuntaa muuttamalla oli vältetty pahempi onnettomuus, kunnes sitten se väistämätön tapahtui tässä estonian tapauksessa ja kovassa merenkäynnissä ei havaittu eikä reagoitu ajoissa keulavisiirin kolinaan eikä heilumiseen, osaksi sen takia että sitä ei komentosillalta nähty, ja varoitusvalot eivät toimineet niin kuin pitää.

Tässä melko hyvin "silmiä avaava" listaus keulavisiirien vaurioitumisista, lainaan tähän alkukappaleen mutta linkissä siis käyty tapaukset selkeämmin läpi:
Itämerellä ja Pohjanmerellä on ro-romatkustaja-autolauttaliikenteen historian
aikana sattunut useita tapauksia, joissa
keulavisiirin kiinnityslaitteet ovat pettäneet kokonaan tai osittain. Kaikkien kyseisten alusten valvonta on kuulunut jollekin neljästä suuresta luokituslaitoksesta. Seuraavassa tapauksia selostavassa
luettelossa on kaksi alusta, joilla oli sivuille aukeavat keulaportit. Erityisesti on huomattava, että moni tapauksista sattui
aluksen ensimmäisen toimintavuoden aikana.
Kahta poikkeusta lukuun ottamatta luettelossa on vain ruotsalaisia ja suomalaisia aluksia. Se ei ole täydellinen.
Voidaan ehkä otaksua, että vastaavia tapauksia on sattunut myös muualla eri puolilla maailmaa.
On kuitenkin todettava, että vesilinjan yläpuolelta voimakkaasti levenevää keulaa on useissa tapauksissa pidetty osasyynä tapahtuneeseen.
Itämeren liikenteeseen rakennetuilla lautoilla oli siihen aikaan leveämpi keulan yläosa kuin muuhun liikenteeseen rakennetuilla lautoilla.
ESTONIAn onnettomuuden jälkeen viranomaiset ja luokituslaitokset tekivät kaikilla valvonnassaan olevilla ro-ro-matkustaja-autolautoilla laajoja lukituslaitteiden ja saranoiden kunnon tarkastuksia. Tarkastusten tuloksena paljastui suuri määrä eri asteisia vikoja, jotka vaativat korjaustöitä. Eräs luokituslaitos ilmoitti, että jonkinlaisia vikoja, esimerkiksi murtumia tai muodonmuutoksia lukituslaitteissa, esiintyi noin 30 prosentilla tarkastetuista aluksista. Suurin osa vioista oli kuitenkin suhteellisen pieniä
https://turvallisuustutkinta.fi/materia ... anteet.pdf

Tässä estonian tapauksessa laivan kapteeni tai kuka tahansa komentosillalla päätökset tekikään teki jälkikäteen ajatellen kriittisen ja todennäköisesti ratkaisevan virheen kääntäessään aluksen keulan vasten aallokkoa kun laiva alkoi kallistua, todennäköisesti hän ei tuossa tilanteessa tiennyt että keulavisiiri oli irti ja keulaporttikin joko kokonaan tai osittain auki, mutta joka tapauksessa tuo käännös aiheutti sen että vesi alkoi tulvia keulaportin kautta sisään niin suurella voimalla että peli oli menetetty.
Keulaporttiteorian ongelmana on, ettei vedellä täyttynyt autokansi yksinään riitä upottamaan laivaa. Estonian kaltaisen aluksen pitäisi kiepsahtaa ympäri ja jäädä kellumaan pohja kohti taivasta. Näitä on tapahtunut.

Ei ole kovin kiinnostavaa arvailla mikä tuon kuvien reiän on aiheuttanut. Kiinnostavampi näkökulma on, mikä uppoamisen ylipäätään aiheutti. On esitetty varsin vakuuttavasti, että keulaportti olisi voinut irrota vasta kallistumisen seurauksena, kun allot ovat päässeet sitä rasittamaan väärässä kulmassa. Kallistumisen alkuperäinen syy olisi joku muu. Esimerkiksi vuoto vesirajan alapuolella.

Vastaa Viestiin